ChristianMatch

Forum

Berichten van HENK710
Ga naar pagina Vorige 1 ... 31 32 33 34 35 36 37 ... 71 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van HENK710
Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 12:48
BerichtOnderwerp: Doop in de Geest

CHATULIEM619 schreef:
en nu schijnt men een bepaalde schroom te hebben een bijdrage te leveren.....

1. Misschien omdat een aantal mensen het onderwerp vanuit de chat al voldoende doorsproken vinden.
  2. Misschien omdat een aantal mensen eerst rustig willen nadenken voor ze iets neerzetten.
  3. Misschien omdat een aantal mensen niet weten wat ze ermee aan moeten.
  4. Misschien omdat een aantal mensen door een ander standpunt dan het evangelisch gangbare standpunt rond dit onderwerp naar aanleiding van andere discussies niet snel meer plaatsen omdat ze zich niet ten volle serieus genomen voelen door de manier van reageren op hun andere standpunten.
  5. Misschien...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 22:28
BerichtOnderwerp: de keerzijde van eerlijkheid...

CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat sommigen te ver gaan in hun persoonlijke verhalen. En dat kan verkeerd gebruikt worden. De indruk die ik krijg dat een aantal het forum als enige uitlaatklep hebben en daarbij uit het oog verliezen dat ze zichzelf te kwetsbaar opstellen. Uiteindelijk ken je de mensen op het forum niet zoals je mensen in het ware leven kent. En het kan ook niet echt als vervanging dienen voor echte hulpverlening.

Hulpverlening is het ook niet wat we hier met elkaar bieden. We steunen elkaar als gemeenschap Knipoog smiley Daarbij denk ik dat je mensen hier zeker wel voldoende kunt leren kennen zoals je ze ook kunt kennen in het dagelijkse leven.

Dat persoonlijke verhalen verkeerd gebruikt kunnen worden, is helaas waar. Maar zoals Jolan ook al aangegeven heeft, is er ook een andere kant aan die openheid. Het kan ook helpen als uitlaatklep (van het moment) of om anderen te helpen met jouw verhaal...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 21:30
BerichtOnderwerp: Henk710 & Robbedoes873

MARIO216 schreef:
Ik ben a.s. vrijdag jarig. Dus dan zal ik ook op jullie toasten.

ALVAST VAN HARTE !!!!!

U2
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 21:14

CHATULIEM619 schreef:
Het blijft echter wel een gegeven dat er nog steeds 2300 mensen kunnen lezen wat je opschrijft.

Dat is wel een groep mensen die een stuk vertrouwen krijgen, met name de actieve forum- en chatleden. Da's altijd anders dan een hele wereld Knipoog smiley

Maar wat niet helemaal duidelijk is, Chatuliem: heb je er nu moeite mee dat er open verhalen verteld worden of gaat het je er puur om om aan te geven dat er wel een gevaar in zit?
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 21:10

JEANFRITS816 schreef:
bruut man dat jullie getrouwd zijn.van harte.knuf jf.

We zullen dit bericht na vrijdagmiddag nog eens lezen Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 13:01
BerichtOnderwerp: verbeter punten op cm

JOLAN931 schreef:
gezien de persoonlijke reacties die er met enige regelmaat geplaatst worden zou het fijn zijn als het niet meer mogenlijk was dat niet ingelogden ook niet meer op het forum konden(lezen)

Inderdaad. Dit is indertijd al eens aangegeven als verbeterpunt, maar blijkbaar is daar nog geen oplossing voor...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 13:00

JOLAN931 schreef:
gezien de persoonlijke reacties die er met enige regelmaat geplaatst worden zou het fijn zijn als het niet meer mogenlijk was dat niet ingelogden ook niet meer op het forum konden(lezen)

Inderdaad. Dit is indertijd al eens aangegeven als verbeterpunt, maar blijkbaar is daar nog geen oplossing voor...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 12:59
BerichtOnderwerp: "Gevoelens gedreven christenen "

CHATULIEM619 schreef:
Ik hou niet zo van evenwicht.
(...)
Gevoelens uitschakelen is niet goed. Niet door gevoelens laten leiden is vrijwel onmogelijk.
Weer een aardige contradictio in terminus in mijn ogen. Knipoog smiley
Want juist in je slotzinnen geef je toe dat ook jij zoekt naar evenwicht, namelijk niet niet laten leiden door gevoelens, maar ook weer niet enkel en alleen laten leiden door gevoelens (want dit laatste klinkt wel door in je slotzin). Dan ben je toch op zoek naar evenwicht? Je zoekt immers tussen twee uitersten Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 12:49

