Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 september 2011, 22:29
|
|
|
PIETER649 schreef: | lieve zuster der barmhartigheid.... wellicht kun je het niet voorstellen, maar gevangenisbewakers, ook vrouwelijke, draaien soms een nachtdienstje...
dus niet in iedereen die n nachtdienstje draait automatisch in de hoek der barmhartigheid duwen, oke? |
Sorry meneer de duitser Voelde uwes zich aangesproken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 16 september 2011, 22:45
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Sorry meneer de duitser Voelde uwes zich aangesproken |
beroepshalve zit ik niet in de barmhartigheid, voor mij is het liefdewerk oud papier, dus hobby, ik hoef er niet voor betaald te worden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 04:24
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Of ik nu kan slapen of niet, ik blijf in mijnbed liggen en duik zeker niet op cm midden in de nacht Overigens slaap ik door pijnstilling voor mijn ischias wel redelijk goed is die pijn toch nog ergens goed voor |
Ik hoef niet te duiken, wel een paar meten lopen ;)
Ik heb ook nu en dan dat ik niet kan slapen. als ik dan 2 uur ofzoiets in mijn bed heb gelegen, ga ik er toch echt wel uit. anders blijf ik denken en denken.
Dan kan ik beter iets doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 10:49
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik hoef niet te duiken, wel een paar meten lopen ;)
Ik heb ook nu en dan dat ik niet kan slapen. als ik dan 2 uur ofzoiets in mijn bed heb gelegen, ga ik er toch echt wel uit. anders blijf ik denken en denken.
Dan kan ik beter iets doen. |
Kan het me ook wel voorstellen hoor Shanita! Allen raak ik dan helemaal van de legen mijn katten erbij En gelukkig kan ik ook heel rustig blijven liggen met een muziekje aan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 11:25
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik ben benieuwd wat de mens ten diepste uit de slaap houdt ... ??? |
Ik was vergeten erop te antwoorden.
Ik denk dat het diepste probleem van de mens de ANGST is (die vele vormen en namen kent...)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 11:46
|
|
|
Mogelijke oorzaken van slapeloosheid:
- Pijn - Angst - Benauwdheid - Koffie en/of alcohol (voor het slapen gaan) - Laat eten - Spijsverteringsaandoeningen - Nervositeit - Stress - Overspannenheid - Burn-out - Zorgen, piekeren en 'malen' - Onregelmatig leven - Ouderom - Hyperactiviteit - Overmatig werken ('work-aholic' ) - Laat werken/vergaderen - Onregelmatig werken (o.a. nachtwerk, ploegendienst) - Verre vliegreizen (jetleg) - Snurkende bedgenoot - Buren-/straatlawaai - Psychische problemen - Psychische aandoeningen, waaronder depressiviteit - Rusteloze benen (RLS) - Combinatie van een of meer van deze factoren - Onbekend (aanleg?)
Slapeloosheid: slaaphygiëne
Echte slapeloosheid is een te kort aan slaap en/of onregelmatig slapen waarvan men ook overdag ernstige last heeft. Eén van de belangrijke oorzaken van slapeloosheid is een slechte slaaphygiëne als gevolg van ongezonde leefgewoonten.
Een gezonde slaap kan o.a. worden verkregen door: (1) Slaapgestuurd slapen - Gaan slapen als men zich slaperig voelt. In dat geval niet in bed lezen of TV kijken. - Opstaan en iets ontspannends doen als men geen slaap (meer) heeft - Enkele uren voor het slapen gaan geen dutjes meer doen - Vermijden van (al te) actieve geestelijke of lichamelijke arbeid voor het slapen gaan.
(2) Regelmatig dag- en nachtritme Dit kan o.a. worden bereikt door op geregelde tijden naar bed te gaan en op te staan, ook in het weekend.
(3) Goede slaapomgeving Goed bed, matras en kussen, juiste (slaap)kamertemperatuur, voldoende luchtventilatie, voldoende geluidsisolatie, geen opzichtige wekker.
