Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 16:15
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ja, over het algemeen genomen is dat wel zo, maar er zijn natuurlijk persoonlijksstoornissen, waarvan bekend staat dat mensen met deze handicap hun lijden dermate erg vinden, dat ze niet verder kunnen met het leven. Kun je iemand met een ernstige persoonlijksstoornis aanrekenen, dat hij zelfmoord pleegt? God blijft dezelfde en een kant van God is ook dat Hij, in de gelijkenis van de Goede Herder zijn hele kudde achterliet om één schaap dat verstrikt was geraakt te redden.Het punt wat ik maar wil maken is.....reikt de (Rooms katholieke ) Kerk wel de hand uit naar de medemens in nood? Tot in hoeverre is het proces van de individualisering van de maatschappij doorgedrongen in de (RK) kerk? |
Bij het dikgedrukte gedeelte heb ik mijn vraagtekens. Ik ben het er helemaal mee eens, dat wel. Maar diezelfde goede Herder, zou die toelaten dat Zijn schaapje zelfmoord pleegd? Zijn schapen kennen Zijn stem. Ook die schaapjes met een persoonlijkheidsstoornis of andere 'onmenselijke 'ziekte. Die weten dus dat Hij niet wil dat ze de hand aan zichzelf slaan... Ik betwijfel het of juist diegenen zelfmoord of euthanasie plegen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 16:19
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ja, over het algemeen genomen is dat wel zo, maar er zijn natuurlijk persoonlijksstoornissen, waarvan bekend staat dat mensen met deze handicap hun lijden dermate erg vinden, dat ze niet verder kunnen met het leven. Kun je iemand met een ernstige persoonlijksstoornis aanrekenen, dat hij zelfmoord pleegt? God blijft dezelfde en een kant van God is ook dat Hij, in de gelijkenis van de Goede Herder zijn hele kudde achterliet om één schaap dat verstrikt was geraakt te redden. Het punt wat ik maar wil maken is.....reikt de (Rooms katholieke ) Kerk wel de hand uit naar de medemens in nood? Tot in hoeverre is het proces van de individualisering van de maatschappij doorgedrongen in de (RK) kerk? |
Het gaat er toch niet om wat WIJ iemand wel of niet aanrekenen, het gaat erom wat God vind. Ik ken situaties waarin ik kan begrijpen dat iemand eutthanasie of abortus laat plegen, maar goedkeuren kan ik het niet, over leven en dood beslist God, niet de mens.
Ik geef deze pastoor dan ook gelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 16:51
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Het gaat er toch niet om wat WIJ iemand wel of niet aanrekenen, het gaat erom wat God vind. Ik ken situaties waarin ik kan begrijpen dat iemand eutthanasie of abortus laat plegen, maar goedkeuren kan ik het niet, over leven en dood beslist God, niet de mens.
Ik geef deze pastoor dan ook gelijk. |
Ja, helemaal mee eens hoor. Mijn opmerking was alleen bedoeld om een nuance aan te brengen. Ook kinderen plegen zelfmoord. Ik weet niet hoe de Heere met zelfmoord omgaat. Maar gaat de pastoor dan niet op de rechterstoel zitten en velt hij dan niet een oordeel, vraag ik me af? Een begrafenisceremonie is toch ookmeestal voor de nabestaanden? Zij missen dan wel troost van een dienst die bij zo een situatie zou passen.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 6 september 2011, 16:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 17:18
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ja, helemaal mee eens hoor. Mijn opmerking was alleen bedoeld om een nuance aan te brengen. Ook kinderen plegen zelfmoord. Ik weet niet hoe de Heere met zelfmoord omgaat. Maar gaat de pastoor dan niet op de rechterstoel zitten en velt hij dan niet een oordeel, vraag ik me af? Een begrafenisceremonie is toch ookmeestal voor de nabestaanden? Zij missen dan wel troost van een dienst die bij zo een situatie zou passen. |
Dus dan moet de kerk alles maar goed gaan vinden of door de vingers gaan zien om de nabestaanden niet te kwetsen? Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Als de pastoor de dienst wel geleid had, wat had hij moeten doen? Zn geloof verloochenen en doen alsof het goed was, of een eerlijke preek houden met dat wat er gebeurd is niet goed is. Ook dat had de nabestaanden gekwetst en lijkt me nog vele malen erger.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 17:26
