Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:14
|
|
|
KAT125 schreef: | ik heb eer wel verschil in wat voor bijbel studie. als alles een was,was het makkelijker. waarom die verschillen in geloof??? |
Leve de menselijke interpretatie van Gods Woord! Want ja, daar ligt wel de oorzaak van al die verschillen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:15
|
|
|
Ik krijg de indruk dat we 'het glas is halfvol versus het glas is halfleeg'-discussie aan het voeren zijn...
Als ik het goed begrijp is hier niemand die zegt dat de tien geboden zoals beschreven in Exodus 20 niet meer zouden gelden. Ik noem dit even het lege glas.
Daarnaast is het mijns inziens ook bijbels om te geloven dat de Geest de (de betekenis van) de wet in je hart zal schrijven. Zie de al aangehaalde Romeinenbrief. Het volle glas.
Het één kan niet zonder het ander! God wil niet dat we leven naar de wet, omdat het een plicht zou zijn. God wil ons hart en dan wordt het leven naar de wet een liefdedienst! Vandaar ook de samenvatting van de wet die Jezus ons heeft gegeven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:26
|
|
|
KAT125 schreef: | ik heb eer wel verschil in wat voor bijbel studie. als alles een was,was het makkelijker. waarom die verschillen in geloof??? |
Verschillen? Omdat iedereen de bijbel leest op zijn/haar manier. En op vele punten in de bijbel verschil van opvatting hebben daarover. Maar als je nu gaat kijken, wat de overeenkomst tussen de verschillende geloven zijn, zouden we zoveel verder komen denk ik.
Dat is dat Jezus als zoon van God geboren is uit de maagd Maria als Middellaar. Hij heeft onze zonden opzich genomen. En de weg naar de Vader heeft geopent voor ons. Dat hij heeft geleden, gekruizigt is op Golgota. Begraven is en weder opgestaan is uit de dode, Waar hij de sleutels uit het dodenrijk heeft gehaald. Dus de dood heeft overwonnen. Opgevaren ten Hemel en zittende aan de rechterhand van God. Voorbede bij de Vader aan het doen is voor ons, waarbij hij nog slaap of sluimerd. Dit in het kort.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:30
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Ik krijg de indruk dat we 'het glas is halfvol versus het glas is halfleeg'-discussie aan het voeren zijn...
Als ik het goed begrijp is hier niemand die zegt dat de tien geboden zoals beschreven in Exodus 20 niet meer zouden gelden. Ik noem dit even het lege glas.
Daarnaast is het mijns inziens ook bijbels om te geloven dat de Geest de (de betekenis van) de wet in je hart zal schrijven. Zie de al aangehaalde Romeinenbrief. Het volle glas.
Het één kan niet zonder het ander! God wil niet dat we leven naar de wet, omdat het een plicht zou zijn. God wil ons hart en dan wordt het leven naar de wet een liefdedienst! Vandaar ook de samenvatting van de wet die Jezus ons heeft gegeven... |
als de 10 geboden niet meer gelden,waarom staan ze dan in de bijbel?
danbetekend dat de bijbel niet het onfijlbare woord is.
en idd liesbeth,als jij zo wil reageren,dan heb ik ernom spijt van alles wat ik tegen jullie heb geblogd. en is dit delaatste dag dat ik hier aanwezig ben. denk dar maar eens goed over na.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:30
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Pffff ... wat een discussie hee ... enne Wilma ... ben het met jou eens dat de 10 geboden geschreven en gegeven zijn uit liefde ... God redde eerst zijn volk van de slavernij uit Egypte en gaf het daarna de 10 geboden (leefregels) uit liefde.
"De liefdesgeschiedenis van God met Israël bestaat ten diepste daarin dat Hij het de Thora geeft, dat wil zeggen, het de ogen opent voor het ware wezen van de mens en het de weg wijst van het juiste menszijn; deze geschiedenis bestaat erin dat de mens zo, door in trouw jegens de ene God te leven, zichzelf ervaart als de geliefde van God, en vreugde beleeft aan de waarheid, aan de gerechtigheid - vreugde aan God, wat zijn eigenlijke geluk wordt: “Wie anders dan U heb ik in de hemel, niets wil ik op aarde dan U ...Mij is het genoeg bij de Heer te vertoeven” (Ps.73 (72), 25.28)."
