ChristianMatch

Forum

Vergeven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 13:49

JOL252 schreef:
Ik denk, maar dat is dus wat ik zelf denk... dat het goed is eerst te onderzoeken of er ruimte is bij de ander om te kunnen luisteren en je te ontvangen. Ik denk verder dat het goed is om het "vergeving vragen" maar even los te laten en aan te geven wat je inziet wat je hebt gedaan en wat de gevolgen daar van zijn geweest voor die ander die door jou averij heeft opgelopen. Als het dan even op de ouderwetse manier gezegd mag worden: schuld belijden... en het dan loslaten aan de ander wat hij of zij daarmee kan of wil. Dan heb je volgens mij echt in de gaten waar je plek als "dader" is.

Hai Jol.

Zo denk ik er ook over, goed verwoord hoor vind ik Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 17:11

JOL252 schreef:
Ik denk, maar dat is dus wat ik zelf denk... dat het goed is eerst te onderzoeken of er ruimte is bij de ander om te kunnen luisteren en je te ontvangen. Ik denk verder dat het goed is om het "vergeving vragen" maar even los te laten en aan te geven wat je inziet wat je hebt gedaan en wat de gevolgen daar van zijn geweest voor die ander die door jou averij heeft opgelopen. Als het dan even op de ouderwetse manier gezegd mag worden: schuld belijden... en het dan loslaten aan de ander wat hij of zij daarmee kan of wil. Dan heb je volgens mij echt in de gaten waar je plek als "dader" is.

Mooi gezegd!

Maar heb er wel een paar vragen bij:
hoe ga je er mee om wanneer iemand keer op keer schuld belijdt, vergeving vraagt en vervolgens weer net zo hard de fout weer in gaat?
Kun je die schuldbelijdenis dan nog wel serieus nemen?
Houdt het dan niet een keer op?
Naar boven

Auteur Bericht
ROOS575

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 18:21

JOSINA022 schreef:
Mooi gezegd!

hoe ga je er mee om wanneer iemand keer op keer schuld belijdt, vergeving vraagt en vervolgens weer net zo hard de fout weer in gaat?

Ik denk van wel Josina.
Al meent die persoon het misschien wel op dat moment, er is een grens.
Maar dan maakt het wel verschil in hoeverre je de persoon nog toelaat in je je leven om je steeds weer te beschadigen.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 18:29

JOSINA022 schreef:
Mooi gezegd!

Dan is er meer nodig dan spijt hebben en met een zogenaamde schone lei overnieuw beginnen. Eerlijkheid over hoe de relatie in elkaar zit bijvoorbeeld. Of de reden waarom iemand steeds de fout ingaat, wat biedt datgene hem/haar waar hij/zij steeds de mist mee ingaat.
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 18:57

ROOS575 schreef:
Ik denk van wel Josina.
Al meent die persoon het misschien wel op dat moment, er is een grens.
Maar dan maakt het wel verschil in hoeverre je de persoon nog toelaat in je je leven om je steeds weer te beschadigen.

De vraag is dus in hoeverre iemand het écht meent of het alleen zegt om van het "gezeur" af te zijn.

Ik denk zelf dat je zo'n persoon beter kwijt kunt zijn dan rijk.

Laatst aangepast door
JOSINA022
op zondag 3 februari 2013, 18:58
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 19:02

JOL252 schreef:
Dan is er meer nodig dan spijt hebben en met een zogenaamde schone lei overnieuw beginnen. Eerlijkheid over hoe de relatie in elkaar zit bijvoorbeeld. Of de reden waarom iemand steeds de fout ingaat, wat biedt datgene hem/haar waar hij/zij steeds de mist mee ingaat.

Idd en dat kan soms een flinke zoektocht zijn...
Naar boven

Auteur Bericht
ROOS575

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 20:50

JOSINA022 schreef:
De vraag is dus in hoeverre iemand het écht meent of het alleen zegt om van het "gezeur" af te zijn.

Als dat zo is dan denk ik ook dat je zo iemand beter uit je leven kan laten verdwijnen...
Dan is het meer een stukje zelfbescherming.
Vergeven wordt dan: loslaten en verder gaan met je eigen leven.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 21:00

JOSINA022 schreef:

Ja om het weer goed te laten zijn, goed te laten voelen. Dan krijg je ook een zicht op hoe er in de relatie wellicht iets speelt van emotionele afhankelijkheid en steeds in een kringetje rond blijven draaien: vergeeft de één om de ander zich goed te laten voelen? En vraagt de ander vergeving om het weer goed te laten zijn zonder ook maar een spat te veranderen? Vergeving is een hoge prijs voor betaald. Dus ga er in sommige gevallen zuinig mee om.

