Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 00:19
|
|
|
MAR907 schreef: | Als ik dit zo lees moet ik denken aan de "ballingschap" van Gods volk in Egypte. Zij moesten zich ook houden aan de "wetticisme" van Farao. Dan komt er een verlosser (Mozes) en moesten de Joden kiezen.
Even een Parallelisme waar het antwoordt te vinden is.
De Here Jezus zegt dit:
Rev 18:4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
Met andere woorden: ga uit de wetticisme van Babylon. Inderdaad sta je dan aan de zijlijn voor hun. |
toch zie ik hier wel een duidelijk verschil, mar, hoewel je reactie als steuntje bedoeld lijkt te zijn;
* het volk israel werd onderdrukt door een farao, een afgod(endienaar) dus eigenlijk; en een kerkeraad met een andere visie dan de mijne kun je daar denk ik niet mee vergelijken. * daarnaast denk ik persoonlijk dat het niet verstandig zou zijn, om "van haar uit te gaan" en dus deze gemeente dan maar te verlaten; de kerkeraad probeert Gods woord te laten prevaleren boven persoonlijke belangen, van uit hun visie op echtscheiding en hertrouw. op zich een nobel streven, vind ik, ook al betekend dit dat ik hierin enorm van mening met hen verschil, en we onze denkwijze beiden op de bijbel denken te baseren. * bovendien zou het verlaten van de gemeente waar ik bij behoor, geen uitgaan zijn, vanuit een zondige leefomgeving, om zo niet besmet te worden met een zondige manier van denken/levensstijl, maar het zou een vlucht zijn, om de emoties te ontlopen. vanuit de bijbel zijn echter ook voorbeelden te vinden, dat gelovigen zich aanpasten aan een te strakke structuur binnen de geloofsgemeenschap, in afwachting van de weg die God met hen wilde gaan..... soms is die weg misschien, om je te "onderwerpen" aan het gezag, dat de kerkeraad van God zelf heeft gekregen, hoewel dat niet altijd de gemakkelijkste weg hoeft te zijn. * wat voor mij persoonlijk meespeelt, is dat ik in deze gemeente fijne contacten heb met medegelovigen, en bovendien het leven van mijn meisje ook niet uit haar sociale omgeving wil losrukken. dit ingebed zijn in de gemeente is ook van groot belang, denk ik!
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zondag 12 september 2010, 00:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 07:10
|
|
|
HANNAH810 schreef: | joost, ik heb diezelfde discussie over hertrouw met onze predikant en kerkeraad gevoerd; maar nu is het komende zondag voorbereiding op het heilig avondmaal, en wat doe je dan, he? tegen de visie van de kerkeraad ingaan, heb ik geen moeite mee; mijn leven behoort Hem toe; niet aan een kerkgemeenschap, maar om nu tegen de visie van de kerkeraad in, toch aan het avondmaal te gaan, dat is weer tegen mijn beloften, die ik bij mijn belijdenis heb gedaan; zo kom je gevoelsmatig toch heel gemakkelijk aan de zijlijn van een gemeente te staan, zoals imke en pieter al aangaven.
het zal vast geen gemakkelijke zondag worden, en volgende week ook niet; maar ik verwacht dat God de zegen van de tafel wel naar de bank kan brengen..........
.Zulke situaties heb je nu wanneer je de Schrift naar de letter leest en niet naar de Geest...het is allemaal zo radicaal en ondanks het gepreek over liefdevol zijn en dergelijke zaken meer doen ze hier aan discriminatie met als excuus dat het zo beschreven staat. Ik zou graag eens willen weten of ze echt alles naleven zoals het vermeld staat. Kan dat eigenlijk wel in deze tijd?
Frank
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOOST764
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 09:10
|
|
|
Mee eens.
Als je de Bijbel naar de letter leest zou je je zoon moeten stenigen wanneer hij vloekt.
