ChristianMatch

Forum

Heeft de dominee gelijk?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 20:22

CHATULIEM619 schreef:
bovendien maakt de therapie gebruik van boeddhistische meditatietechniek...

Christelijke meditatie heet dat tegenwoordig Chatuliem...... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 20:30

Natuurlijk heeft de dominee altijd gelijk.
Daarvoor is ie toch ook dominee geworden?

Gelukkig mag ik voor mezelf denken Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 20:48

CROSSROAD317 schreef:
Ingeborg Bosch werd aangesproken/aangegrepen door de boeken van Alice Miller, maar haar therapie vorm en haar boeken zijn niet gebaseerd op de boeken van Alice Miller ...
Hieraan ligt ten grondslag het boek "Reclaming Your Life" van- en de samenwerking, met Jean Jenson ...
Mooie boeken trouwens van Alice Miller, Jean Jenson en Ingeborg Bosch, maar wat het te maken heeft met de topic titel ... "heeft de dominee gelijk?" hmm Twijfelende smiley

[i]Ja, dat klopt, jij kan dat allemaal veel beter verwoorden dan ik :)
Bij het dankwoord staat: Alice Miller wier werk mij als eerste het inzicht gaf in wat voor mij psychologie in de ware zin van het woord werd.
En Jean jenson ziet ze als haar leermeesteres.

Leuk dat je dat ook mooie boeken vind. Jean Jenson heb ik nog niet gelezen.

Ik wil de laaste boeken van Alice Miller nog lezen, ze lezen ook lekker weg, vind ik.

Ik ben in "De herontdeking van het ware zelf." begonnen, van Ingeborgh bosch, wel goed, maar alles wat ik lees weet ik al van de boeken die ik van Alice Miller heb gelezen. En Alice Miller, vind ik boeiender om te lezen.

Ik heb vandaag nog zitten lezen uit Ingeborgh Bosch, en nu vraag ik me af waarom ik dacht dat het een christelijk boek was, maar dat kan komen omdat ik het van een christelijke boekhandelaar heb gekregen.

Quote:
bovendien maakt de therapie gebruik van boeddhistische meditatietechniek...
Ja, dat is minder, ik zal er eens op letten Trouwens die therapie komt niet voor bij Alice Miller. Ja, of bij de laatste 3 a 4 boeken, want die moet ik nog lezen.

Wat dat te maken heeft met '' heeft de dominee gelijk?", Nou Alice Miller heeft ook gelijk.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 20:55

WILLEMIJN232 schreef:
Is Alice Miller niet van het drama van het begaafde kind? Hoe moeilijk slimme kinderen het kunnen hebben????

Ja, zo heet een titel van een boek van haar.

En,

Haha, nee hoor, het gaat eigenlijk over dat alle kinderen begaafd zijn, en drama's die kunnen voortkomen uit een verkeerde opvoeding. waarin de integriteit van het kind in het gedrang komt. Waardoor het kind afweermechanisme's gaat ontwikkelen, die later tegen hem gebruikt worden. En doordat de volwassene leert te voelen wat hem als kind is overkomen, kan hij weer zichzelf worden. Want als kind, leerde hij om niet te voelen, want dat zou levensbedreigend kunnen zijn.

Ja, dit is wel even heel kort hoor.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 28 oktober 2011, 20:59
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 20:58

WILLEMIJN232 schreef:
Christelijke meditatie heet dat tegenwoordig Chatuliem...... Knipoog smiley

Ja, dan heb je gelijk weer iets heel anders he..
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 23:27

MOMO697 schreef:

Niet alle dominee zijn gelijk.

In het ziekenhuis (dat is echt gebeurd) stonden 2 dominees bij de weduwe dat haar man daar overleed.
Ene dominee is ziekenhuispastor en behoort bij Gereformeerde Kerk en de andere dominee, die de weduwe aan zijn gemeente verbonden, behoorde bij de Gereformeerde Gemeente.
Wat zeggen ze?
De overledene gaat naar de hemel zei de pastor maar de predikant zei van niet.
De mens gaat naar zijn huis, de predikant zegt dat God beslist en niet de mens beslist waar iemand na de dood naar toe gaat.
Onverwacht liep de schoonmaker tussen de predikanten en stond plotseling stil en zeide de dominee met zwarte pak heeft gelijk.
De pastor liep boos weg uit de kamer zonder gedag.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 17:32

Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 19:02

GERRIT084 schreef:
Dus met andere woorden, leef maar raak, we komen er toch wel? Vinden jullie dat zelf dan ook niet een beetje vaag? Dan zijn jullie het ook wel eens dat iemand die een brood mee neemt bij de bakker (steelt oude vertaling niet voor mij) niet gestraft hoeft te worden als hij tegen de bakker zegt, het spijt mij. Moet die bakker wel net zo gelovig zijn, anders werkt het niet. En zo kan je uren door gaan.
CHATULIEM shreef:Je kunt ook een middenweg bewandelen toch? Als angst de motivatie is om te geloven is het nooit goed.

Die bakker hoeft helemaal niet gelovig te zijn. Waar komt dat rare idee van dat je gelovig moet zijn om iets goeds te doen? Zie mijn reactie bij: Doop en uitverkiezing, Geplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 15:26

En van die middenweg is ook vreemd. Angst heeft helemaal niets met het geloof te maken. als het goed is. Ook als iemand nog moeite heeft met dingen. Of het moet van een (gedeeltelijk) onbewust trauma komen, die nog niet onder ogen is gezien, verwerkt. Dan is het een signaal.
en anders:
Angst is van de vijand.

Shanita, die blij is verlost te zijn van de angst. en het mooie van het geloof ziet, en het leven , elke dag.

Nb: en ook, al heeft iemand nog issues, met niet kunnen laten met roken, snoepen, en noem maar op. Dat komt door de gebroken wereld met verleidingen. ik geloof dat God dat ook begrijpt, en iemand zou zichzelf ook moeten kunnen begrijpen, eigenliefde.

Ik ben echt allergisch voor het woordje angst.

Fil H4 vers 4 t/m 9

4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.
8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

Zo even een tekstje erin. Vers 8 is een gebod, Vers9: 'en de God des Vredes zal met u zijn', is een belofte.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 20:32

MOMO697 schreef:

Gelukkig zijn niet alle dominees hetzelfde. Knipoog smiley

Visser die er wel van geniet als de dominee met de catechesanten naar de ijsbaan gaat schaatsen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 22:16

VISSER278 schreef:
Gelukkig zijn niet alle dominees hetzelfde. Knipoog smiley

Visser die er wel van geniet als de dominee met de catechesanten naar de ijsbaan gaat schaatsen.

Hallo Visser

en wij vroeger maar alle zondagen uit ons hoofd leren en hun gaan lekker op de baan is eigelijk niet eerlijk want ik kan zondag 1 wel uit mn hoofd.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 22:20

MARTIN695 schreef:
Hallo Visser

en wij vroeger maar alle zondagen uit ons hoofd leren en hun gaan lekker op de baan is eigelijk niet eerlijk want ik kan zondag 1 wel uit mn hoofd.
Sjalom.
Martin

Hoe zit het met je haar op je hoofd? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 23:17

MARTIN695 schreef:
Hallo Visser

Sjalom.
Martin

Doen ze niet in de plaats van hoor Martin. Gewoon als extraatje.
En gourmetavondjes organiseren, daar kan ie ook wel wat van.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 23:20

'k Hoorde vandaag dat wij een nieuwe dominee hebben, nu maar hopen dat hij gelijk heeft. Knipoog smiley Ik ga er maar van uit. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 23:54

MARYAN401 schreef:
'k Hoorde vandaag dat wij een nieuwe dominee hebben, nu maar hopen dat hij gelijk heeft. Knipoog smiley Ik ga er maar van uit. Lachende smiley

Best wel raar eigenlijk dat iemand er opeens niet meer is, maar is dat dan net eigenlijk als een werknemer die een andere baas krijgt. Niet echt te vergelijken... verwonder me er meer over. Als je begrijp wat ik bedoel.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 18:30

Ben blij dat er bij ons geen dominee is.
Of moet ik zeggen dat God zelf de dominee is? hmm ...
Wel hebben we een team van leiders hoor dus t is geen ongeorganiseerde bende.
Maar voor ons geen kerkstructuur. Heerlijk ...
Naar boven

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 20:01

MARIO216 schreef:
Best wel raar eigenlijk dat iemand er opeens niet meer is, maar is dat dan net eigenlijk als een werknemer die een andere baas krijgt. Niet echt te vergelijken... verwonder me er meer over. Als je begrijp wat ik bedoel.

