ChristianMatch
 


Forum

Sekten: religie, waanzin of bedrog
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 09:35
 
SEKTEN: RELIGIE, WAANZIN OF BEDROG?
De religieuze sekten zijn de laatste jaren veelvuldig in het nieuws geweest. Sun Myung Moon en Bhagwan Shree Rayneesch; wie heeft er nooit van gehoord? Wie heeft er nog nooit bezoek gekregen van vasthoudende Jehova Getuigen, Mormonen of Scientologen? De collectieve zelfmoord van de 912 onschuldige volgelingen van Jim Jones hebben de afgelopen jaren navolging gevonden o.a. in de sekte van de Zonnetempel in Zwitserland en Canada.
Ook dichter bij huis was het afgelopen jaar de evangelische sekte rond Wim Griffioen landelijk nieuws. Sekten hoeven overigens niet altijd religieus gekleurd te zijn. Er zijn ook politieke en maatschappelijk actieve sekten. Ook in de maatschappelijk en geestelijke hulpverlening komt sektarisch gedrag voor. We willen in dit artikel vooral de religieus opererende sekten analyseren, in de hoop dat veel christenen in staat zijn beter hulp te bieden aan de steeds groter wordende groep van slachtoffers op dit terrein.

Definitie

Sekte is afgeleid van het Latijnse woord "secare" (afsnijden). In het Grieks heeft "h'airesis" de betekenis van geestelijke voorkeur, een keuze, school, partij of denkrichting. Aanvankelijk werd de term gebruikt in verband met de filosofenschool en heeft een volstrekt neutrale betekenis. In ons modern spraakgebruik echter heeft sekte een negatieve klank, die zich bijvoorbeeld onderscheidt van (traditionele) kerken. De discussie over de verschillen van sekten en kerk wordt al eeuwenlang op verschillende manier inhoud gegeven.
Ook in de apostolische tijd is het verschijnsel bekend. (1.Kor.1:10vv) In zijn tweede brief waarschuwt Petrus voor "verderfelijke sekten". Het Griekse woord "h'airesis" wordt in het Nieuwe Testament gebruikt in de betekenis van RICHTING. Hand.5:17: "sekte" (of kerk) der Sadduceeën Hand.15:5: "sekte" der Farizeeën

In de Bijbel komt het woord sekte in gunstige en ongunstige betekenis voor. In gunstige betekenis: Hand.24:5: Tertullis noemt Paulus een opperste voorstander van de sekte der Nazireeërs. (Zie ook Hand.28:22) In ongunstige betekenis wordt over sekte geschreven in 1.Kor.11:19, 2.Petr.2:1 (verderfelijke ketterijen), Tit.3:10 (ketters mens) en Gal.5:19 (werken des vleses: partijgeest)

When you think, you're gonna stink

EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren.
David Mozes Berg, de door seks bezeten leider van de "Children of God", leerde zijn volgelingen ooit het volgende lied: 'When you think, think, think, you're gonna sink, sink, which makes you stink, stink, stink'. Ook de inmiddels overleden Baghwan Shree Rayneesh raadde de bewoners van de ashram (leefgemeenschap) te Poona aan hun verstand thuis te laten. "Drop your mind".

Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken. Er zijn verschillende redenen aan te geven waarom in ieder geval sekteleden deze anti-denkmentaliteit zonder meer slikken. Het ontbreekt hen vaak aan tijd om na te denken. Vanaf het begin van de dag, om halfzes tot de laatste gebeden en liederen rond middernacht zijn ze bezig. Vol ijver volgen ze de bevelen op en voeren het hun toegekende werk uit. Ook het bidden zelf, het zingen, sjanten en zelfs spreken in tongen wordt door sommigen beschouwd als een middel om het denken zoveel mogelijk uit te schakelen. Zelfhypnose is vaak een onderdeel van de gebruikelijke activiteitenprogramma's. Twijfelaars wordt vaak verteld dat de satan hun geest is binnengedrongen en dat ze hun ziel zullen verliezen als ze de groep verlaten. Het anti-intellectualisme fungeert dus als een element van sociale controle. "Geloven doe je met je hart, niet met je verstand."

Andere sekten onderscheiden zich vaak door een pseudo-wetenschappelijke presentatie. De sektaire boodschap, religieus van aard, wordt met een extra laagje ingewikkelde en geleerd aandoende terminologie omfloerst. (Zie o.a. art. over Scientology Promise jrg 13, nr.3) De leer van Moon is hiervan een goed voorbeeld: een vreemd mengsel van Bijbels fundamentalisme, Oosterse filosofie en pseudo-wetenschappelijke theorieën. De sekteaanhanger is ervan overtuigd dat hij over een aparte kennis beschikt. Zo hebben de Rozenkruisers het over de "Gnosis", een geheime kennis. (Promise jrg.13, nr.4)

Betalen voor angst

Het verhaal van Gerard

Gerard veranderde, twee maanden nadat hij zich had aangesloten bij een bekende sekte, van een bekwaam zakenman in een vreselijk "bang wrak" met suïcidale neigingen. Het kostte hem Fl. 50.000. "Twee maanden lijkt niet lang", geeft Gerard toe, "maar het was zeer intensief, drie tot vier nachten per week". De beginnerscursus koste Fl. 500,- en de prijs steeg snel bij iedere vervolgcursus. Ze brachten me tot het stadium, waarin ik hen machtigde over mijn bankrekening te beschikken. Ondanks dit alles gelooft Gerard, die nu gelukkig getrouwd is en wiens zaken weer goed gedijen, dat hij er in vergelijking met anderen goed vanaf gekomen is.
Een deel van de leer houdt zich bezig met reïncarnatie en sommige leden van de sekte komen zo ver dat ze een eind aan hun leven maken om een beter volgend leven te bereiken. "Zelf ben ik bijna ook zover gekomen". De indoctrinatie is zo intens, dat je er bijna niet meer uit komt. "Men vertelde mij dat, als ik anders wilde denken, mijn "reactieve bewustzijn" me gek zou maken. Op een gegeven moment werd ik psychotisch en beroofde en vervloekte mijn eigen familie. Ik herinner me dat ik op een dag in een diepe depressie zat en bedekt onder een diepe duisternis naar mijn werk ging. Ik had geweldige angsten en kreeg suïcidale gedachten."

Uiteindelijk ontsnapte Gerard door de volhardende liefde van zijn moeder, die het hem mogelijk maakte naar een "deprogrammeur" te gaan. Drie jaar later kreeg het verhaal een ongewone goede afloop. Hij klaagde de steenrijke sekte aan bij de rechtbank wegens onrechtmatige beïnvloeding, hij won het proces en kreeg al zijn geld terug.

De meditatieval

het verhaal van Julia

Lerares Julia dacht dat de wereld verging, toen ze de waarheid hoorde over haar religieuze goeroe. "Velen van ons ervaarden dat hun leven verwoest was, nadat we in de gaten kregen, dat hij al het geld had ingepikt, en sexuele relaties met veel vrouwelijke leden van de sekte onderhield", zei ze. "Ik zou voor hem letterlijk onder een trein gestapt zijn." "Ik was stapelverliefd op hem."
Julia was door het Britse Meditatie Genootschap met de goeroe in contact gebracht. Ze volgde een lerarenopleiding op een Bijbelschool. "De school besloot dat de staf behoefte had aan een stressmanagementcursus", legde Julia uit. Zelf helpt ze nu anderen, die door sekten zijn beschadigd als districtsdirecteur van "Reach-out Trust". Ze kwam in aanraking met de Britse school van yoga, die maar al te graag meditatie en yogatechnieken leerden.

Later, toen ze christen werd, realiseerde ze zich dat deze ervaringen haar grote schade berokkend hadden. "Ik kon mezelf er niet toe zetten, deel te nemen aan kerkdiensten, gebeds- en lofprijsbijeenkomsten, dit waren grote beproevingen". "Ik kon niet in dezelfde kamer blijven, als daar ook christenen waren, die over de Heilige Geest spraken"."Het heeft me uiteindelijk negen jaar gekost, voordat ik overal van bevrijd was. Ik was verslaafd aan meditatie. Ik gebruikte christelijke belijdenissen en uitspraken uit de Bijbel als een soort Hindoe mantraformule. Alleen om een veranderde staat van bewustzijn op te wekken. Dit is wat velen verankerd houdt in sekten", aldus Julia. "Ik kreeg uiteindelijk een jaar hulp in Spring Harvest, (christelijk vakantie- en trainingscentrum) van iemand, die gespecialiseerd was in bevrijdingspastoraat."

