ChristianMatch

Forum

Sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 ... 33 34 35 36 37 38 39 ... 97 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 14:21

MAR907 schreef:
Roland ik heb onze reactie's verplaatst naar een ander topic (schepping (naar Gods beeld)).

Daar kunnen we verder reageren over deze onderwerp.

Mooi topic Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 14:25

ROLAND867 schreef:
Ja daar ging het over

Sex voor het huwelijk oftewel sex in een relatie.
Ik denk dat het er vanzelf van komt.

en er is een verschil tussen lust en sex in een relatie imo

lust sex is hoereren
maar in een relatie waar je met goede intentie bent ingegaan en het blijkt dat de ander alleen lust had .Waar ligt dan jou schuld ?

en degene die kwaad worden die het niet krijgen het alles of niets kan je stand te pede de deur wijzen dan maar niets totaal geen waarde dat soort mensen die zitten in het lagere denken en handelen (mijn mening) .en dat geeft zoveel ellende kan je het beste voor weg rennen .
Wil ik bij opmerken maar dan ook geen geknuffel vooraf meteen ook zeggen wat je wil in een relatie.wil je alleen vriendschap duidelijk zijn .

maw er niet instappen ooh tis allemaal zo leuk verliefde signalen afgeven en als het er dan van komt nee... dat effe niet

duidelijkheid en niks verwachtten

Roland, je zegt, het komt er vanzelf van, dat is het nu, het mag niet, staat toch in de Bijbel.
Ik geloof ook wel, als je een fijne relatie hebt en niet toegeeft aan die gevoelens, er een spanning kan gaan ontstaan in de relatie, je wordt dan geremd, dus alle spontaniteit verdwijnt.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 14:32

EVA685 schreef:
Roland, je zegt, het komt er vanzelf van, dat is het nu, het mag niet, staat toch in de Bijbel.

Het laatste daar heb ik heel veel moeite mee Eva.
Het komt over als een vingerwijzing vanuit de christendom...

Tot nu toe vind ik nog geen duidelijke aanwijzing vanuit de bijbel, beter gezegd van God zelf wat betreft: SEX VOOR HET HUWELIJK...

De grondvraag is, wanneer ben je voor God aan elkaar verbonden (alszijnde "echad" (een))?????

Wordt dat bepaald door een boter briefje (waar trouwens velen een probleem mee hebben). Of door iets anders....???

Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 18 december 2010, 14:45
Naar boven

Auteur Bericht
ROLAND867

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 14:33

EVA685 schreef:
Ik geloof ook wel, als je een fijne relatie hebt en niet toegeeft aan die gevoelens, er een spanning kan gaan ontstaan in de relatie, je wordt dan geremd, dus alle spontaniteit verdwijnt.

ja het is een stelling

tussen Gods wetten en gevoelens.
En als je Gods wetten weet dan is het dubbel zo erg je kan je nergens meer achter verschuilen
En je bent ook mens met aardse gevoelens

Vind het heel moeilijk

Ik weet wel ineens me vraag aan God
God waarom heb je me zo menselijk gemaakt.
Naar boven

Auteur Bericht
ROLAND867

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 14:37

MAR907 schreef:

Tot nu toe vind ik nog geen duidelijke aanwijzing vanuit de bijbel, beter gezegd van God zelf wat betreft: SEX VOOR HET HUWELIJK...

De grondvraag is, waneer ben je voor God aan elkaar verbonden (alszijnde "echad" (een))?????

Wordt dat bepaald door een boter briefje (waar trouwens velen een probleem mee hebben). Of door iets anders....???

door iets anders hoe voelt het ben je samen hou je van elkaar weet je het zeker

je noemt dat dus echad 1 zijn
heel mooi Mar

Laatst aangepast door
ROLAND867
op zaterdag 18 december 2010, 14:38
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 14:52

ROLAND867 schreef:
door iets anders hoe voelt het ben je samen hou je van elkaar weet je het zeker

je noemt dat dus echad 1 zijn
heel mooi Mar

Het is ook heel mooi, je begrijpt het...
Er zijn zo weinigen in het christelijk geloof die dat begrijpen, want het draaid in het leven alleen daarom, ook voor God en Zijn Zoon....voor ons als mens in relatie's helemaal...... want dat betekend het huwelijksverbond vanuit de bijbel voor God....

