Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 12:12
|
|
|
Is mijn bedoeling niet, om omlaag te halen.
Ik wil ook geen ruzie, zie dat ook als zonde.
Meningen kunnen naast elkaar bestaan, denk ik.
Fijne zondag!!!!!!!!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 13:38
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Is mijn bedoeling niet, om omlaag te halen.
Ik wil ook geen ruzie, zie dat ook als zonde. Meningen kunnen naast elkaar bestaan, denk ik.
Fijne zondag!!!!!!!!!!! |
We zijn het dus ook wel eens WEL eens
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 14:57
|
|
|
Ja
Twee kanten aan.
Ene kant, van ervaring van dichtbij. als een homo probeert te leven zonder praktiseren, dan kan dat een hele tijd lukken, zelf meer dan een jaar.
Maar uiteindelijk, de geaardheid blijkt zo sterk, dat dan weer 'terugval' komt.
Ik ben er dubbel in. Aan de ene kant zou je het kunnen opvatten uit sommige teksten uit het NT.
Aan de andere kant, heb ik dan wel eens vaak, ook weer andere uitleggen gehoord van die teksten...
Ja, en omdat de geaardheid net zo sterk is als bij hetero's. als een man een mooi vrouw tegenkomt, en andersom. dit zijn voorbeelden.
Ja, dan ís het wel te begrijpen, en omdat God dan weer rechtvaardig is en liefdevol, link ik toch meer naar Dat het geaccepteerd zou moeten worden. Ook omdat er niemand mee wordt gekwetst.
In ieder geval het gebod van heb uw naaste lief, is voor mij nog veel belangrijker. staat ergens dat dat het hoogste gebod is. Ook daarom dat ik link naar dat het geaccepteerd zou moeten worden en dat ik denk dat God het accepteert.
Én ik ga er, en ook niet over andere zaken ruzie zoeken.
Komt bij, dat ik erachter ben gekomen, dat dat ruzie zoeken voor een deel komt doordat ik het zelf nu en dan moeilijk heb.
Nu en dan.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zondag 30 oktober 2011, 14:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 16:24
|
|
|
Heel wat stof tot schrijven over dit onderwerp.
Ik maak mij er geen zorgen over omdat ik gelukkig niet hoef te bepalen wie er wel bij God hoort en wie niet. er is maar één manier om in de hemel of op de nieuwe aarde te komen, Jezus is de weg. dus de doop is niet de redding maar of men Jezus daadwerkelijk aanvaard heeft
Als Satan wist, wat voor gigantische nederlaag hij heeft geleden door de kruisiging van Jezus op Golgotha, had hij er voor gezorgd dat het niet was gebeurd. Jezus is in het dodenrijk geweest en dat was niet zonder reden neem ik aan. wat heeft Hij daar gedaan, was het ook om daar te verkondigen wie Hij was en zo de zondaren die er voor Hem waren gekomen ook nog een kans te geven?
De almacht van God kunnen wij niet bevatten, maar wat gebeurd er als een ieder weet wie Jezus is, gelijk geschreven staat dat een ieder de Geest ontvangt zelfs zij die nog nooit van Hem hebben gehoord.
Letwel dat men dan nog steeds wel een eigen keuze moet maken of je een kind van God wilt zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 16:47
|
|
|
PIETER619 schreef: | Heel wat stof tot schrijven over dit onderwerp.
Ik maak mij er geen zorgen over omdat ik gelukkig niet hoef te bepalen wie er wel bij God hoort en wie niet. er is maar één manier om in de hemel of op de nieuwe aarde te komen, Jezus is de weg. dus de doop is niet de redding maar of men Jezus daadwerkelijk aanvaard heeft
Als Satan wist, wat voor gigantische nederlaag hij heeft geleden door de kruisiging van Jezus op Golgotha, had hij er voor gezorgd dat het niet was gebeurd. Jezus is in het dodenrijk geweest en dat was niet zonder reden neem ik aan. wat heeft Hij daar gedaan, was het ook om daar te verkondigen wie Hij was en zo de zondaren die er voor Hem waren gekomen ook nog een kans te geven?
De almacht van God kunnen wij niet bevatten, maar wat gebeurd er als een ieder weet wie Jezus is, gelijk geschreven staat dat een ieder de Geest ontvangt zelfs zij die nog nooit van Hem hebben gehoord.
Letwel dat men dan nog steeds wel een eigen keuze moet maken of je een kind van God wilt zijn. |
Hier ben ik het helemaal mee eens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 16:50
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik vind al die nieuwe belevingen en vertalingen maar niks. |
Het is juist geen nieuwe beleving of vertaling.
De Statenvertaling is de oudste en de beste vertaling. En de Statenvertaling is vertaald uit grondtekst. Het woordje 'baptizo' staat zo in de grondtekst, het grieks. Gewoon een wetenschappelijk bewezen feit. Niets nieuws aan.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 30 oktober 2011, 19:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 18:48
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het is juist geen nieuwe beleving of vertaling.
