Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 23:06
|
|
|
Mensen in Haiti werden door onderdompeling gedoopt. Ik heb eens gehoord dat er met de Tjunami verschillende kerken bij zijn gekomen.
GOD alleen kan toch de aarde doen beven? Wil HIJ ons wakker schudden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 10 februari 2010, 06:05
|
|
|
EVA685 schreef: | Mensen in Haiti werden door onderdompeling gedoopt. Ik heb eens gehoord dat er met de Tjunami verschillende kerken bij zijn gekomen.
GOD alleen kan toch de aarde doen beven? Wil HIJ ons wakker schudden? |
Dit vind ik een beetje gevaarlijke stelling. Alsof er een verbinding is tussen eerst een ramp en er dan pas sprake kan zijn van opwekking tot geloof. Welke ramp hangt Nederland dan boven het hoofd om de kerken weer vol te krijgen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 10 februari 2010, 08:15
|
|
|
IMRE695 schreef: | Dit vind ik een beetje gevaarlijke stelling. Alsof er een verbinding is tussen eerst een ramp en er dan pas sprake kan zijn van opwekking tot geloof. Welke ramp hangt Nederland dan boven het hoofd om de kerken weer vol te krijgen? |
nog een keer balkenende als premier misschien wel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: woensdag 10 februari 2010, 09:05
|
|
|
EVA685 schreef: | Mensen in Haiti werden door onderdompeling gedoopt. Ik heb eens gehoord dat er met de Tjunami verschillende kerken bij zijn gekomen.
GOD alleen kan toch de aarde doen beven? Wil HIJ ons wakker schudden? |
In Job 1 lees ik dat de satan beschikte over een hevige storm uit de woestijn, waarbij al Jobs kinderen omkwamen. Ik denk dat we de macht die satan heeft niet moeten onderschatten... Ik ben er eerlijkgezegd huiverig voor om een afschuwelijke (natuur)ramp te koppelen aan een evt. aanleiding en/of een doel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 10 februari 2010, 10:49
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | In Job 1 lees ik dat de satan beschikte over een hevige storm uit de woestijn, waarbij al Jobs kinderen omkwamen. Ik denk dat we de macht die satan heeft niet moeten onderschatten... Ik ben er eerlijkgezegd huiverig voor om een afschuwelijke (natuur)ramp te koppelen aan een evt. aanleiding en/of een doel. |
Misschien krom gedacht van mij.....ik zag dus dat onderdompelen, dacht als de beving van de boze is, zou de boze dus de mensen tot God brengen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 10 februari 2010, 10:51
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | In Job 1 lees ik dat de satan beschikte over een hevige storm uit de woestijn, waarbij al Jobs kinderen omkwamen. Ik denk dat we de macht die satan heeft niet moeten onderschatten... Ik ben er eerlijkgezegd huiverig voor om een afschuwelijke (natuur)ramp te koppelen aan een evt. aanleiding en/of een doel. |
Alleen GOD heeft toch die macht??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 10 februari 2010, 15:17
|
|
|
Het is een verschijnsel van alle tijden dat mensen tot inkeer kunnen komen na een ingrijpende gebeurtenis. Dat ze troost, bemoediging en zingeving zoeken in het geloof. Gedurende de 2e wereldoorlog zaten de kerken in Nederland ook wat voller dan er voor en vooral daarna.
God kan zeker tegenspoed gebruiken om mensen tot geloof te brengen. Maar of een ramp een bewust wilsbesluit is, vind ik moeilijk om te onderschrijven. Een aardbeving kun je je nauwelijks tegen wapenen. En er zijn ook gebieden op aarde waar de aarde wel beeft, maar waar nauwelijks mensen wonen, zoals bij een zeebeving die niet noodzakelijkerwijs een tsunami hoeft te worden.
