ChristianMatch

Forum

Christen zijn, en gaan scheiden???
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 19:35

MAR907 schreef:
Ik zal je geheugen opfrissen.... Knipoog smiley

Staat in de topic "sex voor het huwelijk"....

Mat 5:31 Er is ook gezegd: Zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief.
Mat 5:32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.
Mat 5:33 Wederom hebt gij gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden.

Het volgende wil ik ook erbij zeggen, dat voor Israel de man in het gezin het hoofd is, en dat hij voor God de piester van het gezin is....
Ik hoop alleen dat veel christelijke mannen zullen ontdekken wat het inhoud om een priester in het gezin voor God te willen zijn....
Ik lees nog steeds niet dat echtscheiding verboden werd, en dat na scheiding men niet meer mocht trouwen...Overspel was wel verboden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 19:57

CHATULIEM619 schreef:
Ik lees nog steeds niet dat echtscheiding verboden werd, en dat na scheiding men niet meer mocht trouwen...Overspel was wel verboden.

Lees jij wel wat ik schrijf of zeg???
Ik zeg ook nergens dat echtscheiding verboden is...
Dat kon wel in de OT, mits de man en/of de vrouw beseft dat het huwelijks verbond blijft bestaan totdat de dood hen scheidt...

De vraag is, hoe gaan wij als NT gelovigen daarmee om???
In onze tijd met de kennis "van de wet en de profeten".....waarvan de Here Jezus zegt dat die als aanhangsel aan de eerste en de tweede gebod hangen......

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 2 januari 2011, 19:58
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 20:30

MAR907 schreef:
In onze tijd met de kennis "van de wet en de profeten".....waarvan de Here Jezus zegt dat die als aanhangsel aan de eerste en de tweede gebod hangen......

Aanhangsel????
Aan de twee grote geboden hangen de wet en de profeten, zo leert de catechismus. Maar dat is volgens mij wat anders dan een aanhangsel. Een aanhangsel is veelal iets van minder waarde, terwijl dat volgens mij niet bedoeld wordt hier. Het hangen aan de grote geboden van de wet en profeten duidt mijns inziens meer op het doordrenkt zijn van wet en profeten met de twee grote geboden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 20:55

MAR907 schreef:
Lees jij wel wat ik schrijf of zeg???
Ik zeg ook nergens dat echtscheiding verboden is...
Dat kon wel in de OT, mits de man en/of de vrouw beseft dat het huwelijks verbond blijft bestaan totdat de dood hen scheidt...
dat laatste bestrijd ik ten zeerste. Gescheiden was gescheiden voor God.
MAR907 schreef:
De vraag is, hoe gaan wij als NT gelovigen daarmee om???
Jouw antwoord is toch duidelijk. Deze mensen laten we gewoon hun hele leven lang boeten voor een slecht huwelijk....
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 21:17

CHATULIEM619 schreef:

Hee Chat, jij bedoelt toch niet dat 'als je 1 vlees geworden bent' het de bedoeling is dat je weer uit elkaar gaat ?

Ik denk wel dat als een mens gescheiden is, deze opnieuw mag beginnen... afhankelijk wel van of je tenminste alles op alles zet er wat van te maken. Ik geloof namelijk wel dat het huwelijk voor God een serieuze zaak is. Ik denk dat God van ons wil dat wij er ook serieus mee omgaan.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 21:23

SUSANNAH475 schreef:
Hee Chat, jij bedoelt toch niet dat 'als je 1 vlees geworden bent' het de bedoeling is dat je weer uit elkaar gaat ?

De discussie ging erover of het Oude Testament echtscheiding verbood.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 21:29

CHATULIEM619 schreef:
De discussie ging erover of het Oude Testament echtscheiding verbood.

Is dat wat je dan maar overboord moet gooien???... omdat het de OT is????...
Terwijl dit een aanhangsel is voor ons???

Hetgeen dat ik er uit begrijp is, "gooi de OT maar door het raam..."???

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 2 januari 2011, 21:30
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 21:37

MAR907 schreef:
Is dat wat je dan maar overboord moet gooien???... omdat het de OT is????...
Terwijl dit een aanhangsel is voor ons???

Hetgeen dat ik er uit begrijp is, "gooi de OT maar door het raam..."???
Ik heb geen enkel waardeoordeel gegeven over het OT, ik heb alleen maar weergegeven wat het OT wel en wat het niet zegt.
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 22:57

CHATULIEM619 schreef:
Ik heb geen enkel waardeoordeel gegeven over het OT, ik heb alleen maar weergegeven wat het OT wel en wat het niet zegt.

volgens mij is het meer ! wat jij denkt wat het O.T zegt . Ook hierover lopen in de meeste gevallen de meningen van een ieder uiteen.
En vindt ik de uitleg zoals Mar die stelt, eigenlijk nog het meest zinvol.
Trouw blijven tot in de dood, aan Hem,.. je hoeft dan zeker niet bij elkaar te blijven, voor de kerk en staat.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 23:14

CHATULIEM619 schreef:
dat laatste bestrijd ik ten zeerste. Gescheiden was gescheiden voor God.

