Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 23:56
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik denk dat de man meer de priestelijke taak heeft in het gezin. Waardoor hij daarin de plek heeft die God bedoeld heeft voor de man in het gezin waardoor de zegen van God op het gezin terecht komt. |
ben geneigd om jou hierin gelijk te geven Mar, maar toch wil ik vragen : hoe zie je dit dan precies?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 00:52
|
|
|
Dit geloof ik, als je wilt dat je huwelijk stand houdt, betekent dat, datje moet geven, ennogeens geven, dan zal je ook ontvangen. Dat is het balans waar ik een van jullie over hoorde spreken.
Hallo Maureen. Dit klopt helemaal zoals je het beschrijft het huwelijk is eigelijk alleen maar geven en als de ander net zoveel van jou houd dan krijg je ook net zoveel terug Slaolom. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 01:15
|
|
|
LISA610 schreef: | Ik ken een Fries en een Drent die dat al meer dan 45 jaar vol houden (ja ja.. ze zijn deze zomer 45 jaar getrouwd maar ze hebben ook een poosje verkering gehad he...).
Maar goed.. misschien klinkt dat in jou oren wel als heel naïef en hopeloos romantisch.... Stiekum gun ik jou en jouw Drent toch hetzelfde |
Nee hoor,niet naief en hopeloos,klinkt juist heel mooi,ik ratel wel een heleboel maar ik besef heel goed dat ik en beetje sturing in mijn leven nodig heb en laat die Drent dat nou net heel goed aanvoelen.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 03:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik hoop dat je zelf ziet hoe hopeloos mank het Boek weer eens vertaalt...gebruik die ook niet in het bestuderen van teksten, want dan ga je hopeloos de mist in. |
daar in heb je wel gelijk hoor Chat. op de bijbelschool heb ik zelfs geleerd dat je de engelse bijbel er ook beter nog eens op na kan slaan omdat daar soms een originele tekst nog anders vertaalt kan zijn dan in de meeste nederlandse bijbels. (omdat de tekst dan niet goed vertaalt kan worden in het nederlands).
ik heb er wel eens over nagedacht om latijns, grieks of hebreeuws te gaan studeren met als enig doel de originele tekst te kunnen bestuderen.
maar voor nu. zoals nu. dacht ik dat het wel goed zou zijn om de tekst van Het Boek er bij te zetten. (dat andere was behoorlijk oud nederlands, toch...!)
Laatst aangepast door
|
REBECCA667
|
op zaterdag 26 februari 2011, 03:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 10:14
|
|
|
REBECCA667 schreef: | even ter aanvulling op.................
zie 1 korintiers 11 vers 2 tot en met 16.
en dan vooral dat de vrouw niets is zonder de man en de man niets is zonder de vrouw. (immers hij kan geen kinderen baren dus ook zijn zonen niet die weer mannen worden.......... wat ons weer brengt op respect voor je ouders en op dat mannen vrouwen moeten behandelen als broos aardewerk.). wij vrouwen zijn in het licht van de bijbel zeker niet onbeschermt tegen over de mannen.
is het niet heerlijk dat we "gewoon" vrouw mogen zijn. bovendien hoeven wij vrouwen echt niet afhankelijk te zijn van de man. want er is een prachtig stuk in de bijbel over dat de vrouw goed zou zijn in het bedrijven van handel. (er is vast wel iemand die weet waar dat staat). |
Ik snap niet Rebecca waarom je hier neerzet "dat de vrouw niets zou zijn zonder de man", dat staat namelijk helemaal niet in het gedeelte wat jij noemt. Hoe zie jij dat dan als een vrouw alleenstaand is ? Hoezo de vrouw is niets zonder de man ??? Alsof je geen leven zonder man kan hebben... Ik ben zelf van mening dat je als alleenstaande vrouw net zo goed waardevol bent voor God. Ook een alleenstaande vrouw (of man) kan een leven leiden zoals God dat bedoeld heeft... sterker nog, zij heeft dan weliswaar geen man die haar leidt, zij heeft God !!
En natuurlijk is het in de meeste gevallen geen bewuste keuze geweest om als alleenstaande door het leven te gaan, maar ook als single hoef je niet te treuren, maar mag je weten dat God je leven leidt.
Ik ben een vrouw, God houdt van mij. Ik ben de gelijke van mannen en ook ik mag ontdekken (of dat nu zonder of met een man aan mijn zijde is) wie ik mag zijn voor God.
Als je meer wilt lezen hierover: -Spreuken 31:10-31 -(boek) "De vrouw met zelfvertrouwen" door Joyce Meyer (voor mij een boek waar ik veel aan heb gehad).