De Statenvertaling is de oudste en de beste vertaling. En de Statenvertaling is vertaald uit grondtekst. Het woordje 'baptizo' wordt in deze grondtekst genoemd, het grieks genoemd. Gewoon een wetenschappelijk bewezen feit. Niets nieuws aan. | Daar begin ik meteen tegen te steigeren. Alle vertalingen die nu verschenen zijn zijn gebaseerd op de grondteksten Grieks/hebreeuws en Aramees. En ik vind de NBV veel correcter qua vertaling dan de Statenvertaling, maar dat heeft ook heel sterk te maken met de visie op vertalen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 19:04
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Daar begin ik meteen tegen te steigeren. Alle vertalingen die nu verschenen zijn zijn gebaseerd op de grondteksten Grieks/hebreeuws en Aramees. En ik vind de NBV veel correcter qua vertaling dan de Statenvertaling, maar dat heeft ook heel sterk te maken met de visie op vertalen.... |
Steigeren mag natuurlijk, maar in dit topic gaat het over de doop. Baptizo betekent gewoon 'onderdompeling'.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 19:37
|
|
|
Eigenlijk is het de zot voor woorden, en niet bepaalt een voorbeeld van Christen zijn. Een beetje wedijveren over wiens doop de echte is, en sommigen (1) gaat al steigeren, om de spelling van de ander. Nu als je het eens goed leest, vind ik het dan ook niet eens zo vreemd meer dat. In landen waar grote droogte heerst, meer mensen er voor kiezen om moslim te worden. Zeker als ze dit konden lezen, er is daar nauwlijks water om te drinken. Dus dopen kunnen ze dan ook wel vergeten. Besprenkelen had dan og de meest voor de hand liggende geweest. Maar ja dat mag weer niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 21:30
|
|
|
Chatuliem komt met argumenten op voor de volwassendoop en die zijn in een eerder topic besproken. Zelf ben ik als baby gedoopt en heb later belijdenis gedaan. Veelal wordt dat gezien, ook door mij, als een bevestiging van de kinderdoop, die inderdaad buiten mijn wil plaatsvond. Als ik naar de argumenten uit de Bijbel kijk, kan ik er niet omheen dat volwassendoop de norm was en de kinderdoop is pas na de Bijbelse tijd ingesteld. Maar het gaat me te ver om dan te stellen dat het dan geen waarde heeft. Ik kan me het verlangen naar de volwassendoop wel voorstellen maar zelf neem ik die stap niet omdat ik die na belijdenis en kinderdoop niet nodig vind. Toen ik Chat vroeg of ik nu gedoopt was, daagde ik hem natuurlijk ook wat uit en dat weet hij ook wel, we discussiëren al wat langer. Waar ik wel moeite mee heb is het koppelen van behoudenis aan de doop. Dat is een zaak van God zelf en niet van het al dan niet hebben ontvangen van de kinderdoop. In mijn godsbeeld is geen plaats voor een God van willekeur, wat het feitelijk zou betekenen als een kind door de kinderdoop wel en er zonder niet behouden zou worden.
Thomas, wel gedoopt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 30 oktober 2011, 21:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 30 oktober 2011, 21:32
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Steigeren mag natuurlijk, maar in dit topic gaat het over de doop. Baptizo betekent gewoon 'onderdompeling'. | Dat ben ik met je eens, Annette.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 00:00
|
|
|
De Nederlandse Geloofsbelijdenis
Artikel 34
De heilige doop Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, die het einde van de wet is (Romeinen10 : 4), door het vergieten van zijn bloed een eind gemaakt heeft aan elke andere bloedstorting die men zou kunnen of willen doen tot verzoening voor onze zonden. Hij heeft de besnijdenis, waarbij bloed vloeide, afgeschaft en in plaats daarvan het sacrament van de doop ingesteld.
Hierdoor worden wij in de kerk van God opgenomen en van alle andere volken en vreemde godsdiensten afgezonderd, om helemaal het eigendom te zijn van Hem, van wie wij het merk en veldteken dragen. Dit dient ons tot een getuigenis dat Hij eeuwig onze God en onze genadige Vader zal zijn.
Daarom heeft Christus geboden al de zijnen te dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest (Matt.28 : 19), met gewoon water. Daarmee geeft Hij ons te verstaan: evenals het water waarmee de dopeling overgoten en voor aller ogen besprenkeld wordt, de onreinheid van het lichaam afwast, zo bewerkt het bloed van Christus hetzelfde van binnen, in de ziel, door de Heilige Geest; het besprenkelt de ziel en zuivert haar van zonden en doet ons van kinderen des toorns opnieuw geboren worden tot kinderen van God.
