Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 09:20
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Ja .......ha ha ha een man met een pijl en boog. Best moeilijk voor de man van nu hoor lisa |
Spreek voor jezelf Leonard. Of nee.... dat doe je natuurlijk al. Nou gewoon flink blijven oefenen, maar bij voorkeur wel aan die kant van het land. En als iemand met een pijl en boog achter me aan gaat, dan maak ik dat ik weg kom.. Weinig kans dat het dan tot een romantisch aanzoek komt.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op dinsdag 10 mei 2011, 09:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 09:34
|
|
|
Pffff, bogen, grotten...het lijkt wel een Flinstone's verhaal...mocht in die tijd seks voor het huwelijk dan? Hebben we het hier over de heimwee naar de goede oude tijd...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAJARO438
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 10:07
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Pffff, bogen, grotten...het lijkt wel een Flinstone's verhaal...mocht in die tijd seks voor het huwelijk dan? Hebben we het hier over de heimwee naar de goede oude tijd... |
Neem je Wilma ook mee Fred?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 11:00
|
|
|
BASTIBRO042 schreef: | UItgevlogen zijn Waarom? Als je voor iemand kiest die kinderen heeft betekent dat dus dat je van kinderen houdt, toch? Kies anders iemand die alleen is zou ik zeggen. Zo moeilijk is het allemaal niet hOOr | Ach Basti, heb je niet door dat als de kinderen de deur uit zijn, de rol van de ouders veranderd is. Ze zijn nl. niet meer zo afhankelijk van je als vroeger(sh...t). En iemand die liever iemand heeft, die al uit de kinderen is, is niet meteen een kinderhater. Of, zoals ik ook al in het verleden geschreven heb: ik heb geen zin om met mn 50ste nog bij een basisschool te moeten staan om de kinderen op te halen. Heb ik dan een hekel aan kinderen of ben ik samen met mn kinderen uit een bepaalde periode gegroeid? Het zou me wat zijn, als ik nog steeds mn kinderen bij me wil houden, terwijl ze veel behoefte hebben aan hun eigen leven...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 10 mei 2011, 14:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 12:23
|
|
|
MAJARO438 schreef: | Neem je Wilma ook mee Fred? |
niemand wilt mijn Wilma zijn...en ik heb zo geen speciale boog zoals Cross heeft...ik zal me dan maar bezig houden met die andere topic...over die vrijgezellen, je weet wel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 13:53
|
|
|
FRANKT627 schreef: | niemand wilt mijn Wilma zijn...en ik heb zo geen speciale boog zoals Cross heeft...ik zal me dan maar bezig houden met die andere topic...over die vrijgezellen, je weet wel |
Ik schreef dat ik mijn boog in de wilgen had gehangen Frank, maar gelukkig wou cupido me wel helpen. Alleen die komt op momenten dat je het niet verwacht ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 14:24
|
|
|
JHM:
Als ik nu wacht tot het huwelijk is de kans minder groot dat ik weer de 'fout' in ga. Als je na een maand denkt, ja dit is haar echt, je hebt gemeenschap en x maanden later blijkt dat toch niet zo te zijn ben je geen stap verder dan dat je eerder deed. Als je daarentegen wacht tot je wettelijk getrouwd bent zal er een langere periode overheen gaan, en is het dus voor mij persoonlijk beter.
En als je keurig wacht, trouwt en je nadat je het bed hebt gedeeld er na een tijdje achterkomt dat het de juiste niet was? (soms de volgende ochtend al...) Of is dat denkbeeldig? Je zou je er over verbazen hoeveel mensen dat indertijd overkwam. Het percentage dat aangeeft maagdelijk het huwelijk in te gaan, ligt rond de vijf procent. Waarbij ik wel aangeef dat het aantal moslims, met nadrukkelijke opvattingen hierover, er ook in meegerekend is.
De werkelijkheid, ook onder Christenen, is dat er maar heel weinig mensen maagdelijk het huwelijk ingaan. Het is wat makkelijk alleen te discussiëren hoe het zou moeten zijn als het bijna nooit zo is.
