Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: woensdag 26 mei 2010, 21:36
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Scheiden is een persoonlijk en pijnlijk proces, dat ben ik volledig met je eens. En net zoals jij geloof ik in totale vergeving. Maar dat geloof ik niet op basis van mijn gevoel, maar veel meer op basis van de bijbel. Vergeving is voor iedereen, dus ook voor jou en voor mij. |
Bij mij is vergeving een langdurig proces geweest waarbij het veel moeite kostte uiteindelijk mijzelf te vergeven voor mijn gebrek aan inzicht. Ik had het van te voren moeten aanvoelen, moeten zien aankomen. De tekenen waren overduidelijk en ik negeerde ze in mijn idealisme en omdat het zo goed ging. Het ging zo verschrikkelijk fout (wat ik onmogelijk had kunnen zien aankomen) dat ik mezelf beloofde nooit meer een relatie aan te gaan om dat risico niet meer te hoeven nemen, van die belofte heb ik nog steeds een beetje last. De schrik zat er na de scheiding en alle ellende die dat met zich meebracht goed in. Een ander echt vergeven begint bij jezelf te vergeven voor je onvolkomenheid, je bent niet perfect, eis dat dan ook niet van jezelf, vergeef je je fouten en tekortkomingen iedere dag als het moet. Op enig moment was dat niet meer nodig, wetend dat God van ons houdt zoals we zijn, Zijn eigen maaksel. Het leven werd toen weer 'normaal' en aangenaam en prettig vol mooie en goede dagen. Gelukkig is dat al heel wat jaren zo.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 00:22
|
|
|
Gevoel Geloof
Gevoel zegt: Kijk eens om je heen ----->Jezus zegt: Zie op Mij Gevoel zegt: Hier kom je nooit uit ------>Jezus zegt: Ik maak je vrij Gevoel zegt: Je struikelt telkens weer ----->Jezus zegt: Ik hou je vast Gevoel zegt: Je hebt ook zoveel zorgen ----->Jezus zegt: Geef Mij dan je last Gevoel zegt: Jij schiet altijd te kort ----- >Jezus zegt: In Mij ben je volmaakt Gevoel zegt: Je woorden zijn zonder kracht ----->Jezus zegt: Ik ben het die harten raakt Gevoel zegt: Jij kan allen maar huilen ----->Jezus zegt: Verblijdt je ten alle tijden Gevoel zegt: Trek maar een muur op ----->Jezus zegt: Niets kan je van Mij liefde scheiden Gevoel zegt: Je bent onzeker en angstig ------>Jezus zegt: Vrees niet je bent van Mij Gevoel zegt: De mensen mogen mij niet ------>Jezus zegt: Ik ben voor jou ,wie zal tegen je zijn Gevoel zegt: Je bent zo minderwaardig ------>Jezus zegt: Je bent kostbaar in Mijn ogen Gevoel zegt: Ga maar heel diep gebukt ------>Jezus zegt: Heft je hooft omhoog Gevoel zegt: Jij bent zo zwak ----->Jezus zegt: Zo openbaar je Mijn kracht Gevoel zegt: Hoe kun je nu volhouden ----->Jezus zegt: Als je Mij maar verwacht Gevoel zegt: Je hebt weer te weinig gebeden ------>Jezus zegt: Slaap nu maar, Rust maar in mijn vrede
Dit is waar alles om draait. Heel mooi geschreven. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILMA729
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 01:50
|
|
|
das mooi beschreven en zo waar. tnx, voor deze heldere bijdrage
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 11:02
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Zo, de toon is weer gezet........ En ik neem het maar niet serieus.........
