Auteur |
Bericht |
|
LOVEJEZUS310
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 21:09
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Ik ben heel erg benieuwd wat de meeste mensen vinden van sex voor het huwelijk. En als je voor sex voor het huwelijk waarom dan? Kan je het dan zeg maar verantwoorden tegen over God? Ik heb namelijk pas een boekje gelezen over Sex voor het huwelijk. Waarom het eigenlijk binnen het huwelijk hoort. Het boek is zeer aan te raden mocht je er nieuwsgierig naar zijn wat over in de bijbel staat. Ook staat in dit boekje over zelfbevrediging. Ook wil ik weten hoe jullie daar over denken. |
Zou zeggen geniet ervan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEERTJE528
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 21:42
|
|
|
ik denk dat t er omgaat dat je van elkaar houdt getrouwd of niet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARSTEN834
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 23:37
|
|
|
Wat ik heb geleerd over seks buiten het huwelijk: Seks kan je in een wijze vertalen als het ''samen smelten'' van verschillende unieke! stukken goud; je wordt samen één. Door dit smelten kan je het nooit helemaal meer uit elkaar krijgen en zit je op zekere wijze dus voor altijd deels aan elkaar vast. Binnen het huwelijk is het logisch dat je samen één bent, zo staat het ook in de bijbel. Maar buiten het huwelijk om is er dus een kans dat je uit elkaar gaat en dus met de verkeerde persoon ''eeuwig'' verbonden bent.
Ik vind het dus niet juist om seks te hebben voor het huwelijk. Of het mij gaat lukken is het andere, aangezien het FREAKING lastig kan zijn om te wachten!
Yours,
Carsten
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: donderdag 19 januari 2012, 18:29
|
|
|
CARSTEN834 schreef: | Wat ik heb geleerd over seks buiten het huwelijk: Seks kan je in een wijze vertalen als het ''samen smelten'' van verschillende unieke! stukken goud; je wordt samen één. Door dit smelten kan je het nooit helemaal meer uit elkaar krijgen en zit je op zekere wijze dus voor altijd deels aan elkaar vast. Binnen het huwelijk is het logisch dat je samen één bent, zo staat het ook in de bijbel. Maar buiten het huwelijk om is er dus een kans dat je uit elkaar gaat en dus met de verkeerde persoon ''eeuwig'' verbonden bent.
Ik vind het dus niet juist om seks te hebben voor het huwelijk. Of het mij gaat lukken is het andere, aangezien het FREAKING lastig kan zijn om te wachten!
Yours,
Carsten |
ik vind dit evangelisch gewauwel en zou het graag onderbouwd zien vanuit de bijbel in de bijbel heeft men soms meer vrouwen in de bijbel hertrouwen mensen in de bijbel ken ik een vrouw die iets van zeven mannen heeft gehad Jezus heeft haar lief en stuurt haar op pad met die Liefde dat het zondigen is? jazeker is er daarom veroordeling? nee het enige dat die zonde weg kan nemen is de Liefde van Jezus maar dat aan elkaar vastgeplakt blijven zitten vind ik een menselijk bedenksel dat misschien voor iemand zo werkt en die heeft er dan wat aan gehad. maar wil niet zeggen dat het ook werkelijk zo is voor iedereen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: donderdag 19 januari 2012, 18:31
|
|
|
Dat is ook vaak een probleem onder de charismatische of evangelische of whatever ... Wat voor mij geldt, wordt een wet/ een systeem en geldt vervolgens ook voor jou.
Maar zo is God niet. Hij geeft een ieder wat ie nodig heeft. En dat verschilt per persoon.
