Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 00:12
|
|
|
Graag zou ik een topic willen openen over de gang van zaken in de politiek m.b.t. de 'rugzakleerlingen' in het (basis)onderwijs. Er wordt verdraaide informatie naar buiten gebracht, waar iemand die niet werkzaam is in het onderwijs meteen intrapt.
Wat maakt het bij jullie los, wat roept het bij jullie op dat er nog meer bezuinigd gaat worden op de kinderen met een probleem, terwijl de admimistratieve rompslomp handen vol geld en zeeen van tijd kost....en daar wordt geen cent op bezuinigd, [url]integendeel[/url]
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 18 februari 2011, 12:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
Berichten: 2706
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 00:31
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Graag zou ik een topic willen openen over de gang van zaken in de politiek m.b.t. de 'rugzakleerlingen' in het (basis)onderwijs. Er wordt zeer verdraaide informatie naar buiten gebracht, waar iemand die niet werkzaam is in het onderwijs meteen intrapt.
Wat maakt het bij jullie los, wat roept het bij jullie op dat er nog meer bezuinigd gaat worden op de kinderen met een probleem, terwijl de admimistratieve rompslomp handen vol geld en zeeen van tijd kost....en daar wordt geen cent op bezuinigd, integendeel.
Waar blijft het kind wat die extra aandacht zo broodnodig heeft...
Annette, met een hart voor een kind in nood.... |
Tijdens de verkiezingen schreef ik dat de mensen die nu kiezen voor de aanpak van Marokkanen daarin teleurgesteld zullen worden en feitelijk een asociaal beleid mogelijk maken. Kinderen die vroeger naar het speciaal onderwijs konden, kunnen dat niet meer. Fijn voor de ouders en de kinderen. Wat nu wordt voorgesteld is de laatste stap van de ontmanteling van speciale zorg voor kinderen met een niet-zichtbare handicap. Lang niet iedere basisschoolleerkracht is geschikt, bekwaam en gemotiveerd om met deze kinderen om te kunnen gaan.
Thomas, de kwaliteit van een samenleving kun je aflezen uit de mate van zorg voor zwakkeren.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 18 februari 2011, 00:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 02:52
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Tijdens de verkiezingen schreef ik dat de mensen die nu kiezen voor de aanpak van Marokkanen daarin teleurgesteld zullen worden en feitelijk een asociaal beleid mogelijk maken. Kinderen die vroeger naar het speciaal onderwijs konden, kunnen dat niet meer. Fijn voor de ouders en de kinderen. Wat nu wordt voorgesteld is de laatste stap van de ontmanteling van speciale zorg voor kinderen met een niet-zichtbare handicap. Lang niet iedere basisschoolleerkracht is geschikt, bekwaam en gemotiveerd om met deze kinderen om te kunnen gaan.
Thomas, de kwaliteit van een samenleving kun je aflezen uit de mate van zorg voor zwakkeren. |
Heeft niet ieder werkgebied last van bezuinigingen van de regering. Bezuinigingen die je in je hart pijn doen als je met en voor mensen werkt? Vraag me dan af waarom er dan een topic geopend moet worden voor het onderwijs? Ik denk dat je het wat breder moet zien en over je eigen vakgebied heen moet kunnen kijken............
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 18 februari 2011, 02:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 05:59
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Tijdens de verkiezingen schreef ik dat de mensen die nu kiezen voor de aanpak van Marokkanen daarin teleurgesteld zullen worden en feitelijk een asociaal beleid mogelijk maken. Kinderen die vroeger naar het speciaal onderwijs konden, kunnen dat niet meer. Fijn voor de ouders en de kinderen. Wat nu wordt voorgesteld is de laatste stap van de ontmanteling van speciale zorg voor kinderen met een niet-zichtbare handicap. Lang niet iedere basisschoolleerkracht is geschikt, bekwaam en gemotiveerd om met deze kinderen om te kunnen gaan.
