Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:57
|
|
|
JANS221 schreef: | Zijn we het ook eens met elkaar eens! |
Yeph
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
STEENTJE178
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:58
|
|
|
[quote=FRANKT627]
Dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoel: wat als je helemaal geen relatie hebt, maar wel de hormonen, verlangens, het lichaam? Maar misschien is dat een onderwerp wat te ver afwijkt van dit topic.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:59
|
|
|
KEITH722 schreef: | hoi, had je m'n stukje (antwoord op jouw posting) mbt de film Fireproof nog niet gezien? die film gaat erover dat zowel wel- als niet kerkmensen er nog wel eens te makkelijk vanuit gaan dat een huwelijk niet meer te redden zou zijn (en dat het dan altijd automatisch op scheiden uit zou moeten draaien) die film Fireproof laat zien dat dat redden nog wél kan
verder ben ik zelf niet in zo'n situatie geweest en zal ervoor waken ook niet in zo'n situatie verzeild te ráken a |
Ja, ik heb het gelezen. En neem maar van mij aan dat er hier veel mensen zitten die er niet makkelijk van uit gaan dat een relatie niet meer te redden zou zijn. Veel mensen hebben hiermee geworsteld. En soms kom je gewoon in zo`n situatie en valt er niets meer te redden. Hoe graag je dat ook zou willen! En jij denkt dat jij er voor zou kunnen waken dat je niet in zo`n situatie verzeild raakt? Ga nooit een relatie aan zou ik zeggen, dan loop je ook geen risico, maar ervaar je ook geen geluk en liefde!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:00
|
|
|
STEENTJE178 schreef: | Wat verstaan we eigenlijk onder die "seksualiteit"??
En als dat dan bijv. de werkelijke geslachtsgemeenschap betreft, wat als dat niet mogelijk is??
En als "seksualiteit" alleen voor in het huwelijk is, wat moet je er dan mee als niet gehuwde? |
Trouwen!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:01
|
|
|
STEENTJE178 schreef: | Wat verstaan we eigenlijk onder die "seksualiteit"??
En als dat dan bijv. de werkelijke geslachtsgemeenschap betreft, wat als dat niet mogelijk is??
En als "seksualiteit" alleen voor in het huwelijk is, wat moet je er dan mee als niet gehuwde? |
Niet gehuwd, is ook geen relatie met iemand, huwen is samen één worden, en alleen gaat dat wat lastig. (huwen is de, of wordt seksualiteit mee bedoeld)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
STEENTJE178
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:01
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Trouwen!!! |
???
Nogmaals: wat verstaan we onder "seksualiteit"?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:04
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Wat ik hieruit begrijp is dat je zegt dat je verstand een slechte raadgever is maar dat je ervan uitgaat dat God spreekt in jouw gut-feeling en dat je daar jouw keuze op baseerd. |
Nee...dat zeg ik dus niet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:07
|
|
|
KEITH722 schreef: | wat zegt ze dat mooi hè! , de nuchtere maar niet minder betrokken reacties zijn nog altijd het mooist...
(Oh eh, na deze zin: Bij elkaar blijven en geen liefde meer kunnen geven en krijgen lijkt mij ook niet iets dat God van ons vraagt. zou je de christelijke film Fireproof eens moeten bekijken, die gaat daar speciaal over, verder prima bijdrage) a |
Ik heb de dvd in huis, en heb hem diverse keren gezien. Het doet veel emotie's opkomen.... hoe zou het afgelopen zijn wanneer werkelijk de vrouw en/of man overspel gepleegd heeft? Zou het dan ook zo afgelopen zijn?
Dat is wel de reallive hier op CM.
Laatst aangepast door
|
MARITIME853
|
op zaterdag 19 januari 2013, 19:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:12
|
|
|
STEENTJE178 schreef: | ???
