ChristianMatch

Forum

jaartelling in de Bijbel
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 18:18

mag ik aannemen dat men in de tijd van de Bijbel een andere manier van jaartelling hanteerde?
In Genesis lees je al dat mannen soms tot 900 jaar werden???? kan toch niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:18

over water lopen ook niet...
uit de dood opstaan ook niet....

Persoonlijk denk ik dat de gevolgen van de zondeval en de kracht van vlakna het paradijs nog in de genen zaten. en zo konden ze ook flink voortplanten, kan ook dus een speciale gave zijn.

Laatst aangepast door
DAVID923
op dinsdag 22 maart 2011, 19:24
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:22

MARYLIEN613 schreef:
mag ik aannemen dat men in de tijd van de Bijbel een andere manier van jaartelling hanteerde?

In de eerste dagen was het heel normaal dat mensen zo'n 900 jaar oud werden...
Het was aanvankelijk ook niet de bedoeling dat de mens zou sterven.

In Genesis 6 zien we dat God hier verandering in brengt:

Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

Wat mij ook opvalt is dat God de mens uit de hof van Eden verbannen heeft om te voorkomen dat zij ook van de boom des levens zou eten. Op deze manier zou deze namelijk eeuwig leven.
God had hen verboden van de boom des levens te eten, en tevens de boom van de kennis van goed en kwaad.

Genesis 3: 22-23
Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen.

Persoonlijk denk ik dat dit te maken heeft met het feit dat dit de komst van Jezus dan overbodig zou maken, terwijl dit na de zondeval juist essentieel was om God's genade te openbaren. De mens zou dan Jezus niet meer nodig hebben om eeuwig te leven, maar dit zelf bewerken.

Het is dus aannemelijk dat mensen ook daadwerkelijk zo lang leefden als in de bijbel gesteld word Knipoog smiley

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op dinsdag 22 maart 2011, 19:30
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:25

goede tekst tessy!
hier leren we wat van, ik kwam er zelf niet eens op.

dank je. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:31

DAVID923 schreef:
goede tekst tessy!
hier leren we wat van, ik kwam er zelf niet eens op.

dank je. Lachende smiley

Toevallig van de week weer van voren af aan begonnen in mijn bijbeltje
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 20:28

TESSYBEAR731 schreef:
Toevallig van de week weer van voren af aan begonnen in mijn bijbeltje
Knipoog smiley

Dank je Tessybear,

ik ben ook terug van voor af aan in bijbeltje begonnen,
maar mijn inzicht is duidelijk zo goed niet.
Verlegen lachende smiley

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op dinsdag 22 maart 2011, 20:29
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juli 2011, 23:12

MARYLIEN613 schreef:

De joodse jaartelling gaat uit van 354 dagen per jaar. Voordat julius caesar de juliaanse kalender invoerde in 45 v.C. (365.25 dagen per jaar) duurde een romeins jaar 355 dagen.

Niet dat het veel scheelt, maar in ieder geval al iets. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:11

volgens mij heb ik hier op het forum ook wel eens de verklaring gelezen dat er ergens in de eerste bijbelboeken zou staan, dat het God op een gegeven moment besloot de mensen minder levenstijd te geven.........?

wie weet er nog waar dat staat?
was jij dat niet susannah?
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:19

HANNAH810 schreef:
volgens mij heb ik hier op het forum ook wel eens de verklaring gelezen dat er ergens in de eerste bijbelboeken zou staan, dat het God op een gegeven moment besloot de mensen minder levenstijd te geven.........?

wie weet er nog waar dat staat?
was jij dat niet susannah?

yep Knipoog smiley Genesis 6:(1-)3

NBG 3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn.

NBV 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 10 juli 2011, 09:19
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:29

dank je, suus Clown smiley

(weer wat geleerd, marylien; waar cm al niet goed voor is, he?)
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2011, 14:15

SUSANNAH475 schreef:
yep Knipoog smiley Genesis 6:(1-)3NBG 3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn.

NBV 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

Ja, dat staat in Genesis 6. En vervolgens kom er een lijst met namen en leeftijden tot aan Abraham in Genesis 11. En al die leeftijden liggen dik boven de 120 jaar.