Thomas, de kwaliteit van een samenleving kun je aflezen uit de mate van zorg voor zwakkeren. |
Ja, dit is precies wat ik bedoelde. De minister van Onderwijs geeft aan dat het aantal rugzakleerlingen enorm gegroeid is, maar hij vermeld daarbij niet dat het voor een basisschool bijna niet meer mogelijk is een leerling naar het Speciaal Onderwijs te verwijzen. Logisch gevolg lijkt me dat het aantal leerlingen met een heftig probleem (de rugzakleerling) sterk gegroeid is. Het is nu dus mogelijk, dat een leerkracht een combinatiegroep heeft, met meerdere 'rugzakleerlingen'. De eisen om (ook in een combinatiegroep waarin meerdere leerlingen zitten die een 'rugzakleerling' zijn) de nodige leerstof bij te brengen, voor een goede score op de CITO-eindtoets, kan problematische situaties veroorzaken, als de odersteunende 'rugzak' weg gaat vallen. Deze leerlingen kunnen lessen gaan verstoren door hun gedrag (waar ze vaak niets aan doen kunnen)... Problemen, bv. met ouders die gaan eisen dat een 'rugzakleerling' van school verwijderd wordt, terwijl dat dus bijna niet meer mogelijk is..... Elk vak heeft zijn zeer schrijnende problematiek, maar om over de rug van een (klein) kind in nood te bezuinigen... Ja, ik wil daar graag een topic over openen. Waarom? Omdat ik het een verkeerde tendens, een zorgelijke ontwikkeling, vind.... het gaat hierin niet specifiek over het onderwijs (het topic gaat over een kind), maar over een tendens. Ouders hebben vaak het inzicht niet om te zien wat er aan de hand is en gaan hun kind soms ook afwijzen en negatief benaderen. Dit kan een leerling in een negatieve spiraal brengen en een negatieve ontwikkeling voor een klein kind in werking zetten, ook buiten de school. En deze leerlingen vormen wel een onderdeel van de maatschappij over twintig jaar.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 18 februari 2011, 12:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
Berichten: 2978
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 07:16
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | JDe minister van Onderwijs geeft aan dat het aantal rugzakleerlingen enorm gegroeid is, maar hij vermeld daarbij niet dat het voor een basisschool bijna niet meer mogelijk is een leerling naar het Speciaal Onderwijs te verwijzen. |
Ik ben er niet zo heel erg in thuis en heb een vraag.Is er enige jaren geleden niet juist door die ouders voor gevochten die leerlingen in het reguliere BO te houden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 08:34
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik ben er niet zo heel erg in thuis en heb een vraag.Is er enige jaren geleden niet juist door die ouders voor gevochten die leerlingen in het reguliere BO te houden? |
Ja, het Weer Samen Naar School project. Het fundament hiervoor is echter de regeling omtrent de 'rugzakleerling', leerlingen die eigenlijk Speciaal Onderwijs nodig hebben. Met deze regeling kun je extra zorg en professionele, gespecialiseerde zorg inkopen, waardoor de leerkracht meer ruimte krijgt om de leerling goed te begeleiden met programma's, speciaal voor deze leerlingen ontworpen. Juist op deze regeling wordt nu enorm bezuinigd. Dus de leerling kan niet meer naar het Speciaal Onderwijs en krijgt op de basisschool minder of geen extra c.q. individuele begeleiding.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
Berichten: 1464
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 08:41
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik ben er niet zo heel erg in thuis en heb een vraag.Is er enige jaren geleden niet juist door die ouders voor gevochten die leerlingen in het reguliere BO te houden? |
idd leanne ik ken dan ook verschillende ouders met hun kinderen op school bij mijn kinderen die bewust uit het bijzondere onderwijs gehaald zijn om op het reguliere basis onderwijs te komen wel met een rugzakje deze kinderen kwamen heel goed mee en ontwikkelden zich juist beter dan tussen mede gehadicapten,maar dit geld echt niet voor alle kinderen met een rugzakje ik heb ook gezien dat er moeilijkheden op school kwamen in klassen en onderwijs door juist kinderen die bv geen opvoeding meekregen van thuis,geen discipliene en gebrek aan consequentie en aandacht,(door de ouders dus)en in de vaak grote klassen is dan geen opvang mogenlijk
wat mij ook opvalt is dat men tegenwoordig al heel snel een eticetje plakt op een kind wat bv net ff anders is bv als ik zie wat voor tijd ed nu gespendeerd wordt over hoe ik mijn kind zou moeten begeleiden die een zeer lichte vorm van spierdystrofie heeft ,dan zou men dat geld ook anders kunnen besteden aan de zwaardere gehandicapten want ik heb het de hele basis school zonder hulp kunnen doen en nu wordt mij zg hulp opgedrongen waar ik niet om gevraagd heb,(waarmee ik niet wil zeggen dat ik af en toe toch wel een eye opener krijg)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
Berichten: 2978
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:07
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ja, het Weer Samen Naar School project. Het fundament hiervoor is echter de regeling omtrent de 'rugzakleerling', leerlingen die eigenlijk Speciaal Onderwijs nodig hebben. Met deze regeling kun je extra zorg en professionele, gespecialiseerde zorg inkopen, waardoor de leerkracht meer ruimte krijgt om de leerling goed te begeleiden met programma's, speciaal voor deze leerlingen ontworpen. Juist op deze regeling wordt nu enorm bezuinigd. Dus de leerling kan niet meer naar het Speciaal Onderwijs en krijgt op de basisschool minder of geen extra c.q. individuele begeleiding. |
Ik heb deze ontwikkeling nooit goed begrepen,ik heb altijd het idee gehad dat het meer om de ouders ging dan om de kinderen(?).Ik vind het voor sommige kinderen wel een goede ontwikkeling maar dan vooral voor de leerbare maar meestal is het kind beter af met passend onderwijs om er uit te kunnen halen wat er in zit.De rugzak is helaas letterlijk een zware last geworden als deze kinderen niet meer kunnen aankloppen bij het SO(aanvulling:ik heb net in de wet gelezen dat ouders die keuze wel degelijk hebben) waar alle kunde is omtrent deze kinderen.Gelukkig draait het SBO nog prima en behalen die prachtige resultaten maar die accepteren ook(bijna) geen kinderen met rugzak,alle hulp is daar al aanwezig,waarom wordt dat in het SO niet geaccepteerd?Ik heb altijd begrepen dat die ouders een keuze hebben tussen het SO of regulier BO?
