ChristianMatch

Forum

Redenen voor evangelische kerkverlating.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 19:00

Zoeker:

De ene quote is hiermee te verklaren: Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 21:19 Reageer met quote Bewerk dit bericht

ZOEKER064 schreef:
De gemeente zit ook in hetzelfde kerkverband (ABC) als de Betheld.

Zoals gezegd een Werkplaats van God. Met gewone mensen, gewone problemen, gewone irritaties. Afgelopen jaren zijn daar ook zeker mensen weggegaan die misschien wel in de lijst van de topic start staan.

Ik kan alleen maar wat doen aan mijn eigen gedrag. Omdat ik er ben is God daar ...want Jezus woont in mij. En waar twee of drie samen zijn in Zijn naam ...
====

Deze quote:
2. Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 14:15

Quote:
Zoeker: Als ik mezelf terugtrek uit een kerk (de kerk verlaat) dan verlaat met mij ook een deel van God die gemeente.

Naar aanleiding hiervan: Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 09:57 Reageer met quote

SHANITA130 schreef:
Jezus woont in de Hemel.

Omdat jij er bent is God daar?

Tis andersom, omdat God er is ben jij er

Even onderstreept voor het verband, nu die andere zoeken.

En dit schreef jij weer Z: donderdag 31 januari 2013, 20:54

De gemeente zit ook in hetzelfde kerkverband (ABC) als de Betheld.

Zoals gezegd een Werkplaats van God. Met gewone mensen, gewone problemen, gewone irritaties. Afgelopen jaren zijn daar ook zeker mensen weggegaan die misschien wel in de lijst van de topic start staan.

Ik kan alleen maar wat doen aan mijn eigen gedrag. Omdat ik er ben is God daar ...want Jezus woont in mij. En waar twee of drie samen zijn in Zijn naam ...

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 19:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 19:11

zaterdag 2 februari 2013, 14:12

Quote: En ja, dat is een erg ongebruikelijke manier van denken .. dat ervaar ik keer op keer. (volgens mij ben ik weer helemaal on-topic)

zaterdag 2 februari 2013, 14:15

Quote:
Zoeker: Als ik mezelf terugtrek uit een kerk (de kerk verlaat) dan verlaat met mij ook een deel van God die gemeente.

Maar ja het ging om deze quotes.

Nou ik snap het niet, of er is iets ivm met de ICT misgegaan, anders weet ik het niet, als CM al modereert dan is het ALTIJD MET REDEN.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 3 februari 2013, 19:19
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 23:20

Het kan ook zijn dat de Redactie het zó niet vond kunnen dat ze geeneens [edit] met reden erbij hebben gezet, maar gewoon gedelete.

Het kan zijn, een ICT fout.

Het Kan zijn dat Zoeker het op wóu schrijven en zo overtuigend deed, dat sommige(n) het ook begonnen te geloven dat daar een aardige posting had gestaan.

JA, DIT ZIJN DE LAATSTE DRIE OPTIES DIE OVERBLIJVEN DUS NIET TEGEN ZOEKER DEZE POST!!!!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 4 februari 2013, 23:27
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 4 februari 2013, 23:27

TVP
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 00:11

verkeerd topic Verlegen lachende smiley

Verplaatst naar 'waar word ik nou blij van', ja twas namelijk grappig bedoelt van mij, per ongeluk hier gepost dacht ander filmpje was.

Ja, kan gebeuren he? Verlegen lachende smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 28 februari 2013, 13:56
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 01:44

Nederands Dagblad:

Evangelischen vergaten de achterdeur
Otto de Bruijne doet onderzoek naar de beweegredenen van mensen die een evangelische gemeente verlaten. Hij hoopt daarmee de evangelische beweging een spiegel voor te houden.

VOORTHUIZEN - Zelf veranderde Otto de Bruijne één keer van kerk: zo'n dertig jaar geleden verliet hij de toenmalige Gereformeerde Kerken (synodaal, nu opgegaan in de Protestantse Kerk in Nederland) en sloot zich aan bij een evangelische gemeente. ,,Dat heeft me toen ongelooflijk veel pijn gedaan. Daar heb ik mijn oog voor de 'achterdeur' aan overgehouden.''

Met die 'achterdeur' doelt hij op mensen die na geruime tijd hun kerk verlaten, vaak met stille trom. Wat beweegt hen, waarom gaan ze weg, en waar gaan ze heen? Het zijn vragen, en De Bruijne is op zoek naar antwoorden. Samen met de Amsterdamse theoloog Karin Timmerman en de protestantse voorganger Peter Pit uit Drachten is hij een onderzoek begonnen: ze benaderen oud-leden van evangelische gemeenten met een enquête. Het formulier is ook verkrijgbaar via de website van De Bruijne (www.ottodebruijne.nl). Het onderzoek moet dit najaar leiden tot een brochure, Ooit evangelisch.