De "echad" in een gezin is het type beeld van Gods "echad" dat in de schepping gelegd is....
De man in relatie met de "schepper" is daar verantwoordelijk voor omdat hij het hoofd is in het gezin (ook vast gelegd door God)....anders gezegd: de man is de waker over de "echad" van God.....

Is een leer proces maar heel mooi....

Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 18 december 2010, 15:09
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 16:07

MAR907 schreef:

De grondvraag is, wanneer ben je voor God aan elkaar verbonden (alszijnde "echad" (een))?????

Kan wel een vingerwijzing zijn, maar mij wordt door velen verteld, dat het pas in het huwelijk mag.

Wanneer ben je voor GOD aan elkaar verbonden, hoevelen gaan na een relatie uit elkaar, je kunt dan wel zeggen ik hou van je, maar ga er dan ook voor, denk ik, maar nee, als het even niet zint, relatie verbreken,
dat is toch ook niet Gods bedoeling?

Ik denk ook dat God iemand aan je geeft, maar jij moet weten, hoe je daarmee omgaat toch?
Maar als diegene waar je die relatie mee hebt, nu zondige dingen doet,
kan God je dan uit elkaar halen of doet de mens dat zelf?

Laatst aangepast door
EVA685
op zaterdag 18 december 2010, 16:08
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 17:39

EVA685 schreef:
Als je als vrouw zegt, ik wil het nu eens goed doen, in een andere relatie en geen seks, worden ze kwaad, dan is het alles of niks.
Stel, je hebt een fijne relatie en seks komt er op een dag bij,
het gaat weer niet, weer uit, dan ben je voor GOD toch een hoer?
En een man een hoerenloper? Of ben ik nu gek?
Ik ben erg onzeker over alles, geef jullie mening eens.

Eva,er is al heel veel gezegd in dit topicKnipoog smiley
Als je nu eens bij de bron begint,de relatie op zich.Je hebt het over "weer" uit en ik denk dat daar,in dit geval,het probleem ligt,het steeds weer stuklopen van de relatie.Je zoekt niet zomaar iemand maar een partner voor het leven,waarom dan niet eerst rustig alles duidelijk op een rijtje krijgen?Er wordt veel te weinig met elkaar gepraat vind ik........
Seks en liefde zijn in een relatie onlosmakelijk met elkaar verbonden,als de relatie goed is en de intentie(je 100% willen geven) is bij elkaar te blijven tot......(vul maar in)dan zie ik niet hoe je zoiets hoererij kunt noemen.
En ja,beslissingen neem je zelf,misschien is God daarom vrij onduidelijk in de Bijbel en wil hij dat je hierin je eigen verantwoordelijkheid neemt?
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 17:59

EVA685 schreef:
Kan wel een vingerwijzing zijn, maar mij wordt door velen verteld, dat het pas in het huwelijk mag.

Wanneer ben je voor GOD aan elkaar verbonden, hoevelen gaan na een relatie uit elkaar, je kunt dan wel zeggen ik hou van je, maar ga er dan ook voor, denk ik, maar nee, als het even niet zint, relatie verbreken,
dat is toch ook niet Gods bedoeling?

Ik denk ook dat God iemand aan je geeft, maar jij moet weten, hoe je daarmee omgaat toch?
Maar als diegene waar je die relatie mee hebt, nu zondige dingen doet,
kan God je dan uit elkaar halen of doet de mens dat zelf?

Ik begrijp heel goed je reactie, maar ben zelf geen vrouw...
Ik kijk naar het mannelijke gedeelte ervan....
Dat je ermee geconfronteerd wordt begrijp ik.

Zoek naar een man die weet hoe het huwelijk door God bedoeld is...
Sex is een uiting van 1 zijn in "Ware Liefde"....
Ik wordt er ook mee geconfronteerd met vrouwen die na een scheiding diverse sexuele relatie hebben gehad...
Ik geef toe dat ik daar niet mee over weg kan, vanuit mijn geloof...

Sex is voor mij een "echad" en dat wordt algemeen niet zo ervaren in het christelijk geloof...
Veel vrouwen denken dat het zo hoort om sex te hebben bij een man, om hem te vreden te stellen, dan vol doe ik aan zijn verwachting omdat ik verliefd ben.
Het kan ook een angst zijn om iemand te verliezen of iemand zijn eigen behoefte....