Heel triest vind ik het dat ik als ouder "dreig"brieven krijg van het overkoepelend orgaan dat ze enorm moeten bezuinigen,leerkrachten gaan ontslaan en dat er geen geld meer is voor activiteiten..........de scheve blikken trekken op het schoolplein nu al richting de ouders met een rugzakkindje.
Geldsmijterij op scholen is al een jarenlange ergernis,op het SBO word je sufgetest,heb je eindelijk een passende middelbare school gevonden dan beginnen ze doodleuk opnieuw te testen(kassa!!!!) en moet je vervolgens ook nog eens 6 maanden wachten op een LWOO beschikking omdat er niet genoeg pedagogen beschikbaar zijn.......over administratieve rompslomp gesproken.......en dan heb ik het nog niet eens gehad over het gedoe als je je kind van het openbare naar het bijzondere onderwijs wilt overzetten........of andersom.......
Nou,genoeg geklaagd,ik ben eigenlijk dik tevreden over het onderwijs
Laatst aangepast door
|
LEANNE226
|
op vrijdag 18 februari 2011, 09:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
Berichten: 53
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:34
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik heb deze ontwikkeling nooit goed begrepen,ik heb altijd het idee gehad dat het meer om de ouders ging dan om de kinderen(?). Dat zal in sommige gevallen zo zijn, maar zeker niet in alle. Wat dacht je bijvoorbeeld van blinde of slechtziende leerlingen, die vroeger per definitie naar een blindenschool gingen, maar nu met extra middelen en begeleiding ook regulier onderwijs kunnen volgen? Ze worden daarmee m.i. beter voorbereid op een leven in de 'ziende' maatschappij dan op een school die helemaal op hun wensen en behoeftes in aangepast. Ik vind het voor sommige kinderen wel een goede ontwikkeling maar dan vooral voor de leerbare maar meestal is het kind beter af met passend onderwijs om er uit te kunnen halen wat er in zit. Passend onderwijs is ook: regulier onderwijs mét extra begeleiding, dus een rugzakje. De rugzak is helaas letterlijk een zware last geworden als deze kinderen niet meer kunnen aankloppen bij het SO waar alle kunde is omtrent deze kinderen. Helemaal mee eens. Het is prachtig als zorgleerlingen het in het regulier onderwijs redden, maar als dat een te grote opgave wordt, is het S(B)O een uitkomst. Gelukkig draait het SBO nog prima en behalen die prachtige resultaten maar die accepteren ook(bijna) geen kinderen met rugzak,alle hulp is daar al aanwezig,waarom wordt dat in het SO niet geaccepteerd? Ik heb altijd begrepen dat die ouders een keuze hebben tussen het SO of regulier BO? Ik weet niet precies hoe dit zit, maar ik weet wel dat mijn neefje (klassiek autistisch met verstandelijke beperking) op het ZMLK ook nog extra begeleiding gefinancierd uit een PGB krijgt. Dat is wel wat anders dan een rugzakje, maar de mogelijkheid tot extra zorg is er - voor hem althans.
Heel triest vind ik het dat ik als ouder "dreig"brieven krijg van het overkoepelend orgaan dat ze enorm moeten bezuinigen,leerkrachten gaan ontslaan en dat er geen geld meer is voor activiteiten..........de scheve blikken trekken op het schoolplein nu al richting de ouders met een rugzakkindje. Dat is zeker triest.
Geldsmijterij op scholen is al een jarenlange ergernis, Absoluut! Aan de andere kant blijken scholen somms juist extreem veel reserves te hebben en er vreemde [rioriteiten op na te houden bij het besteden van hun budgetten. op het SBO word je sufgetest,heb je eindelijk een passende middelbare school gevonden dan beginnen ze doodleuk opnieuw te testen(kassa!!!!) en moet je vervolgens ook nog eens 6 maanden wachten op een LWOO beschikking omdat er niet genoeg pedagogen beschikbaar zijn.......over administratieve rompslomp gesproken.......en dan heb ik het nog niet eens gehad over het gedoe als je je kind van het openbare naar het bijzondere onderwijs wilt overzetten........of andersom.......