Wat beoogt u met dit onderzoek naar evangelische kerkverlaters?
,,Ik wil een bezinning op gang brengen binnen de evangelische beweging, waarvan ik zelf deel uitmaak. Volgens mij is het van groot belang op gezette tijden naar jezelf te kijken.''

Dat gebeurt nu te weinig?
,,Absoluut, en dat is volgens mij een historisch gegeven. Enerzijds is er het Calimero-effect, de evangelische beweging voelde zich altijd ondergeschikt aan de traditionele kerken. Anderzijds was er in zekere mate het gevoel Gods elitetroepen te zijn. Beide houdingen vermijden zelfkritiek. Daarbij komt een sterke evangelisatiedrang, de 'voordeur' is van groot belang.

Waarom is zelfreflectie nodig?
,,De evangelische beweging is ontstaan vanuit een conferentie-model: een dag er naar toe, je opladen en enthousiast raken en daar op lokaal niveau mee aan de slag. Maar het lukt niet om dat 52 zondagen per jaar te organiseren. Veel plaatselijke gemeenten hebben geen kerkconcept of een goed beeld van wie ze willen zijn. Achter nieuwe vernieuwingen uit Amerika aanlopen verhelpt dat probleem niet. Er is juist meer stabiliteit en continuïteit nodig, nu een tweede en derde generatie evangelischen aantreedt. De jeugd kan dan nog wel in de kerkbanken zitten, maar ik zie de toekomst niet al te rooskleurig. Een opwekking kán verzanden, en dat vind ik ernstig. Dus is het nodig dat we naar onszelf gaan kijken, leren leidinggeven op niveau. Onderzoek naar kerkverlating kan daarbij helpen.''

Kerkverlaters zijn er?
,,Ik zie het veel om me heen en ik kom ze zelf ook tegen. Ik kan moeiteloos op de vingers van twee handen namen van jongeren invullen die ik heb zien vertrekken.

Nee, het zijn niet alleen jongeren. Ook ouderen, bij hen heb ik de indruk dat ze bij een vertrek van gemeente wisselen. Maar bij jongeren van twintig tot vijfentwintig jaar heb ik het idee dat ze helemaal los van de gemeente of kerk zijn.

Of er totale secularisatie is, vraag ik me af, dat kan het onderzoek uitwijzen. Ik denk dat ze niet alle geloofsinhoud loslaten, maar dat het idee kerk sterk verwaterd is. Dat kan te maken hebben met de repeterende breuk van scheuringen die vaak in evangelische gemeenten optreden.

Ook is er misschien een te hoge verwachting: in evangelische kringen moet je vaak op je tenen lopen om mee te komen. Soms wordt honderd procent inzet verwacht. Ik vergelijk de evangelische cultuur weleens met een hogedrukketel.''

Wat drijft u om dit onderzoek te doen?
,,Uit ervaring weet ik dat het een grote stap is om van kerk te veranderen. Vanuit echte belangstelling voor mensen wil ik weten wat hen drijft. Maar ook al zouden ze uit onverschilligheid vertrekken, dan nog wil ik het weten.''

Hoeveel reacties hebt u al binnen?
,,Enkele tientallen, via de post en per e-mail. Daar ben ik al heel blij mee. Het zijn mensen die een evangelische gemeente hebben verlaten en nu de moeite hebben genomen daar vragen over te beantwoorden. Dat laatste zal niet voor iedereen gelden. Ik ben bang dat sommige kerkverlaters er een poging in zien hen terug te halen. Dat is niet zo.''

De reacties verwerkt u in een brochure?
,,Ja, daar heb ik mijzelf toe verplicht. Ooit evangelisch gaat hij heten.''

---------------------------------------------
Otto de Bruijne
Otto de Bruijne werkte jarenlang als presentator en televisiemaker bij de Evangelische Omroep. In 2003 vertrok hij er. Nu is hij van vele markten thuis: spreker, schilder, schrijver en dichter. Hij woont in Voorthuizen en is er lid van evangelische gemeente De Kandelaar. Verder is hij consulent van de evangelische Christengemeente in Amsterdam. Op zijn website publiceert hij bijvoorbeeld studies (Sterk leiderschap) en theaterstukken als Het bewijs en De muur .