Ik geloof dat Jezus de 10 geboden samengevat heeft, namelijk dat we God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf ... |
Mm, de tien geboden uit liefde... Om dit voorop te stellen: De tien geboden zelf zijn stuk voor stuk inderdaad bedoeld ten goede voor de mens. Zoals ook in Romeinen terug komt, de wet is goed, heilig en rechtvaardig. Het probleem is echter, de wet helpt niemand ook rechtvaardig te worden. Dus goed, Ja, behulpzaam, Nee. Op dit punt alleen al verschillen uiteraard de meningen, zie de nadruk waarmee de geboden verdedigd worden als leiddraad voor christenen. De vraag waaraan hier voorbij gegaan wordt m.i.: Toen alles nog zeer goed was,in het paradijs, was er maar 1 wet: Eet niet van de boom van kennis van Goed en Kwaad. Dit is niks anders dan kennis van de wet, die onderscheidt maakt tussen Goed (heilig, perfect, niet voor verbetering vatbaar) en alles wat hoe klein ook maar tekortschiet. De wet is het ultieme perfectionisme. Indien gij daarvan eet zult gij sterven. De 10 geboden zijn de bediening van de dood (2. Kor 3,7) Hoe kan iets wat goed is nou dood brengen? Adam en Eva aten van de boom, en erkenden dat ze naakt waren. Zag Adam opeens dat Eva naakt was? Wat zag hij daarvoor dan? Adam zag dat hij zelf naakt was, de kennis van G/K leidde hem ertoe dat hij zichzelf moest oordelen aan die kennis, met als resultaat dat hij concludeerde dat hij naakt was. Naakt was kennelijk niet goed, want ze zochten meteen naar bedekking. Vraagje, waren A+E naakt voordat ze van de boom aten? Ja. Was dat goed? Nee. Voelden ze zich tekort schieten / slecht? Nee. Waarom? Ze leefden in genade. Waaraan gaat de mens echt kapot, of gewoon dood als dat duidelijker is? Aan kennis van G/K, aan altijd tekort schieten, een geweten bezwaard met zondebesef. Zondebesef zorgt voor schaamte, je verstopen voor God, een diep besef van mislukking... Gaf God de 10 G dus uit liefde? Of misschien omdat het volk riep: Alles wat de Heer beveeld zullen wij doen. Was dit werkelijk een uitspraak van onderwerping? Of een groots onbesef van hun onvermogen daartoe? Zijn de 10 geboden misschien bedoeld voor juist die mensen die denken dat ze daaraan kunnen voldoen? Dat de 10 G's trouwens geenzins nieuw warem blijkt uit het feit dat ruim voordat ze gegeven werden er al een wetsbesef was. Zie bv Jozef, die niet vreemdgaat met de vrouw van Potifar: "hoe zou ik dan dit grote kwaad doen en zondigen tegen God?" God had nergens opgeschreven: Gij zult niet begeren. Hoe wist Jozef dit dan? Kennis van G/K. Slotconclusie: Het ging mis doordat de mens zichzelf moest oordelen. We schieten altijd tekort. De wet(ten) is het tegenovergestelde van de oplossing. De oplossing is vrij komen van de wet door Christus. Daarmee is er een nieuwe wet in ons hart geschreven. Dat is de enige geldige wet voor christenen, voor elke andere ben je dood (Rom.),die geld niet meer voor jou! En als er tegen die wet van Christus gezondigd wordt, is er net als voor de OT-wetten een offer nodig. Dit offer is eens en voor altijd door Jezus volbracht (Hebr.) De wet van Christus rekend dus nooit zonde toe aan ons, want die is aan Jezus toegerekend. Daarmee is elk schuldgevoel mbt zondebesef bij een christen dodelijk, omdat je vervalt in zelfveroordeling en jezelf weer onder een wet plaats. Genoeg voor nu,
Laatst aangepast door
|
DENNISS669
|
op vrijdag 26 februari 2010, 13:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:33
|
|
|
VINCENT394 schreef: | Ik vind hetgene dat er staat erg mooi. Dat het een interpretatie is van de 10 geboden, en niet de geboden zelf, lijkt me duidelijk. Ik vind ze veel vriendelijker gesteld met het offer van Jezus erdoorheen schijnend.