1 Korintiërs 11: 2 Ik prijs het in u, dat gij in alles aan mij gedachtig blijft en aan de overleveringen zó vasthoudt, als ik ze u overgegeven heb. 3 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God. 4 Iedere man, die bidt of profeteert met gedekten hoofde, doet zijn hoofd schande aan. 5 Maar iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan, want zij staat gelijk met ene, die kaalgeschoren is. 6 Want indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen. Doch indien het een schande is voor een vrouw, als zij zich het haar laat afknippen of zich kaal laat scheren, dan moet zij zich dekken. 7 Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. 9 De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen. 11 En toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets, als de man zonder vrouw. 12 Want gelijk de vrouw uit de man is, zo is ook de man door de vrouw; alles is echter uit God. 13 Oordeelt zelf: is het voegzaam, dat een vrouw met ongedekten hoofde tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet, dat, indien een man lang haar draagt, dit een schande voor hem is, 15 doch dat, indien een vrouw lang haar draagt, dit een eer voor haar is? Immers, het haar is haar tot een sluier gegeven. 16 Maar, indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet, en evenmin de gemeenten Gods.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zaterdag 26 februari 2011, 10:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 11:10
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik snap niet Rebecca waarom je hier neerzet "dat de vrouw niets zou zijn zonder de man", dat staat namelijk helemaal niet in het gedeelte wat jij noemt. Hoe zie jij dat dan als een vrouw alleenstaand is ? Hoezo de vrouw is niets zonder de man ??? Alsof je geen leven zonder man kan hebben... Ik ben zelf van mening dat je als alleenstaande vrouw net zo goed waardevol bent voor God. Ook een alleenstaande vrouw (of man) kan een leven leiden zoals God dat bedoeld heeft... sterker nog, zij heeft dan weliswaar geen man die haar leidt, zij heeft God !!
En natuurlijk is het in de meeste gevallen geen bewuste keuze geweest om als alleenstaande door het leven te gaan, maar ook als single hoef je niet te treuren, maar mag je weten dat God je leven leidt.
Ik ben een vrouw, God houdt van mij. Ik ben de gelijke van mannen en ook ik mag ontdekken (of dat nu zonder of met een man aan mijn zijde is) wie ik mag zijn voor God.
Als je meer wilt lezen hierover: -Spreuken 31:10-31 -(boek) "De vrouw met zelfvertrouwen" door Joyce Meyer (voor mij een boek waar ik veel aan heb gehad).
1 Korintiërs 11: 2 Ik prijs het in u, dat gij in alles aan mij gedachtig blijft en aan de overleveringen zó vasthoudt, als ik ze u overgegeven heb. 3 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God. 4 Iedere man, die bidt of profeteert met gedekten hoofde, doet zijn hoofd schande aan. 5 Maar iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan, want zij staat gelijk met ene, die kaalgeschoren is. 6 Want indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen. Doch indien het een schande is voor een vrouw, als zij zich het haar laat afknippen of zich kaal laat scheren, dan moet zij zich dekken. 7 Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. 9 De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen. 11 En toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets, als de man zonder vrouw. 12 Want gelijk de vrouw uit de man is, zo is ook de man door de vrouw; alles is echter uit God. 13 Oordeelt zelf: is het voegzaam, dat een vrouw met ongedekten hoofde tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet, dat, indien een man lang haar draagt, dit een schande voor hem is, 15 doch dat, indien een vrouw lang haar draagt, dit een eer voor haar is? Immers, het haar is haar tot een sluier gegeven. 16 Maar, indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet, en evenmin de gemeenten Gods. |
Oeps Suzanah ehhh alleen wel opppassen hoor met Spreuken ....staan meer wijsheden in he
Loflied op de sterke vrouw 10 Een sterke vrouw, wie zal haar vinden? Zij is meer waard dan edelstenen. 11 Haar man vertrouwt op haar en zal daar rijkelijk bij winnen. 12 Ze brengt hem voorspoed, geen ellende, alle dagen van haar leven. 13 Ze zoekt wol en linnen uit, en spint en weeft met vreugde. 14 Zoals een koopmansschip naar verre streken vaart, zo haalt zij van verre wat ze nodig heeft. 15 Ze staat al op als het nog donker is, regelt het werk in huis, draagt haar slavinnen taken op. 16 Als zij haar zinnen op een akker zet, koopt ze hem, van wat ze heeft verdiend, plant ze een wijngaard. 17 Zij is vol daadkracht, onvermoeibaar is ze in de weer. 18 Handeldrijven gaat haar heel goed af, ’s nachts gaat haar lamp niet uit. 19 Haar handen zijn voortdurend aan het spinrok, ze houdt altijd de weefspoel vast. 20 Haar handen strekt zij uit naar de behoeftigen, ze geeft de armen hulp. 21 Niemand in haar huis hoeft sneeuw te vrezen, zij heeft hen allen warm gekleed. 22 Ze maakt de mooiste dekens, ze gaat gekleed in linnen en purperen wol. 23 Haar man geniet bekendheid in de stad, hij vergadert met de oudsten in de poort. 24 Zij vervaardigt kleding en gordels, en levert die aan kooplui. 25 Uit haar verschijning spreken kracht en waardigheid, de dag van morgen ziet ze lachend tegemoet. 26 Ze spreekt wijze woorden, wat ze zegt, zijn liefdevolle lessen. 27 Ze waakt over haar huishouding, nietsdoen is haar onbekend. 28 Haar kinderen prijzen haar, haar man bejubelt haar: 29 ‘Er zijn veel sterke vrouwen, maar jij overtreft ze allemaal.’
30 Charme is bedrieglijk en schoonheid vergaat, maar een vrouw met ontzag voor de HEER moet worden geprezen. 31 Moge zij de vruchten plukken van haar werk, mogen haar daden worden geprezen in de poorten.