Otto de Bruijne

geplaatst:
05-05-2008 - 22.33
laatst gewijzigd:
22-09-2011 - 13.32
auteur:
door redacteur Gerard ter Horst
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 01:53

Mijn geliefde Amsterdam, had daar vrienden gemaakt, is verwaterd, door afstand en veranderingen

Even een preek gedownload van de site.

Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 28 februari 2013, 02:05
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 09:41

Mag ik hier een topic-gerelateerde vraag neerzetten?
Deze is aan Shanita gericht.

Wat bedoel je precies als je zegt dat een kerk "sektarisch" is?? Dit schrijf je in elk topic wel een paar keer. Je hebt mij ook een keer met dat woord bestempeld... En ik snap nog steeds niet wat je er nou mee bedoelt.

Welke kenmerken ziet iemand die zo'n kerk binnenkomt?
Hoe is de sfeer?
Hoe wordt omgegaan met de bijbel?
Hoe wordt Jezus gezien door zo'n gemeente?
Hoe gaan de mensen onderling met elkaar om?
Wat ervaar jij, waardoor jij de conclusie trekt: Dit is een sekte, en geen "gezonde kerk"?
En wat is het grote verschil met een kerk die "niet sektarisch" is, dus "gezond"??
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 10:11

ROADY558 schreef:

Wat bedoel je precies als je zegt dat een kerk "sektarisch" is?? Dit schrijf je in elk topic wel een paar keer. Je hebt mij ook een keer met dat woord bestempeld... En ik snap nog steeds niet wat je er nou mee bedoelt.

Hoe is de sfeer?
Wat ervaar jij, waardoor jij de conclusie trekt: Dit is een sekte, en geen "gezonde kerk"?
En wat is het grote verschil met een kerk die "niet sektarisch" is, dus "gezond"??

Volgens de ongelovige de mens die nergens in gelooft, is iedere vorm van geloof een sekte.
En voor gelovigen, anders denkende binnen de christelijke beleving, die anders geloven ook.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 12:35

GERRIT084 schreef:
Volgens de ongelovige de mens die nergens in gelooft, is iedere vorm van geloof een sekte. En voor gelovigen, anders denkende binnen de christelijke beleving, die anders geloven ook./

Grote vraag is wat anders denken als gelovige dan precies inhoudt. Hoe anders is dat en ten opzichte van wat, wat is dan de norm en wie stelt dat? (Jaja ik hoor het al: de bijbel... maar grote truc: ieder heeft zijn/haar eigen leven en relatie met God en meent de Heilige Geest ook te hebben...).

Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 28 februari 2013, 12:37
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 13:50

JOL252 schreef:
Grote vraag is wat anders denken als gelovige dan precies inhoudt. Hoe anders is dat en ten opzichte van wat, wat is dan de norm en wie stelt dat? (Jaja ik hoor het al: de bijbel... maar grote truc: ieder heeft zijn/haar eigen leven en relatie met God en meent de Heilige Geest ook te hebben...).

(precies)

En dat zie/ hoor je dagelijks om je heen, althans ik wel, op een multi christelijke beweging, (alle christelijke geloven onder één dak)
Die, gebroederlijk met elkaar eten, bidden en danken, om elkaar even na het zo belangrijke, amen, weer met woorden te bestrijden.
Onder het mom wij hebben het waarlijk geloof, zie er dan maar een speld tussen te krijgen.

(de Kain en abels van de lage landen in spee)

Laatst aangepast door
GERRIT084
op donderdag 28 februari 2013, 13:51
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 14:09

Onderste stuk van bericht ND:
Quote:
Otto de Bruijne werkte jarenlang als presentator en televisiemaker bij de Evangelische Omroep. In 2003 vertrok hij er. Nu is hij van vele markten thuis: spreker, schilder, schrijver en dichter. Hij woont in Voorthuizen en is er lid van evangelische gemeente De Kandelaar. Verder is hij consulent van de evangelische Christengemeente in Amsterdam. Op zijn website publiceert hij bijvoorbeeld studies (Sterk leiderschap) en theaterstukken als Het bewijs en De muur .

Daar kwam ik op het laatst alvorens ik me hier ging vestigen: 'christengemeente Amsterdam', fijne kerk! Lachende smiley

Ik kan geen site vinden van hun...zal nog ff kijken...

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 28 februari 2013, 14:19
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 14:11

JOL252 schreef:

Zonder heilige Geest kan je niet geloven, dat is het werk van de heilige Geest: geloof. Heel simpel....en waar stond dat ook alweer? Zoek het later op...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 14:14

GERRIT084 schreef:
Volgens de ongelovige de mens die nergens in gelooft, is iedere vorm van geloof een sekte.
En voor gelovigen, anders denkende binnen de christelijke beleving, die anders geloven ook.

