Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 21:23
|
|
|
GERT856 schreef: | Als u wil denken, dat mag, voor u zelf maar voor mij hoeft niet hoor |
Denk ook voor mezelf, heerst gewoon een taboe op dat woord, en het is "not done".
Heb weleens paar jaar terug gewerkt met youth with a mission in the red light district in Amsterdam.
Even in het algemeen zeg maar en niét persoonlijk: Het is vaak erg triest voor die vrouwen, er is maar een enkele die het echt vrijwillig doet. Want ze moeten toneelspelen, elke keer weer, en net doen alsof ze het leuk vinden. gaat daar maar es aan staan úren per dag....Dit is wat ík heb gehoord erover.
Dan heb je nog sexverslaafden. zou je denken dat dat niets kost, en niet schadelijk is, zoals alcohol enzo. Daar ging hier eerst ook een onderwerp over. Wat denk je als zo'n man elke keer (al) zijn geld naar de brengt. En naar de omgeving.....moet verhullen zeg maar, net als een alcoholist. Dit laatste heb ik weer van een vriend, járen geleden, die in therapie was ergens in een setting waar alle verslavingen tegelijk bijelkeaar werden behandeld, dus ook seksverslaving, maar hij zat er voor de alcohol.
Groetjes.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 21:51
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Denk ook voor mezelf, heerst gewoon een taboe op dat woord, en het is "not done".
Heb weleens paar jaar terug gewerkt met youth with a mission in the red light district in Amsterdam.
Even in het algemeen zeg maar en niét persoonlijk: Het is vaak erg triest voor die vrouwen, er is maar een enkele die het echt vrijwillig doet. Want ze moeten toneelspelen, elke keer weer, en net doen alsof ze het leuk vinden. gaat daar maar es aan staan úren per dag....Dit is wat ík heb gehoord erover.
Dan heb je nog sexverslaafden. zou je denken dat dat niets kost, en niet schadelijk is, zoals alcohol enzo. Daar ging hier eerst ook een onderwerp over. Wat denk je als zo'n man elke keer (al) zijn geld naar de brengt. En naar de omgeving.....moet verhullen zeg maar, net als een alcoholist. Dit laatste heb ik weer van een vriend, járen geleden, die in therapie was ergens in een setting waar alle verslavingen tegelijk bijelkeaar werden behandeld, dus ook seksverslaving, maar hij zat er voor de alcohol.
Groetjes. |
Ik ben het best wel met je eens, en het ging eigenlijk niet hier om, het was alleen maar een voorbeeld, in een heel ander verhaal. En zeker niet om me laatdunkent uit te laten over anderen, maar dat kan je dan wel weer uit proberen te leggen, schop je weer anderen voor de schenen. Er is altijd wel iemand die zijn eigen ergens aan stoort, voorals nog, ik ben de slechtste
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 21:58
|
|
|
GERT856 schreef: | Ik ben het best wel met je eens, en het ging eigenlijk niet hier om, het was alleen maar een voorbeeld, in een heel ander verhaal. En zeker niet om me laatdunkent uit te laten over anderen, maar dat kan je dan wel weer uit proberen te leggen, schop je weer anderen voor de schenen. Er is altijd wel iemand die zijn eigen ergens aan stoort, voorals nog, ik ben de slechtste |
Mischien een tip!!! Hoe kom ik bij een ander over? Dat werkt verhelderend ook voor jezelf... Ene je hoeft mij geen "u" te noemen...je hebt het wel begrepen....
Ik ben ook maar gewoon een "mens"....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 21 december 2010, 22:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 23:05
|
|
|
MAR907 schreef: | Mischien een tip!!! Hoe kom ik bij een ander over? Dat werkt verhelderend ook voor jezelf... Ene je hoeft mij geen "u" te noemen...je hebt het wel begrepen....
Ik ben ook maar gewoon een "mens".... |
Dat ik het begrepen heb wist ik allang, maar als mensen een verhaal lezen en er een woordje tussen uithalen, en er dan een uitleg over gaan vragen, en weer een ander over een uitleg valt, ben je alweer een eind van de oorsprong vandaan. En dan kom je na 139 pagina,s nog steeds niet tot een oplossing of ontknoping. En hoe een ander over mij denkt? Zal me worst wezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 23:06
|
|
|
Althans ligt er aan wie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMANDV978
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 december 2010, 23:40
|
|
|
ik ben nieuw op cm maar heb deze discussie met belangstelling zitten lezen. persoonlijk zie ik geen kwaad ik sex voor het huwelijk als het maar binnen een vaste relatie en niet om de sex maar als uiting van de liefde die je voor elkaar voelt. maar nu een gekke vraag ik zie veel bijbel teksten en verwijzingen naar de bijbel over het huwelijk???? het huwelijk zoals wij het kennen is niet bijbels maar een aantal regels die vanaf de 13 de eeuw pas in gebruik kwamen in dekatholieke kerk en nog later in de protestantse kerken , het burgelijk huwelijk bestaat pas sinds 1580. Wat is het huwelijk nu volgens de bijbel? mijn mening is dat dat de relatie tussen man en vrouw en dan toch weer niet zoals in de bijbel de liefde komt vanzelf maar de liefde als basis. dat je die relatie in een kerkgemeenschap wil laten zegenen .... natuurlijk doe je dat, tenminste dat zou ik doen maar zonder te trouwen in het gemeente huis kan je je relatie ook laten zegenen.
