Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 21:16
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Jakobus 1: 19 Zo dan, mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn;
Ik had al aangeven dat ik boos was. Dus jij leest verkeerd. Dat was niet alleen van nu op de reactie van Willemijn.
Maritime, dat langzaam tot toorn is gekomen. |
Weet je... soms werkt agressie op meerdere manieren. Je hebt directe agressie waarbij een ieder weet dat iemand erop uit is iemand aan te vallen of te tackelen/onderuit te halen. Je hebt agressie waarbij iemand reageert in snel geprikkeld zijn. Evenzo kan agressie heel subtiel zijn en we hebben het zelf niet in de gaten. Je kan bijvoorbeeld een houding aannemen die heel heilig lijkt en christelijk in de oren klinkt zodat geen mens in de gaten heeft hoe iemand een ander voor het blok zet, of uitschakelt of monddood maakt. Deze vorm van agressie is verkapt en oh zo funest. Vaak heeft degene die zo subtiel agressief is het zelf ook niet in de gaten maar eigenlijk is het een vorm van boosheid. Ook bepaalde vormen van visie zijn op die manier verkapt subtiel agressief en schadelijk. Ik wacht nog steeds op bepaalde ontwikkeling van inzichten en terugnemen van agressieve bewoordingen ... en dat is volgens mij nog wel het minste wat je zou kunnen doen.
Jol die maar niet kan vatten dat...
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 22 januari 2013, 21:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FAITH187
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 21:19
|
|
|
Op de laatste reactie van Shanita, waarin ze schrijft dat je je eigen grenzen moet bewaken en dat je zelfs in een burn out kan raken als je iemand in je leven hebt die alleen maar zuigt en dus energie uit je trekt: uit ervaring kan ik zeggen dat ze daar helemaal gelijk in heeft! Iemand moet zijn eigen problemen wel op orde hebben, daar moet je een ander niet mee belasten (als je aan het daten bent).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ALTJE848
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 22:12
|
|
|
Ik wil iedereen bedanken voor de bemoedigingen
Gods zegen voor jullie allen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 22:20
|
|
|
Omdat Maritime op grijs is, zal ik mijn reactie op zijn opmerkingen maar niet meer plaatsen, ondanks dat het me nu toch echt te bar werd. Ik had een vrij uitgebreid stuk geschreven en ben wel blij dat het niet meer nodig is. Dit is voldoende gerechtigheid.
Thomas, ik veronderstel althans dat er ingegrepen is, ook al weet ik dat niet zeker.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 22 januari 2013, 22:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 22:26
|
|
|
PETRA373 schreef: | weet je als we later voor de hemelpoort staan, zullen we denk ik niet een examen hoeven afleggen, wie de meeste bijbelteksten kent en een heel theologisch examen moeten afleggen om binnen te komen, maar ik denk dat er recht in ons hart word gekeken en dan kun je wel nog zoveel bijbelteksten zeggen, als je hart en je werken niet goed zijn redden je die denk ik niet.
dag petrus, dag petra, mag ik na binnen? eh petra, hoe zijn je werken en je hart? heb je omgekeken naar andere mensen etc? Maar petrus ik kan alle spalmen uit me hoofd, heb theologie bestudeert, kan de hele bijbel van achterste voren, als je me een theologsch examen aflegt haal ik zeker een 9 Maar petra, denk je dan dat je een examen moet doen over de bijbel, heb je de woorden niet begrepen? Wat zijn je werken petra?Eh heb wel hier een hele studie die ik heb gevolgd over d ebijbel petrus maar eh werken..... |
Jammer dat Petra weg is, want dit is mooi geschreven. Ik denk alleen dat het niet zozeer om werken gaat, maar om de vruchten van het werk van de Heilige Geest. Werken impliceert hard ploeteren. Maar een appelboom hoeft geen moeite te doen om als vrucht appels te dragen, een pruimenboom ook niet. Als het goed zit en we vervult zijn/worden door de Heilige Geest zal de vrucht van Liefde vanzelf komen... Het gaat inderdaad om wat er uit het hart tevoorschijn komt. Natuurlijk is al het andere ook wel nodig.....maar alleen het vol zijn van de Heilige Geest kan maken dat we goede vruchten voortbrengen. Werken wordt ook wel in de Bijbel genoemd, maar in de context van de onvoorwaardelijke liefde, dat is toch het fundament.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 22 januari 2013, 22:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORNE927
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 22:28
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Omdat Maritime op grijs is, zal ik mijn reactie op zijn opmerkingen maar niet meer plaatsen, ondanks dat het me nu toch echt te bar werd. Ik had een vrij uitgebreid stuk geschreven en ben wel blij dat het niet meer nodig is. Dit is voldoende gerechtigheid.