Een harde verkooples

Het verhaal van Jan

Drie weken na zijn eerste bijbelstudie in de sektekerk werd Jan op twintigjarige leeftijd gedoopt. Hij was erg enthousiast over zijn nieuwe geloof. "Ik wilde naar de mensen gaan om ze het goede nieuws te vertellen en ze naar de bijbelstudies te brengen, anders zouden ze naar de hel gaan". Na zijn eerste studie werd Jan iedere avond opgebeld door zijn vrienden, die wilden weten of Jan wel zeker zou komen. Na een tijdsbestek van een week ging Jan iedere dag naar de kerk, in de grote stad, waar hij voor het eerst was. Daarna herinnerde hij zich, werd het persoonlijker. Ik moest alles belijden waarvoor ik mij schaamde, ook mijn sexuele zonden, altijd in het bijzijn van twee of meer mensen. Ik moest een gedetailleerde lijst van mijn zonden aan de bijbelstudieleraar geven. Nooit werd er gesproken van vergeving.
Kort nadat Jan zich had laten dopen, gaf hij zijn baan als financieel adviseur op en trok in bij "broeders" in een flat. Een driekamerappartement, dat hij deelde met elf leden van de sekte. Hij begon een fulltime studie en colportagewerk op straat. Hij had geen tijd meer om te denken, was altijd vermoeid en werd nauw in de gaten gehouden door zijn persoonlijk begeleider voor discipelschap. Zijn vrienden en kamerbewoners moesten elkaar controleren en men verwachtte openlijke schuldbelijdenissen van iedereen. De leden werden gedwongen geld te geven aan het kerkgenootschap.

Achttien maanden later verliet Jan de sektekerk met drie van zijn beste vrienden. Het begon langzaam tot hem door te dringen dat niemand om hem gaf als persoon of christen. "Alles wat ik deed was niet door persoonlijk geloof, maar afhankelijk van de verwachtingen van een ander. Ik was slechts een klein radertje in een grote machine." Toen hij uit de kerk stapte, bemerkte hij dat hij nauwelijks zelfstandig besluiten kon nemen en geen enkele situatie aankon, waarin hij met dingen geconfronteerd werd. "Allereerst denk je dat het alleen maar om het dopen gaat, later realiseer je je dat het er uiteindelijk om gaat, dat je doet wat ze zeggen". Er wordt verteld dat de leider door God gezalfd is; dus als je tegen hem bent, ben je tegen God zelf.

Jan gaat nu niet meer naar een kerk, hij zegt dat hij nog wel in God gelooft. Zijn broer, die door Jan voor de sekte gestrikt werd, heeft de sekte na vijf jaar ookverlaten.

Verboden te twijfelen

Het verhaal van Yolanda

Yolanda was opgevoed in een bekende sekte. Toen ze zeven jaar was, hielp ze bij de verkoop van de bladen van de sekte. Toen ze zestien was, werd ze gedoopt. Als ze over haar geloof nadacht, dan maakte ze zich wel eens zorgen om de verkeerde voorspellingen van de sekte over het einde van de wereld. Ze ontmoette christenen, die vertelden over "hun gered" zijn. Voor haar was dat een concept van grootspraak, hoewel ze hun volhardendheid daarin wel onder ogen moest zien.
Een Christenvriendin moedigde Yolanda aan het Nieuwe Testament te lezen om te kijken of de leer van de sekte: Dat Jezus de aartsengel Michael is, i.p.v. de Zoon van God, zoals de Christenen leren, waar is. Haar twijfels over de leer van de sekte bleven groeien, tot het punt waarop ze de oudsten van de sekte ondervroeg ten aanzien van de leer, dat alleen sekteleden behouden konden worden. Toen ze openlijk haar twijfels hierover bekend maakte, werd ze geëxcommuniceerd.

Later werd Yolanda een betrokken Christen. Haar man blijft in naam een sektelid. Haar vrome ouders willen haar nooit meer spreken en schrijven ÈÈn of twee keer per jaar voor nieuws van hun kleinkinderen, die ze nog nooit ontmoet hebben.

Onwankelbare trouw

Om volgelingen in hun greep te houden, gebruiken sekteleiders verschillende technieken. D.P. Johnson (Dilemmas of Charismatic Leadership) onderscheidt een viertal. Allereerst probeert de sekteleider de leden zo afhankelijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door alle sociale en emotionele banden buiten de groep, vooral de familie te breken. (b.v. Hare-Krishna) Bij Jim Jones werden gehuwde paren openlijk aangemaand met elkaar te breken.
De tweede manier waarop sekteleiders hun macht vergroten is de uitbouw van een sterke en grote organisatie. De Getuigen van Jehovah is het beste voorbeeld. (in Nederland de grootste sekte met ong. 30.000 leden vóór de scientologybeweging) De Wachttorenorganisatie heeft veel weg van een gigantische, bureaucratische instelling. Alle macht is gecentraliseerd in de sektetop in Bethel. De communicatiestroom is louter verticaal, van boven naar beneden.

Een derde manier om macht te gebruiken is het afstaan van een deel van de autoriteit aan een zeer beperkt aantal leden, die sterk afhankelijk van de leider zijn. L.R. Hubbard, de scientology-leider, delegeerde zo een deel van zijn macht aan familieleden.

De vierde strategie, waardoor sekteleiders hun positie versterken, is het zoeken naar een geïsoleerde omgeving. In dit isolement kan de goeroe erin slagen de leden te overtuigen, dat zij in de samenleving geen kans van overleven hebben. De groepsleden ontwikkelen een paranoïde geloof, dat terugkeer naar de samenleving een hachelijke onderneming is. De Volkstempel van Jim Jones, maar ook de Orde van de Zonnetempel zijn duidelijke voorbeelden. Essentieel is de volstrekte onderwerping aan de charismatische leider, vaak is er een sterk hiërarchische organisatie waarin veel sociale controle aanwezig is.

Controle en pressiemiddelen

Controle en macht over de leden, of het nu door een streng dieet, financiële middelen of relaties is, komt bij iedere sekte in verschillende mate voor. Mensen worden beroofd van de door God gegeven vrije wil, vaak zelfs in de naam van God. We zullen nog eens een aantal voorbeelden van deze machtsmiddelen op een rijtje zetten:
(zoals al genoemd) een dictatoriaal streng leiderschap; waar geen ruimte is voor vragen; waar leiders vereerd worden.
Het ontzeggen of onthouden van privileges wegens ongehoorzaamheid. Dit kan zijn: voedsel, genegenheid of zelfs zegeningen.
Het uitoefenen van druk op de sekteleden door:
a) onthouden van privacy: er is geen tijd om te denken.
b) onthouden van slaap, door vermoeidheid desoriëntatie.
c) uniforme kleding moet gemeenschapszin suggereren.
d) ongezonde dieëten, geen contacten met familie.
e) geven van een andere naam/persoonlijkheid
Afzetten tegen de buitenwereld, het moet duidelijk worden dat alleen de sekte de waarheid heeft.
Desintegratie van de wil. Kinderlijke gehoorzaamheid wordt geoefend in twijfelachtige spelletjes om afhankelijkheid te bereiken. Inconsequente straf en beloning geeft kwetsbaarheid en leidt ertoe dat sekteleden zelf geen keuzes meer kunnen maken.
Financiële schulden; de sekte gaat er vanuit dat al het geld van God is en dus terecht moet komen bij de sekteleiders.
Verwarring; de leer verwart vaak de belangrijkste Bijbelse leerstellingen.
Verder zijn er een aantal "hersenspoeltechnieken" zoals: (auto)hypnose, chanting, openbare belijdenissen, "Love bombardementen", verwarrende leer, gebruiken van subliminale (onbewuste) beïnvloedingstechnieken, psychootterreur, eindtijddenken, verbale intimidatie, schuld exploreren, gedachtenbeheersing, compromisloze regels, angstexploratie, sociale controle en nog veel meer variaties en combinaties.
Kloosterorden sektarisch?

Sommigen beweren dat kloosterorden ook sektarische trekken hebben. O.a. door het terugtrekken uit de maatschappij en het zoeken naar authentieke geloofsbeleving. Toch zijn er vaak grote verschillen. Veel kloosterorden zetten zich niet af tegen de kerkgemeenschap, maar maken daar juist deel uit van dit geheel en zelfs nog vaak in positief oecumenische zin. Meestal is er in een klooster ook plaats voor persoonlijke bezinning en reflexie, i.t.t. totalitaire sekten. Ook zijn er bij veel kloosterlingen veel sociale contacten met maatschappij en familie aanwezig. Toch is het belangrijk steeds waakzaam te blijven.
Soms kan de aard van een communiteit of leefgemeenschap sluipend veranderen naar sektarische karakteristieken. Zo is de bekende kloosterorde rond "Moeder Basilea Schlink" van de Mariënschwestern in opspraak gekomen. Deze bij evangelische en rooms-katholieke christenen bekende orde heeft ook steeds meer sektarische trekken gekregen. Dit meldt pastoor Baginski, die vier jaar bij de MariÎnschwestern gewerkt heeft. Hij publiceerde daarover onlangs in het weekblad Idea Spektrum.

De autoritaire positie van de inmiddels 93-jarige Schlink, de twijfelachtige mystiek over het kindje Jezus, het kunstmatig biecht- en boetesysteem en de organisatie van de gehele orde dragen voor Baginsky sektarische kenmerken.