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 3 februari 2013, 21:01
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 21:01

ROOS575 schreef:
Als dat zo is dan denk ik ook dat je zo iemand beter uit je leven kan laten verdwijnen...

Ja, maar wel VAN HARTE he, mag ik hopen Woedende smiley

Quote:
Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond
Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.

Dus de conclusie is en blijft:
Als de ander UIT ZICHZELF berouw heeft, dan is dat mooi meegenomen.
Maar als de ander GEEN berouw toont, vanuit zichzelf, dan dienen wij de persoon TOCH te vergeven.
Zie post Roady

Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 08:39
Bericht Onderwerp: Vergeving

Net zoveel begrip en gevoel als een wiskundige vergelijking of som.

Neehee, zelfs een wiskundige vergelijking heeft meer gevoel.... Knipoog smiley

En net zoveel wijsheid als een .......? Kan even geen woord bedenken.....
Ja, net zoveel wijsheid als een ...

Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 5 februari 2013, 10:08
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 21:58

ROOS575 schreef:

Precies!
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2013, 22:00

JOL252 schreef:
Ja om het weer goed te laten zijn, goed te laten voelen. Dan krijg je ook een zicht op hoe er in de relatie wellicht iets speelt van emotionele afhankelijkheid en steeds in een kringetje rond blijven draaien: vergeeft de één om de ander zich goed te laten voelen? En vraagt de ander vergeving om het weer goed te laten zijn zonder ook maar een spat te veranderen? Vergeving is een hoge prijs voor betaald. Dus ga er in sommige gevallen zuinig mee om.

Idd, Jol! En dat kan dus betekenen dat je een einde aan de relatie maakt, omdat die hoge prijs té vaak betaald is!
Naar boven

Auteur Bericht
LIES146

BerichtGeplaatst: maandag 4 februari 2013, 07:45

Dat is een van de redenen dat ik uiteindelijk gescheiden ben. Het liegen, de aggressie, de onbetrouwbaarheid en elke keer weer de 'Het spijt me echt'. Zonder enige verandering. Niet werkbaar, echt niet werkbaar.

Terug op het vergeven versus vergeving vragen. Vergeving vragen vind ik eigenlijk een ingewikkeld iets.. Je hebt een ander iets aangedaan en hem kwaad berokkend, en dan leg je er ook nog een verwachting bij. Heb k persoonlijk moeite mee. Zelf zal ik wel dan naar de ander toe gaan en schuld belijden. Ik heb dit gedaan, ik heb jou daarmee beschadigd en dat spijt me heel erg. Je gaat dan wel naar de ander om te erkennen wat er is gebeurt, waarschijnlijk schep je daarmee ook meteen meer ruimte voor vergeving maar je legt het niet als verwachting bij de ander neer.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 09:36

SHANITA130 schreef:
Ja, maar wel VAN HARTE he, mag ik hopen Woedende smiley

Zie post Roady

Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 08:39
Bericht Onderwerp: Vergeving
[/u]

Net zoveel begrip en gevoel als een wiskundige vergelijking of som.

Neehee, zelfs een wiskundige vergelijking heeft meer gevoel.... Knipoog smiley

En net zoveel wijsheid als een .......? Kan even geen woord bedenken.....
Ja, net zoveel wijsheid als een ...

Voor de zekerheid, deze post was om te laten zien hoe een en ander over kwam bij me...wat Roady oa zei.

Fijne dag!

Lachende smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 5 februari 2013, 10:07
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 09:38

LIES146 schreef:
Dat is een van de redenen dat ik uiteindelijk gescheiden ben. Het liegen, de aggressie, de onbetrouwbaarheid en elke keer weer de 'Het spijt me echt'. Zonder enige verandering. Niet werkbaar, echt niet werkbaar.

Terug op het vergeven versus vergeving vragen. Vergeving vragen vind ik eigenlijk een ingewikkeld iets.. Je hebt een ander iets aangedaan en hem kwaad berokkend, en dan leg je er ook nog een verwachting bij. Heb k persoonlijk moeite mee. Zelf zal ik wel dan naar de ander toe gaan en schuld belijden. Ik heb dit gedaan, ik heb jou daarmee beschadigd en dat spijt me heel erg. Je gaat dan wel naar de ander om te erkennen wat er is gebeurt, waarschijnlijk schep je daarmee ook meteen meer ruimte voor vergeving maar je legt het niet als verwachting bij de ander neer.

Het werd bij mij zelfs als een 'moeten' van mij kant neergelegd, zowel door dader als door "gemeente".
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:01

Hey Shanita,

Volgens mij heb ik jou een keer vergeving gevraagd voor iets.
Ja in een van de topics over "vergeving".

Waarom blijf je er dan maar over doorzieken?
Waarom blijf je maar op mij wijzen?
Balk-splinter-verhaal??