Nou, ik vind die 'strenge' kerken waar ze op zondag naar de kerk lopen, die kinderen met hoedjes oa, schattig, geen sekte hoor.
Dat is hun manier van God eren.
En ik vind het erg vriendelijke mensen.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 14:17

ROADY558 schreef:

Hoe is de sfeer?

Hai Roady,

Ik wil hier graag op antwoorden.

Ik moet even wachten totdat ik een paar uur voor mezelf heb, deze week.

Want het zijn wel serieuze vragen, en die wil ik ook serieus beantwoorden.

Laterz!

ps: Nu zit ik ff snel tussen de bedrijven door snel iets te posten.

Om een indruk te krijgen kan je deze preek beluisteren: Even een willekeurige preek gedownload van de site van VO

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 28 februari 2013, 14:58
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 16:38

Je hebt ook VO R' dam, maar ja kan je zelf opzoeken, met daarin films van diensten, maar dan echt, dus niet alleen geluid, maar ook beeld.

Nou goed ééntje dan: Dienst live

Waarbij ik wil opmerken dat, en dat geldt ook voor Vo Amsterdam er dus ook positieve zaken bijzijn. Knipoog smiley

Ja, ik ben in beide kerken geweest, Amsterdam paar jaar, Rotterdam ook.

Ik zie ook allemaal bekenden...

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 28 februari 2013, 17:03
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 18:11

Lange stukken van in tongen bidden zingen zijn eruit geknipt zie ik
...
Ook wel positief en waar, maar ja, niet alles vind ik; halve waarheden...

Nu geen tijd, later meer op in,

Toets alles behoud het goede, zal ik maar zeggen.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 19:06

SHANITA130 schreef:
Nou, ik vind die 'strenge' kerken waar ze op zondag naar de kerk lopen, die kinderen met hoedjes oa, schattig, geen sekte hoor.
Dat is hun manier van God eren.
En ik vind het erg vriendelijke mensen.

Ja ja, zolang ze nog schattig zijn:
Ons dorp (75000 inwoners) heeft tal van kerken en belevingen, van de PKN staan er zo,n 22 ,23 kerken, tal van zaaltjes buitenschoolse activiteiten.
Rond de 33 bij elkaar opgetelde gelovigen.
En geen moskee, maar ze wonen er wel (mokejaantjes), en één tempel van Soefi , ( in onze ogen een sekte) .

Maar zondags om 11 uur als de kerken uit gaan, dan moet je in ons vrede lievende dorp niet zijn, nee echt niet.
Ofschoon er wereldwijd de regels van verkeer op zondag gelden, zowaar in ons dorp zijn ze soms aardig zoek.
Zomers dan is er gelukkig de wijzende vinger der predikanten, dat de toeristen weer actief zijn in ons dorp.

Of het terroristen zijn, maar nee gewoon vrede lievende (tegenwoordig) burgers uit een ander land.
Ik heb één zwager (atheist) die in het begin nog wel eens zei, het is op zondag net een sekte, eigen regels, die voor een ander gelden

Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 28 februari 2013, 21:11

[quote=GERRIT084]Ja ja, zolang ze nog schattig zijn:
Ja, die grote gezinnen, gekleed als komen ze zo uit een film van de 18de eeuw gelopen, met die meisjes met van die mooie jurkjes, hoedjes op met een lint eraan, en die jongetjes ook, zo'n schattig klein pakje aan, en ja de ouders ook zo netjes, mooi gekleed, ja, het heeft wel wat. Zeker omdat je dan vaak grote gezinnen ziet, ja, dan krijg ik zo'n 'Kleine huis op de prairie' gevoel Lachende smiley Ons dorp (75000 inwoners) heeft tal van kerken en belevingen, van de PKN staan er zo,n 22 ,23 kerken, tal van zaaltjes buitenschoolse activiteiten.
Rond de 33 bij elkaar opgetelde gelovigen.
Ja, Katwijk aan Zee staat er ook bekend om, veel kerken, veel gelovigen, net als bijvoorbeeld Spakenburg, en nog wat andere plaatsies waar ik ff niet op de naam kan komen, maar die wel op me tong liggen zeg maar.En geen moskee, maar ze wonen er wel (mokejaantjes), en één tempel van Soefi , ( in onze ogen een sekte) .
Bij ons is het beleid van de gemeente, geen moskees met van die torens erop, ja, wat moet ik zeggen, had van mij wel gemogen hoor, ja, ik hou van buitenlanders, een vriend van mij, die woont in een volksbuurtstraatje ja zoooo gezellig, Polen, Tureken, Hollanders, ja alles door mekaar, en ja, dan krijg je zo'n gezellig sfeertje wat me aan me Amsterdamse tijd doet denken ;)...zeker als zo'n buurt van die mooie oude huisjes heeft, met die mooie geveltjes enzo Lachende smiley

Maar zondags om 11 uur als de kerken uit gaan, dan moet je in ons vrede lievende dorp niet zijn, nee echt niet.