JOLAN931 schreef:
Ik denk dat er twee kanten zitten aan een minder algemene discussie.
Een 'gevaarlijke kant ' zoals chat al zei, maar ook een bevrijdende kant door dingen op het forum te zetten die je normaal gesproken niet zo snel vertelt.
Juist als je een persoonlijk verhaal op het forum zet is de kans groot dat mensen een beeld van je krijgen dat niet echt klopt in de praktijk, maar aan de andere kant zijn het wel de dingen die je bezig houden al kan je dat aan de buitenkant niet zien.

Ik moet zelf zeggen: als je de stap gewaagd hebt om persoonlijke dingen mee te delen op een forum als deze, dat je ook enorm geholpen en gesteund kunt worden door andere mensen. Juist omdat zei hun visie geven als buitenstaander op de zaak die je bezighoud.
De visie van andere mensen is vaak onpartijdig en kan je op je eigen verhaal een heel ander licht doen werpen, zodat je het zelf ook van een andere kant kunt leren zien. waardoor je weer leert om er beter mee om te gaan.

Inderdaad, Jolan, er zitten twee kanten aan de openheid. Het is belangrijk om hier evenwicht in te vinden voor jezelf en met elkaar. Het is wel jammer dat, zoals Chatuliem ook al constateert, er soms reacties komen als zielig etc op een open verhaal. Laat elkaar in waarde en respecteer iemand die openheid wil geven over zijn persoonlijke levensvragen en dergelijke om zo een stuk beginnende bevrijding te ervaren of om anderen zo tot hulp te zijn in hun vragen.

Wel is het grootste nadeel in deze dat het forum openbaar is, ook voor niet-leden. Dat vraagt wel om extra alertheid bij het plaatsen van dingen op het forum. In die zin vind ik het goed dat deze schaduwzijde ook even belicht wordt door Chatuliem en Zinga.

Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 12 mei 2010, 12:50
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:43
BerichtOnderwerp: Nickname of gewone naam op CM gebruiken

THOMAS968 schreef:
Thomas, die zich afvraagt of Thomas wel een goede naam is voor een gelovige site.....

Thomas wordt veelal 'de ongelovige' genoemd. Maar was hij werkelijk ongelovig? Of was hij zoekend, net als zovele andere mensen...alleen komt niet iedereen er zo open voor uit zoals hij dat deed. Daarnaast is zijn belijdenis toch wel heel duidelijk en overtuigend. Waarom dan toch steeds enkel het weifelende moment vasthouden? Dus, Thomas, wees gewoon gelukkig met je naam, die wat mij betreft staat voor het echt mens zijn: durven toegeven aan je vraagtekens!

Niet enkel in het gedrag van Thomas komt dit overigens tot uiting. Ook in de betekenis van de naam komt dit wel naar voren. Thomas is afgeleid van het woord voor tweeling. Een mens hinkt op twee gedachten... Thomas is dus blijkbaar gewoon puur mens Knipoog smiley

Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 12 mei 2010, 08:46
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:39
BerichtOnderwerp: Kinderdoop

RIK120 schreef:
Alleen door overtuiging moeten mensen iets volgen, en niet door dwang van anderen.

En zo zijn we tot een aardige conclusie gekomen in dit gedeelte: laat elkaar ondanks verschil van inzicht in de waarde die de ander verdient als medeschepsel en hier op CM veelal ook als medechristen. Want wij kunnen en moeten niet overtuigen, maar kunnen enkel getuigen!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:36
BerichtOnderwerp: "Gevoelens gedreven christenen "

ANITA324 schreef:
Ik opper dat indien wij de reden voor geloof niet kunnen vinden in ons hoofd (rationalisme), of onze handen (legalisme), wij die dan ook niet vinden in onze harten3 (emotionalisme). Eerlijk gezegd: elke reden voor geloof moet buiten onszelf gevonden worden.
(...)
Als men denkt dat de reden voor geloof bestaat in mijn hoofd, handen of hart, dan is het mens-gecentreerd. Dat is geloof in “Mij”. Dus moet mijn geloof beginnen met de waarheid die buiten mij woont.

