Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 24 maart 2012, 16:39
|
|
|
Het is idd handig dat er potjes zijn voor mensen met een minimum inkomen. Men kan kwijtschelding krijgen, toeslagen voor het een en ander.
Ik zelf probeer zo min mogelijk gebruik te maken van die voorzieningen. Leer met geld omgaan. Doe geen dingen die je niet kan betalen. Ik zou eigenlijk recht hebben op de voedselbank. Ik maak daar geen gebruik van. Om de doodeenvoudige reden dat ik mijn eigen broek wil ophouden. En niet door een of andere instantie voorzien wil worden van voedsel.
Als ik cm kan betalen dan heb ik ook geld voor andere dingen. Al is het soms krapjes. Maar de fun is juist om te kijken met hoeveel geld je toch allerlei dingen kan veroorloven. Niet alles is nuttig...
Mijn vraag is dus..
Is het goed dat al die voorzieningen er zijn voor de minima?
Huurtoeslag en zorgtoeslag vind ik prima. Jaarlijkse eenmalige uitkering vind ik prima.
De rest vind ik eigenlijk overbodig.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zaterdag 24 maart 2012, 16:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 24 maart 2012, 20:09
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Het is idd handig dat er potjes zijn voor mensen met een minimum inkomen. Men kan kwijtschelding krijgen, toeslagen voor het een en ander.
Ik zelf probeer zo min mogelijk gebruik te maken van die voorzieningen. Leer met geld omgaan. Doe geen dingen die je niet kan betalen. Ik zou eigenlijk recht hebben op de voedselbank. Ik maak daar geen gebruik van. Om de doodeenvoudige reden dat ik mijn eigen broek wil ophouden. En niet door een of andere instantie voorzien wil worden van voedsel.
Als ik cm kan betalen dan heb ik ook geld voor andere dingen. Al is het soms krapjes. Maar de fun is juist om te kijken met hoeveel geld je toch allerlei dingen kan veroorloven. Niet alles is nuttig...
Mijn vraag is dus..
Is het goed dat al die voorzieningen er zijn voor de minima?
Huurtoeslag en zorgtoeslag vind ik prima. Jaarlijkse eenmalige uitkering vind ik prima.
De rest vind ik eigenlijk overbodig. |
Natuurlijk is het goed dat die potjes bestaan, alleen is het wat minder dat er veel misbruik van wordt gemaakt. Het wordt al minder, omdat de controle beter is geworden, maar het gebeurd nog steeds. En het is altijd al zo geweest dat, de goeden onder de kwaden moeten lijden. En het wordt al minder, een hoop potjes zijn al gesloten, en als je al de pleidooien leest op het forum, zijn er ook een hoop, vooroordelen. Over mensen die een of andere uitkering hebben, en je moet van goede huizen komen, wil je enig begrip krijgen over het waarom. Trouwens, ik ga mezelf ook niet schoonwassen, en heb ook zo mijn vooroordelen gehad, toen alles nog goed was. Tot dat, en dat en dan zit je zelf ook in een soort ruif, en moet je roeien met de riemen, die je worden aan gereikt . En tot de dag van vandaag, lukt het nog aardig, het wordt ge niet gegund sterker nog, ze vullen het allemaal wel in voor je. Maar als ik meer zou willen, en dat wil ik, zal ik er toch echt voor moeten werken, maar al de potjes, zijn nagenoeg leeg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zaterdag 24 maart 2012, 23:17
|
|
|
Uit het stukje van Mariska kun je dus leren dat het belangrijker is om mensen een cursus budgetteren te geven en daarmee het probleem structureel aan te pakken dan allemaal potjes voor noodverband aan te houden voor een bodemloze put.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HDBAS635
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 08:37
|
|
|
PIETER649 schreef: | Uit het stukje van Mariska kun je dus leren dat het belangrijker is om mensen een cursus budgetteren te geven en daarmee het probleem structureel aan te pakken dan allemaal potjes voor noodverband aan te houden voor een bodemloze put. |
+1
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 08:53
|
|
|
Hai Grace, goed stuk wat je daar hebt geschreven!
