Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 21:39
|
|
|
PIETER649 schreef: | Nu haal jij weer 2 dingen door elkaar Cross. De volwassendoop of wederdoop, is geen ticket to heaven.
Heel zwartwit gesteld is de volwassendoop een uiterlijk vertoon waarbij men de toeschouwers kan laten geloven dat je het echt meent.
Je doet nu net of iedere als volwassen gedoopte ook wedergeboren is Maar jij weet, net zo goed als ieder ander, dat er ook in de kringen waar de doop aan volwassenen gemeengoed is, er een verloop is van leden. Je hebt vast wel eens gehoord van het boek "Ooit Evangelisch" waarin een studie staat naar de achterdeur van charismatische gemeenten.
Ik ben het met jou eens dat God een wedergeboren christen nooit als kind zal laten vallen. Het is echter mijn stellige overtuiging dat NIET iedere volwassengedoopte automatisch ook wedergeboren is. En aangezien ook niet ieder kind dat de Heilige Doop ( je weet wel, dat ritueel dat jullie verafschuwen) heeft ondergaan, wedergeboren is, lijkt mij de strekking van de topictitel aardig ingevuld.
Doop en uitverkiezing: het kan samen, maar het een kan ook zonder het ander. |
Zo...zou dit niet duidelijk zijn??? En zou het daarmee ook meteen geen einde kunnen komen aan dit topic??? Door deze woorden (met deze woorden) wordt er tenminste naar alle richtingen toe gesproken...op een eerlijke en eerbiedige wijze...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 22:22
|
|
|
Quote: | PIETER649: Je hebt vast wel eens gehoord van het boek "Ooit Evangelisch" |
Dank voor deze link, ben even gaan googelen, en herken alles bij beschrijvingen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 22:34
|
|
|
Wat zeggen de vertrekkers? Een bloemlezing van reacties uit het onderzoek:
“De kloof tussen mij en de evangelische wereld was al langer groeiende. Op het intellectuele vlak ervoer ik een armoede en wantrouwen die het stellen van vragen onmogelijk maakten. Twijfel was taboe, zo niet demonisch, onzekerheid werd overschreeuwd, ontwikkelingen in de buitenwereld (filosofie, theologie, literatuur, politiek) werden genegeerd.” 40+’er, ex-baptist, nu English Reformed
“Sommige mensen waren erg in het ‘profeteren’ en durfden de meest idiote, nare en verwarde dingen over elkaar te zeggen. Achteraf denk ik wel eens: Was dat nou groepshysterie, psychose of gewoon interessantigheid?” 35+’er, tien jaar evangelisch, nu PKN
“Er werd veel over liefde gesproken, maar je kon een halfjaar ziek zijn en niet in de kerk komen zonder dat iemand naar je omkeek.” 45+’er, 25 jaar evangelisch, nu Nederlands gereformeerd
“Zoals de leiding dacht, moest jij ook denken. En vragen mochten niet gesteld worden. Het eigen denken werd ondergeschikt gemaakt aan de leider. Kritiek mocht niet, want ‘raak de gezalfde des Heren niet aan.’” 45+’er, van Vol Evangelisch, Pinkster, Rhema, Levend Evangelie, baptist, nu niets meer
“Ik was dus blij dat ik ergens achterin de PKN een stoel had. Niemand hoefde mij te zien huilen, je kon zitten, een beetje meedobberen op de bekende liturgie, niemand zat aan je, niemand moest meteen weer ‘met je bidden’.” 35+’er, tien jaar evangelische beweging, nu PKN
“Ik ben in de rust. Eigenlijk bang, als ik mijzelf weer geef, om stuk te lopen. Ik zou nu even niet weten in welke gemeente ik mij thuis kan voelen.” 50+’er, dertig jaar evangelisch
“Ik kan rechts, midden of links zijn, maar hoor wel bij die ene kerk. Ik hoef niet meer de kerk te verlaten omdat ik anders denk of ben. Binnen deze ene kerk komen al deze richtingen naar voren.” 25+’er, 16 jaar evangelisch, nu PKN
“Ik wilde niet nog langer te horen krijgen dat ik te weinig deed of te weinig radicaal was.” 35+’er, geboren en getogen in Evangelie Gemeente, nu geen gemeente meer
Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op:
Icchoreb.nl
Uit Ooit was ik evangelisch, EO visie Alsnog bedankt! voor de link, ik ben lang niet de enige, of een van de weinigen
(zucht van opluchting en ook blij, ben lang niet de enige
aangepast ivm taalfoutje
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 2 november 2011, 02:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 22:41
|
|
|
op de een of andere manier heb ik nu zo´n spijt dat ik dat boek genoemd heb
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 22:56
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik blijf erbij dat je wat respectvoller om moet gaan met de kinderdoop, ook al wijs je die af. Sinterklaas en Zwarte Piet is een kinderritueel, de kinderdoop voor veel mensen niet. Als je je toewijdt aan God, of je je dat bekeerd of wedergeboren noemt, is hetzelfde en dat kun je in een kerk of gemeente duidelijk maken door dat te belijden, gevolgd door de volwassendoop of door de kinderdoop door de belijdenis te bevestigen.
