ChristianMatch

Forum

Berichten van ANITA324
Ga naar pagina Vorige 1 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ANITA324
Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 22:10
BerichtOnderwerp: Vrouwen - Bijbelstudie

Vrouwen - Bijbelstudie

<><
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 22:01
BerichtOnderwerp: Gehoorzaamheid

RENSKE067 schreef:
zo lief ben ik niet hoor Clown smiley
dit is een openbare chat dus kan je verwachten dat er mannen zijn die lezen en reageren
lijkt me dus voor jou als vrouw ongepast om hier te spreken als je consequent bent
maar goed dit is mijn draai he

Je mag ze wel terecht wijzen op dingen als het niet staat naar de Schrift.
Het moet geen natte vinger werk zijn om zo te zeggen.
En verder is het in persoon van kwestie wat hij of zij ermee doet he Knipoog smiley

We zijn allemaal stuk voor stuk met zonde en ook niet lief Clown smiley
Maar binnen ons hartje weten we wel hoe de dingen inelkaar steekt en mogen we veranderen om meer te mogen worden als Hij zoals Gal. 5:22 over spreekt we zitten allemaal stuk voor stuk elke dag weer in die Leerschool. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 21:48

Laten we erop terug over het onderwerp:

GEHOORZAAMHEID

Inplaats van ja en nietus knikken. Knipoog smiley

Laat het gehoor geven en lezen zoals de Bijbel het weergeeft die door
God aan zijn discipelen heeft meegeven om de dingen op te schrijven.
Dat we vandaaruit lezen en onderzoeken zoals het er staat. Lachende smiley

We mogen elke dag meer dingen bijleren als we ons ook gehoorzaamheid daarin willen tonen om in die leerschool verder te willen komen.
Luisteren naar onze Meester die onze proefwerken nakijkt voor een mooie groene krul op je huiswerk mag krijgen. Lachende smiley Knipoog smiley

Lieve broers en zussen
De Vader ziet ons hart aan
Mogen we ons naar Hem uitstrekken
Hoe ver we ook in het leven staan
Als we zelf maar ook willen
Komen we heel erg ver
Dichter tot de Vader groeien
Ja in geloof met ons hart en verstand
Door Jezus Christus alleen
Hij is de Weg de Waarheid en het Leven
Niemand anders komt tot de Vader dan door Mij

Van mijn kant was iets meegeven om door te geven.
Ik gaf al te kennen dat dit niet mijn eigen bijbelstudie is.
Ik had dit van site toetsalles.nl en mocht van hun dit bekend maken
Mijn hart is vol van de Here en wil ik ook niets liever iedereen op welk terein het bekend maken van de zuiverheid zoals Hij in de Bijbel weergeeft. Mijn zinnen zijn misschien krom weergeven en misschien te moeilijk zodat een ander het niet snapt of een andere gedacht eraan overhoudt dan naar wat ik inwezen probeert te vertellen. (net als iemand kleurenblind is ben ik woordenblind).
We zijn allemaal Zijn Kinderen die in de Here Jezus gelooft.
En eens zullen we allemaal bij de Vader zijn in de hemel.
Waar het fijn zal zijn een groot feest.
Van nieuwe hemel en aarde lees openbaring 21 en 22.
Daar mogen we ons naar uitstrekken en naar verlangen.
Wat een uitzicht zal dat zijn ja ik verlang naar U o Heer.

Een zuster in Christus,

Anita

Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 4 maart 2010, 21:54
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 21:18

RENSKE067 schreef:
Smiley die vol vragen zit
welke eigen draai??
volgens mij zijn dit Gods eigen woorden want zo staat het in de bijbel
er wordt hier heel duidelijk gesproken over een samenkomst
maar goed laat mij maar draaien
en daarbij vind ik die lappen tekst die jij steeds op het forum zet verdraait veel op bijbelstudie lijken
zet er volgende keer dan wel ff bij dat het alleen door vrouwen gelezen mag worden

Lief poes Clown smiley Knipoog smiley Lachende smiley

Ik kan niet helpen dat mannen hierop een berichtje achter laten.
Mannen mogen hier best op reageren alleen moet de mans persoon naar de andere manspersoon erover navragen in Bijbelstudie.
Dan is de man in aanzet komt de man om het hoekje kijken is hij die de richtlijn in voortouw neemt alleen als de manspersoon ook wijsheid en inzicht heeft want is de man als de vrouw geen Bijbel kennis heeft kan die beter zwijgen en luisteren naar wat Gods Woord daar verder over spreekt.

Shalom,
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 20:37

Het is een andere punt maar ook in welke vorm dan ook bij welke je het ook vorm laat geven in je leven is alsnog blijven gehoorzamen aan Gods Woorden die Hij vanuit de Bijbel meegeeft naar ons toe.

Dus GÉÉN eigen Draai aan maken en denken zo zal het goed zijn.
Neej Laat Gods Woord het spreken.
Duidelijk en Zuiver.

Shalom

Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 4 maart 2010, 20:37
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 20:04

Het nut der heilige schriften – De naaste toekomst

2 Tim. 3:14 t/m 4:5.
14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.
1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. 5 Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 19:37

RENSKE067 schreef:
bij mij kunnen zowel mannen als vrouwen terecht met vragen Knipoog smiley
ik geef jeugdvereniging en het zijn toevallig allemaal jongens
mag dat ook niet?
en mag ik mijn zoon ook niet onderwijzen omdat het een man is?
komt op mij een beetje erg extreem over

Hallo Renske,

Hier werd al eerder over gesproken zie onderstaande vraag en antwoord daarop. Knipoog smiley

Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 18:07

ARJAN007 schreef:
Ook vrouwen kunnen prima Bijbelstudie maken! t Zou heel jammer zijn als vrouwen zich lieten weerhouden van het maken van Bijbelstudie.
Vanuit hun gezichtspunt kunnen ze andere aspecten voor het voetlicht brengen.

Zelf heb ik nogal veel moeite met "moeten, moeten, moeten......." Natuurlijk moeten we wel het e.e.a. in ons leven, maar de relatie met God houdt ook spontaniteit in, toch?

Als vrouw voor vrouwen als voor kinderen is een Bijbelstudie geven goed. Alleen de vrouw mag aan de mannen geen Bijbelstudie geven. Want dan zou je als vrouw boven de man stellen en onderwijs geven terwijl dit anders staat in Zijn Woord. Lees 1 Kor. 14:34,35.

34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. 35 En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. 36 Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt?

Meer uitleg daarover zie de studie:
Positie en taak van de vrouw in de gemeente

Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 4 maart 2010, 20:07
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 11:25

VINCENT394 schreef:
Dat is precies het punt dat ik probeerde te maken. Vaker heb ik op dit berichtenbord het volgende gezegd:

Ik ben in heel veel gemeenten geweest de afgelopen tien jaar die allemaal de bijbel 100% naleven. Zowel zeer moderne pinkstergemeenten als meest behoudende reformatorische gemeenten, doen dit. Alleen hun interpretatie van de bijbel is anders en leggen zij nadruk anders.