Thomas, heiligheid is goed, schijnheiligheid niet.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 mei 2011, 20:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 16:07
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ach Basti, heb je niet door dat als de kinderen de deur uit zijn, de rol van de ouders veranderd is. Ze zijn nl. niet meer zo afhankelijk van je als vroeger(sh...t). En iemand die liever iemand heeft, die al uit de kinderen is, is niet meteen een kinderhater. Of, zoals ik ook al in het verleden geschreven heb: ik heb geen zin om met mn 50ste nog bij een basisschool te moeten staan om de kinderen op te halen. Heb ik dan een hekel aan kinderen of ben ik samen met mn kinderen uit een bepaalde periode gegroeid? Het zou me wat zijn, als ik nog steeds mn kinderen bij me wil houden, terwijl ze veel behoefte hebben aan hun eigen leven... |
Chatuliem, ik ben het roerend met je eens! Je zit gewoon in een andere levensfase en dat staat los van of je wel of niet om kinderen geeft.....en inderdaad.......kinderen behoren ook uit te vliegen en hun eigen neus te stoten en niet meer die van jou....... Daar worden het grote mensen van zeggen ze.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 16:16
|
|
|
LISA610 schreef: | Is dit een aanzoek? Nou dan wacht ik wel tot er iemand komt met een romantischere poging... |
Het is misschien niet zo romantisch maar als je goed de inhoud leest is het wel een mooie en waardevolle tekst.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 16:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ach Basti, heb je niet door dat als de kinderen de deur uit zijn, de rol van de ouders veranderd is. Ze zijn nl. niet meer zo afhankelijk van je als vroeger(sh...t). En iemand die liever iemand heeft, die al uit de kinderen is, is niet meteen een kinderhater. Of, zoals ik ook al in het verleden geschreven heb: ik heb geen zin om met mn 50ste nog bij een basisschool te moeten staan om de kinderen op te halen. Heb ik dan een hekel aan kinderen of ben ik samen met mn kinderen uit een bepaalde periode gegroeid? Het zou me wat zijn, als ik nog steeds mn kinderen bij me wil houden, terwijl ze veel behoefte hebben aan hun eigen leven... |
Hoewel ik zelf geen kinderen heb kan ik Chat hier heel goed begrijpen. Ouder zijn stopt nooit maar op een bepaald moment verlangt een ouder ook naar de rust en naar de innige momenten die er vroeger wel eens bij inschoten omdat de kinderen terecht alle aandacht en tijd nodig hadden.
Op een bepaalde leeftijd aan de schoolpoort staan kan mooi zijn als het je kleinkinderen zijn wat dan ook weer een andere dimensie geeft. Dat zie ik bij mijn ouders althans.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 17:11
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het is misschien niet zo romantisch maar als je goed de inhoud leest is het wel een mooie en waardevolle tekst..... |
Klopt Willemijn.. met de rest van zijn tekst was helemaal niets mis
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 17:53
|
|
|
HANNAH810 schreef: | volgens mij beloof je bij je trouwen dat je ook samen in hetzelfde huis zult wonen.......?? . |
Volgens het Burgerlijk wetboek ben je als gehuwde 'tot samenwonen verplicht', wat wel eens hilariteit geeft in de trouwzaal als mensen voor het huwelijk al samenwoonden.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 18:24
|
|
|
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 10 mei 2011, 19:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 18:41
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Volgens het Burgerlijk wetboek ben je als gehuwde 'tot samenwonen verplicht', wat wel eens hilariteit geeft in de trouwzaal als mensen voor het huwelijk al samenwoonden.
Thomas |
dinsdag 3 mei 2011, 20:50 HANNAH810 schreef: volgens mij beloof je bij je trouwen dat je ook samen in hetzelfde huis gaat wonen.......??
willemijn232 schreef; Welkom in 2011 Hannah! Ik heb een collega die getrouwd is en inderdaad niet samenwoont met haar man om de simpele reden dat zij nog een zoon van 18 heeft die thuis woont en zij dat graag tot een goed eind wil brengen voor zij bij haar man gaat wonen..... Niets mis mee toch? En komt wel vaker voor hoor!
Geplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 21:38 HANNAH*!) schreef; dank je voor je hartelijk welkom in 2011 willemijn, maar ik was er al een paar maanden, hoor!! heeft de betreffende vrouw de trouwbelofte aan laten passen, misschien? ik wist namelijk niet dat dat kon.
google bied uitkomst; ik ben in 2011 nog niet gehuwd!! Titel 6 van Boek 1 BW regelt de rechten en verplichtingen van echtgenoten. Vroeger was het bijvoorbeeld verplicht dat mensen die met elkaar getrouwd waren ook samenwoonden. In de wet stond geregeld wie de doorslaggevende stem had als d eechtelieden er niet uit kwamen waar ze nu gingen wonen. Deze verplichting is inmiddels afgeschaft.
naar aanleiding van de posting van willemijn ben ik dat dus eens gaan googlen, thomas; maar jij bent in 2011 zeker ook nog niet aan trouwen toegekomen?
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 10 mei 2011, 18:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 19:25
|
|
|
HANNAH810 schreef: | dinsdag 3 mei 2011, 20:50 HANNAH810 schreef: volgens mij beloof je bij je trouwen dat je ook samen in hetzelfde huis gaat wonen.......??
willemijn232 schreef; Welkom in 2011 Hannah! Ik heb een collega die getrouwd is en inderdaad niet samenwoont met haar man om de simpele reden dat zij nog een zoon van 18 heeft die thuis woont en zij dat graag tot een goed eind wil brengen voor zij bij haar man gaat wonen..... Niets mis mee toch? En komt wel vaker voor hoor!
Geplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 21:38 HANNAH*!) schreef; dank je voor je hartelijk welkom in 2011 willemijn, maar ik was er al een paar maanden, hoor!! heeft de betreffende vrouw de trouwbelofte aan laten passen, misschien? ik wist namelijk niet dat dat kon.
google bied uitkomst; ik ben in 2011 nog niet gehuwd!! Titel 6 van Boek 1 BW regelt de rechten en verplichtingen van echtgenoten. Vroeger was het bijvoorbeeld verplicht dat mensen die met elkaar getrouwd waren ook samenwoonden. In de wet stond geregeld wie de doorslaggevende stem had als d eechtelieden er niet uit kwamen waar ze nu gingen wonen. Deze verplichting is inmiddels afgeschaft.
naar aanleiding van de posting van willemijn ben ik dat dus eens gaan googlen, thomas; maar jij bent in 2011 zeker ook nog niet aan trouwen toegekomen? |
Waar je toch al druk mee kan zijn met dit mooie weer zeg......pfff
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:35
|
|
|
is er iets, willemijn?..........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:41
|
|
|
Quote: | naar aanleiding van de posting van willemijn ben ik dat dus eens gaan googlen, thomas; maar jij bent in 2011 zeker ook nog niet aan trouwen toegekomen? |
Verstandig, gezien de moderne ontwikkelingen. Ik was het indertijd wel. Toch zullen echtelieden nog steeds veelal samenwonen maar nu er veel stellen ontstaan van mensen die gescheiden zijn, is de variatie in vormen vast groter omdat de praktijk er toe dwingt. Ik ben dit jaar inderdaad niet aan trouwen toegekomen, lol
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DINI968
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 07:52
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Volgens het Burgerlijk wetboek ben je als gehuwde 'tot samenwonen verplicht', wat wel eens hilariteit geeft in de trouwzaal als mensen voor het huwelijk al samenwoonden.
Thomas |
Persoonlijk vind ik het een goede zaak om niet te snel te trouwen. Pas als je intiem gaat worden met elkaar komt er ook vaak de beroemde en beroerde hechtingsproblematiek om de hoek kijken. Bovendien is het hebben van de zaak vaak het einde van het vermaak. Ik ben indertijd in het Flinstone tijdperk getrouwd en ben inderdaad als maagd het huwelijk ingegaan waar ik later verschrikkelijke spijt van heb gehad. Tegenwoordig mag je ook trouwen en ieder in je eigen huis blijven wonen hoor, de erfenis is dan vaak wat makkelijker geregeld. Gelukkig valt er bij mij niks te erven...........
Laatst aangepast door
|
DINI968
|
op woensdag 11 mei 2011, 07:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 12:07
|
|
|
[quote=THOMAS968]En als je keurig wacht, trouwt en je nadat je het bed hebt gedeeld er na een tijdje achterkomt dat het de juiste niet was? (soms de volgende ochtend al...) Of is dat denkbeeldig?