Nogmaals: wat verstaan we onder "seksualiteit"? |
Dat weet ik ook niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:18
|
|
|
JANS221 schreef: | Ja, ik heb het gelezen. En neem maar van mij aan dat er hier veel mensen zitten die er niet makkelijk van uit gaan dat een relatie niet meer te redden zou zijn. Veel mensen hebben hiermee geworsteld. En soms kom je gewoon in zo`n situatie en valt er niets meer te redden. Hoe graag je dat ook zou willen! En jij denkt dat jij er voor zou kunnen waken dat je niet in zo`n situatie verzeild raakt? Ga nooit een relatie aan zou ik zeggen, dan loop je ook geen risico, maar ervaar je ook geen geluk en liefde! | ja, dat denk ik! , die laatste opmerking hierboven is dan ook even niet zo reëel, want het is mogelijk een relatie op te bouwen en op tijd en nog voor het trouwen! te merken dat er nog punten zijn waar je nog net te ver van elkaar af zit, dat is normaliter te bespreken en kan dan tot een verstandige conclusie leiden m.b.t. verder gaan of niet verder gaan met elkaar maar met een scheiding in de zin van ontbinding van een huwelijk heb je dan gelukkig niet te maken gehad , neemt verder niet weg dat enz... dat was m'n insteek bij de bewuste opmerking a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zaterdag 19 januari 2013, 19:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:48
|
|
|
Steentje schreef:
Dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoel: wat als je helemaal geen relatie hebt, maar wel de hormonen, verlangens, het lichaam? Maar misschien is dat een onderwerp wat te ver afwijkt van dit topic.....
Als je geen relatie hebt en je hebt verlangen dan is er nog steeds een 'vervangmiddel', zelfbevrediging dus, wat je een heel klein beetje soelaas zou kunnen bieden. Maar, velen onder ons, als christenen, doen daar zeker niet aan hoor...
De woestijnvaders (google maar eens als je die onbekend zijn) gingen bij zo'n verlangens in de netels rollen..de jeuk die ze nadien hadden deden hun verlangens vergeten.
Net zoals met bepaalde gedachten kan je ook je verlangens negeren. Er niet in dialoog mee gaan. Er niet aan toegeven dus...probeer aan iets anders te denken. Ja, ik weet ook wel dat het niet altijd makkelijk is. Het is wel makkelijk gezegd maar soms moeilijk uitvoerbaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 10:27
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Wil de Heere niet juist dat we groeien in de Liefde van 1 Cor. 13? Is geluk niet het gevolg van die opdracht? Als je één keer ofzo gemeenschap hebt is een breuk niet zo erg, maar als je echt biddend begonnen bent? Ik ben van de 'generatie van Henk Binnendijk' en heb veel van hem geleerd, ook op het gebied van relaties. Henk Binnendijk vergeleek eens een huwelijk met een vliegtuig. Soms valt één van de motoren even uit in een moeilijk periode, de motor van het gevoel. Dan blijft er nog de andere motor over, de motor van het verstand. dan moet je samen even vliegen op de motor van het verstand, die de keuze kan maken om bij elkaar te blijven. Dan kun je met je verstand met elkaar omgaan door de keuze van beide partners om in de Liefde van 1 Cor. 13 te blijven of ernaar terug te keren, vertrouwende dat de Here de motor van het gevoel hersteld door de werking van de Heilige Geest? Als dan één van beiden afhaakt dan verhard één van beide partijen toch zijn/haar hart? Het verharden van het hart waar in de Bijbel zo voor gewaarschuwd wordt. |
Wat bedoel je met de zin: Als je één keer of zo gemeenschap hebt is een breuk niet zo erg, maar als je echt biddend begonnen bent?
Een breuk lijkt mij altijd pijnlijk. En de ene keer zal het inderdaad harder aankomen als de andere keer. Maar ik denk dat dat niet af hoeft te hangen van het wel of niet biddend begonnen zijn of hoe vaak je gemeenschap gehad hebt. Als de motor van gevoel even uitvalt in een moeilijke periode (en wie maakt er geen moeilijke periode door) kan er op de andere motor van het verstand doorgevlogen worden. Maar dat moet dan wel een keuze zijn die je samen maakt. Die motor moet het vroeg of laat toch wel weer gaan doen. Blijven doorvliegen op één motor gaat ook ten koste van de ander motor. En vertrouwen op God (hoe mooi ook) is geen garantie dat de motor van het gevoel hersteld zal worden. Helaas zal de reis die je samen op twee motoren begon, dan toch voortijdig eindigen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 11:07
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Dat weet ik ook niet. |
Raar eerder zette je nog iets met kindjes kopen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 11:23
|
|
|
JANS221 schreef: | Wat bedoel je met de zin: Als je één keer of zo gemeenschap hebt is een breuk niet zo erg, maar als je echt biddend begonnen bent?