In Nederland hebben we overstromingen ook lang als een waarschuwing van de hemel beschouwd. En natuurlijk is het goed om dan stil te staan bij ons leven (als we dat behouden hebben) en nog beter om God nog ijveriger te gaan zoeken. Echter, stevige en hoge dijken, de deltawerken en rivierverruiming zorgen er tegenwoordig voor dat we droge voeten houden. Dàt wel iets om heel dankbaar voor te zijn in ieder geval.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op woensdag 10 februari 2010, 15:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ALFAROMEO918
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 22:45
|
|
|
Nederland lig onder de zeespiegel. Bewust heb ik 1953 meegemaakt,die storm van geweld,is ook door deltawerken niet te keren,als Gods Toorn ontbrand.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 00:21
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Nederland lig onder de zeespiegel. Bewust heb ik 1953 meegemaakt,die storm van geweld,is ook door deltawerken niet te keren,als Gods Toorn ontbrand. |
Is een natuurramp wel Gods toorn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 06:43
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Nederland lig onder de zeespiegel. Bewust heb ik 1953 meegemaakt,die storm van geweld,is ook door deltawerken niet te keren,als Gods Toorn ontbrand. |
Nou, ik zou zeggen: graaf de dijken af, blaas de dammen op, zet je huis op een hoge terp en leef weer in Zeeland, zoals het 2000 jaar geleden was. Maarre.... ook in 1953 was al bekend dat de dijken het niet zouden houden bij een zware storm. 1953 was dus in zekere zin een verwijtbaar gebeuren, in die zin dat de verantwoordelijke politici wel wisten dat de dijken niet goed in orde waren, maar er weinig of niets aan deden. Maar ja, de waterschapslasten mochten niet te hoog zijn. Pas toen een coalitie van sociaal-democraten en katholieken de geldkraan open zette, konden de dijken ineens wel verbeterd worden. Toen waren de Zeeuwen ineens niet zuinig meer met Nederlands belastinggeld.
Overigens, ik wil niets af doen aan het leed in 1953. Ook mijn eigen familie is toen ernstrig getroffen door de stormramp.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 15:28
|
|
|
Hoe kan je dit zeggen, Gods toorn. Dus alle mensen die omgekomen zijn in deze ramp, hadden Gods toorn opgewekt? Ik denk dat God met ieder mens gehuild heeft, over het leed dat is geschied.
Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 20:44
|
|
|
JILL658 schreef: | Hoe kan je dit zeggen, Gods toorn. Dus alle mensen die omgekomen zijn in deze ramp, hadden Gods toorn opgewekt? Ik denk dat God met ieder mens gehuild heeft, over het leed dat is geschied.
Jill |
Is het onderbrengen van die ramp onder de noemer Gods toorn werkelijk zo verkeerd? Er wordt mijns inziens niet mee gezegd dat de mensen die omgekomen zijn Gods toorn specifiek hadden opgewekt, maar enkel dat dergelijk natuurgeweld onderdeel is van het verval van de schepping waardoor het onder Gods toorn is komen te vallen. Dus het benoemen van de ramp als onderdeel van Gods toorn laat nog alle ruimte voor het meehuilen van God, wat Hij zeker gedaan zal hebben als God van ontferming.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANS744
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 21:00
|
|
|
EVA685 schreef: | Misschien krom gedacht van mij.....ik zag dus dat onderdompelen, dacht als de beving van de boze is, zou de boze dus de mensen tot God brengen? | de boze satan dus houd mense bij GOD weg.daar wordt GOD toornig om en stuurt natuur rampen zie boek openbaringen en daar door worde mense wakker en merken en voelen dat ze GOD in hun leven nodig hebben en laaten zich doopen ook in haitie.wel erg eigenlijk dat daar rampen voor nodig zijn. je kan ook je hart open zetten op een vredige manier. dus neem mijn leven, en laat het toegeweidt zijn aan U eer
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 22:10
|
|
|
HANS744 schreef: | de boze satan dus houd mense bij GOD weg.daar wordt GOD toornig om en stuurt natuur rampen zie boek openbaringen en daar door worde mense wakker en merken en voelen dat ze GOD in hun leven nodig hebben en laaten zich doopen ook in haitie.wel erg eigenlijk dat daar rampen voor nodig zijn. je kan ook je hart open zetten op een vredige manier. dus neem mijn leven, en laat het toegeweidt zijn aan U eer |
Blijft nog wel de vraag: waarom wel in Haïti en niet in Suriname?
Of waarom wel in Zeeland, maar niet in Drenthe?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 00:08
|
|
|
IMRE695 schreef: | Blijft nog wel de vraag: waarom wel in Haïti en niet in Suriname?