Vraagje Thomas. Als iemand wacht met seks, trouwt en daarna het bed deelt met zijn partner.. en de volgende dag ontdekt dat degene met wie hij of zij getrouwd is niet de juiste was... wat is er dan van te voren mis gegaan? En nu even niet aankomen met het verhaal dat Jacob naast Lea wakker werd, want tegenwoordig is het niet zo dat de vader de zus van de bedoelde bruid bij de bruidegom in de tent kan stoppen. In onze maatschappij lopen de meeste vrouwen niet gesluierd rond en bovendien stappen we ook niet met elkaar in het huwelijksbootje zonder dat we elkaar hebben gezien of gesproken. Juist daarom denk ik wel dat het denkbeeldig is als je stelt dat je er de dag na de huwelijksnacht achter komt dat je niet met de juiste persoon bent getrouwd.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat er heel veel scheidingen zijn. Je trouwt echter niet met iemand met het idee dat je te zijner tijd uit elkaar gaat.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op woensdag 11 mei 2011, 14:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 13:54
|
|
|
[quote=LISA610]Als het in de huidige maatschappij zou gebeuren, zou me dat verbazen en zijn er inderdaad dingen misgegaan. Toch blijkt ook hier dat vrouwen die vanuit hun overtuiging gewacht hebben met sex tot na de huwelijksvoltrekking er dan pas achter kwamen dat het op dat terrein niet zou werken. En we zijn allemaal wijs genoeg om te weten dat er een grote wisselwerking zit tussen een relatie en de kwaliteit van het liefdesleven. Gaat het met het huwelijk goed dan gaat het meestal ook goed in bed en andersom geldt hetzelfde. Nu is er hier ook een theoretische discussie wanneer het huwelijk voltrokken wordt. Voor velen hier zal de praktijk toch zijn dat men ook voor het formeel gesloten huwelijk het bed met elkaar delen. Dat Jakob naast Lea wakker werd, is een situatie die gelukkig ondenkbaar is in onze samenleving. Het mag in Bijbelse tijden zo geweest zijn dat het in deze vorm werkte, het is voor ons daarmee niet de huwelijksnorm. De opvattingen die daar uit voortvloeiden waren in de toenmalige huwelijkspraktijk wel te begrijpen maar nu is een huwelijk uit liefde de maatstaf. Dat is maar goed ook. Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen een huwelijk uit liefde willen sluiten, ze het verlangen naar intimiteit niet hebben en er niet aan toegeven. Ik vraag me zelfs af of de verhouding dan wel goed is. Wat Dini aangeeft, spijt van het als maagd het huwelijk ingegaan te zijn, is echt niet alleen een persoonlijke ervaring, het komt en vooral kwam vaker voor en daar refereerde ik dus aan.
Verder vertoont mijn stukje cijfers, niet noodzakelijkerwijs mijn opvatting er over. Wat ik beschrijf is descriptief, gekoppeld aan getallen en niet automatisch normatief voor mezelf. Je kunt ook voor je zelf behoudend zijn, maar toch veel ruimte geven aan anderen. Ik geef wel aan dat als we hier over normen spreken die we, als we naar de cijfers kijken, niet zullen uitvoeren, we toch wat eerlijker naar deze dingen moeten kijken. Zelfs als je vindt dat het niet mag, gebeurt het meestal toch.
Het merendeel van de gescheiden mensen dat elkaar vindt op CM zal echt niet tot de eerste huwelijksnacht wachten. Dat lijkt me voor gescheidenen die een liefdesleven gekend hebben ook niet eenvoudig. Het is geen knop die je uitzet. En inderdaad, het kan dan blijken dat het uiteindelijk niet bestendig is. Dat is verdrietig maar in mijn beleving minder erg dan (nog) een scheiding meemaken. Met name in de orthodox-christelijke kring gaat men vaak heel moeizaam met gescheiden mensen om, zoals velen hier hebben ervaren. Wie het volhoudt tot in het huwelijk, er achter komt dat de keuze fout was en dan ook nog te maken heeft met een strenge en veroordelende omgeving, zit behoorlijk klem.