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op zaterdag 26 februari 2011, 11:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 16:16
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik snap niet Rebecca waarom je hier neerzet "dat de vrouw niets zou zijn zonder de man", dat staat namelijk helemaal niet in het gedeelte wat jij noemt. Hoe zie jij dat dan als een vrouw alleenstaand is ? Hoezo de vrouw is niets zonder de man ??? Alsof je geen leven zonder man kan hebben... Ik ben zelf van mening dat je als alleenstaande vrouw net zo goed waardevol bent voor God. Ook een alleenstaande vrouw (of man) kan een leven leiden zoals God dat bedoeld heeft... sterker nog, zij heeft dan weliswaar geen man die haar leidt, zij heeft God !!
1 Korintiërs 11: 2 Ik prijs het in u, dat gij in alles aan mij gedachtig blijft en aan de overleveringen zó vasthoudt, als ik ze u overgegeven heb. 3 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God. 4 Iedere man, die bidt of profeteert met gedekten hoofde, doet zijn hoofd schande aan. 5 Maar iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan, want zij staat gelijk met ene, die kaalgeschoren is. 6 Want indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen. Doch indien het een schande is voor een vrouw, als zij zich het haar laat afknippen of zich kaal laat scheren, dan moet zij zich dekken. 7 Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. 9 De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen. 11 En toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets, als de man zonder vrouw. 12 Want gelijk de vrouw uit de man is, zo is ook de man door de vrouw; alles is echter uit God. 13 Oordeelt zelf: is het voegzaam, dat een vrouw met ongedekten hoofde tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet, dat, indien een man lang haar draagt, dit een schande voor hem is, 15 doch dat, indien een vrouw lang haar draagt, dit een eer voor haar is? Immers, het haar is haar tot een sluier gegeven. 16 Maar, indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet, en evenmin de gemeenten Gods. |
HOi Susannah
Even kijken of ik je vraag goed kan beantwoorden.
In het bovenstaande hadden we het over relaties op zich. Dat de man en vrouw 1 zijn. 1 korintiers 11 vers 11 en toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets, als de man zonder vrouw.
daar bedoel ik niet mee dat wij ( zowel de mannen als de vrouwen) het niet zouden redden zonder elkaar. Ik red me prima zonder man en voel mij ook heel erg gezegend door God.
Maar dat wil niet zeggen dat ik mij compleet voel zonder man. (anders zou ik hier niet zijn) Bijbels gezien zou ik zonder man onder de hoede van mijn vader vallen. (maar die is er niet meer en mijn broer heeft het te druk.........)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 16:18
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | ben geneigd om jou hierin gelijk te geven Mar, maar toch wil ik vragen : hoe zie je dit dan precies? |
Ha ha ha.. vroeg ook al.... Mar er zijn twee vrouwen die op antwoord wachten.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 16:27
|
|
|
REBECCA667 schreef: | Dan ga ik hier even verder suzannah
is het niet heerlijk dat we "gewoon" vrouw mogen zijn. bovendien hoeven wij vrouwen echt niet afhankelijk te zijn van de man. want er is een prachtig stuk in de bijbel over dat de vrouw goed zou zijn in het bedrijven van handel. (er is vast wel iemand die weet waar dat staat). En dat wist jij dus, (hier voor mijn hartelijke dank. ik zal het goed bewaren ) en wel dus spreuken 31 vers 10 tot en met 31. |
(eh verkeerd gedaan, heb mijn eigen stukje verandert van de vrijdag. maar goed. gedane zaken nemen geen keer. maar heb het dus net geschreven.)
Laatst aangepast door
|
REBECCA667
|
op zaterdag 26 februari 2011, 16:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 16:30
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | persoonlijk heb ik meer de behoefte aan de steun en bescherming, van een man dan aan de leiding, dop al zolang mijn eigen boontjes dat ik het lastig zou hebben als plots een man de "leiding" zou nemen! dus leiding zie ik wel iets anders dan steun en dan bescherming. Het gevoel hebben dat er iemand is die voor je zorgt (buiten God dan die sowieso voor ons zorgt) moet toch deugddoend zijn! |
Op het moment dat er sprake is van gelijkwaardigheid in een relatie denk ik dat het juist heerlijk is dat je niet meer in je eentje "je eigen boontjes hoeft te doppen"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 16:44
|
|
|
Hé Suus. Rebecca doelt op vers 11: Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. (uit de NBV, speciaal voor Chat )
Dit vers wordt nu een beetje uit zijn verband getrokken, alsof een alleenstaande man/vrouw niets zou zijn zonder een partner, maar in mijn ogen wordt dat hier zeker niet bedoeld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 16:46
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Oeps Suzanah ehhh alleen wel opppassen hoor met Spreuken ....staan meer wijsheden in he