Zo is de nadruk binnen reformatorische kringen heel erg op regels en wetten. Binnen de modernere hoek ligt de nadruk veel meer op God's liefde. Er zijn gemeenten die hier tussenin liggen.

Echter, al deze gemeenten hebben als doel Hem te dienen. Je kunt een mening hebben wat beter bij iemand persoonlijk past, maar God's kinderen zijn we allemaal.

Zo heb ik persoonlijk minder met het thema 'gehoorzaamheid' en 'wetten' omdat ik God niet dien omdat ik moet. Ik dien God omdat ik Hem liefheb.

Ik respecteer mensen die hun geloof baseren op God's wet. Voor mij werkt deze wettische benadering echter veel minder en een nadruk op regeltjes doet mij erg onnatuurlijk aan.

Natuurlijk onderschrijf ik gehoorzaamheid aan God. Echter voor mij is dit gehoorzaamheid uit Liefde, niet uit plicht.

Niet omdat het moet maar omdat het mag in geloof.
Juist omdat je des te meer van Hem houdt wil je des te meer Hem volgen.
Dat Hij dan onze Leidsman mag zijn op heel ons levensweg.
Want dat is wat veel mensen liever niet willen omdat ze hun eigen draai hun touwtjes in handen willen houden. Het is niet 50% of minder aan God geven neej het is 100% aan onze Vader te geven.
Zodat Hij ons helemaal mag kneden, vormen en vullen naar Zijn Beeld.

Want ja ook ik heb 7 jaren in diverse kerken en gemeentes binnen geweest en nergens kon ik mijn thuisfront in vinden.
Ene keer bleef je 1 tot 2 jaar bij een gemeente of kerk.
Maar zit er bij een gemeente wat ik denk dat er water bij de wijn word gedaan dan schud je het stof van je voeten en ga je opzoek naar een andere gemeente die dan wel Bijbelgetrouw is.
Ik weet dat nergens een volmaakte gemeente is alleen je zoekt wel het dichtbijzijnde gemeente die zo nog dicht mogelijk naar de Schrift leven zoals God Woord daar ook over spreekt.

Want ZUIVERHEID is wel van belang DURF GIJ GEHEEL ANDERS TE ZIJN!
Dan dat je meeloopt met deze maatschappij.
Laat Gods WOORD door de BIJBEL spreken dat is enige echte WAARHEID!

Shalom,

Anita
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 21:31
BerichtOnderwerp: Verkoop Israël Producten 1 & 5 Maart Groningen

PIETER649 schreef:
koekjes uit Israel.... hoe vers zijn die nog? Verraste, verbaasde smiley

Nog zeer vers ook hun fabrikanten in Israël maken koekjes en andere producten en zenden per vliegtuig naar holland. De producten komen aan in Nijkerk en worden de producten naar bestelling van consulentes thuis gebracht. Waarop de consulentes door heel nederland openhuizen houden.
Dus nu aanstaande vrijdag bij mij een openhuis van 10 - 20 uur.
Welkom iedereen. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 20:54

MAR907 schreef:
ook gebak? Engeltje smiley

Geen gebak maar wel overheerlijke koekjes uit Israël om te proeven.
Dus Mar je bent welkom hoor. Knipoog smiley
Neem je vrienden en familie mee.
Iedereen is welkom.
De deur staat voor jullie open. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 19:34
BerichtOnderwerp: Stemmen......op..

Dit jaar geen stem op SGP die stond er niet op de lijst in mijn dorp Huilende smiley, smiley in tranen
Mijn stem is niet verloren gegaan dat zeker niet. Lachende smiley
Mijn stem is uitgebracht op partij van de dieren, de natuur meer groen in het leven dan kaale stukken grond dat wil toch niemand. Boze smiley

In het groen groen groen knollenland daar liepen 2 haasjes heel parmant en de ene had de fluit fluit en de ander de trommel. Lalalalala Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 17:48

VINCENT394 schreef:
Ik denk dat dit een groot verschil is tussen hoe mensen het geloof in Hem beleven.

In Jezus zijn we vrij, onder Zijn vleugels mogen we ons geborgen weten.
Hierdoor is de wet voor ons Christenen minder belangrijk dan de wet voor de joden. (in het joodse geloof voor Hem, was verlossing alleen mogelijk door rechtvaardigheid in de Wet. Wij worden verlost door het offer van Jezus)

Een deel van de wetten en regels in de bijbel worden door christenen niet langer ge-eerbiedigd. Enkele voorbeelden zijn de offerwetten uit Leviticus en de spijswetten uit het oude testament.

Er zijn kerkstromingen die hierin verder gaan dan anderen. Sommige kerkstromingen focusen zich heel erg op de tien geboden (samengevat: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf) en hebben minder aandacht voor andere geboden, zoals de regels die Paulus beschrijft.

Zonder hierover een oordeel te hebben, vind ik dat al deze kerkstromingen onderdeel zijn van Zijn kerk.

Verder hebben sommige kerkstromingen hebben nog regeltjes bij de bijbelse bedacht, die uit onze calvinistische (17e-eeuwse) cultuur komen. soms licht gebaseerd op een interpretatie van de Bijbel die tegenwoordig niet meer gemaakt zou worden.

Tenslotte zijn er gemeenten die uit new-age achtige stromingen of andere religies redenen meenemen om bijbelse regels niet te hoeven handhaven en/of andere regels invoeren.

Deze laatste twee gevallen zijn voor mij gevallen van hoe een kerk zijn doel kan missen. Religie kan een even grote vijand zijn als ontkerkelijking.

Vincent

Er zijn verschillende Vijvers naar wat een ander graag inzwemt of bij weg blijft. Al die Vijvers die Jezus Christus kennen van hart zijn allemaal Zijn kinderen tot 1 groot gezin.

Alleen voeg niks toe aan de Bijbel of haal dingen erbij weg.
Zo is dat niet bedoelt laat de Waarheid van het Woord niet om je hand zetten van zo past bij mij beter in die straatje dat ik sta en dat andere moffel ik onder een vloerkleed niemand heeft het gezien.
Terwijl God degelijk alles ziet van ieders leven.
Daar hebben we allemaal stuk voor stuk onze verantwoordelijkheid af te leggen bij onze hemelse Vader.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 14:27
BerichtOnderwerp: Positie en taak van de vrouw in de gemeente

Bijlage A. De positie en taak van de vrouw in de gemeente

A.1. De positie van de vrouw tegenover God

"Want gij allen die in Christus Jezus gedoopt zijt[1], hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van ... mannelijk en vrouwelijk ... gij zijt immers één in Christus."

(Galaten 3:26-28)

Man en vrouw zijn allebei kinderen van God, allebei zijn ze in Christus gedoopt. Wat dat betreft is er geen verschil in hun geestelijke positie[2].

"een even kostbaar geloof" (2 Petrus 1:1)

"mede-erfgenamen van het eeuwig leven" (1 Petrus 3:7)

A.2. De bijbel noemt een hele reeks vrouwen die actief waren in de gemeente, in het werk van God
- Vrouwen zijn met de discipelen verenigd in gebed (Hand. 1:14).