In deze gedeeltes wordt wel heel mooi duidelijk dat geloven iets is van meerdere dingen bij elkaar. Geloven met hart en hoofd en handen is daarbij een veel gebruikte uitdrukking. Terecht wijst de schrijver op een stukje tekort in deze uitdrukking. Geloof uit zich wellicht in deze 3 'organen', maar vindt daarin niet de reden van geloof, welke buiten de mens, namelijk bij God ligt.

Ik vind het vooral ook heel mooi hoe de schrijver duidelijk de verbinding legt tussen de 3 verschillende 'organen' voor een goede uitwerking van het geloof. Je kunt niet enkel uitgaan van je hart of van je handen, maar alles is met elkaar in verbinding. Hierin is God de verbindende factor. Hij zorgt ervoor dat wij naar Hem toe kunnen komen en wil ons zelfs op die Weg begeleiden met Zijn Geest. Zo komt het geloof tot ons... Met ons hart, ons hoofd en onze handen zorgen we vervolgens voor het 'terugkaatsen' van wat ons gegeven is, ofwel we geven via deze 'organen' ons totaalantwoord aan God.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:23
BerichtOnderwerp: Gebedswinkel

EVA685 schreef:
Vandaag werd er tegen me gezegd, dat het haast niet mogelijk is, alles gratis!
De huur enz. moet toch ook betaald worden, het is een A-locatie, vaak dure panden.

Ook voor die betaling zal gezorgd worden. Het pand zal vermoedelijk bezit zijn van een vermogend christen die het "om niet" ter beschikking stelt...Of het is gewoon eigendom van een kerkgemeenschap Knipoog smiley

Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 12 mei 2010, 08:24
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 08:20

Met al deze lieve woorden wordt het wel een hele warme dag hoor Verlegen lachende smiley Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:12

Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 11 mei 2010, 22:12
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:14

IMRE695 schreef:
Zo kweek je vertrouwen! Knipoog smiley

Als je tenminste echte vissers van mensen aan de kant zet Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:08

IMRE695 schreef:
Hier dopen ze gewoon volwassenen in de rivier. En ach, er spoelt er wel eens eentje weg, de rivier op. Maar die vissen ze dan onder Gorinchem wel weer uit het water....

Coole smiley met zonnebril

Dan was er vast sprake van hardnekkige gebrokenheid in die mens Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:03
BerichtOnderwerp: christen zijn en schuldgevoel

IMRE695 schreef:
Dat laatste is zeker waar. Ik besef ook dat mijn ervaringen (aanvankelijk) niet verder reiken dan dit wat merkwaardige eiland tussen Waal en Maas. Pas als je elders gaat luisteren en gaat lezen over hoe het anders kan en gesprekken voert met gelovigen met een andere signatuur, pas dan ga je de gebreken zien van je eigen groep. En de positieve zaken, die er ook mogen zijn.

Het is inderdaad belangrijk om verder te kijken dan de eigen geografische, culturele, kerkelijke neus... Dan ga je zien dat je overal eigenlijk wel wat aan te merken zult hebben, maar dat je tegelijk iets gemeenschappelijks mag zien en ervaren!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:17

IMRE695 schreef:
Het is een vrij brede ervaring. Eerste vraag toen ik in een ander dorp in dit gebied ging wonen: hoe 'zwaar' (in de leer, van opvattingen) ben jij?

En verder: veel ellende, weinig verlossing en dus geen dankbaarheid.
Maar dan spreken we wellicht over accentverschillen.

Het zijn inderdaad die accentverschillen die per geografisch gebied danwel kerkelijke richting kunnen verschillen. Toch blijft verlossing en dankbaarheid bij ons allemaal een centraal thema.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:13

IMRE695 schreef:
Helaas, helaas, ben ik geen buitenstaander. Maar iemand die het gebeuren van binnenuit kent. Met een zeer bevindelijke grootmoeder. Opgegroeid in wat nu een hersteld hervormde kerk is. En historisch onderzoek naar verricht. Verhalen die je hier nog vaak kunt horen.

Oké, Imre. Sorry dat ik je als buitenstaander heb bestempeld. Wel blijft het jouw ervaring met een beperkt deel van de totale kerkgemeenschap die je beoordeelt. En ja, dan is het geregeld wat gekleurd, zeker als je in een omgeving zit waar er een zekere cultuur binnen de leer is geslopen. Maar dit is ook niet enkel iets van de gereformeerden, maar kan binnen elke geloofsstroming voortkomen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:09
BerichtOnderwerp: Knuffelhoekje...