Willemijn | Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom je dingen niet kunt relativeren. Natuurlijk leven we nu in een andere tijd. De rol van de man en de vrouw is veranderd, je kunt dit niet een op een op elkaar leggen. Wat je er wel uit kunt destilleren vind ik het principe dat het beter voor de mens is getrouwd te zijn. Je hebt nl. meer motivatie en verantwoordelijkheid. Je leeft veel meer ergens voor en dat stimuleert je. Een klein voorbeeldje van mijn kant. Ik vind het erg moeilijk voor mezelf alleen te koken. Dan kook ik liever niet of dan haal ik eten op.... Als ik iemand om je heen hebt, ben ik veel gemotiveerder een strakker eet- en slaappatroon aan te houden. Als ik nu vrij ben en alleen, dan kan ik heel laat naar bed gaan en laat opstaan. De dag is toch immers leeg op dat moment. Ik denk dat dit voor veel mensen herkenbaar is. Mensen die getrouwd zijn leven vaak gezonder. Dat lees ik in dit bijbelgedeelte. Paulus roept vrouwen op om hun taak als partner en moeder te blijven vervullen, omdat anders het leven leeg en inhoudsloos wordt. Dat geldt ook voor mannen. We hebben anderen nodig om voor te leven denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 11:17
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom je dingen niet kunt relativeren. Natuurlijk leven we nu in een andere tijd. De rol van de man en de vrouw is veranderd, je kunt dit niet een op een op elkaar leggen. Wat je er wel uit kunt destilleren vind ik het principe dat het beter voor de mens is getrouwd te zijn. Je hebt nl. meer motivatie en verantwoordelijkheid. Je leeft veel meer ergens voor en dat stimuleert je. Een klein voorbeeldje van mijn kant. Ik vind het erg moeilijk voor mezelf alleen te koken. Dan kook ik liever niet of dan haal ik eten op.... Als ik iemand om je heen hebt, ben ik veel gemotiveerder een strakker eet- en slaappatroon aan te houden. Als ik nu vrij ben en alleen, dan kan ik heel laat naar bed gaan en laat opstaan. De dag is toch immers leeg op dat moment. Ik denk dat dit voor veel mensen herkenbaar is. Mensen die getrouwd zijn leven vaak gezonder. Dat lees ik in dit bijbelgedeelte. Paulus roept vrouwen op om hun taak als partner en moeder te blijven vervullen, omdat anders het leven leeg en inhoudsloos wordt. Dat geldt ook voor mannen. We hebben anderen nodig om voor te leven denk ik. |
Dat geld ook voor wat betreft het huwelijk lijkt me... we leven nu eenmaal in een tijd waarin de mens veel narcistischer ingesteld is. Men vind andere dingen tegenwoordig veel belangrijker dan een relatie of huwelijk, en kiezen er sneller bewust voor om alleen te blijven. Ik snap je standpunt wel overigens, en kan me in bepaalde dingen wel herkennen. Ik ben dan wel een moeder, dus heb sowieso een bepaald ritme...maar kan me er in inleven dat de motivatie groter is wanneer je een partner hebt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 11:21
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Gevoel Geloof
Gevoel zegt: Kijk eens om je heen ----->Jezus zegt: Zie op Mij Gevoel zegt: Hier kom je nooit uit ------>Jezus zegt: Ik maak je vrij Gevoel zegt: Je struikelt telkens weer ----->Jezus zegt: Ik hou je vast Gevoel zegt: Je hebt ook zoveel zorgen ----->Jezus zegt: Geef Mij dan je last Gevoel zegt: Jij schiet altijd te kort ----- >Jezus zegt: In Mij ben je volmaakt Gevoel zegt: Je woorden zijn zonder kracht ----->Jezus zegt: Ik ben het die harten raakt Gevoel zegt: Jij kan allen maar huilen ----->Jezus zegt: Verblijdt je ten alle tijden Gevoel zegt: Trek maar een muur op ----->Jezus zegt: Niets kan je van Mij liefde scheiden Gevoel zegt: Je bent onzeker en angstig ------>Jezus zegt: Vrees niet je bent van Mij Gevoel zegt: De mensen mogen mij niet ------>Jezus zegt: Ik ben voor jou ,wie zal tegen je zijn Gevoel zegt: Je bent zo minderwaardig ------>Jezus zegt: Je bent kostbaar in Mijn ogen Gevoel zegt: Ga maar heel diep gebukt ------>Jezus zegt: Heft je hooft omhoog Gevoel zegt: Jij bent zo zwak ----->Jezus zegt: Zo openbaar je Mijn kracht Gevoel zegt: Hoe kun je nu volhouden ----->Jezus zegt: Als je Mij maar verwacht Gevoel zegt: Je hebt weer te weinig gebeden ------>Jezus zegt: Slaap nu maar, Rust maar in mijn vrede
Dit is waar alles om draait. Heel mooi geschreven. Martin | Ik begrijp niet goed wat ik hiermee aan moet. Op zichzelf heb je volledig gelijk, je hebt het goed omschreven. Je geeft eigenlijk toch precies aan wat ik ook vind. Je gevoel is nl. vaak niet in overeenstemming met Gods Waarheid. En vanuit Gods Woord leer je je gevoel onder Gods principes te stellen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 12:35
|
|
|
MAR907 schreef: | Jij vergelijkt "weduwe en gescheiden" zijn als hetzelfde. Daar ben ik dus niet mee eens. Het verbond zegt "tot dat de dood ons scheidt". Dat is heel iets anders dan zelf het vebond verbreken, ook al geef je eraan toe.
We mogen niet zelf erop aanvullen dat wat er staat beschreven.