dit wil niet zeggen dat ik tegen het huwelijk ben, zeker niet
Laatst aangepast door
|
HERMANDV978
|
op woensdag 29 december 2010, 00:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: woensdag 29 december 2010, 00:05
|
|
|
[quote=HERMANDV978]ik ben nieuw op cm maar heb deze discussie met belangstelling zitten lezen. persoonlijk zie ik geen kwaad ik sex voor het huwelijk als het maar binnen een vaste relatie en niet om de sex maar als uiting van de liefde die je voor elkaar voelt. maar nu een gekke vraag ik zie veel bijbel teksten en verwijzingen naar de bijbel over het huwelijk???? het huwelijk zoals wij het kennen is niet bijbels maar een aantal regels die vanaf de 13 de eeuw pas in gebruik kwamen in dekatholieke kerk en nog later in de protestantse kerken , het burgelijk huwelijk bestaat pas sinds 1850. Wat is het huwelijk nu volgens de bijbel? mijn mening is dat dat de relatie tussen man en vrouw en dan toch weer niet zoals in de bijbel de liefde komt vanzelf maar de liefde als basis. dat je die relatie in een kerkgemeenschap wil laten zegenen .... natuurlijk doe je dat, tenminste dat zou ik doen maar zonder te trouwen in het gemeente huis kan je je relatie ook laten zegenen.
dit wil niet zeggen dat ik tegen het huwelijk ben, zeker niet[/quote
Huwelijk volgens de bijbel is waar man en vrouw samen zijn en de liefde bedrijven (seks) zijn voor God getrouwt. En net zoals je zelf aangeeft, alleen 1850 is mij niet bekent hangt het huwlijk zoals wij dat kennen af van kerk en staat. Maar daar zijn de meningen in verdeelt, en ik hou me bij het bovenste.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMANDV978
|
|
Geplaatst: woensdag 29 december 2010, 00:19
|
|
|
ik ben het met je eens gert en 1850 moet zijn 1580 maar dat terzijde het gaat om het fijt dat je voor God Getrouwt moet zijn, maar als je het strikt bijbels gaat bekijken wat gebeurt, staan de burgelijke en kerkelijke regels hier buiten maar gaat het om wat je met je partner en God hebt afgsproken en hoe je dat invult dat is een weer een ander verhaal. en zeker een discussie punt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: maandag 14 februari 2011, 23:59
|
|
|
HANS764 schreef: | Oh hellup, ik ben nog nooit getrouwd geweest naar de begrippen wat men vindt van een huwelijk en heb met tal van meiden sex gehad. Maar mijn oude lichaam heb ik afgelegd en ben een nieuwe schepping, hoewel ik moet bekennen nadat ik tot geloof kwam toch nog met twee vrouwen sex heb gehad. Oh wat een schande roept de goegemeente!
Dat boekje wat of je gelezen hebt, worden daar ook verzen uit de Bijbel geciteerd, of is het van één of andere dominee (hetgeen van domineren komt).
Wat staat er van zelfbevrediging geschreven? Dat je het niet mag doen omdat je er doof van wordt? |
wie oren heeft die hore... (das iets heel anders)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 00:01
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 16:53
|
|
|
HANS764 schreef: | Oh hellup,
Wat staat er van zelfbevrediging geschreven? Dat je het niet mag doen omdat je er doof van wordt? |
Vanwege de stofexplosie.....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 15 februari 2011, 16:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MADELIEF469
|
|
Geplaatst: woensdag 16 februari 2011, 09:04
|
|
|
up
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:42
|
|
|
HERMANDV978 schreef: | ik ben nieuw op cm maar heb deze discussie met belangstelling zitten lezen. persoonlijk zie ik geen kwaad ik sex voor het huwelijk als het maar binnen een vaste relatie en niet om de sex maar als uiting van de liefde die je voor elkaar voelt. maar nu een gekke vraag ik zie veel bijbel teksten en verwijzingen naar de bijbel over het huwelijk???? het huwelijk zoals wij het kennen is niet bijbels maar een aantal regels die vanaf de 13 de eeuw pas in gebruik kwamen in dekatholieke kerk en nog later in de protestantse kerken , het burgelijk huwelijk bestaat pas sinds 1580. Wat is het huwelijk nu volgens de bijbel? mijn mening is dat dat de relatie tussen man en vrouw en dan toch weer niet zoals in de bijbel de liefde komt vanzelf maar de liefde als basis. dat je die relatie in een kerkgemeenschap wil laten zegenen .... natuurlijk doe je dat, tenminste dat zou ik doen maar zonder te trouwen in het gemeente huis kan je je relatie ook laten zegenen.