Of waarom wel in Zeeland, maar niet in Drenthe? |
Wat denk je zelf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 00:43
|
|
|
Zolang het ons niet treft is er genade van God, zoals Noach genade vond in Gods ogen, toen God de mens vervloekt had.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 16 februari 2010, 00:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 07:11
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Wat denk je zelf |
Ik zou het niet weten. Ik woon zelf in Gelderland.
Maar volgens mij zijn aardbevingen wel mogelijk in Drenthe. Maar weer niet in Zeeland. Dan toch maar weer naar Zeeland op vakantie dit jaar.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op dinsdag 16 februari 2010, 07:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 09:57
|
|
|
IMRE695 schreef: | Ik zou het niet weten. Ik woon zelf in Gelderland.
Maar volgens mij zijn aardbevingen wel mogelijk in Drenthe. Maar weer niet in Zeeland. Dan toch maar weer naar Zeeland op vakantie dit jaar. |
O gezellig Imre kom je naar Zeeland!
Terrasje samen pakken Imre?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 11:03
|
|
|
JILL658 schreef: | O gezellig Imre kom je naar Zeeland!
Terrasje samen pakken Imre? |
Eh... is Zeeland al sneeuwvrij?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 11:16
|
|
|
IMRE695 schreef: | Eh... is Zeeland al sneeuwvrij? |
Voor zo over ik kan zien geen sneeuw, wel heerlijk zonnetje
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 13:37
|
|
|
JILL658 schreef: | Voor zo over ik kan zien geen sneeuw, wel heerlijk zonnetje |
Dan neem ik eh... binnenkort de eerste trein naar Zeeland. Lekker uitwaaien op de boulevard van Vlissingen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 19:18
|
|
|
Ik heb een poos nagedacht over de kern van de vraag: toornt God door middel van rampen? Dan gaan mijn eerste gedachten natuurlijk uit naar het verhaal van de zondvloed. Maar dat verhaal eindigt met de belofte dat God nooit meer zo'n ernstige ramp over de aarde zou laten komen. Sodom en Gomorra werden ook getroffen door een straf van God. Dus het gebeurt wel, maar de vraag is of elke ramp een straf van God is. Sommige dingen gebeuren gewoon, hebben te maken met de natuur. Hoe kan je dan onderscheiden wat een "gewone" ramp is en een ramp die als straf van God bedoeld is. De ellende is dat je meteen zo absoluut in je uitspraken moet je en dus heel zeker van je zaak. Daarom huiver ik ervoor een ramp als een straf van God te benoemen. Wat ik wel belangrijk vind, is dat er een duidelijk verband zou moeten zijn tussen de geestelijke houding van mensen, hun goddeloze gedrag en de toorn van God.
In mijn twijfel moet ik aan twee rampen denken: allereerst de Bijlmerramp. Het vliegtuig is voor het Winti beeld neergestort en was gevuld met parfum. Mijn associatie is dat het een reukoffer was voor satan. De geestelijke duisternis is/was tastbaar aanwezig in de Bijlmer, zeker toen ik er woonde. Daar heb ik het vermoeden dat het een geesteliijke waarschuwing was. En nu deze ramp in Haiti. Het meest occulte land van de wereld. Voodoo is de godsdienst en wordt daar rijkelijk bedreven. Er zijn verhalen bekend dat mensen dit land hebben geofferd voor satan. Dat laatste neem ik natuurlijk niet helemaal serieus. Ik uit slechts mijn vermoedens over deze rampen, ook ik weet het niet zeker.