Rev 22:18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. Rev 22:19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. Rev 22:20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus! Rev 22:21 De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen. | In de Bijbel zijn er voldoende voorbeelden waarin het mogelijk gemaakt wordt om een tweede huwelijk aan te gaan. Als God vergeeft, geeft Hij ook een nieuwe kans, vind ik. En ik vind de pastorale kijk van Paulus heel bijzonder, want je zou denken, dat hij nooit voor een tweede huwelijk zal zijn . Terwijl hij in dit gedeelte de jonge vrouwen eigenlijk verplicht om weer opnieuw te trouwen. Want ongetrouwd zijn geeft ook haar verleidingen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 12:50
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | In de Bijbel zijn er voldoende voorbeelden waarin het mogelijk gemaakt wordt om een tweede huwelijk aan te gaan. Als God vergeeft, geeft Hij ook een nieuwe kans, vind ik. En ik vind de pastorale kijk van Paulus heel bijzonder, want je zou denken, dat hij nooit voor een tweede huwelijk zal zijn . Terwijl hij in dit gedeelte de jonge vrouwen eigenlijk verplicht om weer opnieuw te trouwen. Want ongetrouwd zijn geeft ook haar verleidingen. |
Even in alle eerlijkheid, dit is dus niet sarcastisch bedoeld...
Ik snap Paulus niet!
Zoals gezegd; Ik ben niet heel erg bijbelvast, maar weet genoeg om me te herinneren dat deze zelfde Paulus uberhaupt tegen het huwelijk was... en nu zegt hij weer dat jonge weduwen, maar moeten hertrouwen om niet meer alleen te blijven en te gaan roddelen. Het hele scheidingsverhaal vond k nog wel logisch, maar hier ga ik me toch echt even ernstig van op men hoofdje krabben (Nee, keb geen beessies)...Hoe zit dit dan Nu zie ik de context in dié tijd wel...mannen zouden niet moeten trouwen omdat ze al het zware werk moesten doen en vrouwen daarin misschien wel een "last" zouden kunnen zijn, en vrouwen waren er enkel om de man te dienen dus konden ze net zo goed hertrouwen... maar hoe pas ik dat in deze tijd in? De verhoudingen liggen nu toch wel heel anders en ik zie dus even niet wat ik hier nu mee kan. Vind het erg onlogisch allemaal
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op donderdag 27 mei 2010, 12:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 13:19
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Even in alle eerlijkheid, dit is dus niet sarcastisch bedoeld...
Ik snap Paulus niet!
Zoals gezegd; Ik ben niet heel erg bijbelvast, maar weet genoeg om me te herinneren dat deze zelfde Paulus uberhaupt tegen het huwelijk was... en nu zegt hij weer dat jonge weduwen, maar moeten hertrouwen om niet meer alleen te blijven en te gaan roddelen. Het hele scheidingsverhaal vond k nog wel logisch, maar hier ga ik me toch echt even ernstig van op men hoofdje krabben (Nee, keb geen beessies)...Hoe zit dit dan |
1 Kor 7 schreef: | Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleidenIk zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. 7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die. Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte. |
Het eerste wat Paulus in dit gedeelte stelt, is dat de sex drive van mensen iets is waar je normaal mee om moet gaan. Als je met elkaar getrouwd bent, mag je sex de ruimte geven, alleen wel bij je partner, niet bij de prostituees. Ook kun je een tijd van vasten afspreken anders hoort het een onderdeel te zijn van je getrouwde relatie.
Verder ziet hij zijn eigen celibaat als een gave van God. Het woord wat daar gebruikt wordt, kan ook vertaald worden met genade. Maar tegelijkertijd beseft hij dat dit niet aan een ieder gegeven is.
1 Kor 7 schreef: | Voor de ongehuwden heb ik geen voorschrift van de Heer, dus ik geef mijn eigen mening, als iemand die door de barmhartigheid van de Heer betrouwbaar is. 26 Ik meen dat het vanwege de huidige beproevingen voor een mens goed is te blijven wat hij is. 27 Hebt u een vrouw beloofd met haar te trouwen, verbreek die belofte dan niet; bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. 28 Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet, maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen | Hij stelt hier duidelijk dat hij voor ongehuwden geen voorschriften heeft van de Heer, dus datgene wat hij is zegt zijn persoonlijke mening. Het blijkt dat hij veel voordelen ziet in het alleen zijn, maar dat hij ook ruimte geeft aan mensen om te trouwen. Voor hem zijn de redenen: de moeilijke tijd die voor hen zou liggen. Hij voorzag nl de verdrukking die de gemeente te wachten stond. Hij voorzag tevens dat de aandacht verdeeld moest worden als je getrouwd was, maar hij stelt duidelijk dat de keuze aan de mensen zelf is, en dat hij geen echt woord van de Heer heeft.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 12:43
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het eerste wat Paulus in dit gedeelte stelt, is dat de sex drive van mensen iets is waar je normaal mee om moet gaan. Als je met elkaar getrouwd bent, mag je sex de ruimte geven, alleen wel bij je partner, niet bij de prostituees. Ook kun je een tijd van vasten afspreken anders hoort het een onderdeel te zijn van je getrouwde relatie.