Een relatie bestaat niet uit sex, maar om een man en vrouw te zijn zoals God het bedoeld heeft. Het uitstellen van sex (gemeenschap) toont de ware partner die voor je bestemd is....

Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 18 december 2010, 18:01
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 18:50

MAR907 schreef:

Ik wordt er ook mee geconfronteerd met vrouwen die na een scheiding diverse sexuele relatie hebben gehad...

Sex is voor mij een "echad" en dat wordt algemeen niet zo ervaren in het christelijk geloof...
Veel vrouwen denken dat het zo hoort om sex te hebben bij een man, om hem te vreden te stellen, dan vol doe ik aan zijn verwachting omdat ik verliefd ben.
Het kan ook een angst zijn om iemand te verliezen of iemand zijn eigen behoefte....

Een relatie bestaat niet uit sex, maar om een man en vrouw te zijn zoals God het bedoeld heeft. Het uitstellen van sex (gemeenschap) toont de ware partner die voor je bestemd is....

en zo zie je maar weer: we zijn allemaal anders Lachende smiley (gelukkig)
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 19:49

LEANNE226 schreef:
Eva,er is al heel veel gezegd in dit topicKnipoog smiley
Als je nu eens bij de bron begint,de relatie op zich.Je hebt het over "weer" uit en ik denk dat daar,in dit geval,het probleem ligt,het steeds weer stuklopen van de relatie.Je zoekt niet zomaar iemand maar een partner voor het leven,waarom dan niet eerst rustig alles duidelijk op een rijtje krijgen?Er wordt veel te weinig met elkaar gepraat vind ik........
Seks en liefde zijn in een relatie onlosmakelijk met elkaar verbonden,als de relatie goed is en de intentie(je 100% willen geven) is bij elkaar te blijven tot......(vul maar in)dan zie ik niet hoe je zoiets hoererij kunt noemen.
En ja,beslissingen neem je zelf,misschien is God daarom vrij onduidelijk in de Bijbel en wil hij dat je hierin je eigen verantwoordelijkheid neemt?

Dat is het nu juist Leanne, vaak hoor je opmerking in een relatie,
zekerheid heb je nooit, hoe kun je je dan volledig geven als toch niks zeker is?
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 december 2010, 20:00

MAR907 schreef:

Wat jij zegt Mar herken ik, bang om een man te verliezen en dan maar seks?
Het is toch te gek eigenlijk, is dat ware liefde?
Nou als de ware kan wachten, kun je als vrouw heeeel lang wachten, totdat je die gevonden hebt en zeker op iets oudere leeftijd.

Laatst aangepast door
EVA685
op zaterdag 18 december 2010, 20:02
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 20:59

MAR907 schreef:
Het is ook heel mooi, je begrijpt het...
Er zijn zo weinigen in het christelijk geloof die dat begrijpen, want het draaid in het leven alleen daarom, ook voor God en Zijn Zoon....voor ons als mens in relatie's helemaal...... want dat betekend het huwelijksverbond vanuit de bijbel voor God....

De "echad" in een gezin is het type beeld van Gods "echad" dat in de schepping gelegd is....
De man in relatie met de "schepper" is daar verantwoordelijk voor omdat hij het hoofd is in het gezin (ook vast gelegd door God)....anders gezegd: de man is de waker over de "echad" van God.....

Is een leer proces maar heel mooi....

Wat ik niet begrijp, is dat men huwelijk en seks zo uit elkaar haalt. Men verlaagt het huwelijk m.i. tot een boterbriefje. Is dat juist niet de omgekeerde wereld? Is juist niet het huwelijk ingesteld als basis voor stabiliteit, de echad, komt daar immers ten volste en alleen maar tot zijn recht?
Dit zou toch juist het uitgangspunt moeten zijn van de discussie, terwijl het door de meeste mensen aan de kant gezet wordt als onzin. God heeft toch het huwelijk ingesteld voor man en vrouw om elkaar lief te hebben zoals Hij wil? Als je met minder genoegen neemt, doe je in mijn ogen jezelf tekort en Gods instellingen....
Volgens mij is het ook een teken van deze tijd. De duivel zaait verwarring, ook onder de kinderen van God. Vertelt, dat het huwelijk niet belangrijk is, vertelt dat het alleen maar om iets uiterlijks gaat. Terwijl het m.i. veel dieper gaat. Het huwelijk is precies hetzelfde als het jaren geleden was. Het huwelijk is van alle culturen en heeft altijd dezelfde inhoud. Het huwelijk is precies hetzelfde zoals het in de Bijbel was.
De uiterlijkheden mogen wel verschillen, maar de principes zijn nog altijd hetzelfde.