Bedankt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 09:17
|
|
|
PIETER649 schreef: | Uit het stukje van Mariska kun je dus leren dat het belangrijker is om mensen een cursus budgetteren te geven en daarmee het probleem structureel aan te pakken dan allemaal potjes voor noodverband aan te houden voor een bodemloze put. |
+2
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 09:22
|
|
|
Ik zal me d'r ook nog even mee bemoeien. Je kan kwijtschelding krijgen voor waterschap.
Je kan 2 toeslagen krijgen: 'verborgen kosten' en 'langdurigheidstoeslag'. Ook wel bijzondere bijstanden geheten.
Nou zal je toch gek zijn als je dat niet aanvraagt als je er recht op hebt en voor in aanmerking komt.
Ik ken iemand, die die dingen als kwijtschelding en bijzondere bijstanden niet aanvraagt. Maar, de reden is gewoon geen zin. Mevrouw heeft er een zooitje van gemaakt van d'r administratie. Dan zou ze wat uurtjes uit moeten trekken om alles te ordenen, en desbetreffende formulieren in te vullen+bijlages op te moeten zoeken die worden gevraagd, ofwel bewijstukken, die moet je dan kopieeren en bijvoegen.
Maar wel regelmatig vragen of ik er geld wil lenen, wat ik niet meer doe dus.
Maar ja, als je zoals hierboven beschreven niet naar de voedselbank gaat, en je vult die dingen niet in, waardoor je toch wat honderden euro's extra hebt, dan klopt er iets niet. Ik bedoel, je hebt er toch recht op, komt er toch in aanmerking voor...Ik bedoel, voor in aanmerking te komen voor die voedselbank, mag je niet meer dan 150 euro per maand overhouden, voor alles dus...Dan móet je dus schulden hebben, want 90% van minimum, allerlaagste, dan houd je dus 350,- over en kom je niet in aanmerking voor voedselbank.
Van de week ook hier, iemand die(buiten zijn schuld om) ver in de schulden zit, gaat mijn ff vertellen dat ik tomaten moet plukken. Ik zit ook buiten mijn schuld om in een uitkering. toen ik werk deed wat ik leuk vond op kantoor, voelde ik me stukken beter hoor.
(Leren) Budgetteren, helemaal mee eens.
En ook die gasten die ook een uitkering hebben en alsmaar lopen te zeiken over te duur, geld tekort. en dan van anderen elke keer geld los lopen te peuteren. Door manipulatie, ja, dat is dat een bodemloze put, als je daar geld aan geeft....Helemaal mee eens, houdt je verre van die mensen trek grenzen. Er zijn nu eenmaal mensen ook in de datingwereld, die echt zoeken op inkomen en beroep....ja, ook mannen.
Daar hebben mensen gelijk in, dat ze daar iets van zeggen.
Maar in het algemeen, zó negatief over mensen praten met een uitkering, vind ik asociaal. Kijk dan naar fraude in het bedrijfsleven, daar is de fraude met uitkeringen kruimelwerk bij....
En toch blijf ik het ook behoorlijk asociaal vinden als je een uitkering hebt, en je verdient zwart bij. Maar de rijken hebben daar ook schuld aan, die willen juist zwart personeel, en niet al die belastingen betalen... Schuld is dan dus van 2 kanten....
