ChristianMatch

Forum

10 geboden,wet van mozes
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
VINCENT394

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 09:34

KAT125 schreef:
is goed vincent,maar je mag elkaar ook leren verstaan wat HET woord inhoud?

Helemaal mee eens Kat, natuurlijk mag dat. (moet dat zelfs, om met Paulus te spreken)

Echter, juist via een publiek berichtenbord kun je zo makkelijk verkeerd begrepen worden, dat het zo makkelijk is om andere mensen te kwetsen. Juist daarom is het belangrijk om je eigen emoties te scheiden van je boodschap, en helder en duidelijk je boodschap door te geven.

Vincent
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 11:39

JONATHAN890 schreef:
Tjongejonge wat een reacties zeg....
omdat ik een 3-tal interpretaties / formuleringen / overwegingen
(huh...ben al bang dat ik t verkeerde woord ga gebruiken)
plaats over hoe anderen de 10geboden lezen.

Waar gaat t om? De wet is alleen bedoeld om de zonde bij de mens aan te wijzen.
De zonde en schuldbesef kan je bij t kruis van Jezus brengen.

Wat maakt t dan uit? hoe je er komt? welk woord je er bracht? wiens voorbeeld je aanspreekt?

als jullie ff googelen...zie je die 3 formuleringen zo op t internet staan.

t Zijn NIET mijn woorden, maar ze boeien mij, om eens te zien hoe anderen er over nadenken.
Ik ga met niemand een discussie uit de weg, ben voor niemands mening bang, ook niet dat ik ergens over aan de twijfel wordt gebracht.

Maar ik veroordeel niemand, iedereen heeft zijn waarden.
Ik ben opgevoed in een gereformeerde hervormde bondsgemeente, convesioneel hervormd gezeten, evangelische gemeente, nederlands-en christelijk gereformeerd en kerk nu in een PKN gemeente in mijn woonplaats Spijkenisse, een heel evangelisch getinte gemeente.
Heb wat kerken van binnen meegemaakt, katholieke diensten, orthodoxe diensten......maar van sommigen van jullie meningen en veroordelingen schrik ik echt

jammer

Ik denk ook omdat dat komt vanwege de manier waarop je dingen geformuleerd hebt. Hoewel het waarschijnlijk niet de bedoeling is, heeft het de geur van vervanging. Laten we de 10 geboden maar vervangen door deze geboden. Of, laten we de 10 geboden maar eens in een Nieuw Testamentisch daglicht zetten. En daarmee ondermijn je in mijn ogen de Woorden van God. Let goed, deze Woorden heeft Mozes op de berg Horeb van God gekregen. Sterker nog, God heeft ze Zelf geschreven op de stenen tafelen. Daar knoei je naar mijn ogen niet mee. Die laat je staan en laat je in hun waarde. Die invulling die jij geeft heeft naar mijn idee niet dezelfde heiligheid als deze woorden. Dit is jouw interpretatie, de 10 geboden zijn het Woord van God.
Naar boven

Auteur Bericht
DENNISS669

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 11:58

Hier geen eigen mening, of ik vind... hoop dat jullie met mij belangrijker vinden wat God zelf zegt:
2. Kor. 3,6-8: Hij heeft ons bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. Als nu de bediening van de dood in letters in stenen gegraveerd er een in heerlijkheid was, zodat de Israelieten hun ogen niet gericht konden houden op het gezicht van Mozes, vanwege de heerlijkheid van zijn gezicht, hoewel die tenietgedaan zou worden; hoe zal dan niet veel meer de bediening van de Geest er een in heerlijkheid zijn? ... 14 Maar hun gedachten werden verhard; want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
De bediening van de dood, geschreven op stenen = 10 geboden. Geen andere wet is op steen geschreven.
Hebreeën 8,13: Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard, en wat verouderd, staat op het punt te verdwijnen.
Het verbond van Mozes is dus duidelijk geen eeuwig durend verbond!
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 13:02

JONATHAN890 schreef:
Als ik t niet meer snap....dan grijp ik wel naar mijn 'online' verbinding met God. En neem dan Zijn woord wel ter hand.

En als ik dan iets niet begrijp.....sla ik er een andere vertaling op na, meestal trouwens de Staten vertaling, of de King James, maar ok die vertalingen bevatten niet goed geformuleerde dingen.

