Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 13:05
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dank je wel voor je mooie bijdrage, erg duidelijk. Maar mag ik er even opgaan..... Is het niet zo, dat je je zelf en de ander op dezelfde plaats gaat zetten....bij onvoorwaardelijke liefde?
En wat als jezelf helemaal gelooft, dat gemeenschap hebben in Gods Ogen een levenslange verbintenis is....en de ander gaat er later toch een andere invulling/waarde aan geven......waar blijf jezelf dan....je blijft zelf gehuwd...en de ander denkt dat je het gewoon uit mag maken.... Hoe ziet God dit dan....? |
Als je met gemeenschap hebben het huwelijk bedoeld dan is dat normaal gesproken een levenslange verbintenis hebben....tot de dood ons scheidt. Als je met gemeenschap het seksuele aspect bedoelt dan is nog maar de vraag wat jij bedoelt met een 'andere vulling/waarde'. Vreemd gaan tijdens een huwelijk (en ook in de verkeringsperiode) is een gruwel voor God. Zelfs als mensen niet gelovig zijn is dat een gruwel.
Een huwelijk, hoe gelovig je ook mag zijn, en hoe goed je het ook bedoelde, is nooit een zekerheid. Alles is vergankelijk. Ook een verkering of huwelijk kan op de klippen lopen door verschillenden reden...
Op dit moment, Annette, zijn er maar 2 zekerheden. Je leeft nu en ooit zal je dood gaan. Al de rest is vertrouwen...vertrouwen hebben in een het goed alleen kunnen zijn of vertrouwen hebben in je job...of vertrouwen hebben in een relatie of huwelijk.
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zaterdag 19 januari 2013, 13:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 13:14
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Als je met gemeenschap hebben het huwelijk bedoeld dan is dat normaal gesproken een levenslange verbintenis hebben....tot de dood ons scheidt. Als je met gemeenschap het seksuele aspect bedoelt dan is nog maar de vraag wat jij bedoelt met een 'andere vulling/waarde'. Vreemd gaan tijdens een huwelijk (en ook in de verkeringsperiode) is een gruwel voor God. Zelfs als mensen niet gelovig zijn is dat een gruwel.
Een huwelijk, hoe gelovig je ook mag zijn, en hoe goed je het ook bedoelde, is nooit een zekerheid. Alles is vergankelijk. Ook een verkering of huwelijk kan op de klippen lopen door verschillenden reden...
Op dit moment, Annette, zijn er maar 2 zekerheden. Je leeft nu en ooit zal je dood gaan. Al de rest is vertrouwen...vertrouwen hebben in een het goed alleen kunnen zijn of vertrouwen hebben in je job...of vertrouwen hebben in een relatie of huwelijk. |
Ik reageerde op de bijdrage van Corne, waarin hij aangeeft, dat gemeenschap hebben in Gods ogen hetzelfde is als trouwen. Als je vanuit dat ideaal beiden in een relatie stapt en de ander lijkt er naderhand toch anders over te denken....waar sta je dan..... hoe ziet God het dan als de ander eruitstapt... Voor mij weegt het voor God getrouwd zijn zwaarder als een boterbriefje.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 19 januari 2013, 13:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORNE927
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 13:23
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dank je wel voor je mooie bijdrage, erg duidelijk. Maar mag ik er even opgaan..... Is het niet zo, dat je je zelf en de ander op dezelfde plaats gaat zetten....bij onvoorwaardelijke liefde? En wat als jezelf helemaal gelooft, dat gemeenschap hebben in Gods Ogen een levenslange verbintenis is....en de ander gaat er later toch een andere invulling/waarde aan geven......waar blijf jezelf dan....je blijft zelf gehuwd...en de ander denkt dat je het gewoon uit mag maken.... Hoe ziet God dit dan....? |
Annette, Beide partners staan op dezelfde plaats ja, gelijkwaardig dus!!!! Gemeenschap hebben is inderdaad een levenslange verbintenis en als de ander dat niet respecteert, gaat de ander dus de fout in en mag dat verantwoorden later. Waar jezelf dan blijft? Volgens de Bijbel ben jij niet meer gehuwd als de ander vreemdgaat, dus....ben jij ook weer vrij ofwel..ongehuwd geworden.