Dat sommige mensen aanstoot nemen aan het gebrek aan hardheid in de woorden, vind ik jammer. God’s wet is er om ons te beschermen, voornamelijk van elkaar en anders van onszelf.
De interpretatie van de wet neem niet weg, trouwens, dat de oorspronkelijke geboden gewoon in ere blijven. Hoe je de 10 geboden ook wilt zien, je hebt je eraan te houden.
Vincent |
De geciteerde vrijere vertalingen van de tien geboden zijn idd in positieve woorden weergegeven. Daar is op zich niets mis mee, maar het heeft ook een gevaarlijke kant. Namelijk dat we daarmee de hardheid / scherpte van Gods Woord weg kunnen poetsen... Ik betrap er mezelf er ook wel eens op, hoe gemakkelijk ik uit ga van de genade van God, dat Hij mijn zonden vergeven heeft. Ik mag dat ook geloven, als kind van Hem. Anderzijds mis ik wel eens het besef dat God de zonde HAAT. Daarom heb ik er wat moeite mee dat de vrijere vertaling 'vriendelijker' gesteld zijn. Dat suggereert namelijk dat God milder over de zonde is gaan denken, en dat is uiteraard niet zo. Neemt niet weg dat iets lezen in een andere vertaling wel iets waardevols in zich kan hebben...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:33
|
|
|
JILL658 schreef: | Verschillen? Omdat iedereen de bijbel leest op zijn/haar manier. En op vele punten in de bijbel verschil van opvatting hebben daarover. Maar als je nu gaat kijken, wat de overeenkomst tussen de verschillende geloven zijn, zouden we zoveel verder komen denk ik.
Dat is dat Jezus als zoon van God geboren is uit de maagd Maria als Middellaar. Hij heeft onze zonden opzich genomen. En de weg naar de Vader heeft geopent voor ons. Dat hij heeft geleden, gekruizigt is op Golgota. Begraven is en weder opgestaan is uit de dode, Waar hij de sleutels uit het dodenrijk heeft gehaald. Dus de dood heeft overwonnen. Opgevaren ten Hemel en zittende aan de rechterhand van God. Voorbede bij de Vader aan het doen is voor ons, waarbij hij nog slaap of sluimerd. Dit in het kort. |
en gebruik je ook een bijbel verklaring die aan de juiste bijbel voldoet, want ik merk hier op, dat als je goed doet en overal maar voor bid, dat je dan bekeerd bent en dan automatisch het koninkrijk der hemelen zult bereiken. maar daar is toch echt wel meer voornodig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:35
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Als ik het goed begrijp is hier niemand die zegt dat de tien geboden zoals beschreven in Exodus 20 niet meer zouden gelden. |
KAT125 schreef: | als de 10 geboden niet meer gelden,waarom staan ze dan in de bijbel? |
Wat klopt er niet in je reactie? Liesbeth zegt exact het tegengestelde van wat jij haar in de mond legt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:38
|
|
|
HENK710 schreef: | Wat klopt er niet in je reactie? Liesbeth zegt exact het tegengestelde van wat jij haar in de mond legt! |
sorry,mijn exuses dat ik het verkeerd gelezen heb.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:49
|
|
|
KAT125 schreef: | sorry,mijn exuses dat ik het verkeerd gelezen heb. |
Is al goed! Hopelijk mag het helpen aan wat minder negatief gestemde stukken door eerst te lezen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:53
|
|
|
HENK710 schreef: | Is al goed! Hopelijk mag het helpen aan wat minder negatief gestemde stukken door eerst te lezen |
ze zegt het me, en ja ik ben ook maar een simpel men van vlees en bloed, dus zeg het mij dan van dit of dat. maar dat doe jij ook niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:53
|
|
|
KAT125 schreef: | en gebruik je ook een bijbel verklaring die aan de juiste bijbel voldoet, want ik merk hier op, dat als je goed doet en overal maar voor bid, dat je dan bekeerd bent en dan automatisch het koninkrijk der hemelen zult bereiken. maar daar is toch echt wel meer voornodig. |
Ach Kat, ik zie dat je je best doet om bij God de Vader te komen. Maar Die God, Die Vader houd al heel lang van jou. Alleen als jij de stap durft te maken naar de Vader toe en zeg tegen Jezus:
Heer wilt U in mijn hart komen wonen. Ik erken dat ik zondig ben en dat ik .......zonde hebt begaan. Wilt U, Jezus, mij aub vergeven, want ik zie in dat ik fout bezig ben geweest en gezondigd hebt naar U, Vader en naar U, Jezus. Ik neem U Jezus aan als mijn God en ik erken dat U voor mijn zonden bent gestorven. Wilt U Jezus mij schoon wassen door Uw kostbare Bloed. Wilt U Jezus mij reinigen. Ik geef mijn leven over in Uw handen Jezus. Want U bent de Waarheid en het Leven in mijn leven.