Maar wat maakt t uit...... God spreekt op zoveel verschillende manieren.
En iedere mening, ieders gedachte, ieders gevoel is interessant en God werkt in ieders leven weer anders.

Zelfs als een zacht briesje ....... Knipoog smiley Lachende smiley (nadenkertje Verraste, verbaasde smiley )

1 Kon 19,12 Na de aardbeving was er vuur, maar de HEER bevond zich niet in dat vuur. Na het vuur klonk het gefluister van een zachte bries.

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op donderdag 25 februari 2010, 13:04
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 19:41

DENNISS669 schreef:
Hier geen eigen mening, of ik vind... hoop dat jullie met mij belangrijker vinden wat God zelf zegt:
2. Kor. 3,6-8: Hij heeft ons bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. Als nu de bediening van de dood in letters in stenen gegraveerd er een in heerlijkheid was, zodat de Israelieten hun ogen niet gericht konden houden op het gezicht van Mozes, vanwege de heerlijkheid van zijn gezicht, hoewel die tenietgedaan zou worden; hoe zal dan niet veel meer de bediening van de Geest er een in heerlijkheid zijn? ... 14 Maar hun gedachten werden verhard; want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
De bediening van de dood, geschreven op stenen = 10 geboden. Geen andere wet is op steen geschreven.
Hebreeën 8,13: Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard, en wat verouderd, staat op het punt te verdwijnen.
Het verbond van Mozes is dus duidelijk geen eeuwig durend verbond!

Kijk...en hier gaat t allemaal om. God heeft ons de wet gegeven om ons op de zonde te wijzen.
En als wij onze zonde inzien is er maar één Weg, de weg die Jezus ons is voorgegaan. Sterven aan je oude ik en je nieuwe leven aandoen. Geheiligd door het bloed van Jezus.

Romeimen 8:1 Het is duidelijk dat mensen die van Christus Jezus zijn, niet veroordeeld zullen worden. (GENADE DUS!!!) 2 Doordat u met Christus Jezus verbonden bent, geldt voor u de nieuwe wet: De wet van de Geest, de wet van het leven. U bent losgemaakt uit de wurgende greep van de zonde en bevrijd uit de macht van de dood. 3 Het was voor de wet niet mogelijk te bevrijden, omdat zij stukliep op de zwakheid van de menselijke natuur. Daarom heeft God Zijn eigen Zoon gestuurd, Die net als de zondige mensen, een menselijk lichaam had. Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen. Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest. (EN NIET LATEN LEIDEN DOOR WETTEN EN REGELS DUS!!)

Het gaat dus om de volgorde! Eerst basis-voedsel. En daar horen wetten en regels niet bij. De basis is genade. God wil je fouten vergeven. En God wil Zelf in jou, je zwakheden veranderen. Pas als de Heilige Geest de wetten van God in je hart heeft geschreven -dat werkt heel anders dan weten wat er wel en niet mag!!- kun je gaan leven. Niet op basis van die wetten, maar op basis van rust en onrust. Dat hoort het 'stuur' van je leven te zijn. Zolang je rustig bent; lekker doorleven. Pas als je onrustig wordt ga je bekijken wat de Heilige Geest je duidelijk wil maken. En vanuit kennis van Jezus in je hart wordt je dan automatisch bijgestuurd. Heel persoonlijk. Aangepast aan jouw karakter en omstandigheden. Je leeft dus niet op basis van kennis wat wel en niet hoort, maar vanuit OPENBARING (automatisch bekend worden) in je hart van wat wel en niet hoort voor jou.

Romeinen 7:6 Maar nu zijn wij van de wet bevrijd. Omdat wij gestorven zijn, kan zij ons niet vasthouden. Nu kunnen we God op een heel nieuwe manier dienen: Vanuit ons hart, door Zijn Geest en niet door het angstvallig houden van allerlei opgelegde wetten.

Zorg dat alle 'opgelegde' wetten uit jou leven verdwijnen Opgelegde wetten zijn dingen waarvan je 'eigenlijk denkt dat ze niet horen' of dingen waarvan je 'eigenlijk denkt dat God het niet leuk vindt', maar die je niet vanuit je hart doet of laat. Zolang er zulke wetten zijn zul je JUIST fouten maken en juist niet kunnen afrekenen met zonde.