Feitelijk stel je dat de keuze voor God altijd bevestigd moet worden met de volwassendoop. Ik denk dat het voor God niet uitmaakt als je in plaats daarvan voor de bevestiging van de kinderdoop kiest. Je bent in beide gevallen bekeerd of wedergeboren en dat lijkt me de essentie.
Thomas | Zorgvuldigheid in formuleren vind ik belangrijk. Onze dr. Wentzel spreekt bv. niet over inspiratie, maar over theopneust. Een veel correctere omschrijving dan het algemene woord inspiratie. Dat ik het woord kinderdoop niet gebruik, is omdat het in mijn ogen geen doop is. Dat de kerkleer dit wel als zodanig beschreven heeft en daarom de echte doop buiten de deur gezet heeft, is niet mijn verantwoordelijkheid. Als mensen hierdoor gegriefd zijn, moeten ze maar eens in gesprek gaan met hun eigen kerkleiders, want daar ligt voor mij de cruciale fout.
Je schrijft terecht dat mensen veel meer zelf kunnen denken, en ik denk dat als in de Bijbel A staat en je doet B, dat mensen dat zelf ook niet met elkaar meer vinden rijmen. Het is in min ogen ook niet te rijmen. Het stelt het Oude Verbond boven het Nieuwe Verbond, en mensen beginnen dat zelf ook door te krijgen. De reactie van mensen om nu opeens de geloofsdoop als volwassenritueel te beschrijven is grote onzin. Er kan niemand hier zeggen, dat die doop niet door God voorgeschreven is. En helaas voor dat kinderritueel kun je wel stellen dat dat niet voorgeschreven is door de Bijbel. Hoe God dit beschouwt weet ik niet. Wel vind ik de houding van veel mensen te gemakkelijk. God heeft het maar goed te vinden en niet zeuren over hoe wij dit invullen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 23:06
|
|
|
Ik zou graag een slotje op dit topic willen zien. Het word een eindeloze discussie over wellus en nietus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 00:05
|
|
|
PIETER649 schreef: | op de een of andere manier heb ik nu zo´n spijt dat ik dat boek genoemd heb |
Kijk je uit voor die muurtjes?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 00:08
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zorgvuldigheid in formuleren vind ik belangrijk. Onze dr. Wentzel spreekt bv. niet over inspiratie, maar over theopneust. Een veel correctere omschrijving dan het algemene woord inspiratie. Dat ik het woord kinderdoop niet gebruik, is omdat het in mijn ogen geen doop is. Dat de kerkleer dit wel als zodanig beschreven heeft en daarom de echte doop buiten de deur gezet heeft, is niet mijn verantwoordelijkheid. Als mensen hierdoor gegriefd zijn, moeten ze maar eens in gesprek gaan met hun eigen kerkleiders, want daar ligt voor mij de cruciale fout.