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Dus dan moet de kerk alles maar goed gaan vinden of door de vingers gaan zien om de nabestaanden niet te kwetsen? Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Als de pastoor de dienst wel geleid had, wat had hij moeten doen? Zn geloof verloochenen en doen alsof het goed was, of een eerlijke preek houden met dat wat er gebeurd is niet goed is. Ook dat had de nabestaanden gekwetst en lijkt me nog vele malen erger. |
Nee, dat bedoel ik niet, dat hij zou moeten huichelen, maar misschien hebben de nabestaanden zelf grote geestelijke nood als ze veel van die persoon hebben gehouden. Verwijten zichzelf misschien van alles. Ik dacht meer in de trant van het gegeven, dat de pastoor misschien meer pastorale nazorg aan de nabestaanden had kunnen geven. Zij moeten omgaan met de gedachte, het weten, dat een geliefde na zijn dood misschien niet bij de Heere is. De pastoor gaat toch ook altijd vooraf in gesprek met de naaste nabestaanden. Hij kan dan zien wat er speelt, ook in een familie. Zo zou hij misschien tijdens zo een ceremonie pastorale zorg kunnen bieden aan een hele familie tijdens. De nabestaanden zouden heel goed kunnen beseffen dat zelfmoord niet goed is. Maar goed, het is wel hypothetisch wat ik hier schrijf.
En de Heere God moet centraal staan...dat blijft een gegeven waar ik het helemaal mee eens ben.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 6 september 2011, 17:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 17:58
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Nee, dat bedoel ik niet, dat hij zou moeten huichelen, maar misschien hebben de nabestaanden zelf grote geestelijke nood als ze veel van die persoon hebben gehouden. Verwijten zichzelf misschien van alles. Ik dacht meer in de trant van het gegeven, dat de pastoor misschien meer pastorale nazorg aan de nabestaanden had kunnen geven. Zij moeten omgaan met de gedachte, het weten, dat een geliefde na zijn dood misschien niet bij de Heere is. De pastoor gaat toch ook altijd vooraf in gesprek met de naaste nabestaanden. Hij kan dan zien wat er speelt, ook in een familie. Zo zou hij misschien tijdens zo een ceremonie pastorale zorg kunnen bieden aan een hele familie tijdens. De nabestaanden zouden heel goed kunnen beseffen dat zelfmoord niet goed is.
Als het voor de nabestaande zou zijn omdat die in grote geestelijke nood zouden kunnen verkeren (wat ik me zou kunnen indeneken) dan kan de pastoor/dominee toch een samenkomst beleggen met de familie om er samen over te praten, verdriet toe te laten e.d maar daarmee hoeft hij niet de dienst te leiden en kan hij de familie toch bijstaan, en de pastorale zorg bieden. Maar goed, het is wel hypothetisch wat ik hier schrijf.
En de Heere God moet centraal staan...dat blijft een gegeven waar ik het helemaal mee eens ben. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 20:01
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Nee, dat bedoel ik niet, dat hij zou moeten huichelen, maar misschien hebben de nabestaanden zelf grote geestelijke nood als ze veel van die persoon hebben gehouden. Verwijten zichzelf misschien van alles. Ik dacht meer in de trant van het gegeven, dat de pastoor misschien meer pastorale nazorg aan de nabestaanden had kunnen geven. Zij moeten omgaan met de gedachte, het weten, dat een geliefde na zijn dood misschien niet bij de Heere is. De pastoor gaat toch ook altijd vooraf in gesprek met de naaste nabestaanden. Hij kan dan zien wat er speelt, ook in een familie. Zo zou hij misschien tijdens zo een ceremonie pastorale zorg kunnen bieden aan een hele familie tijdens. De nabestaanden zouden heel goed kunnen beseffen dat zelfmoord niet goed is. Maar goed, het is wel hypothetisch wat ik hier schrijf.
En de Heere God moet centraal staan...dat blijft een gegeven waar ik het helemaal mee eens ben. |
Misschien ( om het hypothetische karakter van jouw schrijfsel te volgen) heeel misschien, had de zieke en zn familie VOOR het overlijden pastorale zorg kunnen vragen... Dan had de pastoor een eerlijke kans gehad om ten eerste de hele familie op Jezus te wijzen, en ten tweede de kerkrechterlijke regels aan te tippen. Dan had de pastoor niet naderhand, met het lijk net gekist, voor het blok gezet geworden.