dit wil niet zeggen dat ik tegen het huwelijk ben, zeker niet |
De huwelijksvoltrekking heeft haar definitieve vorm pas gekregen in dat jaartal. Maar de principes van deze huwelijksvoltrekking zijn bijbels en het huwelijk als zodanig is door God ingesteld. Die principes waren al zichtbaar in Genesis en spelen een belangrijke rol in de bijbel. In jouw ogen is samenwonen voldoende, in mijn ogen niet. Als je je niet durft te binden aan de ander, als je geen zegen over je relatie durft te vragen, als je niet tegenover anderen wilt getuigen dat je bij elkaar hoort en niet meer bij elkaar weggaat, als je dat niet durft te bevestigen met een handtekening, dan is seks in mijn ogen zonde...want dan blijkt dat je eigenlijk helemaal niet zo zeker bent van je relatie als je doet geloven.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 17 februari 2011, 11:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 13:33
|
|
|
NISHA834 schreef: | Sex voor het huwelijk:
Lees de Heidelbergse Catechismus:
ZONDAG 41 Vr.108. Wat leert ons het zevende gebod? Antw. Dat alle onkuisheid van God vervloekt is a, en dat wij daarom, haar van harte vijand zijnde b, kuis en ingetogen leven moeten c, hetzij in den heiligen huwelijken staat of daarbuiten d.
a Le 18:28 b Ju 1:23 c 1Th 4:3-5 d Heb 13:4 1Co 7:7
Vr.109. Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden? Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden a, gedachten, lusten b, en wat den mens daartoe trekken kan c.
a Eph 5:3,4 1Co 6:18,19 b Mt 5:27,28 c Eph 5:18 1Co 15:33 |
Misschien is het al eens voorbij gekomen in dit topic (ik heb nog niet alles gelezen...). Maar goed, maakt niet uit. Toch maar even die Bijbelverzen met een kleine toelichting op hoe ik die heb gelezen (speciaal voor Chat ff uit de NBV)
a Le 18:28 anders zal het land jullie uitbraken, omdat jullie het verontreinigen zoals het volk dat er voor jullie tijd woonde werd uitgebraakt.. mmm…. Slaat niet op seks voor het huwelijk. Datzelfde geldt overigens voor heel Leviticus 18: dit beschrijft allerhande seksuele zonden c.q. onreinheid, maar over seks voor het huwelijk wordt hier niet gesproken.
b Ju 1:23 En red anderen door hen aan het vuur te ontrukken. Uw medelijden met nog weer anderen moet gepaard gaan met vrees; verafschuw zelfs de kleren die zij met hun lichaam bezoedeld hebben.
Sorry.. zie ook niets in de brief van Judas staan waarin letterlijk wordt aangegeven dat seks voor het huwelijk zondig is. Deze brief beslaat een waarschuwing tegen onbetrouwbare mensen “die de genade van onze God gebruiken als voorwendsel voor losbandigheid en die onze enige meester en Heer, Jezus Christus, verloochenen.” Nou kun je dat natuurlijk op meerdere manieren uitleggen, zeker als het gaat over seks voor het huwelijk… Maar als je de letterlijke tekst pakt staat er dus niet dat seks voor het huwelijk zondig is.
1Th 4:3-5 (plus vers 2 anders loopt het niet..) Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaard, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid, die het huwelijk verbieden en het dwingen tot onthouding van voedsel, dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten. Opnieuw: hierin wordt niet gesproken over seks voor het huwelijk. De aanwijzigen die Paulus Timoteüs in dit Bijbelgedeelte geeft betreffen aanwijzingen voor de gemeente, doordat er blijkbaar in de gemeente zijn die een dwaalleer verkondigen door te stellen dat bepaalde zaken niet zouden mogen (trouwen, eten van bepaalde dingen), terwijl Paulus stelt dat christenen wel mogen trouwen en alles mogen eten, omdat alles wat God geschapen heeft goed is.
d Heb 13:4 Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houdt het echtelijke bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen. Als je deze tekst letterlijk leest, wordt hier gesproken over seks na het huwelijk en niet op seks voor het huwelijk.