Een breuk lijkt mij altijd pijnlijk. En de ene keer zal het inderdaad harder aankomen als de andere keer. Maar ik denk dat dat niet af hoeft te hangen van het wel of niet biddend begonnen zijn of hoe vaak je gemeenschap gehad hebt. Als de motor van gevoel even uitvalt in een moeilijke periode (en wie maakt er geen moeilijke periode door) kan er op de andere motor van het verstand doorgevlogen worden. Maar dat moet dan wel een keuze zijn die je samen maakt. Die motor moet het vroeg of laat toch wel weer gaan doen. Blijven doorvliegen op één motor gaat ook ten koste van de ander motor. En vertrouwen op God (hoe mooi ook) is geen garantie dat de motor van het gevoel hersteld zal worden. Helaas zal de reis die je samen op twee motoren begon, dan toch voortijdig eindigen. |
het is ongetwijfeld goed bedoeld maar de metafoor, de beeldspraak gaat niet helemaal op... twee-motorige vliegtuigen moeten zo worden ontworpen dat deze ook zonder problemen op één motor kunnen vliegen, de andere motor ondervindt daar echt geen noemenswaardige schade van, je gaat alleen maar wat langzamer en je moet bij de landing een beetje tegensturen om het verlies van de stilstaande motor te compenseren Conclusie; en om in de beeldspraak te blíjven: overtuig jezelf van de keus voor een goede Mechanicien (let op de hoofdletter) voor het onderhoud van allebei je motoren want als die allebei uitvallen heb je wel een probleem ja a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zondag 20 januari 2013, 11:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 11:33
|
|
|
KEITH722 schreef: | het is ongetwijfeld goed bedoeld maar de metafoor, de beeldspraak gaat niet helemaal op... twee-motorige vliegtuigen moeten zo worden ontworpen dat deze ook zonder problemen op één motor kunnen vliegen, de andere motor ondervindt daar geen noemenswaardige schade van, je gaat alleen maar wat langzamer en je moet een beetje tegensturen om het verlies van de stilstaande motor te compenseren, een 4 motorig verkeerstoestel als bijv een boeing 747 kan zelfs nog op één motor vliegen! (moet dan soms wel brandstof lozen en snel een vliegveld opzoeken) conclusie, en om in de beeldspraak te blíjven: overtuig jezelf van een goede Mechanicien (let op de hoofdletter) voor het onderhoud van al je motoren a |
Ik ging verder op het voorbeeld van Annette. En het klopt, beelspraak gaat altijd wel ergens mank. Maar ik hoop dat je bergrijpt wat ik bedoel te zeggen. En zoals ik al schreef: Zelfs met een goede Mechanicien gaat er nog wel eens wat mis.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 11:56
|
|
|
JANS221 schreef: | Ik ging verder op het voorbeeld van Annette. En het klopt, beelspraak gaat altijd wel ergens mank. Maar ik hoop dat je bergrijpt wat ik bedoel te zeggen. En zoals ik al schreef: Zelfs met een goede Mechanicien gaat er nog wel eens wat mis. |
met Mechanicien bedoelde ik God zelf (vandaar de hoofdletter) wat kan er dan nog misgaan? en om aan je goede bedoeling met de metafoor tegemoet te komen ja, het komt voor dat mensen toch vertrekken in niet goed onderhouden toestelletjes ("koopje!! nu vliegen, later betalen") maar dan heb je het wel helemaal zelf gedaan a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zondag 20 januari 2013, 12:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:03
|
|
|
KEITH722 schreef: | met Mechanicien bedoelde ik God zelf (vandaar de hoofdletter) wat kan er dan nog misgaan? maar ja, het komt voor dat mensen toch vertrekken in niet goed onderhouden toestelletjes maar dan weet je hoe het komta |
Zoiets als: eigen schuld, dikke bult? Maar misschien gaan we nu of-topic.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:07
|
|
|
JANS221 schreef: | Zoiets als: eigen schuld, dikke bult? Maar misschien gaan we nu of-topic..... |
beetje wel ja maar na motorverlies aan beide motoren wordt je motorvliegtuig een zweefvliegtuig, daar kan je in de meeste gevallen ook nog wel netjes mee in een weilandje of op een stille weg landen en kom je alleen met de schrik en wat schaafwondjes vrij en val je elkaar alsnog in de armen zie je het voor je? (romantische filmmuziek erachter mmm...) a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zondag 20 januari 2013, 13:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:11
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Dat weet ik ook niet. |
seksualiteit Over het algemeen te gebruiken voor iemands seksuele emoties, ideeën en gedrag. Gebruik `rollenpatroon` voor de houding en gedrag dat in de maatschappij wel voor het ene maar niet voor het andere geslacht juist wordt geacht. Gebruik `sekse` voor de fysiologische eigenschappen die mannen en vrouwen van elkaar onderscheiden. Categorie: Abstra Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10491
(Ach ja, zou het allemaal? via google te vinden zijn?)