- De Geest wordt evengoed op vrouwen (dochters, dienstmaagden) uitgestort (Hand. 2:17,18).

- Vrouwen worden met ere genoemd onder de eerst-bekeerden van een bepaalde plaats: Damaris, in Athene (Hand. 17:34); Lydia de purperverkoopster, de eerste uit Europa (Hand. 16:14,15).

- Tabitha uit Joppe, was onmisbaar diaconaal (hulpverlenend) in de gemeente actief (Hand. 9:36,39).

- De dochters van Filippus, worden profetessen genoemd (Hand. 21:9).

- Prisca of Priscilla wordt zelfs zes keer samen met haar man Aquila genoemd, vier keer wordt haar naam vermeld voor die van haar man. Dit echtpaar speelde een belangrijke rol bij de zen- dingsreizen van Paulus(Hand. 18:18). De apostel noemt Prisca en Aquila "mijn medearbeiders in Christus Jezus" (Rom. 16:3). Samen met haar man legt Priscilla aan de Apollos "de weg Gods" nauwkeu­riger uit (Hand. 18:26).

- Febe wordt door Paulus "onze zuster" en "dienares der gemeente te Kenchreeën" genoemd (Rom. 16:1).

- Van Maria wordt gezegd dat zij zich "veel moeite voor u gegeven heeft" (Rom. 16:6). De apostel gebruikt in het Grieks een woord, dat in het Nieuwe Testament specifiek betrekking heeft op zendings- en gemeentewerk[3]. Maria is dus actief geweest in het werk van de Here, in de opbouw van zijn gemeente. Hetzelfde wordt gezegd van Tryfena en Tryfosa en van de geliefde Persis (Rom. 16:12).

- De moeder van Rufus is ook voor de apostel een moeder geweest (Rom. 16:13).

- Euodia en Syntyche hebben samen met Paulus gestreden in de prediking van het evangelie (Filip. 4:2,3). Het woord medestrijden vinden we eerder in de brief (Filip. 1:27). Euodia en Syntyche hebben Paulus bijgestaan in zijn prediking en ze zijn daarbij het lijden om Christus wil niet uit de weg gegaan.

- Sommige zusters hielpen de gemeente door haar aan huis te ontvangen. In de eerste tijd waren er nog geen kerkgebouwen. De moeder van Johannes Marcus (Hand. 12:12) en Nymfa (Kol. 4:15). Wellicht ook Chlóë (1 Kor. 1:11).

A.3. De vrouwen krijgen evengoed geestesgaven.

Als lid van het lichaam van Christus (1 Kor. 12:13) krijgt iedere gelovigen één of meerdere geestesgaven[4]. Dat geldt voor mannen en vrouwen. Het is Gods bedoe­ling dat ze hun geestesgaven uitoe­fenen tot opbouw van de gemeente.

A.4. Er zijn enige beperkingen op het gebied van onderwijzen en gezag uitoefenen (leiding geven).

De bijbel stelt enkele beperkingen aan de activiteiten van de vrouw.

"Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten. Maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft: zij moet zich rustig houden. Want eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva. En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen" (1 Timotheus 2:11-14).

Hier worden twee dingen genoemd die niet toegestaan zijn voor de vrouw: "maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft" (:12).

Vrouwen mogen dus geen onderwijs geven aan volwassen mannen (de man). Dat betekent dat ze wel onderricht mogen geven aan andere vrouwen en kinderen. Ze mogen ook geen gezag hebben over de man, ze mogen binnen de gemeente geen leidinggevende positie innemen in situaties waar ook volwassen mannen aanwezig zijn. Gezag, dat wil zeggen een positie (in een samenkomst of activiteit), waarin leiding wordt gegeven, waar opzicht wordt uitgeoefend, waar wordt gestuurd, bijgestuurd, gecorrigeerd. Als je onderwijs geeft uit het woord moet dat met gezag gebeuren[5]. Dat is dus wat anders dan met elkaar delen, wat je in het woord gevonden hebt (sharing).

Dit is de grens die wij, op grond van onder meer dit bijbelgedeel­te, vanaf het begin in onze gemeente hebben getrokken.

Sommigen hebben moeite met deze beperkingen. Kan het echter nog duidelijker gezegd worden: "ik sta niet toe." Het is niet toege­staan.

Het gaat hier om de vrouw en de man. Het gedeelte staat niet in de context, staat niet in het verband van het huwelijk[6]. In dit hoofdstuk (1 Tim. 2) en het volgende (1 Tim. 3) worden allerlei zaken betreffende het gemeen­televen geregeld.

A.5. De motivatie van de beperkingen

A.5.1. De scheppingsorde

1 Tim. 2:13.

De volgorde van de schepping. De man is eerst geschapen en daarna de vrouw. Dat heeft gevolgen voor de rolverdeling. De man is door God aangewezen als gezagdrager. In het huwelijk en ook in de gemeente. Vandaar dat er alleen mannelijke gezagdragers: aposte­len, oudsten, diakenen[7], in de gemeente worden aangesteld. Vandaar het verbod aan de vrouw om gezag over de man te hebben en te onderwijzen.

A.5.2. De zondeval

1 Tim. 2:14.

Paulus wijst op het feit dat de vrouw door verleiding in zonde is gevallen. Zowel Adam als Eva hebben gegeten van de boom der kennis van goed en kwaad. En toch is er volgens Paulus een verschil. Adam is niet verleid. Hij zag wat Eva gedaan had en waarschijnlijk koos hij er voor om solidair met haar te zijn. Hij wist wat hij deed, toen hij van de boom at. Eva is echter omver geredeneerd, zij geloofde de leugen van de Satan.

Dit voert Paulus als reden aan, waarom de vrouw geen positie van gezag mag innemen[8].

A.6. Het gebod is dus niet cultureel bepaald

De reden voor het verbod lag niet in de cultuur van dat moment. De reden ligt in de scheppingsorde en de gang van zaken bij de zondeval. Die twee redenen zijn nog steeds van kracht.

A.7. "zij moet zich rustig houden"

"zij moet zich rustig houden" (1 Tim. 2:12)

Dit is het algemene principe dat achter het verbod om te onder­richten en gezag te hebben zit. Een vrouw moet op de achtergrond blijven. Dat doet ze niet als ze gaat onderwijzen en leiding gaat geven aan volwassen mannen in de gemeente.

"een vrouw moet zich rustig, .... laten onderrichten" (:11)

Het gaat om de houding van respect voor de man en daarmee voor Gods orde in de Schepping, die weerspiegeld wordt in huwelijk en gemeente.

Krachtens de scheppingsorde mag een vrouw niet "domineren."

A.8. In strijd met de tijdgeest

De beperkingen, die God de vrouw heeft gesteld zijn in strijd met de tijdgeest. De ideologie van het feminisme wordt op dit moment algemeen aanvaard. Men vindt het discriminatie als de vrouw, krachtens haar vrouw zijn, beperkingen worden opgelegd. In feite beschuldigd men God en de apostel Paulus van discrimina­tie, want deze beperkingen staan in Gods Woord, het zijn daarom geen leringen bedacht door mensen (bedacht door mannen).