Ik weet, dit is makkelijk gezegd, eerst mag je je ook afvragen wat de reden is van het vreemdgaan van je partner. In hoeverre hebben jullie een open en eerlijke relatie gehad, respect voor elkaar, investeren in elkaar, kortom, echte liefde gehad en vooral...gehouden... met elkaar.
Waren jullie echt open en eerlijk overal in en was er op elk terrein respect voor elkaar obv geven en ontvangen? Of was de relatie ingesukkeld, er werd niet meer geinvesteerd ofwel, de echte liefde werd niet onderhouden. Da's ook nodig he, een auto moet ook onderhoud hebben anders stopt ie er ook mee.
Dus, een eenvoudig antwoord op je vraag is er niet, daarvoor moet je alle ins en outs kennen natuurlijk. Hope this helps!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 13:39
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ik reageerde op de bijdrage van Corne, waarin hij aangeeft, dat gemeenschap hebben in Gods ogen hetzelfde is als trouwen. Als je vanuit dat ideaal beiden in een relatie stapt en de ander lijkt er naderhand toch anders over te denken....waar sta je dan..... hoe ziet God het dan als de ander eruitstapt... Voor mij weegt het voor God getrouwd zijn zwaarder als een boterbriefje. |
Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. Als je iemand liefhebt is het dus min of meer vanzelfsprekend dat ook het beleven van de seksualiteit een rol speelt. Als gemeenschap met elkaar hebben hetzelfde is als met elkaar trouwen en een van beiden verbreekt de relatie dan is het huwelijk ontbonden. Hoe God dat ziet? Het is niet Gods bedoeling geweest, maar zou het wel Gods bedoeling zijn dat twee mensen bij elkaar blijven zonder dat er nog sprake is van liefde? Een huwelijk zonder liefde is toch ook geen huwelijk meer? En meerderen weten hier dat scheiden geen makkelijke keuze is, maar vaak wel een betere keuze. Bij elkaar blijven en geen liefde meer kunnen geven en krijgen lijkt mij ook niet iets dat God van ons vraagt. God wil ons gelukkig zien en eist niet het onmogelijke van ons.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 13:45
|
|
|
JANS221 schreef: | Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. Als je iemand liefhebt is het dus min of meer vanzelfsprekend dat ook het beleven van de seksualiteit een rol speelt. Als gemeenschap met elkaar hebben hetzelfde is als met elkaar trouwen en een van beiden verbreekt de relatie dan is het huwelijk ontbonden. Hoe God dat ziet? Het is niet Gods bedoeling geweest, maar zou het wel Gods bedoeling zijn dat twee mensen bij elkaar blijven zonder dat er nog sprake is van liefde? Een huwelijk zonder liefde is toch ook geen huwelijk meer? En meerderen weten hier dat scheiden geen makkelijke keuze is, maar vaak wel een betere keuze. Bij elkaar blijven en geen liefde meer kunnen geven en krijgen lijkt mij ook niet iets dat God van ons vraagt. God wil ons gelukkig zien en eist niet het onmogelijke van ons. |
wat zegt ze dat mooi hè! , de nuchtere maar niet minder betrokken reacties zijn nog altijd het mooist...