(4) Gematigde voeding- en drinkgewoonten Gebruik enkele uren voor het slapen gaan geen overvloedige maaltijden, geen koffie, thee, cola, of cacoa, weinig of geen alcohol of andere drugs.
(5) Juiste lichaamsbeweging Doe regelmatig (ca. 3-4 x per week) voldoende (15-60 minuten) lichaamsbeweging (o.a. wandelen, sporten, home trainers). Dit verlaagt het gemiddelde stressniveau. Sporten vroeg in de avond bevordert in het algemeen een goede slaap. Doe geen intensieve lichaamsbeweging of sport vlak vóór het slapen gaan. .
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zondag 18 september 2011, 11:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 11:55
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Mogelijke oorzaken van slapeloosheid:
- Pijn - Angst - Benauwdheid - Koffie en/of alcohol (voor het slapen gaan) - Laat eten - Spijsverteringsaandoeningen - Nervositeit - Stress - Overspannenheid - Burn-out - Zorgen, piekeren en 'malen' - Onregelmatig leven - Ouderom - Hyperactiviteit - Overmatig werken ('work-aholic' ) - Laat werken/vergaderen - Onregelmatig werken (o.a. nachtwerk, ploegendienst) - Verre vliegreizen (jetleg) - Snurkende bedgenoot - Buren-/straatlawaai - Psychische problemen - Psychische aandoeningen, waaronder depressiviteit - Rusteloze benen (RLS) - Combinatie van een of meer van deze factoren - Onbekend (aanleg?)
Slapeloosheid: slaaphygiëne
Echte slapeloosheid is een te kort aan slaap en/of onregelmatig slapen waarvan men ook overdag ernstige last heeft. Eén van de belangrijke oorzaken van slapeloosheid is een slechte slaaphygiëne als gevolg van ongezonde leefgewoonten.
Een gezonde slaap kan o.a. worden verkregen door: (1) Slaapgestuurd slapen - Gaan slapen als men zich slaperig voelt. In dat geval niet in bed lezen of TV kijken. - Opstaan en iets ontspannends doen als men geen slaap (meer) heeft - Enkele uren voor het slapen gaan geen dutjes meer doen - Vermijden van (al te) actieve geestelijke of lichamelijke arbeid voor het slapen gaan.
(2) Regelmatig dag- en nachtritme Dit kan o.a. worden bereikt door op geregelde tijden naar bed te gaan en op te staan, ook in het weekend.
(3) Goede slaapomgeving Goed bed, matras en kussen, juiste (slaap)kamertemperatuur, voldoende luchtventilatie, voldoende geluidsisolatie, geen opzichtige wekker.
(4) Gematigde voeding- en drinkgewoonten Gebruik enkele uren voor het slapen gaan geen overvloedige maaltijden, geen koffie, thee, cola, of cacoa, weinig of geen alcohol of andere drugs.
(5) Juiste lichaamsbeweging Doe regelmatig (ca. 3-4 x per week) voldoende (15-60 minuten) lichaamsbeweging (o.a. wandelen, sporten, home trainers). Dit verlaagt het gemiddelde stressniveau. Sporten vroeg in de avond bevordert in het algemeen een goede slaap. Doe geen intensieve lichaamsbeweging of sport vlak vóór het slapen gaan. . |
Onder 14 van jouw genoemde oorzaken ligt angst Mariska.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 12:03
|
|
|
Quote: | Roady: Onder 14 van jouw genoemde oorzaken ligt angst Mariska. |
Nou weet ik toch wel 100% dat ik niet angstig ben.....
En ik slaap nu en dan eens een nachtje niet....
Groetjes
Hoi Mariska: Het kan ook een combinatie van meerdere oorzaken zijn.
En nu en dan eens een nachtje slapen is niet erg.