Waarom niet, ja je doelt misschien over het oordelen, ja, maar ja dat merk je alleen als je ergens prive met hun bent toch, op een verjaardag oid, maar ja dan nog niet iedereen is zo....velen zijn erin opgeroeid, meer dan de helft van hun zaken doen ze met die kerkgangers als ze een bedrijf hebben, dat soort dingen.

Wat ik dan leuk vind is zo'n dorpie op zondag in de zomer, 's Gravendeel zeg maar, ja, die tegenstellingen, vaders met korte broeken, die met hun kids uit de auto stappen en enthousiast de patatzaak binnenhollen.
En aan de andere kant van de straat de streng gereformeerden, hervormden etc., die dan in hun mooie kleding, als komen ze uit een filmset lopen, of er zelfs in spelen in een film, die dan uit de kerk komen, of er juist net weer heenlopen.

Heerlijk, en als je dat dan zo gadeslaat op een bankie die tegenstellingen, of in een snackbar, en je zit bij de buitenkant waar het raam eruit is gehaald, ja super! Knipoog smiley

Ofschoon er wereldwijd de regels van verkeer op zondag gelden, zowaar in ons dorp zijn ze soms aardig zoek.
In Amsterdam weten veel mensen niet eens dat het woord 'verkeersregels' bestaat; men rijdt elkaar niet overhoop uit affiniteit met de medemens ;)
Zomers dan is er gelukkig de wijzende vinger der predikanten, dat de toeristen weer actief zijn in ons dorp.

Gelukkig ;)

Héérlijk, ja....in sommigen de ogen van die kerkgangers zijn de mensen die van de zomer genieten in hun korte broek, met hun kids gewoon pure zondaars...:( Dat is dan weer minder

Wát een verschil van mensen he, ja, ik vind dat héérlijk Lachende smiley

Of het terroristen zijn, maar nee gewoon vrede lievende (tegenwoordig) burgers uit een ander land.
Ik heb één zwager (atheist) die in het begin nog wel eens zei, het is op zondag net een sekte, eigen regels, die voor een ander gelden

Knipoog smiley

Ja.. Knipoog smiley

Hahaha, ik zie het nu pas, 'toeristen', alsof het 'terroristen' zijn... Lachende smiley lol

Gewijzigd, ivm te lang en te veel uitgeweid.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 1 maart 2013, 11:03
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 02:01

ROADY558 schreef:

Hoe is de sfeer?

Was een keer, zeg niet waar; mannen met een colbert aan, moesten die uitdoen en achterstevoren omdoen, op zo een manier; de mouwen aan elkaar knopen van achteren en als een soort schort aandoen.
En dan rondjes door de gemeente lopen als een oefening, om het materiele los te leren laten...
Eventjes een voorbeeld.... Zieke smiley

Van de profetieën heb ik een expres onthouden; 'je bent een fiets, maar je wordt een auto'..... Smiley die vol vragen zit En toen ik dat later vertelde aan een lid wat ik tegenkwam, wou diegene het nog uit gaan leggen ook.......
Dat een fiets beperkt is en een auto, ja daar kan je veel meer mee.....
Ze denken daar echt dat je idioot bent...
En dat ging de hele avond zo door de ene profetie nog achterlijker en idioter dan de ander, ik had een ongelovig iemand meegenomen, ja, het was zo doorzichtig, ik schaamde me rot...diegene wou daarna niets meer over geloof oid horen....vind je het gek....
Ja, degenen die daar zaten waren al gehersenspoeld, hadden het niet door...

Het waren gewoon een paar oplichters, type zakenman, die daar die 'profetieën' zaten uit te spreken.....en aan te wijzen, of als ze degene bij naam kenden te zeggen voor wie die profetie was bedoeld...
Zieke smiley
S. Geef mij maar een gewone PKN kerk!
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 09:28

In Amerika weten ze het al: There is no business like God-business.