Thomas, ik veronderstel althans dat er ingegrepen is, ook al weet ik dat niet zeker. |
Denk dat je gelijk hebt Thomas, hij is verdwenen. Nou, de score voor januari 2013 gaat goed, Laverde en Maritime verdwenen...dat ik weet dan, wellicht zelfs meer.
Wat zal het forum opbloeien nu!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORNE927
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 22:29
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Omdat Maritime op grijs is, zal ik mijn reactie op zijn opmerkingen maar niet meer plaatsen, ondanks dat het me nu toch echt te bar werd. Ik had een vrij uitgebreid stuk geschreven en ben wel blij dat het niet meer nodig is. Dit is voldoende gerechtigheid.
Thomas, ik veronderstel althans dat er ingegrepen is, ook al weet ik dat niet zeker. |
Denk dat je gelijk hebt Thomas, hij is verdwenen. Nou, de score voor januari 2013 gaat goed, Laverde en Maritime verdwenen...dat ik weet dan, wellicht zelfs meer.
Wat zal het forum opbloeien nu!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 23:01
|
|
|
CORNE927 schreef: | Denk dat je gelijk hebt Thomas, hij is verdwenen. Nou, de score voor januari 2013 gaat goed, Laverde en Maritime verdwenen...dat ik weet dan, wellicht zelfs meer.
Wat zal het forum opbloeien nu! |
Wel jammer dat Petra net weg was voordat Maritime verdween. Haar reactie over hoe het er aan de hemelpoort zal toegaan vond ik ontwapenend, al zal het wel niet aangekomen zijn.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOANNIE702
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 23:06
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wat is leed he? Ieder draagt zijn eigen pakje leed, maar het ene leed is het andere niet....Als ik griep heb is dat wat anders als dat je een ernstige ziekte hebt....Als er iemand is die je dierbaar is overlijdt is dat erger leed dan dat je auto niet start.....dus die pakjes waar jij het overhebt verschillen nog weleens en zijn niet met elkaar te vergelijken...Leed kan je niet vergelijken maar soms kan een ander zijn leed jouw leed wel relativeren........ |
Het spijt mij ook, ik leesde gisteren pas van jou willemijn en ik vindt het heel erg voor je! Vergeef me als ik je pijn gedaan heb!
geen enkel leed kan je vergelijken, maar net wat je schrijft, maar soms kan een ander zijn leed jouw leed wel relativeren........[/quote]
Veel sterkte met alles willemijn, God zegen jou!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 23:59
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Wel jammer dat Petra net weg was voordat Maritime verdween. Haar reactie over hoe het er aan de hemelpoort zal toegaan vond ik ontwapenend, al zal het wel niet aangekomen zijn.
Thomas |
Ja, jammer dat Petra weg is....
Van Maritime dat hij verdwenen is bedoel ik, ja dat kan ik wel helemaal begrijpen. Sterker, ik zou het echt raar vinden als dat niet zo zou zijn.
Ja, sommigen dingen kunnen niet, ja, ik had hem dus ook een ban gegeven, als ik hier iets te vertellen zou hebben bij de Redactie.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 23 januari 2013, 00:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERENDJAN590
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 00:08
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ja, jammer dat Petra weg is.... | kende haar nog maar net op de chat gehad viel ze weg niet eens afscheid kunnen nemen
Laatst aangepast door
|
BERENDJAN590
|
op woensdag 23 januari 2013, 00:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 00:18
|
|
|
BERENDJAN590 schreef: | kende haar nog maar net op de chat gehad viel ze weg niet eens afscheid kunnen nemen |
Dan kan het ook dat haar abonnement was afgelopen, ja, ik heb even niet bijgehouden hoelang ze hier was.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 00:42
|
|
|
FAITH187 schreef: | Op de laatste reactie van Shanita, waarin ze schrijft dat je je eigen grenzen moet bewaken en dat je zelfs in een burn out kan raken als je iemand in je leven hebt die alleen maar zuigt en dus energie uit je trekt: uit ervaring kan ik zeggen dat ze daar helemaal gelijk in heeft! Iemand moet zijn eigen problemen wel op orde hebben, daar moet je een ander niet mee belasten (als je aan het daten bent). |
Hoi Faith,
Ja, idd, je grenzen aangeven, ook al begrijpt een ander dat niet altijd, dat hoeft niet. Je hoeft mekaar niet altijd te begrijpen.