Ofwel.. seksualiteit is verweven door het leven heen, bedoeld door de Schepper want anders niet bij de schepping in ons mensen ingelegd. Je ontkomt er niet aan, seksualiteit is niet "de daad" an sich maar helpt je in het onderscheiden en in "een klik", trekt die ander je aan of niet is al verweven met het onderscheiden, observeren, je reactie op elkaar, blik, geur, stem. De mens is een ingenieus wezen waarbij ziel, verstand, geest, lijf en alles wat de wetenschap nog niet heeft ontdekt samenwerkt.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 20 januari 2013, 12:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:19
|
|
|
JOL252 schreef: | seksualiteit Over het algemeen te gebruiken voor iemands seksuele emoties, ideeën en gedrag. Gebruik `rollenpatroon` voor de houding en gedrag dat in de maatschappij wel voor het ene maar niet voor het andere geslacht juist wordt geacht. Gebruik `sekse` voor de fysiologische eigenschappen die mannen en vrouwen van elkaar onderscheiden. Categorie: Abstra Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10491
Ofwel.. seksualiteit is verweven door het leven heen, bedoeld door de Schepper want anders niet bij de schepping in ons mensen ingelegd. Je ontkomt er niet aan, seksualiteit is niet "de daad" an sich maar helpt je in het onderscheiden en in "een klik", trekt die ander je aan of niet is al verweven met het onderscheiden, observeren, je reactie op elkaar, blik, geur, stem. De mens is een ingenieus wezen waarbij ziel, verstand, geest, lijf en alles wat de wetenschap nog niet heeft ontdekt samenwerkt. |
beetje ingewikkeld gezegd maar gelukkig niet in tegenspraak met mijn posting
KEITH722 schreef: | sexualiteit heeft in algemene zin ook nog een raakvlakje met het tonen van affectie jegens iemand, in algemene zin want dan is het natuurlijk geen sexualiteit zoals bedoeld en ervaren in het huwelijk maar is het puur een tactiele uiting, dat is: een omhelzing, je arm om iemand heen en noem nog maar tig dingen in die zin
(tactiel: tot de tastzin of de gevoelszin (tactus) behorend.) |
a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zondag 20 januari 2013, 12:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:31
|
|
|
JOL252 schreef: | seksualiteit Over het algemeen te gebruiken voor iemands seksuele emoties, ideeën en gedrag. Gebruik `rollenpatroon` voor de houding en gedrag dat in de maatschappij wel voor het ene maar niet voor het andere geslacht juist wordt geacht. Gebruik `sekse` voor de fysiologische eigenschappen die mannen en vrouwen van elkaar onderscheiden. Categorie: Abstra Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10491
Ofwel.. seksualiteit is verweven door het leven heen, bedoeld door de Schepper want anders niet bij de schepping in ons mensen ingelegd. Je ontkomt er niet aan, seksualiteit is niet "de daad" an sich maar helpt je in het onderscheiden en in "een klik", trekt die ander je aan of niet is al verweven met het onderscheiden, observeren, je reactie op elkaar, blik, geur, stem. De mens is een ingenieus wezen waarbij ziel, verstand, geest, lijf en alles wat de wetenschap nog niet heeft ontdekt samenwerkt. |
Dan is nog de vraag wat je verstaat onder seksualiteit? En wat kan voor het huwelijk of niet. En kan zelfbevrediging, daar word in de Bijbel met geen woord over gerept. wat ook seksualiteit is, toegestaan worden zonder dat er gezegd wordt dat je bezeten bent door de duivel of satan of welk begrip ook wat angstgelovigen er aan willen geven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:35