Genade, Waarheid en Liefde gaan hand in hand.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARSTEN834
|
|
Geplaatst: donderdag 19 januari 2012, 20:41
|
|
|
MOMO697 schreef: | ik vind dit evangelisch gewauwel en zou het graag onderbouwd zien vanuit de bijbel in de bijbel heeft men soms meer vrouwen in de bijbel hertrouwen mensen in de bijbel ken ik een vrouw die iets van zeven mannen heeft gehad Jezus heeft haar lief en stuurt haar op pad met die Liefde dat het zondigen is? jazeker is er daarom veroordeling? nee het enige dat die zonde weg kan nemen is de Liefde van Jezus maar dat aan elkaar vastgeplakt blijven zitten vind ik een menselijk bedenksel dat misschien voor iemand zo werkt en die heeft er dan wat aan gehad. maar wil niet zeggen dat het ook werkelijk zo is voor iedereen. |
Op je eerste verhaal: heb je ooit gehoord van het verschil zovan: Oude testament vs nieuwe testament? Testament staat voor verbond. Abraham etc. hadden veel vrouwen, dat zeker. Maar dat wasVOOR de 10 geboden, dat was VOOR Jezus kwam. Als je dit niet snapt, is het een advies om daar is over na te denken en te lezen. Niet om wijs te doen, maar het geen dat onze zonde weg haalt is het bloed van Jezus Maar ja dat heeft hij gegeven door liefde, maar toch.
(niet heel negatief bedoelt, maar) Zo je te horen heb jij met meerdere mannen geslapen. Als jij je ex of wie dan ook ziet, voel je dan niet meteen van binnen ''iets'' wat er niet was geweest als je geen seks gehad had met elkaar? Het geen wat je voelt is er omdat je dus niet 100% kan ''ontsmelten zoals ik het heb uitgelegd. Meerdere mensen die ik ken hebben mij dit uitgelegd omdat zij dit helaas moeten ervaren. Na seks te hebben gehad gaat je relatie met die persoon als het goed is niet door zoals van te voren... of wel soms?
Laatst aangepast door
|
CARSTEN834
|
op donderdag 19 januari 2012, 20:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: donderdag 19 januari 2012, 21:18
|
|
|
CARSTEN834 schreef: | Op je eerste verhaal: heb je ooit gehoord van het verschil zovan: Oude testament vs nieuwe testament? Testament staat voor verbond.Abraham etc. hadden veel vrouwen, dat zeker. Maar dat wasVOOR de 10 geboden, dat was VOOR Jezus kwam. Als je dit niet snapt, is het een advies om daar is over na te denken en te lezen. Niet om wijs te doen, maar het geen dat onze zonde weg haalt is het bloed van Jezus Maar ja dat heeft hij gegeven door liefde, maar toch.
(niet heel negatief bedoelt, maar) Zo je te horen heb jij met meerdere mannen geslapen. Als jij je ex of wie dan ook ziet, voel je dan niet meteen van binnen ''iets'' wat er niet was geweest als je geen seks gehad had met elkaar? Het geen wat je voelt is er omdat je dus niet 100% kan ''ontsmelten zoals ik het heb uitgelegd. Meerdere mensen die ik ken hebben mij dit uitgelegd omdat zij dit helaas moeten ervaren. Na seks te hebben gehad gaat je relatie met die persoon als het goed is niet door zoals van te voren... of wel soms? |
volgens mij hebben die mensen dan een enorm schuldgevoel als ik mijn ex zie drinken we gezellig samen een kop koffie en babbelen we even over de kinderen. en ik voel mij verbonden met alle mensen waar ik een band mee heb (gehad). vrienden en vriendinnen, mannen en vrouwen en laat ik je zeggen dat ik prima in staat ben om een relatie te hebben, vriendschappelijk, met een ex.
maar
ben het met je eens dat sex binnen een huwelijk hoort en dat je beter kan wachten totdat je getrouwd bent.
wat je doet na een huwelijk is voor mij een ander verhaal waar ik het met jou niet over ga hebben, vind ik je te jong voor
wat betreft je eerste relaas je vergeet de vrouw in het nt met haar zeven mannen daar is alleen de Liefde van Jezus die telt, die verandering te weeg brengt en wat je verder allemaal zegt, is mij bekend en onderdeel van mijn geloof.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 19 januari 2012, 22:25
|
|
|
Momo: wat je doet na een huwelijk is voor mij een ander verhaal waar ik het met jou niet over ga hebben, vind ik je te jong voor
Die gast is 20 hoor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 19 januari 2012, 22:28
|
|
|
CARSTEN834 schreef: | Op je eerste verhaal: heb je ooit gehoord van het verschil zovan: Oude testament vs nieuwe testament? Testament staat voor verbond.Abraham etc. hadden veel vrouwen, dat zeker. Maar dat wasVOOR de 10 geboden, dat was VOOR Jezus kwam. Als je dit niet snapt, is het een advies om daar is over na te denken en te lezen. Niet om wijs te doen, maar het geen dat onze zonde weg haalt is het bloed van Jezus Maar ja dat heeft hij gegeven door liefde, maar toch.