Idd als je aan het daten bent maar feitelijk in alle menselijke interacties.' Als je denkt dat iemand je grenzen niet weet, kan je dat vriendelijk doch vastberaden uitleggen.
Trusten!
Ps: Het gaat om Respect voor een ander, als hij/zij je grenzen respecteert en dus ook accepteert. En andersom.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBERTO858
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 04:43
|
|
|
ALTJE848 schreef: | Ik lees en ja ik zit er ook mee, je vind iemand echt leuk aardig wilt van binnen het leven wel met hem delen maar angst overheerst omdat degene schulden heeft in de vorm van geld,of schuld is geweest een strafblad heeft.
Wat houd jou tegen waarom wel en waarom niet zou jij de relatie aangaan. Vertrouwen volledig op de HEER , of is dat de HEER gebruiken omdat jij wil dat het goed komt .
Ik was net al mijn muren kwijt en nu ben ik weer aan het bouwen toch maar op afstand houden met de kans dat je iemand weer kwijt raakt die je lief hebt met heel je hart.
Hoe weet je dat het goed is ?
Anita |
Ook ik heb een rugzak met baggage net zoals een ieder. De 1 wat meer dan een ander. Gelukkig zijn er mensen gelovig of niet die niet kort zichtig zijn. Tja en waar trek je de grens ? Dat bepaalt een ieder voor zich zelf. Maar oordeel niet opdat gij ook niet veroordeelt word. Je kan een ieder al helpen door een gebaar een opbouwend woord. Ja zelfs kritiek kan,mag en moet als je het beste met diegene voor heb. Iemand die het met een ander meent zegt dingen zoals ze zijn maar laat de ander niet alleen. Meestal kun je je zelf afvragen wat zou Jesus in mijn situatie gedaan hebben. Let wel ik zeg niet dat je alleen maar bijbels moet handelen want het is werken en bidden (samen met diegene ). Soms stuurt God mensen op je pad om je te beproeven. En helaas mensen veranderen niet binnen 1 dag maar je kan ze wel sturen en er voor ze zijn. En dat kan ook op afstand als je voor degene bid. Dus ga op je gevoel af en verstand en luister niet naar mensen buiten en/of in de kerk maar lees de bijbel.
Veel sterkte en mocht je toch iemand hebben laten vallen het geeft niet want God zal dat naar een ieder nooit doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 06:21
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Wel jammer dat Petra net weg was voordat Maritime verdween. Haar reactie over hoe het er aan de hemelpoort zal toegaan vond ik ontwapenend, al zal het wel niet aangekomen zijn.
Thomas |
Petra heeft toch besloten om op CM te blijven. Ze had haar abonnement opgezegd, maar maakt weer een nieuw account aan.
Ze gaf in haar reactie aan goed begrepen te hebben waar het om gaat. En dat op een manier zoals alleen zij dat kan. Prachtig!
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op woensdag 23 januari 2013, 06:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 06:34
|
|
|
ROADY558 schreef: | Lieve mensen,
Neem toch geen aanstoot, daar heb je slechts jezelf mee. Als sommigen zich zonder het te weten nog laten misbruiken voor de werken van de boze, ga dan toch in liefde te raad, en geef - liefst prive - een liefdevolle, zachtmoedige vermaning. Want als je in haat reageert op een ander die hatelijk doet, wat is daarmee gewonnen?
Als je niet vanuit de rust en vanuit liefde kunt reageren, reageer dan alsjeblieft niet. Een twist houdt op zodra 1 van de partijen stopt met reageren. En laat God toch het laatste woord hebben. Wat heeft het nou voor waarde om je gelijk te willen halen?
God vraagt aan IEDEREEN om elkaar lief te hebben, ja ook op dit forum. Een forum, juist een plek om op een VEILIGE manier lief te hebben. Maar de meeste zien het als een VEILIGE manier om hun gram te halen ofzo...