Ook nieuwe rooms-katholieke stromingen met een sektarische inhoud zijn in Nederland actief. Zo zijn de Neo-katechumenaten actief in de buitenwijken van Amsterdam. In verschillende landen wordt deze beweging beschuldigd van sekteachtige wervingsmethoden. Deze organisatie is in 1964 in Madrid opgericht door Kiko Arguello en Carmen Hernandez. De Neo-katechumenaten (N.K.), die wereldwijd ongeveer een miljoen leden hebben, zijn vooral actief in Oost Europa. Kenmerken van deze beweging zijn een antidemocratisch conservatisme, fanatiek messianisme, een militant anti-intellectualisme en een compromisloos universalisme. Men maakt gebruik van rites en een "geheime leer". EÈn van de kreten van de N.K.-ers is: "De paus kan zich vergissen, maar Kiko Arguello nooit, omdat hij charisma heeft". Deze sekte floreert binnen de katholieke kerk met nog twee andere bedenkelijke stromingen: de Focolare en Opus Dei.

De weg terug: deprogrammeren

Als u zich betrokken voelt bij mensen, die verstrikt geraakt zijn of dreigen te raken bij sekten, moet u veel geduld, liefde en gebed praktiseren. Hieronder enkele nuttige tips: (van Twisted Truth - Evangelical Alliance, Whitefield House London)
Blijf in liefdevol contact, hoe weinig respons u ook krijgt.
Zoek hulp bij gespecialiseerde hulpverleners, b.v. de Studie en Hulpgroep Sekte (S.H.S.), Buitenhof 44, 8255 AW Swifterbant tel. 0321-322129 of tel 030-6353060 (na 20.00 uur)
Speel detectieve: Verzamel informatie over de groep. Zoek contact met mensen die de groep verlaten hebben. (info S.H.S.) Zoek in chr. boekhandel literatuur over dit onderwerp, inclusief biografieÎn.
Vermijdt confrontaties. Zaai twijfel in hun gedachten door vragen te stellen over controversiële zaken van een groep of leer van een groep.
Zoek ook terreinen, waar je het mee eens bent.
Val de sekte nooit openlijk aan.
Druk genegenheid uit voor de sekteleden. Houdt de deur thuis altijd voor ze open.
Betrokken familieleden voelen zich altijd schuldig, niet doen! Degenen, die echt schuld hebben, zijn de colporteurs van de sekte. (Zij, die zwerven om te werven!)
Benadruk steeds de genadevolle eigenschappen van God.
Vraag hulp aan kerken (gebed), politici, media en experts op het gebied van pastoraat.
Bijbelse adviezen

Als je Christen bent, overweeg vooral de volgende aspecten:
Ga niet alleen. Zelfs Jezus zond zijn discipelen uit in tweetallen (Luk.10:1)
Bid: we hebben niet te vechten tegen "vlees en bloed"
Onthoud dat Jezus Christus heeft overwonnen.
Wees verzekerd van de door God gegeven autoriteit. Matth.18:19 "Ik zeg u, dat, als twee van u op aarde iets eenparig zullen begeren, het hun ten deel zal vallen van mijn Vader, die in de hemelen is." Als Zijn kerk moeten we zoeken naar Gods wil en onze geestelijke autoriteit gebruiken in Jezus naam.
Doe de wapenrusting aan, omschreven in Efeze 6.
Ga na wat de geestelijke claims van een groep zijn.
Religieuze sekten waren ook gewoon in oude Bijbelse tijden. De adviezen van Jezus toen, zijn nu nog even waardevol: Matth.24:4,5:
"Jezus zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden!" Matth:24:10,11: "En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden."
Vergelijk verder: Matth. 7:15, 1 Tim.4:1-3, 2 Cor.11:4, 1 Joh.4:1.
Gerard Feller
oktober 1997

Literatuur:

De religieuze sekten - Geert Vanacker, De Nederlandse Boekhandel, Uitgeverij Pelckmans, Kapellen 1986
Infomap Studie en Hulpgroep Sekten - Buitenhof 44 8255 AW Swifterbant
Voorbeeldverhalen uit: Twisted Truth, Evangelical Alliance, Whitefield House, 186 Kennington Park Road London SE11 4BT
Koninklijk Ned. Persbureau - Neo-katechumenaten 10-8-97 en MariÎnschwestern 21-7-97
Sekten: Bedreiging of bevrijding? Novapres Laren
Wat zoeken zij? Religieuze randverschijnselen in onze tijd; Novapres 1974 door ds. F.W. Haack
Sekten heute; Lehre, Organisation, Verbreitung - door W.Bartz Freiburg.




Bron Stichting Promise


Laatst aangepast door
MARISKA601
op zondag 4 september 2011, 11:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 10:53
 
Hoi Mariska, ik heb even twee stukken uit je stuk gekopieerd, die ik herken:

EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren.

Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken. Er zijn verschillende redenen aan te geven waarom in ieder geval sekteleden deze anti-denkmentaliteit zonder meer slikken. Het ontbreekt hen vaak aan tijd om na te denken. Vanaf het begin van de dag, om halfzes tot de laatste gebeden en liederen rond middernacht zijn ze bezig. Vol ijver volgen ze de bevelen op en voeren het hun toegekende werk uit. Ook het bidden zelf, het zingen, sjanten en zelfs spreken in tongen wordt door sommigen beschouwd als een middel om het denken zoveel mogelijk uit te schakelen. Zelfhypnose is vaak een onderdeel van de gebruikelijke activiteitenprogramma's. Twijfelaars wordt vaak verteld dat de satan hun geest is binnengedrongen en dat ze hun ziel zullen verliezen als ze de groep verlaten. Het anti-intellectualisme fungeert dus als een element van sociale controle. "Geloven doe je met je hart, niet met je verstand."


Controle en pressiemiddelen

Controle en macht over de leden, of het nu door een streng dieet, financiële middelen of relaties is, komt bij iedere sekte in verschillende mate voor. Mensen worden beroofd van de door God gegeven vrije wil, vaak zelfs in de naam van God. We zullen nog eens een aantal voorbeelden van deze machtsmiddelen op een rijtje zetten:
(zoals al genoemd) een dictatoriaal streng leiderschap; waar geen ruimte is voor vragen; waar leiders vereerd worden.
Het ontzeggen of onthouden van privileges wegens ongehoorzaamheid. Dit kan zijn: voedsel, genegenheid of zelfs zegeningen.
Het uitoefenen van druk op de sekteleden door:
a) onthouden van privacy: er is geen tijd om te denken.
b) onthouden van slaap, door vermoeidheid desoriëntatie.
c) uniforme kleding moet gemeenschapszin suggereren.
d) ongezonde dieëten, geen contacten met familie.
e) geven van een andere naam/persoonlijkheid
Afzetten tegen de buitenwereld, het moet duidelijk worden dat alleen de sekte de waarheid heeft.
Desintegratie van de wil. Kinderlijke gehoorzaamheid wordt geoefend in twijfelachtige spelletjes om afhankelijkheid te bereiken. Inconsequente straf en beloning geeft kwetsbaarheid en leidt ertoe dat sekteleden zelf geen keuzes meer kunnen maken.
Financiële schulden; de sekte gaat er vanuit dat al het geld van God is en dus terecht moet komen bij de sekteleiders.
Verwarring; de leer verwart vaak de belangrijkste Bijbelse leerstellingen.
Verder zijn er een aantal "hersenspoeltechnieken" zoals: (auto)hypnose, chanting, openbare belijdenissen, "Love bombardementen", verwarrende leer, gebruiken van subliminale (onbewuste) beïnvloedingstechnieken, psychootterreur, eindtijddenken, verbale intimidatie, schuld exploreren, gedachtenbeheersing, compromisloze regels, angstexploratie, sociale controle en nog veel meer variaties en combinaties.




Deze dingen die ik heb gekopieerd uit je stuk van 'stichting Promise' hierboven, ja, die komen mij zeer bekend voor.

Ook heb ik het boek, wat onder bij de literatuur staat, Bedreiging of bevrijding? Novapres Laren, gelezen. daar zijn de stukken die ik heb gekopieerd ook uitgehaald.

Ja, ik vind alles kloppen in de stukken die ik heb gekopieerd, als ik naar mijn ervaring kijk. Alles klopt. Wat mij het meest 'aanspreekt' is het anti denkmentaliteit.

Ja, en verder herken ik alles, precies. precies hoe ik dingen heb gezien staat daar beschreven.


Ik ga er nu niet langer op in, want ik moet dingen doen.

Laterz.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 9 oktober 2011, 09:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 13:57
 
SHANITA130 schreef:
EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren.

Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken.


Ook in de evangelische beweging ... Tuurlijk is jouw kerk schoon van enige vorm van "onze leer is de enige waarheid"

..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op vrijdag 7 oktober 2011, 13:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 14:13
 
CROSSROAD317 schreef:
Ook in de evangelische beweging ... Tuurlijk is jouw kerk schoon van enige vorm van "onze leer is de enige waarheid"

..

Dat kom je in iedere kerkgenootschap tegen.
En dit is ook logisch, anders hadden ze geen reden om 'op zichzelf ' te gaan. Daarom is dit een soort verwijt wat je niemand kunt maken omdat het een logisch gevolg is van het opzichzelf staan van een kerkgenootschap of gemeente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 15:57
 
CROSSROAD317 schreef:
Ook in de evangelische beweging ... Tuurlijk is jouw kerk schoon van enige vorm van "onze leer is de enige waarheid"

..