Mensen die me hier al langer gevolgd hebben, hebben kunnen zien dat ik nimmer pleit voor losbandigheid, maar we moeten naast de normatieve gedachten hierover ook kijken naar de dagelijkse praktijk van ons allen. Christenen gaan vaak niet eerlijk om met het spanningsveld tussen verlangen en hoe het eigenlijk zou moeten zijn. Dat levert veelal weinig positiefs op. Overigens is mijn opvatting dat de kerk buiten de slaapkamer hoort te blijven.
Verder vind ik het prima als mensen willen wachten tot het huwelijk. Ik geef alleen aan dat het meestal niet lukt. Ik vind iemand die het probeert ook niet hypocriet. Maar wat als je dit met verve aanprijst en er uiteindelijk ook niet in slaagt?
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 11 mei 2011, 16:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 14:17
|
|
|
[quote=THOMAS968]Het is niet mijn bedoeling geweest om jouw opvattingen in de mond te leggen die je niet bedoeld/gezegd hebt. Als dat zo op jou is overgekomen heb ik het blijkbaar niet goed verwoord. Mijn welgemeende excuses. Ik vermoed dat het komt door mijn laatste opmerking, dus die heb ik verwijderd. Binne wy no wer freonen?
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op woensdag 11 mei 2011, 14:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 14:33
|
|
|
[quote=LISA610]
Jawis famke, hwat my oanbilanget, hat dat ek nea oars west.
Thomas
(Jazeker, Lisa, wat mij betreft is dat ook nooit anders geweest.)
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 11 mei 2011, 14:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 15:54
|
|
|
Er is nu al zoveel geschreven over seks voor het huwelijk dat ik het eigenlijk wel even over een andere boeg wil gooien. Er zijn mensen die zich heel sterk uitspreken tegen seks voor het huwelijk en er zijn mensen die menen dat seks voor het huwelijk wel moet kunnen. Dat kom je natuurlijk ook tegen binnen relaties: de één vind dat het wel kan, terwijl de ander meent dat het niet kan.
Laat mij maar even de stoute schoenen aantrekken en eerst even een paar stereotiepe, generaliserende uitspraken doen over mannen. De praktijk wijst namelijk uit dat mannen eerder toe zijn aan seks in een relatie dan vrouwen en dat kan soms heel vervelend uitpakken.
Het is namelijk helemaal niet leuk als een man aandringt op seks, terwijl de vrouw aangegeven heeft dat zij daar niet aan toe is. Het is niet leuk als een lange relatie dreigt te eindigen, alleen omdat de vrouw niet verder wil gaan wat betreft seks. Het is nog minder leuk als een man dan zegt dat hij bang is dat de vrouw zich niet kan overgeven omdat zij niet met hem naar bed wil. Dit soort dingen rieken naar manipulatie met als doel om de vrouw toch te overreden om seks te hebben, zelfs al geeft ze aan te willen wachten. En dat getuigt in mijn ogen van weinig respect voor de normen en waarden van de betreffende vrouw.
Wat die overgave betreft: als het zo is dat een vrouw terughoudend is in het fysieke contact, hoeft dat helemaal niets te maken te hebben met of de vrouw wel of niet in staat is om zich over te geven. Het kan ook zijn dat de vrouw in kwestie zich niet volkomen veilig voelt bij de betreffende man, omdat zij weet of instinctief aanvoelt dat hij zich niet zal beheersen op het moment dat zij in de verleiding komt. Want als zij verliefd is kan dat moment komen, zelfs al heeft ze aangegeven dat ze geen seks wil.
Een vrouw is in die zin ook gewoon een mens die in verleiding gebracht kan worden. Maar als daarmee de grenzen worden overschreden die zij wel degelijk had gesteld, dan kan de spijt daarover het eerste fijne gevoel na afloop van een vrijpartij gaan overheersen. Het kan moeilijk zijn om daarover te praten. Want hoe vertel je je partner dat het dan weliswaar één keer is mis gegaan, maar dat je normen en waarden onveranderd zijn en dat je het in de toekomst dus niet weer zo ver wilt laten komen. Zeker als de man in kwestie er op allerlei manieren al heeft aangedrongen om verder te gaan.