Je schrijft terecht dat mensen veel meer zelf kunnen denken, en ik denk dat als in de Bijbel A staat en je doet B, dat mensen dat zelf ook niet met elkaar meer vinden rijmen. Het is in min ogen ook niet te rijmen. Het stelt het Oude Verbond boven het Nieuwe Verbond, en mensen beginnen dat zelf ook door te krijgen. De reactie van mensen om nu opeens de geloofsdoop als volwassenritueel te beschrijven is grote onzin. Er kan niemand hier zeggen, dat die doop niet door God voorgeschreven is. En helaas voor dat kinderritueel kun je wel stellen dat dat niet voorgeschreven is door de Bijbel. Hoe God dit beschouwt weet ik niet. Wel vind ik de houding van veel mensen te gemakkelijk. God heeft het maar goed te vinden en niet zeuren over hoe wij dit invullen. |
Zolang Hij dat zeuren, en zagen van jou toestaat, hebben wij ook nog wel even. Er staat nog heel wat meer geschreven, waar ook jullie gemeenschap zich aan ontrekken. Maar dan moet ik in herhaling gaan en daar heb ik een hekel aan, en veroordelen is daar een van. Hoef je ook niet aan te komen dat jij het beoordelen noemt, dat is wel heel goedkoop. Trouwens, het is ook heel slecht Nederlands, als je de inhoud van je woorden niet weet, ten aan zien van je daden. ( en nee ik zoek geen ruzie)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 08:13
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Zo zie je maar: CM beïnvloedt ons denken
Mijn fundamentele vraag is echter niet beantwoord. Beide vormen van doop zijn een ritueel, maar met een betekenis. Als iemand wedergeboren is etc. en hij laat zich volwassen dopen met het ritueel van onderdompeling is dat prima. Maar als ik dat ook bekeerd of wedergeboren ben en doe belijdenis en in plaats van de onderdompeling bevestig ik mijn doop, dan is toch alleen het ritueel verschillend? Met mijn belijdenis maak ik mijn doop geldig en dat doet iemand met zijn getuigenis voorafgaand aan de doop door onderdompeling ook. Mijn vraag is dus fundamenteler. Het gaat om het bekeerd of wedergeboren zijn. Of je daarmee je kinderdoop bevestigt dan wel je daarna door onderdompeling laat dopen is voor God gelijk, denk ik. Thomas |
Van mijn opa kreeg/ontving ik toen ik 12 jaar werd een Bijbeltje met als opdracht voor mij..( tekst..aanwijzing..) psalm 25 vers 2, berijmd..:
HEER', ai, maak mij Uwe wegen, Door Uw woord en Geest bekend; Leer mij, hoe die zijn gelegen, En waarheen G' Uw treden wendt, Leid mij in Uw waarheid, leer IJvrig mij Uw wet betrachten. Want Gij zijt mijn heil, o HEER', 'k Blijf U al den dag verwachten.
Adn deze wijze woorden heb ik me altijd willen houden..
Zo zie ik ook het lezen/meedoen op dit forum en dan vooral de reacties/het leren van elkaar.
Dat dit nu beïnvloeding van CM. wordt genoemd vind ik een beetje een vreemde woordkeus. Zeker het is een leren...wegen van woorden, andermans mening/opinie.. en als je dat een beïnvloeding noemt worden we hopelijk allmaal beïnvloed door elkaar, door het lezen van elkaars meningen tot opbouw.. opbouw van Zijn gemeente.
Het gemeente van Christus zijn ligt nl. niet in het neerzetten van de duidleijke verschillen die er zijn tussen de refo's/ evangelischen en of Roomsen..
Een geloofsgemeenschap zijn we met elkaar als gelovigen en medegelovigen van Christus..
( waar of iedereen nu zo bang vor is als de verschillen tussen onze opvattingen benoemd worden? )
Het onderwerp van deze posting is doop en uitverkiezing.
De doop in mijn refo kerk is een besprenkeling van kleine kinderen..die zo "in het verbond opgenomen worden". Althans..dit stelt ons doopformulier.." daar nu de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is..etc.."
Dit kan al niet kloppen..
De jongetjes werden besneden op de 8ste dag... en de meisjes? Hoe kan de doop dan in de plaats van de besnjdenis gekomen zijn?
Wij lezn nu zelf de Bijbel en toch doen we wat de traditie voorschrijft. ...
de traditie van onze kerken..en waarom? omdat dit wel vertrouwd is..voelt? Vragen wij ons nooit eens af of het allemaal wel klopt volgens wat er in de Bijbel staat?
Dat je tot geloof moet komen en dan wedergeboren bent en daarna gedoopt mag worden? moet worden?
Ik ben dus refo, ik zit in een refo kerk..en ik geloof..maar neem niet alles aan wat mij verteld wordt, ook niet wat betreft de kerkelijke regeltjes/ geloofsgeschriften..die tig!! aantal jaren geleden opgesteld zijn, maar nooit bijgesteld.
En dan las ik hier iets op het forum over de "Heilige doop". nou sorry..de doop is een teken en daarom niet Heilig dat was vroeger....daarom heeft mijn moeder jarenlang getreurd om haar te vroeg overleden zoontje die niet gedoopt was en dus niet "Heilig "zou zijn..behouden dan...
Wat een vreemde ideëen hebben sommige mensen als ik heir zo alles lees.
Wordt wakker en lees zelf de Bijbel eens grondig door..is dat niet de opdracht? Onderzoekt de schriften? waarom wordt dat dan niet gedaan?
De belijdenis in mijn kerk...vind k géén belijdenis.