Opnieuw moet ik denken aan die bekende woorden van Paulus: 2 Tim 2: Als je je niet met de zonde inlaat, zul je zijn als één van die borden van zuiver goud (de beste in huis) zodat Christus je kan gebruiken voor Zijn hoogste doelen.
[22] Blijf uit de buurt van alles wat jou als jongeman slechte gedachten en gevoelens kan geven. Geef in plaats daarvan je aandacht aan alles wat je kan helpen goed te doen. Heb geloof en liefde en zoek het gezelschap van hen, die van de Here houden en een zuiver hart hebben.
[23] Ik zeg het nog eens: Laat je niet verleiden tot zinloze discussies, die alleen maar op ruzie kunnen uitlopen.
Voor iedereen, de vrede van Christus toegewenst.... je weet wel, die alle verstand te boven gaat... |
Liefde of liefhebben zonder waarheid is geen liefde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 09:57
|
|
|
Dat is helemaal juist. Maar de waarheid zonder liefde willen vertellen lokt vervelende reacties uit. Juist omdat de liefde niet kwetst (1 Cor 13) Het mooiste is als die twee juist samengaan. Als we elkaar in liefde de waarheid kunnen aanreiken.
Ik moet zeggen: een hele oefening!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 10:48
|
|
|
ROADY558 schreef: | Dat is helemaal juist. Maar de waarheid zonder liefde willen vertellen lokt vervelende reacties uit. Juist omdat de liefde niet kwetst (1 Cor 13) Het mooiste is als die twee juist samengaan. Als we elkaar in liefde de waarheid kunnen aanreiken.
Ik moet zeggen: een hele oefening! |
Eens Roady.
en dan alles ertussen ;)
Ik wil toch wel iets delen als het gaat om een stukje aanleiding van de explosie in dit topic. Sorry dat dit weer een lap tekst is geworden. Maar ik vind hem zelf relevant en belangrijk. Dit is wat ik aan waarde uit de situatie van de laatste dagen heb gehaald. Als voorbeeld hoe God negative dingen positief kan gebruiken. Tegenstand is volgens mij altijd een kans om inzicht op te doen.
Ik wil het dan hebben over de opmerking van Wllemijn. ik heb daarvan aangegeven dat ik die cynisch vond overkomen en dat ik denk dat cynische opmerkingen altijd kwetsen.
Ik wil dat graag nuanceren in relatie tot Liefde. Want daar zit volgens mij iets dubbels. maar in dit alles wil ik graag voorop stellen dat Liefde niet kwetst.
Als ik dan zeg dat een cynische opmerking altijd kwetst betekent dit dan dat ik het ook om kan draaien? Dat als iemand gekwetst is door een opmerking deze niet in Liefde kan zijn gemaakt? De grap is dat we als mens stellingen lijken te controleren op waarheid door ze om te draaaien en te kijken of het omgedraaide ook klopt.
Ik herken bij mezelf dat ik vaak reageer vanuit associatie met een eigen ervaring. Ja Willemijn, mijn reactie zegt meer over mijzelf dan wat ook. Maar dat is het mooie van mens zijn. Zo brengen we allemaal onze ervaringen in het spel. Het kan niet anders, daar ben ik van overtuigd, dat is volgens mij ook volgens het ontwerp van onze Creator.
De associatie die ik bij de opmerking van Willemijn had is een opmerking die ik altijd tegen mijn oudste zoon maakte als hij boos was en riep; het is niet eerlijk! Ik maakte dan stevast de opmerking. Ja jongen, het leven is niet eerlijk. Leer dat nu maar accepteren. Legitiem toch, lekker relativerend. een stukje levenswijsheid aanbieden aan die jongen. wat is daar nu mis mee? Ik heb de afgelopen jaren leren inzien dat dit mijn eigen strategie was om om te gaan met boosheid.
Ik zou kunnen zeggen dat het aanbieden van die levenswijsheid gebeurde uit Liefde voor mijn zoon.
Wat ik herken is dat ik door dit sussend te zeggen tegen mijn zoon hem op een bepaalde manier erkenning onthoud. Hij heeft recht op zijn boosheid. Het is iets waar ik hem vergeving voor heb gevraagd.
Zo hebben mensen ook recht op hun pijn. Stap één in een therapeutisch proces is altijd erkenning geven.