Shanita, iedereen heeft recht op respect, de mensen die wat meer verdienen en mensen met een minimale uitkering, en daartussen. en ieder is verantwoordelijk voor zichzelf.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zondag 25 maart 2012, 10:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 09:55
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Heeft armoede dan echt met de hoogte van de uitkering te maken of zitten de problemen dieper? bv. het uitgavenpatroon, de druk van de samenleving..psycho-sociale problemen. Stel, we verhogen de uitkeringen een jaar lang met 100%, zou dan het armoedeprobleem opgelost zijn? Of andere vraag, met hoeveel geld moeten de uitkeringen verhoogd worden om ervoor te zorgen dat niemand arm meer is? Ik word een beetje zat van al die mensen die maar vinden dat ze arm zijn.
Of je doet net zoals Hitler, iedereen krijgt de Arbeitspflicht, als je niet werkt, word je in een Arbeitslager opgesloten...heb je ook geen werkeloosheid meer. Ik word ook zat van al die mensen die anderen verwijten dat ze maar moeten werken. |
Inderdaad Chatuliem, helemaal mee eens, je hebt er gevallen bij, als je daar de uitkering met 100% bijvoorbeeld zou verhogen, zou er niets veranderen. Ja, heel eventjes misschien, enkele dagen. Want het is een ander probleem(en) wat er speelt.
En toch ook, blijf ik realistisch. Met een minimum uitkering ben je gewoon arm, als je jezelf met de rest van de bevolking vergelijkt. dus niet met iemand in Afrika in een hutje..hehe.
Je moet ook opletten, er zijn dus ook mensen met een uitkering, die hadden een goed betaalde baan, zeg 3500,- euro netto per maand, ja, en daar 70-75 procent van, ja, dan heb je nog een redelijk dikke uitkering. En zit je nog ver boven de armoede grens. Maar ja, dat is een minderheid denk ik.
Het gaat hier over minima, wat inhoud, vanaf 90% van het minimum loon, tot het minimumloon en ietsie erboven.
----
Alleen, en dat is heel belangrijk: je moet kijken naar wat je wel hebt.
Eerst wat niet: Ok, ik kan niet op vakantie, geen auto(en da's frustrerend als je wel een rijbewijs hebt gehaald in betere financiële tijden). Mijn huis is ingericht met dingen die dringend aan vervanging toe zijn. (Toch eens vragen hoe dat zit bij de sd, om de hoeveel tijd heb je recht op een renteloze lening van 3000,- voor inrichtingsgeld.), met dingen van de 2de hands winkel, en wat ik kreeg wat anders bij het grof vuil was gegaan, dus ook oude meuk. Er staat letterlijk niets in mijn huis wat ik nieuw heb gekocht.
Nou hou ik schoon 350,- over om van te leven per maand, daar moet ik van: boodschappen doen, kleding, sparen, openbaar vervoer etc. Ja, ik heb ook een fiets, voor als het glad is bedoel ik. En, omdat ik geen auto heb, durf ik 's avonds de deur niet uit....als ik zo eens de krant lees...als vrouw alleen. Met auto was ik vaak weg 's avonds....vrienden van de kerk.....
Nou, dan laat ik die kwijtscheldingen en bijzondere bijstand niet varen, da's toch enkele honderden eruo's. ja, tis veel werk, zeker en helemaal, als je administratie even een puinhoop is. Maar dan heb je toch even in enkele uren om dat te ordenen, in te vullen, bewijstukken bij elkaar te zoeken, een paar honderd euro verdiend. Weliswaar 1X per jaar, maar toch.
Groeten en fijne zondag, en sterkte voor wie dat nodig hebben!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zondag 25 maart 2012, 09:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 10:46
|
|
|
Ik kijk zelden naar wat ik niet kan met een klein budget. Ik kijk wat ik er wel mee kan doen.
Al die potjes die er zijn worden betaald door de hardwerkende mens. Moet ik al die hard werkende mensen dubbel gaan kaal plukken omdat ik niet kan werken?
Als ik al die aanvragen voor al die potjes had gedaan had ik in luxe geleefd. Een vaatwasser,een waterbed, een auto, vakantie...