Ik antwoord op vragen die mij gesteld worden...is iets heel anders dan een openbare belijdenis die je zelf in je eigen woorden getuigt..
Jouw fundamentele vraag Thomas?
Je kunt een doop alleen geldig maken door vooraf tot geloof te komen.. te zijn gekomen..en ja, ook zonder een doop ( die immers maar een teken is.) kkun je behouden/ gered worden..
als je gelooft dat Jezus ook voor jou gestorven is!!
En ja dus.. ik leer van dit forum ( sommige onderwerpen dan.) en ik leer van alle dingen die ik in mijn leven tegen kom.
Beïnvloeding? gelukkig dan maar..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:10
|
|
|
Mooi altijd die psalmen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:22
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Van mijn opa kreeg/ontving ik toen ik 12 jaar werd een Bijbeltje met als opdracht voor mij..( tekst..aanwijzing..) psalm 25 vers 2, berijmd..:
HEER', ai, maak mij Uwe wegen, Door Uw woord en Geest bekend; Leer mij, hoe die zijn gelegen, En waarheen G' Uw treden wendt, Leid mij in Uw waarheid, leer IJvrig mij Uw wet betrachten. Want Gij zijt mijn heil, o HEER', 'k Blijf U al den dag verwachten.
Adn deze wijze woorden heb ik me altijd willen houden..
Zo zie ik ook het lezen/meedoen op dit forum en dan vooral de reacties/het leren van elkaar.
Dat dit nu beïnvloeding van CM. wordt genoemd vind ik een beetje een vreemde woordkeus. Zeker het is een leren...wegen van woorden, andermans mening/opinie.. en als je dat een beïnvloeding noemt worden we hopelijk allmaal beïnvloed door elkaar, door het lezen van elkaars meningen tot opbouw.. opbouw van Zijn gemeente.
Het gemeente van Christus zijn ligt nl. niet in het neerzetten van de duidleijke verschillen die er zijn tussen de refo's/ evangelischen en of Roomsen..
Een geloofsgemeenschap zijn we met elkaar als gelovigen en medegelovigen van Christus..
( waar of iedereen nu zo bang vor is als de verschillen tussen onze opvattingen benoemd worden? )
Het onderwerp van deze posting is doop en uitverkiezing.
De doop in mijn refo kerk is een besprenkeling van kleine kinderen..die zo "in het verbond opgenomen worden". Althans..dit stelt ons doopformulier.." daar nu de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is..etc.."
Dit kan al niet kloppen..
De jongetjes werden besneden op de 8ste dag... en de meisjes? Hoe kan de doop dan in de plaats van de besnjdenis gekomen zijn?
Wij lezn nu zelf de Bijbel en toch doen we wat de traditie voorschrijft. ...
de traditie van onze kerken..en waarom? omdat dit wel vertrouwd is..voelt? Vragen wij ons nooit eens af of het allemaal wel klopt volgens wat er in de Bijbel staat?
Dat je tot geloof moet komen en dan wedergeboren bent en daarna gedoopt mag worden? moet worden?
Ik ben dus refo, ik zit in een refo kerk..en ik geloof..maar neem niet alles aan wat mij verteld wordt, ook niet wat betreft de kerkelijke regeltjes/ geloofsgeschriften..die tig!! aantal jaren geleden opgesteld zijn, maar nooit bijgesteld.
En dan las ik hier iets op het forum over de "Heilige doop". nou sorry..de doop is een teken en daarom niet Heilig dat was vroeger....daarom heeft mijn moeder jarenlang getreurd om haar te vroeg overleden zoontje die niet gedoopt was en dus niet "Heilig "zou zijn..behouden dan...
Wat een vreemde ideëen hebben sommige mensen als ik heir zo alles lees.
Wordt wakker en lees zelf de Bijbel eens grondig door..is dat niet de opdracht? Onderzoekt de schriften? waarom wordt dat dan niet gedaan?
De belijdenis in mijn kerk...vind k géén belijdenis.
Ik antwoord op vragen die mij gesteld worden...is iets heel anders dan een openbare belijdenis die je zelf in je eigen woorden getuigt..
Jouw fundamentele vraag Thomas?
Je kunt een doop alleen geldig maken door vooraf tot geloof te komen.. te zijn gekomen..en ja, ook zonder een doop ( die immers maar een teken is.) kkun je behouden/ gered worden..
als je gelooft dat Jezus ook voor jou gestorven is!!
En ja dus.. ik leer van dit forum ( sommige onderwerpen dan.) en ik leer van alle dingen die ik in mijn leven tegen kom.