Nogmaals: hulde voor de pastoor en schande voor de handelswijze van de familie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 20:34
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Nee, dat bedoel ik niet, dat hij zou moeten huichelen, maar misschien hebben de nabestaanden zelf grote geestelijke nood als ze veel van die persoon hebben gehouden. Verwijten zichzelf misschien van alles. Ik dacht meer in de trant van het gegeven, dat de pastoor misschien meer pastorale nazorg aan de nabestaanden had kunnen geven. Zij moeten omgaan met de gedachte, het weten, dat een geliefde na zijn dood misschien niet bij de Heere is. De pastoor gaat toch ook altijd vooraf in gesprek met de naaste nabestaanden. Hij kan dan zien wat er speelt, ook in een familie. Zo zou hij misschien tijdens zo een ceremonie pastorale zorg kunnen bieden aan een hele familie tijdens. De nabestaanden zouden heel goed kunnen beseffen dat zelfmoord niet goed is. Maar goed, het is wel hypothetisch wat ik hier schrijf.
Het nieuwsbericht gaat enkel over de weigering van de dienst. We weten niet of de nabestaanden pastorale zorg krijgen of niet, en of ze daar uberhaupt behoefte aan hebben. We kunnen er ons van alles af gaan vragen, maar het enige feit dat we hebben is dat een pastoor een uitvaartdienst heeft geweigerd vanwege de doodsoorzaak.
Ik ga er dan ook van uit dat de nabestaanden met hun eventuele geestelijk nood van harte welkom zijn bij de bewuste pastoor. Je kunt hen de keuze van de overledene toch niet kwalijk nemen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 21:55
|
|
|
Vrij kort na deze uitzending over de desbetreffende pastoor, kwam er in een ander programma(helaas ik weet niet meer welk) een vrouw aan het woord...(helemaal gezond!!!) die ook euthanasie wilde...
Ze had de volgende reden... ""Na het overlijden van mijn geliefde partner heeft het leven voor mij alle zon verloren, het leven heeft geen inhoud meer. Voor mij is het voorbij en ik wil zo vlug mogelijk mijn man volgen!!!""(Uiteraard was er niemand die euthanasie wilde toepassen)
Daarna zag je een vrouw (84) lopend achter een rollator over straat in gesprek met een verslaggever... Ja inderdaad ze mankeerde van alles en slikte een scala aan medicijnen. Maar kon toch nog een redelijk leven leiden zo te zien... Ze deed ook min of meer een oproep, echt in de trant van: HELP me..ik wil dood!!! Wat heeft het leven nog voor zin... Ook kwam er een zus van haar aan het woord, die zei het vreselijk te vinden dat er nu niemand was die haar zus uit dit lijden wilde verlossen.
(ik schrok van dit alles) De mevrouw van 84 had ook al eens morfine opgespaard om zodoende het zelf dan maar te proberen. Dit was mislukt... Waar gaan we heen!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 21:58
|
|
|
Zijn er dan werkelijk zoveel mensen die dood willen? Dat kan toch alleen maar betekenen dat de huidige maatschappij zo verziekt is. Geen wonder dat psychologen een wachtlijst hebben van een halve eeuw.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:06
|
|
|
PIETER649 schreef: | Eigenlijk is het schandalig dat hierover ophef veroorzaakt word. Als pastoor houd deze man zich aan de regels van zijn kerk. De regels van de kerk zijn duidelijk, geen actieve euthanasie en geen zelfmoord, anders geen begrafenisdienst in de kerk. Wat mij opvalt is dat nergens in de berichtgeving staat dat deze persoon een trouw kerkbezoeker was. Waarschijnlijk weer typisch een verhaal van: wij eisen en de kerk moet maar draaien zoals wij willen.
not:
De tijd mag wellicht moderner en losser gaan denken, GOD is wie hij is. God gaat echt niet zijn wetten versoepelen omdat de moderne mens maar vind dat iets "moet kunnen" Mensen zouden zich ook eens moeten realiseren dat het "ondraaglijke lijden" hier op aarde weleens best zou kunnen vallen vergeleken met het lijden in de hel. Men kan beter de genadetijd benutten dan deze voortijdig te beeindigen... |
Volledig mee eens!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:10
|
|
|
Denk ik meteen aan een ander verhaal.