1 Co 7:7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze en de ander die. Paulus doelt hierin op het feit dat hij zelf niet getrouwd was. Even later stelt hij dat weduwen en wezen beter alleen kunnen blijven zoals hij. Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, dan moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte. Dit laatste stukje wordt vaak toegepast op het thema seks voor het huwelijk. Maar wat is begeerte? Hebben we het hier over het begeren van seks… of zou het zo kunnen zijn dat het gaat over het begeren van een partner. Als je de complete tekst pakt en niet alleen een klein stukje, zegt Paulus in feite dat mensen alleen moeten blijven, maar dat ze moeten trouwen als zij dat niet kunnen opbrengen. Kortom: gaat ook niet over seks over het huwelijk, want daar wordt in letterlijke zin niets over gezegd.
Eph 5:3,4 Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht en zedeloosheid, of van hebzucht. Deze dingen horen niet bij heiligen. Ook dubbelzinnige, oppervlakkige en platvloerse taal is ongepast – spreek liever woorden van dank. Sorry, opnieuw geen Bijbelverzen waarin letterlijk wordt gezegd dat seks voor het huwelijk niet mag. Want wat is ontucht en zedeloosheid volgens de Bijbel. Moeten we daarvoor niet terug naar Leviticus 18? En in dat geval: zie mijn eerdere opmerking daarbij…
1Co 6:18,19 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die de mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. Ik ga mezelf niet herhalen: er wordt hier gesproken over ontucht, dus zie mijn opmerking bij Efeziërs 5: 3,4 en Leviticus 18:
Mt 5:27,28 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Pleeg geen overspel. En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Ook hier gaat het niet over seks voor het huwelijk. Van overspel is sprake als je seks hebt met een ander terwijl je een partner hebt. En jongens.. volgens mij mogen jullie best genieten van het kijken naar een mooie vrouw hoor (doen wij ook als wij naar jullie kijken ha ha ha). Ook hier geldt: overspel kun je alleen plegen als je een partner hebt. Let daarbij ook op het feit dat er niet alleen wordt gesproken over kijken, maar juist ook over begeren. Denk dat dit wat hier bedoeld wordt iets verder gaat dan alleen de gedachte… “mmm daar zou ik wel eens een beschuitje mee willen eten.” Volgens mij gaat het veel meer om wat je vervolgens met die gedachte doet.. Ga je daar verder over fantaseren, dan loop je een grote kans dat het doorwerkt in de relatie met je partner en vergroot het de kans op overspel.
Eph 5:18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen. Opnieuw: dit is geen tekst waarin seks voor het huwelijk letterlijk wordt afgewezen. Er wordt niet concreet gemaakt om welke uitspattingen het gaat. En voor iedereen die denkt dat hij / zij dat glaasje wijn nu helemaal moet afzweren: Jezus dronk ook wijn, hij maakte het zelfs van water… Het gaat hier dan ook niet om een glaasje wijn voor de gezelligheid, maar juist om het feit dat iemand zich niet zodanig klem moet zuipen dat hij/zij niet meer weet wat hij/zij doet.
1 Co 15:33 Maar vergis u niet, slecht gezelschap bederft goede zeden. Ook hier wordt niet gezegd dat seks voor het huwelijk niet mag.
Dus tja… puur op de Bijbelverzen waar in de Heidelbergse Catechismus kom je in mijn ogen niet verder met een antwoord op de vraag of seks voor het huwelijk mag of niet. Ben nog steeds aan het zoeken naar een tekst in de Bijbel waaruit letterlijk blijkt dat seks na het huwelijk niet mag. En ff voor de duidelijkheid: dit zegt dus helemaal niets over hoe ik hier zelf over denk en wat ik wel of niet zou willen. Het is puur even een toelichting op de Bijbelverzen die genoemd worden in de Heidelbergse Catechismus, waar ik op dit moment dus even helemaal geen antwoord op de vraag "mag seks voor het huwelijk" in kan vinden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 14:01
|
|
|
LISA610 schreef: | Misschien is het al eens voorbij gekomen in dit topic (ik heb nog niet alles gelezen...). Maar goed, maakt niet uit. Toch maar even die Bijbelverzen met een kleine toelichting op hoe ik die heb gelezen (speciaal voor Chat ff uit de NBV)
a Le 18:28 anders zal het land jullie uitbraken, omdat jullie het verontreinigen zoals het volk dat er voor jullie tijd woonde werd uitgebraakt.. mmm…. Slaat niet op seks voor het huwelijk. Datzelfde geldt overigens voor heel Leviticus 18: dit beschrijft allerhande seksuele zonden c.q. onreinheid, maar over seks voor het huwelijk wordt hier niet gesproken.
b Ju 1:23 En red anderen door hen aan het vuur te ontrukken. Uw medelijden met nog weer anderen moet gepaard gaan met vrees; verafschuw zelfs de kleren die zij met hun lichaam bezoedeld hebben.