Achter het feminisme zit een geest van opstand, wetteloosheid, men verzet zich tegen de door God ingestelde scheppingsorde.

Het is mogelijk om naar twee kanten door te slaan. In het verle­den is het zo geweest dat men de vrouw veel meer beperkingen heeft opgelegd dan de bijbel voorschrijft. In de huidige tijd slaat men weer door naar de andere kant.

A.9. Geen vrouwelijke ambtsdragers

A.9.1. Het verbod uit 1 Tim: 11,12 maakt het onmogelijk

Oudsten en diakenen moeten leiding geven, ze oefenen gezag uit. Ze treden op de voorgrond. Dit brengt hun functie hun ambt, met zich mee. Terwijl een vrouw deze dingen niet mag doen[9].

A.9.2. Er werden in de bijbel geen vrouwelijke ambtsdragers aangesteld

A.9.2.1. Apostelen

Vele vrouwen volgden Jezus, dienden Hem[10]. Hij behandelde ze met respect, ze hoorden er bij, de eerste getuigen van de opstanding waren vrouwen[11]. Toch heeft de Heer uitsluitend mannen uitgekozen als apostel, bij de twaalven.

A.9.2.2. Oudsten

In de bijbel worden uitsluitend mannen als oudsten aangesteld.

"en dat gij, in alle steden als oudsten zoudt aanstellen mannen die ..." (Titus 1:5)

Een oudste moet ook in staat zijn om te vermanen op grond van de gezonde leer en tegensprekers te weerleggen (Titus 1:9). Hij moet hierin met gezag op kunnen treden. Dit is nu echter juist datgene, wat Paulus elders verbiedt aan de vrouwen. Zie, hierboven, punt A.4.

Het Griekse woord voor oudste is presbyter, dat betekent letter­lijk oudere man. Er is ook een vrouwelijk vorm van het woord, dan betekent het letterlijk oudere vrouw. In Titus 2:3-5 wordt de vrouwelijk vorm gebruikt. Maar hier gaat het letterlijk om oudere vrouwen. De oudere vrouwen worden hier tegenover de jongere gezet. Zij hebben meer natuurlijke en geestelijke levenservaring en daarom wordt hun hier opgedragen om de jongere vrouwen te onder­wijzen op enkele specifieke terreinen.

A.9.2.3. Diakenen

Ook uit de bijbel blijkt weer dat bij de aanstelling van de diakenen, uitsluitend mannen werden aangesteld.

"ziet dan uit naar zeven mannen onder u" (Hand. 6:3)

Er waren ongetwijfeld in Jeruzalem vrouwen met een zegenrijke bediening in sociale hulpverlening (naar het voorbeeld van Tabitha uit Joppe, Hand. 9:36). Toch worden hier uitsluitend mannen aangesteld, omdat het om een leidinggevende functie gaat. Een diaken leidt het hulpverle­ningswerk en oefent daarin gezag uit.

Het Griekse woord voor diaken betekent letterlijk dienaar. Er is ook een vrouwelijke vorm voor dat woord. In de bijbel worden vrouwen enkele keren dienares (diakones) genoemd. Dat betekent dat ze een dienstverlenende functie in het gemeentewerk vervul­den. Die ruimte was er voor vrouwen, maar dat is nog niet het­zelfde als een aanstelling tot het ambt van diaken.

Het ontbreken van het woordje "hun" in de grondtekst (1 Tim. 3:11)[12].

Er is nog een extra complicatie, omdat de regeling van de functie van diaken in onze gemeente in bepaalde opzichten afwijkt van het bijbelse patroon[13].

A.10. De bijbel over vrouwelijke leiding
A.10.1. falen van de mannen

"Leiders ontbraken in Israël; ja zij ontbraken, totdat ik opstond, Debora, opstond als een moeder in Israël (Richteren 5:7). Dit zei Debora. Zij nam de leiding omdat mannen het af lieten weten. Het gaat hier om een noodsituatie, waarin de mannen faalden.
A.10.2. oordeel

“De tyrannen van mijn volk zijn kinderen, vrouwen overheersen het” (Jesaja 3:12).

Dit zegt God, door de profeet Jesaja, om de treurige toestand van het volk te illustreren.

A.11. Vrouwelijke leiding, vrouwelijke ambtsdragers, maakt volledig onge-­ loofwaardig

In de bijbel moeten de oudsten en diakenen leiding geven aan de hand van de bijbel, zij moeten staan voor het gezag van de bijbel. Zij moeten vermanen en leidinggeven op grond van de gezonde leer. Zij moeten stellen: "Zoals de bijbel het zegt, zo moet het gebeuren". Hoe kan een vrouwelijke oudste of diaken de mensen aanspreken op gehoor­zaam­heid aan de bijbel, terwijl ze zelf niet doen wat in de bijbel staat.

Om toch voor zichzelf te rechtvaardigen dat ze een ambt of een leidinggevende functie mag uitoefenen moet een vrouw eerst alle bijbelse gegevens, zoals die hierboven zijn besproken, wegredene­ren. Het feit dat ze hiertoe bereid is en het feit dat ze er daarna zelf in gelooft maakt nog eens duidelijk dat zo iemand de Schrift niet respecteert en niet juist uit kan leggen. En als dat het geval is, of het nu een man of een vrouw betreft, dan behoort hij of zij alleen op grond daarvan al geen leidinggevende positie (geen ambt) te bekleden.

A.12. Het zwijggebod
A.12.1. De tekst

"Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moet ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt ... het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente" (1. Kor. 14:34,35)

A.12.2. Meerdere zwijggeboden

In 1 Kor. 14 worden meerdere "zwijggeboden" gegeven.

(1) Als er geen vertaler is, mag er niet in tongen worden gespro­ken. "dan moet men zwijgen in de gemeente" (:28)

(2) Als een ander een openbaring ten deel valt moet degenen die aan het profeteren is zwijgen[14]. "moet de eerste zwijgen" (:30,31­)

In bepaalde situaties moest er gezwegen worden

A.12.3. Ook het zwijggebod van 1 Kor. 14:34,35 is geen absoluut gebod

Als het een absoluut spreekgebod zou zijn dan zou een vrouw in een samenkomst niet eens mogen meezingen. Zingen is volgens de bijbel een vorm van spreken. "spreekt onder elkander in geeste­lijke liederen" (Efeze 5:19).

Ook zou de instructie uit 1 Tim. 2:11-14 overbodig zijn geweest. Als vrouwen in gemeentesamenkomsten niet zouden mogen spreken in absolute zin, dan is daarmee natuurlijk elke vorm van onderwijs­ge­ven of leidingge­ven onmoge­lijk.

Op een andere plaats wordt gezegd dat een vrouw mag profeteren en bidden als ze zich maar het hoofd dekt[15] (1 Kor. 11:5). Het gaat hier om optreden in het openbaar, in de gemeente. Een vrouw mag bidden en profeteren[16] in de gemeentesamenkomsten.