(Oh eh, na deze zin: Bij elkaar blijven en geen liefde meer kunnen geven en krijgen lijkt mij ook niet iets dat God van ons vraagt. zou je de christelijke film Fireproof eens moeten bekijken, die gaat daar speciaal over, verder prima bijdrage) a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zaterdag 19 januari 2013, 16:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 13:54
|
|
|
JANS221 schreef: | Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. Als je iemand liefhebt is het dus min of meer vanzelfsprekend dat ook het beleven van de seksualiteit een rol speelt. Als gemeenschap met elkaar hebben hetzelfde is als met elkaar trouwen en een van beiden verbreekt de relatie dan is het huwelijk ontbonden. Hoe God dat ziet? Het is niet Gods bedoeling geweest, maar zou het wel Gods bedoeling zijn dat twee mensen bij elkaar blijven zonder dat er nog sprake is van liefde? Een huwelijk zonder liefde is toch ook geen huwelijk meer? En meerderen weten hier dat scheiden geen makkelijke keuze is, maar vaak wel een betere keuze. Bij elkaar blijven en geen liefde meer kunnen geven en krijgen lijkt mij ook niet iets dat God van ons vraagt. God wil ons gelukkig zien en eist niet het onmogelijke van ons. |
Wil de Heere niet juist dat we groeien in de Liefde van 1 Cor. 13? Is geluk niet het gevolg van die opdracht? Als je één keer ofzo gemeenschap hebt is een breuk niet zo erg, maar als je echt biddend begonnen bent? Ik ben van de 'generatie van Henk Binnendijk' en heb veel van hem geleerd, ook op het gebied van relaties. Henk Binnendijk vergeleek eens een huwelijk met een vliegtuig. Soms valt één van de motoren even uit in een moeilijk periode, de motor van het gevoel. Dan blijft er nog de andere motor over, de motor van het verstand. dan moet je samen even vliegen op de motor van het verstand, die de keuze kan maken om bij elkaar te blijven. Dan kun je met je verstand met elkaar omgaan door de keuze van beide partners om in de Liefde van 1 Cor. 13 te blijven of ernaar terug te keren, vertrouwende dat de Here de motor van het gevoel hersteld door de werking van de Heilige Geest? Als dan één van beiden afhaakt dan verhard één van beide partijen toch zijn/haar hart? Het verharden van het hart waar in de Bijbel zo voor gewaarschuwd wordt.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 19 januari 2013, 15:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 13:57
|
|
|
aaaaaANNETTE050 Schreef: wat? (k.)
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zaterdag 19 januari 2013, 14:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 14:02
|
|
|
KEITH722 schreef: | aaaaa ANNETTE050 Schreef: wat? |
ja, k heb met veel moeite een stukje geschreven, maar het is weg sorry ik zal het weer proberen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 14:03
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | ja, k heb met veel moeite een stukje geschreven, maar het is weg sorry ik zal het weer proberen. |
oh ok
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 16:54
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Als je dat zó stelt trouw je dan puur om de seksualiteit?
Ik weet ook wel dat seksualiteit niet onbelangrijk is maar is dat geen voortvloeisel van anderen aspecten van houden-van? |
Nee.
Sexualiteit is het hoogte punt van liefde tussen man en vrouw. Zo hoort het in huwelijk te zijn. Helaas ervaar ik veel (christelijke)mannen welke het niet verstaan en vreemd gaan.
Sex is door God gegeven.
Heb 13:4 - Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houd het echtelijk bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen.
Vervul je taken naar je echtgeno(o)t(e)
1 Kor 7:3 - een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man.
Je lichaam behoort ook aan je echtgeno(o)t(e)
1 Kor 7:4 - Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw.
Weer hou je alleen als je er beiden mee instemt. Want weerhouden kan leiden tot verleiding
1 Kor 7:5 - Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden.
bevrediging bij je eigen echtgeno(o)t(Vinde)
Spr 5:18-20 - Moge je bron gezegend zijn, moge de geliefde van je jeugd je vreugde geven. Ze is zo lieflijk als een hinde, bekoorlijk als een ree. Ze laat je altijd van haar borsten drinken, je kunt eindeloos verzinken in haar liefde. Waarom, mijn zoon, zou je dan dwalen bij een lichtzinnige vrouw, je vlijen aan de borsten van zo’n afgedwaalde?
Laatst aangepast door
|
MARITIME853
|
op zaterdag 19 januari 2013, 17:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORNE927
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:16
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Nee.
Sexualiteit is het hoogte punt van liefde tussen man en vrouw. Zo hoort het in huwelijk te zijn. Helaas ervaar ik veel (christelijke)mannen welke het niet verstaan en vreemd gaan. |
Is sexualiteit het hoogtepunt? Ik ben het er niet mee eens helaas. Begrijp me niet verkeerd, sexualiteit is of beter gezegd, kan... je tot ongekende hoogte brengen.
Maar wat als een van beide partners door ziekte of ouderdom dit niet of nauwelijks meer kan geven? Dan zal toch echt de mentale kant zo goed moeten zijn dat je de levensavond ook in geluk kan doorbrengen met elkaar ofwel, de echte liefde moet ook daar tegen bestand zijn.
Ik snap ook wel dat je tot je 50/60e hier niet over nadenkt, maar dat wijt ik eerder aan onnozelheid. Je gaat ergens voor of niet...tot de dood je scheidt, het staat er niet voor niets en daar zeg je toch 'ja' op?