Sorry.. zie ook niets in de brief van Judas staan waarin letterlijk wordt aangegeven dat seks voor het huwelijk zondig is. Deze brief beslaat een waarschuwing tegen onbetrouwbare mensen “die de genade van onze God gebruiken als voorwendsel voor losbandigheid en die onze enige meester en Heer, Jezus Christus, verloochenen.” Nou kun je dat natuurlijk op meerdere manieren uitleggen, zeker als het gaat over seks voor het huwelijk… Maar als je de letterlijke tekst pakt staat er dus niet dat seks voor het huwelijk zondig is.
1Th 4:3-5 (plus vers 2 anders loopt het niet..) Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaard, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid, die het huwelijk verbieden en het dwingen tot onthouding van voedsel, dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten. Opnieuw: hierin wordt niet gesproken over seks voor het huwelijk. De aanwijzigen die Paulus Timoteüs in dit Bijbelgedeelte geeft betreffen aanwijzingen voor de gemeente, doordat er blijkbaar in de gemeente zijn die een dwaalleer verkondigen door te stellen dat bepaalde zaken niet zouden mogen (trouwen, eten van bepaalde dingen), terwijl Paulus stelt dat christenen wel mogen trouwen en alles mogen eten, omdat alles wat God geschapen heeft goed is.
d Heb 13:4 Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houdt het echtelijke bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen. Als je deze tekst letterlijk leest, wordt hier gesproken over seks na het huwelijk en niet op seks voor het huwelijk.
1 Co 7:7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze en de ander die. Paulus doelt hierin op het feit dat hij zelf niet getrouwd was. Even later stelt hij dat weduwen en wezen beter alleen kunnen blijven zoals hij. Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, dan moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte. Dit laatste stukje wordt vaak toegepast op het thema seks voor het huwelijk. Maar wat is begeerte? Hebben we het hier over het begeren van seks… of zou het zo kunnen zijn dat het gaat over het begeren van een partner. Als je de complete tekst pakt en niet alleen een klein stukje, zegt Paulus in feite dat mensen alleen moeten blijven, maar dat ze moeten trouwen als zij dat niet kunnen opbrengen. Kortom: gaat ook niet over seks over het huwelijk, want daar wordt in letterlijke zin niets over gezegd.
Eph 5:3,4 Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht en zedeloosheid, of van hebzucht. Deze dingen horen niet bij heiligen. Ook dubbelzinnige, oppervlakkige en platvloerse taal is ongepast – spreek liever woorden van dank. Sorry, opnieuw geen Bijbelverzen waarin letterlijk wordt gezegd dat seks voor het huwelijk niet mag. Want wat is ontucht en zedeloosheid volgens de Bijbel. Moeten we daarvoor niet terug naar Leviticus 18? En in dat geval: zie mijn eerdere opmerking daarbij…
1Co 6:18,19 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die de mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. Ik ga mezelf niet herhalen: er wordt hier gesproken over ontucht, dus zie mijn opmerking bij Efeziërs 5: 3,4 en Leviticus 18:
Mt 5:27,28 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: Pleeg geen overspel. En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Ook hier gaat het niet over seks voor het huwelijk. Van overspel is sprake als je seks hebt met een ander terwijl je een partner hebt. En jongens.. volgens mij mogen jullie best genieten van het kijken naar een mooie vrouw hoor (doen wij ook als wij naar jullie kijken ha ha ha). Ook hier geldt: overspel kun je alleen plegen als je een partner hebt. Let daarbij ook op het feit dat er niet alleen wordt gesproken over kijken, maar juist ook over begeren. Denk dat dit wat hier bedoeld wordt iets verder gaat dan alleen de gedachte… “mmm daar zou ik wel eens een beschuitje mee willen eten.” Volgens mij gaat het veel meer om wat je vervolgens met die gedachte doet.. Ga je daar verder over fantaseren, dan loop je een grote kans dat het doorwerkt in de relatie met je partner en vergroot het de kans op overspel.