Wij worden evenwel niet door het water als zodanig van onze zonden gereinigd, maar door de besprenkeling met het kostbaar bloed van de Zoon van God. Hij is onze Rode Zee, waar wij doorheen moeten gaan om te ontkomen aan de tirannie van Farao - dat is de duivel - en binnen te gaan in het geestelijke Kanaän.
De dienaren van hun kant geven ons alleen het sacrament, dat zichtbaar is, maar onze Here geeft wat door het sacrament wordt aangeduid, namelijk de onzichtbare genadegaven. Hij wast onze ziel en reinigt haar grondig van alle onreinheden en ongerechtigheden. Hij vernieuwt ons hart, schenkt ons volkomen troost en geeft ons vaste zekerheid van zijn vaderlijke goedheid. Hij doet ons de nieuwe mens aan en Hij trekt ons de oude mens uit met al zijn werken.
Daarom geloven wij dat wie tot het eeuwige leven wil komen, maar eenmaal gedoopt moet worden. De doop mag niet herhaald worden, want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Deze doop is immers niet alleen van waarde voor ons wanneer wij hem ontvangen en het water op ons is, maar gedurende ons hele leven.
Daarom verwerpen wij de dwaling van de wederdopers, die niet tevreden zijn met de eens ontvangen doop en die bovendien de doop van de kleine kinderen der gelovigen veroordelen. Wij geloven daarentegen dat men hen behoort te dopen en met het teken van het verbond te verzegelen, evenals de kleine kinderen in Israël besneden werden op grond van dezelfde beloften die aan onze kinderen gedaan zijn. Christus heeft zijn bloed even zeker vergoten om de kleine kinderen van de gelovigen te wassen, als Hij dat gedaan heeft voor de volwassenen. Daarom behoren zij het teken en sacrament van wat Christus voor hen gedaan heeft te ontvangen, zoals de HERE in de wet gebood hun kort nadat zij geboren waren, deel te geven aan het sacrament van het lijden en sterven van Christus door het offer van een lam. Dat was een sacrament van Jezus Christus.
Bovendien doet de doop aan onze kinderen hetzelfde wat de besnijdenis deed aan het joodse volk. Daarom noemt de apostel Paulus de doop: de besnijdenis van Christus (Kol.2 : 11).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 01:37
|
|
|
MOMO697 schreef: | De Nederlandse Geloofsbelijdenis
Artikel 34
De heilige doop Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, die het einde van de wet is (Romeinen10 : 4), door het vergieten van zijn bloed een eind gemaakt heeft aan elke andere bloedstorting die men zou kunnen of willen doen tot verzoening voor onze zonden. Hij heeft de besnijdenis, waarbij bloed vloeide, afgeschaft en in plaats daarvan het sacrament van de doop ingesteld.
Hierdoor worden wij in de kerk van God opgenomen en van alle andere volken en vreemde godsdiensten afgezonderd, om helemaal het eigendom te zijn van Hem, van wie wij het merk en veldteken dragen. Dit dient ons tot een getuigenis dat Hij eeuwig onze God en onze genadige Vader zal zijn.
Daarom heeft Christus geboden al de zijnen te dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest (Matt.28 : 19), met gewoon water. Daarmee geeft Hij ons te verstaan: evenals het water waarmee de dopeling overgoten en voor aller ogen besprenkeld wordt, de onreinheid van het lichaam afwast, zo bewerkt het bloed van Christus hetzelfde van binnen, in de ziel, door de Heilige Geest; het besprenkelt de ziel en zuivert haar van zonden en doet ons van kinderen des toorns opnieuw geboren worden tot kinderen van God.
Wij worden evenwel niet door het water als zodanig van onze zonden gereinigd, maar door de besprenkeling met het kostbaar bloed van de Zoon van God. Hij is onze Rode Zee, waar wij doorheen moeten gaan om te ontkomen aan de tirannie van Farao - dat is de duivel - en binnen te gaan in het geestelijke Kanaän.
De dienaren van hun kant geven ons alleen het sacrament, dat zichtbaar is, maar onze Here geeft wat door het sacrament wordt aangeduid, namelijk de onzichtbare genadegaven. Hij wast onze ziel en reinigt haar grondig van alle onreinheden en ongerechtigheden. Hij vernieuwt ons hart, schenkt ons volkomen troost en geeft ons vaste zekerheid van zijn vaderlijke goedheid. Hij doet ons de nieuwe mens aan en Hij trekt ons de oude mens uit met al zijn werken.
Daarom geloven wij dat wie tot het eeuwige leven wil komen, maar eenmaal gedoopt moet worden. De doop mag niet herhaald worden, want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Deze doop is immers niet alleen van waarde voor ons wanneer wij hem ontvangen en het water op ons is, maar gedurende ons hele leven.