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zondag 25 maart 2012, 10:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 11:10
|
|
|
Potjes met goud
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 11:26
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik kijk zelden naar wat ik niet kan met een klein budget. Ik kijk wat ik er wel mee kan doen.
Al die potjes die er zijn worden betaald door de hardwerkende mens. Moet ik al die hard werkende mensen dubbel gaan kaal plukken omdat ik niet kan werken?
Als ik al die aanvragen voor al die potjes had gedaan had ik in luxe geleefd. Een vaatwasser, een waterbed, een auto, vakantie... |
Ja, en als ik al die potjes zou gebruiken, had ik nu een 2de huis, grachtenpandje in Amsterdam. 2 auto's. een kleintje voor in Amsterdam, en een grote voor door de week het land rond te touren. Een prive psycholoog voor drie keer in de week. Iemand die de rommel opruimt en mijn administratie doet.
Ach ja, ik wil die rijken ook niet kaalplukken....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 11:38
|
|
|
Niet iedereen die veel geld verdient, is hardwerkend hoor. Verder komt lang alle overheidsgeld niet uit de inkomstenbelasting. De bijstandsuikeringen zijn eigenlijk te laag maar het verhogen ervan leidt er toe dat er te veel mensen zijn die dan helemaal niet meer geprikkeld worden wat te gaan doen. Dat was ook de werkelijkheid toen het minimumloon en de hoogte van de bijstandsuitkeringen gelijk werden getrokken. Het gevoel van sociale rechtvaardihgheid en de praktijk van de mensen die er misbruik van maken, botsen hier nogal. Sociale wetgeving is een vorm van beschaving en het is goed dat we in ons rijke land mensen niet laten omkomen als de sociale verzekeringen niet meer toe te passen zijn. De toeslagen gelden doorgaans als je al een tijdje in de bijstand zit. Langdurige bijstand is ook financieel niet zo makkelijk vol te houden. Hoe rechtvaardig ook: het schept weer een nieuw probleem dat we de armoedeval noemen. En dat is dat het aannemen van normaal werk net op of boven het minimumloon niet loont omdat die toeslagen dan vervalllen. Iedereen moet zijn eigen broek ophouden maar laten we de sociale rechtvaardigheid wel handhaven. Er zijn veel mensen die het nodig hebben en bedenk dat je zelf ook werkloos, ziek of arbeidsongeschikt kunt worden of, wie weet, gewoon te oud. Besef wat het betekent als we verder in de crisis wegzakken en je raakt je werk kwijt. Het is goed dat er dan ook barmhartigheid in de samenleving is en dat die blijkt uit de toepassing van de sociale wetgeving. Christelijke poltiek is allang afgeschaft maar het is goed de uitgangspunten, een eigen verantwoordelijkheid en barmhartigheid voor die dat nodig hebben, toch in stand te houden. Daar kun je niet lacherig over doen. Het is geen probleem van geld maar van mentaliteit.
Thomas, ook jij kunt in een situatie komen waarbij je een beroep moet doen op sociale verzekeringen of voorzieningen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 25 maart 2012, 14:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 11:56
|
|
|
Goed geschreven stukje, Thomas!
Bedankt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 12:42
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik kijk zelden naar wat ik niet kan met een klein budget. Ik kijk wat ik er wel mee kan doen.