Ik denk niet dat een aardse rechter je dat in dank af zal nemen......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 13:05
|
|
|
HANNAH810 schreef: | toch zie ik hier wel een duidelijk verschil, mar, hoewel je reactie als steuntje bedoeld lijkt te zijn;
* het volk israel werd onderdrukt door een farao, een afgod(endienaar) dus eigenlijk; en een kerkeraad met een andere visie dan de mijne kun je daar denk ik niet mee vergelijken. * daarnaast denk ik persoonlijk dat het niet verstandig zou zijn, om "van haar uit te gaan" en dus deze gemeente dan maar te verlaten; de kerkeraad probeert Gods woord te laten prevaleren boven persoonlijke belangen, van uit hun visie op echtscheiding en hertrouw. op zich een nobel streven, vind ik, ook al betekend dit dat ik hierin enorm van mening met hen verschil, en we onze denkwijze beiden op de bijbel denken te baseren. * bovendien zou het verlaten van de gemeente waar ik bij behoor, geen uitgaan zijn, vanuit een zondige leefomgeving, om zo niet besmet te worden met een zondige manier van denken/levensstijl, maar het zou een vlucht zijn, om de emoties te ontlopen. vanuit de bijbel zijn echter ook voorbeelden te vinden, dat gelovigen zich aanpasten aan een te strakke structuur binnen de geloofsgemeenschap, in afwachting van de weg die God met hen wilde gaan..... soms is die weg misschien, om je te "onderwerpen" aan het gezag, dat de kerkeraad van God zelf heeft gekregen, hoewel dat niet altijd de gemakkelijkste weg hoeft te zijn. * wat voor mij persoonlijk meespeelt, is dat ik in deze gemeente fijne contacten heb met medegelovigen, en bovendien het leven van mijn meisje ook niet uit haar sociale omgeving wil losrukken. dit ingebed zijn in de gemeente is ook van groot belang, denk ik! |
Ik geloof dat je het goede gekozen hebt, voor jezelf en voor je meisje. Het belangrijkste is dat je in je eigen gemeente blijft komen en dat je door jezelf te blijven laat zien dat je je wilt onderwerpen aan de bepalingen die in jouw gemeente gelden, omdat het jouw geloof is. Het is ook een stukje lijden wat je op je neemt en wil Jezus niet dat we Hem volgen in alles? Ook al kost het ons soms veel? IK vind het heel dapper van je en bid je Gods nabijheid toe. Het zullen twee zware zondagen zijn, maar net wat je zelf al aangeeft, als je een goede band hebt met de mede gelovigen dan kun je ook bij hen terecht en bovenal ..God is altijd bij je.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 15 september 2010, 16:36
|
|
|
FRANKT627 schreef: | .Zulke situaties heb je nu wanneer je de Schrift naar de letter leest en niet naar de Geest...het is allemaal zo radicaal en ondanks het gepreek over liefdevol zijn en dergelijke zaken meer doen ze hier aan discriminatie met als excuus dat het zo beschreven staat. Ik zou graag eens willen weten of ze echt alles naleven zoals het vermeld staat. Kan dat eigenlijk wel in deze tijd? Frank
|
Misschien heel leuk om hierbij het boek van Henri J. M. Nouwen eens te lezen, kun je de beker drinken. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kun-je-de-beker-drinken/1001004002524838/index.html
Wanneer Jezus zijn vrienden Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, vraagt 'Kunnen jullie de beker drinken die Ik zal drinken?', stelt hij de vraag die de essentie raakt van het leven als mens. De beker drinken is veel meer dan het naar binnen gieten van de inhoud, net zoals de broodbreking veel meer is dan het breken van brood of hostie. In dit boek denkt Henri Nouwen na over wat het betekent de beker van het leven te drinken. Hij volgt daarbij drie thema's: vasthouden, heffen en drinken, en verkent zo de geestelijke horizonten die zich door Jezus' vraag voor ons openen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: woensdag 15 september 2010, 22:10
|
|
|
Misschien heel leuk om hierbij het boek van Henri J. M. Nouwen eens te lezen, kun je de beker drinken. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kun-je-de-beker-drinken/1001004002524838/index.html
Wanneer Jezus zijn vrienden Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, vraagt 'Kunnen jullie de beker drinken die Ik zal drinken?', stelt hij de vraag die de essentie raakt van het leven als mens. De beker drinken is veel meer dan het naar binnen gieten van de inhoud, net zoals de broodbreking veel meer is dan het breken van brood of hostie. In dit boek denkt Henri Nouwen na over wat het betekent de beker van het leven te drinken. Hij volgt daarbij drie thema's: vasthouden, heffen en drinken, en verkent zo de geestelijke horizonten die zich door Jezus' vraag voor ons openen.
Dat is het punt zoals je dit schrijft Sjalom Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 15:42
|
|
|
van sommige reacties hier krijg ik hartkloppingen van....
bbrrrr..... als je een leven hebt met God, en Hij in je leeft en woont als een liefhebbende God, wil Hij toch echt al het goede voor de mens...