In het directe verband van het zwijggebod (1 Kor. 14:34,35) gaat het om profeteren (1 Kor. 14:29-33). De vrouw mag niet deelnemen aan het profete­ren in ruimere zin, dat is het onder leiding van Gods Geest doorgeven van een stuk uit de bijbel. Ze mag ook niet deelnemen aan het publieke beoordelen van profetie, niet van profetie in ruimere zin en niet van profetie in beperkte zin[17]. In die tijd was het blijk­baar de gewoonte om lering en profetie, die in de samenkomst werd doorgegeven te bespreken, er konden vragen worden gesteld, er kon op gereageerd worden. Aan dat laatste mocht een vrouw niet meedoen. In plaats daarvan moest ze, buiten de samenkomst om, haar eigen man[18] (of wellicht een andere broeder, als er geen man is) om nadere uitleg vragen.

De reden van dit beperkte zwijggebod wordt er ook hier weer bij gegeven: "want zij moet ondergeschikt blijven gelijk de wet zegt." Een vrouw mag niet de leiding nemen in de bespreking en de uitleg van de bijbel, althans niet in de gemeente. Dat komt omdat ze zich bescheiden moet opstellen, op grond van de Scheppingsor­de. Zie 1 Tim. 2:11-14, punt A.5., hierboven. Dit is wat de wet, d.w.z. wat het Oude Testament, er over zegt.

--------------------------------------------------------------------------------

[1]Het gaat hier om de doop in de Geest, die plaats heeft op het moment van de bekering en wedergeboorte. Door de doop in de Geest worden we ingelijfd in het geestelijke lichaam van Christus (1 Kor. 12:13). Voor nadere uitleg, zie het hoofdstuk over de doop in de Geest in de bijbelstudie over de Heilige Geest.

[2]In het ontspoorde jodendom uit de dagen van het ontstaan van de chris­telijke gemeente werd de vrouw duidelijk als de mindere van de man gezien. De Jood kende de lofprijzing: 'Geprezen zijt Gij o God, dat Gij mij niet als heiden, als onwetende of als vrouw geschapen hebt." De godsdienst was een mannenzaak. In het licht van deze praktijk treft het dat het Nieuwe Testament zo positief over vrouwen spreekt. Iedere vorm van discriminatie van de vrouw ten opzichte van het deelgenoot zijn aan het in Christus verschenen heil wordt krachtig verworpen.

[3]Vergelijk 1 Kor. 15:10; 16:16.

[4]Voor een bespreking van de geestesgaven, zie de twee hoofdstukken over de geestesgaven in de bijbelstudie over de Heilige Geest.

[5]Onderwijzen is vanuit de Schrift vertellen hoe allerlei dingen in elkaar zitten. Op de manier van: "Zo is het, zo moet het, zo staat het in de bijbel." Vaak moet er ook weerlegd worden, dan moet er gezegd worden: "Zo is het niet."

[6]Sommigen proberen onder dit gebod uit te komen door te stellen dat het hier om de relatie binnen het huwelijk gaat. Dat valt echter niet te bewijzen, de bewoordingen wijzen de andere kant op, er staat "de man", "de vrouw." Het verband wijst ook op het gemeenteleven. Maar stel dat dit op de huwelijksrelatie zou slaan, dan zou de volgende dwaze situatie ontstaan, dat een vrouw in haar privé-relatie haar man niet mag onderwijzen en ook geen gezag over hem uitoefen, maar als ze dan in de gemeente komt (en haar man is ook onder haar gehoor) dan zou het ineens wel mogen.

[7]Over de diakenen is enige discussie. Zie echter Handelin­gen 6. Daar moet de hulpverlening worden georganiseerd. Er worden diakenen aangesteld. Er worden uitsluitend mannen aangesteld. Terwijl er daar ongetwijfeld ook vrouwen met een bediening zoals b.v. Tabitha uit Joppe (Hand. 9:36) aanwezig zullen zijn geweest. Voor een verdere bespreking zie punt A.9, speciaal A.9.3., hieronder.

[8]Een verdere verklaring geeft de bijbel niet. Het is een feit dat de Satan de aanval op de mens opende via de vrouw. Als de mees­ter­strateeg, die de satan is, heeft hij dat ongetwijfeld gedaan omdat dit de zwakste plek was. Een vrouw is waarschijn­lijk, krachtens haar ingeschapen natuur, iets makkelijker omver te redeneren en te manipuleren als een man. Maar hoe het ook in elkaar zit, Paulus zegt dat het feit dat de vrouw verleid is een reden is voor het verbod om gezag uit te oefenen en te onderwijzen aan de man. En dat feit moet voor ons genoeg zijn.

[9]Zie hierboven de punten A.4., A.5., A.6., A.7.

[10]Mattheus 27:55; Marcus 15:40,41.

[11]Mattheus 28:5,7,8.

[12]In 1 Tim 3:8,9 worden de voorwaarden waaraan kandidaatdi­akenen moeten voldoen opgesomd. Waardig zijn, niet met twee tongen spreken, niet verzot op wijn, niet op winstbejag uit, het geheimenis van het geloof bewaren in een rein geweten. Dan volgt in vers 10 "Evenzo moeten (hun) vrouwen zijn". In het Grieks ontbreekt het woordje hun. Het verband wijst er op dat hier de vrouwen van de kandidaatdiakenen worden bedoeld. In vers 12 vervolgt Paulus immers weer met "Diakenen moet zijn mannen van ..."

[13]Volgens de bijbel verzorgen de diakenen de sociale hulp­verlening (de verzorging van weduwen) en wellicht assis­teerden ze nog op andere terreinen de oudsten. Dat deden ze onder het algemene opzicht van de oudsten, de opzieners. In onze gemeen­te is er echter de merkwaardige situatie dat de oudsten en diakenen de raad van de gemeente vormen. Dit heeft geen bijbels voorbeeld. Dat betekent dat de diakenen, in afwijking van hun bijbel­se taakomschrijving, op de hoogte zijn van en betrokken zijn bij het algemene beleid, het opzicht en het beheer van de gemeente. In onze gemeente heeft een diaken dus veel meer (informele en formele) invloed dan in bijbelse tijden. Hij funktioneert daarin min of meer als een halve oudste.

[14]Zie voor een uitleg van dit vers de bijbelstudie over de Heilige Geest, het hoofdstuk over profetie. Profetie is een boodschap die je van God ontvangt voor een ander, een profeet is een tussenpersoon. Je kunt onderscheid maken tussen profetie in ruimere zin en profetie in meer beperkte (engere) zin. Profetie in beperkte zin heeft de vorm van "zo zegt de Here" of "zo zegt de Heilige Geest" en dan komt er een direkt woord van de Heer, alsof God zelf aan het woord is. Profetie in ruimere zin bestaat eruit dat je onder leiding van God een boodschap van God uit de bijbel doorgeeft, die precies op dat moment nodig is. Profetie in beperkte zin heeft het karakter van een openbaring. Profetie in ruimere zin heeft dat niet. Als iemand met een profetie in ruimere zin bezig is, dan moet hij dat onderbreken, als iemand een profetie in beperkte zin, als iemand een openbaring, krijgt. Want dat kan niet wachten en heeft daarom voorrang.