Als ik al die aanvragen voor al die potjes had gedaan had ik in luxe geleefd. Een vaatwasser,een waterbed, een auto, vakantie... | Wanneer is een artikel zoals een vaatwasser een luxe? Voor jou en mij zou het eventueel luxe kunnen heten maar als ik op tv gezinnen met 12 kinderen zie(dertiende op komst) dan noem ik het geen luxe meer
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 13:54
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Wanneer is een artikel zoals een vaatwasser een luxe? Voor jou en mij zou het eventueel luxe kunnen heten maar als ik op tv gezinnen met 12 kinderen zie(dertiende op komst) dan noem ik het geen luxe meer |
Er is hier een gezin met 3 kinderen en als ik dan zie hoe snel die vaatwasser vol zit hier, denk ik dat hooguit de 4e vaatwasser luxe is bij zo´n groot gezin. Bij zo´n groot gezin zullen er toch ook wel kinderen zijn die kunnen (helpen met) afwassen? Das honderden jaren goed gegaan toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HELEEN296
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 21:14
|
|
|
PIETER649 schreef: | Er is hier een gezin met 3 kinderen en als ik dan zie hoe snel die vaatwasser vol zit hier, denk ik dat hooguit de 4e vaatwasser luxe is bij zo´n groot gezin. Bij zo´n groot gezin zullen er toch ook wel kinderen zijn die kunnen (helpen met) afwassen? Das honderden jaren goed gegaan toch? |
Armoede in Nederland?!
Dankzij een potje 'veel belasting terug als je werkt en alleenstaande moeder bent' kan ik met een part-time baan rondkomen en goed voor mijn kind zorgen. Dat ervaar ik als luxe! En ach zolang je nog een huis heb waarin je een vaatwasser zou kunnen plaatsen moeten we maar niet over armoede praten, maar gewoon de afwasborstel ter hand nemen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 21:32
|
|
|
HELEEN296 schreef: | Armoede in Nederland?!
Dankzij een potje 'veel belasting terug als je werkt en alleenstaande moeder bent' kan ik met een part-time baan rondkomen en goed voor mijn kind zorgen. Dat ervaar ik als luxe! En ach zolang je nog een huis heb waarin je een vaatwasser zou kunnen plaatsen moeten we maar niet over armoede praten, maar gewoon de afwasborstel ter hand nemen! |
Dit onderwerp heet 'Armoede in Nederland', maar 'we' moeten er maar niet over praten als 'we' plek hebben om een afwasmachine neer te zetten?
Er zijn ook alleenstaande moeders met een sd-uitkering, die geen werk kunnen vinden, en dus niets aan die pot hebben.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zondag 25 maart 2012, 21:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HELEEN296
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 22:04
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Dit onderwerp heet 'Armoede in Nederland', maar 'we' moeten er maar niet over praten als 'we' plek hebben om een afwasmachine neer te zetten?
Er zijn ook alleenstaande moeders met een sd-uitkering, die geen werk kunnen vinden, en dus niets aan die pot hebben. |
Als je niet kunt werken wegens gezondheid of dat er geen baan is niet leuk! Ik heb zelf nooit een sd-uitkering gehad en niet met die hoogte van die uitkering geleefd en de daarbij behorende potjes, maar zit er niet ver boven en weet wat het is met weinig toch leuk te hebben door grote dingen te laten. En ben heel dankbaar voor het extra potje die er voor mijn situatie is. Maar goed het onderwerp heet idd armoede in Nederland en ik denk dus dat dat relatief is met veel andere landen. Nu weet ik dat je niet alles kunt vergelijken maar de grens wat wij armoede in Nederland noemen ligt in andere landen stukken lager! Dus of je nu werkt of niet ik denk dat we in Nederland een goed sociaal systeem hebben en daar allemaal dankbaar voor mogen zijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 22:24
|
|
|
HELEEN296 schreef: | Armoede in Nederland?!