Volgens mij begrijp ik je niet helemaal, Mario. Bedoel je dat je een poosje zonder predikant zit? Tja, na 4 jaar (of langer) gaan ze soms weer ergens anders heen. Ik ben blij dat we er weer een hebben. Toch denk ik dat het ook goed is, dat predikanten (net als werknemers) af en toe van plaats veranderen. Kan alleen maar verfrissend zijn.

Laatst aangepast door
MARYAN401
op zondag 30 oktober 2011, 20:07
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 20:07

Regelmatig is dat qua prediking wel zo dat ze na vier jaar weer eens wat anders moeten doen, maar voor de organisatie is het veelal wel een gemis. Een dominee houdt vaak door zijn persoon structuren in stand die dan wat gaan wankelen. Alles heeft twee kanten want het kan ook vernieuwen als er een ander komt.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 30 oktober 2011, 21:18
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 21:12

THOMAS968 schreef:
Vaak is dat qua prediking wel zo dat ze na vier jaar weer eens wat anders moeten doen, maar voor de organisatie is het vaak wel een gemis. Een dominee houdt vaak door zijn persoon structuren in stand die dan wat gaan wankelen. Alles heeft twee kanten want het kan ook vernieuwen als er een ander komt.

Thomas

een vaste predikant geeft rust in de gemeente, men weet waar men aan toe is.
zeker bij de adressen waar regelmatig pastoraal werk nodig is, ivm ziekte of overlijden, wordt het vaak geapprecieerd als er een vast contactpersoon is.

Aan de andere kant is het vaak verfrissend als er een nieuwe predikant komt.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 21:22

MARYAN401 schreef:
Volgens mij begrijp ik je niet helemaal, Mario. Bedoel je dat je een poosje zonder predikant zit? Tja, na 4 jaar (of langer) gaan ze soms weer ergens anders heen. Ik ben blij dat we er weer een hebben. Toch denk ik dat het ook goed is, dat predikanten (net als werknemers) af en toe van plaats veranderen. Kan alleen maar verfrissend zijn.

Bij ons zit de huidige predikant al ruim 15 jaar op zijn post. Naar mijn zin veels te lang, maar dat is mijn mening. Zoiets kan ook tegen hem werken als ie niet al te verfrissend is.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 21:29

MARIO216 schreef:
Bij ons zit de huidige predikant al ruim 15 jaar op zijn post. Naar mijn zin veels te lang, maar dat is mijn mening. Zoiets kan ook tegen hem werken als ie niet al te verfrissend is.

Hij krijgt waarschijnlijk geen beroep? Dat kan lastig zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 21:49

MARYAN401 schreef:
Hij krijgt waarschijnlijk geen beroep? Dat kan lastig zijn.

Hij krijgt ook geen beroep nee, hij komt ook bij niemand thuis of zo en bemoeit zich ook met niemand. Heel lastig allemaal. En dan is het geval dat ie niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Er is dan ook heel veel onenigheid en heeft dan de dominee gelijk?????????????????
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 21:50

MARIO216 schreef:
Hij krijgt ook geen beroep nee, hij komt ook bij niemand thuis of zo en bemoeit zich ook met niemand. Heel lastig allemaal. En dan is het geval dat ie niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Er is dan ook heel veel onenigheid en heeft dan de dominee gelijk?????????????????

hij zit gewoon in zn ivoren toren dus?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 21:52

PIETER649 schreef:
hij zit gewoon in zn ivoren toren dus?

Ja en nu heeft hij de bevolking tegen. Er is nl. heel veel gebeurt en de kerkvoogdij houdt hem in stand....
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 22:21

MARIO216 schreef:
Ja en nu heeft hij de bevolking tegen. Er is nl. heel veel gebeurt en de kerkvoogdij houdt hem in stand....