Loflied op de sterke vrouw 10 Een sterke vrouw, wie zal haar vinden? Zij is meer waard dan edelstenen. 11 Haar man vertrouwt op haar en zal daar rijkelijk bij winnen. 12 Ze brengt hem voorspoed, geen ellende, alle dagen van haar leven. 13 Ze zoekt wol en linnen uit, en spint en weeft met vreugde. 14 Zoals een koopmansschip naar verre streken vaart, zo haalt zij van verre wat ze nodig heeft. 15 Ze staat al op als het nog donker is, regelt het werk in huis, draagt haar slavinnen taken op. 16 Als zij haar zinnen op een akker zet, koopt ze hem, van wat ze heeft verdiend, plant ze een wijngaard. 17 Zij is vol daadkracht, onvermoeibaar is ze in de weer. 18 Handeldrijven gaat haar heel goed af, ’s nachts gaat haar lamp niet uit. 19 Haar handen zijn voortdurend aan het spinrok, ze houdt altijd de weefspoel vast. 20 Haar handen strekt zij uit naar de behoeftigen, ze geeft de armen hulp. 21 Niemand in haar huis hoeft sneeuw te vrezen, zij heeft hen allen warm gekleed. 22 Ze maakt de mooiste dekens, ze gaat gekleed in linnen en purperen wol. 23 Haar man geniet bekendheid in de stad, hij vergadert met de oudsten in de poort. 24 Zij vervaardigt kleding en gordels, en levert die aan kooplui. 25 Uit haar verschijning spreken kracht en waardigheid, de dag van morgen ziet ze lachend tegemoet. 26 Ze spreekt wijze woorden, wat ze zegt, zijn liefdevolle lessen. 27 Ze waakt over haar huishouding, nietsdoen is haar onbekend. 28 Haar kinderen prijzen haar, haar man bejubelt haar: 29 ‘Er zijn veel sterke vrouwen, maar jij overtreft ze allemaal.’ 30 Charme is bedrieglijk en schoonheid vergaat, maar een vrouw met ontzag voor de HEER moet worden geprezen. 31 Moge zij de vruchten plukken van haar werk, mogen haar daden worden geprezen in de poorten. |
Mooi he...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 16:49
|
|
|
MAUREEN217 schreef: | Ik heb een beetje gelezen, wat hier staat en ik moet zeggen dat ik het met vele punten eens ben. Een man is volgens de bijbel een priester in het gezin. Hij heeft ook een grote verantwoording naar God toe. Een vrouw dient als ondersteuning van de man. Maar als er geen man is, dan rust dit alles op de vrouw. En God geeft haar hier de kracht en wijsheid om haar gezin te runnen. Een vrouw doet niet onder voor een man, maar mag hem tot steun zijn, daarom zijn zij een geworden. Dit geloof ik, als je wilt dat je huwelijk stand houdt, betekent dat, datje moet geven, en nog eens geven, dan zal je ook ontvangen. Dat is het balans waar ik een van jullie over hoorde spreken. |
Hé Maureen. Welkom op het forum (zag dat dit je eerste post was ). En inderdaad, dit is de balans waar op gedoeld wordt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 16:50
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Nee hoor,niet naief en hopeloos,klinkt juist heel mooi,ik ratel wel een heleboel maar ik besef heel goed dat ik en beetje sturing in mijn leven nodig heb en laat die Drent dat nou net heel goed aanvoelen......... |
ha ha ha, nou op naar de 45 jaar dus en tegen die tijd gezellig samen achter de rollator door t bejaardenhuis
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zaterdag 26 februari 2011, 16:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 17:08
|
|
|
Graag wil ik reageren op hetgeen ik van jullie gelezen heb. De vrouw speel best wel een grote rol in de bijbel,laten we wel zijn. Kijk naar Esthter, door gehoorzaam te zijn, is een heel volk gered. Kijk naar Ruth, uit haar geslacht is de Here Jezus geboren. Kijk naar de drie vrouwen bij het graf van de Here, zij hebben als eerste de Here gezien. Een vrouw draaggolf aangeschreven bij onze Vader, zeker, een man heeft een grote verantwoording naar God, hoe hij met zijn vrouw is omgegaan, een man heeft een zware taak, geloof me, daarom moeten wij onze mannen helpen en ondersteunen in gebed. Maar als een partner alleen komt te staan, zal onze Heer die plaats opvullen. Zelfs Paulus zegt dat het in sommige gevallen beter is om alleen te blijven. Ja, God heeft man en vrouw gemaakt om samen te zijn. Wij mensen zijn sociale wezens, wij hebben nodig om met anderen samen te zijn. Dat zit in ons, maar met de kracht, steun en wijsheid van God kan Hij ons helpen, daar waar een gat is gevallen, nultarief de Here het weer op voor ons. Laten wij elkaar liefhebben en niet veroordelend naar elkaar toe, want wij weten niet wat de ander heeft meegemaakt waardoor hij(zij in een bepaalde situatie terecht is gekomen.ook dit heeft met wederzijds respect te maken. Maureen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 17:15
|
|
|
Nog iets, amplified bijbel is de beste Engelse bijbel, ligt et dichts bij de Hebreeuwse bijbel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 17:16
|
|
|
Graag wil ik reageren op hetgeen ik van jullie gelezen heb. De vrouw speel best wel een grote rol in de bijbel,laten we wel zijn. Kijk naar Esthter, door gehoorzaam te zijn, is een heel volk gered. Kijk naar Ruth, uit haar geslacht is de Here Jezus geboren. Kijk naar de drie vrouwen bij het graf van de Here, zij hebben als eerste de Here gezien. Een vrouw draaggolf aangeschreven bij onze Vader, zeker, een man heeft een grote verantwoording naar God, hoe hij met zijn vrouw is omgegaan, een man heeft een zware taak, geloof me, daarom moeten wij onze mannen helpen en ondersteunen in gebed. Maar als een partner alleen komt te staan, zal onze Heer die plaats opvullen. Zelfs Paulus zegt dat het in sommige gevallen beter is om alleen te blijven. Ja, God heeft man en vrouw gemaakt om samen te zijn. Wij mensen zijn sociale wezens, wij hebben nodig om met anderen samen te zijn. Dat zit in ons, maar met de kracht, steun en wijsheid van God kan Hij ons helpen, daar waar een gat is gevallen, nultarief de Here het weer op voor ons. Laten wij elkaar liefhebben en niet veroordelend naar elkaar toe, want wij weten niet wat de ander heeft meegemaakt waardoor hij(zij in een bepaalde situatie terecht is gekomen.ook dit heeft met wederzijds respect te maken. Maureen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 17:30