Nou,genoeg geklaagd,ik ben eigenlijk dik tevreden over het onderwijs |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
Berichten: 2706
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:40
|
|
|
Leanne, het zijn niet de ouders geweest om weer samen naar school te realiseren. Basisonderwijs is goedkoper dan speciaal onderwijs en de groei daarvan was te groot. De constructie dat er een rugzak kwam was een doekje voor het bloeden. Zo van: we verkleinen het speciaal onderwijs dan wel heel erg maar je kind kan toch nog een rugzakje krijgen. Dat gaat er dus nu ook nog af en dat betekent dat de speciale zorg er voor veel kinderen niet meer is. Op speciale scholen voor blinden en doven wordt niet bezuinigd, dat durft ook geen regering aan. Maar daar zit de grote groep die zorg nodig heeft echt niet. Dat het zo lang duurt met de LWOO-beschikking en meer van dat soort zaken: de constructie is dat de procedure zo vervelend en langdurig is dat mensen worden ontmoedigd om die maar aan te gaan. En dat levert flink op. De commissie die er over moet oordelen heeft het kind niet eens gezien, het is puur papierwerk, beschreven door mensen die hun tijd ook aan speciale zorg hadden kunnen besteden. Op de basisscholen kan men het vaak niet aan. Mensen die via mbo naar de pabo gaan en het dan met moeite halen, zijn er vaak onvoldoende op toegerust. Speciaal onderwijs vereist naast liefde, warmte en stevigheid ook een bepaald abstractieniveau en dat ontbreekt. Parttime leerkrachten zijn vaak ook niet voldoende gemotiveerd. En waarom zien we dat niet? Tja, scholen verkeren tegenwoordig in een concurrentiepositie en die houden de vuile was binnen en doen mee met het spel: als het op papier maar klopt. Ondanks alles wordt er goed werk verricht door leerkrachten met de eerder genoemde eigenschappen. Helaas gaan er nog veel meer onderwijzeressen onderdoor, niet in de laatste plaats door wat men kritische ouders noemt maar in de praktijk vaak hoog geschoolde asocialen zijn die alleen maar naar hun eigen kind kijken. Weer samen naar school rugzakjes en ook de waanzinnige en dure bureaucratie hebben niks met zorg voor het kind te maken en zijn niet meer dan een schaamlap om het werkelijke doel, bezuinigen, mogelijk te maken. Het is alleen boekhouden, geen zorg. Ik heb hier al jaren mee te maken en op dit besluit kon je wachten. Het levert ook geld op. De overlast en kosten van gezondheidszorg en justitie komt uit een ander potje tenslotte. Menselijk geluk bij kinderen is nu eenmaal niet meetbaar. Het is ook niet zo dat juist deze bezuiniging nodig is. Dat het bedrag moet worden opgebracht is realistisch maar het bezuinigen op speciale zorg is een keuze in deze miljardenbegroting. Persoonlijk vind ik dat het kabinet met de huidige knelpunten in onze samenleving beter kan investeren in zorg, politie en onderwijs, inderdaad in die volgorde.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 18 februari 2011, 09:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
Berichten: 2978
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:53
|
|
|
(quoten lukt niet,sorry) Voor sommige kinderen zoals die met lichamelijke problemen is regulier onderwijs nu mogelijk,dat is prachtig maar wat heeft het voor meerwaarde voor een ZMLK-kind dat tenslotte niet leerbaar is(iq < 60)?Dwz.,het zal nooit een diploma halen,komt zelden in aanmerking voor PRO en heeft een berg specialistische begeleiding nodig,het lijkt me logisch dat je die begeleiding nooit in het reguliere onderwijs zult vinden. Ik ben een voorstander van(nog)bredere scholen,meer samenwerking,integratie van gehandicapten,maar wel met passende begeleiding/scholing.
Ik begrijp best dat het BO die kinderen wil binnenhalen maar ik ben bang dat het alleen om die grote pot geld gaat want extra begeleiding is er amper meer sinds de onderwijsassistenten wegbezuinigd zijn.Hebben de scholen zichzelf hiermee niet in de vingers gesneden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
Berichten: 53
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 10:00
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Op de basisscholen kan men het vaak niet aan. Mensen die via mbo naar de pabo gaan en het dan met moeite halen, zijn er vaak onvoldoende op toegerust. Speciaal onderwijs vereist naast liefde, warmte en stevigheid ook een bepaald abstractieniveau en dat ontbreekt. Thomas |
In het voortgezet onderwijs spelen dezelfde problemen. Daar dreigen zorgleerlingen misschien zelfs nog eerder te verzuipen, omdat ze met veel meer docenten te maken hebben die ze maar beperkte tijd meemaken. Soms weten docenten niet eens dát een leerling een rugzakje heeft.
Om over verzuipen te spreken: de grootte van de klassen werkt ook niet mee. Rugzakleerlingen die in klassen van 30+ zitten, komen daar niet tot hun recht.
Ik maak me persoonlijk grote zorgen om de bezuinigingen op het passend onderwijs. Juist de kwetsbaarste kinderen dreigen er de dupe van te worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
Berichten: 53
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 10:07
|
|
|
LEANNE226 schreef: | (quoten lukt niet,sorry) Voor sommige kinderen zoals die met lichamelijke problemen is regulier onderwijs nu mogelijk,dat is prachtig maar wat heeft het voor meerwaarde voor een ZMLK-kind dat tenslotte niet leerbaar is(iq < 60)?Dwz.,het zal nooit een diploma halen,komt zelden in aanmerking voor PRO en heeft een berg specialistische begeleiding nodig,het lijkt me logisch dat je die begeleiding nooit in het reguliere onderwijs zult vinden. Ik ben een voorstander van(nog)bredere scholen,meer samenwerking,integratie van gehandicapten,maar wel met passende begeleiding/scholing.