Dan zal je zien Kat dat ook jij zal gaan ervaren dat God de Vader Onvoorwaardelijk houd van jou. Daar kan jij en ik niets voor doen of iets voor laten. Papa houd onvoorwaardelijk van jou en iedereen en mij!!!
Welkom bij Papa`s "Club", de Club van Zijn Kinderen die Hij lief heeft. ONVOORWAARDELIJK LIEF!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 14:00
|
|
|
KAT125 schreef: | ze zegt het me, en ja ik ben ook maar een simpel men van vlees en bloed, dus zeg het mij dan van dit of dat. maar dat doe jij ook niet. |
Huh Wat zeg ik niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 14:02
|
|
|
HENK710 schreef: | Huh Wat zeg ik niet? |
lees en dnek ff na, moet ik dan voor iedereen alles van a-z voorkouwen en uitleggen? je hebt denk ik toch zelf ook wel een klein beetje zicht?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 14:07
|
|
|
KAT125 schreef: | lees en dnek ff na, moet ik dan voor iedereen alles van a-z voorkouwen en uitleggen? je hebt denk ik toch zelf ook wel een klein beetje zicht? |
Lieve lieve lieve Kat, wil jij eerst de stukjes op een positieve manier lezen en dan het even laten bezinken. Wil je dan op een lieve manier reageren, Kat. Wij zijn niet allemaal zo slim als jij
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 14:15
|
|
|
JILL658 schreef: | Lieve lieve lieve Kat, wil jij eerst de stukjes op een positieve manier lezen en dan het even laten bezinken. Wil je dan op een lieve manier reageren, Kat. Wij zijn niet allemaal zo slim als jij |
hou aub op met dat gekwijl dat je in het begin van de regel schreef. want je meneet er gezien je reacteis niks van.
wat ik post dat meen ik en jah de waarheid is sosm hard.
vroeger klonk het gezegde/spreekwoord.
DE WAARHEID IS HARD en WIE ZIJN BILLEN BRAND MOET OP DE BLAREN ZITTEN.
en dat zal ik ook moeten hoor,want k ben niks beter,alleen ik kan me behoorlijk kwaadmaken dat kromme dingen recht gepraat willen worden. kromme dingen recht makne is aan God en niet aan ons als mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 14:36
|
|
|
KAT125 schreef: | lees en dnek ff na, moet ik dan voor iedereen alles van a-z voorkouwen en uitleggen? je hebt denk ik toch zelf ook wel een klein beetje zicht? |
Tja... Ik lees jouw eerdere reactie. Ik zie daarin een duidelijk misverstaan. Ik wijs je op dat misverstaan. Jij biedt je excuus aan. Ik accepteer dat excuus. Ik wens je daarbij samen met ons nog iets toe als advies. En dan roep jij dat ik iets niet zeg Iets met plank en mis!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op vrijdag 26 februari 2010, 14:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 15:24
|
|
|
HENK710 schreef: | Tja... Ik lees jouw eerdere reactie. Ik zie daarin een duidelijk misverstaan. Ik wijs je op dat misverstaan. Jij biedt je excuus aan. Ik accepteer dat excuus. Ik wens je daarbij samen met ons nog iets toe als advies. En dan roep jij dat ik iets niet zeg Iets met plank en mis! |
laat maar,ben er klaar mee. en ja das kort doro de bocht van mij. en wat je mijn nomen wil in gedachten,moet je zelf weten.maar stuur het mij ook ff.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 18:44
|
|
|
Tjonge wat jammer dat dingen toch zo moeten lopen. En dat alleen omdat er met andere woorden dezelfde geboden worden weergegeven.....en nee niet weer een discussie er over. Het is genoeg geweest.