Jouw antwoord is toch duidelijk. Deze mensen laten we gewoon hun hele leven lang boeten voor een slecht huwelijk....

God laat iets toe, met als gevolg van.
Verwacht jij dat God zich aanpast aan ons?
Dat zijn wij immers gewend in deze maatschappij, we passen de wet aan wanneer het problemen geeft?

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 2 januari 2011, 23:16
Naar boven

Auteur Bericht
SJONNIE945

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 23:18

Gewoon alle gescheiden mensen (inclusief mijzelf) het klooster in en boete doen. Wie weet komt er dan ooit nog eens een andere tijd. Het volk Israël werd ook weggevoerd als ze zich niet aan de geboden hielden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 januari 2011, 23:57

MAR907 schreef:
God laat iets toe, met als gevolg van.
Verwacht jij dat God zich aanpast aan ons?
Dat zijn wij immers gewend in deze maatschappij, we passen de wet aan wanneer het problemen geeft?
Elke wet wordt geinterpreteerd door een rechter. Elke rechter houdt rekening met omstandigheden. De enige keer in de geschiedenis waarin de rechters de wet letterlijk uitvoerden was tijdens het Derde Rijk.

Ik geloof in zowel de wet als de barmhartigheid van God. Het één sluit het ander niet uit. En ik ben zeker niet van plan om het gedrag van mensen alleen maar te beoordelen op basis van bijbelteksten.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 3 januari 2011, 00:40

GERT856 schreef:
volgens mij is het meer ! wat jij denkt wat het O.T zegt . Ook hierover lopen in de meeste gevallen de meningen van een ieder uiteen.
En vindt ik de uitleg zoals Mar die stelt, eigenlijk nog het meest zinvol.
Trouw blijven tot in de dood, aan Hem,.. je hoeft dan zeker niet bij elkaar te blijven, voor de kerk en staat.
Helaas is dat je eigen interpretatie Gert, daar kan ik niks mee. Trouw blijven is het allermooiste, maar ik heb veel situaties meegemaakt dat dit niet werkbaar was voor beiden.
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: maandag 3 januari 2011, 00:48

CHATULIEM619 schreef:
Helaas is dat je eigen interpretatie Gert, daar kan ik niks mee. Trouw blijven is het allermooiste, maar ik heb veel situaties meegemaakt dat dit niet werkbaar was voor beiden.

Mijn interpetatie, is dat ik met zo,n uitleg wel wat kan als die van voorgenoemde, alleen het voorbeeld van jou in deze vind ik wel goedkoop en vaag, dat jij veel situaties hebt mee gemaakt, waarin, jij wel het werkbare van in zag.
Gelukkig hoeven we niet aan jou verantwoording af te leggen.

Laatst aangepast door
GERT856
op maandag 3 januari 2011, 00:55
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: maandag 3 januari 2011, 20:54

CHATULIEM619 schreef:

Wat versta je onder trouw blijven? De gedachte die Gert weergeeft dat je ook trouw kunt zijn ook al ben je gescheiden is wel een hele aardige denk ik. Alleen is de invulling heel anders dan de veelal gehanteerde definitie van trouw zijn...
Naar boven

Auteur Bericht
QUELINE346

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 11:41

HENK710 schreef:
Wat versta je onder trouw blijven? De gedachte die Gert weergeeft dat je ook trouw kunt zijn ook al ben je gescheiden is wel een hele aardige denk ik. Alleen is de invulling heel anders dan de veelal gehanteerde definitie van trouw zijn...

We hadden het over: Christen zijn, en toch gaan scheiden???
Ik heb voldoende antwoorden gelezen, en kan er wel wat mee.

Vandaag stopt mijn abonnement op CM, omdat ik een geweldige man heb ontmoet, jaja, via CM!!
Dan zouden we een nieuw onderwerp kunnen beginnen, bijv. sex na het huwelijk Verliefde smiley

Ik wens deze lezers veel succes, en God's Zegen
van Queline XXX
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 21:57

[quote=QUELINE346]

Hallo Queline
Ik wil je heel hartelijk feliciteren en hoop dat je een mooie tijd tegemoet gaat .
Met GODs zegen.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 april 2011, 22:31

QUELINE346 schreef:
We hadden het over: Christen zijn, en toch gaan scheiden???
Ik heb voldoende antwoorden gelezen, en kan er wel wat mee.

Vandaag stopt mijn abonnement op CM, omdat ik een geweldige man heb ontmoet, jaja, via CM!!
Dan zouden we een nieuw onderwerp kunnen beginnen, bijv. sex na het huwelijk Verliefde smiley

Ik wens deze lezers veel succes, en God's Zegen
van Queline XXX

Hé Queline. Ik wens jullie heel veel geluk, Gods zegen en een fantastische toekomst samen. Knipoog smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
Pagina 5 van 5