Het feit dat er nooit een beroep komt is al een veeg teken. Maar als je de gemeente tegen je krijgt dan is de kans dat je nog zegenrijk werk kunt doen als predikant wel erg gering. Dan mag je je afvragen of je niet wat anders moet gaan doen.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 22:29

MARIO216 schreef:

Hij kan toch ook zelf solliciteren op een vacature.........? Ik heb twee keer in een beroepingscommissie gezeten en dat was meer een sollicitatie procedure dan een beroep.....Dat beroep kwam pas als laatste.....Ligt misschien ook wel aan het kerkgenootschap?
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 22:39

MARISKA601 schreef:
Hoe zit het met je haar op je hoofd? Knipoog smiley

Hallo Mariska

Klopt helemaal maar het gaat er wel weer af want anders krijg ik jeuk op mn hoofd als ik op vacantie ben haha.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 10:28

WILLEMIJN232 schreef:
Hij kan toch ook zelf solliciteren op een vacature.........? Ik heb twee keer in een beroepingscommissie gezeten en dat was meer een sollicitatie procedure dan een beroep.....Dat beroep kwam pas als laatste.....Ligt misschien ook wel aan het kerkgenootschap?

Dat zou goed kunnen Willemijn in de hervormde kerken (bonds) is het de gewoonte dat een delegatie van de kerkeraad een dominee gaat horen, dan luisteren ze met de gehele kerkeraad naar de dienst en aan de hand daarvan wordt er ja of nee een beroep uitgebrecht.
Als een predikant nooit geen beroep krijgt is dat of een teken dat men het niet zo eens is met zijn preken, doen en laten of wat dan ook of de predikant stelt zich niet beroepbaar.
Een predikant solliciteerd bij ons niet zelf naar een openstaande predikantsplaats. Wij hebben de rijkdom om 9 predikanten van onze kerk te hebben dus bij ons is een vacante gemeente aardig op te vangen door een van de andere predikanten.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 14:50

ERIKA129 schreef:
Dat zou goed kunnen Willemijn in de hervormde kerken (bonds) is het de gewoonte dat een delegatie van de kerkeraad een dominee gaat horen, dan luisteren ze met de gehele kerkeraad naar de dienst en aan de hand daarvan wordt er ja of nee een beroep uitgebrecht.
Als een predikant nooit geen beroep krijgt is dat of een teken dat men het niet zo eens is met zijn preken, doen en laten of wat dan ook of de predikant stelt zich niet beroepbaar.
Een predikant solliciteerd bij ons niet zelf naar een openstaande predikantsplaats. Wij hebben de rijkdom om 9 predikanten van onze kerk te hebben dus bij ons is een vacante gemeente aardig op te vangen door een van de andere predikanten.

Bij ons solliciteert eerst de predikant, dan komt er een schifting en dan pas gaat een groepje luisteren die weer verslag uit brengt aan de beroepingscommissie....Beroepen is eigenlijk pas het laatste onderdeel in de procedure........Maar ik ben PKN daar gaat het weer anders dan denk ik.......
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 16:23

WILLEMIJN232 schreef:
Bij ons solliciteert eerst de predikant, dan komt er een schifting en dan pas gaat een groepje luisteren die weer verslag uit brengt aan de beroepingscommissie....Beroepen is eigenlijk pas het laatste onderdeel in de procedure........Maar ik ben PKN daar gaat het weer anders dan denk ik.......

Zo te lezen wel ja Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 16:54

WILLEMIJN232 schreef:

De kerk waar Erika heengaat, is ook PKN. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 17:02

[quote=MARYAN401]'k Hoorde vandaag dat wij een nieuwe dominee hebben, nu maar hopen dat hij gelijk heeft. Knipoog smiley Ik ga er maar van uit. Lachende smiley[/quote

Zomaar ineens???
Das wel vreemd ja...
In onze gemeente had de dominee een beroep gehad uit Canada...
Dat wisten we want dat wordt gewoon vanaf de kansel gezegd...
Ik geloof dat een dominee dan 14 dagen bedenktijd heeft...
Afgelopen week belde er mij iemand op die hier niet woont en had het inde krant gelezen...En ja...afgelopen zondag afgelezen...de dominee gaat weg ja...Jammer...want momenteel hebben we in de omliggende dorpen te maken met veel ziektes onder de dominees en veel vacante gemeenten...]
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 5 van 7