Wat anders is als het echt chronisch gaat worden, elke dag.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zondag 18 september 2011, 12:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 12:13
|
|
|
ROADY641 schreef: | Onder 14 van jouw genoemde oorzaken ligt angst Mariska. |
dan wil ik van jou de defenitie angst lezen.
Ik kan wel dingen opsommen waardoor ik moeilijk in slaapval, maar dat valt niet onder de noemer angst.
En ja ik word snacht weleens wakker.... en dat heeft ook niks met angst te maken.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zondag 18 september 2011, 12:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 12:28
|
|
|
SHANITA130 schreef: |
Nou weet ik toch wel 100% dat ik niet angstig ben.....
En ik slaap nu en dan eens een nachtje niet....
Groetjes
Hoi Mariska: Het kan ook een combinatie van meerdere oorzaken zijn.
En nu en dan eens een nachtje slapen is niet erg.
Wat anders is als het echt chronisch gaat worden, elke dag. |
Ach ja ieder mens heeft weleens peroiodes dat ie minder goed slaapt. En het kan idd een combinatie zijn van verschillende factoren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 16:54
|
|
|
ROADY641 schreef: | Onder 14 van jouw genoemde oorzaken ligt angst Mariska. |
Huh?? Als ik jou zo lees dan leef ik dus al een jaar of tien in angst Kom op zeg ikkan je vertellen dat ik echt niet angstig ben zou niet weten waarvoor. JA als er een operatie aanstaat te komen, of je wacht op een uitslag van iets dan kan ik me dat voorstellen. Maar ik leef derhalve niet in angst dag en nacht week in week uit. Ieder mens heeft wel eens angsten maar wij hebben toch geleerd dat neer te leggen voor de Heere?? Waar blijft ons geloof dan?
Laatst aangepast door
|
ERIKA129
|
op zondag 18 september 2011, 16:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 18:25
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Huh?? Als ik jou zo lees dan leef ik dus al een jaar of tien in angst Kom op zeg ikkan je vertellen dat ik echt niet angstig ben zou niet weten waarvoor. JA als er een operatie aanstaat te komen, of je wacht op een uitslag van iets dan kan ik me dat voorstellen. Maar ik leef derhalve niet in angst dag en nacht week in week uit. Ieder mens heeft wel eens angsten maar wij hebben toch geleerd dat neer te leggen voor de Heere?? Waar blijft ons geloof dan? |
Misschien herken je het niet Erika. Ikzelf heb ervaren dat "angst" zo natuurlijk aan kan voelen, dat ik het niet herken als zodanig. Pas als God me ervan bewust maakt, kan ik het onder ogen zien en herkennen... Dat gaat wel stapje voor stapje, laagje voor laagje. God weet wat wij aankunnen. Naarmate een mens groeit in Gods liefde, wordt hij sterker. En zodoende kan God hem (of haar) steeds dieper "genezen" van de angst (die in elk mens aanwezig is)
Jij vertelde laatst heel eerlijk over het "instorten" van jouw leven. Je gaat me toch niet vertellen dat je daar totaal geen angst bij ervoer? Andersom: is het niet juist de onderliggende angst, die wij wegstoppen, waardoor wij ons leven niet correct en stabiel kunnen opbouwen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 18:57
|
|
|
Hai Roady,
Ik denk van dat er angst bij kan zitten, hoeft niet.
Het kan ook onzekerheid en/of verdriet zijn.
Of dat iets zwaar is. Huishouden of administratie.
Of dat je zóveel moet doen en regelen, dat je niet kan slapen.