Iedere geloofsgemeenschap predikt "de waarheid"
En achter de kerkdeuren gebeuren nou eenmaal dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Waar dit hele stuk overgaat is of er sekten zijn, is dat een religie of waanzin en of bedrog.

Vele geloofsgroeperingen zijn onstaan uit anderen, vaak uit onvrede hoe
je moet je geloven, wat je moet geloven.

Gelukkig kent nederland amper grote sektes zoals de Davadians,
Orde van de Zonnetempel, Peoples Temple.
In Nederland zullen er vast wel aanhangers rondlopen.
Die leiders dwongen hun geloofsgemeenschap tot de meest erge dingen.
De geloofsgemeenschap vertrouwden hun leiders.
Helaas waren die leiders niet te vertrouwen.

Ze hamerden er bij die mensen op in dat er buiten die groep geen redding mogelijk is.
Mensen moesten bijbelteksten opdreunen.
Mensen waren niet meer vrij in hun doen.
Ze moesten naar de pijpen van de leider dansen.
Want de leider had profetieen gekregen.
Zijn woord was waarheid.

De homesites van sektes ziet er wel aan trekkelijk uit...
Maar wat er achter de deuren gebeurt dat is met geen pen te beschrijven.


Daarom zeg IK:
Ik geloof er niet zo in dat mensen heden ten dage nog kunnen profeteren.
Ik kijk goed rond binnen de religies wat bijbels is en niet bijbels.
Ik kijk goed rond of er geen valse profeten rondzwerven.
Want voor ik het zou weten zou ik weleens binnen een sekte kunnen belandden.


Binnen de reformatorische kerken zie je misschien ook wel dingen
die sektarisch kunnen zijn.
Maar het denken laten ze aan de mensen zelf over.
Men mag kritiek hebben op de liturgie van de kerk.
Men mag kritiek hebben op de kerkleiders.

En binnen de sektes zie je dat niet.
Kritiek op de leider hebben betekende lijfstraf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 oktober 2011, 18:01
 
CROSSROAD317 schreef:
Ook in de evangelische beweging ... Tuurlijk is jouw kerk schoon van enige vorm van "onze leer is de enige waarheid"

..

Het gaat in het stukje niet ook over "onze leer is de enige waarheid".

Maar, ik bedoel de 'anti- denkmentaliteit'.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 7 oktober 2011, 18:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 13:14
 
SHANITA130 schreef:
Het gaat in het stukje niet ook over "onze leer is de enige waarheid".

Maar, ik bedoel de 'anti- denkmentaliteit'.


Dan vind ik je opmerking nog erger ... benoem dan geen kerk of gemeente, maar houd het algemeen ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 18:52
 
CROSSROAD317 schreef:
Dan vind ik je opmerking nog erger ... benoem dan geen kerk of gemeente, maar houd het algemeen ...

Schijnbaar mag je op CM alles zeggen Smiley die vol vragen zit
Ik heb op het knopje gedrukt,ik ben de vuilspuierij op CM zat........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 00:46
 
CROSSROAD317 schreef:
Dan vind ik je opmerking nog erger ... benoem dan geen kerk of gemeente, maar houd het algemeen ...

Ik heb geen kerk of gemeente benoemd. en ik hield het algemeen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 00:57
 
CROSSROAD schreef:

SHANITA130 schreef:
EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren.

Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken.

Dit schreef ík niet, dit komt uit een gedeelte wat ik heb gekopieerd uit het stuk dat Mariska hiervoor gekopieerd heeft van de site van 'Stichting Promise' in de Openingsposting.

jij heb een gedeelte kopieerd uit dat stuk, en het geheel dus uit z'n verband gehaalt, en dan doe je net alsof ik dat heb geschreven.




Quote:
CROSSROAD schreef: Ook in de evangelische beweging ... Tuurlijk is jouw kerk schoon van enige vorm van "onze leer is de enige waarheid"

Ja.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 9 oktober 2011, 09:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 02:14
 
SHANITA130 schreef:
CROSSROAD schreef:

SHANITA130 schreef:
EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren.

Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken.

Dit schreef ík niet, dit komt uit een gedeelte wat ik heb gekopieerd uit het stuk dat Mariska hiervoor gekopieerd heeft van de site van 'Stichting Promise' in de Openingsposting.






Ja.
Das wel een heel duidelijk, en bondig antwoord
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 08:55
 
MARISKA601 schreef:
Iedere geloofsgemeenschap predikt "de waarheid"
En achter de kerkdeuren gebeuren nou eenmaal dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Ja, helaas wel! Lang niet alle kerkdeuren gelukkig....

Waar dit hele stuk overgaat is of er sekten zijn, is dat een religie of waanzin en of bedrog.

Klopt

Vele geloofsgroeperingen zijn onstaan uit anderen, vaak uit onvrede hoe
je moet je geloven, wat je moet geloven.

Dat heb ik ook weleens gehoord, zoiets.

Gelukkig kent nederland amper grote sektes zoals de Davadians,
Orde van de Zonnetempel, Peoples Temple.
In Nederland zullen er vast wel aanhangers rondlopen.
Die leiders dwongen hun geloofsgemeenschap tot de meest erge dingen.
De geloofsgemeenschap vertrouwden hun leiders.
Helaas waren die leiders niet te vertrouwen.

Dat is verdrietig, en heel erg, ja, die dingen gebeuren, ja, en je noemt nu de hele bekende op

Ze hamerden er bij die mensen op in dat er buiten die groep geen redding mogelijk is.
Mensen moesten bijbelteksten opdreunen.
Mensen waren niet meer vrij in hun doen.
Ze moesten naar de pijpen van de leider dansen.
Want de leider had profetieen gekregen.
Zijn woord was waarheid.

dit stuk komt mij erg bekend voor

De homesites van sektes ziet er wel aan trekkelijk uit...
Maar wat er achter de deuren gebeurt dat is met geen pen te beschrijven.

misleiding...maar als je goed leest, kan je voelen dat er iets niet klopt...kan, hoeft niet natuurlijk...


Daarom zeg IK:
Ik geloof er niet zo in dat mensen heden ten dage nog kunnen profeteren.
Ik kijk goed rond binnen de religies wat bijbels is en niet bijbels.
Ik kijk goed rond of er geen valse profeten rondzwerven.
Want voor ik het zou weten zou ik weleens binnen een sekte kunnen belandden.

Héél verstandig


Binnen de reformatorische kerken zie je misschien ook wel dingen
die sektarisch kunnen zijn.
Maar het denken laten ze aan de mensen zelf over.
Men mag kritiek hebben op de liturgie van de kerk.
Men mag kritiek hebben op de kerkleiders.

Ja, daar heb je het over iets heel anders, een traditionele kerk :)

In binnen de sektes zie je dat niet.
Kritiek op de leider hebben betekende lijfstraf.

Lijfstraf zie je natuurlijk maar bij enkele sektes. Meestal zie je 'manipulatie' wat zo mogelijk nóg erger is, omdat het niet meteen herkenbaar is omdat het zo subtiel is...

Hoi Mariska,

Ik heb mij reacties in 'schuin gedrukt' elke keer achter een stukje van je tekst gezet.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 9 oktober 2011, 09:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 09:15
 
CROSSROAD317 schreef:
Dan vind ik je opmerking nog erger ... benoem dan geen kerk of gemeente, maar houd het algemeen ...

LEANNE226 Schreef: Schijnbaar mag je op CM alles zeggen Smiley die vol vragen zit
Ik heb op het knopje gedrukt,ik ben de vuilspuierij op CM zat........

Schijnbaar..... ik heb geen enkele kerk of gemeente benoemd, ik hield en hou het altijd algemeen...

Let je wel een béétje op je woorden....Vuil@#$%$, is niet echt netjes...
Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 9 oktober 2011, 09:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 09:45
 
SHANITA130 schreef:
CROSSROAD317 schreef:
Dan vind ik je opmerking nog erger ... benoem dan geen kerk of gemeente, maar houd het algemeen ...

LEANNE226 Schreef: Schijnbaar mag je op CM alles zeggen Smiley die vol vragen zit
Ik heb op het knopje gedrukt,ik ben de vuilspuierij op CM zat........

Schijnbaar..... ik heb geen enkele kerk of gemeente benoemd, ik hield en hou het altijd algemeen...