Tot de dood ons scheidt....dat dacht ik eerder ook... heb het nog nooit zo ellendig gehad als de 9 jaar huwelijk.... en..mijn dankbaarste dag is...dat ik gescheiden ben, en ik God daar tot vandaag, ook na 15 jaar intens dankbaar voor ben, dat HIJ mij uit die ellende gehaald heeft..
wat is een huwelijk?? dat wat door de ambtenaar ondertekend is? en de getrouwden ook??
stel....dat ik zou willen trouwen, ......blijkt ook dat je niet mag samen wonen en niet trouwen..wat mag je dan wel?? Ik weet!!! dat dit wetjes zijn, maar niet voor mij...
de bijbel...door mensen geschreven....en voor die tijd.. ik zie velen die in een 2 e huwelijk gelukkig zijn geworden.. je weet niet waar je aan begint, als je 25 jaar bent en..."trouw tot de dood scheidt "belooft....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 16:15
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | van sommige reacties hier krijg ik hartkloppingen van....
bbrrrr..... als je een leven hebt met God, en Hij in je leeft en woont als een liefhebbende God, wil Hij toch echt al het goede voor de mens...
Tot de dood ons scheidt....dat dacht ik eerder ook... heb het nog nooit zo ellendig gehad als de 9 jaar huwelijk.... en..mijn dankbaarste dag is...dat ik gescheiden ben, en ik God daar tot vandaag, ook na 15 jaar intens dankbaar voor ben, dat HIJ mij uit die ellende gehaald heeft..
wat is een huwelijk?? dat wat door de ambtenaar ondertekend is? en de getrouwden ook??
stel....dat ik zou willen trouwen, ......blijkt ook dat je niet mag samen wonen en niet trouwen..wat mag je dan wel?? Ik weet!!! dat dit wetjes zijn, maar niet voor mij...
Wettenloos en bandenloos leven zeker
de bijbel...door mensen geschreven....en voor die tijd.. ik zie velen die in een 2 e huwelijk gelukkig zijn geworden.. je weet niet waar je aan begint, als je 25 jaar bent en..."trouw tot de dood scheidt "belooft.... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 18:27
|
|
|
wettenloos en bandenloos??
nee!! wanneer God als Vader, Jezus Zijn bloed gegeven heeft, en Hij het middelpunt van het leven is, en Zijn liefde door het leven heen stroomt............Hij nabij is in elke vezel, en in al de dingen van het leven, de wet volbracht heeft, en...die liefde door dringt, dan is er overgave...en is leven leven, zoasl Hij het bedoelt heeft... Hij alles in mij(of een ieder), en dan is er geen wetteloosheid of bandeloosheid..
ik hoop het zo een beetje uit te leggen.. beetje lastig om onder woorden te brengen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 21:18
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | je weet niet waar je aan begint, als je 25 jaar bent en..."trouw tot de dood scheidt "belooft.... |
Een gevaarlijk stigma in mijn ogen. Er zijn voldoende mensen die zeer bewust ja zeggen en trouw beloven tot de dood, ook op die leeftijd. Dat dit niet altijd ook volbracht wordt, hoeft niet te zeggen dat de keuze indertijd niet bewust geweest zou zijn. Er kan vanalles op ons pad komen waardoor we ergens vast lopen en/of waardoor we ons niet meer (kunnen) houden aan onze belofte. En ja, dat is spijtig, dat we dat als mensen niet altijd (meer) op kunnen brengen. Maar maakt dat de eerdere keus meteen niet bewust????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 21:22
|
|
|
HENK710 schreef: | Een gevaarlijk stigma in mijn ogen. Er zijn voldoende mensen die zeer bewust ja zeggen en trouw beloven tot de dood, ook op die leeftijd. Dat dit niet altijd ook volbracht wordt, hoeft niet te zeggen dat de keuze indertijd niet bewust geweest zou zijn. Er kan vanalles op ons pad komen waardoor we ergens vast lopen en/of waardoor we ons niet meer (kunnen) houden aan onze belofte. En ja, dat is spijtig, dat we dat als mensen niet altijd (meer) op kunnen brengen. Maar maakt dat de eerdere keus meteen niet bewust???? |
Is het niet zo dat je achteraf bedenkt dat het misschien niet zo verstandig was en is geweest? Wijsheid komt met de jaren toch? En praktisch niemand die gaat trouwen doet dat met het idee om weer te gaan scheiden......en het is net wat Henk zegt, er kan zoveel op je pad komen en je kan ieder een andere weg gaan terwijl je dat niet voor ogen had toen je ging trouwen........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 21:35