|
|
|
MAUREEN217 schreef: | Graag wil ik reageren op hetgeen ik van jullie gelezen heb. De vrouw speel best wel een grote rol in de bijbel,laten we wel zijn. Kijk naar Esthter, door gehoorzaam te zijn, is een heel volk gered. Kijk naar Ruth, uit haar geslacht is de Here Jezus geboren. Kijk naar de drie vrouwen bij het graf van de Here, zij hebben als eerste de Here gezien. Een vrouw draaggolf aangeschreven bij onze Vader, zeker, een man heeft een grote verantwoording naar God, hoe hij met zijn vrouw is omgegaan, een man heeft een zware taak, geloof me, daarom moeten wij onze mannen helpen en ondersteunen in gebed. Maar als een partner alleen komt te staan, zal onze Heer die plaats opvullen. Zelfs Paulus zegt dat het in sommige gevallen beter is om alleen te blijven. Ja, God heeft man en vrouw gemaakt om samen te zijn. Wij mensen zijn sociale wezens, wij hebben nodig om met anderen samen te zijn. Dat zit in ons, maar met de kracht, steun en wijsheid van God kan Hij ons helpen, daar waar een gat is gevallen, nultarief de Here het weer op voor ons. Laten wij elkaar liefhebben en niet veroordelend naar elkaar toe, want wij weten niet wat de ander heeft meegemaakt waardoor hij(zij in een bepaalde situatie terecht is gekomen.ook dit heeft met wederzijds respect te maken. Maureen |
Hé Maureen.. je komt helemaal los geloof ik ha ha ha. Ben het met je eens hoor. Er zijn heel veel vrouwen die een belangrijke rol vervullen in de Bijbel. Toch een kleine aanvulling. Het waren niet drie vrouwen die Jezus als eerste zagen, maar alleen Maria. Johannes 20: 15-18: Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen. ’ 16 Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’. ) 17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is. ’
En let vooral even op vers 17: de eerste mens die opdracht kreeg om te gaan verkondigen dat Jezus was opgestaan was..... een vrouw!
Daarmee doe ik niets af aan het priesterschap van de man hoor jongens (jullie zijn nog steeds ok). Maar ik vind het toch wel een bijzondere gedachte dat juist een vrouw naar de discipelen werd gestuurd om hen te vertellen dan Jezus leeft.
Voor de rest kan ik me helemaal vinden in je betoog Maureen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 17:53
|
|
|
REBECCA667 schreef: | daar in heb je wel gelijk hoor Chat. op de bijbelschool heb ik zelfs geleerd dat je de engelse bijbel er ook beter nog eens op na kan slaan omdat daar soms een originele tekst nog anders vertaalt kan zijn dan in de meeste nederlandse bijbels. (omdat de tekst dan niet goed vertaalt kan worden in het nederlands).
ik heb er wel eens over nagedacht om latijns, grieks of hebreeuws te gaan studeren met als enig doel de originele tekst te kunnen bestuderen.
maar voor nu. zoals nu. dacht ik dat het wel goed zou zijn om de tekst van Het Boek er bij te zetten. (dat andere was behoorlijk oud nederlands, toch...!) | Had liever de NBV gehad....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 17:59
|
|
|
Goed, laten we even de Bijbel erbij halen. Daar staat nl. ook iets over de houding tussen man en vrouw... Ef.5 schreef: | Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. 31 ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn.’ 32 Dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk. 33 Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet hebben voor haar man. | Als ik dit zo lees lees ik twee verschillende opdrachten. Voor de mannen geldt: hebt uw vrouwen lief, voor de vrouwen geldt: heb ontzag voor uw man...Als ik zo de bijdrages hier lees, denk ik dat we heel wat te leren hebben met elkaar.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 26 februari 2011, 18:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 18:06
|
|
|
MAUREEN217 schreef: | Nog iets, amplified bijbel is de beste Engelse bijbel, ligt et dichts bij de Hebreeuwse bijbel | Ik weet niet waar je die sprookjes nu weer gehoord hebt. De Amplified Bible is een parafrase, net zoals het Boek...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 18:14
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Had liever de NBV gehad.... | Speciaal voor jou dan ff Chat: 2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen. Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken. 7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man. ) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen. 16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 18:40
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Goed, laten we even de Bijbel erbij halen. Daar staat nl. ook iets over de houding tussen man en vrouw... Als ik dit zo lees lees ik twee verschillende opdrachten. Voor de mannen geldt: hebt uw vrouwen lief, voor de vrouwen geldt: heb ontzag voor uw man...Als ik zo de bijdrages hier lees, denk ik dat we heel wat te leren hebben met elkaar. |
Het liefhebben van elkaar is een opdracht die Jezus aan alle mensen heeft gegeven: Marcus 12: 29-31 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. ” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf. ” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze. Man en vrouw zijn elkaars naaste, dus het is logisch om te veronderstellen dat het niet zo is dat alleen de man de opdracht heeft om zijn vrouw lief te hebben, maar dat ook de vrouw de opdracht heeft om de man lief te hebben.