Romeinen 7:8 Maar de zonde maakte misbruik van de wet om slechte begeerten in mij op te wekken. Want als er geen wet is, die overtreden kan worden, heeft de zonde geen schijn van kans.

Maar je kunt toch niet zomaar fouten gaan maken? Nee, maar voor dat je gaat 'focussen' op je fouten en je falen, zou je eerst je moeten focussen op de genade, op Gods geest en op de manier hoe God met ons om wil gaan in deze dingen.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 20:58

KAT125 schreef:
De meer of minder heldere voorstelling van eene zaak, die men zich door middel van het denkvermogen vormt. Gedachte is de algemeene uitdrukking. Denkbeeld is de uitkomst van het denken, het beeld dat ten slotte door ons voorstellingsvermogen gevormd wordt; het kan dus nooit, gelijk wel eens met gedachte geschiedt, voor het denken zelf genomen worden. Het is mij nooit in de gedachte (niet: in het denkbeeld) gekomen. Denkwijze is de tot gewoonte geworden manier van denken, die een gevolg is van iemands karakter, beginselen, enz. Begrip is de samenvatting van het gedachte tot één geheel, als basis van een oordeel. Als ge de moeite hadt genomen u een juist begrip van de zaak te vormen, dan zotidt ge niet zulk een scheef oordeel geveld hebben. Het woord meening duidt het onzekere en onvolkomene in de oordeelvelling aan. Idee is een vreemd woord voor gedachte en denkbeeld; in philoso-phische taal wordt het vooral voor begrip gebruikt, de leer der aangeboren ideeën. Dikwijls wordt het gebruikt voor gedachte, in tegenoverstelling van de werkelijkheid. Inzien en gevoelen stellen meer op den voorgrond, dat het eene bepaald subjectieve gedachte is; mijns inziens, volgens mijn gevoelen. In het eerste geval is de gedachte het gevolg van persoonlijke waarneming met het oog (figuurlijk opgevat) en dus van doorzicht en inzicht; in het tweede geval berust de gedachte op het persoonlijk gevoel van den spreker. Een oordeel daarentegen moet objectief wezen, daar het een gevolg is van overwegen en erkennen. Overtuiging is het sterke gevoel van zekerheid dat eene gedachte, die men omtrent iets koestert, waar is. Erachten en bedunken zijn infinitieven van verouderde werkwoorden en thans slechts in den genitiefvorm in gebruik. Erachten is eene meening koesteren, die op eenig onderzoek berust; bedunken is het hebben eener meening, die niet het gevolg is van eenig onderzoek, maar enkel van eene oppervlakkige waarneming

Ik denk dat je hier wel wat mee kan.

Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 21:11

JONATHAN890 schreef:
Kijk...en hier gaat t allemaal om. God heeft ons de wet gegeven om ons op de zonde te wijzen.
En als wij onze zonde inzien is er maar één Weg, de weg die Jezus ons is voorgegaan. Sterven aan je oude ik en je nieuwe leven aandoen. Geheiligd door het bloed van Jezus.

Romeimen 8:1 Het is duidelijk dat mensen die van Christus Jezus zijn, niet veroordeeld zullen worden. (GENADE DUS!!!) 2 Doordat u met Christus Jezus verbonden bent, geldt voor u de nieuwe wet: De wet van de Geest, de wet van het leven. U bent losgemaakt uit de wurgende greep van de zonde en bevrijd uit de macht van de dood. 3 Het was voor de wet niet mogelijk te bevrijden, omdat zij stukliep op de zwakheid van de menselijke natuur. Daarom heeft God Zijn eigen Zoon gestuurd, Die net als de zondige mensen, een menselijk lichaam had. Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen. Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest. (EN NIET LATEN LEIDEN DOOR WETTEN EN REGELS DUS!!)