Wb Jill...zelfs zonder PC op CM...heel bijzonder Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:07
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

ANITA324 schreef:
Zelf heb ik daar verder geen nachtmerries of dat ik dat mij kan herrinderen het lijkt alsof God mij die uit mijn hoofd heeft gewist

Het niet meer herinneren is een bekend fenomeen bij misbruik op jonge leeftijd, zo weet ik ook uit ervaring. Zelf zie ik het wel als zegen om niet alles tot in detail te herinneren. Maar je draagt het gebeurde nog altijd wel met je mee. Het is de kunst om dat op de juiste manier te kanaliseren, zodat het je leven niet (meer) beheerst, maar jij controle mag hebben over jouw leven, ook op relationeel vlak.

Overigens goed van je dat je dit nu zo deelt, zeker omdat je aangeeft dat je het nooit eerder hebt gedeeld. Blijkbaar biedt CM jou voldoende thuisgevoel om dit met ons te delen. Geweldig om dat te zien gebeuren! Ik hoop en bid dat het je mag helpen om verder te groeien in het omgaan met dit stuk verleden! Want ja, ook jij bent het waard! Kussende smiley

Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 11 mei 2010, 19:08
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:49

HANNAH810 schreef:
ik vraag me af of we in dezelfde bommelerwaard wonen, en bij dezelfde kerkstroming zijn aangesloten, imre;
ik schrik enorm van de toon van je betoog;

ik ken deze fijne gereformeerden als mensen die hun vrije zaterdag opofferen, om me te komen helpen met verhuizen, klussen op te knappen, hoewel ze zo druk zijn met gezin, kerkewerk en 70 urige werkweek.
die rijke man, zoals je die in je verhaal noemt, zou mijn huisbaas kunnen zijn;
zonder hem had ik met twee kleine kinderen op straat gestaan!
hij doet er alles aan, om het me hier naar mijn zin te maken; zelfs mn tuingrond wordt nog aangevuld, en hij laat een pergola plaatsen, omdat hannah dat zo leuk vind!!
gemeente leden bieden me aan, om mijn kinderen op te vangen, zodat ik een paar uur vrij ben van verantwoordelijkheden;
er wordt voor me gebeden, gevraagd of ik het nog wel trek, met me meegeleeft;
t is zelfs zo; dat ik niet eens hulp hoef te vragen, meestal is het zo, dat ik kan zeggen, dank je voor je aanbod, maar ik red het wel hoor!
wetten worden me niet opgelegt, zover ik zie; en een etiket "pas op; gescheiden" heb ik ook niet op mn voorhoofd.

ik denk, imre, dat het kan helpen, om met een zonniger bril de wereld in te kijken, denk je niet?

Helemaal mee eens, Hannah. Buitenstaanders moeten toch eens meer proberen een reëel beeld van andere stromingen neer te zetten dan die enkele verhalen...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:48

CHATULIEM619 schreef:
Misschien lees ik de bijdragen anders dan jij, maar datgene wat ik opgeschreven heb, schijnt toch overeen te komen met de ervaringen van de meeste mensen. Of dat de enige ervaring is, valt nog te bezien, maar tot nu toe is mijn bijdrage volledig in lijn met de ervaringen van anderen. En probeer die termen als "sneer" te vermijden, want dat maakt de kwestie persoonlijk en dat is niet de bedoeling van deze discussie.

De ervaring van de meeste mensen? Heb jij werkelijk de meeste gereformeerden bevraagd? Want pas dan kun je werkelijk spreken van de ervaring van de meeste mensen. En nee, de term sneer maakt het niet persoonlijk, het is enkel een constatering dat er meteen weer een wat neerbuigende term wordt gebruikt richting medechristenen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:46

IMRE695 schreef:
Mijn onderbouwing:

Ten eerste is het vooral uit eigen waarneming plus een aantal levensverhalen van mensen die er òf aan onderdoor gingen òf met een beroep op hun geweten alle aardse wetten aan de kant schuiven, als ze zaken of ontwikkelingen niet 'bijbels' genoeg vinden.

Ten tweede woon ik wat in een merkwaardige streek. De Bommelerwaard is een soort grensgebied. Eén deel is vrijzinnig protestant en RK. En het andere deel is bevindelijk-gereformeerd en kan zonder meer tot de bible belt gerekend worden, tot de reformatorische zuil in Nederland.