Als dat dan gebeurd is en dat kan zelfdiscipline kosten, dan voel je je weer rustig en voldaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 19:02
|
|
|
ROADY641 schreef: | Misschien herken je het niet Erika. Ikzelf heb ervaren dat "angst" zo natuurlijk aan kan voelen, dat ik het niet herken als zodanig. Pas als God me ervan bewust maakt, kan ik het onder ogen zien en herkennen... Dat gaat wel stapje voor stapje, laagje voor laagje. God weet wat wij aankunnen. Naarmate een mens groeit in Gods liefde, wordt hij sterker. En zodoende kan God hem (of haar) steeds dieper "genezen" van de angst (die in elk mens aanwezig is)
Jij vertelde laatst heel eerlijk over het "instorten" van jouw leven. Je gaat me toch niet vertellen dat je daar totaal geen angst bij ervoer? Andersom: is het niet juist de onderliggende angst, die wij wegstoppen, waardoor wij ons leven niet correct en stabiel kunnen opbouwen? |
Ik zeg niet dat ik totaal geen angst heb, ik zeg dat ieder mens wel angsten heeft maar niet dat het me beheerst. Als ik altijd in angsten geleefd zou hebben en het komt nu boven zou ik dan juist nu niet goed moeten kunnen slapen omdat het eruit zou komen? Toen ik instorte ervoer ik idd op dat moment angst klopt. Maar nu alles open komt voel ik geen angsten maar opluchting! Opluchting dat alles eruit komt en dat ik anders wordt, ik heb nu geen angsten meer en laat juist alles op me afkomen om het aan te pakken. Dus dan blijft waarom slaap ik nu dan nog heel erg slecht?? Misschien omdat er heel veel los komt maar nogmaals dat geeft dus geen angsten maar opluchting.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 19:11
|
|
|
Ja, dat herken ik, dan komt er veel los. je wordt je als het ware bewust van belangrijke dingen.
En dat kan zo tof zijn, en zo´n openbaring dat je dan, van de opwinding zeg maar, niet kan slapen.
Kinderen kunnen vaak ook niet slapen, de dag voordat ze bijvoorbeeld jarig zijn. Gewoon, van de leuke opwinding. Het vooruitzicht van de kadootjes die ze krijgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 19:14
|
|
|
ROADY641 schreef: | Misschien herken je het niet Erika. Ikzelf heb ervaren dat "angst" zo natuurlijk aan kan voelen, dat ik het niet herken als zodanig. Pas als God me ervan bewust maakt, kan ik het onder ogen zien en herkennen... Dat gaat wel stapje voor stapje, laagje voor laagje. God weet wat wij aankunnen. Naarmate een mens groeit in Gods liefde, wordt hij sterker. En zodoende kan God hem (of haar) steeds dieper "genezen" van de angst (die in elk mens aanwezig is)
Jij vertelde laatst heel eerlijk over het "instorten" van jouw leven. Je gaat me toch niet vertellen dat je daar totaal geen angst bij ervoer? Andersom: is het niet juist de onderliggende angst, die wij wegstoppen, waardoor wij ons leven niet correct en stabiel kunnen opbouwen? |
Roady... je boodschap dringt niet echt door...
Dat is heel simpel te verklaren, angst is niet universeel voor iedereen gelijk. Voorbeeld: als jij bang bent voor spinnen, hoeft Erika dat nog niet te zijn. Dus als jij geen slaap kon vatten door angst, hoeft een ander niet net zoveel last van zn geweten te hebben..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 19:33
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik zeg niet dat ik totaal geen angst heb, ik zeg dat ieder mens wel angsten heeft maar niet dat het me beheerst. Als ik altijd in angsten geleefd zou hebben en het komt nu boven zou ik dan juist nu niet goed moeten kunnen slapen omdat het eruit zou komen? Toen ik instorte ervoer ik idd op dat moment angst klopt. Maar nu alles open komt voel ik geen angsten maar opluchting! Opluchting dat alles eruit komt en dat ik anders wordt, ik heb nu geen angsten meer en laat juist alles op me afkomen om het aan te pakken. Dus dan blijft waarom slaap ik nu dan nog heel erg slecht?? Misschien omdat er heel veel los komt maar nogmaals dat geeft dus geen angsten maar opluchting. |
Je noemde laatst "die voortdurende stroom negatieve gedachten die niet te stoppen zijn"...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 19:36
|
|
|
ROADY641 schreef: | Je noemde laatst "die voortdurende stroom negatieve gedachten die niet te stoppen zijn"... |
Soms ben je je daar zelf niet zo van bewust denk ik.......maar ik ben het wel een beetje met je eens........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 19:38
|
|
|
PIETER649 schreef: | Roady... je boodschap dringt niet echt door...