[15] Zie de aparte uitleg, bespreking van de tekst over de hoofdbedekking. (Los verkrijgbaar)

[16] Het gaat hier om profeteren in beperkte (engere) zin. Waarbij onder directe inspiratie van Gods Geest een boodschap van God wordt doorgegeven in de vorm van "Zo zegt de Here, zo zegt de Heilige Geest." Voor nadere uitleg over profetie, zie de bijbelstudie over de Heilige Geest, het hoofdstuk over profetie.

[17]Zie de voorgaande voetnoot, voor uitleg over het profete­ren. Zie ook de bijbelstudie over de Heilige Geest, het hoofdstuk over profetie.

[18]Het gaat niet alleen om de getrouwde vrouwen. Paulus gaat hier uit van de meest voorkomende situatie.

Bron: www.toetsalles.nl
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 13:51

APPELTJE084 schreef:
Het leven bestaat niet alleen maar uit regeltjes, er is meer, leef!

Dan heb je het niet begrepen naar wat er staat.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:35

ANITA324 schreef:
Die mevrouw is mijn tante en ik heb haar gevraagt en mocht dit van haar overal bekend maken. Haar adres staat al in allerlei kranten en hebben gefoldert deur aan deur dus iedereen weet haar gegevens.

Het is een openhuis waar iedereen welkom voor is.

Het is net als je een krant leest met allerlei activiteiten dan ga je daar ook naar toe toch? Want staat de adres er niet in dan weet de persoon toch ook niet waar de activiteit is. Lachende smiley

Pieter je bent samen met je vrouw van harte welkom hoor Lachende smiley
Koffie/Thee plus koek staat voor je klaar. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:30

PIETER649 schreef:
Anita, zou je de persoonlijke gegevens van deze mevrouw willen verwijderen en bijvoorbeeld neer te zetten zoals ik het in jouw bijdrage rood gemaakt heb?
Dit forum is ook te lezen door niet leden....

Die mevrouw is mijn tante en ik heb haar gevraagt en mocht dit van haar overal bekend maken. Haar adres staat al in allerlei kranten en hebben gefoldert deur aan deur dus iedereen weet haar gegevens.

Het is een openhuis waar iedereen welkom voor is.

Het is net als je een krant leest met allerlei activiteiten dan ga je daar ook naar toe toch? Want staat de adres er niet in dan weet de persoon toch ook niet waar de activiteit is. Lachende smiley

Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 2 maart 2010, 22:32
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 20:19

1 Maart 2010
Gisteren was dat begin de ochtend heel spannend had dag ervoor de spullentjes uitgestalt en gaf een mooi geheel.
Het was afwachten hoeveel mensen er zouden komen en of ze aantal producten kopen, enz.
Bij de 1e klant was spannend en door mijn spanning had ik een reken foutje gemaakt de klant was er nog wel en had via rekenmachine herberekend en toen ging het goed. Verlegen lachende smiley Tja eerlijk zijn dat je fout berekend had en durven toegeven dat je te kort hadt. Was ik warm en rood opgelopen wat dat betreft mijn gezicht was echt een boei. Verlegen lachende smiley
Gelukkig nam de klant dit niet kwalijk had ook verteld dat dit mijn 1e openhuis was dus dat begreep de klant dan wel.
Als we zelf maar durven toegeven als we zelf die fout hebben gemaakt.
Je leert van je fouten en ben je bedachtzamer om niet weer die fout te maken. Verder die dag verliep gesmeerd en vond ik mijn 1e openhuis goed geslaagd vind ik zelf.

Vrijdag 5 Maart heb ik wel weer zin in om openhuis te houden.
Mocht je tijd en zin hebben dan ben je bijdeze welkom voor de openhuis.
Genoeg mooie dingen te koop en lekkere GRATIS proeverij van wijn Kinor, Toastje Pruimen jam, Dadel met honing, Perzik met bramen jam alles zonder conserveermiddelen en kleurstoffen, tot Biologies Thee.
Leuke handdoeken tot mooie sieraden te koop.

Zie het adres hier boven staande.
Van 10.00 tot 20.00 uur heb ik openhuis

Dit in alles doe ik op vrijwillige bassis krijg hierin geen geld voor.
Het geld gaat naar de mensen in Israël zodat hun ook financieel zich kunnen redden en werk blijven houden.

Met vriendelijke groet,

Anita
'

Wie Israël zegent zal gezegend worden. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 19:51
BerichtOnderwerp: 6 Maart Oldebroek Maranathadag (met oa. Norbert Lieth!)

ANITA324 schreef:
Wat: Maranathadag! (Waaaaauw! Lachende smiley )
Waar: Luctor et Emergo, Mheneweg Noord 1, Oldebroek (Voor iedereen prima te doen dus!) Knipoog smiley
Wanneer: Zaterdag 6 maart, 2010 vanaf 10.00 uur tot +- 16.00 (Betekent dus vrij houden die dag! ) Lachende smiley

Norbert Lieth en Dato Steenhuis zullen spreken over het thema Word wakker - er is toekomst. De familie Eisses (werkzaam voor Middernachtsroep in Uruguay) zal een presentatie geven van het werk op het zendingsveld. Muzikale solozang van Govert Roos Hilly Blok. De algehele leiding is in handen van Teun van Ommen. De muzikale begeleiding op het orgel wordt gedaan door Berend de Wit.

Ps. Natuurlijk is entree gratis, er wordt wel gecollecteerd. En voor de boekenwurmen onder ons, is er een grote boekentafel aanwezig met diverse literatuur Engeltje smiley

Nog 4 nachtjes slapen en dan is het Maranthadag.
Leerzaam en opbouwend.
Kom jij/u ook?
Van harte welkom allemaal. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 18:07

ARJAN007 schreef:
Ook vrouwen kunnen prima Bijbelstudie maken! t Zou heel jammer zijn als vrouwen zich lieten weerhouden van het maken van Bijbelstudie.
Vanuit hun gezichtspunt kunnen ze andere aspecten voor het voetlicht brengen.

Zelf heb ik nogal veel moeite met "moeten, moeten, moeten......." Natuurlijk moeten we wel het e.e.a. in ons leven, maar de relatie met God houdt ook spontaniteit in, toch?

Als vrouw voor vrouwen als voor kinderen is een Bijbelstudie geven goed.
Alleen de vrouw mag aan de mannen geen Bijbelstudie geven.
Want dan zou je als vrouw boven de man stellen en onderwijs geven terwijl dit anders staat in Zijn Woord. Lees 1 Kor. 14:34,35.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 17:52
BerichtOnderwerp: Vrijheid van meningsuiting

Niet om de mens maar om de zonde die de mens doet is een gruwel in Gods ogen.