Let je wel een béétje op je woorden....Vuil@#$%$, is niet echt netjes...
Knipoog smiley

Het ging mij om de bewering in het beginstukje(dus niet van jou) dat o.a. Mormonen,Jehova's en Evangelischen onder sektes vallen..........als je daar dan de volgende reacties bij optelt dat in sektes lijfstraffen worden gebruikt ga je niet alleen heel kort door de bocht maar ook een stap te ver.
Ik weet ook wel wat sektes zijn maar alles wat je vreemd toelijkt en je niet aanstaat op diezelfde bult schuiven is kortzichtig.

vuil - spui - te` rij
de -woord (vrouwelijk)
(lasterlijke) beledigingen in woord of geschrift
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 09:52
 
Knipoog smiley

Ik ga er later op in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 9 oktober 2011, 14:09
 
Ik hou het hierbij. Voorlopig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 09:08
 
SHANITA130 schreef:
Ik heb geen kerk of gemeente benoemd. en ik hield het algemeen.
Hoeveel gemeentes heb je dan meegemaakt vraag ik me af. Of is dat alleen in één gemeente geweest?? Als je een algemene stelling plaatst, moet je dat wel waar kunnen maken. Jij heb iets negatiefs meegemaakt en daar krijgt maar de hele evangelische beweging de schuld van.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 10 oktober 2011, 09:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:09
 
Ik snap het zelf ook niet dat een man, die ik hem heel goed ken, die stuk of 7 keer lid is geweest van verschillende kerken, gemeenten en sekte.
Nu is hij onkerkelijk geworden, omdat hij vind dat alle kerken leugens zaait.
Ene kerk zegt dat het wel mag en andere kerk zegt dat het verboden moet worden, andere zegt eerst in overleg en dan beslissing door de raad.
Die man raakte in overstuur van verschillende kerken, ook bij Jehova getuigen.
Nu wil hij niks weten over de kerken.
Alle Bijbels, van verschillende vertalingen, heeft hij bij oud papier gesmeten.
Erg jammer voor hem, dat hij gelokt door .............. ja door wie eigenlijk.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:22
 
MARISKA601 schreef:
SEKTEN: RELIGIE, WAANZIN OF BEDROG?
De religieuze sekten zijn de laatste jaren veelvuldig in het nieuws geweest. Sun Myung Moon en Bhagwan Shree Rayneesch; wie heeft er nooit van gehoord? Wie heeft er nog nooit bezoek gekregen van vasthoudende Jehova Getuigen, Mormonen of Scientologen? De collectieve zelfmoord van de 912 onschuldige volgelingen van Jim Jones hebben de afgelopen jaren navolging gevonden o.a. in de sekte van de Zonnetempel in Zwitserland en Canada.
Ook dichter bij huis was het afgelopen jaar de evangelische sekte rond Wim Griffioen landelijk nieuws. Sekten hoeven overigens niet altijd religieus gekleurd te zijn. Er zijn ook politieke en maatschappelijk actieve sekten. Ook in de maatschappelijk en geestelijke hulpverlening komt sektarisch gedrag voor. We willen in dit artikel vooral de religieus opererende sekten analyseren, in de hoop dat veel christenen in staat zijn beter hulp te bieden aan de steeds groter wordende groep van slachtoffers op dit terrein.

Definitie

Sekte is afgeleid van het Latijnse woord "secare" (afsnijden). In het Grieks heeft "h'airesis" de betekenis van geestelijke voorkeur, een keuze, school, partij of denkrichting. Aanvankelijk werd de term gebruikt in verband met de filosofenschool en heeft een volstrekt neutrale betekenis. In ons modern spraakgebruik echter heeft sekte een negatieve klank, die zich bijvoorbeeld onderscheidt van (traditionele) kerken. De discussie over de verschillen van sekten en kerk wordt al eeuwenlang op verschillende manier inhoud gegeven.
Ook in de apostolische tijd is het verschijnsel bekend. (1.Kor.1:10vv) In zijn tweede brief waarschuwt Petrus voor "verderfelijke sekten". Het Griekse woord "h'airesis" wordt in het Nieuwe Testament gebruikt in de betekenis van RICHTING. Hand.5:17: "sekte" (of kerk) der Sadduceeën Hand.15:5: "sekte" der Farizeeën

In de Bijbel komt het woord sekte in gunstige en ongunstige betekenis voor. In gunstige betekenis: Hand.24:5: Tertullis noemt Paulus een opperste voorstander van de sekte der Nazireeërs. (Zie ook Hand.28:22) In ongunstige betekenis wordt over sekte geschreven in 1.Kor.11:19, 2.Petr.2:1 (verderfelijke ketterijen), Tit.3:10 (ketters mens) en Gal.5:19 (werken des vleses: partijgeest)

When you think, you're gonna stink

EÈn van de belangrijkste kenmerken van een sekte is dat er buiten hen geen waarheid is, die kan vrijmaken of redden. De waarheid van dit soort groepen wordt opgelegd ten koste van de vrije persoonlijke ontwikkeling en wordt dwingend voorgeschreven. Het nadenken / overdenken van "de waarheid" wordt in sekten als zeer bedreigend ervaren.
David Mozes Berg, de door seks bezeten leider van de "Children of God", leerde zijn volgelingen ooit het volgende lied: 'When you think, think, think, you're gonna sink, sink, which makes you stink, stink, stink'. Ook de inmiddels overleden Baghwan Shree Rayneesh raadde de bewoners van de ashram (leefgemeenschap) te Poona aan hun verstand thuis te laten. "Drop your mind".

Ook in de evangelische beweging zijn er veel gemeenschappen die zich veel meer met het gevoelsleven bezighouden en leden nauwelijks trainen zelf te leren denken. Er zijn verschillende redenen aan te geven waarom in ieder geval sekteleden deze anti-denkmentaliteit zonder meer slikken. Het ontbreekt hen vaak aan tijd om na te denken. Vanaf het begin van de dag, om halfzes tot de laatste gebeden en liederen rond middernacht zijn ze bezig. Vol ijver volgen ze de bevelen op en voeren het hun toegekende werk uit. Ook het bidden zelf, het zingen, sjanten en zelfs spreken in tongen wordt door sommigen beschouwd als een middel om het denken zoveel mogelijk uit te schakelen. Zelfhypnose is vaak een onderdeel van de gebruikelijke activiteitenprogramma's. Twijfelaars wordt vaak verteld dat de satan hun geest is binnengedrongen en dat ze hun ziel zullen verliezen als ze de groep verlaten. Het anti-intellectualisme fungeert dus als een element van sociale controle. "Geloven doe je met je hart, niet met je verstand."

Andere sekten onderscheiden zich vaak door een pseudo-wetenschappelijke presentatie. De sektaire boodschap, religieus van aard, wordt met een extra laagje ingewikkelde en geleerd aandoende terminologie omfloerst. (Zie o.a. art. over Scientology Promise jrg 13, nr.3) De leer van Moon is hiervan een goed voorbeeld: een vreemd mengsel van Bijbels fundamentalisme, Oosterse filosofie en pseudo-wetenschappelijke theorieën. De sekteaanhanger is ervan overtuigd dat hij over een aparte kennis beschikt. Zo hebben de Rozenkruisers het over de "Gnosis", een geheime kennis. (Promise jrg.13, nr.4)

Betalen voor angst

Het verhaal van Gerard

Gerard veranderde, twee maanden nadat hij zich had aangesloten bij een bekende sekte, van een bekwaam zakenman in een vreselijk "bang wrak" met suïcidale neigingen. Het kostte hem Fl. 50.000. "Twee maanden lijkt niet lang", geeft Gerard toe, "maar het was zeer intensief, drie tot vier nachten per week". De beginnerscursus koste Fl. 500,- en de prijs steeg snel bij iedere vervolgcursus. Ze brachten me tot het stadium, waarin ik hen machtigde over mijn bankrekening te beschikken. Ondanks dit alles gelooft Gerard, die nu gelukkig getrouwd is en wiens zaken weer goed gedijen, dat hij er in vergelijking met anderen goed vanaf gekomen is.
Een deel van de leer houdt zich bezig met reïncarnatie en sommige leden van de sekte komen zo ver dat ze een eind aan hun leven maken om een beter volgend leven te bereiken. "Zelf ben ik bijna ook zover gekomen". De indoctrinatie is zo intens, dat je er bijna niet meer uit komt. "Men vertelde mij dat, als ik anders wilde denken, mijn "reactieve bewustzijn" me gek zou maken. Op een gegeven moment werd ik psychotisch en beroofde en vervloekte mijn eigen familie. Ik herinner me dat ik op een dag in een diepe depressie zat en bedekt onder een diepe duisternis naar mijn werk ging. Ik had geweldige angsten en kreeg suïcidale gedachten."

Uiteindelijk ontsnapte Gerard door de volhardende liefde van zijn moeder, die het hem mogelijk maakte naar een "deprogrammeur" te gaan. Drie jaar later kreeg het verhaal een ongewone goede afloop. Hij klaagde de steenrijke sekte aan bij de rechtbank wegens onrechtmatige beïnvloeding, hij won het proces en kreeg al zijn geld terug.

De meditatieval

het verhaal van Julia

Lerares Julia dacht dat de wereld verging, toen ze de waarheid hoorde over haar religieuze goeroe. "Velen van ons ervaarden dat hun leven verwoest was, nadat we in de gaten kregen, dat hij al het geld had ingepikt, en sexuele relaties met veel vrouwelijke leden van de sekte onderhield", zei ze. "Ik zou voor hem letterlijk onder een trein gestapt zijn." "Ik was stapelverliefd op hem."
Julia was door het Britse Meditatie Genootschap met de goeroe in contact gebracht. Ze volgde een lerarenopleiding op een Bijbelschool. "De school besloot dat de staf behoefte had aan een stressmanagementcursus", legde Julia uit. Zelf helpt ze nu anderen, die door sekten zijn beschadigd als districtsdirecteur van "Reach-out Trust". Ze kwam in aanraking met de Britse school van yoga, die maar al te graag meditatie en yogatechnieken leerden.