Dat is heel simpel te verklaren, angst is niet universeel voor iedereen gelijk. Voorbeeld: als jij bang bent voor spinnen, hoeft Erika dat nog niet te zijn. Dus als jij geen slaap kon vatten door angst, hoeft een ander niet net zoveel last van zn geweten te hebben.. |
Toch blijf ik bij mijn standpunt Pieter dat elk mens dezelfde basisangst heeft.
Ik moet ook telkens denken aan die prachtige tekst en belofte uit 1 Joh 4:
" Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. "
Een van mijn favorieten, omdat ze me zo ontzettend geholpen heeft in lastige tijden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 18 september 2011, 21:52
|
|
|
ROADY641 schreef: | Toch blijf ik bij mijn standpunt Pieter dat elk mens dezelfde basisangst heeft.
Ik moet ook telkens denken aan die prachtige tekst en belofte uit 1 Joh 4:
" Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. "
Een van mijn favorieten, omdat ze me zo ontzettend geholpen heeft in lastige tijden... |
Je praat zo langzamerhand iedereen een angst aan.
Ieder christen weet dat hij/zij behouden is. Op de dag des oordeels zullen wij beoordeeld worden op onze woorden en daden. Wij weten dat onze zonden vergeven zijn. Dus we hoeven niet bang te zijn voor de eeuwige straf.
Als het goed is , heeft geen enkele christen last van deze angst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 09:34
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Je praat zo langzamerhand iedereen een angst aan.
Ieder christen weet dat hij/zij behouden is. Op de dag des oordeels zullen wij beoordeeld worden op onze woorden en daden. Wij weten dat onze zonden vergeven zijn. Dus we hoeven niet bang te zijn voor de eeuwige straf.
Als het goed is , heeft geen enkele christen last van deze angst. | Nu raak je een heel gevoelig punt Mariska. Hoeveel christenen ervaren geloofstwijfel. Ze zijn opgegroeid met de gedachte dat ze behouden zijn, de vraag is of ze dat zo ervaren als jij dat nu beschrijft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 10:11
|
|
|
ROADY641 schreef: | Je noemde laatst "die voortdurende stroom negatieve gedachten die niet te stoppen zijn"... |
Ik weet niet dat ik heb gezegt een stroom negatieve gedachten, wel dat ik een zwaar minderwaardigheidscompex heb gehad en dat er veel loskomt. Maar dat wil niet zeggen dat mijn gedachten die 24 uur per dag gingen alleen daar over gaan en gingen! Het konden ook gewoon hele leuke dingen zijn die ik meemaakte, of gewoon dagdromen alleen dan in mijn bed noem je dat dan avonddromen Maar goed ik blijf erbij dat ik niet in een continue stroom van angsten leef zou dan geen leven hebben en denk al opgenomen zijn in een inrichting omdat ik mezelf gek zou maken! (en nee nu praat ik niet over inrichtingen want het is heel mooi dat die er zijn om de mensen te helpen die dat nodig hebben ken er zelfook wel een aantal)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 16:29
|
|
|
Ik wilde een middag dutje doen. Kon helaas de slaap niet vatten. Toen ging ik bij mezelf maar es te rade aan welke angst ik lijd. Dat heeft mij dus wakker gehouden.
En ben er nog steeds niet achter welke angst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 17:43
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik wilde een middag dutje doen. Kon helaas de slaap niet vatten. Toen ging ik bij mezelf maar es te rade aan welke angst ik lijd. Dat heeft mij dus wakker gehouden.