(niet heel negatief bedoelt, maar) Zo je te horen heb jij met meerdere mannen geslapen. Als jij je ex of wie dan ook ziet, voel je dan niet meteen van binnen ''iets'' wat er niet was geweest als je geen seks gehad had met elkaar? Het geen wat je voelt is er omdat je dus niet 100% kan ''ontsmelten zoals ik het heb uitgelegd. Meerdere mensen die ik ken hebben mij dit uitgelegd omdat zij dit helaas moeten ervaren. Na seks te hebben gehad gaat je relatie met die persoon als het goed is niet door zoals van te voren... of wel soms? |
Ben het met je eens, er blijft een soort band die je anders niet zou hebben!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SCOTT582
|
|
Geplaatst: donderdag 19 januari 2012, 22:39
|
|
|
"wat je doet na een huwelijk is voor mij een ander verhaal waar ik het met jou niet over ga hebben, vind ik je te jong voor"
Nou... te jong? Oud genoeg om te mogen stemmen, maar voor dit soort dingen niet? De leeftijd hikt tegen de volwassen grens aan. Dat je het niet au publiek wilt bespreken begrijp ik volledig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARSTEN834
|
|
Geplaatst: donderdag 19 januari 2012, 22:57
|
|
|
SCOTT582 schreef: | "wat je doet na een huwelijk is voor mij een ander verhaal waar ik het met jou niet over ga hebben, vind ik je te jong voor"
Nou... te jong? Oud genoeg om te mogen stemmen, maar voor dit soort dingen niet? De leeftijd hikt tegen de volwassen grens aan. Dat je het niet au publiek wilt bespreken begrijp ik volledig. |
20 is de helft jonger dan dat jij/u bent, maar voor de rest heb ik broers en zussen die een stuk ouder zijn dan mij. Daarom heb ik toch een beetje ervaring daarmee!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DJES101
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 02:30
|
|
|
mooi antw
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 09:07
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Momo: wat je doet na een huwelijk is voor mij een ander verhaal waar ik het met jou niet over ga hebben, vind ik je te jong voor
Die gast is 20 hoor! |
ja en?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 09:09
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ben het met je eens, er blijft een soort band die je anders niet zou hebben! |
Dat is dan dus heel persoonlijk Shanita. Wat voor jou geldt hoeft voor een ander niet zo te zijn. Mijn beleving is niet algemeen geldend. En de beleving van jou is net zo min algemeen geldend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 09:12
|
|
|
CARSTEN834 schreef: | 20 is de helft jonger dan dat jij/u bent, maar voor de rest heb ik broers en zussen die een stuk ouder zijn dan mij. Daarom heb ik toch een beetje ervaring daarmee! |
Een persoonlijke ervaring kan je delen maar daarmee is het nog geen persoonlijke ervaring voor de ander geworden.
En waarom ik je te jong vind? Omdat je in deze geen eigen ervaring hebt. En ik heb niet de behoefte om mijn informatie met je te delen.
Verder vind ik dat je goed bezig bent en dat je goede keuzes maakt. Toppie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 09:45
|
|
|
Ik vind dat je gelijk hebt momo!
20... je hoeft zo iemand niets wijs te maken over wat je doet NA EEN HUWELIJK. Je hebt dan nog niet eens de kans gehad om IN het huwelijk te kijken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 10:29
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik vind dat je gelijk hebt momo!