De bevindelijk-gereformeerde geloofsbeleving alhier kenmerkt zich van oudsher door lijdelijkheid. Een bekend fenomeen zijn de dijkdoorbraken en overstromingen: dat was het oordeel van God. Echter, als de waterstaatszorgers hogere belastigen wilde invoeren om de dijken te verbeteren, dan was dàt ineens weer mensenwerk en betaalde de grondeigenaren met tegenzin.

Een ander kenmerk, met name vroeger, waren de zogeheten gezelschapjes. Groepjes 'bekeerde' mensen die thuis godsdienstoefeningen organiseerden, zichzelf voor 'gered' hielden en liever om dan mèt een dominee verlegen zaten. Keurmeesters der fijnen.

Het doorsnee kerkvolk bleef onder dit alles òf lauw òf ging er in mee. Die laatste groep is het interessantst. De zwakke broeders en zusters leefden en leven vaak in grote benauwdheid, want hoe kan men zekerheid verkrijgen over de staat van je ziel? De weg daarheen is bezaaid met obstakels en zelfs het wettisch in acht nemen van alle regeltjes en wetjes brengt je geen stap verder. Ik heb mensen zien verdwijnen in gekkenhuizen. 'Godsdienstwaanzin' wordt hier dan gezegd. Daarna komen ze meestal genezen weer terug, maar de kerk laten ze dan voor wat-ti waard is.

De sterke karakters echter nemen de leidende posities in en lijken niet echt te lijden onder de zwaarte van het geloof. Integendeel, zij lijken wel slaapwandelaars, die tòch precies de weg weten. En in de tussentijd veroorloven ze zich alles wat doorsnee burgers afkeuren.
Zelfs toen dit gebied geëvacueerd was, waren er nog ondernemers die de noodverordening aan de kant schoven en tegelijkertijd voor de SGP in de gemeenteraad zaten. De ME moest arrestaties verrichten. Dit veelal met een beroep op hun christelijk geweten.

Voor het geestelijk leven betekent dit de dood in de pot. Ik zal nooit vergeten dat een 'zware' ouderling bij een uitvaart ging zitten lamenteren over de rijke man (waarin we hemzelf herkenden) en de arme Lazurus. Die laatste had het goede deel ontvangen, maar wat hemzelf betrof?
Ik kan niet in zijn hart kijken; wel in zijn portemonnee. Hij buit mensen uit, pleegt fraude en doneert vast veel, heel veel geld aan de kerk.

Wat heeft dit met de Ger. leer te maken. Het is vaak een legitimatie voor een bepaalde manier van denken en handelen. Een absoluut opleggen van een (goddelijke) wil. De sterke karakters ontlenen er de kracht aan om dwars door alles heen hun mens- en wereldbeeld aan anderen op te leggen. De zwakkere broeders en zusters lijden er onder, want zij kunnen die spagaat tussen karakter en geweten niet maken. Een innerlijk conflict is geboren.

Denk hier niet te licht over. Over politiek kun je nog argumenteren en van principe verschillen. Maar als de leer bijna gelijk staat aan de bijbel en er dus geen punt of komma vanaf kan, dan ben je uitgepraat. Dan geven mensen zich over. Op genade of ongenade.

Je verhaal is duidelijk, Imre. Alleen is het jammer dat het enkel gebaseerd is op de ervaring met een beperkt deel van de mensen die je toch in een gemeenschappelijke noemer weergeeft.

Verder denk ik niet dat er enkel op leidende posities sterke karakters zitten als je eronder verstaat dat deze mensen de zwaarte van hun geloofsleer niet zouden ervaren, want ik zie ook niet bepaald de zwaarte van mijn geloofsleer die anderen (zoals jij en Chatuliem) wel lijken te zien als buitenstaander.

En nee, ik zie het niet als een sterk karakter als mensen anderen hun ding willen opleggen. Daarnaast weet ik dat de twijfel die je door deze mensen aan broers/zussen toekent niet enkel iets is van de gereformeerde leer, maar dat dit in elke christelijke kring wel voorkomt.

Ook in de gereformeerde leer blijft Gods liefde en genade de centrale boodschap, al wordt het dan wellicht anders ingekleed dat bij andere (kerk)gemeenschappen. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:37

CHATULIEM619 schreef:
  1. De nadruk op zonde en schuld zonder dat de liefde van God centraal staat.
  2. Mensen die in staat zijn deze leer te weerstaan en naar de liefde van God te zoeken.
  3. Het is niet zozeer verschillen in punten, maar de nadruk leggen op bepaalde facetten van de leer. In dit geval leggen zij de nadruk op de zondige natuur van de mens, en dat men genade nodig heeft. Het gaat niet verder in de beleving van mensen.