Verder ziet hij zijn eigen celibaat als een gave van God. Het woord wat daar gebruikt wordt, kan ook vertaald worden met genade. Maar tegelijkertijd beseft hij dat dit niet aan een ieder gegeven is.
Hij stelt hier duidelijk dat hij voor ongehuwden geen voorschriften heeft van de Heer, dus datgene wat hij is zegt zijn persoonlijke mening. Het blijkt dat hij veel voordelen ziet in het alleen zijn, maar dat hij ook ruimte geeft aan mensen om te trouwen. Voor hem zijn de redenen: de moeilijke tijd die voor hen zou liggen. Hij voorzag nl de verdrukking die de gemeente te wachten stond. Hij voorzag tevens dat de aandacht verdeeld moest worden als je getrouwd was, maar hij stelt duidelijk dat de keuze aan de mensen zelf is, en dat hij geen echt woord van de Heer heeft..... |
Ja okee, so far so good...(Dat het zijn eigen mening betrof was k al een poosje achter...)dus Paulus zegt eigenlijk gewoon dat we, als we het kunnen opbrengen, beter alleen kunnen blijven...maar dat wanneer onze verlangens te groot worden we beter kunnen trouwen, ja toch? maar dat kan ik dan nog steeds niet rijmen met het stukje waarin hij zegt dat als we dan eenmaal al getrouwd geweest zijn, we beter kunnen hertrouwen dan alleen blijven...en dat snap k niet helemaal. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je dit keer wel in staat bent om "zuiver" te leven. Ik vind het nog steeds moeilijk in te passen in deze tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 13:05
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Ja okee, so far so good...(Dat het zijn eigen mening betrof was k al een poosje achter...)dus Paulus zegt eigenlijk gewoon dat we, als we het kunnen opbrengen, beter alleen kunnen blijven...maar dat wanneer onze verlangens te groot worden we beter kunnen trouwen, ja toch? maar dat kan ik dan nog steeds niet rijmen met het stukje waarin hij zegt dat als we dan eenmaal al getrouwd geweest zijn, we beter kunnen hertrouwen dan alleen blijven...en dat snap k niet helemaal. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je dit keer wel in staat bent om "zuiver" te leven. Ik vind het nog steeds moeilijk in te passen in deze tijd. |
Paulus ziet zijn celibaat als een gave van God. De vraag of je de gave van het celibaat hebt is al beantwoord op het moment dat je getrouwd bent geweest, niet dus. Op dat moment is het seksuele verlangen meer aangewakkerd en dat is iets waar je dus meer rekening mee zou moeten houden.
Paulus geeft deze instructies in het kader van de eindtijd. Hij verwachtte dat Jezus binnen enkele jaren terug zou komen. Hij vond het dus niet de moeite waard om mensen zich daarmee te laten bezighouden. Het wachten op de komst van Jezus duurt inmiddels al 2000 jaar, dus de vragen omtrent dit gebied zijn prangerder dan dat hij toen dacht. De brief aan Timotheus is later geschreven, we zien dus een verschuiving in zijn denken hier geeft hij dus adviezen voor langere tijd.
Wat kunnen we met deze adviezen? Allereerst ons niet schuldig voelen omdat we verlangen naar een partner in ons leven. Ons ook niet als minderwaardig voelen omdat we niet kunnen voldoen aan de eisen van celibaat. Open staan voor een relatie met een ander, ook al zijn we in het verleden verwond geraakt. Dankbaar zijn dat God opening geeft voor een uitzichtloze situatie, God wil je een nieuwe kans geven met een nieuwe partner. De straf van celibaat is niet eindeloos, wat door mensen soms wel zo beleefd wordt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 13:07
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Paulus ziet zijn celibaat als een gave van God. De vraag of je de gave van het celibaat hebt is al beantwoord op het moment dat je getrouwd bent geweest, niet dus. Op dat moment is het seksuele verlangen meer aangewakkerd en dat is iets waar je dus meer rekening mee zou moeten houden.
Paulus geeft deze instructies in het kader van de eindtijd. Hij verwachtte dat Jezus binnen enkele jaren terug zou komen. Hij vond het dus niet de moeite waard om mensen zich daarmee te laten bezighouden. Het wachten op de komst van Jezus duurt inmiddels al 2000 jaar, dus de vragen omtrent dit gebied zijn prangerder dan dat hij toen dacht. De brief aan Timotheus is later geschreven, we zien dus een verschuiving in zijn denken hier geeft hij dus adviezen voor langere tijd.