Eph 5:18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen. Opnieuw: dit is geen tekst waarin seks voor het huwelijk letterlijk wordt afgewezen. Er wordt niet concreet gemaakt om welke uitspattingen het gaat. En voor iedereen die denkt dat hij / zij dat glaasje wijn nu helemaal moet afzweren: Jezus dronk ook wijn, hij maakte het zelfs van water… Het gaat hier dan ook niet om een glaasje wijn voor de gezelligheid, maar juist om het feit dat iemand zich niet zodanig klem moet zuipen dat hij/zij niet meer weet wat hij/zij doet.
1 Co 15:33 Maar vergis u niet, slecht gezelschap bederft goede zeden. Ook hier wordt niet gezegd dat seks voor het huwelijk niet mag.
Dus tja… puur op de Bijbelverzen waar in de Heidelbergse Catechismus kom je in mijn ogen niet verder met een antwoord op de vraag of seks voor het huwelijk mag of niet. Ben nog steeds aan het zoeken naar een tekst in de Bijbel waaruit letterlijk blijkt dat seks na het huwelijk niet mag. En ff voor de duidelijkheid: dit zegt dus helemaal niets over hoe ik hier zelf over denk en wat ik wel of niet zou willen. Het is puur even een toelichting op de Bijbelverzen die genoemd worden in de Heidelbergse Catechismus, waar ik op dit moment dus even helemaal geen antwoord op de vraag "mag seks voor het huwelijk" in kan vinden... |
Goed zo Lisa !! Ik vind het mooi om te zien dat je de dingen ook toetst...! Ik vind het zelf een valkuil die Heidelbergse Catechismus, omdat als je als kind dat hoort denkt dat het gelijk is aan de bijbel en dat is het vind ik niet. Ik vind het te gemakkelijk om de 'zondagen' gewoon maar voor waar aan te nemen. ook de H.C. moet je toetsen of het wel waar is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 14:39
|
|
|
LISA610 schreef: | Misschien is het al eens voorbij gekomen in dit topic (ik heb nog niet alles gelezen...). Maar goed, maakt niet uit. Toch maar even die Bijbelverzen met een kleine toelichting op hoe ik die heb gelezen (speciaal voor Chat ff uit de NBV)
Dus tja… puur op de Bijbelverzen waar in de Heidelbergse Catechismus kom je in mijn ogen niet verder met een antwoord op de vraag of seks voor het huwelijk mag of niet. Ben nog steeds aan het zoeken naar een tekst in de Bijbel waaruit letterlijk blijkt dat seks na het huwelijk niet mag. En ff voor de duidelijkheid: dit zegt dus helemaal niets over hoe ik hier zelf over denk en wat ik wel of niet zou willen. Het is puur even een toelichting op de Bijbelverzen die genoemd worden in de Heidelbergse Catechismus, waar ik op dit moment dus even helemaal geen antwoord op de vraag "mag seks voor het huwelijk" in kan vinden... |
Het antwoord is vrij simpel, het woord porneia, wat vertaald is met ontucht, betekent alle soorten seks buiten het huwelijk om....Dus in de aangehaalde teksten, zodra je het woord porneia tegenkomt, gaat het o.a. om seks voor het huwelijk.
In hebr. 13 staat het woord pornous, wat dus betekent, zij die ontucht (porneia) bedrijven..
Een slimmerik leest het woord porno erin..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 17 februari 2011, 15:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:03
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het antwoord is vrij simpel, het woord porneia, wat vertaald is met ontucht, betekent alle soorten seks buiten het huwelijk om....Dus in de aangehaalde teksten, zodra je het woord porneia tegenkomt, gaat het o.a. om seks voor het huwelijk.
In hebr. 13 staat het woord pornous, wat dus betekent, hij die ontucht (porneia) bedrijft.. |
Ontucht/porneia is een ruim begrip en het gaat niet alleen om seks buiten het huwelijk maar omvat ook dingen als incest,bestialiteit etc.Onder porneia valt ook seks met een gescheiden persoon,zelfs binnen het huwelijk.
Marcus 10 11-12 Hij zei tegen hen: ‘Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel;en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel.’
En zo vindt ieder in de Bijbel wel een stok om mee te slaan......wat krom is valt weer recht te buigen......laten we alsjeblieft ophouden met "slaan"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:21
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Goed zo Lisa !! Ik vind het mooi om te zien dat je de dingen ook toetst...! Ik vind het zelf een valkuil die Heidelbergse Catechismus, omdat als je als kind dat hoort denkt dat het gelijk is aan de bijbel en dat is het vind ik niet. Ik vind het te gemakkelijk om de 'zondagen' gewoon maar voor waar aan te nemen. ook de H.C. moet je toetsen of het wel waar is. |
Wat zijn wij het toch eens he..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:24
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ontucht/porneia is een ruim begrip en het gaat niet alleen om seks buiten het huwelijk maar omvat ook dingen als incest,bestialiteit etc.Onder porneia valt ook seks met een gescheiden persoon,zelfs binnen het huwelijk.