Daarom verwerpen wij de dwaling van de wederdopers, die niet tevreden zijn met de eens ontvangen doop en die bovendien de doop van de kleine kinderen der gelovigen veroordelen. Wij geloven daarentegen dat men hen behoort te dopen en met het teken van het verbond te verzegelen, evenals de kleine kinderen in Israël besneden werden op grond van dezelfde beloften die aan onze kinderen gedaan zijn. Christus heeft zijn bloed even zeker vergoten om de kleine kinderen van de gelovigen te wassen, als Hij dat gedaan heeft voor de volwassenen. Daarom behoren zij het teken en sacrament van wat Christus voor hen gedaan heeft te ontvangen, zoals de HERE in de wet gebood hun kort nadat zij geboren waren, deel te geven aan het sacrament van het lijden en sterven van Christus door het offer van een lam. Dat was een sacrament van Jezus Christus.
Bovendien doet de doop aan onze kinderen hetzelfde wat de besnijdenis deed aan het joodse volk. Daarom noemt de apostel Paulus de doop: de besnijdenis van Christus (Kol.2 : 11). |
Er kwam eens (toen ik een jaar of 10 was) 2 ouderlingen bij ons op huisbezoek. Eén van hen zei "als ouders hun kinderen laten dopen op grond van hun geloof heb ik daar respect voor, als het gebeurd uit traditie keur ik het af". Wij zijn de doop door onderdompeling op grond van de belijdenis gewoon. Ik vind het dan ook jammer (alhoewel ik de grote doop prefereer) da zij die als kind gedoopt sijn bij ons niet mee mogen doen bij stemmingen op ledenvergaderingen omdat ze geen "erkend" lid zijn. Er zijn veel kind gedoopte christenen die bewust belijdend christen zijn, wie zou ik zijn om te zeggen jij hoort er niet bij want je bent "verkeerd "gedoopt 9 er zijn nog al wat die bij on sin d ekerk komen zonder echt lid te zijn, terwijl men verders aan alles mee mag doen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 10:16
|
|
|
PIETER619 schreef: | Er kwam eens (toen ik een jaar of 10 was) 2 ouderlingen bij ons op huisbezoek. Eén van hen zei "als ouders hun kinderen laten dopen op grond van hun geloof heb ik daar respect voor, als het gebeurd uit traditie keur ik het af". Wij zijn de doop door onderdompeling op grond van de belijdenis gewoon. Ik vind het dan ook jammer (alhoewel ik de grote doop prefereer) da zij die als kind gedoopt sijn bij ons niet mee mogen doen bij stemmingen op ledenvergaderingen omdat ze geen "erkend" lid zijn. Er zijn veel kind gedoopte christenen die bewust belijdend christen zijn, wie zou ik zijn om te zeggen jij hoort er niet bij want je bent "verkeerd "gedoopt 9 er zijn nog al wat die bij on sin d ekerk komen zonder echt lid te zijn, terwijl men verders aan alles mee mag doen.. |
Ik ben niet evangelische en ben als kind gedoopt ben daar mijn ouders nog dankbaar voor. Op mijn 21 ste heb ik belijdenis gedaan. Wat ik hierboven lees vind ik erg pijnlijk, ik weet dat het bestaat want ik heb het gehoord van mijn neef die overgegaan is naar de evangelische kerk. Hij en zijn vrouw wilden zich niet laten overdopen en mogen idd in bepaalde dingen niet meestemmen, want ze zijn niet gedoopt!! Heel triest vind ik dat dat betekent dat ze de mensen buitensluiten die als kind gedoopt zijn en belijdenis van hun geloof hebben gedaan maar dat het niet erkent wordt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 11:16
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik ben niet evangelische en ben als kind gedoopt ben daar mijn ouders nog dankbaar voor. Op mijn 21 ste heb ik belijdenis gedaan. Wat ik hierboven lees vind ik erg pijnlijk, ik weet dat het bestaat want ik heb het gehoord van mijn neef die overgegaan is naar de evangelische kerk. Hij en zijn vrouw wilden zich niet laten overdopen en mogen idd in bepaalde dingen niet meestemmen, want ze zijn niet gedoopt!! Heel triest vind ik dat dat betekent dat ze de mensen buitensluiten die als kind gedoopt zijn en belijdenis van hun geloof hebben gedaan maar dat het niet erkent wordt! | Wat is daar nu zo pijnlijk aan? Idd, we hebben hier uitvoerig gehad over dat kinderritueel, dat absoluut geen bijbelse doop is. Dan kun je toch ook niet verwachten dat we dat erkennen? Als je naar een evangelische gemeente gaat, kun je dat toch verwachten, en terecht mijns inziens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 11:21
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat is daar nu zo pijnlijk aan? Idd, we hebben hier uitvoerig gehad over dat kinderritueel, dat absoluut geen bijbelse doop is. Dan kun je toch ook niet verwachten dat we dat erkennen? Als je naar een evangelische gemeente gaat, kun je dat toch verwachten, en terecht mijns inziens. |