Later, toen ze christen werd, realiseerde ze zich dat deze ervaringen haar grote schade berokkend hadden. "Ik kon mezelf er niet toe zetten, deel te nemen aan kerkdiensten, gebeds- en lofprijsbijeenkomsten, dit waren grote beproevingen". "Ik kon niet in dezelfde kamer blijven, als daar ook christenen waren, die over de Heilige Geest spraken"."Het heeft me uiteindelijk negen jaar gekost, voordat ik overal van bevrijd was. Ik was verslaafd aan meditatie. Ik gebruikte christelijke belijdenissen en uitspraken uit de Bijbel als een soort Hindoe mantraformule. Alleen om een veranderde staat van bewustzijn op te wekken. Dit is wat velen verankerd houdt in sekten", aldus Julia. "Ik kreeg uiteindelijk een jaar hulp in Spring Harvest, (christelijk vakantie- en trainingscentrum) van iemand, die gespecialiseerd was in bevrijdingspastoraat."

Een harde verkooples

Het verhaal van Jan

Drie weken na zijn eerste bijbelstudie in de sektekerk werd Jan op twintigjarige leeftijd gedoopt. Hij was erg enthousiast over zijn nieuwe geloof. "Ik wilde naar de mensen gaan om ze het goede nieuws te vertellen en ze naar de bijbelstudies te brengen, anders zouden ze naar de hel gaan". Na zijn eerste studie werd Jan iedere avond opgebeld door zijn vrienden, die wilden weten of Jan wel zeker zou komen. Na een tijdsbestek van een week ging Jan iedere dag naar de kerk, in de grote stad, waar hij voor het eerst was. Daarna herinnerde hij zich, werd het persoonlijker. Ik moest alles belijden waarvoor ik mij schaamde, ook mijn sexuele zonden, altijd in het bijzijn van twee of meer mensen. Ik moest een gedetailleerde lijst van mijn zonden aan de bijbelstudieleraar geven. Nooit werd er gesproken van vergeving.
Kort nadat Jan zich had laten dopen, gaf hij zijn baan als financieel adviseur op en trok in bij "broeders" in een flat. Een driekamerappartement, dat hij deelde met elf leden van de sekte. Hij begon een fulltime studie en colportagewerk op straat. Hij had geen tijd meer om te denken, was altijd vermoeid en werd nauw in de gaten gehouden door zijn persoonlijk begeleider voor discipelschap. Zijn vrienden en kamerbewoners moesten elkaar controleren en men verwachtte openlijke schuldbelijdenissen van iedereen. De leden werden gedwongen geld te geven aan het kerkgenootschap.

Achttien maanden later verliet Jan de sektekerk met drie van zijn beste vrienden. Het begon langzaam tot hem door te dringen dat niemand om hem gaf als persoon of christen. "Alles wat ik deed was niet door persoonlijk geloof, maar afhankelijk van de verwachtingen van een ander. Ik was slechts een klein radertje in een grote machine." Toen hij uit de kerk stapte, bemerkte hij dat hij nauwelijks zelfstandig besluiten kon nemen en geen enkele situatie aankon, waarin hij met dingen geconfronteerd werd. "Allereerst denk je dat het alleen maar om het dopen gaat, later realiseer je je dat het er uiteindelijk om gaat, dat je doet wat ze zeggen". Er wordt verteld dat de leider door God gezalfd is; dus als je tegen hem bent, ben je tegen God zelf.

Jan gaat nu niet meer naar een kerk, hij zegt dat hij nog wel in God gelooft. Zijn broer, die door Jan voor de sekte gestrikt werd, heeft de sekte na vijf jaar ookverlaten.

Verboden te twijfelen

Het verhaal van Yolanda

Yolanda was opgevoed in een bekende sekte. Toen ze zeven jaar was, hielp ze bij de verkoop van de bladen van de sekte. Toen ze zestien was, werd ze gedoopt. Als ze over haar geloof nadacht, dan maakte ze zich wel eens zorgen om de verkeerde voorspellingen van de sekte over het einde van de wereld. Ze ontmoette christenen, die vertelden over "hun gered" zijn. Voor haar was dat een concept van grootspraak, hoewel ze hun volhardendheid daarin wel onder ogen moest zien.
Een Christenvriendin moedigde Yolanda aan het Nieuwe Testament te lezen om te kijken of de leer van de sekte: Dat Jezus de aartsengel Michael is, i.p.v. de Zoon van God, zoals de Christenen leren, waar is. Haar twijfels over de leer van de sekte bleven groeien, tot het punt waarop ze de oudsten van de sekte ondervroeg ten aanzien van de leer, dat alleen sekteleden behouden konden worden. Toen ze openlijk haar twijfels hierover bekend maakte, werd ze geëxcommuniceerd.

Later werd Yolanda een betrokken Christen. Haar man blijft in naam een sektelid. Haar vrome ouders willen haar nooit meer spreken en schrijven ÈÈn of twee keer per jaar voor nieuws van hun kleinkinderen, die ze nog nooit ontmoet hebben.

Onwankelbare trouw

Om volgelingen in hun greep te houden, gebruiken sekteleiders verschillende technieken. D.P. Johnson (Dilemmas of Charismatic Leadership) onderscheidt een viertal. Allereerst probeert de sekteleider de leden zo afhankelijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door alle sociale en emotionele banden buiten de groep, vooral de familie te breken. (b.v. Hare-Krishna) Bij Jim Jones werden gehuwde paren openlijk aangemaand met elkaar te breken.
De tweede manier waarop sekteleiders hun macht vergroten is de uitbouw van een sterke en grote organisatie. De Getuigen van Jehovah is het beste voorbeeld. (in Nederland de grootste sekte met ong. 30.000 leden vóór de scientologybeweging) De Wachttorenorganisatie heeft veel weg van een gigantische, bureaucratische instelling. Alle macht is gecentraliseerd in de sektetop in Bethel. De communicatiestroom is louter verticaal, van boven naar beneden.

Een derde manier om macht te gebruiken is het afstaan van een deel van de autoriteit aan een zeer beperkt aantal leden, die sterk afhankelijk van de leider zijn. L.R. Hubbard, de scientology-leider, delegeerde zo een deel van zijn macht aan familieleden.

De vierde strategie, waardoor sekteleiders hun positie versterken, is het zoeken naar een geïsoleerde omgeving. In dit isolement kan de goeroe erin slagen de leden te overtuigen, dat zij in de samenleving geen kans van overleven hebben. De groepsleden ontwikkelen een paranoïde geloof, dat terugkeer naar de samenleving een hachelijke onderneming is. De Volkstempel van Jim Jones, maar ook de Orde van de Zonnetempel zijn duidelijke voorbeelden. Essentieel is de volstrekte onderwerping aan de charismatische leider, vaak is er een sterk hiërarchische organisatie waarin veel sociale controle aanwezig is.

Controle en pressiemiddelen

Controle en macht over de leden, of het nu door een streng dieet, financiële middelen of relaties is, komt bij iedere sekte in verschillende mate voor. Mensen worden beroofd van de door God gegeven vrije wil, vaak zelfs in de naam van God. We zullen nog eens een aantal voorbeelden van deze machtsmiddelen op een rijtje zetten:
(zoals al genoemd) een dictatoriaal streng leiderschap; waar geen ruimte is voor vragen; waar leiders vereerd worden.
Het ontzeggen of onthouden van privileges wegens ongehoorzaamheid. Dit kan zijn: voedsel, genegenheid of zelfs zegeningen.
Het uitoefenen van druk op de sekteleden door:
a) onthouden van privacy: er is geen tijd om te denken.
b) onthouden van slaap, door vermoeidheid desoriëntatie.
c) uniforme kleding moet gemeenschapszin suggereren.
d) ongezonde dieëten, geen contacten met familie.
e) geven van een andere naam/persoonlijkheid
Afzetten tegen de buitenwereld, het moet duidelijk worden dat alleen de sekte de waarheid heeft.
Desintegratie van de wil. Kinderlijke gehoorzaamheid wordt geoefend in twijfelachtige spelletjes om afhankelijkheid te bereiken. Inconsequente straf en beloning geeft kwetsbaarheid en leidt ertoe dat sekteleden zelf geen keuzes meer kunnen maken.
Financiële schulden; de sekte gaat er vanuit dat al het geld van God is en dus terecht moet komen bij de sekteleiders.
Verwarring; de leer verwart vaak de belangrijkste Bijbelse leerstellingen.
Verder zijn er een aantal "hersenspoeltechnieken" zoals: (auto)hypnose, chanting, openbare belijdenissen, "Love bombardementen", verwarrende leer, gebruiken van subliminale (onbewuste) beïnvloedingstechnieken, psychootterreur, eindtijddenken, verbale intimidatie, schuld exploreren, gedachtenbeheersing, compromisloze regels, angstexploratie, sociale controle en nog veel meer variaties en combinaties.
Kloosterorden sektarisch?