Laat hier aan Gods Woord geen water bij de wijn doen dat word dagelijks gedaan zolang de mens leeft alleen datgene wat hem of haar in straatje past. Zo werkt dit niet. Lees Openbarin 22:18,19. Kan daar ook geen zegen op rusten. Als je in Genesis lees moet het duidelijk zijn.
1e schiep God de man en vanuit de rib de manin vrouw eva.
Om tot hulpe te zijn van de man.
Laat het woord recht snijden als een 2 snijdend zwaard.

Wie daar verder niet gehoor aan wil geven en gewoon der eigen weg op wil gaan is ongehoorzaam aan Gods Woord.
Men wil dan alleen de dingen horen die ze graag willen horen de aangename Leugens dan als de onaangename Waarheid.
Lees 2 Tim. 3:14 t/m 4:5.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:46

DENNISS669 schreef:
Ok, dat antwoord respecteer ik! Niet dat ik er persoonlijk net zo over denk, omdat ik wel wat problemen zie, maar daar gaat deze topic niet over. Nu maar hopen dat er alleen vrouwen vragen overhouden in deze topic Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:32

Lees je Bijbel
en Bidt elke dag
zodat je Groeien mag.

<><
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:21

DENNISS669 schreef:
Dat snap ik, maar als ze dan vervolgens met vragen zitten, waar kunnen ze dan terecht?

Dat laat ik aan de mans persoon over. Misschien jij wel?

Want de man is wat aan de man onderwijs als uitleg mag/moet geven.

Dus als er vrouwen zijn die het ene of ander het niet weten mogen ze bij mij voor vragen terecht echter hoop ik dan de juiste antwoorden te geven.

Verder staan alle antwoorden in de Bijbel. Lachende smiley

Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 2 maart 2010, 14:30
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 14:14

ik heb dit niet zelf geschreven hoor.
Het is niet aan mij om een Bijbelstudie te maken daar zijn mannen voor.
Ik mag dit verder wel doorgeven zodat anderen er ook van kunnen lezen.
Van het directe duidelijke woord ja we moeten gehoorzamen aan Gods Woord. Alleen we willen het niet doordat we vast zitten in onze oude leven.
Maak je daarvan los en trek het nieuwe leven aan.
Dus ik vond de studie en wilde ook anderen mee geven.

Bron: www.toetsalles.nl

Hartelijke groet,

Anita

Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 2 maart 2010, 14:42
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 13:55

9. Gehoorzaamheid

9.1. Geloof en gehoorzaamheid horen bij elkaar

Romeinen 1:5 , 15:18 en 16:26.

Geloof zonder werken (zonder gehoorzaamheid) is dood.

Jakobus 2:26 (:14-26).

9.2. God verwacht gehoorzaamheid van ons

We moeten de bevelen en aanwijzingen van de Bijbel en de inner­lijke leiding van de Heilige Geest gehoorzamen.

“Weest daders van het woord” (Jakobus 1:22). We moeten doen wat er staat. Zo simpel is dat. We moeten de voorschriften van de bijbel nale­ven. De geboden van Jezus leren onderhouden. (Mattheus 28:19).

“Indien gij u door de Geest laat leiden” (Galaten 5:18).

We moeten de leiding van Gods Geest gehoorzamen. We moeten ons laten leiden.

9.3. Als je Jezus Heer noemt dan moet je daar ook naar handelen

Jezus Heer noemen, betekent dat, dat je Hem als Heer erkent. Als je Hem als Heer erkent dan moet je daar ook naar handelen, dan moet je Hem ook als meester gehoorza­men.

"Wat noemt gij mij Here, Here en doet niet hetgeen ik zeg" (Lucas 6:46).

Je hebt alleen het recht Jezus Heer te noemen, als je ook de intentie hebt om Hem te gehoorzamen.

9.4. Wie heeft Jezus lief?

Is dat degene die het meest gevoelig kan 'praisen'?? Dit zegt de Heer zelf ervan: "Wie mijn geboden heeft, die is het die Mij liefheeft ... " (Joh 14:21). Degenen die Jezus echt liefhebben zijn degenen, die Hem gehoorzamen. Je toont je liefde voor de Heer door Hem te gehoorzamen.

God wil geen offers, zelfs geen lofoffers!!!!, maar gehoorzaam­heid (1 Samuel 15:22).

9.5. Een belofte voor wie gehoorzaamt

Johannes 14:21.

Dit is ook een belofte voor wie gehoorzamen. Je zult Jezus leren kennen op een steeds diepere manier. "En Ik zal Hem openbaren"

9.6. Dagelijks je kruis opnemen, je leven verliezen, de prijs van ehoorzaamheid

"Hij zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij. Want een ieder die zijn leven zal willen behouden zal het verliezen, maar ieder die het verloren heeft om Mijnentwil, die zal het behouden."

(Lucas 9:23,24.)

Jezus roept ons op om Hem te volgen. Hem volgen betekent Zijn leiding accepteren. Jezus gehoorzamen brengt vaak vervolging in de één of andere vorm in ons leven. Als christen hoeven wij het lijden en het kruis niet op te zoeken, het komt vanzelf op onze weg als we Jezus gehoorzamen en belijden. Jezus gehoorza­men en openlijk belijden wekt vaak vijand­schap op. We hebben echter niet alleen te maken met vijandschap van buitenaf, we hebben ook nog de natuurlijke drang tot zelfhandhaving, de drang om voor onszelf te kiezen. Jezus gehoor­zamen houdt echter vaak in dat we tegen onze eigen natuurlijke verlangens in moeten gaan. Dan is zelfver­loo­chening nodig. Jezelf verlooche­nen is jezelf loochenen, d.w.z. jezelf ontkennen, geen rekening met jezelf houden, tegen je eigen natuurlijke verlangens ingaan.

Het tegengestelde van jezelf verloochenen is jezelf handhaven, kiezen voor zelfbehoud.

Je kunt Jezus niet volgen, als je niet bereid bent om jezelf te verloochenen, om het kruis op te nemen, om je leven te verliezen. Je leven verliezen kan in tijden van zware vervolging letterlijk het martelaarschap betekenen. Tijdens de christenvervolgingen in het Romeinse rijk kregen de gearresteerde christenen soms de keuze tussen aan de ene kant vasthouden aan Jezus, met als gevolg de dood, of Jezus vervloeken en offeren aan de keizer. Maar er is ook een subtielere manier om je leven te verliezen. In zekere zin verlies je ook je leven als je tegen eigen gevoel en wensen in, tegen je eigen drang tot zelfhandhaving, er toch voor kiest om Jezus te gehoorza­men. Jezelf verloochenen is op die manier ook een stukje sterven.

Je moet bereid zijn om als de Heer dat vraagt, je bestaan in deze wereld op te geven. Het gaat hier dus niet om zondige dingen die je los zou moeten laten, het gaat om normale dingen die bij dit leven horen.

In Lucas 9:23 is sprake van dagelijks je kruis opnemen. Zelfverloochening, jezelf verliezen, tegen jezelf ingaan, aller­lei op zichzelf niet verkeerde, natuurlijke verlangens opgeven als de Heer dat zo leidt, tegen je gevoel ingaan, is dagelijks nodig.