Dankzij een potje 'veel belasting terug als je werkt en alleenstaande moeder bent' kan ik met een part-time baan rondkomen en goed voor mijn kind zorgen. Dat ervaar ik als luxe! En ach zolang je nog een huis heb waarin je een vaatwasser zou kunnen plaatsen moeten we maar niet over armoede praten, maar gewoon de afwasborstel ter hand nemen! |
Die potjes verdwijnen he.......de alleenstaande ouderkorting wordt afgebouwd(de aanvullende is al verdwenen),levensonderhoud voor kinderen onder de 30 is veranderd in onder de 18 jaar,de algemene heffingskorting zit al in de afbouw.......en als je het probeert op te vangen door meer te gaan werken gaan je kindgebondenbudget,zorgtoeslag en huurtoeslag ook nog omlaag...... Over een poosje is alleen de kinderbijslag nog over als tegemoetkoming voor ouders
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HELEEN296
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 22:37
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Die potjes verdwijnen he.......de alleenstaande ouderkorting wordt afgebouwd(de aanvullende is al verdwenen),levensonderhoud voor kinderen onder de 30 is veranderd in onder de 18 jaar,de algemene heffingskorting zit al in de afbouw.......en als je het probeert op te vangen door meer te gaan werken gaan je kindgebondenbudget,zorgtoeslag en huurtoeslag ook nog omlaag...... Over een poosje is alleen de kinderbijslag nog over als tegemoetkoming voor ouders |
Dat zou kunnen! Ik mag wel redelijk veel werken wil ik de hele pot van alleenstaande ouder gebruiken! Dat levensonderhoud gewijzigd is naar tot 18 jaar vind ik echt goed. Daarboven kunnen kinderen eigen kost verdienen! Ik merk dat ik met kind boven de 12 jaar al minder moederzorg en meer werktijd overhoud! En als je meer gaat werken en de toeslagen gaan naar beneden, dat is logisch want dan kun je dus ook zelf je geld verdienen en heb je de toeslag niet nodig. Kinderbijslag is leuk. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander iets kleiner gaat wonen en weer 1 auto voor de deur krijgt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 22:40
|
|
|
HELEEN296 schreef: | Dat zou kunnen! Ik mag wel redelijk veel werken wil ik de hele pot van alleenstaande ouder gebruiken! Dat levensonderhoud gewijzigd is naar tot 18 jaar vind ik echt goed. Daarboven kunnen kinderen eigen kost verdienen! Ik merk dat ik met kind boven de 12 jaar al minder moederzorg en meer werktijd overhoud! En als je meer gaat werken en de toeslagen gaan naar beneden, dat is logisch want dan kun je dus ook zelf je geld verdienen en heb je de toeslag niet nodig. Kinderbijslag is leuk. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander iets kleiner gaat wonen en weer 1 auto voor de deur krijgt! |
Ik ben het niet helemaal met je eens...Hoeveel kinderen van achttien hebben hun studie al af? Dan beginnen de kosten net.......en ook al werken ze bij dan is het nog een hele kluif als je dat zonder studielening wilt doen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 22:46
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik ben het niet helemaal met je eens...Hoeveel kinderen van achttien hebben hun studie al af? Dan beginnen de kosten net.......en ook al werken ze bij dan is het nog een hele kluif als je dat zonder studielening wilt doen.... |
Yep,geen kinderbijslag meer maar wel zorgpremie.........vergeet de hogere schoolkosten niet,de studiefinanciering alleen is niet toereikend.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 22:48
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Yep,geen kinderbijslag meer maar wel zorgpremie.........vergeet de hogere schoolkosten niet,de studiefinanciering alleen is niet toereikend....... |
Eh, ik weet er alles van.......de laatste is net klaar met haar studie........dus hoe ze bij dat idee komen dat kinderen boven de achttien minder kosten? Mijn ervaring is wat anders......Nu deed ik het met liefde maar dat is wat anders..... met liefde worden collegegelden en kamerhuren niet betaald....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 25 maart 2012, 22:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HELEEN296
|
|