De nakomelingen van Sem
10 Dit zijn de nakomelingen van Sem. Toen Sem honderd jaar oud was, verwekte hij Arpaksad, twee jaar na de vloed. 11 En Sem leefde, nadat hij Arpaksad verwekt had, vijfhonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 12 Toen Arpaksad vijfendertig jaar geleefd had, verwekte hij Selach. 13 En Arpaksad leefde, nadat hij Selach verwekt had, vierhonderd drie jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 14 Toen Selach dertig jaar geleefd had, verwekte hij Eber. 15 En Selach leefde, nadat hij Eber verwekt had, vierhonderd drie jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 16 Toen Eber vierendertig jaar geleefd had, verwekte hij Peleg. 17 En Eber leefde, nadat hij Peleg verwekt had, vierhonderd dertig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 18 Toen Peleg dertig jaar geleefd had, verwekte hij Reü. 19 En Peleg leefde, nadat hij Reü verwekt had, tweehonderd negen jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 20 Toen Reü tweeëndertig jaar geleefd had, verwekte hij Serug. 21 En Reü leefde, nadat hij Serug verwekt had, tweehonderd zeven jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 22 Toen Serug dertig jaar geleefd had, verwekte hij Nachor. 23 En Serug leefde, nadat hij Nachor verwekt had, tweehonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 24 Toen Nachor negenentwintig jaar geleefd had, verwekte hij Terach. 25 En Nachor leefde, nadat hij Terach verwekt had, honderd negentien jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 26 Toen Terach zeventig jaar geleefd had, verwekte hij Abram, Nachor en Haran.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 10:28

We gaan toch niet rekenen vanuit de Bijbel?
Je moet de sluier niet helemaal opentrekken om verder te speuren.
We gaan toch naar de eeuwigheid, vast en zeker.
We leven hier maar voor de tijd en straks op weg naar oneindige eeuwigheid.
Er zijn maar 2 wegen om naar eeuwig huis te gaan.
Ik hoef helemaal niet weten over de tijden die ze geleefd hebben.
Je moet wel weten wat ze gedaan en geleefd hebben.
De inhoud van Gods Woord vind ik mooi en verder uitzoeken of verzinnen vind ik onzin.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 11:40

HERMAN388 schreef:
De inhoud van Gods Woord vind ik mooi en verder uitzoeken of verzinnen vind ik onzin.

Dat zal voor iedereen anders zijn.
Er mensen die uren bezig kunnen zijn met het oplossen van Sudoku puzzels, anderen storten zich op de getallen in de Bijbel.
Daar is op zich niets mis mee, zolang men de betekenis hiervan niet uit het oog verliest.

Het grote gevaar schuilt erin dat mensen nogal eens neiging hebben om gelijk te willen hebben en vergeten dat onze jaartelling niet deugt.
We moeten onze jaartelling niet gelijken met die uit de Bijbel, want dat is appels met peren verlijken.

We kunnen een aardig eind komen, maar het probleem is dat we niet zeker zijn van onze jaartelling, want deze schijnt talloze keren te zijn bijgesteld en veranderd.

Als we gaan tellen in de Bijbel met jaren, dan is dat alleen mogelijk in het licht van de Bijbel en met het oog op de geschiedenis, dat wat geweest is en niet dat wat komen gaat.
Sommigen proberen uit te rekenen wanneer Jezus terugkomt.
Daar geloof ik niet in, maar wat ik wel geloof, is dat Zijn komst aanzienlijk dichterbij is dan 2000 jaar geleden.
En aangezien Gods Woord waar is, dan zou dat best nog eens vandaag of morgen kunnen zijn.

Rest voor mij maar 1 vraag! Ben ik klaar om Hem te ontmoeten??

Laatst aangepast door
HENKWAL969
op zaterdag 16 juli 2011, 11:42
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 11:44

HERMAN388 schreef:

2 wegen? De eerste ken ik wel: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" Dat zijn de woorden die Jezus sprak.

Maar is er nog een weg buiten Jezus om Herman??
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 11:52

ROADY641 schreef:
2 wegen? De eerste ken ik wel: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" Dat zijn de woorden die Jezus sprak.

Maar is er nog een weg buiten Jezus om Herman??

Er zijn wel 2 wegen die naar oneindige eeuwigheid leiden ...

De eerste zoals jij die aangaf "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door mij"
De tweede hoef je helemaal niets voor te doen, de eeuwige duisternis, dit als je Jezus niet aanneemt als je Verlosser, Redder en Zaligmaker ...