Je hebt mij duidelijk nog niet vergeven merk ik....

Zo maak je jezelf NOG ongeloofwaardiger ...

Als iemand geen berouw toont, hoef je hem naar jouw maatstaf niet te vergeven... maar als iemand wel berouw toont en vergeving vraagt (openlijk zelfs), vergeef je hem OOK niet.....

Wil je er nu aub mee stoppen om mij te blijven kwetsen en mijn naam te misbruiken om jezelf een enorme hoeveel aandacht te geven?
Naar boven

Auteur Bericht
ZOEKER064

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:42

Roady, even als mannen onder elkaar, voor het geval dat je deze link in een ander topic hebt gemist:

http://www.youtube.com/watch?v=0BxckAMaTDc

Het is een beetje de aard van het beestje.... (niet denigrerend bedoeld)

Women tend to remember everything ...

We zijn in dit topic een paar keer flink tegen specifiek dit verschil aangelopen .... Mijn les: een man kan beter niet met een vrouw spreken over vergeven ... we zitten dusdanig anders in elkaar dat het vergevingsproces wel helemaal anders moet verlopen. Ik ben er nu voor mezelf van overtuigd dat we als mannen op dit vlak een voorsprong hebben ... maar ieder voordeel heeft ook zijn nadeel.... en ik kan inmiddels wel heel wat nadelen van man zijn benoemen.

(Sorry dames, is niet bedoeld om te zeggen dat mannen beter zijn dan vrouwen, mannen zijn beter in andere dingen dan vrouwen. Ieder heeft zijn/haar kwaliteiten. En ergens kunnen we niet zonder elkaar, hebben we elkaar nodig juist in deze verschillen. Vandaar deze site ....)

Die les is bij mij in ieder geval wel weer aangekomen ...

Lekker loslaten is mijn advies ..

Laatst aangepast door
ZOEKER064
op dinsdag 5 februari 2013, 11:49
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:58

Thanks Zoeker
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 12:25

Hoi Zoeker,

Quote:
Roady, even als mannen onder elkaar, voor het geval dat je deze link in een ander topic hebt gemist:

Dit is heel toevallig echt de énige Amerikaanse spreker waarvan ik vind dat die zinnige dingen zegt...toevallig Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZOEKER064

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 12:41

SHANITA130 schreef:
Hoi Zoeker,

Dit is heel toevallig echt de énige Amerikaanse spreker waarvan ik vind dat die zinnige dingen zegt...toevallig Lachende smiley

Ik zit net naar een lange versie te luisteren, erg gaaf.

Grappig dat hij pastor is geweest ...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 12:46

ZOEKER064 schreef:

Ja, behalve dat hij interessante dingen zegt is hij ook nog eens erg grappig ;)

Dank!
Naar boven

Auteur Bericht
LIES146

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 12:57

ZOEKER064 schreef:

We zijn in dit topic een paar keer flink tegen specifiek dit verschil aangelopen .... Mijn les: een man kan beter niet met een vrouw spreken over vergeven ... we zitten dusdanig anders in elkaar dat het vergevingsproces wel helemaal anders moet verlopen. Ik ben er nu voor mezelf van overtuigd dat we als mannen op dit vlak een voorsprong hebben ... maar ieder voordeel heeft ook zijn nadeel.... en ik kan inmiddels wel heel wat nadelen van man zijn benoemen.

(Sorry dames, is niet bedoeld om te zeggen dat mannen beter zijn dan vrouwen, mannen zijn beter in andere dingen dan vrouwen. Ieder heeft zijn/haar kwaliteiten. En ergens kunnen we niet zonder elkaar, hebben we elkaar nodig juist in deze verschillen. Vandaar deze site ....)

Die les is bij mij in ieder geval wel weer aangekomen ...

Lekker loslaten is mijn advies ..

Ik voel me in het geheel niet denigrerend aangesproken, ik dnek dat je iets heel zinnigs zegt. Wat me nu echter wel al in meerdere topics is opgevallen terwijl ik hier nog niet zo lang ben is het geharrewar en het naar elkaar uithalen. Ik vind dat echt zo jammer. Laten we er alsjeblieft geen doel van maken om elkaar te overtuigen van elkaars gelijk. laten we er alsjeblieft ook geen doel van maken om anderen te denigreren als ze een andere mening hebben (en houden!) dan wij. Dit blijft internet, dit blijven gschreven woorden, en we blijven allemaal mensen van verschillende geslachten (met verschillende hersenen
Knipoog smiley ), verschillende leeftijden, verschillende achtergronden en evrschillende verledens, Als we dat allemaal in het achterhoofd hoduen, kunnen we dan ons als christenen niet onderscheiden door elkaar respectvol te blijven benaderen, ook als we het niet eens zijn met elkaar?
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 13:14

Wie is 'we'?
Naar boven

Auteur Bericht
LIES146

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 13:18

SHANITA130 schreef:
Wie is 'we'?