Marcus 10 11-12 Hij zei tegen hen: ‘Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel;en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel.’
En zo vindt ieder in de Bijbel wel een stok om mee te slaan......wat krom is valt weer recht te buigen......laten we alsjeblieft ophouden met "slaan" |
Oeps.. dus ik mag nooit meer trouwen..... Gelukkig maar dat het verhaal van de Samaritaanse vrouw ook nog in de Bijbel staat en dat Jezus zelf haar niet veroordeelde. Biedt toch weer perspectief
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:29
|
|
|
LISA610 schreef: | Oeps.. dus ik mag nooit meer trouwen..... Gelukkig maar dat het verhaal van de Samaritaanse vrouw ook nog in de Bijbel staat en dat Jezus zelf haar niet veroordeelde. Biedt toch weer perspectief |
Yep,altijd doorlezen he,je nooit beperken tot 1 bijbelversje
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:35
|
|
|
LISA610 schreef: | Oeps.. dus ik mag nooit meer trouwen..... Gelukkig maar dat het verhaal van de Samaritaanse vrouw ook nog in de Bijbel staat en dat Jezus zelf haar niet veroordeelde. Biedt toch weer perspectief |
Ja hoor Lisa mag wel ...is al vaker behandeld op het Forum en het gevaar zit m.n. dat men een gedeelte vaak leest en niet de hele Bijbelgedeelte. Tevens is kan je afvragen in hoeverre er iets mee werd bedoeld ..bv ..de farizeeën gaven te pas en te onpas scheidbrieven en de reactie van Jezus was daar een logische op.....blijft natuurlijk wel een gruwel in Gods ogen, maar de vraag is dan welke zonde is er erger.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:36
|
|
|
LEANNE226 schreef: | En zo vindt ieder in de Bijbel wel een stok om mee te slaan......wat krom is valt weer recht te buigen......laten we alsjeblieft ophouden met "slaan" | Het is niet de bedoeling iemand met de Bijbel om de oren te slaan. Ik gaf slechts commentaar op het stukje wat Lisa geplaatst had.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:42
|
|
|
Laten we dan een stapje verder gaan. Nu een ietwat gewaagde vraag: zijn de aangehaalde teksten normerend voor ons in deze tijd?? Of vind je dat we alleen naar de Bijbel moeten kijken als het gaat om seks voor het huwelijk? Zit er een verschil in visie op het huwelijk tussen het OT en het NT? Heeft de cultuur nog invloed op de visie van de Bijbel op seks voor het huwelijk??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:47
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het antwoord is vrij simpel, het woord porneia, wat vertaald is met ontucht, betekent alle soorten seks buiten het huwelijk om....Dus in de aangehaalde teksten, zodra je het woord porneia tegenkomt, gaat het o.a. om seks voor het huwelijk.
In hebr. 13 staat het woord pornous, wat dus betekent, zij die ontucht (porneia) bedrijven..
Een slimmerik leest het woord porno erin.. |
Porneia wordt inderdaad vertaald als ontucht, ook wel als hoererij. Wat hoererij is lijkt me duidelijk: seks tegen betaling. Wat ontucht is, wordt ook duidelijk als je Leviticus 18 leest, maar nogmaals daarin wordt niet gesproken over seks voor het huwelijk. Wat het van Porneia afgeleide woord porno betreft: Ook porno bedrijven is in mijn ogen ook niet hetzelfde als seks voor het huwelijk. Wel is het zo dat in dat soort films de indruk wordt gewekt dat het de normaalste zaak van de wereld is om seks te hebben buiten het huwelijk, met Jan en alleman, vanuit pure lustgevoelens die niets met liefde te maken hebben. Denk dat dit dus wel degelijk haaks staat op wat er in Leviticus 18 en in andere Bijbelteksten beschreven staat.