Wat kunnen we met deze adviezen? Allereerst ons niet schuldig voelen omdat we verlangen naar een partner in ons leven. Ons ook niet als minderwaardig voelen omdat we niet kunnen voldoen aan de eisen van celibaat. Open staan voor een relatie met een ander, ook al zijn we in het verleden verwond geraakt. Dankbaar zijn dat God opening geeft voor een uitzichtloze situatie, God wil je een nieuwe kans geven met een nieuwe partner. De straf van celibaat is niet eindeloos, wat door mensen soms wel zo beleefd wordt. |
Zo! En zo heeft het even geduurd...maar zijn we toch op dezelfde lijn terecht gekomen
(Al denk ik wel dat eens getrouwd geweest niet per definitie hoeft te betekenen dat je niet van richting kunt veranderen)
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op vrijdag 28 mei 2010, 13:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 13:11
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Zo! En zo heeft het even geduurd...maar zijn we toch op dezelfde lijn terecht gekomen
(Al denk ik wel dat eens getrouwd geweest niet per definitie hoeft te betekenen dat je niet van richting kunt veranderen) | Ik heb ook niet de indruk gehad dat we ver uit elkaar lagen qua standpunt. Maar het is goed elkaar te bevragen vind ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERALD265
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 15:00
|
|
|
verwijderd
Laatst aangepast door
|
GERALD265
|
op dinsdag 28 september 2010, 21:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 21:41
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
JONATHAN890
|
op maandag 1 november 2010, 20:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 20:28
|
|
|
Heeft al iemand dat boek van Koekkoek gelezen? Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie.
Thomas.
JONATHAN890 schreef: | 'Echtscheiding is geen zonde'
gelezen op de website van de EO.
http://www.eo.nl/ronduitthema/5752447/page/_Echtscheiding_is_geen_zonde_/articles/article.esp;jsessionid=17E68982F3FFB540DB5DD4661048E56E.mmbase01?page=2&article=4399983&theme=5752447&portal=5678911&baseBlock=5752432&map=5752447
Publicist ds. H.G. Koekkoek na onderzoek bijbelse gegevens Echtscheiding wordt nergens in de Bijbel als een zonde gezien. Tot deze wel zeer opmerkelijke conclusie komt ds. H.G. Koekkoek in zijn boek Echtscheiding en hertrouwen- Wat zegt de Bijbel?, dat in een nieuwe (uitgebreide) editie wordt uitgegeven door Stichting Het Licht des Levens te Alphen aan den Rijn. 'De mogelijkheid tot echtscheiding die God gegeven heeft, is een teken van Gods medelijden met de mens in nood'. Ds. Koekkoek, voorganger van een baptistengemeente in Alphen aan den Rijn en voorzitter van Stichting Het Licht des Levens, is zich ervan bewust dat zijn visie haaks staat op de in evangelische en reformatorische kringen gangbare gedachten over echtscheiding en hertrouwen in de Bijbel. Maar op grond van exegetisch onderzoek, waarbij hij ook veel aandacht besteedt aan de Joodse achtergronden van het Oude en het Nieuwe Testament en aan de visie van de rabbijnen, komt hij tot de slotsom dat de Bijbel wel echtbreuk (overspel) als zonde bestempelt, maar echtscheiding niet. 'God heeft de echtscheiding gegeven, opdat mensen uit onoplosbare situaties toch nog een beetje leven zouden hebben', stelt ds. Koekkoek. In Echtscheiding en hertrouwen - Wat zegt de Bijbel? behandelt hij uitvoerig bekende teksten over deze thematiek, zoals Maleachi 2:16, Mattheüs 5:31-32 en 19:8, Romeinen 7:2,3 en I Korinthe 7:10,27,28. Deze en andere Schriftgedeelten worden volgens hem vaak verkeerd gelezen en uitgelegd, waardoor mensen een onjuist beeld krijgen van Gods visie op stukgelopen relaties. Hij geeft voorbeelden uit de Bijbel van bekende gelovigen van wie de Bijbel zelf vertelt dat zij gescheiden waren. Ook laat hij zien dat een aantal mensen zelfs in opdracht van God gescheiden was. De wijze waarop in reformatorische en evangelische kerken over echtscheiding en hertrouwen gedacht wordt, berust volgens ds. Koekkoek niet op de leer van de Bijbel, maar op traditie en theologie. Vaak wordt de Bijbel uitgelegd alsof hij geschreven is vanuit Grieks-heidense levenswijze of vanuit de kerkelijke leer. De Bijbel is echter geschreven vanuit een Joodse achtergrond. Veel kerken worstelen met de vraag of gemeenteleden na een echtscheiding mogen hertrouwen, en zo ja, of zo'n huwelijk ook kerkelijk bevestigd mag worden. In de kerk wordt vergeving gepredikt aan wie de ernstige zonde van overspel begaan heeft, terwijl men slechts tolerant is voor gescheidenen, die in de Bijbel niet veroordeeld worden, aldus ds. Koekkoek. Hij is er op grond van zijn analyse van de bijbelse gegevens van overtuigd dat hertrouwen na een echtscheiding mag, en dat zo'n huwelijk kerkelijk bevestigd behoort te worden. Dit alles betekent overigens niet, dat ds. Koekkoek de echtscheiding zou toejuichen. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKIIE208