Is dat niet een beetje kort door de bocht Chatuliem? Voor niet evangelische mensen is de kinderdoop veel meer dan een ritueel, het is een sacrament wat je in pricipe niet meer over hoeft te doen....... Voor jullie is dat dus geen bijbelse doop, dat is helder.....Maar vind je het dan niet wat kort door de bocht om dan maar te stellen dat mensen die zich later bij de evangelie gemeente aansluiten zich persé over moeten laten dopen omdat het binnen jullie kringen wat anders werkt? Je kan dan toch ook kiezen voor bv een getuigenis afleggen of je op laten dragen door de gemeente? Je laat andere overtuigingen dan toch niet erg in hun waarde? En mensen worden dan ook nog min of meer gestraft daardoor omdat ze dan blijkbaar niet met alles mee mogen doen......Dat is toch te gek voor woorden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 11:44
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is dat niet een beetje kort door de bocht Chatuliem? Voor niet evangelische mensen is de kinderdoop veel meer dan een ritueel, het is een sacrament wat je in pricipe niet meer over hoeft te doen....... Voor jullie is dat dus geen bijbelse doop, dat is helder.....Maar vind je het dan niet wat kort door de bocht om dan maar te stellen dat mensen die zich later bij de evangelie gemeente aansluiten zich persé over moeten laten dopen omdat het binnen jullie kringen wat anders werkt? Je kan dan toch ook kiezen voor bv een getuigenis afleggen of je op laten dragen door de gemeente? Je laat andere overtuigingen dan toch niet erg in hun waarde? En mensen worden dan ook nog min of meer gestraft daardoor omdat ze dan blijkbaar niet met alles mee mogen doen......Dat is toch te gek voor woorden? | Natuurlijk kan ik dezelfde vraag aan jou stellen: is het niet wat kort door de bocht dat wij dit zomaar moeten accepteren? In principe raakt dit het hart van onze identiteit. Het vormt de aanleiding van onze bestaansgeschiedenis. Het vormt de kern van onze prediking. Het is de oorzaak van onze groei. Het zou hetzelfde zijn om aan de katholieken te vragen de paus aan de kant te zetten. En het draait in mijn ogen de zaak om. Je komt als gast en je accepteert de identiteit. Je kunt niet verwachten dat ze zich gaan aanpassen aan datgene wat jij wil.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:17
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Natuurlijk kan ik dezelfde vraag aan jou stellen: is het niet wat kort door de bocht dat wij dit zomaar moeten accepteren? In principe raakt dit het hart van onze identiteit. Het vormt de aanleiding van onze bestaansgeschiedenis. Het vormt de kern van onze prediking. Het is de oorzaak van onze groei. Het zou hetzelfde zijn om aan de katholieken te vragen de paus aan de kant te zetten. En het draait in mijn ogen de zaak om. Je komt als gast en je accepteert de identiteit. Je kunt niet verwachten dat ze zich gaan aanpassen aan datgene wat jij wil. |
Het evangelie brengen is 1, maar om nu jou standpunt bij iemand door de strot te duwen, is geheel wat anders. Bij ons (pkn) in de kerk komen ook van allerlij gezinten, van verscheidene belevingen. Maar wij stellen die regels niet die jij handteerd. Zo haal je geen mensen binnen, zo jaag je ze weg. En daar bij gelaten, heb ik ook gelukkig goede, en welkome lieden meegemaakt uit jou beleving. In ieder geval, die zijn niet zo verketterend , zoals u. Gisteren nog een dienst bijgewoond in Zwijndrecht daar gebeurde ook dingen die niet, of geheel niet in mijn beleving zitten. Had ik dan ook naar voren moeten gaan, en desnoods de dienst verstoren omdat het niet mijn beleving is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:29
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is dat niet een beetje kort door de bocht Chatuliem? Voor niet evangelische mensen is de kinderdoop veel meer dan een ritueel, het is een sacrament wat je in pricipe niet meer over hoeft te doen....... Voor jullie is dat dus geen bijbelse doop, dat is helder.....Maar vind je het dan niet wat kort door de bocht om dan maar te stellen dat mensen die zich later bij de evangelie gemeente aansluiten zich persé over moeten laten dopen omdat het binnen jullie kringen wat anders werkt? Je kan dan toch ook kiezen voor bv een getuigenis afleggen of je op laten dragen door de gemeente? Je laat andere overtuigingen dan toch niet erg in hun waarde? En mensen worden dan ook nog min of meer gestraft daardoor omdat ze dan blijkbaar niet met alles mee mogen doen......Dat is toch te gek voor woorden? |
Bij ons in de gemeente is het denk ik weer anders ... Je kunt dan wel geen lid worden maar je wordt niet uitgesloten van het Heilig Avondmaal. Er wordt bij ons gezegd, tegen gasten en gemeenteleden, "als je weet dat je een kind van God bent, je in je "eigen plaatselijke" gemeente deelneemt aan het Heilig Avondmaal" dan mag je bij ons ook deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Het is niet het lidmaatschap van een kerk of gemeente wat toegang geeft tot het Heilig Avondmaal, het is Jezus Christus persoonlijk, die je uitnodigt om deel te nemen.