Dan nu ontzag. Wat betekent dat? Ontzag hebben voor is "eerbied hebben voor, respect hebben voor, waardering hebben voor..." Dat een vrouw dus opdracht krijgt om ontzag te hebben voor haar man betekent dus in feite dat zij hem moet respecteren, waarderen, eerbied voor hem moet hebben. Maar als zij hem werkelijk lief heeft zal ze dan ook doen. De opdrachten waar jij dan ook over spreekt zijn volgens mij dan ook niet twee verschillende opdrachten, maar juist opdrachten die elkaar overlappen.
Wat betreft het erkennen van het gezag van de man. Let wel: deze tekst begint met het aanvaarden van elkaars gezag uit eerbied voor Christus. Vervolgens staat er dat de vrouw het gezag van haar man moet erkennen als dat van de Heer, want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen.
Als ik dit in de totale context lees, krijg ik de indruk dat hiermee wordt gedoeld op het priesterschap van de man, hoewel er natuurlijk ook staat dat vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man dienen te erkennen. Ervan uitgaande dat we de Bijbel in zijn geheel aanvaarden, kun je stellen dat er tal van Bijbelteksten te vinden zijn, waar je uit kunt opmaken dat er tussen man en vrouw een gelijkwaardige relatie behoort te zijn. En gelijkwaardigheid impliceert niet dat de vrouw het gezag van de man niet erkent, maar juist dat de man zijn vrouw liefheeft, waardeert en respecteert en juist daarom ook haar mening vraagt in beslissingen die genomen worden. Da's ook logisch als je weet dat de vrouw als helper voor de man is gemaakt.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zaterdag 26 februari 2011, 18:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 18:45
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik weet niet waar je die sprookjes nu weer gehoord hebt. De Amplified Bible is een parafrase, net zoals het Boek... |
Laat je niet afschrikken Maureen, lekker mee blijven doen. Chat heeft liever de NBV
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 19:00
|
|
|
Dank je wel, Lisa. Ja je hebt gelijk wat die vrouwen betreft, torn ik het opnieuw las zag ik wat ik fout heb doorgestuurd. Goed dat jij dat voor mij hebt hersteld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 19:13
|
|
|
LISA610 schreef: | Het liefhebben van elkaar is een opdracht die Jezus aan alle mensen heeft gegeven: Marcus 12: 29-31 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. ” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf. ” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze. Man en vrouw zijn elkaars naaste, dus het is logisch om te veronderstellen dat het niet zo is dat alleen de man de opdracht heeft om zijn vrouw lief te hebben, maar dat ook de vrouw de opdracht heeft om de man lief te hebben.
Dan nu ontzag. Wat betekent dat? Ontzag hebben voor is "eerbied hebben voor, respect hebben voor, waardering hebben voor..." Dat een vrouw dus opdracht krijgt om ontzag te hebben voor haar man betekent dus in feite dat zij hem moet respecteren, waarderen, eerbied voor hem moet hebben. Maar als zij hem werkelijk lief heeft zal ze dan ook doen. De opdrachten waar jij dan ook over spreekt zijn volgens mij dan ook niet twee verschillende opdrachten, maar juist opdrachten die elkaar overlappen.
Wat betreft het erkennen van het gezag van de man. Let wel: deze tekst begint met het aanvaarden van elkaars gezag uit eerbied voor Christus. Vervolgens staat er dat de vrouw het gezag van haar man moet erkennen als dat van de Heer, want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen.
Als ik dit in de totale context lees, krijg ik de indruk dat hiermee wordt gedoeld op het priesterschap van de man, hoewel er natuurlijk ook staat dat vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man dienen te erkennen. Ervan uitgaande dat we de Bijbel in zijn geheel aanvaarden, kun je stellen dat er tal van Bijbelteksten te vinden zijn, waar je uit kunt opmaken dat er tussen man en vrouw een gelijkwaardige relatie behoort te zijn. En gelijkwaardigheid impliceert niet dat de vrouw het gezag van de man niet erkent, maar juist dat de man zijn vrouw liefheeft, waardeert en respecteert en juist daarom ook haar mening vraagt in beslissingen die genomen worden. Da's ook logisch als je weet dat de vrouw als helper voor de man is gemaakt. |
Laat ik het dan eens negatief stellen, want zo lees ik het ook. Als Paulus oproept om elkaar te dienen, wijst hij in mijn ogen de zwakke punten aan bij een ieder..een man die zijn vrouw niet liefheeft, haar alleen maar gebruikt, zonder zichzelf weg te cijferen, is verkeerd bezig. Een vrouw die haar man minacht doet in mijn ogen precies hetzelfde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 19:26
|
|
|
LISA610 schreef: | Het liefhebben van elkaar is een opdracht die Jezus aan alle mensen heeft gegeven: Marcus 12: 29-31 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. ” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf. ” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze. Man en vrouw zijn elkaars naaste, dus het is logisch om te veronderstellen dat het niet zo is dat alleen de man de opdracht heeft om zijn vrouw lief te hebben, maar dat ook de vrouw de opdracht heeft om de man lief te hebben.