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 22:43
|
|
|
Hoe kan je nou zeggen dat echtscheiding geen zonde is??? Dit is basiskennis .. tien geboden zeggen onder andere dit:
" gij zult niet echtbreken"
Simpel toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 22:54
|
|
|
FRANKIIE208 schreef: | Hoe kan je nou zeggen dat echtscheiding geen zonde is??? Dit is basiskennis .. tien geboden zeggen onder andere dit:
Simpel toch? |
Beste Frankie.... mag ik jou als jongere eens wat vragen : vertel mij nou eens goed onderbouwd, dan wat echtbreken is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 23:04
|
|
|
FRANKIIE208 schreef: | Hoe kan je nou zeggen dat echtscheiding geen zonde is??? Dit is basiskennis .. tien geboden zeggen onder andere dit:
Simpel toch? |
Echtscheiding is misschien een gevolg van de zondeval... Echter ziekte is dat ook... maar waarom de ene mens ziek wordt en de ander niet... of waarom de een al vroeg sterft en de ander pas op latere leeftijd sterft... daar hebben we geen antwoord op; zeker is denk ik wel dat ziekte niet voortkomt uit de persoonlijke zonde. Juist een vroom iemand kan al heel vroeg sterven. Ruzie, vreemdgaan, uit elkaar gaan, ziekte... het is allemaal Gods bedoeling niet dat het er zou zijn... en is in die zin ook het gevolg van de zondeval... maar er zijn meer dingen (denk ik) die daar een gevolg van zijn.
Soms is het ook lastig... want wat doe je bijv. als er altijd ruzie heerst... of geweld ? of ...? dat is ook niet te bedoeling van een huwelijk... In sommige gevallen is er geen andere uitweg... hoe moeilijk dat ook is... denk dat God ons daarin ook zal troosten.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zaterdag 29 mei 2010, 23:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 01:26
|
|
|
Chat wat ik ook bedoel is dat de HEERE JEZUS van je houd zoals je bent en daar gaat het om en verder niets. Met een vriendelijke groet van mij. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 11:07
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Echtscheiding is misschien een gevolg van de zondeval... Echter ziekte is dat ook... maar waarom de ene mens ziek wordt en de ander niet... of waarom de een al vroeg sterft en de ander pas op latere leeftijd sterft... daar hebben we geen antwoord op; zeker is denk ik wel dat ziekte niet voortkomt uit de persoonlijke zonde. Juist een vroom iemand kan al heel vroeg sterven. Ruzie, vreemdgaan, uit elkaar gaan, ziekte... het is allemaal Gods bedoeling niet dat het er zou zijn... en is in die zin ook het gevolg van de zondeval... maar er zijn meer dingen (denk ik) die daar een gevolg van zijn.
Soms is het ook lastig... want wat doe je bijv. als er altijd ruzie heerst... of geweld ? of ...? dat is ook niet te bedoeling van een huwelijk... In sommige gevallen is er geen andere uitweg... hoe moeilijk dat ook is... denk dat God ons daarin ook zal troosten. |
Dat is wel waar Susannah, maar bij ziekte spelen menselijke keuzes geen rol. Bij echtscheiding wèl, waarbij ik niet een oordeel bedoel uit te spreken.
Ik heb eigenlijk een vraag aan gescheiden mensen die ik nauwelijks durf te stellen, maar die toch regelmatig in mij opkomt. Maar hoe stel ik hem zonder dat ik mensen kwets of verdrietig of schuldig doe voelen... Ik ga het voorzichtig proberen...
Iemand gaf ergens anders al aan met het (inmiddels verbroken) huwelijk destijds niet helemaal, of helemaal niet Gods weg te zijn gegaan. Zijn er meer mensen die achteraf denken; de keuze voor mijn huwelijk was mijn eigen keuze en ik heb God daar niet of niet voldoende bij betrokken?
Dit is wel een heel persoonlijke vraag misschien...
GrZing
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKIIE208
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 11:31
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Beste Frankie.... mag ik jou als jongere eens wat vragen : vertel mij nou eens goed onderbouwd, dan wat echtbreken is. |