|
|
|
HENK710 schreef: | Een gevaarlijk stigma in mijn ogen. Er zijn voldoende mensen die zeer bewust ja zeggen en trouw beloven tot de dood, ook op die leeftijd. Dat dit niet altijd ook volbracht wordt, hoeft niet te zeggen dat de keuze indertijd niet bewust geweest zou zijn. Er kan vanalles op ons pad komen waardoor we ergens vast lopen en/of waardoor we ons niet meer (kunnen) houden aan onze belofte. En ja, dat is spijtig, dat we dat als mensen niet altijd (meer) op kunnen brengen. Maar maakt dat de eerdere keus meteen niet bewust???? |
ik soreek nu ook uit mijn ervaringen van nu.....en OOK ik...ging met overtuiging in het huwelijk...maar een hele grote fout geweest, en achter af...is altijd zo, zie je het... en zeker///zijn ook huwelijke die OOK goed gaan en zijn..... maar ..ik bedenk me,. nu met ervaringen en wijsheden, dat he wel heel veel zegt...trouw zijn tot de dood...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 21:37
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | ik soreek nu ook uit mijn ervaringen van nu.....en OOK ik...ging met overtuiging in het huwelijk...maar een hele grote fout geweest, en achter af...is altijd zo, zie je het... en zeker///zijn ook huwelijke die OOK goed gaan en zijn..... maar ..ik bedenk me,. nu met ervaringen en wijsheden, dat he wel heel veel zegt...trouw zijn tot de dood... |
Ik moet je eerlijk zeggen dat ALS ik nu weer ging trouwen ik er toch ook wel weer vanuit zal gaan dat het tot de dood ons scheidt is............. Je moet ook vooruit leven en weer kunnen geloven in het goede......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 21:40
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | van sommige reacties hier krijg ik hartkloppingen van....
de bijbel...door mensen geschreven....en voor die tijd.. ik zie velen die in een 2 e huwelijk gelukkig zijn geworden.. je weet niet waar je aan begint, als je 25 jaar bent en..."trouw tot de dood scheidt "belooft.... |
Wat een giga onzin verhaal schrijf je hier zeg ..... Je bent wel zelf in het huwelijk gestapt naar ik aanneem, denk niet dat iemand je daartoe heeft gedwongen ..... bbrrrr..... als je een leven hebt met God, en Hij in je leeft en woont als een liefhebbende God, wil Hij toch echt al het goede voor de mens...
Heeft Hij jou echt uit die ellende gehaald, want als je dat zegt zeg je ook dat Hij jou heeft toegestaan, om in het huwelijk stappen ....
De bijbel is door mensen geschreven .... en voor die tijd..
In die tijd werd ook geschreven "heb de Heer uw God lief...." en "alzo lief had God de wereld, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft .... " en "Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben....." Maar goed dat zal dan ook voor die tijd zijn geschreven .....
Volgens mij klopt er ergens iets niet in je verhaal .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 21:42
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik moet je eerlijk zeggen dat ALS ik nu weer ging trouwen ik er toch ook wel weer vanuit zal gaan dat het tot de dood ons scheidt is............. Je moet ook vooruit leven en weer kunnen geloven in het goede...... |
ik ook...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 22:00
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Wat een giga onzin verhaal schrijf je hier zeg ..... Je bent wel zelf in het huwelijk gestapt naar ik aanneem, denk niet dat iemand je daartoe heeft gedwongen ..... bbrrrr..... als je een leven hebt met God, en Hij in je leeft en woont als een liefhebbende God, wil Hij toch echt al het goede voor de mens...
Heeft Hij jou echt uit die ellende gehaald, want als je dat zegt zeg je ook dat Hij jou heeft toegestaan, om in het huwelijk stappen ....
De bijbel is door mensen geschreven .... en voor die tijd..
In die tijd werd ook geschreven "heb de Heer uw God lief...." en "alzo lief had God de wereld, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft .... " en "Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben....." Maar goed dat zal dan ook voor die tijd zijn geschreven .....
Volgens mij klopt er ergens iets niet in je verhaal ..... |
jah....ik ben zelf in dat huwelijk gestapt, zelfs ingezegend.. mijn trouwtekst....daar had ik in mijn huwelijk heel veel aan....