Drie jaar terug was mijn zusje zwanger van hun derde kindje(het 2e kindje overleed echter na 24 weken aan een Hernia Diafragmatica...gat in het middenrif)
Tijdens de controle van deze zwangerschap in de 9e week ontdekken de artsen dat ook dit kindje(doormiddel van nekplooimeting) dezelfde afwijking heeft!!!!!!!!!!!!!!!
De arts legt hun abortus voor. DAT...kunnen ze niet. Een zware zwangerschap, zware controle en met 34 weken wordt het kindje(4 pond) geboren. Hij leeft maar is in levensgevaar en wordt 3 dagen daarna al geopereerd. Nog 7 operaties volgen waarbij het jongetje 3x op het randje van de dood ligt. Vanaf zijn geboorte tot 3 dagen voor zijn eerste verjaardag ligt hij in het ziekenhuis!!!! Artsen noemen hem ook een wonder!!!
Ryan is nu inmiddels 3jaar. Een zorgenkindje dat wel, maar tevens een wonderkind, maar zijn ouders hadden hem voor geen goud willen missen.
Ook het vertrouwen dat God voor hem zou zorgen en dat nog doet, geeft de ouders troost hulp en verwachting voor de toekomst.
Verlaat niet wat Uw Hand begon... Psalm 139 kreeg hij mee bij zijn doop, waar zo mooi staat aangegeven dat dit zo pril begonnen leven reeds in Gods Boek stond geschreven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:14
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Zijn er dan werkelijk zoveel mensen die dood willen? Dat kan toch alleen maar betekenen dat de huidige maatschappij zo verziekt is. Geen wonder dat psychologen een wachtlijst hebben van een halve eeuw. |
Toename hiervan neemt mijn inziens wel schrikbarend toe. Ik denk dat de oorzaak een combinatie is tussen: geen geloof dat er een leven na dit leven is, de beïnvloeding van de media dat alles en ieder mooi, snel, veel en goed moet wezen. Voldoe je hier niet aan dan heb je de boot gemist. Ook de toename van individualisme en maakbaarheid van je eigenleven leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 september 2011, 22:36
|
|
|
Wat wel en niet mag of kan, moet niet gaan over wat een kerk of pastoor wil, maar wie zij vertegenwoordigen. De overledene in ieder geval niet meer, maar de familie wel, die leven nog. Ook de hele clan die kerken vertegenwoordigen, mogen niet veroordelen, wij niet en zij ook niet. En als je voor de keuze komt te staan, of je wel euthanasie of niet wil plegen denk dan aan een ding, onze Lieve Heer vroeg wel of die beker hem voorbij mocht gaan, maar moest het lijden wel doorstaan. Dit jaar hebben 2 familie leden het wel gedaan, die waren al geruime tijd ernstig ziek, maar geloofden al jaren niet meer. Het enige wat je wel mag hopen, is ooit niet zelf voor die keuze te komen staan. Althans ik niet, ik zou het echt niet weten wat ik zou doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 11 september 2011, 11:38
|
|
|
Gister uit de krant.
RKK: Uitvaart na euthanasie kan.
UTRECHT. Een parochiaan die euthanasie heeft laten plegen of zelfmoord heeft gepleegd, mag soms toch een kerkelijke uitvaart krijgen. Dat schrijven de bisschoppen woensdag in een verklaring. De Rooms-Katholieke Kerk wijst actieve euthanasie en suïcide af, maar als iemand ‘door emotie, angst en stress was overmand, is er de innerlijke vrijheid en daarmee de toerekenbaarheid van de daad verminderd. In dat geval kan een priester toch besluiten een kerkelijke uitvaartplechtigheid te houden.’ In Liempde ontstond veel onrust omdat pastoor Norbert van der Sluis een uitvaart van een trouw parochiaan die euthansie had laten plegen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RENATE619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 17:03
|
|
|
MARIO216 schreef: | Gister uit de krant.