Volgens mij zit het verschil in wanneer je de relativerende opmerking maakt. Zie je de situatie aan de andere kant? Schat je die goed in? Als er sprake is van een reflectieve situatie dan is zo'n opmerking helemaal op zijn plaats, maar als een persoon midden in de emotie is dan is dat nog maar de vraag. Dan is het een breekijzer wat bijna per definitie kwetsend is. In een dergelijke situatie noem ik de opmerking cynisch. Let wel, dat is mijn beleving inderdaad. En misschien wel niet de goede term. Volgens mij is een opmerking cynisch als het beoogde effect is om de ander even emotioneel op zijn/haar plaats te zetten. Waarbij het recht op erkenning wordt ontnomen.
Vaak worden dit soort cynische opmerkingen gemaakt vanuit eigen emotie en is het een stuk zelfbescherming. En dat kan heel er op zijn plek zijn om te overleven. Wie ben ik om iemand zijn emotionele reactie te ontnemen? Wat mij in dit topic duidelijk is geworden dat emotionele reactie tot een emotionele kettingreactie kan leiden. En dan wordt er mensen gekwetst, omdat er andere mensen op het forum zitten, misschien wel een jaar later, die net in pijn zijn. Waarbij die opmerking dan nog weer voor emotie zorgt.
Ik zal een nieuw topic openen voor dit onderwerp met deze bijdrage als starter. Ik ben er namelijk zelf niet uit en ben benieuwd naar de collectieve wijsheid van het forum. Die is er zeker, door alle chaos heen! God heeft een manier om met Zijn Wijsheid hier doorheen te stralen ... Awesome!
Inhoudelijke reactie op het thema cynisme graag op het nieuwe topic: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=3335
Laatst aangepast door
|
ZOEKER064
|
op woensdag 23 januari 2013, 11:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:24
|
|
|
Zoeker:
Volgens mij zit het verschil in wanneer je de relativerende opmerking maakt. Zie je de situatie aan de andere kant? Schat je die goed in? Als er sprake is van een reflectieve situatie dan is zo'n opmerking helemaal op zijn plaats, maar als een persoon midden in de emotie is dan is dat nog maar de vraag. Dan is het een breekijzer wat bijna per definitie kwetsend is. In een dergelijke situatie noem ik de opmerking cynisch. Let wel, dat is mijn beleving inderdaad. En misschien wel niet de goede term. Volgens mij is een opmerking cynisch als het beoogde effect is om de ander even emotioneel op zijn/haar plaats te zetten. Waarbij het recht op erkenning wordt ontnomen.
Ik denk dat je de term cynisch niet goed gebruikt al valt het me op dat meer en meer mensen deze fout maken. Wat jij noemt, is veeleer sarcastisch. Ironie is milde spot, sarcasme is bijtende spot en cynisme is gevoelloze spot. Ik bedoel het niet onvriendelijk maar wat cynisme in jouw beleving betekent, doet niet zo veel ter zake. Is er sprake van gevoelloze spot dan is het cynisme. Dat nagenoeg iedereen zo boos was over de opmerking van Maritime was, vooral ook omdat die cynisch was. Volstrekt gevoelloos naar Willemijn toe en geen rekening houdend met wat dit met haar in haar (benarde) situatie zou doen. Wat jij noemt: Een ander even (emotioneel) op zijn plaats zetten, is denk ik wat anders, ik vind het overigens ook wat vaag geformuleerd.
Lubbers had een wat zware baard. Ironie is het om Lubbers wat prikkelend te noemen. 'Christelijke politicus met een ongeschoren moraal' is sarcastisch en 'deze christelijke Eichmann van de Nederlandse politiek' (citaat Gerrit Komrij) is cynisch. Dan hou je geen rekening meer met wat je opmerking met een ander, in dit geval met Lubbers, doet. Mensen die vaak cynisch zijn, gaan overigens richting persoonljkheidsstoornis. Een normaal mens moet in de meeste gevallen kunnen overzien wat hij een ander aandoet.
Ik ga er even wat uit dat mensen weten wie Eichmann was.
Thomas, cynisme en een christelijke levenshouding zijn onverenigbaar.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 23 januari 2013, 14:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:25
|
|
|
CORNE927 schreef: | Denk dat je gelijk hebt Thomas, hij is verdwenen. Nou, de score voor januari 2013 gaat goed, Laverde en Maritime verdwenen...dat ik weet dan, wellicht zelfs meer.