Maar het is me nu al een aantal keer overkomen, dat ik met iemand mee was naar zijn of haar gemeente dat ik werd geweigerd aan het Heilig Avondmaal. De reden ... geen lid en geen belijdenis gedaan ... Volwassen (geloofs) doop wordt niet erkend als geloofsbelijdenis ... erger nog, wederomgeboren christen zijn is blijkbaar niet genoeg ... (dit stond in de "aanbevelingsbrief" die ik mee had vanuit mijn thuisgemeente...)
Na mijn scheiding, ging ik een tijdje naar de Gereformeerde Gemeente in mijn woonplaats. Hier mocht ik ook niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal, mocht ik ook geen lid worden ... De reden ... Ik was niet als kind gedoopt en had geen belijdenis gedaan ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:33
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Het evangelie brengen is 1, maar om nu jou standpunt bij iemand door de strot te duwen, is geheel wat anders. Bij ons (pkn) in de kerk komen ook van allerlij gezinten, van verscheidene belevingen. Maar wij stellen die regels niet die jij handteerd. Zo haal je geen mensen binnen, zo jaag je ze weg. En daar bij gelaten, heb ik ook gelukkig goede, en welkome lieden meegemaakt uit jou beleving. In ieder geval, die zijn niet zo verketterend , zoals u. Gisteren nog een dienst bijgewoond in Zwijndrecht daar gebeurde ook dingen die niet, of geheel niet in mijn beleving zitten. Had ik dan ook naar voren moeten gaan, en desnoods de dienst verstoren omdat het niet mijn beleving is? | Ach Gerrit, minder fel mag ook wat mij betreft. Niemand duwt je een standpunt door de strot, maar sommige dingen moet je nooit loslaten, omdat het tot de kern van je boodschap hoort. Als je daarmee gaat schipperen kun je net zo goed ophouden. De boodschap Bekeert u en laat u dopen heeft ons gemaakt wat we zijn, en nog steeds vormt dat de kern van onze boodschap.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:36
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Bij ons in de gemeente is het denk ik weer anders ... Je kunt dan wel geen lid worden maar je wordt niet uitgesloten van het Heilig Avondmaal. | Dit geldt voor elke evangelische gemeente. Iedereen is welkom deel te nemen aan het avondmaal als men zich een kind van de Heer weet.
CROSSROAD317 schreef: | Maar het is me nu al een aantal keer overkomen, dat ik met iemand mee was naar zijn of haar gemeente dat ik werd geweigerd aan het Heilig Avondmaal. De reden ... geen lid en geen belijdenis gedaan ... Volwassen (geloofs) doop wordt niet erkend als geloofsbelijdenis ... erger nog, wederomgeboren christen zijn is blijkbaar niet genoeg ... (dit stond in de "aanbevelingsbrief" die ik mee had vanuit mijn thuisgemeente...)
Na mijn scheiding, ging ik een tijdje naar de Gereformeerde Gemeente in mijn woonplaats. Hier mocht ik ook niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal, mocht ik ook geen lid worden ... De reden ... Ik was niet als kind gedoopt en had geen belijdenis gedaan ... | Ook hier geldt: het hoort bij die kerk, dus als je er naar toe gaat, weet je waar je aan toe bent. Dus klagen of verwijten heeft weinig zin.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 31 oktober 2011, 12:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:42
|
|
|
MOMO697 schreef: | De Nederlandse Geloofsbelijdenis
Artikel 34
Bovendien doet de doop aan onze kinderen hetzelfde wat de besnijdenis deed aan het joodse volk. Daarom noemt de apostel Paulus de doop: de besnijdenis van Christus (Kol.2 : 11). | En wat vind je hier zelf van dan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:47
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Dat zij ik toch, er mag veel meer, er kan veel meer, lang zo veel plichts getrouwheid niet meer. Eigenlijk concreet gezegd, een bandeloos leven, en een lang leven de lol vertaling. Dus gewoon een bandeloze vrije vertaling. Is die vertaling eigenlijk ook gebonden? Dan past hij namelijk ook mooi in mijn boekenkast. (die boeken heb ik ook gelezen) Doe je n.m ook maar 1 keer, anders gaat het zo vervelen he. | Nee, nergens wordt de inhoud van Gods Woord aangetast. Er wordt gezocht naar nog preciezere vertalingen. Want woord voor woord vertaling doet toch veel tekort aan de echte betekenis van Gods Woord.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:47
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ach Gerrit, minder fel mag ook wat mij betreft. Niemand duwt je een standpunt door de strot, maar sommige dingen moet je nooit loslaten, omdat het tot de kern van je boodschap hoort. Als je daarmee gaat schipperen kun je net zo goed ophouden. De boodschap Bekeert u en laat u dopen heeft ons gemaakt wat we zijn, en nog steeds vormt dat de kern van onze boodschap. |
Tja, ik zou zo zeggen, over dat schipperen dan! Goed voorbeeld, doet goed volgen. Het zou u sieren...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:49
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Bij ons in de gemeente is het denk ik weer anders ... Je kunt dan wel geen lid worden maar je wordt niet uitgesloten van het Heilig Avondmaal. Er wordt bij ons gezegd, tegen gasten en gemeenteleden, "als je weet dat je een kind van God bent, je in je "eigen plaatselijke" gemeente deelneemt aan het Heilig Avondmaal" dan mag je bij ons ook deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Het is niet het lidmaatschap van een kerk of gemeente wat toegang geeft tot het Heilig Avondmaal, het is Jezus Christus persoonlijk, die je uitnodigt om deel te nemen.