1. Is niet waar, zoals al vaker is aangegeven. Zoals je zelf in een ander draadje hebt aangegeven (over vergeving) gaat het bij liefde tot God ook om eigen verantwoordelijkheid nemen en de hand in eigen boezem steken. Dat dit bij sommige medechristenen meer centraal staat dan bij anderen, betekent geenszins dat er ineens geen oog voor liefde zou zijn. God is immers geen liefdevolle knuffelgod! Knipoog smiley

2. Waarom zou deze leer weerstaan moeten worden? En dit kan niet bedoeld zijn door de steller, aangezien hij het niet over weerstaan heeft, maar juist de mensen die deze leer aanhangen een sterk karakter toedicht. Knipoog smiley

3. De genade is toch ook nodig? En hoe kom je erbij dat er geen sprake is van beleving? Dit is toch wel weer een aardige sneer Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:29
BerichtOnderwerp: Buddha beeld

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd klinkt het gemakkelijk, vergeving vragen. Je kunt er maar op los leven en achteraf vergeving vragen. Maar zo werkt het dus niet.
Ten eerste gaat het altijd ten koste van jezelf. Je moet toegeven dat het weer niet zo gegaan is als dat de bedoeling was. Je neemt verantwoordelijkheid voor je daden. Je belijdt dat de fout bij jezelf ligt, en niet (alleen) bij de ander. En geloof me, mensen zijn koppig, hardleers altijd bereid naar de ander te kijken en geen hand in eigen boezem te steken. Het echte vragen om vergeving kost heel veel en wordt niet zomaar gedaan.

Inderdaad, Chatuliem. Een houding 'God vergeeft me wel' is vooral riskant voor de persoon zelf. Hij/zij mist de verantwoordelijkheid en een leereffect van zijn/haar fouten, aangezien hij/zij niet wenst te leren op deze manier. Een mens doet (naast God) vooral zichzelf dus tekort als hij/zij zo omgaat met vergeving.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 14:24

CHATULIEM619 schreef:
De tekst is dus ook niet van toepassing op misbruik in deze tijd. Als iemand misbruikt is, verliest deze niet zijn waarde om mee te trouwen. En niet getrouwden zijn in staat om voor zichzelf te blijven zorgen. Dit is dus volledig cultureel bepaald.
In onze ogen zien we dit als straf voor de persoon die verkracht is, maar in de ogen van de Thora wordt de verkrachter gestraft. Financieel en ook in de praktische zin. We lezen niet meer de bescherming die God aan het slachtoffer geeft, nl. ondanks het verlies van maagdelijkheid wordt er toch voor haar gezorgd.

Het klopt allemaal Chatuliem, maar het blijft natuurlijk wat bizar overkomen in onze tijd. Dat is volgens mij in elk geval enkel wat Maatjes probeerde aan te geven...en wat ik prima kan volgen!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:23

CHATULIEM619 schreef:
Dit is nu typisch een tekst, waarvan de culturele contekst begrepen dient te worden. Ten eerste was in die tijd de maagdelijkheid van een meisje heel belangrijk. Een vrouw die geen maagd meer was, kon niet meer trouwen. En huwelijk betekende financiële zekerheid voor haar, er was dus geen man meer die voor haar wilde zorgen. In mijn ogen draait deze tekst dan om verantwoordelijkheid nemen voor de vrouw als je haar geschaad had. Want als je dat niet deed, was er niemand die die zorg voor haar wilde opnemen.

Dat is denk ik wel duidelijk vanuit de tekst. Ik denk dat het wrange meer zit in de positie van de vrouw in dit geheel, die verkracht is en dan dus met de verkrachter dient te trouwen... Kijkend naar de trauma's die mensen oplopen na een verkrachting blijft dit iets bijzonders...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 09:25
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

GRACE585 schreef:
tja ben wel een zondagskind Lachende smiley
teld dat ook Verlegen lachende smiley

Oei!
Op zondag geboren worden...mag dat wel? Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van HENK710
Ga naar pagina Vorige 1 ... 31 32 33 34 35 36 37 ... 71 Volgende
Pagina 34 van 71