Als ik dit in de totale context lees, krijg ik de indruk dat hiermee wordt gedoeld op het priesterschap van de man, hoewel er natuurlijk ook staat dat vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man dienen te erkennen. Ervan uitgaande dat we de Bijbel in zijn geheel aanvaarden, kun je stellen dat er tal van Bijbelteksten te vinden zijn, waar je uit kunt opmaken dat er tussen man en vrouw een gelijkwaardige relatie behoort te zijn. En gelijkwaardigheid impliceert niet dat de vrouw het gezag van de man niet erkent, maar juist dat de man zijn vrouw liefheeft, waardeert en respecteert en juist daarom ook haar mening vraagt in beslissingen die genomen worden. Da's ook logisch als je weet dat de vrouw als helper voor de man is gemaakt. |
De voorganger waar ik zondag bij in de gemeente was zei het volgende hier over...
Genegenheid beschermt het huwelijk.( en dat bedoelde hij wederzijds. Dus tussen man en vrouw.)
Ik denk dat daar toch al veel mee wordt gezegt. want als je genegenheid voor elkaar hebt zul je er alles aan doen om de ander gelukkig te zien en/of te maken. waardoor het respect naar elkaar (zo mogelijk nog) groeit, waardoor de vrouw haar man, man laat zijn (met alle dingen die een man heeft te doen, uit bijbels opzicht en dagelijks opzicht) en de man zijn vrouw, vrouw laat zijn waarbij ze doet wat zij te doen heeft. ( of ze nu werkt of huisvrouw is, ook bijbels gezien mag een vrouw zich bezig houden met het verdienen van geld en bezigheden buitenshuis. voor de mannen zie. spreuken 31 vers 10 tot 31. de lof der degelijke huisvrouw).
en omdat we het hier hebben over man en vrouw hoe zit het nou? laat ik het even buiten beschouwing of we het nu wel of niet kunnen redden zonder het andere geslacht in ons dagelijks leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 19:39
|
|
|
Een artikel uit refdag
Na een worsteling in geloof en gebed is H. Hageman ertoe gekomen de scheppingsorde van God te aanvaarden: de man is het hoofd van de vrouw. De vrouw is ondergeschikt, maar niet minderwaardig, schrijft ze in reactie op het artikel van prof. dr. Maarten Verkerk zaterdag. Heel voorzichtig stelt prof. dr. Maarten J. Verkerk in zijn artikel over het SGP-rapport dat het denken van de SGP over de positie van man en vrouw onbedoeld en ongewild beïnvloed zou kunnen zijn door de tijdgeest van het verleden. De idee van een scheppingsorde -waarbij man en vrouw een verschillende roeping hebben en in een hiërarchische relatie tot elkaar staan- zou volgens Verkerk niet in de Bijbel terug te vinden zijn. Is dat zo? vraag ik me af. Want daar zit ik dan, als vrouw van 58, drie jaar geleden bekeerd tot de Heere Jezus. Ik mag nu met nieuwe ogen naar mijn leven kijken en loskomen uit mijn oude manier van denken en zijn: lesbisch-feministisch. Waar ik vroeger de SGP of christelijke dagbladen geen blik of gedachte waardig keurde, heb ik nu een proefabonnement op het RD en lees ik met belangstelling artikelen over man/vrouw, verschillende roeping, de vrouw in het ambt en dergelijke. Want wat is de positie van de vrouw, mijn positie als vrouw in Bijbels perspectief? Pittig onderwerp. Ik heb mij van mijn oude leven afgekeerd, en dat kan alleen met de hulp van de Heere Jezus, omdat ik Zijn liefde en Zijn Woord heb leren kennen. Alleen met Zijn hulp is zoiets mogelijk.
Ook heb ik geleerd moeilijke onderwerpen of controversiële zaken, vaak zogenaamde achterhaalde teksten, niet weg te moffelen of weg te verklaren, maar Gods Woord serieus te nemen, als eeuwig en altijd gezaghebbend.
Ondergeschikt Na een worsteling in geloof en gebed ben ik ertoe gekomen de scheppingsorde van God te aanvaarden, een gedachte die ik wel degelijk in de Bijbel tegen ben gekomen: de man is het hoofd van de vrouw, Christus is het Hoofd van de man, Christus is het Hoofd van Zijn gemeente/kerk, en het Hoofd van Christus is God. De vrouw is ondergeschikt, maar niet minderwaardig. In Christus is geen mannelijk of vrouwelijk, slaaf of meester, Griek of Jood: er is geen reden meer om elkaar te discrimineren op grond van afkomst, geslacht of maatschappelijke positie, laat staan te onderdrukken, te minachten of te marginaliseren. Zou God een sloofje als Bruid voor Zijn Zoon willen?
In zijn artikel stelt Verkerk „tussen haakjes”: „Net zoals Israël afhankelijk is van God, zo is de man afhankelijk van de vrouw. Het gaat in deze tekst niet over ondergeschiktheid van de vrouw, maar over afhankelijkheid van de man. Als deze tekst wel op een hiërarchische relatie zou duiden, zou dat betekenen dat de man de vrouw moet gehoorzamen, net zoals Israël zijn God moest gehoorzamen.” Mooi uitgelegd, nieuw voor mij. Waarom komt nu die zinsnede in me op over Abraham, dat hij Sara in alles moet gehoorzamen (Gen. 21:12)?