Ik begrijp best dat het BO die kinderen wil binnenhalen maar ik ben bang dat het alleen om die grote pot geld gaat want extra begeleiding is er amper meer sinds de onderwijsassistenten wegbezuinigd zijn.Hebben de scholen zichzelf hiermee niet in de vingers gesneden? |
Ik denk niet dat ZML kinderen in het reguliere basisonderwijs zullen belanden, simpelweg omdat het té moeilijk voor ze is zichzelf daar te handhaven en tot hun recht te komen.
Volgens mij doelt de politiek op leerlingen met 'subtielere' problemen, die echter het sociale en leerproces flink in de weg kunnen staan (ASS, ADHD, psychische problematiek e.d.). Ook voor díe kinderen is het van belang dat ze passende begeleiding en hulp krijgen, zodat ze school met succes kunnen doorlopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
Berichten: 2706
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 10:32
|
|
|
LEANNE226 schreef: | maar wat heeft het voor meerwaarde voor een ZMLK-kind dat tenslotte niet leerbaar is(iq < 60)?Dwz.,het zal nooit een diploma halen,komt zelden in aanmerking voor PRO en heeft een berg specialistische begeleiding nodig,het lijkt me logisch dat je die begeleiding nooit in het reguliere onderwijs zult vinden. Hebben de scholen zichzelf hiermee niet in de vingers gesneden? |
De verbaal begaafde ouders die hun mongoloïde kindje zo graag een normale omgeving wilden geven, waren feitelijk typische voorbeelden van mensen die hun gehandicapte kind feitelijk niet accepteren. Op een reguliere dorpsschool met warme onderwijzeressen zou dit kind wel liefdevol verzorgd worden. Maar in de huidige volle klassen met een grote sociale problematiek van vaak slecht opgevoede kinderen zou het mongooltje - ik hoor natuurlijk te zeggen het kind met het Downsyndroom - er volledig onderdoor gaan. En reken maar dat deze ouders hun kind dan meteen weghaalden. Accepteer dat je een zwaar geestelijk gehandicapt kind hebt, schaam je daar niet voor als ouder en stuur het naar een ZMLK-school waar wel aan zelfredzaamheid en levensgeluk voor deze kwetsbare kinderen wordt gewerkt, door gemotiveerde leerkrachten. Het percentage van de begroting dat aan onderwijs wordt uitgegeven is in Nederland lager dan elders. Op een gegeven moment vertaalt zich dat. Op het gymnasium wordt niet bezuinigd. Dayspring heeft gelijk dat het in het voortgezet onderwijs vaak nog knellender is. Het LWOO is al genoemd. Een oplossing zou zijn dat leerkrachten daar meer lessen/vakken geven in een klas. Maar dan moet je wel over je vakgebied heen kunnen stijgen. De afschaffing van het voortgezet speciaal onderwijs waar leerlingen in een klein groepje vaak hun mavodiploma haalden, is een domme zet geweest.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 18 februari 2011, 13:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE129
|
Berichten: 260
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 13:35
|
|
|
DAYSPRING826 schreef: | Ik denk niet dat ZML kinderen in het reguliere basisonderwijs zullen belanden, simpelweg omdat het té moeilijk voor ze is zichzelf daar te handhaven en tot hun recht te komen.
Volgens mij doelt de politiek op leerlingen met 'subtielere' problemen, die echter het sociale en leerproces flink in de weg kunnen staan (ASS, ADHD, psychische problematiek e.d.). Ook voor díe kinderen is het van belang dat ze passende begeleiding en hulp krijgen, zodat ze school met succes kunnen doorlopen. |
Ik ben eigenlijk bang dat het probleem nog veel groter is. Wanneer is een probleem een subtiel probleem, geen kind is gelijk, ook geen kind met ASS of ADHD is gelijk. Niet elk kind dat "te goed" is voor een ZML school kan een 30+ klas aan. Vaak wordt er dan maar teruggegrepen naar medicatie en wordt een kind bijna KO geslagen door een overdosis kalmeringsmiddelen (of juist ritalin (een pepmiddel). Dat deze medicijnen ook vervelende bijwerkingen hebben moet dan maar voor lief worden genomen. Bovendien zijn de medicijnen met iets minder bijwerkingen uit de verzekering genomen omdat deze wel iets duurder zijn.
Als je dan zover bent dat je kind wel naar het SO mag dan ben je dus echt nog niet uit de problemen. Het eerste probleem is natuurlijk al dat een kind pas naar het SO mag wanneer het een zgn indicatie heeft, probleem 1: een kind mag maar 1 indicatie hebben, dus loop je het risico dat je zelfs in het SO gewoon niet tot je recht komt gewoon omdat je perongelijk 2 indicaties zou moeten hebben (bijv. een kind met ASS en een flink motorische handicap heeft zowel indicatie 3 (lich. handicap) als indicatie 4 (gedrags handicap). Best moeilijk om dan nog te weten waar je je kind het best kan (laten) plaatsen. Vooral omdat beide clusters eigenlijk twijfelen of ze je kind wel de begeleiding kunnen geven die het nodig heeft. (Ik heb dus moeten dreigen mijn kind maar gewoon thuis te houden zodat de leerplicht ambtenaar vanzelf een keer langs zou komen). Gelukkig is dit niet nodig geweest, maar als ouder sta je dan echt met je rug tegen de muur. Ben je dan een "mondige" ouder, misschien wel een asociale ouder, of gewoon een ouder die uit liefde voor zijn/haar kind graag wil dat dat kind ook de aandacht en begeleiding krijgt dat het gewoon nodig heeft?