"Ik zal u niet begeven en u niet verlaten...weest moedig en sterk..." en hier had ik veel sterkte uit gehaald...
en helemaal waar....Hij heeft het allerbeste met Zijn schepping voor... Hij heeft de mens keuses gegeven.. de mens kiest...kan alle kanten op... God is geen tovenaar en wij geen marionetten.... en in mijn verkeerde keuze, ook daarin is God er bij.. omdat...Hij me nooit verlaat..mijn leuze geweest dus om te trouwen...en een ellende in te gaan...
de laatste teksten van..heb uw God lief enz...heeft niet te maken met de leef gewoonten van die tijd, dat is er altijd geweest...vanaf de schepping... God zag dat het zeer goed was-------
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 01:26
|
|
|
Piekie schreef de bijbel...door mensen geschreven....en voor die tijd.. ik zie velen die in een 2 e huwelijk gelukkig zijn geworden.. je weet niet waar je aan begint, als je 25 jaar bent en..."trouw tot de dood scheidt "belooft....
Als ik het nu goed begrijp was de bijbel voor die tijd . Maar hoe zit het nu dan????
Sjalom. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 09:07
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Misschien heel leuk om hierbij het boek van Henri J. M. Nouwen eens te lezen, kun je de beker drinken. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kun-je-de-beker-drinken/1001004002524838/index.html
Wanneer Jezus zijn vrienden Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, vraagt 'Kunnen jullie de beker drinken die Ik zal drinken?', stelt hij de vraag die de essentie raakt van het leven als mens. De beker drinken is veel meer dan het naar binnen gieten van de inhoud, net zoals de broodbreking veel meer is dan het breken van brood of hostie. In dit boek denkt Henri Nouwen na over wat het betekent de beker van het leven te drinken. Hij volgt daarbij drie thema's: vasthouden, heffen en drinken, en verkent zo de geestelijke horizonten die zich door Jezus' vraag voor ons openen. |
mooi boek, cross; ik ben het op t moment aan het lezen; en mijn beker vloeit over..............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 12:21
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Piekie schreef de bijbel...door mensen geschreven....en voor die tijd.. ik zie velen die in een 2 e huwelijk gelukkig zijn geworden.. je weet niet waar je aan begint, als je 25 jaar bent en..."trouw tot de dood scheidt "belooft....
Als ik het nu goed begrijp was de bijbel voor die tijd . Maar hoe zit het nu dan????
Sjalom. Martin |
effe voor de duidelijkheid, zoals ik bedoel..je bent en gaat vaak onbevlekt het huwelijk in. ik ... een meid van 26 stapte in het huweijk, geloofde en eigenlijk denk ik nu, dat ik misschien dan wel wat naief was. ik uit een beschermd gezin stappende, in het huwelijk met iemand, waarmee ik in de 9 jaar daarna, hij een zwaar ongeluk gehad had, 9 meter van de ladder op zijn kop viel, een blackout had. Mijn zoon was 5 maanden oud.... een man die een zwaar ongeluk gehad had, net begonnen met eigen bedrijfje. ik heb veel achter de kiezen gehad.. hij was verslaafd aan gokken drank medicijnen enz. leugen bedrog agressie geweld overspel..... 2x eigen bedrijfje naar de knoppen. okey...er zijn wel rustige tijden geweest.. goede herinneringen, dan moet ik diep graven. ik had veel aan mijn trouw en doop tekst gehad. ben niet weggelopen, zou ik eerlijk gezegd ook niet gedurfd hebben. Toen ik in mijn 8ste maand zwangerschap van mijn jongste zat(ik heb 3 kinderen)kwam ik erachter, dat mijn ex een relatie had met een vrouw in een land waar ie vrijwilligerswerk deed,vanuit een chr.organistie...mee gaan met goederen transportsen enz. Hij was verloofd...... Hij is gegaan..... bevalling en scheiding tegelijk.. klinkt gek? als ik zeg dat dat wel mijn beste moment was?? wat heb ik God bedankt!! en Hij zo nabij is geweest in al die jaren! en nog altijd!! (maar dat lees je wel in andere topics). en ik..hoop gehad had voor mijn ex, maar hij die anders koos(gelukkig).. en hij vertrok naar buitenland. ik net bevallen en alleen met mijn 3 kinderen. maar zo intens me bevrijdt heb gevoeld....... en nee...ik dacht..dat ik er mee klaar was... maar daar zal ik verder niet over uitweiden.. NU...ben ik er nog niet mee klaar...
en ......bij elkaar blijven tot de dood?? ik.. nee, zo zal ik nooit meer een huwelijk ingaan..
het ginig om die zin van.."tot de dood ons scheid"
en...zo word er vaak zo lekker vroom gesproken... allemaal teksten aanslepen hier in het forum.. al die teksten kun je vinden in de bijbel.. maar..waarom al dat gezwam? Laat je zelf zien... wat al die aangedragen teksten met je doet, of niets doen.. je onrust, vertrouwen, simpel...laat je eigen ik meer en meer zien... als je durft en wilt.. is ook jezelf blootstellen..
succes.................
oeps....jah.de bijbel voor die tijd, het oude testament..