Maar het is me nu al een aantal keer overkomen, dat ik met iemand mee was naar zijn of haar gemeente dat ik werd geweigerd aan het Heilig Avondmaal. De reden ... geen lid en geen belijdenis gedaan ... Volwassen (geloofs) doop wordt niet erkend als geloofsbelijdenis ... erger nog, wederomgeboren christen zijn is blijkbaar niet genoeg ... (dit stond in de "aanbevelingsbrief" die ik mee had vanuit mijn thuisgemeente...)
Na mijn scheiding, ging ik een tijdje naar de Gereformeerde Gemeente in mijn woonplaats. Hier mocht ik ook niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal, mocht ik ook geen lid worden ... De reden ... Ik was niet als kind gedoopt en had geen belijdenis gedaan ... |
Als je bij ons zou komen en we hebben avondmaal waar je graag aan deel zou nemen dan is het hier gebruikelijk om contact op te nemen met de predikant voor een kort gesprekje waardoor je toegelaten wordt tot het avondmaal.En dat niet lid worden omdat je niet als kind bent gedoopt?? Zeer kortzichtig van die gemeent er komen hier zat mensen over van de evangelische kerk of andere kerkgenootschappen die worden gewoon lid en gewoon opgenomen in de gemeente. Ik vind het erg jammer dat er zo is veel kerken gewerkt wordt.
Ik wil niet dat steeds de kinderdoop ter discussie wordt gesteld wordt daar zo moe en verdrietig van. Waarom laten we elkaar daarin niet in de waarde?? Steeds maar weer dat hakken van de kinderdoop is geen erkende doop laten we daar mee stoppen mensen! Respecteer elkaar! Het is al erg genoeg dat er zoveel stromingen zijn, heeft de Heere daarom gevraagt? Zijn we niet allen een??Een in Christus en geloven we niet allen in 1 en dezelfde God?? Wat Hij vraagt is om Hem te volgen en niet om ruzie te maken of discussies te voeren welke kerk de beste is of welke doop! Laten we dankbaar zijn dat we christen mogen en kunnen zijn zonder vervolgt te worden!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:50
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Tja, ik zou zo zeggen, over dat schipperen dan! Goed voorbeeld, doet goed volgen. Het zou u sieren... | Zodra we van deze boodschap afwijken om mensen te behagen, verliezen we onze roeping. Dus, nee Gerrit, nooit!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 13:24
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik heb hier al op gerageerd. Ik heb nu dit inzicht. Stel, iemand is gedoopt, opgedragen, belijdenis gedaan, volwassen gedoopt, gaat naar de evangelische kerk, of naar een tradititionele kerk.
En wordt seriemoordenaar. Dan gaat ie naar de hel, of hij zou daarna berouw moeten hebben. Bij geen berouw gaat ie naar de hel.
Stel iemand wordt 'ongelovig' opgevoed, maar wel met normen en waarden. die God ook bij veel ongelovigen in hun hart heeft geschreven.
Romeinen 2 vers 14 tot en met vers 16
14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.
En zo ongelovig iemand, een heiden, toont dat het werk der wet in zijn hart geschreven is. (vers 15)
Want hoeveel 'ongelovigen' leven zo, dat als je ze niet kent, je zou denken dat ze gelovig zijn, dat heb ik wel tenminste.
Plaats dan het hele stuk en niet alleen een gedeelte ... Romeinen 2:12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. Die ongelovige, die toont dat de wet in zijn hart geschreven is, is dus schuldig aan de wet ... Want niemand kan de wet toch houden, alleen Jezus Christus kon de wet volbrengen, en aan het kruis riep Hij "het is volbracht" ... Dus als je zondigt terwijl je de wet niet kent ben je verloren en wanneer je zondigt terwijl je de wet wel kent, zul je door die wet veroordeelt worden ... Ik begrijp je uitleg van het Bijbelgedeelte dan ook niet ...