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Dan is nog de vraag wat je verstaat onder seksualiteit? En wat kan voor het huwelijk of niet. En kan zelfbevrediging, daar word in de Bijbel met geen woord over gerept. wat ook seksualiteit is, toegestaan worden zonder dat er gezegd wordt dat je bezeten bent door de duivel of satan of welk begrip ook wat angstgelovigen er aan willen geven. |
is gelukkig al uitgelegd in de vorige postings en (na)vragen staat vrij a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zondag 20 januari 2013, 12:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:47
|
|
|
KEITH722 schreef: | is gelukkig al uitgelegd in de vorige postings en (na)vragen staat vrija |
en toch ben ik benieuwd naar de reactie van Janske of anderen...maar ik vermoed dat een bepaald woord of vraagstelling geen reactie zal teweegbrengen...onder het mom van: dat is privé of wat heb je aan die info...of gelijk welk andere reden om niet te moeten antwoorden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:57
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Dan is nog de vraag wat je verstaat onder seksualiteit? En wat kan voor het huwelijk of niet. En kan zelfbevrediging, daar word in de Bijbel met geen woord over gerept. wat ook seksualiteit is, toegestaan worden zonder dat er gezegd wordt dat je bezeten bent door de duivel of satan of welk begrip ook wat angstgelovigen er aan willen geven. |
Er zijn gristelluke boeken die er in gingen als een tierelier bij velen (ik meen schrijver Tim laHaye), die beweerden dat zelfbevrediging je vroeg seniel maken of een definitieve negatieve invloed hebben op de seksualiteit tussen man en vrouw later. Dat was dan bij wijze van vloek als je er toch aan zou doen of aan denken. Over angstgeloof gesproken. Wat ik bedoelde aan te geven met mijn reactie is dat seksualiteit verweven is, ook al voor het huwelijk. In een eerder topic, die vanwege alle commotie gesloten werd, schreef ik dat het deel uitmaakt van je relatie vanaf het begin. Dat er een verlangen is, een intimiteit die ook al groeit voor je je Ja geeft en public. Mijn idee is dat het per relatie kan verschillen maar er wel ruimte voor moet zijn. Is het een afgesloten gebied (door eigen emoties/gedachten of wijze van geloof) hoe kun je elkaar dan leren kennen op dat terrein.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 20 januari 2013, 12:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:01
|
|
|
JOL252 schreef: | Er zijn gristelluke boeken die er in gingen als een tierelier bij velen (ik meen schrijver Tim laHaye), die beweerden dat zelfbevrediging je vroeg seniel maken of een definitieve negatieve invloed hebben op de seksualiteit tussen man en vrouw later. Dat was dan bij wijze van vloek als je er toch aan zou doen of aan denken. Over angstgeloof gesproken. Wat ik bedoelde aan te geven met mijn reactie is dat seksualiteit verweven is, ook al voor het huwelijk. In een eerder topic, die vanwege alle commotie gesloten werd, schreef ik dat het deel uitmaakt van je relatie vanaf het begin. Dat er een verlangen is, een intimiteit die ook al groeit voor je je Ja geeft en public. Mijn idee is dat het per relatie kan verschillen maar er wel ruimte voor moet zijn. Is het een afgesloten gebied (door eigen emoties/gedachten of wijze van geloof) hoe kun je elkaar dan leren kennen op dat terrein. |
Is het ook niet zo dat een ieder daar zijn eigen weg in gaat? En gelukkig hoeven we ons op CM niet te verantwoorden hoe en wat we doen in onze relaties......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:02
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is het ook niet zo dat een ieder daar zijn eigen weg in gaat? En gelukkig hoeven we ons op CM niet te verantwoorden hoe en wat we doen in onze relaties...... |