Kort samengevat: de huwelijksvoltrekking is een openbaar gebeuren, zodat het voor iedereen duidelijk is dat men getrouwd is.
Wordt ook alleen maar voltrokken door een ambtenaar of een geestelijke.
De ceremonie symboliseert de eenheid tussen man en vrouw, waarbij het duidelijk is, dat de mensen samen verder door het leven gaan.
Deze ceremonie wordt feestelijk afgesloten. Het is immers een grote vreugde, dat twee mensen nu samen tot een stel gebracht worden.
Als afsluiting van deze ceremonie, mogen de eega's samen het bed delen en op die manier ook de lichamelijke eenheid ervaren.
Seksualiteit buiten het huwelijk wordt in alle culturen sterk veroordeeld. Temeer ook vanwege bescherming voor kinderen uit deze relaties.

Mijn stelling is dus het volgende: bagataliseer het belang van het huwelijk niet. Dan doe je Gods principes tekort....
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 22:00

CHATULIEM619 schreef:
Wat ik niet begrijp, is dat men huwelijk en seks zo uit elkaar haalt. Men verlaagt het huwelijk m.i. tot een boterbriefje. Is dat juist niet de omgekeerde wereld? Is juist niet het huwelijk ingesteld als basis voor stabiliteit, de echad, komt daar immers ten volste en alleen maar tot zijn recht?
Dit zou toch juist het uitgangspunt moeten zijn van de discussie, terwijl het door de meeste mensen aan de kant gezet wordt als onzin. God heeft toch het huwelijk ingesteld voor man en vrouw om elkaar lief te hebben zoals Hij wil? Als je met minder genoegen neemt, doe je in mijn ogen jezelf tekort en Gods instellingen....
Volgens mij is het ook een teken van deze tijd. De duivel zaait verwarring, ook onder de kinderen van God. Vertelt, dat het huwelijk niet belangrijk is, vertelt dat het alleen maar om iets uiterlijks gaat. Terwijl het m.i. veel dieper gaat. Het huwelijk is precies hetzelfde als het jaren geleden was. Het huwelijk is van alle culturen en heeft altijd dezelfde inhoud. Het huwelijk is precies hetzelfde zoals het in de Bijbel was.
De uiterlijkheden mogen wel verschillen, maar de principes zijn nog altijd hetzelfde.

Kort samengevat: de huwelijksvoltrekking is een openbaar gebeuren, zodat het voor iedereen duidelijk is dat men getrouwd is.
De ceremonie symboliseert de eenheid tussen man en vrouw, waarbij het duidelijk is, dat de mensen samen verder door het leven gaan.
Deze ceremonie wordt feestelijk afgesloten. Het is immers een grote vreugde, dat twee mensen nu samen tot een stel gebracht worden.
Als afsluiting van deze ceremonie, mogen de eega's samen het bed delen en op die manier ook de lichamelijke eenheid ervaren.
Seksualiteit buiten het huwelijk wordt in alle culturen sterk veroordeeld. Temeer ook vanwege bescherming voor kinderen uit deze relaties.

Mijn stelling is dus het volgende: bagataliseer het belang van het huwelijk niet. Dan doe je Gods principes tekort....

Toch is en blijft die ceremonie een menselijke vinding, Chatuliem!
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 22:06

CHATULIEM619 schreef:

Huwlijk en seks zijn twee verschillende dingen, moet je niet in het zelfde hokje plaatsen lijkt mij.
Liefdesleven en huwlijk, gaat wel samen, net als boterbriefje en seks.
Je moet niet alles over 1 kam scheren, in de Bijbel wordt toch ook niet over seks gesproken!
Wel over huwlijk, en liefdesleven. Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 22:24

Chat: Mijn stelling is dus het volgende: bagataliseer het belang van het huwelijk niet. Dan doe je Gods principes tekort.... [i]

Ik zelf ben voor latten wat ik hier ergens las vlak hiervoor, in dit topic of een ander.
Want, als je nu al ouder bent, het nodige hebt meegemaakt in deze gebroken wereld, een partner hebt die ook het nodige aan bagage heeeft.
Dan moet er ook genoeg plaats zijn voor al die bagage. Ja, ik weet niet hoe ik dat goed zeg, ik ben ook geen psycholoog.