Wat zal het forum opbloeien nu! |
Ik vind, het forum bloeit wel.
Kijk, ik vind het, an sich, ook niet leuk, dat eerst een hele tijd terug, Chatuliem, en nu Maritime zijn gebant.
Van Chatuliem had ik het niet zo gevolgd, ja, van Maritime wel. Ik had liever gezien dat zo iemand zijn excuses had aangeboden en dan vanuit zijn hart. Ja, dat kan je aanvoelen, ook als het is geschreven; gevoelswaarde van woorden.
Ja, ik heb zelf ook wel es iemand gebant in het dagelijkse leven. En niet omdat ik dat nou zo leuk vond, of oh wat zal ik nu opbloeien, maar gewoon, grenzen kunnen trekken, dat moet mi mogelijk zijn.
Mazzeltjes!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 23 januari 2013, 11:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:34
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik vind, het forum bloeit wel.
Kijk, ik vind het, an sich, ook niet leuk, dat eerst een hele tijd terug, Chatuliem, en nu Maritime zijn gebant.
Van Chatuliem had ik het niet zo gevolgd, ja, van Maritime wel. Ik had liever gezien dat zo iemand zijn excuses had aangeboden en dan vanuit zijn hart. Ja, dat kan je aanvoelen, ook als het is geschreven; gevoelswaarde van woorden.
Ja, ik heb zelf ook wel es iemand gebant in het dagelijkse leven. En niet omdat ik dat nou zo leuk vond, of oh wat zal ik nu opbloeien, maar gewoon, grenzen kunnen trekken, dat moet mi mogelijk zijn.
Mazzeltjes! |
excusses op cm kan je niet krijgen is mijn ervaring... uitzonderingen daargelaten.
dit topic heet angst om lief te hebben... wat is lief hebben?
....wat je nooit lief heb gehad kan je later ook nooit haten....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:42
|
|
|
JANS221 schreef: | Petra heeft toch besloten om op CM te blijven. Ze had haar abonnement opgezegd, maar maakt weer een nieuw account aan.
Ze gaf in haar reactie aan goed begrepen te hebben waar het om gaat. En dat op een manier zoals alleen zij dat kan. Prachtig! |
O, Gelukkig maar!
Ik hoopte al op zoiets :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 12:47
|
|
|
ROADY558 schreef: | Dat is helemaal juist. Maar de waarheid zonder liefde willen vertellen lokt vervelende reacties uit. Juist omdat de liefde niet kwetst (1 Cor 13) Het mooiste is als die twee juist samengaan. Als we elkaar in liefde de waarheid kunnen aanreiken.
Wie kwetst wie...
Je vlieger gaat niet helemaal op. Wanneer je iemand met waarheid confronteert op een correcte wijze en in respect kan het nog steeds hard aankomen en die persoon kan dan nog steeds hard van zich afslaan met dat hij of zij gekwetst wordt. (Ken je dat: "je maakt me verdrietig".... oftewel: shut up). Laat staan dat kritiek, opbouwend bedoeld of in de zin van voor anderen opkomen, aanslaat bij mensen met onvermogen tot zelfreflectie.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 23 januari 2013, 12:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ALTJE848
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 12:52
|
|
|
JANS221 schreef: | Petra heeft toch besloten om op CM te blijven. Ze had haar abonnement opgezegd, maar maakt weer een nieuw account aan.