Het gaat dus om de volgorde! Eerst basis-voedsel. En daar horen wetten en regels niet bij. De basis is genade. God wil je fouten vergeven. En God wil Zelf in jou, je zwakheden veranderen. Pas als de Heilige Geest de wetten van God in je hart heeft geschreven -dat werkt heel anders dan weten wat er wel en niet mag!!- kun je gaan leven. Niet op basis van die wetten, maar op basis van rust en onrust. Dat hoort het 'stuur' van je leven te zijn. Zolang je rustig bent; lekker doorleven. Pas als je onrustig wordt ga je bekijken wat de Heilige Geest je duidelijk wil maken. En vanuit kennis van Jezus in je hart wordt je dan automatisch bijgestuurd. Heel persoonlijk. Aangepast aan jouw karakter en omstandigheden. Je leeft dus niet op basis van kennis wat wel en niet hoort, maar vanuit OPENBARING (automatisch bekend worden) in je hart van wat wel en niet hoort voor jou.

Romeinen 7:6 Maar nu zijn wij van de wet bevrijd. Omdat wij gestorven zijn, kan zij ons niet vasthouden. Nu kunnen we God op een heel nieuwe manier dienen: Vanuit ons hart, door Zijn Geest en niet door het angstvallig houden van allerlei opgelegde wetten.

Zorg dat alle 'opgelegde' wetten uit jou leven verdwijnen Opgelegde wetten zijn dingen waarvan je 'eigenlijk denkt dat ze niet horen' of dingen waarvan je 'eigenlijk denkt dat God het niet leuk vindt', maar die je niet vanuit je hart doet of laat. Zolang er zulke wetten zijn zul je JUIST fouten maken en juist niet kunnen afrekenen met zonde.

Romeinen 7:8 Maar de zonde maakte misbruik van de wet om slechte begeerten in mij op te wekken. Want als er geen wet is, die overtreden kan worden, heeft de zonde geen schijn van kans.

Maar je kunt toch niet zomaar fouten gaan maken? Nee, maar voor dat je gaat 'focussen' op je fouten en je falen, zou je eerst je moeten focussen op de genade, op Gods geest en op de manier hoe God met ons om wil gaan in deze dingen.

Ik geloof niet dat God "je zwakheden veranderd"
Ik dacht dat we juist in onze zwakheid sterk staan.
Persoonlijk merk ik dat veel in mijn leven bij tegenslag en verdriet ... als je voelt dat je het zo graag anders had gewild .. juist in die momenten ben ik sterk, soms huil ik tranen met tuiten, maar in dat verdriet ben ik niet alleen, want God is bij me en in mijn zwakheid is Hij bij me en daarom sta ik sterk.
Dat doet niks af of verandert mijns inziens niks aan mijn zwakheid.
Naar boven

Auteur Bericht
KAT125

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 21:27

KAT125 schreef:
De meer of minder heldere voorstelling van eene zaak, die men zich door middel van het denkvermogen vormt. Gedachte is de algemeene uitdrukking. Denkbeeld is de uitkomst van het denken, het beeld dat ten slotte door ons voorstellingsvermogen gevormd wordt; het kan dus nooit, gelijk wel eens met gedachte geschiedt, voor het denken zelf genomen worden. Het is mij nooit in de gedachte (niet: in het denkbeeld) gekomen. Denkwijze is de tot gewoonte geworden manier van denken, die een gevolg is van iemands karakter, beginselen, enz. Begrip is de samenvatting van het gedachte tot één geheel, als basis van een oordeel. Als ge de moeite hadt genomen u een juist begrip van de zaak te vormen, dan zotidt ge niet zulk een scheef oordeel geveld hebben. Het woord meening duidt het onzekere en onvolkomene in de oordeelvelling aan. Idee is een vreemd woord voor gedachte en denkbeeld; in philoso-phische taal wordt het vooral voor begrip gebruikt, de leer der aangeboren ideeën. Dikwijls wordt het gebruikt voor gedachte, in tegenoverstelling van de werkelijkheid. Inzien en gevoelen stellen meer op den voorgrond, dat het eene bepaald subjectieve gedachte is; mijns inziens, volgens mijn gevoelen. In het eerste geval is de gedachte het gevolg van persoonlijke waarneming met het oog (figuurlijk opgevat) en dus van doorzicht en inzicht; in het tweede geval berust de gedachte op het persoonlijk gevoel van den spreker. Een oordeel daarentegen moet objectief wezen, daar het een gevolg is van overwegen en erkennen. Overtuiging is het sterke gevoel van zekerheid dat eene gedachte, die men omtrent iets koestert, waar is. Erachten en bedunken zijn infinitieven van verouderde werkwoorden en thans slechts in den genitiefvorm in gebruik. Erachten is eene meening koesteren, die op eenig onderzoek berust; bedunken is het hebben eener meening, die niet het gevolg is van eenig onderzoek, maar enkel van eene oppervlakkige waarneming