God die zijn volgelingen heeft opgeroepen om eensgezind te zijn.
Natuurlijk begrijp ik dat iedereen zijn geloof anders beleeft, en dat ook nodig heeft. Maar uiteindelijk gaat t maar om een ding. Belijden we dat jezus is HEER !! Gestorven, met mijn en jouw zonde, opgestaan, door God naar de hemel terug geroepen, waar Hij plaats maakt, voor jou en voor mij. Engelen zingen Hem ter eer, af en toe stoppen ze even...om te juichen voor weer iemand die Jezus als zijn heer heeft aangenomen.
God leert ons zijn wegen, heeft zijn leefregels gesteld, en belangrijker nog, Hij wil werken in jouw en mijn hart, dat wij allen leven naar t voorbeeld van Jezus.
Lieve God, vergeef ons onze zonde, omdat wij zo vaak voorbijgaan aan uw genade. denken het zelf beter te weten hoe wij moeten leven. Wilt U ons allen Uw liefde geven, Uw wil in ons hart schrijven en ons bekend maken. Zodat wij een lichtend licht en een zoutend zout zijn in deze wereld. Opdat iedereen zal zien dat uw Zoon Koning is en Hem zal belijden als levende Heer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 22:47
|
|
|
HENK710 schreef: | Leve de menselijke interpretatie van Gods Woord! Want ja, daar ligt wel de oorzaak van al die verschillen... |
Is dat zo Henk ? Ik denk dan meer aan de verscheidenheid in mensen dus ook hoe ze in het leven staan en wat ze hebben meegemaakt. Volgens mij hoeft dat niet perse verkeerd te zijn, en is dat in veel gevallen juist goed ... het kan ook opbouwend zijn ... ergens staat dat de hand niet tegen de voet moet zeggen ik heb je niet nodig ... zo zijn verschillende zienswijzen of talenten juist een aanvulling (misschien kan ik hier beter zeggen "verrijking") op het geloof. God is denk ik een God van veelzijdigheid (kijk maar naar de schepping ), ieder mens heeft Hij uniek geschapen en mijns inziens is dat met een bedoeling ...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op vrijdag 26 februari 2010, 22:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 23:13
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Is dat zo Henk ? Ik denk dan meer aan de verscheidenheid in mensen dus ook hoe ze in het leven staan en wat ze hebben meegemaakt. Volgens mij hoeft dat niet perse verkeerd te zijn, en is dat in veel gevallen juist goed ... het kan ook opbouwend zijn ... ergens staat dat de hand niet tegen de voet moet zeggen ik heb je niet nodig ... zo zijn verschillende zienswijzen of talenten juist een aanvulling (misschien kan ik hier beter zeggen "verrijking") op het geloof. God is denk ik een God van veelzijdigheid (kijk maar naar de schepping ), ieder mens heeft Hij uniek geschapen en mijns inziens is dat met een bedoeling ... |
Er is inderdaad verscheidenheid aan mensen. Verscheidenheid die inderdaad mede wordt bepaald door wat ze meemaken, want dat bepaalt weer hoe ze in het leven en dus ook in geloof staan. En nee, verkeerd is dat zeker niet. Dat mensen iets anders interpreteren is dat wat mij betreft evenmin. Het kan, zoals je al aangeeft, juist heel goed aanvullend en versterkend werken. Zo ervaar ik het in elk geval wel. Leve de veelzijdigheid in Zijn schepping!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 00:19
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Ik krijg de indruk dat we 'het glas is halfvol versus het glas is halfleeg'-discussie aan het voeren zijn...