Dan valt het hier nog reuze mee hoor. Aan de overkant van de plas zijn er nogal wat mensen die materieel succes als een zegen van de Heer zien en mislukking als een bewijs van Gods afkeuring. Een rare vermenging van Bijbel en dollars.
Het is goed om God en geld gescheiden te houden, afgezien van het feit dat een kerkelijke organisatie geld nodig heeft om te kunnen functioneren. De Bijbel besteedt veel aandacht aan de zonde van de hebzucht en dat is van alle tijden.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 2 maart 2013, 10:52
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 09:28

Oke.....
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen...
Maar... geef 's antwoord op m'n vragen als je wilt?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 10:06

THOMAS968 schreef:

Dan valt het hier nog reuze mee hoor. Aan de overkant van de plas zijn er nogal wat mensen die materieel succes als een zegen van de Heer zien en mislukking als Gods afkeuring. Een rare vermenging van Bijbel en dollars.
Het is goed om God en geld gescheiden te houden, afgezien van het feit dat een kerkelijke organisatie geld nodig heeft om te kunnen functioneren. De Bijbel besteedt veel aandacht aan de zonde van de hebzucht en dat is van alle tijden.

Thomas

Ik las deze week nog in de krant dat er een bank failliet is gegaan in Amerika die ook door een voorganger is opgericht.Van leden werd verwacht dat ze er hun geld wel opzetten uiteraard....Maar helaas nu is iedereen blut.....Nu kan je zeggen echt Amerikaans maar wie weet wat er in Nederland allemaal gebeurd bij kerken en gemeentes......
De zonde van de hebzucht komt in alle kerkelijke stromingen voor.....
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 10:27

Op zich heel positief....

Alles wat niet door God zelf is opgebouwd, valt vroeg of laat een keer omver... Ofwel, de leugens worden vanzelf een keer zichtbaar...

Doet me denken aan een prachtige uitspraak van David:
"Als de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de lieden..."
(psalm 127:1)
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 10:36

THOMAS968 schreef:

Dan valt het hier nog reuze mee hoor. Aan de overkant van de plas zijn er nogal wat mensen die materieel succes als een zegen van de Heer zien en mislukking als Gods afkeuring. Een rare vermenging van Bijbel en dollars.

Thomas

Mooie reactie. Ik had het er laatst nog met een vriendin over...prosperity teaching. Wat is dan voor God een manier om ons/je te zegenen....met innerlijke rust?
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 10:58

toch 1 ding vind ik jammer, dat er geen topic eens word geopend over de positieve dingen van evangelische gemeenten
en negatieve kunnen we allemaal maken over iedere kerk wel, in iedere kerkrichting zijn er verhalen van kerken die niet zo goed bezig waren.
wie schreef het ooit hier ook alweer?, gods werkterrein is een kerk, en ja daar zijn mensen en mensen maken fouten wel eens.....

Ik voel me zelf thuis bij evangelische kerken, maar anderen zijn net zo goed, de een houd meer van rust en stilte in een kerk, ik persoonlijk meer van een bandje en dat je effe na de wc kan zonder de hele kerk je aankijkt omdat je de stilte verbreekt en ik ook effe kan lachen in de kerk, dit is de plek waar ik me thuis voel, me vrij voel om me zelf te zijn in de kerk, en in iedere kerk lopen ook wel es cristenen die verkeerd bezig zijn, ik kijk gewoon na de goeie, natuurlijk moet de leiding wel niet fout zijn.....

over profetieeen... heb bijna alle profetieen opgeschreven uit me kerk, en zo veel tijd later lees je ze terug en denkt, jee ze zijn uitgekomen, dus niet alle mensen die profeteren zitten bullshit te verkondiggen.