Dus sorry Chat, de verwijzing naar het woord Porneia heeft mij nog niet overtuigd. Wat seks voor het huwelijk betreft ben ik nog geen stap verder. Ik ben nog steeds zoekende naar de Bijbeltekst waarin letterlijk staat dat seks voor het huwelijk niet kan. Wie biedt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:51
|
|
|
LISA610 schreef: | Porneia wordt inderdaad vertaald als ontucht, ook wel als hoererij. Wat hoererij is lijkt me duidelijk: seks tegen betaling. Wat ontucht is, wordt ook duidelijk als je Leviticus 18 leest, maar nogmaals daarin wordt niet gesproken over seks voor het huwelijk. Wat het van Porneia afgeleide woord porno betreft: Ook porno bedrijven is in mijn ogen ook niet hetzelfde als seks voor het huwelijk. Wel is het zo dat in dat soort films de indruk wordt gewekt dat het de normaalste zaak van de wereld is om seks te hebben buiten het huwelijk, met Jan en alleman, vanuit pure lustgevoelens die niets met liefde te maken hebben. Denk dat dit dus wel degelijk haaks staat op wat er in Leviticus 18 en in andere Bijbelteksten beschreven staat.
Dus sorry Chat, de verwijzing naar het woord Porneia heeft mij nog niet overtuigd. Wat seks voor het huwelijk betreft ben ik nog geen stap verder. Ik ben nog steeds zoekende naar de Bijbeltekst waarin letterlijk staat dat seks voor het huwelijk niet kan. Wie biedt? |
porneia is een veelomvattend begrip, beperk het dan niet tot een betekenis die jou toevallig uitkomt. Seks voor het huwelijk is een vorm van porneia, dus ook op seks voor het huwelijk gaat deze tekst op. (net zoals incest, bestialiteit, homofilie, hoererij en alle andere vormen).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 15:54
|
|
|
LISA610 schreef: | Porneia wordt inderdaad vertaald als ontucht, ook wel als hoererij. Wat hoererij is lijkt me duidelijk: seks tegen betaling. Wat ontucht is, wordt ook duidelijk als je Leviticus 18 leest, maar nogmaals daarin wordt niet gesproken over seks voor het huwelijk. Wat het van Porneia afgeleide woord porno betreft: Ook porno bedrijven is in mijn ogen ook niet hetzelfde als seks voor het huwelijk. Wel is het zo dat in dat soort films de indruk wordt gewekt dat het de normaalste zaak van de wereld is om seks te hebben buiten het huwelijk, met Jan en alleman, vanuit pure lustgevoelens die niets met liefde te maken hebben. Denk dat dit dus wel degelijk haaks staat op wat er in Leviticus 18 en in andere Bijbelteksten beschreven staat.
Dus sorry Chat, de verwijzing naar het woord Porneia heeft mij nog niet overtuigd. Wat seks voor het huwelijk betreft ben ik nog geen stap verder. Ik ben nog steeds zoekende naar de Bijbeltekst waarin letterlijk staat dat seks voor het huwelijk niet kan. Wie biedt? |
ik heb er ook al een aantal keren naar gezocht, lisa; ik was er van overtuigd dat het ergens zou moeten staan; maar hoe ik ook zoek; een sluitende tekst kan ik nergens vinden.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op donderdag 17 februari 2011, 15:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 16:46
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik heb er ook al een aantal keren naar gezocht, lisa; ik was er van overtuigd dat het ergens zou moeten staan; maar hoe ik ook zoek; een sluitende tekst kan ik nergens vinden. |
Ha ha ha, nou gelukkig want ik ben ervan overtuigd dat jij net zo kritisch hebt gezocht als ik... maar goed... misschien hebben we allebei iets gemist. Degene die t weet mag het zeggen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 17:18
|
|
|
LISA610 schreef: | Ha ha ha, nou gelukkig want ik ben ervan overtuigd dat jij net zo kritisch hebt gezocht als ik... maar goed... misschien hebben we allebei iets gemist. Degene die t weet mag het zeggen. |
Hoe zit het met de woorden dat diegene die geslachtsgemeenschap hebben feitelijk voor God getrouwd zijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 17:25
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Hoe zit het met de woorden dat diegene die geslachtsgemeenschap hebben feitelijk voor God getrouwd zijn | dat is vloeken Leonard. Je misbruikt de naam van de Here om je eigen zonde te verdoezelen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 17 februari 2011, 17:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: donderdag 17 februari 2011, 17:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | dat is vloeken Leonard. Je misbruikt de naam van de Here om je eigen zonde te verdoezelen. |
Het is in de vraag vorm Chatuliem en heeft niets met mijn eigen zonde te maken of zie ik het verkeerd..
De bijbel zegt, dat als twee mensen getrouwd zijn, ze één vlees worden. (Efeze 5:31). Seks is de consumptie van die eenheid. Als twee mensen hun relatie verbreken nadat ze seks gehad hebben, dan is dat alsof er vlees verscheurd wordt.
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op donderdag 17 februari 2011, 17:34
|
|
Naar boven |
|
|
|
|