Jezus is toch gekomen? Hij is toch in alles het antwoord? Hij...mens, net zoals wij..met zijn dingen en behoeften en energie, bedenk em es als mens, haal em maar lekker dichtbij als mens als vriend. Zike jij je als dingen die daar gebeuren nu nog kunt p;laatsen dan? eeuwen geleden, is nu toch niket van toepassing. Jah de bijbel is door mensen verteld, en de ervaringen van mensen.. geinspireerd, als je de bijbel letterlijk leest kom je wel heel raar uit. daarom heb je Gods Geest nodig om te verstaan.. Daarom is de levenswandel van ezus zo mooi.. Hij laat God zien door zijn leven heen..
Ik vind het prachtig..
Laatst aangepast door
|
PIEKIE042
|
op donderdag 18 november 2010, 22:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 22:05
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | effe voor de duidelijkheid, zoals ik bedoel..je bent en gaat vaak onbevlekt het huwelijk in. ik ... een meid van 26 stapte in het huweijk, geloofde en eigenlijk denk ik nu, dat ik misschien dan wel wat naief was. ik uit een beschermd gezin stappende, in het huwelijk met iemand, waarmee ik in de 9 jaar daarna, hij een zwaar ongeluk gehad had, 9 meter van de ladder op zijn kop viel, een blackout had. Mijn zoon was 5 maanden oud.... een man die een zwaar ongeluk gehad had, net begonnen met eigen bedrijfje. ik heb veel achter de kiezen gehad.. hij was verslaafd aan gokken drank medicijnen enz. leugen bedrog agressie geweld overspel..... 2x eigen bedrijfje naar de knoppen. okey...er zijn wel rustige tijden geweest.. goede herinneringen, dan moet ik diep graven. ik had veel aan mijn trouw en doop tekst gehad. ben niet weggelopen, zou ik eerlijk gezegd ook niet gedurfd hebben. Toen ik in mijn 8ste maand zwangerschap van mijn jongste zat(ik heb 3 kinderen)kwam ik erachter, dat mijn ex een relatie had met een vrouw in een land waar ie vrijwilligerswerk deed,vanuit een chr.organistie...mee gaan met goederen transportsen enz. Hij was verloofd...... Hij is gegaan..... bevalling en scheding tegelijk.. klinkt gek? als ik zeg dat dat wel mijn beste moment was?? wat heb ik God bedankt!! en Hij zo nabij is geweest in al die jaren! en nog altijd!! (maar dat lees je wel in andere topics). en ik..hoop gehad had voor mijn ex, maar hij die anders koos(gelukkig).. en hij verstok naar buitenland. ik net bevallen en alleen met mijn 3 kinderen. maar zo intens me bevrijdt heb gevoeld....... en nee...ik dacht..dat ik er mee klaar was... maar daar zal ik verder niet over uitwijden.. NU...ben ik er nog niet mee klaar...
en ......bij elkaar blijven tot de dood?? ik.. nee, zo zal ik nooit meer een huwelijk ingaan..
en...zo word er vaak zo lekker vroom gesproken... allemaal teksten aanslepen hier in het forum.. al die teksten kun je vinden in de bijbel.. maar..waarom al dat gezwam? Laat je zelf zien... wat al die aangedragen teksten met je doet, of niets doen.. je onrust, vertrouwen, simpel...laat je eigen ik meer en meer zien... als je durft en wilt.. is ook jezelf blootstellen..
succes.................
oeps....jah.de bijbel voor die tijd, het oude testament..
Jezus is toch gekomen? Hij is toch in alles het antwoord? Hij...mens, net zoals wij..met zijn dingen en behoeften en energie, bedenk em es als mens, haal em maar lekker dichtbij als mens als vriend. Zike jij je als dingen die daar gebeuren nu nog kunt p;laatsen dan? eeuwen geleden, is nu toch niket van toepassing. Jah de bijbel is door mensen verteld, en de ervaringen van mensen.. geinspireerd, als je de bijbel letterlijk leest kom je wel heel raar uit. daarom heb je Gods Geest nodig om te verstaan.. Daarom is de levenswandel van ezus zo mooi.. Hij laat God zien door zijn leven heen..