Wat ik wel zeker weet, is dat de ramp van 1953 geen straf van God is. Het is juist gebeurd in een gebied wat bekend staat om haar godsdienstigheid. God straft een volk niet om haar toewijding maar om haar afvalligheid. En Zeeland is voor mij niet het voorbeeld van zonde, meer een voorbeeld van godsdienstigheid. Je kunt vragen stellen achter de manier waarop men naar God kijkt, maar je kunt niet zeggen dat ze zich niks van God aantrokken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 22:42
|
|
|
HANS744 schreef: | de boze satan dus houd mense bij GOD weg.daar wordt GOD toornig om en stuurt natuur rampen zie boek openbaringen en daar door worde mense wakker en merken en voelen dat ze GOD in hun leven nodig hebben en laaten zich doopen ook in haitie.wel erg eigenlijk dat daar rampen voor nodig zijn. je kan ook je hart open zetten op een vredige manier. dus neem mijn leven, en laat het toegeweidt zijn aan U eer |
Ja, Hans en Chatuliem, ik denk dat GOD het echt gebruikt om de wereld wakker te schudden en zeker in een land als Haiti waar voodoo is, bovendien is er maar èèn die over de Schepping gaat en misschien ook kan vernietigen, Natuurlijk huilt GOD dan, wij mensen willen toch niet luisteren, ons hoofd niet buigen? HIJ had alles zo mooi gemaakt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: zaterdag 20 februari 2010, 14:38
|
|
|
IMRE695 schreef: | Dan neem ik eh... binnenkort de eerste trein naar Zeeland. Lekker uitwaaien op de boulevard van Vlissingen! |
Gezellig Imre.................samen uitwaaien dan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: zaterdag 20 februari 2010, 20:16
|
|
|
JILL658 schreef: | Gezellig Imre.................samen uitwaaien dan |
Terug naar de kust, de Zeeuwse kust... Het deltagebied waar mijn moeder geboren is. Voelt wel bijzonder voor mij...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETER758
|
|
Geplaatst: maandag 22 februari 2010, 14:02
|
|
|
Ik denk dat je natuurrmpen wel als de toorn van God mag zien zoals de in de openbaringen staan geschreven. Bestudeer bijvoorbeeld maar eens de zeven zegels en de eerste zes bazuinen. Als je de oude profeten erbij openslaat en de vier evangeliën en zelfs enkele brieven van Paulus, dan ontdek je op een gegeven moment dat deze dingen moesten gebeuren in het einde der dagen. Dan ontdek je ook dat het zevende bazuin over de opname gaat. Dan zal er een grote aanbidding zijn in de hemel. En zie, de tijd is gekomen, dat de Heere komt. Het zal niet lang meer duren.
Dan heb ik mensen zien zeggen in de chat: Ja, maar die rampen gebeuren al eeuwen. Daar had ik geen antwoord op, maar nu wel.
De tekenen van de eindtijd, worden ook wel weeën genoemd. De aarde is in barensnood.
Als je de geschiedenis erbij haald en de rampen gaat volgen die gebeurt zijn, dan zie je dat de rampen die Jezus noemen, zoals oorlog en hongersnood, steeds erger worden en steeds meer en sneller achter mekaar.
Als een zwangere vrouw weeën krijgt, is het dan niet zo dat de weeën steeds heftiger worden??? En wanneer de weeën op z'n hoogst zijn, betekend dat dan niet dat het kind komt?
Ik denk dat we dat ook zo mogen zien met de tekenen van de eindtijd.
Dus mijn antwoord op de vraag over de aardbeving:
Ik denk wel dat het van God komt. Dat het inderdaad de toorn van God is.
Peter Kuipers.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: maandag 22 februari 2010, 14:25
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Is een natuurramp wel Gods toorn? |
Nou ehh....het ligt er maar aan, waar die natuurramp toeslaat....als het midden op zee is, waar niemand er last van heeft, dan is het niet zo erg, maar als mensen er door getroffen worden....dan is het dus wel erg en dan spreekt men van Gods toorn, omdat het mensenlevens gekost heeft.
Dus ik kom dan tot de conclusie, dat die mensen, die getroffen zijn op de verkeerde plaats waren.....of dat er mensen zijn, die het nalaten om de juiste maatregelen te nemen, daar waar er kans is op een natuurramp en dat daardoor mensen, die daar wonen, getroffen kunnen worden.
Of mensen, die toch in zo´n gebied gaan wonen zijn zeer dom en stellen hun leven in de waagschaal, of de regering faalt om daar geen goede huizen te bouwen, die bestand zijn tegen dergelijke natuurrampen.