Beïnvloeding? gelukkig dan maar.. |
Je kan worden beïnvloed, niets mis me toch, ben je zelf ook bij.
Quote: | ( waar of iedereen nu zo bang vor is als de verschillen tussen onze opvattingen benoemd worden? ) |
Ik denk niet dat men bang is als de verschillen tussen opvatting qua doop benoemd worden.
Wel als dingen worden opgedrongen en andere afgekraakt...Dat vind ik zelf naar. Tis een traditie, dat weet God ook. God ziet derhalve het hart aan bij kinderdoop en belijdenis. Dat gebeurd ter ere van God! God verwacht niet dat omdat er wordt ingehakt, dat dan inene iedereen de volwassendoop gaat toepassen en kinderdoop verwerpen....
Als jij dit inzicht hebt gekregen wat kan, is dat toch helemaal ok? Als jij je nu bijvoorbeeld volwassen laat dopen, ter ere van God, helemaal ok, denk ik!
Als iets vertrouwd voelt is dat ook heel belangrijk.
Ik wil eigenlijk wel op je hele posting reageren, maar ik moét nu echt weg...
Laterz
nb: ik heb deze posting wel heel snel gedaan..tussen bedrijven door..
Vanwege een woord vergeten
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 2 november 2011, 10:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:42
|
|
|
PIETER649 schreef: | Doop en uitverkiezing: het kan samen, maar het een kan ook zonder het ander. |
De misdadiger aan het kruis die beleed dat Jezus Zoon van God is heeft zich ook niet laten dopen waarschijnlijk. Tijdens zijn leven geen bekering en doop volgt op bekering in de bijbel. Toch is hij behouden op basis van zijn belijdenis / getuigenis.
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op woensdag 2 november 2011, 09:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:44
|
|
|
Zeg Chat, ipv ritueel kan je ook sacrament zeggen. Misschien klinkt dat wat aangenamer in de oren van onze broers en zussen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:49
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Wat zeggen de vertrekkers? Een bloemlezing van reacties uit het onderzoek:
“De kloof tussen mij en de evangelische wereld was al langer groeiende. Op het intellectuele vlak ervoer ik een armoede en wantrouwen die het stellen van vragen onmogelijk maakten. Twijfel was taboe, zo niet demonisch, onzekerheid werd overschreeuwd, ontwikkelingen in de buitenwereld (filosofie, theologie, literatuur, politiek) werden genegeerd.” 40+’er, ex-baptist, nu English Reformed
“Sommige mensen waren erg in het ‘profeteren’ en durfden de meest idiote, nare en verwarde dingen over elkaar te zeggen. Achteraf denk ik wel eens: Was dat nou groepshysterie, psychose of gewoon interessantigheid?” 35+’er, tien jaar evangelisch, nu PKN
“Er werd veel over liefde gesproken, maar je kon een halfjaar ziek zijn en niet in de kerk komen zonder dat iemand naar je omkeek.” 45+’er, 25 jaar evangelisch, nu Nederlands gereformeerd
“Zoals de leiding dacht, moest jij ook denken. En vragen mochten niet gesteld worden. Het eigen denken werd ondergeschikt gemaakt aan de leider. Kritiek mocht niet, want ‘raak de gezalfde des Heren niet aan.’” 45+’er, van Vol Evangelisch, Pinkster, Rhema, Levend Evangelie, baptist, nu niets meer
“Ik was dus blij dat ik ergens achterin de PKN een stoel had. Niemand hoefde mij te zien huilen, je kon zitten, een beetje meedobberen op de bekende liturgie, niemand zat aan je, niemand moest meteen weer ‘met je bidden’.” 35+’er, tien jaar evangelische beweging, nu PKN
“Ik ben in de rust. Eigenlijk bang, als ik mijzelf weer geef, om stuk te lopen. Ik zou nu even niet weten in welke gemeente ik mij thuis kan voelen.” 50+’er, dertig jaar evangelisch
“Ik kan rechts, midden of links zijn, maar hoor wel bij die ene kerk. Ik hoef niet meer de kerk te verlaten omdat ik anders denk of ben. Binnen deze ene kerk komen al deze richtingen naar voren.” 25+’er, 16 jaar evangelisch, nu PKN
“Ik wilde niet nog langer te horen krijgen dat ik te weinig deed of te weinig radicaal was.” 35+’er, geboren en getogen in Evangelie Gemeente, nu geen gemeente meer
Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op:
Icchoreb.nl
Uit Ooit was ik evangelisch, EO visie Alsnog bedankt! voor de link, ik ben lang niet de enige, of een van de weinigen
(zucht van opluchting en ook blij, ben lang niet de enige
aangepast ivm taalfoutje |
Lieve Shanita,
Uit respect voor de mensen die zich wel thuis voelen bij evangelische gemeentes wil ik je vragen om deze post te verwijderen. Mijn negatieve ervaringen in welke kerk dan ook, is niet bepalend voor de rest van de kerk van deze stroming. Ik vind dit met modder smijten en beneden alle peil.