Ik vind het prachtig.. |
Ik zal je zeggen dat ik begrijp wat je hebt meegemaakt klinkt misschien wel als van het zal wel maar nee ik begrijp je volkomen want ik heb ook 4 keer de dood onderogen gehad hij is nu weer dichtbij maar nog kan ik me wel voor mn kop slaan dat ik vroeger verkeert gehandelt heb maar gedane zaken nemen geen keer . En toch moet ik je zeggen dat ik nog steeds geloof in het ::: tot in de dood want als je van iemand houd ga je voor 200 % . Sjalom. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 22:33
|
|
|
als ik eens een keer diegeen zal ontmoeten, is het heel anders. stukkie ouder en ervaring in het leven, mondiger, opener enz...
en dan wel dat ik er voor zou gaan, en hij het helemaal is.. maar een belofte "tot de dood ons scheiden zal"zalik niet beloven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EGGIE989
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 december 2010, 21:27
|
|
|
HANNAH810 schreef: | toch zie ik hier wel een duidelijk verschil, mar, hoewel je reactie als steuntje bedoeld lijkt te zijn;
* het volk israel werd onderdrukt door een farao, een afgod(endienaar) dus eigenlijk; en een kerkeraad met een andere visie dan de mijne kun je daar denk ik niet mee vergelijken. * daarnaast denk ik persoonlijk dat het niet verstandig zou zijn, om "van haar uit te gaan" en dus deze gemeente dan maar te verlaten; de kerkeraad probeert Gods woord te laten prevaleren boven persoonlijke belangen, van uit hun visie op echtscheiding en hertrouw. op zich een nobel streven, vind ik, ook al betekend dit dat ik hierin enorm van mening met hen verschil, en we onze denkwijze beiden op de bijbel denken te baseren. * bovendien zou het verlaten van de gemeente waar ik bij behoor, geen uitgaan zijn, vanuit een zondige leefomgeving, om zo niet besmet te worden met een zondige manier van denken/levensstijl, maar het zou een vlucht zijn, om de emoties te ontlopen. vanuit de bijbel zijn echter ook voorbeelden te vinden, dat gelovigen zich aanpasten aan een te strakke structuur binnen de geloofsgemeenschap, in afwachting van de weg die God met hen wilde gaan..... soms is die weg misschien, om je te "onderwerpen" aan het gezag, dat de kerkeraad van God zelf heeft gekregen, hoewel dat niet altijd de gemakkelijkste weg hoeft te zijn. * wat voor mij persoonlijk meespeelt, is dat ik in deze gemeente fijne contacten heb met medegelovigen, en bovendien het leven van mijn meisje ook niet uit haar sociale omgeving wil losrukken. dit ingebed zijn in de gemeente is ook van groot belang, denk ik! |
Ach, een kerkenraad en predikanten wisselen nog weleens. En dan heb je weer anderen mensen en dan nog maar eens met ze in gesprek gaan. Ik ken jou situatie niet 100% dus moeilijk om een oordeel te geven. In onze gemeente mogen gescheiden mensen wel aan het avondmaal. Al gaan daar heel wat bezoeken en gesprekken aan vooraf.
Ik wens je veel sterkte hiermee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 13 januari 2011, 08:55
|
|
|
ik haal even dit topic omhoog voor rozeve........ er zijn echter meerdere topics, waarin dit onderwerp naar voren komt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GIBBY159
|
|
Geplaatst: donderdag 13 januari 2011, 09:23
|
|
|
Vertrokken
Laatst aangepast door
|
GIBBY159
|
op dinsdag 1 februari 2011, 14:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: donderdag 13 januari 2011, 09:58
|
|
|
HANNAH810 schreef: | joost, ik heb diezelfde discussie over hertrouw met onze predikant en kerkeraad gevoerd; maar nu is het komende zondag voorbereiding op het heilig avondmaal, en wat doe je dan, he? tegen de visie van de kerkeraad ingaan, heb ik geen moeite mee; mijn leven behoort Hem toe; niet aan een kerkgemeenschap, maar om nu tegen de visie van de kerkeraad in, toch aan het avondmaal te gaan, dat is weer tegen mijn beloften, die ik bij mijn belijdenis heb gedaan; zo kom je gevoelsmatig toch heel gemakkelijk aan de zijlijn van een gemeente te staan, zoals imke en pieter al aangaven.
het zal vast geen gemakkelijke zondag worden, en volgende week ook niet; maar ik verwacht dat God de zegen van de tafel wel naar de bank kan brengen..........