Natuurlijk is het heel makkelijk om te zeggen dat de vrouw de relatie met die man beter kan verbreken zodra blijkt dat hij in feite niet bereid is om de door haar gestelde grenzen te respecteren. Bij een prille relatie zou dat ook mijn gedachte zijn. Als een relatie echter al langer duurt, dan kan ik me goed voorstellen dat dit veel moeilijker is. Maar het is wel een feit dat het een relatie niet ten goede komt als de grenzen die gesteld zijn worden overschreden of als er voortdurend wordt aangedrongen op het overschrijden van die grenzen. Dan rijst bij mij de vraag: waar gaat het nu eigenlijk om binnen die relatie? Is seks voor die man zo belangrijk dat hij de vrouw daartoe meent te moeten overhalen terwijl zij duidelijk aangeeft te willen wachten?
Maar goed, voordat ik nu op mijn kop krijg van mannelijk CM… Ik durf ook best te stellen dat andersom ook voor kan komen. Ik ken ook verhalen van mannen die letterlijk door een vrouw het bed in gesleept zijn, terwijl zij hadden aangegeven te willen wachten. En ja, ook mannen zijn dan gewoon mensen die in verleiding komen. Verder weet ik ook best dat niet alle mannen erop uit zijn om een vrouw zo snel mogelijk het bed in te krijgen (net zoals dat niet alle vrouwen erop uit zijn om een man zo snel mogelijk het bed in te krijgen). Ik ben echter niet naïef genoeg om te veronderstellen dat CM geen afspiegeling is van de maatschappij of om te denken dat alle christelijke mannen anders zijn dan de mannen waarover ik het hiervoor had. En juist omdat ik weet dat er op CM diverse vrouwen staan die door dat type man zijn gekwetst, moest ik dit toch even kwijt. But don’t wurry. Op CM staan ook genoeg mannen die wel ok zijn volgens mij. Dat is echter een ander topic.
Wat je mening ook is over het topic “geen seks voor het huwelijk”. Het lijkt me goed om het volgende even heel duidelijk te stellen: of je wel of geen seks wilt hebben bespreek je samen op een nuchter moment en niet in het vuur van de strijd. Of je kiest er samen voor om er niet aan te beginnen of het wordt tijdens dat gesprek duidelijk dat één van tweeën er niet aan wil beginnen en de ander wellicht wel. Ik vind dat degene die het wel zou willen, de normen en waarden van de ander dan dient te respecteren. Kun je dat niet, trek dan de conclusie dat je liever op zoek gaat naar een andere partner. Maar zeg niet dat je van iemand houdt, als je zijn of haar normen en waarden niet kunt respecteren. Die normen en waarden maken namelijk wel degelijk deel uit van zijn of haar persoonlijkheid en daar zou je diegene alleen maar meer om moeten waarderen.
Voor de bijdehante mensen onder jullie: optie drie is natuurlijk dat je er allebei voor kiest om het wel te doen, maar daar gaat het nu even niet over. Het topic is ‘geen seks voor het huwelijk”, dus voor deze bijdrage ga ik even uit van de situatie waarin mensen ervoor kiezen om te wachten met seks.
Als je er dan voor kiest om te wachten met seks, of omdat je dat allebei wilt of omdat één van tweeën het wil, houd je daar dan ook aan in ieder geval totdat je er samen voor kiest om verder te gaan. Trek niet in het vuur van de strijd de conclusie dat de ander er nu ineens wel aan toe is. Als je dan namelijk de grens overschrijd die je samen hebt gesteld, kan het fijne gevoel dat de vrijpartij in eerste instantie teweeg brengt nadien worden overschaduwd door gevoelens van spijt bij één van beide partners of bij allebei. En als er één ding is wat ik heel zeker weet is dat seks in ieder geval niet bedoeld is als iets waar je naderhand spijt van zou moeten kunnen krijgen. Dan kun je beter wachten.