Ik denk dat ik met twee "probleem" kinderen die allebei een totaal andere aanpak nodig hebben, en die door de juiste begeleiding allebei (zoals het nu lijkt) prima terecht gaan komen en ook op hun eigen niveau goed functioneren redelijk weet wat er speelt. Nog meer bezuinigingen in het onderwijs, juist aan "probleem" kinderen is denk alleen een enorm grote uitgavepost voor de toekomst. Nu investeren in kinderen, levert straks alleen een hoop extra op (of zal minimaal een hoop ellende besparen in de toekomst).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GOUDELSJE426
|
Berichten: 24
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 16:15
|
|
|
[quote=LEANNE226].De rugzak is helaas letterlijk een zware last geworden als deze kinderen niet meer kunnen aankloppen bij het SO(aanvulling:ik heb net in de wet gelezen dat ouders die keuze wel degelijk hebben) waar alle kunde is omtrent deze kinderen.Gelukkig draait het SBO nog prima en behalen die prachtige resultaten maar die accepteren ook(bijna) geen kinderen met rugzak,alle hulp is daar al aanwezig,waarom wordt dat in het SO niet geaccepteerd?Ik heb altijd begrepen dat die ouders een keuze hebben tussen het SO of regulier BO?
Hoi, Ik heb zelf een kind met een rugzak. Hij is met rugzak geaccepteerd op het SBO. Zij hebben dit 'potje' aangewend om mijn kind op sociaal emotioneel nog beter te kunnen begeleiden. Het is dus niet zo dat kinderen met rugzak niet worden geaccepteerd op het SBO. Karen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
Berichten: 2215
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 16:46
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Graag zou ik een topic willen openen over de gang van zaken in de politiek m.b.t. de 'rugzakleerlingen' in het (basis)onderwijs. Er wordt verdraaide informatie naar buiten gebracht, waar iemand die niet werkzaam is in het onderwijs meteen intrapt.
Wat maakt het bij jullie los, wat roept het bij jullie op dat er nog meer bezuinigd gaat worden op de kinderen met een probleem, terwijl de admimistratieve rompslomp handen vol geld en zeeen van tijd kost....en daar wordt geen cent op bezuinigd, [url]integendeel[/url] |
'n Interessant onderwerp, al heb ik nu wel vakantie. Het maakt bij mij best veel los. Alvast een korte reactie, vanuit de onderwijskant bekeken. Ergens begrijp ik de bezuinigingen wel een beetje, want het geld wordt - is mijn mening - op dit moment niet efficiënt ingezet. Er gaat veel teveel geld naar de Ambulant Begeleiders (veel zinloos gepraat, de leerkracht moet het uiteindelijk uitvoeren!), terwijl er veel meer behoefte is aan praktische hulp de zgn. 'extra handen' in de klas. Daar moet in ieder geval eens naar gekeken worden. Verder ga ik het topic nog eens met aandacht lezen, ook interessant om te horen vanuit de kant van ouders.
Marijan, vindt een combi-groep 5/6 met 3 'rugzakleerlingen' (naast de andere zorgleerlingen bijv. een ADHD-er zonder 'rugzak') best zwaar. Aan de andere kant is het ook wel een uitdaging.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op vrijdag 18 februari 2011, 16:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 18:12
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | 'n Interessant onderwerp, al heb ik nu wel vakantie. Het maakt bij mij best veel los. Alvast een korte reactie, vanuit de onderwijskant bekeken. Ergens begrijp ik de bezuinigingen wel een beetje, want het geld wordt - is mijn mening - op dit moment niet efficiënt ingezet. Er gaat veel teveel geld naar de Ambulant Begeleiders (veel zinloos gepraat, de leerkracht moet het uiteindelijk uitvoeren!), terwijl er veel meer behoefte is aan praktische hulp de zgn. 'extra handen' in de klas. Daar moet in ieder geval eens naar gekeken worden. Verder ga ik het topic nog eens met aandacht lezen, ook interessant om te horen vanuit de kant van ouders.
Marijan, vindt een combi-groep 5/6 met 3 'rugzakleerlingen' (naast de andere zorgleerlingen bijv. een ADHD-er zonder 'rugzak') best zwaar. Aan de andere kant is het ook wel een uitdaging. |
Hoe komt het dan dat in Europa Nederland het land is met de meeste rugzak kinderen? Ik heb eens op tv gezien dat een journalist van De Elsevier daar onderzoek naar had gedaan en dat het opvallend was dat alleen in Nederland zoveel rugzak kinderen zijn. Daarbij denk ik nog steeds dat er veel meer schrijnende gevallen zijn van bezuiniging in Nederland dan enkel de rugzakkinderen die in ieder geval nog de aandacht krijgen voor hun leerproblemen.......Ik heb een vriendin met zo'n rugzakgroepje in haar klas en die spreekt altijd van een mooie uitdaging waar veel tijd aan besteedt wordt......