Ik krijg het vermoeden dat teveel mensen denken dat eenmaal getrouwd, de strijd gestreden is, keurig geen sex gehad, netjes geleefd etc.....maar dan begint het pas echt. Relatie is een 'werk'woord!!! Toegegeven, het staat niet zo in het woordenboek, maar het lijkt me duidelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORNE927
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:18
|
|
|
Sexualiteit is het hoogte punt van liefde tussen man en vrouw. Zo hoort het in huwelijk te zijn. Helaas ervaar ik veel (christelijke)mannen welke het niet verstaan en vreemd gaan. |
Is sexualiteit het hoogtepunt? Ik ben het er niet mee eens helaas. Begrijp me niet verkeerd, sexualiteit is of beter gezegd, kan... je tot ongekende hoogte brengen.
Maar wat als een van beide partners door ziekte of ouderdom dit niet of nauwelijks meer kan geven? Dan zal toch echt de mentale kant zo goed moeten zijn dat je de levensavond ook in geluk kan doorbrengen met elkaar ofwel, de echte liefde moet ook daar tegen bestand zijn.
Ik snap ook wel dat je tot je 50/60e hier niet over nadenkt, maar dat wijt ik eerder aan onnozelheid. Je gaat ergens voor of niet...tot de dood je scheidt, het staat er niet voor niets en daar zeg je toch 'ja' op?
Ik krijg het vermoeden dat teveel mensen denken dat eenmaal getrouwd, de strijd gestreden is, keurig geen sex gehad, netjes geleefd etc.....maar dan begint het pas echt. Relatie is een 'werk'woord!!! Toegegeven, het staat niet zo in het woordenboek, maar het lijkt me duidelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:24
|
|
|
Sexualiteit is het hoogte punt van liefde tussen man en vrouw. Zo hoort het in huwelijk te zijn. Helaas ervaar ik veel (christelijke)mannen welke het niet verstaan en vreemd gaan.
Sex is door God gegeven.
Heb 13:4 - Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houd het echtelijk bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen.
Vervul je taken naar je echtgeno(o)t(e)
1 Kor 7:3 - een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man.
Je lichaam behoort ook aan je echtgeno(o)t(e)
1 Kor 7:4 - Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw.
Weer hou je alleen als je er beiden mee instemt. Want weerhouden kan leiden tot verleiding
1 Kor 7:5 - Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden.
bevrediging bij je eigen echtgeno(o)t(Vinde)
Spr 5:18-20 - Moge je bron gezegend zijn, moge de geliefde van je jeugd je vreugde geven. Ze is zo lieflijk als een hinde, bekoorlijk als een ree. Ze laat je altijd van haar borsten drinken, je kunt eindeloos verzinken in haar liefde. Waarom, mijn zoon, zou je dan dwalen bij een lichtzinnige vrouw, je vlijen aan de borsten van zo’n afgedwaalde? |
Dat je nu net die bijbelverzen hebt uitgekozen verwonderd me niet als jij beweerd dat seksualiteit hét hoogtepunt is van een huwelijk. Zoals ik al eerder schreef is seks in een huwelijk (en voor vele ook voor het huwelijk) erg belangrijk. Maar of dat het hoogtepunt is betwijfel ik. Natuurlijk kan seks op vele manieren beleeft worden maar de kans is groot dat er van de 'echte seks', ja, de penetratie, of erectie, zoals sommige alleen maar over seks denken, op een bepaald moment niet meer mogelijk is. Dan spreek ik alleen nog maar over de beperkingen die een man zou kunnen hebben. Ook bij vrouwen kan er iets mis gaan waardoor de 'echte seks' niet meer kan beleefd worden. Is je huwelijk dan naar de maan als er geen seksualiteit meer is? Zijn er dan geen hoogtepunten meer in het huwelijk? In deze context is 'hoogtepunt' een beetje dubbelzinnig misschien...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:30
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Dat je nu net die bijbelverzen hebt uitgekozen verwonderd me niet als jij beweerd dat seksualiteit hét hoogtepunt is van een huwelijk. Zoals ik al eerder schreef is seks in een huwelijk (en voor vele ook voor het huwelijk) erg belangrijk. Maar of dat het hoogtepunt is betwijfel ik. Natuurlijk kan seks op vele manieren beleeft worden maar de kans is groot dat er van de 'echte seks', ja, de penetratie, of erectie, zoals sommige alleen maar over seks denken, op een bepaald moment niet meer mogelijk is. Dan spreek ik alleen nog maar over de beperkingen die een man zou kunnen hebben. Ook bij vrouwen kan er iets mis gaan waardoor de 'echte seks' niet meer kan beleefd worden. Is je huwelijk dan naar de maan als er geen seksualiteit meer is? Zijn er dan geen hoogtepunten meer in het huwelijk? In deze context is 'hoogtepunt' een beetje dubbelzinnig misschien... |
Je draaid door op dit punt. Geen sexualiteit zegt niks over de liefde voor elkaar in het huwelijk. Net of het huwelijk alleen uit sexualiteit bestaat.