Sommigen beweren dat kloosterorden ook sektarische trekken hebben. O.a. door het terugtrekken uit de maatschappij en het zoeken naar authentieke geloofsbeleving. Toch zijn er vaak grote verschillen. Veel kloosterorden zetten zich niet af tegen de kerkgemeenschap, maar maken daar juist deel uit van dit geheel en zelfs nog vaak in positief oecumenische zin. Meestal is er in een klooster ook plaats voor persoonlijke bezinning en reflexie, i.t.t. totalitaire sekten. Ook zijn er bij veel kloosterlingen veel sociale contacten met maatschappij en familie aanwezig. Toch is het belangrijk steeds waakzaam te blijven.
Soms kan de aard van een communiteit of leefgemeenschap sluipend veranderen naar sektarische karakteristieken. Zo is de bekende kloosterorde rond "Moeder Basilea Schlink" van de Mariënschwestern in opspraak gekomen. Deze bij evangelische en rooms-katholieke christenen bekende orde heeft ook steeds meer sektarische trekken gekregen. Dit meldt pastoor Baginski, die vier jaar bij de MariÎnschwestern gewerkt heeft. Hij publiceerde daarover onlangs in het weekblad Idea Spektrum.

De autoritaire positie van de inmiddels 93-jarige Schlink, de twijfelachtige mystiek over het kindje Jezus, het kunstmatig biecht- en boetesysteem en de organisatie van de gehele orde dragen voor Baginsky sektarische kenmerken.

Ook nieuwe rooms-katholieke stromingen met een sektarische inhoud zijn in Nederland actief. Zo zijn de Neo-katechumenaten actief in de buitenwijken van Amsterdam. In verschillende landen wordt deze beweging beschuldigd van sekteachtige wervingsmethoden. Deze organisatie is in 1964 in Madrid opgericht door Kiko Arguello en Carmen Hernandez. De Neo-katechumenaten (N.K.), die wereldwijd ongeveer een miljoen leden hebben, zijn vooral actief in Oost Europa. Kenmerken van deze beweging zijn een antidemocratisch conservatisme, fanatiek messianisme, een militant anti-intellectualisme en een compromisloos universalisme. Men maakt gebruik van rites en een "geheime leer". EÈn van de kreten van de N.K.-ers is: "De paus kan zich vergissen, maar Kiko Arguello nooit, omdat hij charisma heeft". Deze sekte floreert binnen de katholieke kerk met nog twee andere bedenkelijke stromingen: de Focolare en Opus Dei.

De weg terug: deprogrammeren

Als u zich betrokken voelt bij mensen, die verstrikt geraakt zijn of dreigen te raken bij sekten, moet u veel geduld, liefde en gebed praktiseren. Hieronder enkele nuttige tips: (van Twisted Truth - Evangelical Alliance, Whitefield House London)
Blijf in liefdevol contact, hoe weinig respons u ook krijgt.
Zoek hulp bij gespecialiseerde hulpverleners, b.v. de Studie en Hulpgroep Sekte (S.H.S.), Buitenhof 44, 8255 AW Swifterbant tel. 0321-322129 of tel 030-6353060 (na 20.00 uur)
Speel detectieve: Verzamel informatie over de groep. Zoek contact met mensen die de groep verlaten hebben. (info S.H.S.) Zoek in chr. boekhandel literatuur over dit onderwerp, inclusief biografieÎn.
Vermijdt confrontaties. Zaai twijfel in hun gedachten door vragen te stellen over controversiële zaken van een groep of leer van een groep.
Zoek ook terreinen, waar je het mee eens bent.
Val de sekte nooit openlijk aan.
Druk genegenheid uit voor de sekteleden. Houdt de deur thuis altijd voor ze open.
Betrokken familieleden voelen zich altijd schuldig, niet doen! Degenen, die echt schuld hebben, zijn de colporteurs van de sekte. (Zij, die zwerven om te werven!)
Benadruk steeds de genadevolle eigenschappen van God.
Vraag hulp aan kerken (gebed), politici, media en experts op het gebied van pastoraat.
Bijbelse adviezen

Als je Christen bent, overweeg vooral de volgende aspecten:
Ga niet alleen. Zelfs Jezus zond zijn discipelen uit in tweetallen (Luk.10:1)
Bid: we hebben niet te vechten tegen "vlees en bloed"
Onthoud dat Jezus Christus heeft overwonnen.
Wees verzekerd van de door God gegeven autoriteit. Matth.18:19 "Ik zeg u, dat, als twee van u op aarde iets eenparig zullen begeren, het hun ten deel zal vallen van mijn Vader, die in de hemelen is." Als Zijn kerk moeten we zoeken naar Gods wil en onze geestelijke autoriteit gebruiken in Jezus naam.
Doe de wapenrusting aan, omschreven in Efeze 6.
Ga na wat de geestelijke claims van een groep zijn.
Religieuze sekten waren ook gewoon in oude Bijbelse tijden. De adviezen van Jezus toen, zijn nu nog even waardevol: Matth.24:4,5:
"Jezus zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden!" Matth:24:10,11: "En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden."
Vergelijk verder: Matth. 7:15, 1 Tim.4:1-3, 2 Cor.11:4, 1 Joh.4:1.
Gerard Feller
oktober 1997

Literatuur:

De religieuze sekten - Geert Vanacker, De Nederlandse Boekhandel, Uitgeverij Pelckmans, Kapellen 1986
Infomap Studie en Hulpgroep Sekten - Buitenhof 44 8255 AW Swifterbant
Voorbeeldverhalen uit: Twisted Truth, Evangelical Alliance, Whitefield House, 186 Kennington Park Road London SE11 4BT
Koninklijk Ned. Persbureau - Neo-katechumenaten 10-8-97 en MariÎnschwestern 21-7-97
Sekten: Bedreiging of bevrijding? Novapres Laren
Wat zoeken zij? Religieuze randverschijnselen in onze tijd; Novapres 1974 door ds. F.W. Haack
Sekten heute; Lehre, Organisation, Verbreitung - door W.Bartz Freiburg.




Bron Stichting Promise


Het is mijn mening dat je ongenuanceerd stukjes.....hele lappen tekst .......op dit forum zet, waarin sommige geloofsgroepen bewust of onbewust in een verkeerd daglicht geplaatst worden..

Bewust of onbewust dan....

Het lijkt me goed om toch maar wat beter/eerlijker met deze zaken om te gaan.......
Vind je niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:31
 
MARIAN519 schreef:
Het is mijn mening dat je ongenuanceerd stukjes.....hele lappen tekst .......op dit forum zet, waarin sommige geloofsgroepen bewust of onbewust in een verkeerd daglicht geplaatst worden..

Bewust of onbewust dan....

Het lijkt me goed om toch maar wat beter/eerlijker met deze zaken om te gaan.......
Vind je niet?
De reden waarom ik zo weinig reageer is omdat ik eigenlijk geen enkele gemeente ken, die zo extreem is. Idd Jehova's getuigen, Mormonen, vul het lijstje maar aan. Dat zijn sektes. En ik vind dat je daar mensen best wel voor mag waarschuwen. Zodra men vindt, dat alleen in hun kerk/gemeente de enige weg naar redding is, is men al fout bezig. Maar dan kun je net zo goed reformatorische kerken sektes noemen. Die zijn ook nog niet zo lang van dat denkbeeld afgestapt?
Wat ik wel een zorgelijke ontwikkeling vind, is een kerkgenootschap dat zo sterk benadrukt dat iedereen verwond is. En dat iedereen in de gemeente herstel nodig heeft. Dat maakt de mensen te afhankelijk van de voorganger.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:37
 
CHATULIEM619 schreef:
De reden waarom ik zo weinig reageer is omdat ik eigenlijk geen enkele gemeente ken, die zo extreem is. Idd Jehova's getuigen, Mormonen, vul het lijstje maar aan. Dat zijn sektes. En ik vind dat je daar mensen best wel voor mag waarschuwen. Zodra men vindt, dat alleen in hun kerk/gemeente de enige weg naar redding is, is men al fout bezig. Maar dan kun je net zo goed reformatorische kerken sektes noemen. Die zijn ook nog niet zo lang van dat denkbeeld afgestapt?
Wat ik wel een zorgelijke ontwikkeling vind, is een kerkgenootschap dat zo sterk benadrukt dat iedereen verwond is. En dat iedereen in de gemeente herstel nodig heeft. Dat maakt de mensen te afhankelijk van de voorganger.

Wel, ik geloof dat het goed is dat we gewaarschuwd worden voor sekten..