Zit te denken weer aan de tijd van Jezus, wat zullen de farizeeërs druk bezig zijn geweest met kritiek, want eh wat moet het ergens ook een beetje chaos bij Jezus zijn geweest, eh demomen die werden uitgeworpen, kudde zwijnen die in de afgrond stortte, tollenaars en overspelige vrouw dicht bij Jezus, massa,s mensen die om zijn aandacht riepen en dan de Farizeeën die dat bekeken met een kritische geest en er zo het zijne over dachten, bv een genezing op sabbat???
Soms heb ik het gevoel dat hetzelfde gebeurd door sommige christenen die na evangelische kerken kijken die soms de zelfde werken als Jezus hebben.
werp maar es een duivel uit bij iemand die bezeten is in een kerk, ja hoor staan genoeg christenen van uit andere kerk richtingen klaar met kritiek, maar eh wat deed Jezus toen hij op aarde was? chaos, ha ha wat een chaos toen die bezetene werd bevrijd met die kudde zwijnen. en Jezus na de tollenaar ging. op sabbat iemand genas. geweldig. i love it. en kan me de farizeeërs wel een beetje er bij voor stellen.
en voel me echt thuis in mijn kerk waar soms chaos is, geen rust zoals bij andere sommige kerken, waar ik soms langs een alcoholist zit, zwervers van de straat, ook wel es denk ehhh die mevrouw eh... ha ha oke komt in iedere kerk voor.
Maar ik ontdek dat gods geest er heerst, mensen worden genezen, profetieën die uitkomen ,iedereen zich zelf kan zijn, de een die rustig bid, de ander met opgeheven handen op zijn knieën neerstort.
En de pubers die laatst na een gereformeerde kerk gingen die dachten oehhh, effe anders, iedereen is heel stil, de dominee kijkt steeds na ons, moeten we nu terug zwaaien? ha ha hun ding daar deden en alle mensen erg ontroerd waren. Zo kan het ook, ondanks verschillen samen met jezus zijn.
En het is jammer dat sommigge van die gemeentes verkeerd zijn bezig geweest en mensen vaak denken dat ze allemaal zo zijn

en ja mensen... zelfs de discipelen waren beetje verontwaardigd volgens mij omdat Jezus met die sameritaanse vrouw bij de put zat te praten.....
en zoveel jaren later, reageren nog mensen zo een beetje op Jezus, of mensen die Jezus volgen en het in hun ogen niet goed doen, met verontwaardiging.
laat staan dat iemand in jezus naam iemand bevrijd van de boze en er een kudde zwijnen op hol slaat... ha ha als dat ooit gebeurt wil ik er graag bij zijn om mee te maken, met een glimlach zou ik kijken na al de verschillende reacties van mensen, want mensen zijn nu eenmaal mensen..... oke, liever niet misschien als ik voor iemand bid, want dan krijg ik vast een hele lading kritiek over me heen.....maar het is bijbels, wie weet gebeurt zoiets nog wel es ooit.....en wat zou er dan een lading kritiek komen van andere cristenen zelfs ook en goedgevlovig heeft weer heel veel schrijfstof dan.
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 11:29

PETRA373 schreef:
toch 1 ding vind ik jammer, dat er geen topic eens word geopend over de positieve dingen van evangelische gemeenten
en negatieve kunnen we allemaal maken over iedere kerk wel, in iedere kerkrichting zijn er verhalen van kerken die niet zo goed bezig waren.
wie schreef het ooit hier ook alweer?, gods werkterrein is een kerk, en ja daar zijn mensen en mensen maken fouten wel eens.....

Ik voel me zelf thuis bij evangelische kerken, maar anderen zijn net zo goed, de een houd meer van rust en stilte in een kerk, ik persoonlijk meer van een bandje en dat je effe na de wc kan zonder de hele kerk je aankijkt omdat je de stilte verbreekt en ik ook effe kan lachen in de kerk, dit is de plek waar ik me thuis voel, me vrij voel om me zelf te zijn in de kerk, en in iedere kerk lopen ook wel es cristenen die verkeerd bezig zijn, ik kijk gewoon na de goeie, natuurlijk moet de leiding wel niet fout zijn.....

over profetieeen... heb bijna alle profetieen opgeschreven uit me kerk, en zo veel tijd later lees je ze terug en denkt, jee ze zijn uitgekomen, dus niet alle mensen die profeteren zitten bullshit te verkondiggen.

Zit te denken weer aan de tijd van Jezus, wat zullen de farizeeërs druk bezig zijn geweest met kritiek, want eh wat moet het ergens ook een beetje chaos bij Jezus zijn geweest, eh demomen die werden uitgeworpen, kudde zwijnen die in de afgrond stortte, tollenaars en overspelige vrouw dicht bij Jezus, massa,s mensen die om zijn aandacht riepen en dan de Farizeeën die dat bekeken met een kritische geest en er zo het zijne over dachten, bv een genezing op sabbat???
Soms heb ik het gevoel dat hetzelfde gebeurd door sommige christenen die na evangelische kerken kijken die soms de zelfde werken als Jezus hebben.
werp maar es een duivel uit bij iemand die bezeten is in een kerk, ja hoor staan genoeg christenen van uit andere kerk richtingen klaar met kritiek, maar eh wat deed Jezus toen hij op aarde was? chaos, ha ha wat een chaos toen die bezetene werd bevrijd met die kudde zwijnen. en Jezus na de tollenaar ging. op sabbat iemand genas. geweldig. i love it. en kan me de farizeeërs wel een beetje er bij voor stellen.
en voel me echt thuis in mijn kerk waar soms chaos is, geen rust zoals bij andere sommige kerken, waar ik soms langs een alcoholist zit, zwervers van de straat, ook wel es denk ehhh die mevrouw eh... ha ha oke komt in iedere kerk voor.
Maar ik ontdek dat gods geest er heerst, mensen worden genezen, profetieën die uitkomen ,iedereen zich zelf kan zijn, de een die rustig bid, de ander met opgeheven handen op zijn knieën neerstort.
En de pubers die laatst na een gereformeerde kerk gingen die dachten oehhh, effe anders, iedereen is heel stil, de dominee kijkt steeds na ons, moeten we nu terug zwaaien? ha ha hun ding daar deden en alle mensen erg ontroerd waren. Zo kan het ook, ondanks verschillen samen met jezus zijn.
En het is jammer dat sommigge van die gemeentes verkeerd zijn bezig geweest en mensen vaak denken dat ze allemaal zo zijn