UTRECHT. Een parochiaan die euthanasie heeft laten plegen of zelfmoord heeft gepleegd, mag soms toch een kerkelijke uitvaart krijgen. Dat schrijven de bisschoppen woensdag in een verklaring. De Rooms-Katholieke Kerk wijst actieve euthanasie en suïcide af, maar als iemand ‘door emotie, angst en stress was overmand, is er de innerlijke vrijheid en daarmee de toerekenbaarheid van de daad verminderd. In dat geval kan een priester toch besluiten een kerkelijke uitvaartplechtigheid te houden.’ In Liempde ontstond veel onrust omdat pastoor Norbert van der Sluis een uitvaart van een trouw parochiaan die euthansie had laten plegen. |
Ik wil toch even zeggen dat ik het leuk vind dat je ons op de hoogte houd over de berichtgeving hierover. Goed om te lezen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:11
|
|
|
MARIO216 schreef: | Gister uit de krant.
UTRECHT. Een parochiaan die euthanasie heeft laten plegen of zelfmoord heeft gepleegd, mag soms toch een kerkelijke uitvaart krijgen. Dat schrijven de bisschoppen woensdag in een verklaring. De Rooms-Katholieke Kerk wijst actieve euthanasie en suïcide af, maar als iemand ‘door emotie, angst en stress was overmand, is er de innerlijke vrijheid en daarmee de toerekenbaarheid van de daad verminderd. In dat geval kan een priester toch besluiten een kerkelijke uitvaartplechtigheid te houden.’ In Liempde ontstond veel onrust omdat pastoor Norbert van der Sluis een uitvaart van een trouw parochiaan die euthansie had laten plegen. |
Oke maar heb hier toch even mijn vraagtekens bij kan zijn dat ik het verkeerd opvat hoor. Maar als iemand Euthanasie laat plegen moet dit worden aangevraagt dus dat kan niet zomaar in een vlaag van emotie en angst daar gaat echt wel behoorlijk wat aan vooraf voordat een arts de euthanasie inwilligd! Bij zelfmoord denk ik altijd dat die mensen het leven echt niet meer zien zitten en de wanhoop nabij zijn en natuurlijk dat noemt men zelfmoord maar vind dat anders dan euthanasie weet niet goed hoe het uit tel leggen kom er misschien nog wel op terug als ik het weet of misschien iemand anders er een aanvulling op heeft!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:16
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Oke maar heb hier toch even mijn vraagtekens bij kan zijn dat ik het verkeerd opvat hoor. Maar als iemand Euthanasie laat plegen moet dit worden aangevraagt dus dat kan niet zomaar in een vlaag van emotie en angst daar gaat echt wel behoorlijk wat aan vooraf voordat een arts de euthanasie inwilligd! Bij zelfmoord denk ik altijd dat die mensen het leven echt niet meer zien zitten en de wanhoop nabij zijn en natuurlijk dat noemt men zelfmoord maar vind dat anders dan euthanasie weet niet goed hoe het uit tel leggen kom er misschien nog wel op terug als ik het weet of misschien iemand anders er een aanvulling op heeft! |
Denk dat ik wel begrijpt wat je bedoelt.... Euthanasie is een keuze die gemaakt wordt waarbij iemand overwogen een keuze maakt terwijl bij zelfmoord vaak andere dingen meespelen zoals psychische gezondheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:46
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Oke maar heb hier toch even mijn vraagtekens bij kan zijn dat ik het verkeerd opvat hoor. Maar als iemand Euthanasie laat plegen moet dit worden aangevraagt dus dat kan niet zomaar in een vlaag van emotie en angst daar gaat echt wel behoorlijk wat aan vooraf voordat een arts de euthanasie inwilligd! Bij zelfmoord denk ik altijd dat die mensen het leven echt niet meer zien zitten en de wanhoop nabij zijn en natuurlijk dat noemt men zelfmoord maar vind dat anders dan euthanasie weet niet goed hoe het uit tel leggen kom er misschien nog wel op terug als ik het weet of misschien iemand anders er een aanvulling op heeft! | Je hebt gelijk Erika, het is beslist niet hetzelfde. Zelfmoord is niet strafbaar, euthanasie mag alleen maar via strikte regels. Beide zijn in mijn ogen niet goed. Ik denk ook dat het een gepaste begrafenis zal worden. Ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor datgene wat gedaan is, ik hoop van ganser harte er nooit mee te maken te krijgen. Maar een dienst, waarbij je doet alsof er niks aan de hand is, vind ik ook niet kunnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:49