Ik vind jou een toffe meid maar dit kan echt niet. Ik hoop dan ook dat je dit zelf zal inzien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:54
|
|
|
Lieve Beste MoMo,
Ik kan me in alle reacties vinden die in de posting staan.
Laterz!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:55
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Zolang Hij dat zeuren, en zagen van jou toestaat, hebben wij ook nog wel even. Er staat nog heel wat meer geschreven, waar ook jullie gemeenschap zich aan ontrekken. Maar dan moet ik in herhaling gaan en daar heb ik een hekel aan, en veroordelen is daar een van. Hoef je ook niet aan te komen dat jij het beoordelen noemt, dat is wel heel goedkoop. Trouwens, het is ook heel slecht Nederlands, als je de inhoud van je woorden niet weet, ten aan zien van je daden. ( en nee ik zoek geen ruzie) | Het is jammer, dat je denkt dat dit alleen maar bij de evangelische beweging hoort. Het gaat nl. verder dan een kerkelijke stroming. Het gaat erom hoe serieus je de Bijbel neemt. Ik was eerder gedoopt dan dat ik bij een evangelische gemeente hoorde. En voor de vraag of je evangelisch moet zijn om je te laten dopen op grond van je geloof en getuigenis, kan je gewoon de Bijbel lezen en kijken wat daar staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:56
|
|
|
MOMO697 schreef: | Zeg Chat, ipv ritueel kan je ook sacrament zeggen. Misschien klinkt dat wat aangenamer in de oren van onze broers en zussen. | Helaas, dan zou ik moeten erkennen dat het door God ingesteld is, en dat is niet het geval.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:26
|
|
|
Nog een aanvulling op de uitleg van het woord 'baptizo', een citaat, helaas in het engels, k zal proberen er later een vertaling aan toe te voegen.
The New Testament Greek Lexicon Original Word Word Origin baptiz? bap-tid'-zo
Not to be confused with the word bapto. The clearest example that shows the meaning of baptizo is a text from the Greek poet and physician Nicander, who lived about 200 B.C. It is a recipe for making pickles and is helpful because it uses both words. Nicander says that in order to make a pickle, the vegetable should first be 'dipped' (bapto) into boiling water and then 'baptised' (baptizo) in the vinegar solution. Both verbs concern the immersing of vegetables in a solution. But the first is temporary. The second, the act of baptising the vegetable, produces a permanent change. When used in the New Testament, this word more often refers to our union and identification with Christ than to our water baptism. e.g. Mark 16:16. 'He that believes and is baptised shall be saved'. Christ is saying that mere intellectual assent is not enough. There must be a union with him, a real change, like the vegetable to the pickle! Bible Study Magazine, James Montgomery Boice, May 1989. Translated Words
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:29
|
|
|
MOMO697 schreef: | Lieve Shanita,
Uit respect voor de mensen die zich wel thuis voelen bij evangelische gemeentes wil ik je vragen om deze post te verwijderen. Mijn negatieve ervaringen in welke kerk dan ook, is niet bepalend voor de rest van de kerk van deze stroming. Ik vind dit met modder smijten en beneden alle peil.
Ik vind jou een toffe meid maar dit kan echt niet. Ik hoop dan ook dat je dit zelf zal inzien. |
Behalve dat, geeft het ook nog een verkeerd beeld van het boek, waarvan ze alleen de recenties heeft gelezen. Het boek is namelijk niet het afzeikboek zoals weergegeven in deze bijdrage, het is een onderzoek waarin ook positieve punten genoemt worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:19
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Behalve dat, geeft het ook nog een verkeerd beeld van het boek, waarvan ze alleen de recenties heeft gelezen. Het boek is namelijk niet het afzeikboek zoals weergegeven in deze bijdrage, het is een onderzoek waarin ook positieve punten genoemt worden. |
Hoi Annette,
Het betreft hier een bloemlezing van reacties uit een onderzoek. Een onderzoek van 'De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen'.
Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op: Icchoreb.nl
Dat onderzoek is gebruikt voor het boek, maar staat er los van.