Want als kerken vinden dat latten enzo niet mag, en dan pressen om te trouwen, en de liefde is er wel, maar ja, de patrners hebben beidden teveel meegemaakt, wat dan als het huis(letterlijk) te klein wordt?

Met latten kan je, ik dan nog even naar mijn eigen huis gaan.

Dan kan ik even wat afstand nemen, om van een afstandje nar de dingen te kijken.

Iets anders is, als je beidde tussen de 16 en de 20 bent zeg maar, ja, dan kan je wel ff een jaaartje wachten en trouwen, maar ja, dan ben je zo jong, kan je nog naar elkaar toegroeien.

Gelukkig zien meer kerken dat in, ook in de kereknraad enzo.

Groetjes
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 22:51

HENK710 schreef:
Toch is en blijft die ceremonie een menselijke vinding, Chatuliem!
Daarmee ontken je dus het belang wat God hecht aan die ceremonie. Wat voor zin heeft een huwelijksinzegening dan voor jou?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 22:53

CHATULIEM619 schreef:
Daarmee ontken je dus het belang wat God hecht aan die ceremonie. Wat voor zin heeft een huwelijksinzegening dan voor jou?

Wat voor belang hecht God aan de ceremonie?
Het is door mensen ingesteld toch?
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 22:58

CHATULIEM619 schreef:

Een inzegening is voor mij iets heel moois als aanvulling op de voltrekking. Maar de ceremonie blijft iets wat door mensen is ingesteld. God hecht overigens niet aan ceremonies, maar aan harten! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:10

HENK710 schreef:
Een inzegening is voor mij iets heel moois als aanvulling op de voltrekking. Maar de ceremonie blijft iets wat door mensen is ingesteld. God hecht overigens niet aan ceremonies, maar aan harten! Knipoog smiley
God hecht heel veel aan ceremonis Henk, lees maar eens wat Hij mensen oproept om te doen tijdens feesten....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:11

MARIAN519 schreef:
Wat voor belang hecht God aan de ceremonie?
Het is door mensen ingesteld toch?
Het huwelijk is door God ingesteld en wordt door mensen uitgevoerd...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:12

CHATULIEM619 schreef:
God hecht heel veel aan ceremonis Henk, lees maar eens wat Hij mensen oproept om te doen tijdens feesten....

Dat maakt nog niet dat de ceremonies voorwaarde zijn voor iets Chatuliem. Dat zijn twee totaal verschillende dingen! En nogmaals, Hij hecht meer waarde aan het hart dan aan welke ceremonie ook!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:14

HENK710 schreef:
Dat maakt nog niet dat de ceremonies voorwaarde zijn voor iets Chatuliem. Dat zijn twee totaal verschillende dingen! En nogmaals, Hij hecht meer waarde aan het hart dan aan welke ceremonie ook!
Ook daarin mag ik je wijzen, dat een koning gezalfd moest worden...Een ceremonie heeft ook een geestelijke betekenis en in het huwelijk geldt dat ook.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:16

CHATULIEM619 schreef:
Ook daarin mag ik je wijzen, dat een koning gezalfd moest worden...Een ceremonie heeft ook een geestelijke betekenis en in het huwelijk geldt dat ook.
Toch blijft de huwelijksceremonie geheel mensenwerk. Dat is wat anders dan de zalving zoals jij die noemt, welke we overigens ook niet elke keer weer terugzien in de Bijbel, maar dat terzijde.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:26

HENK710 schreef:
Toch blijft de huwelijksceremonie geheel mensenwerk. Dat is wat anders dan de zalving zoals jij die noemt, welke we overigens ook niet elke keer weer terugzien in de Bijbel, maar dat terzijde.
Het is zelfs belangrijker, want het vormt de basis van elke samenleving. En het vormt de geestelijke basis....
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:28

CHATULIEM619 schreef:
Het is zelfs belangrijker, want het vormt de basis van elke samenleving. En het vormt de geestelijke basis....