Maar misschien heeft Herman nog een tweede weg die naar eeuwige zaligheid leidt ... ?? Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 12:27

CROSSROAD317 schreef:
Er zijn wel 2 wegen die naar oneindige eeuwigheid leiden ...

De eerste zoals jij die aangaf "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door mij"
De tweede hoef je helemaal niets voor te doen, de eeuwige duisternis, dit als je Jezus niet aanneemt als je Verlosser, Redder en Zaligmaker ...

Maar misschien heeft Herman nog een tweede weg die naar eeuwige zaligheid leidt ... ?? Twijfelende smiley

De 2e weg:
Ik ben de weg, de leugen en de dood, je komt NIET tot de Vader vanwege mij.

Ik geef toch echt de voorkeur aan de 1e weg.
De 2e weg heb ik bewandeld totdat Jezus riep: "Waar ga jij naar toe?" en mijn ogen opende en mijn leven veranderde.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 13:11

HENKWAL969 schreef:
De 2e weg:
Ik ben de weg, de leugen en de dood, je komt NIET tot de Vader vanwege mij.

Ik geef toch echt de voorkeur aan de 1e weg.
De 2e weg heb ik bewandeld totdat Jezus riep: "Waar ga jij naar toe?" en mijn ogen opende en mijn leven veranderde.

Daar liep je dus op zonder dat je er iets voor hoefde te doen, de brede weg die naar het verderf "lijdt" ... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 13:12

Leest maar in Mattheus 7

13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;

14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

Zie je dan 2 wegen?
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 13:47

HERMAN388 schreef:
Leest maar in Mattheus 7

13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;

14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

Zie je dan 2 wegen?

Ehh beste Herman, die nauwe poort, dat is volgens mij Jezus zelf. De enige toegang tot het eeuwig leven, de enige toegang die God heeft klaargemaakt, dat is Jezus zelf.

Wat Jezus zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven".
Jezus ZELF is die poort, en IS die weg. En als je Hem ontvangt, ontvang je het leven ZELF.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 22:06

Dan heb je niet goed begrepen.
Jezus zegt inderdaad Ik ben de Weg.......
Weet je dat Jezus de Goede Herder is? Hij roept jou, hoort je Zijn stem?
Weet je dat wij geestelijke schapen zijn? Volgt Hem!
Zo nee, dan belanden we op de brede weg, dan dwalen we als schapen zonder Herder. Daarom moeten we Hem volgen door de werking van de Heilige Geest door middel van Gods Woord.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 22:17

HERMAN388 schreef:
Zo nee, dan belanden we op de brede weg, dan dwalen we als schapen zonder Herder. Daarom moeten we Hem volgen door de werking van de Heilige Geest door middel van Gods Woord.

Nee Herman, je loopt al op de brede weg, als je niet naar Zijn stem hoort, Hem niet aanneemt als je Verlosser, Zaligmaker en Redder, dan blijf je op de brede weg lopen, die naar het eeuwige verderf leidt ...
Pas als je Hem hebt aangenomen, als je persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder, zul je ingaan door de enge poort, dat is Jezus Christus, en gaan op de smalle weg die naar God de Vader leidt ... Eeuwige zaligheid zal dan ons deel zijn ... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juli 2011, 23:21

Iedereen lopen op de brede weg en jij toch ook Cross?
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 08:37

HERMAN388 schreef:

Maar ik weet nu nog steeds niet welke 2 wegen naar God de Vader leiden volgens jou Herman. Ik ben nog steeds benieuwd...
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 13:15

HERMAN388 schreef:
Iedereen lopen op de brede weg en jij toch ook Cross?

Nee Herman, ik loop niet op de brede weg ... Ik ken Jezus Christus als mijn persoonlijke Verlosser, Redder en Zaligmaker ...