Afhankelijk, of misschien aanhankelijk: wat is mooier? „Daarom zal een man zijn vrouw aanhangen.” Net zoals Christus Zijn Bruid zal aanhangen. Dat vind ik het mooiste beeld waarmee ik nu de Bijbel mag lezen: de vrouw als beeld van de Bruid. Een prachtig voorbeeld van de Bruid zie ik in Maria, die zich aan de voeten van Jezus zette en koos voor het beste deel: luisteren naar haar Heer.
Wat moet Hij ons liefhebben! Al dat gekrakeel en ordinanties… En ik doe er zelf aan mee, op zoek naar mijn nieuwe identiteit in Christus als vrouw, als de vrouw zoals Hij mij geschapen en bedoeld heeft. Een zoektocht. Een worsteling soms, maar steeds is Hij daar, met Zijn liefde. En met Zijn Woord.
Daarom tot slot: Zou de kerngedachte van Efeze 5 echt alleen zijn dat de man zijn vrouw voorgaat in gehoorzaamheid? Graag! Maar ontbreekt er niet iets: namelijk in liefde?
Laten wij breken met de tijdgeest, zou ik met Verkerk willen roepen, en laat ons teruggaan naar het Woord, en het Woord bestuderen, ook, juist als het ons niet uitkomt. Laten wij in gebed gaan, en daar de vragen stellen die ons benauwen.
Zouden wij christenen, met name mijn mannenbroeders, niet veel meer moeten leren luisteren naar onze Heere, en elkaar liefhebben, en vrouwen in de gemeente serieus nemen in plaats van ze onder de duim te houden? Heersen in liefde, gehoorzamen aan liefde.
Heere, geef mij zulke mannenbroeders! Leer ons te erkennen dat wij in al Uw liefdesopdrachten tekortschieten. Leer ons ons gezamenlijk te verootmoedigen. Leer ons als broeders en zusters te leven uit Uw Woord, geleid door Uw Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 27 februari 2011, 13:00
|
|
|
LISA610 schreef: | Hé Suus. Rebecca doelt op vers 11: Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. (uit de NBV, speciaal voor Chat )
Dit vers wordt nu een beetje uit zijn verband getrokken, alsof een alleenstaande man/vrouw niets zou zijn zonder een partner, maar in mijn ogen wordt dat hier zeker niet bedoeld. |
Dank je Lisa.
Dat hele stukje uit 1 Korinthiers is echter geschreven door Paulus die e.e.a. schreef aan de christelijke gemeente/ gemeenschap in Korinte en Paulus die daarover spreekt omdat het de orde in de samenkomst dreigde te verstoren. Daarom gaat het hier ook over lange haren en hoofdbedekking, omdat in die tijd de vrouwen die zo over straat liepen verdacht werden van overspel. (sorry, helemaal precies weet ik het niet). Hoe dan ook, Paulus heeft het hier niet over singles in onze tijd, maar over ordeverstoring in die tijd !!
m.i. heeft Paulus het hier over de gemeente in Korintier Kortom Paulus pleit hier voor orde en vrede in de gemeenschap.
Nog ff een Engelse vertaling (al heb ik eerlijk gezegd geen idee in hoeverre deze overeenkomt met de grondtekst).
"11In the Lord, however, woman is not independent of man, nor is man independent of woman. 12For as woman came from man, so also man is born of woman. But everything comes from God. 13Judge for yourselves: Is it proper for a woman to pray to God with her head uncovered ?"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: zondag 27 februari 2011, 17:10
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Dank je Lisa.
Dat hele stukje uit 1 Korinthiers is echter geschreven door Paulus die e.e.a. schreef aan de christelijke gemeente/ gemeenschap in Korinte en Paulus die daarover spreekt omdat het de orde in de samenkomst dreigde te verstoren. Daarom gaat het hier ook over lange haren en hoofdbedekking, omdat in die tijd de vrouwen die zo over straat liepen verdacht werden van overspel. (sorry, helemaal precies weet ik het niet). Om deze reden dragen moslima's nog hoofddoeken. In de tijd van mohammed werden vrouwen op straat lastig gevallen behalve de christenvrouwen. (die liepen met een hoofddoek).
Hoe dan ook, Paulus heeft het hier niet over singles in onze tijd, maar over ordeverstoring in die tijd !!
m.i. heeft Paulus het hier over de gemeente in Korintier Kortom Paulus pleit hier voor orde en vrede in de gemeenschap.
Nog ff een Engelse vertaling (al heb ik eerlijk gezegd geen idee in hoeverre deze overeenkomt met de grondtekst).
"11In the Lord, however, woman is not independent of man, nor is man independent of woman. 12For as woman came from man, so also man is born of woman. But everything comes from God. 13Judge for yourselves: Is it proper for a woman to pray to God with her head uncovered ?" |
Eigenlijk staat hier heel wat anders dan in de nederlandse bijbel. Toch? Hier staat. niet afhankelijk. of heb ik mijn bril verkeerd op mijn neus of de slaap nog in mijn ogen.
Laatst aangepast door
|
REBECCA667
|
op zondag 27 februari 2011, 17:12
|
|
Naar boven |
|
|
|
|