Geplaatst: zondag 25 maart 2012, 23:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Eh, ik weet er alles van.......de laatste is net klaar met haar studie........dus hoe ze bij dat idee komen dat kinderen boven de achttien minder kosten? Mijn ervaring is wat anders......Nu deed ik het met liefde maar dat is wat anders..... met liefde worden collegegelden en kamerhuren niet betaald.... |
Oja is ook zo, was ik even vergeten nu aan te denken! Bedankt voor de tip! Wat dat betreft zit ik nu in de goede jaren, de middelbare school kost weinig en geen NSO meer betalen. Proberen het potje voor studie aan te vullen en als ze later een dikke baan heeft mag ze mij mee op vakantie nemen.......! En als het echt niet te betalen is dan maar leven zonder studie, maar dat kan ik me haast niet voorstellen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT603
|
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 01:30
|
|
|
HELEEN296 schreef: | Als je niet kunt werken wegens gezondheid of dat er geen baan is niet leuk! Ik heb zelf nooit een sd-uitkering gehad en niet met die hoogte van die uitkering geleefd en de daarbij behorende potjes, maar zit er niet ver boven en weet wat het is met weinig toch leuk te hebben door grote dingen te laten. En ben heel dankbaar voor het extra potje die er voor mijn situatie is. Maar goed het onderwerp heet idd armoede in Nederland en ik denk dus dat dat relatief is met veel andere landen. Nu weet ik dat je niet alles kunt vergelijken maar de grens wat wij armoede in Nederland noemen ligt in andere landen stukken lager! Dus of je nu werkt of niet ik denk dat we in Nederland een goed sociaal systeem hebben en daar allemaal dankbaar voor mogen zijn! |
Is dit wel zo? Ik weet dat er mijn omgeving veel bejaardenhuizen draaien op vrijwilligers.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TRIJNIE671
|
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 01:33
|
|
|
jongens waar praten we hier over ? als je gezond bent ben je al rijk , kijk eens om je heen in verpleegtehuizen .
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 08:41
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Eh, ik weet er alles van.......de laatste is net klaar met haar studie........dus hoe ze bij dat idee komen dat kinderen boven de achttien minder kosten? Mijn ervaring is wat anders......Nu deed ik het met liefde maar dat is wat anders..... met liefde worden collegegelden en kamerhuren niet betaald.... |
Nou Willemijn, ik geloof dat je helemaal gelijk hebt, en blij mag zijn dat je uit de kindertijd bent. Met wat er nu allemaal op de plank ligt, althans dat willen ze, de leer plicht leeftijd verhogen naar 23 jaar. Dus alle potjes weg + dubbel pech
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 08:45
|
|
|
SHANITA130 schreef: | 'we' moeten er maar niet over praten als 'we' plek hebben om een afwasmachine neer te zetten?
|
hebben die alleenstaande moeders wel een afwasborstel, shanita?
overigens denk ik dat het wel verschil maakt, hoe je sociaal netwerk opgebouwd is; zelf kreeg ik vorige week een grote boodschappentas (bijna nieuwe) prachtige kinderkleding aan de deur afgeleverd; ik hoef niet eens naar de stad, (ik heb al zo'n hekel aan winkelen!!) en 't is allemaal helemaal mijn smaakje!! zo'n tas vol kleding die je zo uit kunt hangen in je kast scheelt nogal in je uitgavenpatroon uiteraard.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: maandag 26 maart 2012, 13:51
|
|
|
HANNAH810 schreef: | hebben die alleenstaande moeders wel een afwasborstel, shanita?
overigens denk ik dat het wel verschil maakt, hoe je sociaal netwerk opgebouwd is; zelf kreeg ik vorige week een grote boodschappentas (bijna nieuwe) prachtige kinderkleding aan de deur afgeleverd; ik hoef niet eens naar de stad, (ik heb al zo'n hekel aan winkelen!!) en 't is allemaal helemaal mijn smaakje!! zo'n tas vol kleding die je zo uit kunt hangen in je kast scheelt nogal in je uitgavenpatroon uiteraard. |
jammer dat mijn maat er niet bij is moet ik ff nadenken of ik in men sociale kring ook mensen vind met mijn smaak het treft weer dat men smaak meestal in de uitverkoop te vinden is (geen mens koopt dat )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 maart 2012, 07:03
|
|
|
HANNAH810 schreef: | hebben die alleenstaande moeders wel een afwasborstel, shanita?