en ja mensen... zelfs de discipelen waren beetje verontwaardigd volgens mij omdat Jezus met die sameritaanse vrouw bij de put zat te praten.....
en zoveel jaren later, reageren nog mensen zo een beetje op Jezus, of mensen die Jezus volgen en het in hun ogen niet goed doen, met verontwaardiging.
laat staan dat iemand in jezus naam iemand bevrijd van de boze en er een kudde zwijnen op hol slaat... ha ha als dat ooit gebeurt wil ik er graag bij zijn om mee te maken, met een glimlach zou ik kijken na al de verschillende reacties van mensen, want mensen zijn nu eenmaal mensen..... oke, liever niet misschien als ik voor iemand bid, want dan krijg ik vast een hele lading kritiek over me heen.....maar het is bijbels, wie weet gebeurt zoiets nog wel es ooit.....en wat zou er dan een lading kritiek komen van andere cristenen zelfs ook en goedgevlovig heeft weer heel veel schrijfstof dan.

Ik zelf zit nu 4 jaar bij de evangelische kerk, niks mis mee bij de andere kerken! Ik ben zelf wel gereformeerd groot gebracht.
Toch voel ik mij meer thuis bij de evangelie. En ik ben daar ook meer gegroeid in geloof.
Ik voel mij erg thuis!
Een warme deken om mij heen!
En als ik zie hoe hun mij bijgestaan heb in het ziekte van mijn man en zelf nu nog steeds.

Bij ons in de gemeente wordt heel veel interkerkelijk, gedaan, samen op weg!
Het is fijn samen op pad te gaan, dan kan je van elkaar leren, geen kritiek, wel respect voor elkaar!
Naar boven

Auteur Bericht
BERENDJAN590

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 11:32

ik vind dat elke kerk is een huis van God .eens zullen alle christen bij elkaar komen.
en elke kerk heeft zijn dingen.
een trad. kerk vind ik soms farizeeër gedrag hebben.
anderen misschien wat te zweverig zo wat iedere christen probeerd God te dienen op zijn manier.
en je moet keus kunnen maken waar je heen wilt welke kerk beste bij jou past.
en voor elke kerk is wat te zeggen maar blijft jou geloofs belevenis.
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 11:51

BERENDJAN590 schreef:
ik vind dat elke kerk is een huis van God .eens zullen alle christen bij elkaar komen.
en elke kerk heeft zijn dingen.
een trad. kerk vind ik soms farizeeër gedrag hebben.
anderen misschien wat te zweverig zo wat iedere christen probeerd God te dienen op zijn manier.
en je moet keus kunnen maken waar je heen wilt welke kerk beste bij jou past.
en voor elke kerk is wat te zeggen maar blijft jou geloofs belevenis.

Mooi bj.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 maart 2013, 17:50

Ja, ik wou 'het' wéghalen: te laat er is al op gereageerd, jammer, nou ja, dan laat ik het maar staan.

De Positieve zaken van de evangelische kerken zijn er dus ook, want ik kwam ook naar de Christengemeente in Amsterdam, ja, het heette gewoon 'Christengemeente'.
En die gemeente stond in heel Amsterdam bekend als een toffe kerk.

Positieve zaken die ik vind: het hele enthousiasme over het geloof en God.
Het grote Godsvertrouwen.
Veel leuke bemoedigende opwekkingsliedjes die ik uit me hoofd ken, die ik nog steeds regelmatig loop te zingen. Op de fiets, als ik ergens heen loop, in me huis bezig ben, noem maar op.

Tot nu effe. laterz, dingen doen
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 5 van 6