De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen ondersteunt werkers en groepen die zich op een of andere wijze inzetten in kerk en christelijke organisaties. ICC staat voor Internationaal omdat diensten zich uitstrekken tot internationale contacten, Christelijk omdat zij zich richt op dienst aan christenen, Centrum omdat het werk fysiek vindbaar wilde zijn. Deze laatste doelstelling is echter ontkoppeld, omdat vrij snel na de oprichting het bezitten en beheren van een lokatie niet verder als wenselijk werd geacht. ICC staat ook voor: Inspiratie, Creativiteit en Communicatie: door lezingen, publicaties en creatieve producties; En ICC staat voor: Informatie, Coaching en Consultancy: door onderzoek, visie- en beleidsontwikkeling in persoonlijke coaching en groeps consultaties.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:21
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Hoi Annette,
Het betreft hier een bloemlezing van reacties uit een onderzoek. Een onderzoek van 'De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen'.
Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op: Icchoreb.nl
Dat onderzoek is gebruikt voor het boek, maar staat er los van.
De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen ondersteunt werkers en groepen die zich op een of andere wijze inzetten in kerk en christelijke organisaties. ICC staat voor Internationaal omdat diensten zich uitstrekken tot internationale contacten, Christelijk omdat zij zich richt op dienst aan christenen, Centrum omdat het werk fysiek vindbaar wilde zijn. Deze laatste doelstelling is echter ontkoppeld, omdat vrij snel na de oprichting het bezitten en beheren van een lokatie niet verder als wenselijk werd geacht. ICC staat ook voor: Inspiratie, Creativiteit en Communicatie: door lezingen, publicaties en creatieve producties; En ICC staat voor: Informatie, Coaching en Consultancy: door onderzoek, visie- en beleidsontwikkeling in persoonlijke coaching en groeps consultaties. | Je wilt doelbewust ons iedere keer afleiden van het onderwerp Shanita! Dit is absoluut niet OK!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:34
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Helaas, dan zou ik moeten erkennen dat het door God ingesteld is, en dat is niet het geval. |
Oh? Ik dacht dat sacramenten door de kerk waren ingesteld ipv door God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:34
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is jammer, dat je denkt dat dit alleen maar bij de evangelische beweging hoort. Het gaat nl. verder dan een kerkelijke stroming. Het gaat erom hoe serieus je de Bijbel neemt. Ik was eerder gedoopt dan dat ik bij een evangelische gemeente hoorde. En voor de vraag of je evangelisch moet zijn om je te laten dopen op grond van je geloof en getuigenis, kan je gewoon de Bijbel lezen en kijken wat daar staat. |
Ik lees enkel en alleen de Bijbel, op geloofsgebied en mijn overtuiging. En zinspiegelingen van derden, of hoe die ook de Bijbel voor zich wederom vertalen, of beleven en beschrijven lees ik beslist niet. Dit leid in de meeste gevallen tot verwarring, een hoop protestanten lezen boeken van eenne Jongeneel. Mogen ze wat mij betreft, maar val er mij niet mee lastig. En negen van de tien keer, is er weer eens een discussie over een onderwerp uit de Bijbel, die dusdanig uit de klauwen loopt. Omdat er een aantal zijn die een uitspraak van die man aanhangen. Dus ook die van Wenzel zegt mij niets. En zo heeft elke beleving zijn eigen vertalers, en krijg je hier citaten van cmers die zich vereenzelven met die schrijvers. Als je een stelling wil verdedigen, met jou beleving, dat mag, maar een ander kwetsen met jou stelling, beslist niet. Preek van uit je hart, en niet van uit ut hard e . Er zijn genoeg onderwerpen in onze beleving, die tegen andere belevingen in druisen. Als we dat dan allemaal gaan veroordelen, en volharden, tot het uiterste en zonder wederzijds respect, zijn we geen haar beter als de duvel zelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dit is absoluut niet OK!!!! |
Daar hebben we toch een knopje voor???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 15:19
|
|
|
MOMO697 schreef: | Oh? Ik dacht dat sacramenten door de kerk waren ingesteld ipv door God. |
De doop Matheüs 28.19 en het avondmaal (Lucas 22:19) zijn letterlijk door Jezus ingesteld.