Dat is ook wat ik aangaf: in iedere relatie is het weer verschillend ..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:03
|
|
|
JOL252 schreef: | Dat is ook wat ik aangaf: in iedere relatie is het weer verschillend .. |
Ben het ook met je eens Jol, dat wilde ik even laten weten.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:06
|
|
|
FRANKT627 schreef: | en toch ben ik benieuwd naar de reactie van Janske of anderen...maar ik vermoed dat een bepaald woord of vraagstelling geen reactie zal teweegbrengen...onder het mom van: dat is privé of wat heb je aan die info...of gelijk welk andere reden om niet te moeten antwoorden... |
Volgens mij weet jij mijn antwoord al, Frank. In een relatie van liefde en trouw mag je elkaar beminnen, dus wat mij betreft ook voor het huwelijk. (hoever je daar in wil gaan, zal niet voor een ieder hetzelfde zijn). En als je van zelfbevrediging seniel zou worden, dan zouden er al heel wat seniele mannen en vrouwen op deze aardkloot rondlopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:13
|
|
|
JANS221 schreef: | Volgens mij weet jij mijn antwoord al, Frank. In een relatie van liefde en trouw mag je elkaar beminnen, dus wat mij betreft ook voor het huwelijk. (hoever je daar in wil gaan, zal niet voor een ieder hetzelfde zijn). En als je van zelfbevrediging seniel zou worden, dan zouden er al heel wat seniele mannen en vrouwen op deze aardkloot rondlopen. |
Is toch erg dat zulke zaken werkelijk beweerd werden door mensen hoog in aanzien (met name in evangelische hoek). Of men haalde het verhaal van Onan aan die om hele andere redenen zichzelf bevredigde. Ik haal hieruit dat de bijbel het hier wel noemt maar geen oordeel geeft over het gebeuren, wel over de motivatie er achter.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZOEKER064
|
|
Geplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:13
|
|
|
FRANKT627 schreef: | En kan zelfbevrediging, daar word in de Bijbel met geen woord over gerept. . |
Even helemaal off-topic:
De bijbel als het boek der antwoorden. daar is heel wat over te zeggen. Hoe lees ik de Bijbel? Als daar iets wordt geschreven over een voorval in die tijd is dat dan norm voor vandaag/
Maar dat is helemaal off-topic zoeker! Inderdaad.
In de zucht tot het creeren van antwoorden is er wel een enkele tekst die iets zegt op dit gebied, beter die je zou kunnen uitleggen als dat het hier iets mee te maken heeft en die is dan ook zo'n beetje spreekwoordelijk vastgelegd in de nederlandse taal: Gen 38:9
[6] Voor Er, zijn oudste zoon, koos Juda een vrouw die Tamar heette. [7] Er was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER hem sterven. [8] Toen zei Juda tegen Onan: ‘Vervul je zwagerplicht: trouw met de vrouw van je broer en verwek voor je broer nakomelingen bij haar.’ [9] Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken. [10] Wat hij deed was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER ook hem sterven.
Het verspillen van zaad kreeg de doodstraf. En dat is in de christelijke cultuur geworden tot zelfbevrediging is een heel ernstige zonde.
Het heeft geleid tot het woord onaneren in de Van Dale
onaneren [masturberen] {1824} genoemd naar Onan in Genesis 38:9.
opmerking van het www:
Opmerkelijk genoeg ontbreekt onaneren in het wetenschappelijke Woordenboek der Nederlandsche Taal, hoewel het al sinds lange tijd wordt gebruikt. Weiland vermeldt het in 1824 en Kramers geeft in 1847 de vormen onanie (‘de zelfbevlekking, onnatuurlijke prikkeling der geslachtsdelen’), onaneren (‘dat kwaad bedrijven’) onanist en onaniet.
Mooi voorbeeld van omgang van ons mensen met de bijbel.
back ontopic
Laatst aangepast door
|
ZOEKER064
|
op zondag 20 januari 2013, 13:30
|
|
Naar boven |
|
|
|