Ik noem het als kroon op het huwelijk omdat daaruit de kinderen voortkomen. Dat is de zegen welke door God gegeven wordt.
Laatst aangepast door
|
MARITIME853
|
op zaterdag 19 januari 2013, 17:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:35
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Je draaid door op dit punt. Geen sexualiteit zegt niks over de liefde voor elkaar in het huwelijk. Net of het huwelijk alleen uit sexualiteit bestaat. |
Hé hallo...dat vroeg ik eerder al aan jou...als je mijn tekst goed leest dan zie je juist dat ik bedoel dat het huwelijk niet alleen om seksualiteit bestaat...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:42
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Hé hallo...dat vroeg ik eerder al aan jou...als je mijn tekst goed leest dan zie je juist dat ik bedoel dat het huwelijk niet alleen om seksualiteit bestaat... |
Ik noem het toch ook niet als hoogtepunt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:45
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Ik noem het toch ook niet als hoogtepunt? |
MARITIME853 schreef: Nee.
Sexualiteit is het hoogte punt van liefde tussen man en vrouw. Zo hoort het in huwelijk te zijn. Helaas ervaar ik veel (christelijke)mannen welke het niet verstaan en vreemd gaan. Hoe moet ik die eerste zin dan begrijpen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:50
|
|
|
FRANKT627 schreef: | MARITIME853 schreef: Nee.
Sexualiteit is het hoogte punt van liefde tussen man en vrouw. Zo hoort het in huwelijk te zijn. Helaas ervaar ik veel (christelijke)mannen welke het niet verstaan en vreemd gaan. Hoe moet ik die eerste zin dan begrijpen? |
In een huwelijk, niet als sexualiteit op zich. Idd ben ik met je eens dat er omstandigheden zijn waar sexuliteit niet mogelijk is, in een huwelijk. Dan liggen de hoogtepunten ergens anders. Ik weet er alles van.
Mijn beide kinderen zijn voor mij de kroon op mijn huwelijk. Zonder sexualiteit waren ze er niet.
Laatst aangepast door
|
MARITIME853
|
op zaterdag 19 januari 2013, 18:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:54
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Je draaid door op dit punt. Geen sexualiteit zegt niks over de liefde voor elkaar in het huwelijk. Net of het huwelijk alleen uit sexualiteit bestaat.