Ze gaf in haar reactie aan goed begrepen te hebben waar het om gaat. En dat op een manier zoals alleen zij dat kan. Prachtig! |
AMEN Welkom Petra
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ALTJE848
|
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 13:12
|
|
|
Oefening baart kunst en de Meester zelf onderwijst ons . Het is maar wat we er mee doen zoals Hij wil dat we doen Elkander lief hebben in de vreze des Heeren . En Jezus had iedereen lief de tollenaar de zondaar dus iedereen wie zijn wij om geblokt te worden door mensen Wie zijn wij om recht te verschaffen als je geloofd staat er toch ook dat je je andere wang moet toekeren . Je af mag wenden van mensen dan loop ik weg of reageer niet meer. maar iemand zo maar verwijderen ?? vraag me af of dat gebeurd is of dat ze niet bijgeboekt hebben op tijd. Maar ik zegen hen in Jezus naam amen Ik zeg ook tegen mezelf de wereld en mensen mogen alles van me roven maar ik weet HIJ leeft en met mij Met Hem ben ik meer dan overwinnaar voor mezelf maar niet ten nadele /voordelen voor anderen het gaat om personen individueel . God heeft een ieder lief die geloofd ook die het niet goed neerzetten maar wel goed bedoelen. IK bid voor deze mensen dat ze gezegend zullen blijven in Christus en dat Hij veranderen wil en kan dat is mijn zekerheid mijn toekomst is in Zijn handen niet in de handen van de wereld. En ja ze mogen alles van me afnemen las het vannacht nog in de bijbel, Wie het graag leest Mattheus 19 met name verzen 27 28 29 30 , maar ik lees altijd het hele stuk voor mij weer een bevestiging zo wie de kinderen verlaat om MIJN WILLE die zulle. eeuwig leven beërven. Nu kan ik in alle rust mijn gesprek van morgen aan en zeggen wat ik al eerder heb gezegd wat mij een goed gevoel geeft dit is wat de HEERE van mij verlangt dan hebben ze rust en worden ze niet meer uitgehoord door Jeugdzorg Mijn kind heeft recht op een leven zonder getouwtrek van mesen die beter denken te weten en ik ook en in het zeker weten dat God zal zorgen mag ik loslaten en de lasten die op mijn waren het juk dat ik droeg verbreken in Jezus naam. Niet door geweld of kracht maar door mijn naam zegt de HEER . Dit is ook een lied en dat is mijn levensstijl geworden in de jaren . Dat ik door liefde wil geven nemen en het leven in vertrouwen tegemoet mag zien.
Groet anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 09:17
|
|
|
Vanmorgen tijdens m'n stille tijd viel er een prachtig "kwartje" en moest ik aan dit topic denken. Ik wil het graag hier delen.
Als het gaat om liefhebben, maar de angst het lijkt te blokkeren... Zijn we niet allemaal ergens bang voor mensen? Bang voor wat ze van je denken? Bang voor hun .... afwijzing?
Als ik nu naga voor welk "type" mensen ik geneigd ben weg te lopen... Kijk, lieve, vriendelijke, zachtaardige mensen, daar ga ik prettig mee om. Dat nodigt uit om jezelf te zijn, jezelf te laten zien.... Daar word je blij van. Bij zulke mensen voel je je misschien snel op je gemak. Zulke mensen vertrouw ik ook sneller en laat ik sneller toe.
Maar als er andere "vruchten" zichtbaar zijn, trots, hardheid, arrogantie, hoogmoed, grote mond hebben, gejaagdheid.... Zo'n persoon ervaar ik toch al heel anders. Bij zo'n persoon geef ik me minder makkelijk. Eerder ervaar ik strijd... Zulke personen heb ik minder makkelijk lief lijkt het....
Maar... als ik heel goed kijk, met de ogen van mijn hart, met Gods ogen, dan zit er onder al die "eigenschappen" toch niks anders dan angst en onzekerheid?
Ben ik dan geneigd bang te zijn voor de angst van de ander? Dat is toch raar....
Daarom zegt spreuken ook: wie bang is voor mensen, spant zichzelf een val, maar wie op de Heere vertrouwt, is onaantastbaar... (spr 29:25)
Dit wetende... betekent dat de eerstvolgende keer dat ik mezelf betrap op angst voor een mens, ik in de valstrik trap, dat ik bang ben voor de angst in die ander.... Aan mij de keuze wat ik zal doen...
Zegt Rom 12:21 niet: Overwin het kwade door het goede, maar laat je niet overwinnen door het kwade.
Even vrij vertaald kan dit ook zijn: Overwin de angst door lief te hebben, maar laat je geen angst aanjagen...
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op vrijdag 1 maart 2013, 13:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 09:45
|
|
|
Mooi stukje, Roady.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 09:56
|
|
|
ROADY558 schreef: | Vanmorgen tijdens m'n stille tijd viel er een prachtig "kwartje" en moest ik aan dit topic denken. Ik wil het graag hier delen.
Als het gaat om liefhebben, maar de angst het lijkt te blokkeren... Zijn we niet allemaal ergens bang voor mensen? Bang voor wat ze van je denken? Bang voor hun .... afwijzing?