Dus ritueel (want dat is een synoniem voor ceremonie) gaat voor het hart?
Ik lees in de bijbel toch echt wat anders...

Ik zal nu de teksten toch maar eens plaatsen:
1 Kon 15:22
maar Samuël sprak: behagen Jahweh brand- en slachtoffers evenveel als gehoorzaamheid aan zijn stem? néén, gehoorzaamheid is beter dan slachtoffers, volgzaamheid beter dan het vet van bokken!

Psalm 51:16,17
Want Gij hebt geen lust aan offers, ik wilde ze U anders gaarne geven; en brandoffers behagen U niet. De offers, die Gode behagen, zijn een verbroken geest; een beangst en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten.

Ondanks het instellen van de offers en dergelijke geeft God dus duidelijk te kennen dat het niet om die offers (lees: ceremonieën) gaat, maar om het hart!

Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 19 december 2010, 23:39
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:45

HENK710 schreef:

maar Samuël sprak: behagen Jahweh brand- en slachtoffers evenveel als gehoorzaamheid aan zijn stem? néén, gehoorzaamheid is beter dan slachtoffers, volgzaamheid beter dan het vet van bokken!

Want Gij hebt geen lust aan offers, ik wilde ze U anders gaarne geven; en brandoffers behagen U niet. De offers, die Gode behagen, zijn een verbroken geest; een beangst en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten.

Ondanks het instellen van de offers en dergelijke geeft God dus duidelijk te kennen dat het niet om die offers (lees: ceremonieën) gaat, maar om het hart!

Lees deze teksten maar eerst eens in zijn konteksteksten Henk....
Volgens mij begrijp jij het niet...
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 19 december 2010, 23:48

CHATULIEM619 schreef:

Een huwelijk is een belofte (verbond) voor de maatschappij: "trouw zijn tot aan de dood" niet meer en niet minder.
In de kerk geld hetzelfde maar dan voor Gods troon, daarna wordt het huwelijk ingezegend...

Het gaat om de belofte (verbond) waar JA op gezegd wordt....God is een God van verbond.....

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 19 december 2010, 23:49
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 10:10

HENK710 schreef:

Uiteraard moet een ceremonie vanuit het hart beleefd worden. Maar als je stelt dat ceremonieën niet belangrijk zijn, dan zou je je ook niet aan de doop moeten houden, zou inzegening van oudsten voorgangers dominees geen enkele waarde hebben. Ik begrijp niet goed, waarom het huwelijk een inhoudsloze ceremonie zou zijn, terwijl die anderen wel belangrijk worden gevonden. Het huwelijksverbond is een van de meest essentiële verbonden die de mens aangaat, en je kunt die niet klakkeloos aan de kant schuiven.
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 11:10

CHATULIEM619 schreef:
Uiteraard moet een ceremonie vanuit het hart beleefd worden. Maar als je stelt dat ceremonieën niet belangrijk zijn, dan zou je je ook niet aan de doop moeten houden, zou inzegening van oudsten voorgangers dominees geen enkele waarde hebben. Ik begrijp niet goed, waarom het huwelijk een inhoudsloze ceremonie zou zijn, terwijl die anderen wel belangrijk worden gevonden. Het huwelijksverbond is een van de meest essentiële verbonden die de mens aangaat, en je kunt die niet klakkeloos aan de kant schuiven.

Dat wordt anders wel (soms) zo klakkeloos gedaan, en het wordt je ook wel heel gemakkelijk gemaakt, door de staat in deze.
Dat is dan weer terug te koppelen naar kerk en staat, internetscheiden is wel de meest makkelijke manier, en nog goedkoop ook.
En zeker ook bij ons een heel moeilijke en dure ceremonie, en heel makkelijke goedkope ontbinding.
En dan wordt er heel moeilijk gedaan over seks voor het huwlijk, wat dan niet zo,n erge zonde is, in tegenstelling tot het ontbinden van iets waar een zegen om is gevraagt.
Komt mij over als een menselijke veroordeling, eigenlijk burgertruttelijkheid als het over seks voor het huwlijk gaat.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 33 34 35 36 37 38 39 ... 97 Volgende
Pagina 36 van 97