1. In mijn ogen: anders dan door scheiding door dood, je huwelijk verbreken met de persoon waarmee je getrouwd bent.
2. Een weidere betekenis is dat je overspel pleegt of de gedachte alleen al daaraan is ook echtbreken.
De context kan je waarschijnlijk nog veel ruimer opvatten, maar dit is mijn (bijbelse) invulling.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 13:30
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Iemand gaf ergens anders al aan met het (inmiddels verbroken) huwelijk destijds niet helemaal, of helemaal niet Gods weg te zijn gegaan. Zijn er meer mensen die achteraf denken; de keuze voor mijn huwelijk was mijn eigen keuze en ik heb God daar niet of niet voldoende bij betrokken? |
Een stukgelopen huwelijk is niet per definitie een huwelijk dat niet door God gezegend is geweest of niet Zijn weg zou zijn... Ik geloof dat een stukgelopen huwelijk in beginsel zeker wel een door God gegeven huwelijk geweest kan zijn (let wel: kan, want ja, er zullen ook andere mogelijkheden zijn). Het is in die gevallen echter door menselijk handelen op een gegeven moment stukgelopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 13:34
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Chat wat ik ook bedoel is dat de HEERE JEZUS van je houd zoals je bent en daar gaat het om en verder niets. Met een vriendelijke groet van mij. Martin | Draai het eens even om, Martin. Ik hou van de Here Jezus en wil datgene doen wat Hij van me vraagt. Niks mis mee toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 14:07
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Iemand gaf ergens anders al aan met het (inmiddels verbroken) huwelijk destijds niet helemaal, of helemaal niet Gods weg te zijn gegaan. Zijn er meer mensen die achteraf denken; de keuze voor mijn huwelijk was mijn eigen keuze en ik heb God daar niet of niet voldoende bij betrokken?
GrZing |
goede vraag hoor... mag je mij gerust stellen. Heb ik wel over nagedacht, maar onder woorden brengen is ook wel lastiger.
Breder gezien op het leven... zijn beslissingen, stappen die wij nemen in het leven, altijd zodanig dat wij God erbij betrekken? Heb ik dat destijds wel gedaan? Het is alweer 18jr geleden dat ik ging trouwen. Was dat allemaal wel goed. Ik ervaar nu veel meer dat ik anders tegen het hele leven aankijk, levenservaring noemen we dat, gevormd door de tijd. Een tijd die goede en verkeerde en verdrietige dingen met zich heeft meegebracht.
Wanneer zijn stappen die wij maken in ons leven, wel in lijn met God's plan voor ons leven. Wij kunnen wel ja zeggen, en dan is het anders.
Wat is God's plan, waar zien we Zijn aanwijzingen. Waar ligt God's plan voor een huwelijk.
Dan lees ik Efeze 5 21 Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. 31 ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn.’ 32 Dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk. 33 Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet hebben voor haar man.
Hier staat zo ontzettend veel, en ook zo ontzettend veel wat niet goed gegaan is. Ik ben een studie hierover aan het lezen. Leerzaam maar ook veel stof tot nadenken.
In vers 25 staat een gebod voor de man, je vrouw lief te hebben, zoals Jezus ons ook liefgehad heeft door Zichzelf voor haar over te geven.
De vraag die je je moet stellen bij een relatie/huwelijk wat je aangaat is dus of dit God's plan is. God was duidelijk toch toen Hij de mens schiep. De man zal zijn vrouw aanhangen en die twee zullen één zijn. God's doel is dan dat je mekaar moet liefhebben. lees hierboven.
En ja dat is een weg die je moet gaan, soms in eindeloze gelukzalige verliefdheid, maar ook in tijden van onenigheid. De kunst is dan samen mekaar te blijven zien als broer en zus van Jezus.
En het blijft moeilijk als dat dan fout gaat, keuze van jezelf, keuze van de ander, keuze die je samen maakt. God heeft het graag anders gewild, maar zoals zoveel dingen, we leven in een gebroken wereld, waar Hij ook in die gebrokenheid er voor iedereen wil zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 14:33
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Iemand gaf ergens anders al aan met het (inmiddels verbroken) huwelijk destijds niet helemaal, of helemaal niet Gods weg te zijn gegaan. Zijn er meer mensen die achteraf denken; de keuze voor mijn huwelijk was mijn eigen keuze en ik heb God daar niet of niet voldoende bij betrokken |
Ik denk dat er wel een wezenlijk verschil aangewezen mag worden tussen niet God's weg gaan, of in de veronderstelling zijn dat God geen zegen zou geven over een huwelijk. Ik was dus één van die mensen die aangaf voor mijn gevoel een verkeerde weg ingeslagen te zijn, juist omdat ik God dus helemaal niet in mijn keuzes betrokken heb. Het was de mens en haar visie, waar ik naar luisterde en handelde, en daardoor was ik verblind voor God's eigen woord. Maar daar staat wel tegenover dat ik ervan overtuigd ben dat Hij zijn zegen over ons huwelijk heeft gegeven toen we daar in de kerk om vroegen, en het nooit Zijn bedoeling geweest is dat het verbond verbroken zou worden. Dat hebben wij toch echt helemaal zelf gedaan! Ik vraag me dan ook wel eens af hoe de dingen gelopen zouden zijn als ik dat wel gedaan had...(in alle eerlijkheid denk ik dat er geen huwelijk gekomen zou zijn, maar dat terzijde)...denk alleen dat het niet goed is om je druk te gaan maken over dat soort dingen. Ik heb nergens (meer) spijt van, de dingen zijn gelopen zoals ze gelopen zijn en heb ik er iets van over gehouden...dan is het wel dat ik een paar hele belangrijke dingen geleerd heb.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 14:48
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Dat is wel waar Susannah, maar bij ziekte spelen menselijke keuzes geen rol. Bij echtscheiding wèl, waarbij ik niet een oordeel bedoel uit te spreken.