Willemijn, wordt soms naar van al die bezuinigingen en niet alleen in het onderwijs........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 18 februari 2011, 18:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
Berichten: 788
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 18:14
|
|
|
moet ik dat rugzakje (of zak) vertalen als emotionele wonden, verleden die een kind meesleept? of heeft dit in nederland nog een speciale betekenis?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
Berichten: 2215
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 19:07
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hoe komt het dan dat in Europa Nederland het land is met de meeste rugzak kinderen? Ik heb eens op tv gezien dat een journalist van De Elsevier daar onderzoek naar had gedaan en dat het opvallend was dat alleen in Nederland zoveel rugzak kinderen zijn. Daarbij denk ik nog steeds dat er veel meer schrijnende gevallen zijn van bezuiniging in Nederland dan enkel de rugzakkinderen die in ieder geval nog de aandacht krijgen voor hun leerproblemen.......Ik heb een vriendin met zo'n rugzakgroepje in haar klas en die spreekt altijd van een mooie uitdaging waar veel tijd aan besteedt wordt......
Willemijn, wordt soms naar van al die bezuinigingen en niet alleen in het onderwijs........ |
‘k Denk dat er in de afgelopen jaren veel te enthousiast ‘rugzakken’ toegewezen zijn, ook aan kinderen met wie we het prima zouden redden zonder. Ook zijn er mogelijkheden te bedenken, die veel minder geld kosten en effectiever zijn. 'k Heb het nu niet over de kinderen, die het wel nodig hebben. 'k Geloof er ook niks van, dat Nederland meer kinderen heeft met een probleem.
En Willemijn, ik ben het met je eens dat meer sectoren met bezuinigingen te maken krijgen. Er zullen veel meer schrijnende gevallen zijn, die daar de dupe van worden. De overheid moet ook keuzes maken.
Marijan, als ze maar van mijn salaris afblijven.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op zaterdag 19 februari 2011, 09:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
Berichten: 2215
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 19:09
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | moet ik dat rugzakje (of zak) vertalen als emotionele wonden, verleden die een kind meesleept? of heeft dit in nederland nog een speciale betekenis? |
Een kind dat extra zorg en aandacht nodig heeft, krijgt een 'rugzak'. De basisschool krijgt dan extra geld, om dit kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Hierdoor kun je voorkomen, dat ze naar het Speciaal Onderwijs moeten. Denk aan een kind dat bijv. slechthorend is, slechtziend/blind is, ADHD heeft, een vorm van Autisme heeft, enz.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENRIETTE365
|
Berichten: 4
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 20:44
|
|
|
Op gymnasia wordt niet bezuinigd, bovendien zijn deze wel 'klein'gebleven. 500-800 lln per school. Reden? Mondige en hoogopgeleide ouders? Dus: ouders laat je stem horen. En laten we met zijn allen op een partij stemmen die niet gaat bezuinigen op onderwijs en zorg. Hopelijk is het nog niet te laat en valt ons huidige kabinet in afzienbare tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
Berichten: 788
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 22:25
|
|
|
HENRIETTE365 schreef: | Op gymnasia wordt niet bezuinigd, bovendien zijn deze wel 'klein'gebleven. 500-800 lln per school. Reden? Mondige en hoogopgeleide ouders? Dus: ouders laat je stem horen. En laten we met zijn allen op een partij stemmen die niet gaat bezuinigen op onderwijs en zorg. Hopelijk is het nog niet te laat en valt ons huidige kabinet in afzienbare tijd. |
vooral wat dat laatste betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan belgië
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
Berichten: 2706
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 23:13
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | vooral wat dat laatste betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan belgië |
Ach in Nederland hadden we ook ooit een formatie van meer dan 200 dagen en dat kabinet viel ook nog binnen de kortste keren. Daarna de hele soap opnieuw, dus als je dat meerekent.....
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
Berichten: 788
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 23:18
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ach in Nederland hadden we ook ooit een formatie van meer dan 200 dagen en dat kabinet viel ook nog binnen de kortste keren. Daarna de hele soap opnieuw, dus als je dat meerekent.....