20... je hoeft zo iemand niets wijs te maken over wat je doet NA EEN HUWELIJK. Je hebt dan nog niet eens de kans gehad om IN het huwelijk te kijken. |
Maar is wel een leeftijd dat je denkt dat je het weet toch? En ik vind het wel weer verfrissend om te lezen......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 10:33
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Maar is wel een leeftijd dat je denkt dat je het weet toch? En ik vind het wel weer verfrissend om te lezen...... |
Is ook zo, en trouwens waarom zouden we onze ervaringen, visies en dergelijke meer niet delen met jongere mensen. Natuurlijk kan je zeggen dat ze bij familie of vrienden moeten aankloppen maar een visie van en totaal vreemde mens kan ook leerrijk zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 10:37
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Is ook zo, en trouwens waarom zouden we onze ervaringen, visies en dergelijke meer niet delen met jongere mensen. Natuurlijk kan je zeggen dat ze bij familie of vrienden moeten aankloppen maar een visie van en totaal vreemde mens kan ook leerrijk zijn. |
Wat is leerrijk? Willemijn heeft wel gelijk. 20 is inderdaad de leeftijd dat je alles denkt te weten. Zo ook ik, er is een ding waar ik spijt van heb dat ik dat al op mn 20ste heb gedaan, en dat is trouwen. Je DENKT dat je klaar bent voor het leven, maar niets blijkt minder waar te zijn achteraf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 10:50
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Wat is leerrijk? Willemijn heeft wel gelijk. 20 is inderdaad de leeftijd dat je alles denkt te weten. Zo ook ik, er is een ding waar ik spijt van heb dat ik dat al op mn 20ste heb gedaan, en dat is trouwen. Je DENKT dat je klaar bent voor het leven, maar niets blijkt minder waar te zijn achteraf |
Achteraf is het gras altijd groener he? Als ik terug kijk op mijn leven zou ik ook zeker een aantal dingen anders gedaan hebben. Maar toen was ik van overtuigd dat dat het beste was..... Ik denk nu dan maar: al die ervaringen maken je ook tot wie je bent, je kan er ook door groeien......alleen is de prijs soms wat (te) hoog.... Het mooie is dat ik nu me tmijn volwassen kinderen hetzelfde zie: staan volop in het leven en denken dat ze alles weten....het moeilijke als ouder is dan om ze hun eigen neus te laten stoten en niet jouw neus.....want ook daar groeien ze weer door in volwassenheid.....maar je ziet het soms gebeuren......
Oeps....helemaal off topic......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 20 januari 2012, 10:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 11:28
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Wat is leerrijk? Willemijn heeft wel gelijk. 20 is inderdaad de leeftijd dat je alles denkt te weten. Zo ook ik, er is een ding waar ik spijt van heb dat ik dat al op mn 20ste heb gedaan, en dat is trouwen. Je DENKT dat je klaar bent voor het leven, maar niets blijkt minder waar te zijn achteraf |
Helemaal mee eens! Maar ik kan het niet eens spijt noemen geloof ik, ik vind het vooral gewoon dom van mezelf. Ik had een leuk leventje, ik hoefde niet het huis uit te vluchen doormiddel van een huwelijk ofzo en toch koos ik toen heel bewust voor een uitzichtloze toekomst. Nu, 12 jaar later, snap ik echt niet hoe ik dat ooit heb kunnen doen.
Maar zoals Willemijn ook zegt, t was wel leerzaam. Ik ben heel blij dat ik een 2e kans heb gekregen om wat van mn leven en dat van mn kinderen te maken en dan komt die wijsheid je vast van pas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 11:28
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Is ook zo, en trouwens waarom zouden we onze ervaringen, visies en dergelijke meer niet delen met jongere mensen. Natuurlijk kan je zeggen dat ze bij familie of vrienden moeten aankloppen maar een visie van en totaal vreemde mens kan ook leerrijk zijn. |
Ik vind het heerlijk om te lezen. De passie en de eerlijkheid, het verlangen naar echtheid En in onze gemeente is ruimte voor elk onderwerp en voor elke leeftijd Dus niet alleen bij familie (waar je als jongere echt niet op zit te wachten) en met vrienden. Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn visie maar met iedereen moet delen Daarin mag ik onderscheid maken. Je mag ook voorzichtig zijn en je verantwoordelijkheid nemen als oudere volwassene. Je weet best Frank dat ik op zich heel open en transparant ben. Maar je hoeft niet alles met iedereen te delen. Het getuigt van wijsheid om daarin een afweging te maken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 11:32
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Achteraf is het gras altijd groener he? |
Voor mij is het achteraf-gras vertrapt en dor.
k Vind het nu stukken groener, gelukkig wel ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 11:45
|
|
|
MOMO697 schreef: | Voor mij is het achteraf-gras vertrapt en dor.