Of daar nu bij moet staan of die uit de Evangelische hoek komen of uit de Reformatorische of uit de Roomse?
Dát vind ik dus onzin, aangezien het over sekten gaat. die echt wel hun eigen specifieke kenmerken hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:50
 
CHATULIEM619 schreef:
De reden waarom ik zo weinig reageer is omdat ik eigenlijk geen enkele gemeente ken, die zo extreem is. Idd Jehova's getuigen, Mormonen, vul het lijstje maar aan. Dat zijn sektes. En ik vind dat je daar mensen best wel voor mag waarschuwen. Zodra men vindt, dat alleen in hun kerk/gemeente de enige weg naar redding is, is men al fout bezig. Maar dan kun je net zo goed reformatorische kerken sektes noemen. Die zijn ook nog niet zo lang van dat denkbeeld afgestapt?
Wat ik wel een zorgelijke ontwikkeling vind, is een kerkgenootschap dat zo sterk benadrukt dat iedereen verwond is. En dat iedereen in de gemeente herstel nodig heeft. Dat maakt de mensen te afhankelijk van de voorganger.

Of we nu evenangelische, baptist, of reformatorische zijn die horen geen van allen bij een sekte bij mijn weten.
Dus laten we daar elkaar niet van beschuldigen en naar elkaar wijzen.
Idd er zijn extreem gereformeerde gemeentes die meer over de hel en verdoemenis praten dan dat God liefde is.
Hier in Veenendaal zit ook zo'n kerk de predikant is ondertussen overleden maar heeft zijn gemeente zo afhankelijk gemaakt van hem dat er geen predikant meer is die daar mag komen preken.
Wat krijg je de kerk gaat op zijn kont plat gezegt!
Waarom omdat 1 dominee dacht dat alleen hij goed kon doen niemand kon aan het avondmaal want niemand was bekeerd dat is dus echt niet goed he en kan mensen ook niet begrijpen die daaarbij kerken maar ja zij vinden daar de ware leer zeggen ze!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 12:17
 
CHATULIEM619 schreef:
De reden waarom ik zo weinig reageer is omdat ik eigenlijk geen enkele gemeente ken, die zo extreem is. Idd Jehova's getuigen, Mormonen, vul het lijstje maar aan. Dat zijn sektes. En ik vind dat je daar mensen best wel voor mag waarschuwen. Zodra men vindt, dat alleen in hun kerk/gemeente de enige weg naar redding is, is men al fout bezig. Maar dan kun je net zo goed reformatorische kerken sektes noemen. Die zijn ook nog niet zo lang van dat denkbeeld afgestapt?
Wat ik wel een zorgelijke ontwikkeling vind, is een kerkgenootschap dat zo sterk benadrukt dat iedereen verwond is. En dat iedereen in de gemeente herstel nodig heeft. Dat maakt de mensen te afhankelijk van de voorganger.


Die laatste zin, dat zou nooit mogen gebeuren.
Gelukkig heb ik die ervaring niet.

Maar helaas het komt voor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 13:35
 
MARISKA601 schreef:
Die laatste zin, dat zou nooit mogen gebeuren.
Gelukkig heb ik die ervaring niet.

Maar helaas het komt voor.


Waarom is dat helaas? De Bethelkerk in Drachten is ook groot geworden door de uitstraling van Bottenbley en zo werkt het nu eenmaal.......
En het hoeft toch ook niet altijd verkeerd te zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 19:15
 
WILLEMIJN232 schreef:
Waarom is dat helaas? De Bethelkerk in Drachten is ook groot geworden door de uitstraling van Bottenbley en zo werkt het nu eenmaal.......
En het hoeft toch ook niet altijd verkeerd te zijn?


weet ik niet.
Drachten heeft een zuigende werking op de kleinere gemeenten in de buurt die daarmee eerder krimpen dan groeien.
In het slechtste geval verdwijnen er zelfs kleine gemeenten.

Er komt een dag dat ds Bottenbley niet meer preekt in Drachten, ik hoop voor hem en zn gemeente dat hij nog lang mag voorgaan, maar ieder mens kan ziek worden en zal ooit sterven...
Als de gemeente zo steunt op deze ene pilaar, hoe houdt het zich dan?
En erger nog... waar kunnen de afhakers nog terecht?

Als vergelijking: een bedrijf met 100 kleine klanten heeft minder problemen als er 1 afvalt dan een bedrijf dat op 3 a 4 grote klanten draait en er daar 1 van verliest...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:22
 
ERIKA129 schreef:
Of we nu evenangelische, baptist, of reformatorische zijn die horen geen van allen bij een sekte bij mijn weten.
Dus laten we daar elkaar niet van beschuldigen en naar elkaar wijzen.
Idd er zijn extreem gereformeerde gemeentes die meer over de hel en verdoemenis praten dan dat God liefde is.
Hier in Veenendaal zit ook zo'n kerk de predikant is ondertussen overleden maar heeft zijn gemeente zo afhankelijk gemaakt van hem dat er geen predikant meer is die daar mag komen preken.
Wat krijg je de kerk gaat op zijn kont plat gezegt!
Waarom omdat 1 dominee dacht dat alleen hij goed kon doen niemand kon aan het avondmaal want niemand was bekeerd dat is dus echt niet goed he en kan mensen ook niet begrijpen die daaarbij kerken maar ja zij vinden daar de ware leer zeggen ze!

Ik ken deze kerkelijke gemeente, en ken dit soort gemeenten ook van binnen uit. Als buitenstaander is het vaak niet te vatten en denkt men inderdaad dat hel en verdoemenis voorop gaan.
Om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat dit onjuist is. Hel en verdoemenis hebben inderdaad wel een grotere rol als in de meeste kerkelijke kringen, maar uit ervaring weet ik dat ook in deze kerken de genade van Christus voorop gesteld word, zei het over het algemeen in moeilijkere bewoordingen als elders.
In deze gemeenten ligt de nadruk zeker op de ellende van de mens, maar als deze dominee(s) preken wat ze voorstaan dan wordt ook de verlossing en dankbaarheid niet vergeten.
Maar om dit te horen zal je er wel iets langer moeten kerken als één keer aangezien je dat al nodig hebt om het taalgebruik te kunnen begrijpen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 08:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoeveel gemeentes heb je dan meegemaakt vraag ik me af. Of is dat alleen in één gemeente geweest?? Als je een algemene stelling plaatst, moet je dat wel waar kunnen maken. Jij heb iets negatiefs meegemaakt en daar krijgt maar de hele evangelische beweging de schuld van.

Ik heb 2 stukken gequote van de tekst die Mariska in de openingtopic plaatste, uit de site van Stichting Promise.

En in die stukken kan ik me vinden.
Daar bedoel ik mee dat ze me bekend tegen komen.

Ik heb, heel erg veel gemeentes en groepen meegemaakt. Want, ik ging toen ik pas gelovig was, 21 jaar geleden naar een zendingorganisatie. In het centrum van Amsterdam. En daar waren bijbelstudies en preken. Het was geen kerk, maar ze waren daar om onder andere kerken/gemeentes en groepen te ondersteunen...

Dusz... je/iedereen kon mee eten. En daarna was er dan pauze, best lang, dan bijbelstudie, of een preek, dan weer koffiedrinken. je kon ook gewoon overdag langskomen, dan was het een soort van koffieshop.
Daar kwamen mensen uit álle kerken in Amsterdam. Dus toen ik pas gelovig was, had ik mijn uitgaansleven 's avonds ingeruild voor bijbelstudies 's avonds gedurende de week.

En omdat ik daar bij YWAM(zo heet die zendingsorganisatie) kwam, leerde ik daar mensen kennen van heel veel kerken/gemeentes en groepen in Amsterdam.

Nou, dus dan kwam ik er vrij snel achter, wanneer wélke kerk/gemeente/groep en bijbelstudie had, door de week.

Dat was altijd 's avonds. dus, ik zorgde dat ik bijna elke avond wel érgens naar een bijbelstudie ging, en dan zondag naar een kerk. en dat járenlang. vijf en een half jaar.

Dusz, hoeveel kerken, gemeentes en groepen ik alleen al in Amsterdam heb meegemaakt? Stuk of 20, minimaal....Behalve de traditionele kerken, daar kwam ik pas mee in aanraking toen ik al vijf jaar in Dordrecht woonde.

Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 11 oktober 2011, 09:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 09:27
 
Film over YWAM

Heb me daar altijd wel oke gevoeld. Deed daar ook (vrijwilligers)werk.

Alleen denk ik dat ze de 'problemen' van de mensen daar onderschatten.

Als iemand tot geloof komt, zeg maar, zou er veel meer begeleiding moeten zijn, in de vorm van een psycholoog ofzo. Dat is nu ook zo, heb ik gehoord.

Maar verder, heb daar goede herinneringen aan. Heel gemoedelijke sfeer. En veilig.

Het leuke is, dat je met veel buitenlanders bent. ik was op een gegeven moment een tijdje en enige Nederlander. Mensen uit Mozambique, Israel, Duitsland, Ethiopië, Engeland, Nieuw Zeeland, Amerika enzovoort. Dan zit je te eten en dan ben je de enige Nederlander, Engels is de voertaal daar.

Ze hebben veel verschillende pandjes in Amsterdam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 09:37
 
NB, Even voor de zekerheid, het heet YWAM, of JMEO. dus, Youth with a Mission, of, Jeugd met een Opdracht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1