.
|
Hertrouw hannah is vaak een moeilijke discussie, zeker met de kerkenraad. Toch blijft het vaak inderdaad met welke ouderlingen je te maken hebt. Zelf stond ik ooit met mijn toenmalige vriendin ook voor zo’n discussie en de toenmalige kerkenraad maakte daar toen geen punt van. Later na herstel van de Predikant werd het een stuk moeilijker gezien hij meer wist over haar. Ook het Heilig Avondmaal mag in mijn ogen geen reden zijn om niet aan te mogen gaan, immers je Belijdenis van Geloof doe je wel in deze kerk, maar uiteindelijk voor God en de leer al hier geleerd, maar er wel een verschil tussen b.v. een Belijdenis van in de Gereformeerde Gemeente of in de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk nu PKN waar verschil in opvatting met betrekking of je Belijdenis doet voor God of Zijn Gemeente, er is een wezenlijk verschil hoor en ik denk dat je met een gerust hart aan kan gaan aan Zijn Heilig Avondmaal, want roept toch allen die vermoeit en belast zijn kom tot mij. Het gaat uiteindelijk om dat je deel mag maken van de Gemeente van Christus en andere mogen daar niet over oordelen, behalve als je levenswandel daar toe aanzet geeft. Leonard
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 13 januari 2011, 10:10
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Hertrouw hannah is vaak een moeilijke discussie, zeker met de kerkenraad. Toch blijft het vaak inderdaad met welke ouderlingen je te maken hebt. Zelf stond ik ooit met mijn toenmalige vriendin ook voor zo’n discussie en de toenmalige kerkenraad maakte daar toen geen punt van. Later na herstel van de Predikant werd het een stuk moeilijker gezien hij meer wist over haar. Ook het Heilig Avondmaal mag in mijn ogen geen reden zijn om niet aan te mogen gaan, immers je Belijdenis van Geloof doe je wel in deze kerk, maar uiteindelijk voor God en de leer al hier geleerd, maar er wel een verschil tussen b.v. een Belijdenis van in de Gereformeerde Gemeente of in de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk nu PKN waar verschil in opvatting met betrekking of je Belijdenis doet voor God of Zijn Gemeente, er is een wezenlijk verschil hoor en ik denk dat je met een gerust hart aan kan gaan aan Zijn Heilig Avondmaal, want roept toch allen die vermoeit en belast zijn kom tot mij. Het gaat uiteindelijk om dat je deel mag maken van de Gemeente van Christus en andere mogen daar niet over oordelen, behalve als je levenswandel daar toe aanzet geeft. Leonard |
mooi stukje Leonard, ik kan me hier goed in vinden...
Ik ben verder wel van mening dat je niet zomaar een huwelijk in stapt. Hoe jong je ook bent, ik geloof dat je beide daarin serieus moet zijn en niet al denken... dat haal ik niet... Misschien dat ik er nog behoorlijk open insta, heb immers geen scheiding meegemaakt, maar ik denk niet dat het huwelijk bedoeld is te eindigen. Dat het dan wel zo loopt, tja, we leven helaas in die gebroken wereld, geen vrijbrief om er mee te stoppen, maar kan me indenken dat het zo kan lopen. Ik geloof dat je daarna weer opnieuw mag beginnen mits je er serieus in staat, je leert van je fouten en ermee naar God bent gegaan, vergeving hebt gevraagd voor de dingen die mis gingen. Dan mag je ook weer verder en geloven dat God je verdere weg wil zegenen.
Tot slot: heel veel sterkte Hannah... !!
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 13 januari 2011, 10:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GIBBY159
|
|
Geplaatst: donderdag 13 januari 2011, 10:14
|
|
|
Vertrokken
Laatst aangepast door
|
GIBBY159
|
op dinsdag 1 februari 2011, 14:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 01:13
|
|
|
GIBBY159 schreef: | Heel goed gezegd Leonard! M'n complimenten! |
Susannah en Gibby ik wil jullie bedanken voor de positieve reactie, heb denk ik op CM veel geleerd en ondanks de vele lolletjes op de lobby is het heel bijzonder dat er ook ruimte is voor serieuze topics op het forum. Ik merk ook dat we vooral veel voor elkander moeten bidden. Hannah ik denk ook dat er veel voor je zullen bidden. Heb nu achteraf ook in gezien dat er vele lieve mensen op CM zitten en begrijp ook dat vriendschap heel waardevol kan zijn ...
Leonard
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 07:42
|
|
|
altijd goed Leonard, maar soms is het wel goed, om naar de datum te kijken van de postings, en dan zie je dat ze al wat langer geleden geplaatst zijn...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GIBBY159
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 09:08