Maar voordat ik Hem kende liep ik net als iedereen op de brede weg ...
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 16:27

Er zitten wel 2 soorten volken in de kerk.
Na Zijn wederkomst van Jezus Christus, (wie weet wanneer Hij komt?) gaan de goddelozen en rechtvaardigen scheiden.
De dag des Heeren komt als een dief in de nacht, we weten nooit wanneer Hij komt. Rekensommetje heeft geen zin.
Daarna spreekt de oordeel van God uit, ben je al bereid om Hem te ontmoeten?
We moeten wel elke dag vergeving vragen en bekering tot God, dat gebeurt niet 1 keer in je leven.
Verschillende kerken hebben eigen regels hoe een kind van God zal worden. Is dat geen gevaar?
Hier is geen blijvende stad, het is voor de tijd.Straks komt de nieuwe hemel en de niewe aarde waar de gerechtigheid woont.
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 19:00

HERMAN388 schreef:
Na Zijn wederkomst van Jezus Christus, (wie weet wanneer Hij komt?) gaan de goddelozen en rechtvaardigen scheiden.
De dag des Heeren komt als een dief in de nacht, we weten nooit wanneer Hij komt. Rekensommetje heeft geen zin.
We moeten wel elke dag vergeving vragen en bekering tot God, dat gebeurt niet 1 keer in je leven.
Verschillende kerken hebben eigen regels hoe een kind van God zal worden. Is dat geen gevaar?
Hier is geen blijvende stad, het is voor de tijd.Straks komt de nieuwe hemel en de niewe aarde waar de gerechtigheid woont.

Maar die 2e weg Herman? Je geeft nog steeds het antwoord niet....

Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 19:11

gaat goed he?? lekker offtopic gaan! Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 19:17

HERMAN388 schreef:

Ben nu benieuwd wat jij lopen op de brede weg vind? Als je de platen van vroeger bekijkt zag je op de brede weg de bios, de bank van lening, feestjes........tegenwoordig gaat dat goed samen met het christelijk geloof heb ik het idee, dus wat is dan de brede en wat is dan de smalle weg?
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 20:02

HERMAN388 schreef:

Na de wederkomst van Jezus Christus is er geen smalle en brede weg meer ...
Ieder mens die geboren wordt, staat op de brede weg ... Je krijgt, door het Volbrachte Werk van Jezus Christus, de kans om Hem aan te nemen als je persoonlijke Verlosser, Redder en Zaligmaker. Als je dit doet loop je met Hem op de smalle weg, dit is de weg naar God de Vader. Jezus Christus is de enige deur (eng is de poort) die tot God de Vader leidt.
Na de wederkomst van Jezus Christus, is het Genade tijdperk voorbij.
De mensen die achterblijven, zullen een geest van dwaling over zich krijgen waardoor het zeer moeilijk zal zijn om nog in God te geloven. Zeven jaar zal satan heerser zijn over deze aarde, voor de mensen die dan geloven (zij die het merkteken van het beest niet dragen), het is wel mogelijk, zal er alleen maar vervolging en dood zijn. Hun geloof in God zal dan hun behoud zijn, niet het volbrachte werk van Jezus Christus ... dit is te vergelijken met de oudtestamentische gelovigen ...
Na de zeven jaar, waarin satan heerser zal zijn, zal er een strijd zijn tussen "goed en kwaad" waarnaar satan voor 1000 zal worden gebonden (om samen met het beest en valse profeet in de diepte geworpen te worden) ... na die duizend jaar moet satan nog voor een korte tijd worden losgelaten, en ook nu zal satan overheden en machten verleiden tot strijd. Over de gehele breedte van de aarde zullen ze optrekken, ze zullen het kamp van de heiligen en de geliefde stad omsingelen, om daar, door Gods vuur dat uit de hemel neerdaalt, te worden verslonden. Dan zal satan, de duivel in de poel des vuur geworpen worden, bij het beest en de valse profeet die daar al zijn ...
Volgens mij is dit ook het moment, - Johannes ziet de grote witte troon - dat er geen hemel en aarde meer is .. - de hemel en de aarde zullen wegvluchten voor het aangezicht van God, voor hen is geen plaats meer - ...

Het heeft niet direct te maken met de jaartelling in de bijbel, maar gaat wel over de tijd na de genade tijd ... en wanneer Jezus weerkomt ... Alleen God de Vader weet het ... Maar als ik kijk naar de tekenen om me heen, en ik leg dit naast de bijbel dan weet ik dat Zijn komst aanstaande is ...
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zondag 17 juli 2011, 20:34

PIETER649 schreef:
gaat goed he?? lekker offtopic gaan! Gefrustreerde smiley

Iemand die beweert dat er 2 wegen zijn om Thuis te komen, dat vind ik een uitstekende reden om "off" topic te gaan.

Ik ben nog altijd benieuwd naar weg nummer 2...

Slapende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2