k Vind het nu stukken groener, gelukkig wel ... |
dat klinkt een beetje bitter Momo.....zonde....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 12:19
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | dat klinkt een beetje bitter Momo.....zonde.... |
dr zijn ook genoeg groene stukjes hoor Willemijn en als je me persoonlijk zou kennen dan zou je weten dat ik altijd positief ben ingesteld maar k heb allerlei herinneringen sommige zijn me dierbaar en prachtig mooi groen en sommige zijn dor en vertrapte
is dat niet het leven?
vroeger was echt niet alles beter hoor ... iemand die dat zegt is niet realistisch en realistisch is wat anders dan bitter
en ach, misschien ben ik wel verbitterd over sommige situaties het bepaald in elk geval niet wie ik nu ben ik geniet volop
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 15:17
|
|
|
He Carsten, ben het voor een groot deel wel met je eens, als je met iemand seks hebt gehad, heb je iets unieks met elkaar gedeeld, en dat maakt dat je elkaar nooit helemaal kunt loslaten. Er is namelijk, zoals je al schreef in je voorbeeld, een deel van jou bij die ander achter gebleven. Dat unieke wat je hebt gedeeld, is niet uitwisselbaar met een andere partner.
Laat de opmerkingen over je leeftijd je vooral niet weerhouden om te blijven schrijven op het forum ... het gaat namelijk om de inhoud van wat je schrijft !!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARSTEN834
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 16:09
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | He Carsten, ben het voor een groot deel wel met je eens, als je met iemand seks hebt gehad, heb je iets unieks met elkaar gedeeld, en dat maakt dat je elkaar nooit helemaal kunt loslaten. Er is namelijk, zoals je al schreef in je voorbeeld, een deel van jou bij die ander achter gebleven. Dat unieke wat je hebt gedeeld, is niet uitwisselbaar met een andere partner.
Laat de opmerkingen over je leeftijd je vooral niet weerhouden om te blijven schrijven op het forum ... het gaat namelijk om de inhoud van wat je schrijft !!! |
Thanks voor je reactie!
En momo: ik wou het ook niet eens weten, dus je hoeft ook niet moeilijk te doen over ja 20 bla bla bla...
Have a nice day,
Carsten
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 16:13
|
|
|
MOMO697 schreef: | dr zijn ook genoeg groene stukjes hoor Willemijn en als je me persoonlijk zou kennen dan zou je weten dat ik altijd positief ben ingesteld maar k heb allerlei herinneringen sommige zijn me dierbaar en prachtig mooi groen en sommige zijn dor en vertrapte
is dat niet het leven?
vroeger was echt niet alles beter hoor ... iemand die dat zegt is niet realistisch en realistisch is wat anders dan bitter
en ach, misschien ben ik wel verbitterd over sommige situaties het bepaald in elk geval niet wie ik nu ben ik geniet volop |
Ja...helaas...het is waar....ook ik ben vaak verbitterd (nog) over wat is geweest... Heeft wel littekens nagelaten.... Littekens genezen wel....maar bij aanraking...voel je pijn...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 16:16
|
|
|
Als alles verkeerd gaat, meen je inderdaad te moeten zeggen dat je niet klaar was op je 20ste.
Een kennisje van mij heeft op haar 13de een abortus moeten ondergaan van haar ouders, zij vonden haar te jong voor een baby, wat uiteraard ook zo was, maar toch.. Haar toenmalige vriend, die bij haar de baby verwekte, en zij, zijn nu al bijna 38 jaar bij elkaar en ze hebben later nog 4 kinderen gekregen, zijn gelukkig met elkaar, op haar 20ste getrouwd. Zij was er wel klaar voor?
HOe of je leven verloopt, dáár hangt veel vanaf en ja, die keuzes.. Niemand heeft namelijk een garantie, zie je..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 januari 2012, 17:28
|
|
|
CARSTEN834 schreef: | Thanks voor je reactie!
En momo: ik wou het ook niet eens weten, dus je hoeft ook niet moeilijk te doen over ja 20 bla bla bla...
Have a nice day,
Carsten |
sorry Carsten dat je mijn bijdrage niet wat liefdevoller kunt lezen want zo is het namelijk wel geschreven ... ik geniet van je bijdrage, dat heb ik al eerder gezegd
|
|
Naar boven |
|
|