SUSANNAH475 schreef:
Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley

wel ff denken en lezen of 5x lezen. niemadn maakt het mij makkelijk, ik jullie ook niet,sorry
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 21:27

JONATHAN890 schreef:

Ik denk dat je een heel grote denkfout maakt. Deze tien geboden zijn universeel geldig voor iedereen. Er zal geen moment komen dat als we deze regels overtreden we er gemakkelijk overheen kunnen praten.
Het heeft m.i. niets te maken met geestelijke volwassenheid. De wet die de Geest in je hart legt zal dus nooit ingaan tegen deze geboden.
Je stelt het Nieuwe Verbond tegenover het Oude, maar ze liggen in elkaars verlengde. Ze zouden elkaar niet tegenspreken. Gods Verbond met de Geest is niet een geheel nieuw verbond, maar de invulling van het Oude Verbond, nl. de verlossing die het Oude Verbond niet bracht door Jezus Christus.
Als je gelooft in genade, moet je ook aanvaarden dat de wet nog steeds van toepassing is, want anders heb je geen genade nodig. Maar de verlossin van deze wet is door Jezus Christus.
Derhalve de 10 geboden zijn nog steeds geldig.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 21:32

KAT125 schreef:
KAT125 schreef:

wel ff denken en lezen of 5x lezen. niemadn maakt het mij makkelijk, ik jullie ook niet,sorry

Je maakt het toch niet met opzet moeilijk ? Dat was niet mijn insteek hoor Kat ... en wat een ander doet, moet je dat dan gelijk terugdoen ? of begrijp ik jou nu niet goed ??
Naar boven

Auteur Bericht
KAT125

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 21:35

SUSANNAH475 schreef:
Je maakt het toch niet met opzet moeilijk ? Dat was niet mijn insteek hoor Kat ... en wat een ander doet, moet je dat dan gelijk terugdoen ? of begrijp ik jou nu niet goed ??

ik weet ook niet alles hoor, ik wil me in veel dingen verdiepen,maar kanniet alles weten, ik zoek en spruer de hele dag door. en als ik het opvat dan reageer ik er op,maar sosm zie ik het wel es verkeert. maar dacht ff hersenbrekers plaatsen,dan heb ik ff wat rust.
het is niet persoonlijk bedoeld hoor suus. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 21:54

WILMA729 schreef:
Ik hoor in heel deze discussie te weinig de gedachte dat de wet van God, de tien geboden dus, zoals Mozes ze kreeg, leefregels zijn die God ons gaf voor ons eigen bestwil.
Om ons ongeluk en verdriet te besparen.
Wie wordt er b.v. gelukkig van als hij/zij altijd maar begeert wat een ander heeft?? Wie voelt zich een goed mens als hij/sij steelt? Wie vindt zichzelf een kanjer als hij/zij valse getuigenis spreekt en lekker loopt te roddelen ? Wie voelt zich er goed bij al hij/zij lekker respectloos met vader en moeder om gaat?

De wet is voor ons allemaal, voor hoe God de mens bedoelt heeft toen hij Adam en eva schiep.

Het is geen moeten, maar graag willen, als je kind van God bent.
Dus waarom zou je die wet verwerpen en daar geen waarde aan hechten?

Er staat niet voor niks: "Heb God lief boven alles, en uw naaste als uzelf, aan deze twee geboden hangt de ganse wet"

Dus die wet staat niet los van God liefhebben, die hangt eraan vast.

Pffff ... wat een discussie hee ...
enne Wilma ... ben het met jou eens dat de 10 geboden geschreven en gegeven zijn uit liefde ...
God redde eerst zijn volk van de slavernij uit Egypte en gaf het daarna de 10 geboden (leefregels) uit liefde.