Ook wat de relatie man-vrouw en wat overspel aangaat word beschreven, dat God dat niet wil, dus mede daarom is het huwelijk ook een sacrament. Echter Hij geeft wel de juist richtlijnen (oa, 10 geboden) over hoe de relatie man-vrouw behoort te zijn, gestoeld op liefde. De liefde is zelf een gebod van Hem. Helaas als de liefde voor het eigen ego, ipv door Jezus voor geleefde Liefde opspeelt, gaat het meestal fout.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 17:24
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is jammer, dat je denkt dat dit alleen maar bij de evangelische beweging hoort. Het gaat nl. verder dan een kerkelijke stroming. Het gaat erom hoe serieus je de Bijbel neemt. Ik was eerder gedoopt dan dat ik bij een evangelische gemeente hoorde. En voor de vraag of je evangelisch moet zijn om je te laten dopen op grond van je geloof en getuigenis, kan je gewoon de Bijbel lezen en kijken wat daar staat. |
Weet je Chatuliem, Er zijn gewoon twee verschillende gedachtenstromen.....jij vind de doop bij kinderen(besprenkeling) niet Bijbels onderbouwd (klopt ook wel een klein beetje...) en ziet de volwassendoop als de slagroom op de koffie van een christen . Ik vind zelf niet dat je er echt lelijk over praat , het is gewoon je overtuiging niet......dat maakt dat sommige mensen zich er over op winden...volgens mij dan.... Ik ben een protestant in hart en nieren en vind de kinderdoop wel waardevol, zoals meerderen hier..... Wat me dan wel een beetje verbaasd is dat wij blijkbaar niet vriendelijk naar jouw mening kunnen kijken(lezen) en hem als visie opvatten...... Niemand hoeft zich te verdedigen als het een oprechte visie is..... Ik vraag me serieus af waarom mensen dan verdrietig, kwetsend over jouw mening zijn...... of vinden dat er een slotje op het topic moet.Met jou bedoel ik eigenlijk de evangelie gemeente..... Aan de andere kant denk ik ook, waarom proberen jullie niet onze mening te begrijpen(dat is heel wat anders dan het er mee eens zijn) en te accepteren dat het voor een protestant best een bijzonder iets is de kinderdoop........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 17:33
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Weet je Chatuliem, Er zijn gewoon twee verschillende gedachtenstromen.....jij vind de doop bij kinderen(besprenkeling) niet Bijbels onderbouwd (klopt ook wel een klein beetje...) en ziet de volwassendoop als de slagroom op de koffie van een christen . Ik vind zelf niet dat je er echt lelijk over praat , het is gewoon je overtuiging niet......dat maakt dat sommige mensen zich er over op winden...volgens mij dan.... Ik ben een protestant in hart en nieren en vind de kinderdoop wel waardevol, zoals meerderen hier..... Wat me dan wel een beetje verbaasd is dat wij blijkbaar niet vriendelijk naar jouw mening kunnen kijken(lezen) en hem als visie opvatten...... Niemand hoeft zich te verdedigen als het een oprechte visie is..... Ik vraag me serieus af waarom mensen dan verdrietig, kwetsend over jouw mening zijn...... of vinden dat er een slotje op het topic moet.Met jou bedoel ik eigenlijk de evangelie gemeente..... Aan de andere kant denk ik ook, waarom proberen jullie niet onze mening te begrijpen(dat is heel wat anders dan het er mee eens zijn) en te accepteren dat het voor een protestant best een bijzonder iets is de kinderdoop........ | Op maandag 31 oktober schreef ik het volgende:: Quote: | Ik zie de waarde hiervan meer in de volgende dingen: de ouders stellen hun kind aan de gemeente voor en beloven voor God, dat ze het zullen opvoeden in de vreze en de wijsheid des Heren. En dat is al heel wat. En het is een uiting van dankbaarheid aan de Heer, zoals Hannah dankbaar was voor Samuel: je geeft je kind in de handen van de Heer terug... Ik heb er echter moeite mee als men er meer in wil leggen, dan wat het in feite is. Je weet niet wat je kind zal overkomen, je kunt het ook niet altijd beschermen voor alle kwaad. En een zegen van God vragen over het leven van het kind is heel bijzonder. |
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 2 november 2011, 17:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 17:38
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Op maandag 31 oktober schreef ik het volgende: |
Ik weet nog heel goed dat mijn vader 's morgens , na het eten God vroeg of hij die dag met ons wilde zijn. Ons wilde beschermen. Wat is daar mis mee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 17:46
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik weet nog heel goed dat mijn vader 's morgens , na het eten God vroeg of hij die dag met ons wilde zijn. Ons wilde beschermen. Wat is daar mis mee? | Niks toch, ik geef aan dat dat heel waardevol is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 17:50
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Niks toch, ik geef aan dat dat heel waardevol is. |
Je doet wel heel denigrerend over de kinderdoop dat alles er aan fout is.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|