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Denk dat ik wel begrijpt wat je bedoelt.... Euthanasie is een keuze die gemaakt wordt waarbij iemand overwogen een keuze maakt terwijl bij zelfmoord vaak andere dingen meespelen zoals psychische gezondheid. |
Ja idd en als ik verder kijk dan worden mensen die zelfmoord plegen wel door veel kerken een uitvaartdienst gegeven omdat die mensen er geestelijk zo doorheen zaten en nergens geen uitkomst meer inzien het vaak een wanhoopsdaad! Mensen die daarvoor gered/bewaard worden en er goede hulp en begeleiding voor krijgen zijn later vaak blij dat ze het toch niet gedaan hebben. Euthanasie is meer van ik ga toch binnenkort dood en ik wil zelf uitmaken wanneer dat is, omdat ze geen pijn willen hebben of familie een lange zorgperiode willen besparen, maar ik heb daar toch altijd het gevoel van zelf voor God willen spelen! Misschien zeg ik het wel heel straf maar zo zie ik het.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je hebt gelijk Erika, het is beslist niet hetzelfde. Zelfmoord is niet strafbaar, euthanasie mag alleen maar via strikte regels. Beide zijn in mijn ogen niet goed. Ik denk ook dat het een gepaste begrafenis zal worden. Ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor datgene wat gedaan is, ik hoop van ganser harte er nooit mee te maken te krijgen. Maar een dienst, waarbij je doet alsof er niks aan de hand is, vind ik ook niet kunnen. | Met alle respect, waarom moet het dan wel kenbaar gemaakt worden in een dienst, is het niet zo, dat de overledene die keuze heeft gemaakt? En misschien wel tegen de wil, ook van de familie. En voor de overledene, en voor de familie, maar ook voor de gemeente, heeft het geen meerwaarde om er tijdens de dienst iets over te zeggen. De overleden persoon hoeft zich alleen te verantwoorden aan God. Je zou er misschien een stuk in een kerkbode, of ander blad aan kunnen wijden, maar tijdens een dienst toch zeker niet, daar is al genoeg aan verdriet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:32
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je hebt gelijk Erika, het is beslist niet hetzelfde. Zelfmoord is niet strafbaar, euthanasie mag alleen maar via strikte regels. Beide zijn in mijn ogen niet goed. Ik denk ook dat het een gepaste begrafenis zal worden. Ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor datgene wat gedaan is, ik hoop van ganser harte er nooit mee te maken te krijgen. Maar een dienst, waarbij je doet alsof er niks aan de hand is, vind ik ook niet kunnen. |
Ik begrijp je wel chat maar stel dat een gemeente lid van jou er psychische zo doorheen zit je hebt diverse gesprekken gevoerd maar lijkt er niet doorheen te komen en de hulpverlening laat op zich wachten wat helaas tegenwoordig vaak gebeurt. Die persoon ziet het niet meer zitten en pleegd zelfmoord zou jij die persoon dan niet begraven? Zou jij het niet aanhalen in jou dienst hoe moeilijk die persoon het had. Begrijp dat dit ethische dilemma's zijn maar toch.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:44
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik begrijp je wel chat maar stel dat een gemeente lid van jou er psychische zo doorheen zit je hebt diverse gesprekken gevoerd maar lijkt er niet doorheen te komen en de hulpverlening laat op zich wachten wat helaas tegenwoordig vaak gebeurt. Die persoon ziet het niet meer zitten en pleegd zelfmoord zou jij die persoon dan niet begraven? Zou jij het niet aanhalen in jou dienst hoe moeilijk die persoon het had. Begrijp dat dit ethische dilemma's zijn maar toch. | Kijk, het ligt voor de hand dat je aandacht er aan besteedt. En verder vind ik wel dat de dienst aangepast zou moeten worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Kijk, het ligt voor de hand dat je aandacht er aan besteedt. En verder vind ik wel dat de dienst aangepast zou moeten worden. |
In hoeverre aanpassen bedoel je dan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Kijk, het ligt voor de hand dat je aandacht er aan besteedt. En verder vind ik wel dat de dienst aangepast zou moeten worden. |
Ben ik met je eens. Juist door er wel gepaste aandacht aan te besteden, haal je het uit de taboesfeer.