"De liefdesgeschiedenis van God met Israël bestaat ten diepste daarin dat Hij het de Thora geeft, dat wil zeggen, het de ogen opent voor het ware wezen van de mens en het de weg wijst van het juiste menszijn; deze geschiedenis bestaat erin dat de mens zo, door in trouw jegens de ene God te leven, zichzelf ervaart als de geliefde van God, en vreugde beleeft aan de waarheid, aan de gerechtigheid - vreugde aan God, wat zijn eigenlijke geluk wordt: “Wie anders dan U heb ik in de hemel, niets wil ik op aarde dan U ...Mij is het genoeg bij de Heer te vertoeven” (Ps.73 (72), 25.28)."

Ik geloof dat Jezus de 10 geboden samengevat heeft, namelijk dat we God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf ...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:20

CHATULIEM619 schreef:
Voor mij gaat het om het principe, je knoeit niet met Gods Woord.

Dus iets uitleggen in andere woorden is knoeien? Lastig preken dan Knipoog smiley Clown smiley

Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 25 februari 2010, 22:21
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:43

CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je een heel grote denkfout maakt. Deze tien geboden zijn universeel geldig voor iedereen. Er zal geen moment komen dat als we deze regels overtreden we er gemakkelijk overheen kunnen praten.
Het heeft m.i. niets te maken met geestelijke volwassenheid. De wet die de Geest in je hart legt zal dus nooit ingaan tegen deze geboden.
Je stelt het Nieuwe Verbond tegenover het Oude, maar ze liggen in elkaars verlengde. Ze zouden elkaar niet tegenspreken. Gods Verbond met de Geest is niet een geheel nieuw verbond, maar de invulling van het Oude Verbond, nl. de verlossing die het Oude Verbond niet bracht door Jezus Christus.
Als je gelooft in genade, moet je ook aanvaarden dat de wet nog steeds van toepassing is, want anders heb je geen genade nodig. Maar de verlossin van deze wet is door Jezus Christus.
Derhalve de 10 geboden zijn nog steeds geldig.

Mag ik even heel duidelijk reageren

[b]Nergens heb je mij horen zeggen, dat de 10 geboden slecht zijn, niet als God's woord beschouwd hoeven te worden, dat deze regels niet meer gevolgd hoeven te worden, immers God zelf heeft ze gegeven, dezelfde God die door Zijn Geest in God's kinderen woont en ons Zijn wil bekend maakt.

Laatst aangepast door
JONATHAN890
op donderdag 25 februari 2010, 22:44
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:55

JONATHAN890 schreef:
Nergens heb je mij horen zeggen, dat de 10 geboden slecht zijn, niet als God's woord beschouwd hoeven te worden, dat deze regels niet meer gevolgd hoeven te worden, immers God zelf heeft ze gegeven, dezelfde God die door Zijn Geest in God's kinderen woont en ons Zijn wil bekend maakt.

...en zelfs Zijn leefregels in de harten van mensen schrijft (zie oa Romeinen 2 voor mogelijke verdere betekenis hiervan).
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:59

HENK710 schreef:
...en zelfs Zijn leefregels in de harten van mensen schrijft (zie oa Romeinen 2 voor mogelijke verdere betekenis hiervan).

Nou als je dan toch gaat lezen in Romeinen....lees dan gelijk ff door tot hoofdstuk....eh...doe t eind maar
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:02

JONATHAN890 schreef:
Nou als je dan toch gaat lezen in Romeinen....lees dan gelijk ff door tot hoofdstuk....eh...doe t eind maar

Is inderdaad een mooi, boeiend, leerzaam deel, zeker ook met het oog op dit thema. Maar ik doel nu even specifiek op het gedeelte dat gaat over de mensen die leven zonder wet en er toch aan voldoen en de gedachten van God hierover. Daarover zegt Paulus dat deze mensen laten zien dat God de mens Zijn leefregels in het hart gegraveerd heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:21

HENK710 schreef:
Dus iets uitleggen in andere woorden is knoeien? Lastig preken dan Knipoog smiley Clown smiley
Het wordt knoeien als je je interpretatie als even onfeilbaar maakt als het Woord.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:25

CHATULIEM619 schreef:
Het wordt knoeien als je je interpretatie als even onfeilbaar maakt als het Woord.

Waar gebeurt dat dan? Hier niet in elk geval!
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:31

CHATULIEM619 schreef:

het enige doel van de wet is ons op de zonde te wijzen,
.........zodat wij zullen inzien dat wij falen,
...........en verlossing zullen zoeken bij Christus Jezus
.............die dan zijn wet in ons hart zal leggen.