Het één kan niet zonder het ander! God wil niet dat we leven naar de wet, omdat het een plicht zou zijn. God wil ons hart en dan wordt het leven naar de wet een liefdedienst! Vandaar ook de samenvatting van de wet die Jezus ons heeft gegeven... |
SUSSANNE schreef: | Pffff ... wat een discussie hee ... enne Wilma ... ben het met jou eens dat de 10 geboden geschreven en gegeven zijn uit liefde ... God redde eerst zijn volk van de slavernij uit Egypte en gaf het daarna de 10 geboden (leefregels) uit liefde.
"De liefdesgeschiedenis van God met Israël bestaat ten diepste daarin dat Hij het de Thora geeft, dat wil zeggen, het de ogen opent voor het ware wezen van de mens en het de weg wijst van het juiste menszijn; deze geschiedenis bestaat erin dat de mens zo, door in trouw jegens de ene God te leven, zichzelf ervaart als de geliefde van God, en vreugde beleeft aan de waarheid, aan de gerechtigheid - vreugde aan God, wat zijn eigenlijke geluk wordt: “Wie anders dan U heb ik in de hemel, niets wil ik op aarde dan U ...Mij is het genoeg bij de Heer te vertoeven” (Ps.73 (72), 25.28)."
Ik geloof dat Jezus de 10 geboden samengevat heeft, namelijk dat we God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf ... |
Amen.
In het Nieuwe Testament leest men bij herhaling dat het bewijs van de navolging van Christus bestaat in de naleving van de Tien Geboden. „Indien gij Mij liefhebt," zegt Jezus, „zo bewaart Mijn geboden" (Joh. 14 : 15).
Er zijn christenen van mening dat de voorschriften der Tien Geboden door Christus zijn samengevat in de twee geboden : „Gij zult liefhebben de Here uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand," en „Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf." Christus heeft echter deze twee geboden niet in de plaats gesteld van de Tien Geboden, maar heeft slechts getoond, dat de tien ethische normen van de 10 geboden kunnen worden gegroepeerd onder twee delen : God lief te hebben boven alles, dat is de praktijk van de eerste vier geboden, terwijl de laatste zes handelen over de liefde tot onze naasten.
Christus heeft aan het kruis alle joodse ceremoniële wetten vervuld en ontbonden. Wij, Christenen, leven niet meer onder de wetten die een voorafschaduwing waren van Golgotha; wij staan in het licht van het volbrachte werk van Christus, wij leven alleen nog onder de koninklijke wet - de wet der vrijheid. Maar is het ons bekend welke wet hiermede bedoeld wordt? De apostel Jacobus bezigt deze twee benamingen : „koninklijke wet" en „wet der vrijheid" met betrekking tot de Tien Geboden. Leest maar eens aandachtig Jac. 2 : 8-12. Christus heeft door Zijn komst naar deze wereld juist bewezen dat de eisen van de wet der Tien Geboden wel degelijk bindend waren en bindend bleven. Wie denkt hierbij niet aan de uitdrukkelijke verklaring in de Bergrede, waar Jezus getuigde, dat eerder hemel en aarde zullen voorbijgaan dan één jota of één tittel van de wet. En hoevele malen lezen we niet in het Nieuwe Testament dat de onderhouding der geboden het bewijs is van het discipelschap van Christus. Jezus roept Zijn navolgers toe : „Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden." Dit nadrukkelijk verzoek van Jezus kan moeilijk worden misverstaan, -deze eis is overduidelijk. Allen die Jezus willen navolgen, moeten Hem aanvaarden als hun persoonlijke Verlosser en Zaligmaker en in Gods kracht hun leven inrichten naar de voorschriften van Gods geboden. Deze navolging van Gods geboden is niet de voorwaarde, maar het noodzakelijke gevolg of de toets van het discipelschap van Christus.
Wat is er verkeerd met de Tien Geboden? En mijn antwoord luidt: Er is niets verkeerd mee - maar de houding van vele Christenen ten opzichte van de tien Goddelijke eisen is verkeerd. Mensen, het is niet geoorloofd om aan die tien Goddelijke voorschriften iets af of toe te doen.