Meestal speelt armoede daar een grote rol bij m.i.. Arme mensen moeten soms wel in bepaalde "gevaarlijke" gebieden gaan wonen, vanwege hun broodwinning en kunnen zich geen woonplaats veroorloven op plaatsen, die safer zijn, zoals in Bangladesh bijv.. Daar moeten mensen dichtbij de zee zijn vanwege hun broodwinning, n.l. de visvangst. Deze mensen worden dan m.n getroffen door Tsunami's bijv..
Of je dus kunt spreken van Gods toorn....volgens mij niet. Het is nou eenmaal niet erg verstandig om naast een krater van een levende vulkaan te gaan wonen bijv.. Daar kun je God niet de schuld van geven. Dat haal je dan zelf op je hals.
In mijn optiek kan er slechts evt. sprake zijn van Gods toorn als er dingen gebeuren ergens, die niet normaal zijn (voor die streek) en die je dus niet hebt kunnen voorzien en ontlopen door je goede verstand te gebruiken.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op maandag 22 februari 2010, 14:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: maandag 22 februari 2010, 23:52
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Is een natuurramp wel Gods toorn? |
ben wel van mening dat het Gods toorn is, of God wil via zoiets ons even met de neus op de feiten drukken,als ik dat zo mag uitleggen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 00:17
|
|
|
Gods toorn vs genade
Tot mijn verbazing zijn er christenen die God als volgt aan de wereld voorspiegelen: 11. Sept.? Dat was Gods straf vanwege alle abortussen in Amerika! Juist ja, de mens doodt, en om de mensen te strafen vanwege Zijn toorn, dood God mensen. Goed voorbeeld doet goed volgen Weet je waar mijns inziens God van word? Van die anderen vertellen dat ze zonaars zijn, en God hen naar de laat gaan als ze hun leven niet beteren. Nu ben ik even tornig: Scheinheiligen, u die zelf zondigt, u beschuldigt anderen? Weten jullie dan niet dat er maar één zonde (enkelvoud) is waarvoor God veroordeeld? Ongeloof. Door het nieuwe verbond heeft het oude afgedaan, en toch wordt er hier geciteerd alsof we nog in de woestijn wandelen en nooit van Jezus gehoord hebben! "Tuurlijk we zijn "vergeven", maar oh wee wie een wet breekt, dat hij op zn blote knietjes om vergeving moge vragen... Wellicht dat je nu als lezer al hard de neiging hebt de : Deze reactie is niet ok - knop op te zoeken ... prima, toon mij vanuit Gods woord dat ik het mis heb. Ik leer ook graag bij! Leg mij aub dit uit in de context van Gods "toorn": Maar dat alles is uit God, die ons met zichzelf verzoend heeft door Christus, en ons gegeven heeft de dienst der verzoening, als dat het God is geweest die in Christus de wereld heeft verzoend met hem, en aan hun misstappen niet heeft toegerekend, en die het woord der verzoening in ons heeft gelegd. Onze opdracht is het woord der verzoening van God met de wereld, en hier word beweerd dat God straft... Eerst Jezus aan het kruis voor alle zonden der mensheid, en daarna nog steeds boos blijven en opnieuw straven voor iets waarvoor al betaald is? Dat strookt toch niet??
Lieve medegelovigen, GELOOF het goede nieuws van vergeving. Voor alles, iedereen. De enige zonde die overblijft is ontkennen dat redding door Jezus nodig is, voor alle ongerechtigheden (lees daden) is betaald. Of je dit geloofd of niet maakt het verschil. P.S. Voor wie zich aangevallen voelt, in oprechtheid een bijdrage heeft geleverd en nu het gevoel heeft dat ik hem/haar onderuit heb willen schoppen... In oprechtheid, nee, maar als ik gelijk heb, doe ik er dan niet goed aan het verwrongen Godsbeeld aan de kaak te stellen? Moge God ons in liefde door zijn Geest leren.
Laatst aangepast door
|
DENNISS669
|
op dinsdag 23 februari 2010, 00:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 februari 2010, 10:54
|
|
|
Ik heb je al twee voorbeelden gegeven, Sodom en Gomorra en de zondvloed. Je kunt wel stellen, dat dit natuurrampen zijn als straf van het zondige gedrag van de mens. Maar je kunt niet stellen dat elke natuurramp een straf van God is.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|