Ook al ben ik tegen euthanasie...ik vind wel dat er over gesproken moet kunnen worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:47
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je hebt gelijk Erika, het is beslist niet hetzelfde. Zelfmoord is niet strafbaar, euthanasie mag alleen maar via strikte regels. Beide zijn in mijn ogen niet goed. Ik denk ook dat het een gepaste begrafenis zal worden. Ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor datgene wat gedaan is, ik hoop van ganser harte er nooit mee te maken te krijgen. Maar een dienst, waarbij je doet alsof er niks aan de hand is, vind ik ook niet kunnen. |
Laten we de boel nog es wat scherper stellen... Nou ben jij voorganger, W-tje is ouderlinge en zo zitten hier op cm wel meer oudsten en kerkeraadsleden. Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie reactie op het volgende:
Vaak is een begrafenisdienst een lofzang op de overledene, ow wat een liefhebbende vader/moeder echtgenoot/vrouw opa/oma En uiteraard is zijn ziel regelrecht opgestegen naar de hemel en met een milde glimlach word er vanaf zn wolk op ons, achterblijvenden, neergekeken. De overledene word vanaf de kansel nog even veteld dat hij/zij nu eindelijk mag rusten en dat het lijden voorbij is... Er valt dus geen onvertogen woord over de overledene, de familie en vrienden zouden de voorganger/dominee/pastoor acuut stenigen zo die het lef zou hebben ook maar 1 kritische noot te uiten.
Ik denk weleens: wat een huichelarij en dat nog onder de paraplu van de gemeente ook!! Hoe kun je daar als kerkeraad/voorganger/oudste achter staan??? Dat dit een standaard procedure is, dat "ophemelen"??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:52
|
|
|
ERIKA129 schreef: | In hoeverre aanpassen bedoel je dan? | aparte plaats op het kerkhof...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:54
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik begrijp je wel chat maar stel dat een gemeente lid van jou er psychische zo doorheen zit je hebt diverse gesprekken gevoerd maar lijkt er niet doorheen te komen en de hulpverlening laat op zich wachten wat helaas tegenwoordig vaak gebeurt. Die persoon ziet het niet meer zitten en pleegt zelfmoord zou jij die persoon dan niet begraven? Zou jij het niet aanhalen in jou dienst hoe moeilijk die persoon het had. Begrijp dat dit ethische dilemma's zijn maar toch. |
Zelfmoord blijft naar mijn idee altijd een moeilijk punt. Regelmatig gebeurd dit uit pure wanhoop of een daad waarin iemand niet toerekeningsvatbaar is. (Bijv. bij een psychose) Vanzelfsprekend blijft ieder wel verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Daarom is het naar mijn idee een moeilijk punt.
Pastorale zorg voor de nabestaande is daarom ook heel belangrijk. Het feit hoeft naar mijn idee niet verzwegen te worden maar ik denk dat het wel een gave moet zijn om dit goed te kunnen bespreken. Dominees hebben het daarom naar mijn idee ook steeds moeilijker met alle problematiek...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:55
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | aparte plaats op het kerkhof... |
chat... je klinkt opeens erg katholiek
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RENATE619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:57
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik begrijp je wel chat maar stel dat een gemeente lid van jou er psychische zo doorheen zit je hebt diverse gesprekken gevoerd maar lijkt er niet doorheen te komen en de hulpverlening laat op zich wachten wat helaas tegenwoordig vaak gebeurt. Die persoon ziet het niet meer zitten en pleegd zelfmoord zou jij die persoon dan niet begraven? Zou jij het niet aanhalen in jou dienst hoe moeilijk die persoon het had. Begrijp dat dit ethische dilemma's zijn maar toch. |
Het lijkt nu zoals ik het lees, dat psychisch lijden wel tot zelfdoding mag leiden en lichamelijk lijden niet. Bij lichamelijk lijden kun je het ook niet meer zien zitten, de wanhoop nabij zijn en het niet meer kunnen dragen... Wat maakt dat het ene wel 'mag' en het andere niet?
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|