Paulus zegt echter in Rom. 3 : 31 : „Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet." Dit is het juist wat ik met deze verhandeling wil zeggen. Ons geloof in Christus moet blijken uit een vernieuwde levenswandel overeenkomstig Gods geboden. Moge God ons allen moed, kracht en geloof schenken om als trouwe navolgers van Christus in ware geloofsgehoorzaamheid de Tien Geboden als richtsnoer voor ons leven te erkennen.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zaterdag 27 februari 2010, 00:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 00:45
|
|
|
HENK710 schreef: | Leve de menselijke interpretatie van Gods Woord! Want ja, daar ligt wel de oorzaak van al die verschillen... |
Leve de onfeilbaarheid van Gods Woord. Mensen gaan te vaak met hun interpretaties aan de loop. Niet elke interpretatie is een juiste.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 10:48
|
|
|
MAR907 schreef: | Amen.
In het Nieuwe Testament leest men bij herhaling dat het bewijs van de navolging van Christus bestaat in de naleving van de Tien Geboden. „Indien gij Mij liefhebt," zegt Jezus, „zo bewaart Mijn geboden" (Joh. 14 : 15).
Er zijn christenen van mening dat de voorschriften der Tien Geboden door Christus zijn samengevat in de twee geboden : „Gij zult liefhebben de Here uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand," en „Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf." Christus heeft echter deze twee geboden niet in de plaats gesteld van de Tien Geboden, maar heeft slechts getoond, dat de tien ethische normen van de 10 geboden kunnen worden gegroepeerd onder twee delen : God lief te hebben boven alles, dat is de praktijk van de eerste vier geboden, terwijl de laatste zes handelen over de liefde tot onze naasten. |
Opmerkelijk hoe de samenvattende 2 geboden toch steeds weer enkel aan Jezus, dus aan het NT gekoppeld worden, terwijl Jezus met die twee gewoon de Schriften citeert:
Quote: | Deut 6:5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. |
Quote: | Lev 19:18 Gij zult niet wraakzuchtig en haatdragend zijn tegenover de kinderen van uw volk, maar uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de HERE. |
Verder sluit ik me geheel aan bij je uiteenzetting, Mar!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 14:43
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
JONATHAN890
|
op maandag 1 november 2010, 20:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILMA729
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:07
|
|
|
Even een reaktie op de bijdrage van Denniss. Een paar vragen aan jou, Denniss.
Eerste vraag: Wat bedoel je met: De oplossing is vrij komen van de wet door Christus. Daarmee is er een nieuwe wet in ons hart geschreven. Dat is de enige geldige wet voor christenen, voor elke andere ben je dood (Rom.),die geld niet meer voor jou!
Ik lees in wat je hier schrijft, dat de 10 geboden niet meer gelden als je Christus als je verlosser aangenomen hebt. Lees ik dat goed?
Volgende vraag: Zondebesef zorgt voor schaamte, je verstopen voor God, een diep besef van mislukking... Gaf God de 10 G dus uit liefde?
Ik denk dat je juist door het diepe besef van mislukken en schaamte tot de conclussie mag komen dat je Christus nodig hebt, niet verstoppen, maar opzoeken dus. Als je echt geen zondebesef hebt, betekent dat dan ook dat je nooit meer in je gebed vraagt om vergeving van je zonden???
Geen mens kan alleen door de 10 geboden na te leven, ( dat is onmogelijk voor ons) Gods genade verdienen.Ik geloof ook niet dat er mensen zijn hier die dat geloven. Je zult daarvoor toch echt Jezus' bloed en Zijn offer moeten accepteren en belijden.
Bij mij blijven dus wel de bovenstaande vragen open staan. Denniss, of elke andere lezer..............kan je mijn vragen beantwoorden? Ik ben namelijk erg benieuwd naar de gedachten achter deze uitspraken.