En wat maakt t uit met welke woorden je aan t kruis komt.

Er kwam ook eens een moordenaar aan t kruis........en hij leefde nog lang en gelukkig Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:38

HENK710 schreef:
Waar gebeurt dat dan? Hier niet in elk geval!
Henk dat spelletje heb je te vaak met mij gespeeld. ga maar iemand anders lastig vallen met je vreemde opmerkingen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:44

CHATULIEM619 schreef:
Henk dat spelletje heb je te vaak met mij gespeeld. ga maar iemand anders lastig vallen met je vreemde opmerkingen.

Ik speel geen spel, ik vraag enkel naar duidelijkheid over een opmerking van je. Zelfs serieus doorvragen mag dus al niet meer? Dat zegt genoeg...
Naar boven

Auteur Bericht
KAT125

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 00:08

HENK710 schreef:
Ik speel geen spel, ik vraag enkel naar duidelijkheid over een opmerking van je. Zelfs serieus doorvragen mag dus al niet meer? Dat zegt genoeg...

henk, je had het over preken, ben je dominee dan?
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 00:11

KAT125 schreef:
henk, je had het over preken, ben je dominee dan?

Nee!
Maar je mag er ook bijbelstudie voor lezen hoor Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 00:16

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op vrijdag 26 februari 2010, 00:28
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 00:24

HENK710 schreef:
Henk ik heb te vaak met je meegemaakt dat je A zei, en dan zei ik B, en dan verweet je me dat je B gezegd had en dat ik je verkeerd begrepen heb. Op die manier heeft het gewoon geen zin om met je te praten.
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA729

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 01:25

SUSANNAH475 schreef:
Pffff ... wat een discussie hee ...
enne Wilma ... ben het met jou eens dat de 10 geboden geschreven en gegeven zijn uit liefde ...
God redde eerst zijn volk van de slavernij uit Egypte en gaf het daarna de 10 geboden (leefregels) uit liefde.

"De liefdesgeschiedenis van God met Israël bestaat ten diepste daarin dat Hij het de Thora geeft, dat wil zeggen, het de ogen opent voor het ware wezen van de mens en het de weg wijst van het juiste menszijn; deze geschiedenis bestaat erin dat de mens zo, door in trouw jegens de ene God te leven, zichzelf ervaart als de geliefde van God, en vreugde beleeft aan de waarheid, aan de gerechtigheid - vreugde aan God, wat zijn eigenlijke geluk wordt: “Wie anders dan U heb ik in de hemel, niets wil ik op aarde dan U ...Mij is het genoeg bij de Heer te vertoeven” (Ps.73 (72), 25.28)."

Ik geloof dat Jezus de 10 geboden samengevat heeft, namelijk dat we God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf ...

idd suus, ik geloof dat wij de enigen zijn die dit zo eenvoudig en simpel zien.
Het is toch klip en klaar........duidelijk genoeg???
Ik snap deze hele discussie niet
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:06

WILMA729 schreef:
idd suus, ik geloof dat wij de enigen zijn die dit zo eenvoudig en simpel zien.
Het is toch klip en klaar........duidelijk genoeg???
Ik snap deze hele discussie niet

Zo dan zijn we weer terug bij af.
God de Vader houd zoveel van ons, dat Hij onze geestelijke welzijn en lichamelijke gezondheid, De Hoogste Prioriteit heeft gegeven.
Leef in Vrede, Jill
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:10

CHATULIEM619 schreef:
Henk ik heb te vaak met je meegemaakt dat je A zei, en dan zei ik B, en dan verweet je me dat je B gezegd had en dat ik je verkeerd begrepen heb. Op die manier heeft het gewoon geen zin om met je te praten.

Gaan we weer Chat. Lekker zwartmaken van anderen zo publiek op het forum. Waarom toch? Want als ik A zeg, blijf ik A zeggen! Dus het is nog een valse beschuldiging ook!

Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 26 februari 2010, 13:14
Naar boven

Auteur Bericht
KAT125

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:11

HENK710 schreef:
Nee!
Maar je mag er ook bijbelstudie voor lezen hoor Knipoog smiley

ik heb eer wel verschil in wat voor bijbel studie. als alles een was,was het makkelijker. waarom die verschillen in geloof???
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 5 van 7