Ik heb eigenlijk een vraag aan gescheiden mensen die ik nauwelijks durf te stellen, maar die toch regelmatig in mij opkomt. Maar hoe stel ik hem zonder dat ik mensen kwets of verdrietig of schuldig doe voelen... Ik ga het voorzichtig proberen...
Iemand gaf ergens anders al aan met het (inmiddels verbroken) huwelijk destijds niet helemaal, of helemaal niet Gods weg te zijn gegaan. Zijn er meer mensen die achteraf denken; de keuze voor mijn huwelijk was mijn eigen keuze en ik heb God daar niet of niet voldoende bij betrokken?
GrZing |
Ja Zing, voor mij geldt dat wel...ik heb gekozen voor een man die niet kerkelijk was , juist anti in zijn opvoeding had meegekregen..en dan mis je toch een stuk. En juist door dat stuk (de basis) hebben we elkaar niet meer kunnen vinden toen het eenmaal stuk was... Ik ben in die tijd ook de weg kwijt geweest, maar heb de weg weer gevonden! En daarbij ook bewust de keuze gemaakt nooit meer op die manier een relatie aan te gaan.
groetjes, Marieke
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 15:09
|
|
|
MARIEKE897 schreef: | Ja Zing, voor mij geldt dat wel...ik heb gekozen voor een man die niet kerkelijk was , juist anti in zijn opvoeding had meegekregen..en dan mis je toch een stuk. En juist door dat stuk (de basis) hebben we elkaar niet meer kunnen vinden toen het eenmaal stuk was... Ik ben in die tijd ook de weg kwijt geweest, maar heb de weg weer gevonden! En daarbij ook bewust de keuze gemaakt nooit meer op die manier een relatie aan te gaan.
groetjes, Marieke |
Zie hier een heel groot stuk herkenning in. Goed om te weten dat God je weer bij de hand heeft genomen. Weet je wat ik altijd zo'n mooi woord van God vind? Dat God niet loslaat het werk dat Hij begonnen is. Als je mag weten dat je een kind van god bent, zal je soms zien dat Hij aan de weg blijft staan wachten tot je weer bij Hem uitkomt. De stem terug naar Hem dringt soms op onnavolgbare wijze door in ons leven. Hoever we ook weg zijn gelopen.
Relatie met een ongelovige zou ik nu niet meer willen. Vraag me ook af of zo iemand mij wel zou willen?? Als je met zijn 2en ook God in je relatie betrekt, bouw je op een fundament, wat genade en vergeving is. Maar ook zegen en samen naar God kunnen gaan in gebed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 15:17
|
|
|
Jammer Frankie dat je zo kortzichtig bent, God denkt nl heel anders bij Hem mag je altijd op nieuw beginnen! Zondeval idd! En wat dacht je van de scheidbrief die God aan mozes gaf...
Groetjes, Peacedove
FRANKIIE208 schreef: | 1. In mijn ogen: anders dan door scheiding door dood, je huwelijk verbreken met de persoon waarmee je getrouwd bent.
2. Een weidere betekenis is dat je overspel pleegt of de gedachte alleen al daaraan is ook echtbreken.
De context kan je waarschijnlijk nog veel ruimer opvatten, maar dit is mijn (bijbelse) invulling. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 30 mei 2010, 15:44
|
|
|
FRANKIIE208 schreef: | 1. In mijn ogen: anders dan door scheiding door dood, je huwelijk verbreken met de persoon waarmee je getrouwd bent.
De context kan je waarschijnlijk nog veel ruimer opvatten, maar dit is mijn (bijbelse) invulling. | Frankie, ik ben het volledig met je eens dat echtscheiding zonde is. Zelf heb ik ook die zonde begaan..Ik geef ook niet de schuld aan mijn ex, ik heb er zelf ook aan meegedragen. Maar je leven gaat door na die tijd. Er gaat best wel een periode overheen voordat je weer durft te bidden. De stap naar een gemeente gaan is ook groot. Wat echter altijd bleef was mijn liefde voor God. Maar je durft niet meer bij Hem in de buurt te komen. Hoe denk je dat God zou reageren? Denk je dat Hij je zal afwijzen als je Hem weer opnieuw probeert te zoeken? Denk je dat Hij je nog eens een keer extra straft als je vergeving vraagt?
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|