Wachten met seks betekent niet dat je op geen enkele manier intiem kunt zijn met elkaar. Je kunt juist ook heel intiem zijn met elkaar door te zoenen en te knuffelen. Anders gezegd: je kunt fysiek contact hebben zonder dat het ertoe leidt dat je met elkaar naar bed gaat. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat voor beide partijen heel duidelijk is waar de grens ligt en dat beide partijen die ook bewaken. Dreigt de één een stap te ver te gaan, dan is het aan de ander om zich te beheersen. Dat kan echter alleen als je elkaar ook daarin volledig kunt vertrouwen. Misschien is het opbouwen van dat vertrouwen wel één van de meest ultieme relatietesten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BASTIBRO042
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 23:15
|
|
|
LISA610 schreef: | Is dit een aanzoek? Nou dan wacht ik wel tot er iemand komt met een romantischere poging... | Nee, een aanzoek, nu al, terwijl ik je (nog) niet ken Da kan niet. Het was eigenlijk meer een poging om mee te filosoferen in de hoop dat mijn bijdrage zou helpen in de discussie, maaar . .
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BASTIBRO042
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 23:24
|
|
|
Op jouw leeftijd kan ik dat wel begrijpen ja, al is dat voor mij anders. Ik bedoelde eigenlijk dat wanneer je voor iemand kiest die kinderen bij hem-haar heeft wonen je ook voor die kinderen kiest en niet alleen voor die partner. Daar moet je gewoon een grOOt hart voor kinderen hebben! Of niet en begin er dan niet aan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BASTIBRO042
|
|
Geplaatst: woensdag 11 mei 2011, 23:44
|
|
|
[quote=THOMAS968]
Hey Thomas! Mooi en waardevol, jouw verhaal.
Volgens mij hoeft het feit dat je geen gemeenschap met elkaar hebt voor het huwelijk niet te betekenen dat je elkaar seksueel niet een beetje kent. Gelegenheid genoeg, voor het huwelijk, om te praten en aanraken is nog geen gemeenschap.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 12 mei 2011, 00:06
|
|
|
BASTIBRO042 schreef: | Nee, een aanzoek, nu al, terwijl ik je (nog) niet ken Da kan niet. Het was eigenlijk meer een poging om mee te filosoferen in de hoop dat mijn bijdrage zou helpen in de discussie, maaar . . |
Zou ook niet best zijn.. een aanzoek terwijl je me (nog) niet kent ha ha ha. Maar kon het niet laten om je ff te plagen naar aanleiding van je bijdrage. Verder was alles wat je zei prima verwoord hoor, dus laat je niet afremmen om deel te nemen aan de discussie, want dat geldt in feite ook voor al het andere wat je schrijft
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op donderdag 12 mei 2011, 00:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BASTIBRO042
|
|
Geplaatst: donderdag 12 mei 2011, 20:49
|
|
|
LISA610 schreef: | Zou ook niet best zijn.. een aanzoek terwijl je me (nog) niet kent ha ha ha. Maar kon het niet laten om je ff te plagen naar aanleiding van je bijdrage. Verder was alles wat je zei prima verwoord hoor, dus laat je niet afremmen om deel te nemen aan de discussie, want dat geldt in feite ook voor al het andere wat je schrijft |
Thanks
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 12 mei 2011, 23:04
|
|
|
BASTIBRO042 schreef: | Thanks |
You're welcome..
Maar eeeeh t ging hier over seks voor het huwelijk en niet over huwelijksaanzoeken of het wel of niet willen van een relatie met een partner die (jonge) kids heeft. So back on topic (yep.. she did it again.. )
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op donderdag 12 mei 2011, 23:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BASTIBRO042
|
|
Geplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 00:04
|
|
|
LISA610 schreef: | You're welcome..
Maar eeeeh t ging hier over seks voor het huwelijk en niet over huwelijksaanzoeken of het wel of niet willen van een relatie met een partner die (jonge) kids heeft. So back on topic (yep.. she did it again.. ) |
Haha jep, she did right. Tsja, ik als vader van drie zoons die nooit getrouwd is geweest heb daar wel een persoonlijke mening over. Voor de duidelijkheid; Mijn geloof (bewust)gaan praktiseren ben ik pas na mijn doop in 2006. Daarvoor deed ik maar wat. Nu vind ik dat het streven moet zijn van beiden om zo lang mogelijk te wachten met gemeenschap en dat als je dan gemeenschap hebt met een vrouw, je ver in een relatie met haar bent en bereid(het voornemen hebt) om met haar te trouwen. Het huwelijk is voor mij, na mijn doop, heilig geworden en iets wat ik 1 keer in mijn leven zou willen. Lucky me dat ik nooit ben getrouwd, achteraf dan
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|