Dan zou, wat ik hier in het begin van dit topic heb gelezen, gelovigen die een seriemoordenaar zijn en zich hebben laten dopen wél naar de hemel gaan. En daarintegen, ongelovigen die netjes met normen en waarden hebben geleefd, door de wet die in hun hart is geschreven. En dat zij derhalve van nature doen wat de wet gebiedt. die zouden dan naar de hel gaan.
Die gaan dus naar de hemel, en de 'gelovige' seriemoordenaar, indien die geen berouw heeft, naar de hel.
Je schrijft iets over "rare gedachtengang" erop na houden ... maar hoe noem je dat wat jezelf schrijft dan ... Je legt een verband tussen geloven en dopen ... anders zou je niet naar de hemel kunnen gaan ... De moordenaar aan het kruis was niet gedoopt en toch zegt Jezus tegen hem "heden zul je met mij in het paradijs zijn" ... rare gedachtengang Shanita ... Je zegt het goed, ongelovigen ... maar met al hun normen en waarden, omdat ze niet geloofd hebben in de Zoon van God, gaan naar de hel (Johannes 3:14-21) Je schrijft leugens Shanita ... ongelovigen die zich houden aan de wet zouden naar de hemel gaan, en een kind van God, door wedergeboorte, om welke reden dan ook seriemoordenaar geworden, kan alleen naar de hemel gaan als hij (zij) berouw toont ?? dus wanneer er geen berouw is gaat hij naar de hel ?? Nu vraag ik me toch echt af wie er een rare gedachtengang op na houdt ??? Lees voor de aardigheid nog eens 1 Korinthe 3:9-15
Quote: Crossroad: Je mag vraagtekens zetten of zijn wedergeboorte wel "echt" was, maar als dat echt is geweest, dan is hij nog steeds behouden ... Geplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 11:59, bladzijde 2 dit topic.
Nou ja, dus als iemand 'wedergeboren is, is gaan geloven, dan gaat ie naar de hemel, ook al is tie seriemoordenaar.
Rare gedachtengang hou jij erop na. |
Beter een "rare gedachtengang" er op na houden, die ik Bijbels kan onderbouwen, dan een valse leer verkondigen, want zo zie ik jouw stellingname.
Romeinen 8:34 Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons. 35 Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op maandag 31 oktober 2011, 13:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 13:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dit geldt voor elke evangelische gemeente. Iedereen is welkom deel te nemen aan het avondmaal als men zich een kind van de Heer weet.
Ook hier geldt: het hoort bij die kerk, dus als je er naar toe gaat, weet je waar je aan toe bent. Dus klagen of verwijten heeft weinig zin. |
Blijkbaar was de stellingname van deze gemeente dus afwijkend van die van andere kerken ...
Om dit nou op deze manier neer te zetten, "dus klagen of verwijten heeft weinig zin" ... hmm, met het verkeerde been in / uit bed gestapt zeker ?? Je vriendelijkheid is weer overduidelijk aanwezig
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 14:07
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Blijkbaar was de stellingname van deze gemeente dus afwijkend van die van andere kerken ...
Om dit nou op deze manier neer te zetten, "dus klagen of verwijten heeft weinig zin" ... hmm, met het verkeerde been in / uit bed gestapt zeker ?? Je vriendelijkheid is weer overduidelijk aanwezig | Ach Cross, ik wil gewoon een stukje nuchterheid naar voren brengen. Wil je evangelisch geloven, dan ga je naar een evangelische gemeente, en dan accepteer je daar de gewoontes en gebruiken. En ben je refo, dan voel je je beter thuis in een refo gemeente. Maar laten we aub niet een evangelische gemeente refo maken of een refo gemeente evangelisch. Dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen.
Ik ken voldoende mensen die in de evangelische gemeente kwamen, juist omdat ze zich wilden laten dopen. Ze konden zich niet vinden in het verhaal dat de belijdenis voldoende was. En ik denk dat veel mensen ook hier op de site eraan twijfelen. De boodschap van bekering en doop is de laatste tijd alleen maar kracht aan het winnen.
Ik ben trouwens benieuwd naar het volgende: als iemand die refo is, zich volwassen laat dopen, is hij dan nog wel welkom in de kerk? Vroeger werden ze nl. de kerk uitgezet.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 31 oktober 2011, 14:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 14:33
|
|
|
In de PKN bestaat de volwassendoop gewoon. Belijdenis en doop wordt dan feitelijk gecombineerd, waarbij de doop op de belijdenis volgt. Ik ben geen lid van een reformatorische kerk maar ik zou het vreemd vinden als je je niet als volwassene zou kunnen laten dopen in een reformatorische geloofgemeenschap. Het zal alleen niet door onderdompeling zijn.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 31 oktober 2011, 14:35
|
|
Naar boven |
|
|
|