Ik noem het als kroon op het huwelijk omdat daaruit de kinderen voortkomen. Dat is de zegen welke door God gegeven wordt. |
Ik mag aannemen dat je niet bedoelt dat het beleven van seksualiteit er alleen maar op gericht is om je voort te planten? En nee, een relatie of huwelijk bestaat niet alleen uit seksualiteit, maar een liefdesrelatie zonder seksualiteit (in bredere zin van het woord) lijkt mij ook niet de bedoeling.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 17:54
|
|
|
MARITIME853 schreef: | In een huwelijk, niet als sexualiteit op zich. |
ja maar,maritime, als je goed leest heb ik het over de seksualiteit in het huwelijk. Ik ging verder op jouw stelling in...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KABOUTER722
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:04
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Dat is de zegen welke door God gegeven wordt. |
daar ben je dan mooi klaar mee als je (zoals mijn schoonouders) geen kinderen hebt kunnen krijgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:06
|
|
|
JANS221 schreef: | Ik mag aannemen dat je niet bedoelt dat het beleven van seksualiteit er alleen maar op gericht is om je voort te planten? En nee, een relatie of huwelijk bestaat niet alleen uit seksualiteit, maar een liefdesrelatie zonder seksualiteit (in bredere zin van het woord) lijkt mij ook niet de bedoeling. |
Klopt. Als het goed is groeit op alle fronten de liefde voor elkaar en word je met elkaar vertrouwd. Lijkt mij een suffe bedoening als je in "de huwelijksnacht" dan ineens dat moet gaan ontdekken omdat het dan pas zou mogen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:09
|
|
|
FRANKT627 schreef: | ja maar,maritime, als je goed leest heb ik het over de seksualiteit in het huwelijk. Ik ging verder op jouw stelling in... |
Ik weet het, als we het gaan hebben over de hoogtepunt in sexualiteit, dat kan ook buiten het huwelijk, dat is een brok ellende.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:13
|
|
|
KABOUTER722 schreef: | daar ben je dan mooi klaar mee als je (zoals mijn schoonouders) geen kinderen hebt kunnen krijgen. |
Als je schoonouders geen kinderen heeft, hoe kan het dan dat zij schoonouders zijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARITIME853
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:18
|
|
|
JANS221 schreef: | Ik mag aannemen dat je niet bedoelt dat het beleven van seksualiteit er alleen maar op gericht is om je voort te planten? En nee, een relatie of huwelijk bestaat niet alleen uit seksualiteit, maar een liefdesrelatie zonder seksualiteit (in bredere zin van het woord) lijkt mij ook niet de bedoeling. |
Rare uitdrukking.
Een relatie zonder sexualiteit kan ik me niet voorstellen.
Laatst aangepast door
|
MARITIME853
|
op zaterdag 19 januari 2013, 18:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:20
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Dat klopt.
Een relatie zonder sexualiteit kan ik me niet voorstellen. |
Zijn we het ook eens met elkaar eens!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:43
|
|
|
JANS221 schreef: | Zijn we het ook eens met elkaar eens! |
hoi, had je m'n stukje (antwoord op jouw posting) mbt de film Fireproof nog niet gezien? die film gaat erover dat zowel wel- als niet kerkmensen er nog wel eens te makkelijk vanuit gaan dat een huwelijk niet meer te redden zou zijn (en dat het dan altijd automatisch op scheiden uit zou moeten draaien) die film Fireproof laat zien dat dat redden bepaald nog wél kan
verder ben ik zelf niet in zo'n situatie geweest en zal ervoor waken ook niet in zo'n situatie verzeild te ráken a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zaterdag 19 januari 2013, 19:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
STEENTJE178
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:46
|
|
|
Wat verstaan we eigenlijk onder die "seksualiteit"??
En als dat dan bijv. de werkelijke geslachtsgemeenschap betreft, wat als dat niet mogelijk is??
En als "seksualiteit" alleen voor in het huwelijk is, wat moet je er dan mee als niet gehuwde?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:53
|
|
|
[quote=STEENTJE178]Wat verstaan we eigenlijk onder die "seksualiteit"??
En als dat dan bijv. de werkelijke geslachtsgemeenschap betreft, wat als dat niet mogelijk is??
En als "seksualiteit" alleen voor in het huwelijk is, wat moet je er dan mee als niet gehuwde?[/quote]
Dat is simpel: voor het huwelijk geen seks...maar ik weet dat zelfs goede christenen daar zich niet aan houden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KEITH722
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 18:56
|
|
|
STEENTJE178 schreef: | Wat verstaan we eigenlijk onder die "seksualiteit"??
En als "seksualiteit" alleen voor in het huwelijk is, wat moet je er dan mee als niet gehuwde? |
eh, even afgezien van je eerste punt (wat betreft de sexuele dysfunctie) vanuit het standpunt van een niet gehuwde bekeken: sexualiteit heeft in algemene zin ook nog een raakvlakje met het tonen van affectie jegens iemand, in algemene zin dan want dan is het natuurlijk geen sexualiteit zoals bedoeld en ervaren in het huwelijk maar is het puur een tactiele uiting, dat is: een omhelzing, je arm om iemand heen en noem nog maar tig dingen in die zin
(tactiel: tot de tastzin of de gevoelszin (tactus) behorend.) a
Laatst aangepast door
|
KEITH722
|
op zondag 20 januari 2013, 02:10
|
|
Naar boven |
|
|
|