En ben er nog steeds niet achter welke angst. |
Kon ook niet dutje doen vanavond denk de senuwe omdat het vanavond lampergietersavond is en je dus verkleed met een lampionnetje buiten mag lopen en aan het einde warme chocolademelk met langetjes krijgt Maar ja das niet echt een angst
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:38
|
|
|
Ik denk dat ik de reactie van Roady ten dele wel begrijp. Veel dingen die ons mensen wakker houden kun je ten diepste terug voeren op een bepaalde angst, zowel bewust als onderbewust. Daarin vind ik zijn reactie wel wat overdreven alsof we allemaal doodsbange mensen zijn die niet slapen kunnen, (al zal hij dat vast niet zo bedoelen lijkt me) Maar... de momenten dat je wakker gehouden wordt door je eigen gedachten kun je als je telkens de achterliggende gedachten erbij haalt wel op een bepaalde 'angst' uitkomen. Al vraag ik me dan alsnog af of angst wel het goede woord hiervoor is.
ff voorbeeldje:
Als je in je bed ligt na te denken over je presentatie van de volgende dag, of je ziekenhuisbezoek aan je moeder morgen, of je verjaardag, of je reactie op het forum die je zo wilt gaan zetten, of...of..........
Dan kan de achterliggende gedachte zijn(waarom je er over nadenkt) dat het tegen zou kunnen vallen, en hoe je voorkomt dat iets tegenvalt. Als je verder nadenkt zou je dit inderdaad onder de noemer 'angst 'kunnen scharen. Alleen nogmaals....Ik vind het vrij ver gezocht
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 21:10
|
|
|
Met je eens Jolan, goed verwoord!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 10:52
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik denk dat ik de reactie van Roady ten dele wel begrijp. Veel dingen die ons mensen wakker houden kun je ten diepste terug voeren op een bepaalde angst, zowel bewust als onderbewust. Daarin vind ik zijn reactie wel wat overdreven alsof we allemaal doodsbange mensen zijn die niet slapen kunnen, (al zal hij dat vast niet zo bedoelen lijkt me) Maar... de momenten dat je wakker gehouden wordt door je eigen gedachten kun je als je telkens de achterliggende gedachten erbij haalt wel op een bepaalde 'angst' uitkomen. Al vraag ik me dan alsnog af of angst wel het goede woord hiervoor is.
ff voorbeeldje:
Als je in je bed ligt na te denken over je presentatie van de volgende dag, of je ziekenhuisbezoek aan je moeder morgen, of je verjaardag, of je reactie op het forum die je zo wilt gaan zetten, of...of..........
Dan kan de achterliggende gedachte zijn(waarom je er over nadenkt) dat het tegen zou kunnen vallen, en hoe je voorkomt dat iets tegenvalt. Als je verder nadenkt zou je dit inderdaad onder de noemer 'angst 'kunnen scharen. Alleen nogmaals....Ik vind het vrij ver gezocht |
Zoals jij het verwoord daarin kan ik me vinden Jolanda. En idd ik blijf het vergezocht vinden om alles als angst te gaan benoemen,zoals ik al beschreef kan ik ook uren wakker liggen met leuke gedachtes die vallen toch echt niet onder de noemer angst
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 20:50
|
|
|
Niet blijven piekeren, niet te lang achter je pc, tv.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 22:09
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Zoals jij het verwoord daarin kan ik me vinden Jolanda. En idd ik blijf het vergezocht vinden om alles als angst te gaan benoemen,zoals ik al beschreef kan ik ook uren wakker liggen met leuke gedachtes die vallen toch echt niet onder de noemer angst |
Vertel?? Ik ben altijd zo angstig dat ik van schrik gelijk in slaap val
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 22:17
|
|
|
Ik lag net op de bank met Floshke boven op me. Ik had bijna een onslapenloos moment...
|
|
Naar boven |
|
|