overigens denk ik dat het wel verschil maakt, hoe je sociaal netwerk opgebouwd is; zelf kreeg ik vorige week een grote boodschappentas (bijna nieuwe) prachtige kinderkleding aan de deur afgeleverd; ik hoef niet eens naar de stad, (ik heb al zo'n hekel aan winkelen!!) en 't is allemaal helemaal mijn smaakje!! zo'n tas vol kleding die je zo uit kunt hangen in je kast scheelt nogal in je uitgavenpatroon uiteraard. |
Hai Hannah,
Ja, wat je schrijft, daarover zat ik net te denken, toen ik cm opende net.
Ik heb ook van die mazzels
Het kan ook zijn dat iemand vaak gelukkig is, maar nu en dan door psychosociale probs, gecombineerd met weinig poen, even uit zijn doen kan zijn.
Daarom quote ik even het stuk wat Chatuliem schreef:
Quote: | maandag 19 maart 2012, 17:12 CHATULIEM: Heeft armoede dan echt met de hoogte van de uitkering te maken of zitten de problemen dieper? bv. het uitgavenpatroon, de druk van de samenleving..psycho-sociale problemen. Stel, we verhogen de uitkeringen een jaar lang met 100%, zou dan het armoedeprobleem opgelost zijn? Of andere vraag, met hoeveel geld moeten de uitkeringen verhoogd worden om ervoor te zorgen dat niemand arm meer is? Ik word een beetje zat van al die mensen die maar vinden dat ze arm zijn.
Of je doet net zoals Hitler, iedereen krijgt de Arbeitspflicht, als je niet werkt, word je in een Arbeitslager opgesloten...heb je ook geen werkeloosheid meer. Ik word ook zat van al die mensen die anderen verwijten dat ze maar moeten werken. |
Ja, dusz er zit vaak meer achter. sommigen hebben geen sociaal netwerk, sommigen hebben in een tijd waarin iedereen kon studeren en zijn diploma halen, voortijdig school moeten verlaten door verkeerde of geen opvoeding. Sommigen waren zo beschadigd dat ze niet eens normaal werk kónden doen, want ze hadden thuis nooit geleerd wat respect krijgen was. Etc. En dat zijn dan de psycho-sociale problemen. Gecombineerd mét te weinig geld, kan dat nu en dan es extra problemen geven.
---
Maar dan nog, ik zelf neig toch naar dankbaarheid, dat ik elke maand verzekerd ben van een inkomen. En ja, nu en dan dingen invullen en bijlages erbij zoeken om te kopieeren, voor paar honder euro extra. Als je wat verstandig bent en nadenkt kan je rondkomen, en zelfs beetje sparen.
En toch, ik heb geen kinderen(helaas, buiten me wil om). Maar ja, als ik soms zie hoe moeders met een uitkering lopen te struggelen, nou, vind ik moeilijk hoor. En toch hoor je dan weer van die kinderen dat ze dat weinig geld hebben niet erg vinden en vonden, maar juist zo blij waren met de vele liefde die ze kregen...
Zo zie je maar weer.
Ja, en de andere kant is, dat ik het geen goed idee zou vinden, om het te ontkennen, dat er armoede is. Met die vele reklame's zijn velen in de verleiding gekomen om te lenen en dingen op afbetaling te kopen(waardoor je veel meer kwijt bent, als het product feitelijk kost.....).
Ja, nu wordt er gelukkig vaak bijgezet van 'geld lenen kost geld'.
Maar ja, de verschillen zijn groot, en ik ben blij dat er aandacht voor is.
Want de cijfers liegen niet, en door de stress worden arme mensen 6 tot 8 jaar minder oud.
Dusz, deze zaak heeft meerdere kanten.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op dinsdag 27 maart 2012, 07:10
|
|
Naar boven |
|
|
|