Als ik nu naga voor welk "type" mensen ik geneigd ben weg te lopen... Kijk, lieve, vriendelijke, zachtaardige mensen, daar ga ik prettig mee om. Dat nodigt uit om jezelf te zijn, jezelf te laten zien.... Daar word je blij van. Bij zulke mensen voel je je misschien snel op je gemak. Zulke mensen vertrouw ik ook sneller en laat ik sneller toe.
Maar als er andere "vruchten" zichtbaar zijn, trots, hardheid, arrogantie, hoogmoed, grote mond hebben, gejaagdheid.... Zo'n persoon ervaar ik toch al heel anders. Bij zo'n persoon geef ik me minder makkelijk. Eerder ervaar ik strijd... Zulke personen heb ik minder makkelijk lief lijkt het....
Maar... als ik heel goed kijk, met de ogen van mijn hart, met Gods ogen, dan zit er onder al die "eigenschappen" toch niks anders dan angst en onzekerheid?
Ben ik dan geneigd bang te zijn voor de angst van de ander? Dat is toch raar....
Daarom zegt spreuken ook: wie bang is voor mensen, spant zichzelf een val... (spr 29:25)
Dit wetende... betekent dat de eerstvolgende keer dat ik mezelf betrap op angst voor een mens, ik in de valstrik trap, dat ik bang ben voor de angst in die ander.... Aan mij de keuze wat ik zal doen...
Zegt Rom 12:21 niet: Overwin het kwade door het goede, maar laat je niet overwinnen door het kwade.
Even vrij vertaald kan dit ook zijn: Overwin de angst door lief te hebben, maar laat je geen angst aanjagen... |
Het kunnen allebei valkuilen zijn, terug getrokken en vrijpostig, onzekerheid, en zeker op een dating site, je kan alles zetten. Maar de ware aard, van het beestje, daar kom je pas achter als je met iemand omgang hebt. En niet alleen op een dating site, ook gewoon op straat, vaak als je met iemand omgang hebt komen er dingen aan het licht van personen.
Je kan het ook vaak het beste bij jezelf zien, bij een reactie ergens op, ik wel, dat wat je gezet hebt, of wat jezelf denkt dat je in een bepaalde situatie zou doen. Vaak anders uit de verf komt, als dat wat je zelf dacht, te zeggen of te doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 09:58
|
|
|
moet me denken aan een leider van een hells angels groep waar ik ooit mee in aanraking kwam, grote patser, waar veel mensen beetje bang voorzichtig mee omgingen en op hun benen stonden te trillen toen ik hem ooit de waarheid zei over iets, ha ha wat had de man een lief klein hartje achter zijn harnas, of masker van stoere muren ...nee hij werd niet boos, ook ging hij me niet aanvallen, maar ineens liet hij een klein lief hart zien, onzeker jongetje met muren om hem heen opgebouwd. en aan de crimineel die prachtig oprecht tot god hardop in de kerk stond te bidden, jee wat een mooi gebed was dat, zo oprecht van een crimineel net uit de gevangenis, met een uiterlijk dat je denkt... eh wegwezen... en zo kan ik nog wel effe door gaan, achter die houding van trots , arrogantie en noem maar op zit vaak inderdaad een klein onzeker hart
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 maart 2013, 10:40
|
|
|
PETRA373 schreef: | moet me denken aan een leider van een hells angels groep waar ik ooit mee in aanraking kwam, grote patser, waar veel mensen beetje bang voorzichtig mee omgingen en op hun benen stonden te trillen toen ik hem ooit de waarheid zei over iets, ha ha wat had de man een lief klein hartje achter zijn harnas, of masker van stoere muren ...nee hij werd niet boos, ook ging hij me niet aanvallen, maar ineens liet hij een klein lief hart zien, onzeker jongetje met muren om hem heen opgebouwd. en aan de crimineel die prachtig oprecht tot god hardop in de kerk stond te bidden, jee wat een mooi gebed was dat, zo oprecht van een crimineel net uit de gevangenis, met een uiterlijk dat je denkt... eh wegwezen... en zo kan ik nog wel effe door gaan, achter die houding van trots , arrogantie en noem maar op zit vaak inderdaad een klein onzeker hart |
Ja, ik snap het al, jij doelt op een van die bekeringsverhalen , die je regelmatig hoort, zo van 'drugdealer komt tot geloof', Ja, ik ken die verhalen ook weer 'van iemand gehoord', ja ik ken iemand die kent zo iemand.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|