Laatst aangepast door
|
WILMA729
|
op zaterdag 27 februari 2010, 23:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:38
|
|
|
WILMA729 schreef: | Volgende vraag: Zondebesef zorgt voor schaamte, je verstopen voor God, een diep besef van mislukking... Gaf God de 10 G dus uit liefde?
|
Ik weet wel dat als God de 10 geboden niet gegeven had, dat er geen rechtvaarding mogelijk was voor geen enkele mens. De Zoon van God is juist gerechtvaardigd door God omdat Hij geen enkele gebod overtreden had. Doordat Hij gerechtvaardigd is zijn wij, wanneer we wedergeboren zijn (zonde besef) gerechtvaardsogd door Hem. Dat is de genade welke God de mens wil bieden. Dat is het enigste wat wij mensen in ons leven hebben en meer niet. Zonder de genade heb je niks.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILMA729
|
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:01
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik weet wel dat als God de 10 geboden niet gegeven had, dat er geen rechtvaarding mogelijk was voor geen enkele mens. De Zoon van God is juist gerechtvaardigd door God omdat Hij geen enkele gebod overtreden had. Doordat Hij gerechtvaardigd is zijn wij, wanneer we wedergeboren zijn (zonde besef) gerechtvaardsogd door Hem. Dat is de genade welke God de mens wil bieden. Dat is het enigste wat wij mensen in ons leven hebben en meer niet. Zonder de genade heb je niks. |
Oke, daar ben ik het mee eens, maar daarmee zijn de 10 geboden toch niet overbodig voor ons allemaal?
Laatst aangepast door
|
WILMA729
|
op zondag 28 februari 2010, 00:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:23
|
|
|
WILMA729 schreef: | Oke, daar ben ik het mee eens, maar daarmee zijn de 10 geboden toch niet overbodig voor ons allemaal? |
Absoluut niet. Het gehaagd de Here Jezus juist dat we naar de geboden wandelen en niet weg redeneren. Het versterkt juist de relatie met onze Hemelse Vader door Zijn Zoon.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 28 februari 2010, 00:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:43
|
|
|
MAR907 schreef: | Absoluut niet. Het gehaagd de Here Jezus juist dat we naar de geboden wandelen en niet weg redeneren. Het versterkt juist de relatie met onze Hemelse Vader door Zijn Zoon. |
rechtvaardiging door de 10geboden is er niet, geen mens is in staat deze te houden. Het enige wat je zult ervaren als je dit gaat proberen is constant maar zien dat je t niet kan. Leven naar deze wil van God lukt dus niet.
Maken dat de 10 geboden tot een verkeerde instelling van God?
Aan de ene kant lijkt t wel zo, wij kunnen die wet niet volledig toepassen, en t ergste is nog, God zegt in zijn woord dat er voor ons geen plaats voor zijn aangezicht is voor diegene die die wet niet houden.
Aan andere kant, wij kunnen in die wet ook zien dat God een goede God is, de 10 geboden komen van iemand die heel bewogen is, die heel goed is, die ons een stel leefregels geeft, dat al zouden wij ze houden, wij een goed leven zouden hebben.
Waarom dan die een straf, een afwijzing van God? als Hij toch weet dat wij allen falen?
Die vraag stel ik mijzelf wel eens, als ik alleen mijn eigen verstand laat spreken.
Maar God wist al dat Hij een ander verbond met de mensen zou aangaan. Dat verbond kwam met Jezus, die zijn leven gaf, de zonde afvoerde de dood in. Het nieuwe verbond heeft God in ons hart gelegd, als wij ons leven aan Hem geven. En God zeggen dat wij zijn geboden niet kunnen houden, hem bidden om die geboden in ons hart te schrijven. Welke geboden zal God dan schrijven in ons hart....dezelfde toch. God is een God die niet verandert. Hij wil ons leren hoe te leven, als wij God maar toelaten in ons leven en Hem vragen ons de weg te wijzen die wij moeten gaan. Dat vraagt overgave, vertrouwen, maar God is goed, hij zal je zegenen. En die 10 geboden gelden nog altijd. Maar het verbond waaronder die 10 geboden vielen geldt niet meer voor ons. Rechtvaardiging is daar niet, die rechtvaardiging is bij t kruis te halen. En nee, daarna is t nog steeds een strijd in je leven, maar God wil je leren zijn Wil te volgen.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|