'we' is in het algemeen.. ik moet zeggen dat ik best wel sta te kijken hoe sommige onderwerpen hier persoonlijk op de man uitgespeeld worden, mensen die een andere mening worden weggezet als dommoren of waar men elkaar echt probeert negatief te raken.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 13:32

Hai Zoeker,

Ja, ik had toevallig een korte tijd terug het eerste deel gezien, ben nu bij zeg maar de helft 2de deel, en denk toch van klopt, maar weer niet voor iedereen, dat deel als er een camera gericht wordt op vrouwen en daarna op mannen, je, ik had camera vrees, nu niet meer bijvoorbeeld en ja, het gaat dan weer lang niet altijd op denk ik.

Het eerste deel ja, ik herkende veel, hoe dan ook, of k weinig en veel, in mezelf, of in mezelf en anderen herken, het blijft sowieso erg grappig, met wel een waarheden....

Kan ook ik herkende dingen die ik eerst had, of andersom, die ik eerst niet had nu wel, of dingen die ik niet meer wil hebben, en er nog niet vanaf ben, maar ja, de strekking is leuk, ik ga ff verder kijken, en grappig...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 13:36

LIES146 schreef:
'we' is in het algemeen.. ik moet zeggen dat ik best wel sta te kijken hoe sommige onderwerpen hier persoonlijk op de man uitgespeeld worden, mensen die een andere mening worden weggezet als dommoren of waar men elkaar echt probeert negatief te raken.

Ja, dat is waar, je kan hier maar ook beter geen eigen mening hebben en zeker niet zeggen wat je vindt en denkt, en gewoon je masker opdoen en zeggen wat je denkt dat anderen van je willen horen.

Gewoon, hoe het hoort.

Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIES146

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 13:45

SHANITA130 schreef:
Ja, dat is waar, je kan hier maar ook beter geen eigen mening hebben en zeker niet zeggen wat je vindt en denkt, en gewoon je masker opdoen en zeggen wat je denkt dat anderen van je willen horen.

Gewoon, hoe het hoort.

Knipoog smiley

nee, dat was niet wat ik bedoelde te zeggen, en volgens mij ook niet wat ik zei Knipoog smiley ik bedoel het onderscheid tussen "ik ben het niet eens met wat je zegt" en "jij bent een domoor omdat je dat vindt". Je kan in gesprek gaan over elkaars mening, zonder daarbij op de man te hoeven spelen.. Toch? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 13:48

ZOEKER064 schreef:

Ik zit ook weer te luisteren hij is idd erg gaaf!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 13:50

LIES146 schreef:
nee, dat was niet wat ik bedoelde te zeggen, en volgens mij ook niet wat ik zei Knipoog smiley ik bedoel het onderscheid tussen "ik ben het niet eens met wat je zegt" en "jij bent een domoor omdat je dat vindt". Je kan in gesprek gaan over elkaars mening, zonder daarbij op de man te hoeven spelen.. Toch? Smiley die vol vragen zit

Ja, ik zie het niet zo; als er op de man wordt gespeeld volgt er gewoon een ban...

Meningsverschil...moet kunnen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 13:59

SHANITA130 schreef:
Hai Zoeker,

Ja, ik had toevallig een korte tijd terug het eerste deel gezien, ben nu bij zeg maar de helft 2de deel, en denk toch van klopt, maar weer niet voor iedereen, dat deel als er een camera gericht wordt op vrouwen en daarna op mannen, je, ik had camera vrees, nu niet meer bijvoorbeeld en ja, het gaat dan weer lang niet altijd op denk ik.

Het eerste deel ja, ik herkende veel, hoe dan ook, of k weinig en veel, in mezelf, of in mezelf en anderen herken, het blijft sowieso erg grappig, met wel een waarheden....

Kan ook ik herkende dingen die ik eerst had, of andersom, die ik eerst niet had nu wel, of dingen die ik niet meer wil hebben, en er nog niet vanaf ben, maar ja, de strekking is leuk, ik ga ff verder kijken, en grappig...

Ik zat in de verkeerde video van hem als ik zo teruglees nu, ik ben nu bij part 2, give and take LOL
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 14:15

Hij maakt natuurlijk ook wel karikaturen, maar, hij is echt ontzettend leuk, met veel waarheid erin!!!! en herkenbaarheid, en dát maakt het zo leuk, ja nogmaals bedankt voor de link, gewoon leuk om te kijken!!! Lachende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 5 van 6