Thomas |
vandaar dat wij matchen en lincen Thomas.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
Berichten: 53
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 08:24
|
|
|
MARIANNE129 schreef: | Ik ben eigenlijk bang dat het probleem nog veel groter is. Wanneer is een probleem een subtiel probleem, geen kind is gelijk, ook geen kind met ASS of ADHD is gelijk. Niet elk kind dat "te goed" is voor een ZML school kan een 30+ klas aan. |
Vandaar ook 'subtielere' tussen aanhalingstekens :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 14:17
|
|
|
Op de basisscholen kan men het vaak niet aan. Mensen die via mbo naar de pabo gaan en het dan met moeite halen, zijn er vaak onvoldoende op toegerust. Speciaal onderwijs vereist naast liefde, warmte en stevigheid ook een bepaald abstractieniveau en dat ontbreekt. Parttime leerkrachten zijn vaak ook niet voldoende gemotiveerd. En waarom zien we dat niet? Tja, scholen verkeren tegenwoordig in een concurrentiepositie en die houden de vuile was binnen en doen mee met het spel: als het op papier maar klopt. Ondanks alles wordt er goed werk verricht door leerkrachten met de eerder genoemde eigenschappen. Helaas gaan er nog veel meer onderwijzeressen onderdoor, niet in de laatste plaats door wat men kritische ouders noemt maar in de praktijk vaak hoog geschoolde asocialen zijn die alleen maar naar hun eigen kind kijken.
We leven nu eenmaal in een tijd waar je als ouder of patient of wat dan ook kritisch in het leven staat, en dat mag toch ook? Ik denk dat je daarin een omslag van denken moet maken, vroeger was het zo dat als de leerkracht je vertelde dat het zo was, je dat aannam, nu is dat niet meer zo, ouders denken mee...... En dat dat af en toe knap lastig is dat geloof ik zo.......
En nee, mijn kinderen hoefden niet persé van hun ouders de hoogst mogelijke opleiding te volgen........en hebben toch alletwee een vak/studie waar ze zich gelukkig bijvoelen
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 21 februari 2011, 20:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
Berichten: 1331
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 15:13
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Op de basisscholen kan men het vaak niet aan Als ik bovenstaand stukje lees ben ik toch wel blij dat ik bij de kritische ouders hoor.........en als leerkrachten daar niet tegen kunnen kan je je afvragen of je geschikt ben om met mensen te werken........Waar je ook met mensen werkt kom je dit soort zaken tegen......En zeker in deze tijd van internet.....We leven nu eenmaal in een tijd waar je als ouder of patient of wat dan ook kritisch in het leven staat, en dat mag toch ook? Ik denk dat je daarin een omslag van denken moet maken, vroeger was het zo dat als de leerkracht je vertelde dat het zo was, je dat aannam, nu is dat niet meer zo, ouders denken mee...... En dat dat af en toe knap lastig is dat geloof ik zo.......
En of de leerkracht het nu via het MBO haalt (knap eigenlijk als je dan nog doorgaat naar een HBO opleiding) of gelijk via de pabo haalt zal mij een biet zijn.........Ik hoorde trouwens pas in de trein enkele pabo studenten vertellen dat het een mbo plus opleiding is en eigenlijk geen HBO??? En nee, mijn kinderen hoefden niet persé van hun ouders de hoogst mogelijke opleiding te volgen........en hebben toch alletwee een vak/studie waar ze zich gelukkig bijvoelen |
Het gaat in dit topic om een kind in nood. Als het goed is is de basisschool 'open minded', als dit niet zo is kan een ouder naar de Medezeggenschapsraad stappen. Er is een groot verschil tussen meedenken of willen bepalen welke leerlingen individuele begeleiding krijgen van een leerkracht. Dit probleem gaat alleen maar toenemen als de 'rugzakjes'gaan verdwijnen. Een leerkracht is juist blij als ouders meedenken, deden ze dat maar meer. Een leerkracht wordt minder blij als een (meerdere) ouder(s) vanuit een egoistisch standpunt eisen gaat (gaan) stellen en niet het beste voor alle leerlingen en het pedagogische klimaat voor ogen heeft (hebben). En dit pedagogische klimaat (o.a. veiligheid bieden aan élke leerling, ook aan het autistische of angstige kind) zal zeer zwaar belast worden als leerlingen de extra begeleiding van het 'rugzakje' moeten gaan missen. Dan wordt het steeds meer het recht van de sterkste en daar zal elke leerkracht bij gaan steigeren. Als christelijk basisonderwijs is het juist een prachtige uitdaging om álle leerlingen tot hun recht te laten komen, niet alleen diegene(n) die een goed verstand heeft ontvangen óf een mondige ouder heeft. De leerlingen van nu zullen de maatschappij van straks zijn. Als de rugzak verdwijnt zal de leerkracht weer meer aan symptoombestrijding moet gaan werken, dan dat de daadwerkelijke oorzaak van een leerling met een niet zichtbare handicap door een ertoe opgeleidde professional kan worden behandeld.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 19 februari 2011, 15:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:19
|
|
|
Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat men tegenwoordig het kind soms wat te gemakkelijk een rugzakje meegeeft .....
Kan één van de leerkrachten mij vertellen hoe dat bijvoorbeeld 20 jaar geleden was of ging ?? Waren er toen ook al "zoveel" rugzak leerlingen ??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 16:32
|
|
|
Ik weet dat in mijn tijd , toen ik naar de toenmalige lagere school ging, dat er ook blo scholen waren en lomscholen. Daar gingen kinderen heen die niet mee konden komen met het gewone onderwijs.
Ik heb het dan over de periode 1966-1972.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|