Een voorbeeld dat de bijbel zelf aangeeft is de keuze tussen vrede met je familie of vrede met Jezus, de keuze tussen Jezus volgen of doen wat je familie wil (Mattheus 10:34-39).

Ter illustratie enkele voorbeelden die ik in de praktijk ben tegengekomen.

Een jongeman kwam tot geloof en hij wilde zich laten dopen. Zijn vader zei: "Als jij je laat dopen dan wil ik nooit meer iets met je te maken hebben". Wat gaat die jongeman doen? Jezus gehoorza­men en daardoor het contact, de veiligheid en de support van zijn familie verliezen of Jezus niet gehoorzamen en al die dingen behouden.

Nog een voorbeeld. Er wordt iemand geroepen tot het oudste-zijn. Zo'n broeder heeft meestal een normale baan en een gezin. Als hij die roeping accepteert , betekent dit, dat hij naast zijn normale baan en zijn taak in zijn gezin er een zware taak bij neemt. Dat zal ten koste gaan van zijn vrije tijd, etc. Er wordt een offer gevraagd. Stel dat die broeder ook werkelijk door de Heer wordt geroepen tot die taak. Dan staat hij voor de keuze: "Zal ik de Heer gehoorzamen met als gevolg, dat ik allerlei normale dingen in dit leven los moet laten of zal ik mezelf handhaven en voor mijzelf kiezen. Zal ik het mezelf om Jezus wil moeilijk maken of kies ik voor een gemak­kelijk leven?"

Ik heb het getuigenis gehoord van een broeder uit de toenmalige Sowjet Unie. De Heer riep hem om het evangelie te verkondigen. In die tijd hield dat in, dat je vroeg of laat opgepakt en veroor­deeld zou worden. Hij had een gezin met een aantal kleine kinde­ren. Wat ging hij beslissen? Zou hij zijn tot nu toe redelijk ongestoorde leven met vrouw en kinderen op het spel zetten? Deze man heeft de weg van het sterven gekozen. Hij is de gevangenis ingegaan.

"die is Mij niet waardig" ( Matth. 10:37,38)

De Here stelt ons geregeld voor de keuze. De Heer spreekt ons ergens op aan door zijn Woord en Geest. Soms deinzen we misschien terug voor de prijs van de gehoorzaamheid. De Heer is echter streng: "Als je in diepe gemeen­schap met Mij wilt (blij­ven) leven dan moet je Mij gehoorzamen. Neem je kruis op en volg Mij. Gehoorzaam Mij of je raakt de diepe gemeenschap met Mij kwijt."

9.7. Kun je Jezus iets weigeren?

Kun je 'nee' zeggen tegen Jezus als Hij iets van je vraagt?

Doe het uit liefde en dankbaarheid jegens Jezus.

9.8. De basishouding - beschikbaar zijn voor de Heer

Here wat wil Gij dat ik doen zal?

Handelingen 20:10.

9.9. Het voorbeeld van de Here Jezus

Jezus heeft ook op dit terrein het goede voorbeeld gegeven door zijn gehoorzaamheid aan de Vader.

"Mijn spijze is de wil te doen desgenen, die Mij gezonden heeft"

Johannes 4:34.

"Ik doe altijd wat Hem behaagt" ( Johannes 8:29).

Gehoorzaamheid bracht de Here Jezus aan het kruis.

Fillipenzen 2:8.

Romeinen 5:19; Hebr 5:8.

Het ging de Heer ook niet altijd gemakkelijk af.

Lucas 22:42-44.

9.10. Nog enkele teksten/opmerkingen

"Wat Hij u ook zegt, doet dat" ( Johannes 2:5b).

Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Geen 'ja maar'. De opdracht van de Here Jezus aan de dienaars leek onzinnig. Vult de vaten met water, schept en brengt. Dat lost toch het probleem van het wijntekort niet op?

"de wil Gods van harte te doen" (Efeze 6:6).

Doe je Gods wil graag? Doe je Gods wil van harte?

God wil geen aktiviteit. God wil gehoorzaamheid. Je kunt van alles doen "voor de Heer" en toch niet datgene doen, wat God van jou wil, en toch niet datgene doen, waar God jou op aanspreekt.

Dit is het getuigenis dat God van David gaf: "Ik heb David gevonden, een man naar mijn hart, die al mijn bevelen zal vol­brengen" (Hand. 13:22). David was niet perfekt, verre van dat, maar dit was de gezindheid van zijn hart. David gehoorzaamde de Here God en als hij faalde en struikelde, bekeerde hij zich als God hem daarop aansprak. Zie het kontrast met koning Saul
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 13:04
BerichtOnderwerp: De nieuwe levenswandel

De nieuwe levenswandel
Ef.4

17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart.

19 Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid. 20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.

21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.

25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander. 26 Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan; 27 en geeft de duivel geen voet.

28 Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftige. 29 Geen liederlijk woord kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen. 30 En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing.

31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. 32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 01:36
BerichtOnderwerp: Wat wil je laten zien met je profielfoto?

ROBBEDOES873 schreef:
Als je zo op cm rond kijkt en zeker ook hier in het forum...
Zie je allerhande verschillende profielfoto's...
Waarom heb je nu juist die foto als profielfoto?
Oftewijl wat wil je laten zien met je foto??

Omdat gene wie ik werkelijk ben zoals ik eruit zie.
Dat als een lichtje graag wil stralen in deze donkere duisternis.
Blijf jezelf in wie je bent durf jezelf te blijven.

Ieder mens is uniek in Gods ogen dus jij ook Lachende smiley
We zijn allemaal een evenbeeld van onze Vader.
Ook al maken we dingen dat we dagelijks verkeerd doen.
De Here vergeeft ons 7x70 maal oneindig veel.
We zitten allemaal in de Leerschool.
Als we maar die smale weg ook maar willen bewandelen
Ja kan niet met je auto op een smale weg rijden
neej die moet je echt te voet belopen
Ja samen met Jezus Christus alleen
Onze ogen gericht houden op Hem
Met geheel je hart en verstand
Maak je keuze want spoedig
Komt Hij terug 5 voor 12
Op een tijd die je niet
Verwacht!!
<><
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 01:05
BerichtOnderwerp: Wanneer Liefde zich afscheidt van de Leer en Eenheid .......

Wanneer Liefde zich afscheidt van de Leer en Eenheid de Waarheid afwijst

Dr. John C. Whitcomb, Jr.1
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977.
Vertaling en voetnoten door M.V.

Leidende neo-evangelicals geloven dat het ons voornaamste voornemen moet zijn het leerstellig onderscheid te elimineren en de nadruk te leggen op eenheid onder hen die beweren gelovigen te zijn.

Een van de fundamenteelste ideeën van de hedendaagse filosofische en oecumenische evangelicals is dat liefde belangrijker is dan leer (doctrine). Zij zeggen dat doctrine verdeelt terwijl liefde verenigt. Wat zegt de Bijbel? Is het waar dat volgens het Nieuwe Testament liefde belangrijker
is dan leer of waarheid? In het zogenaamde liefde-hoofdstuk van 1 Korinthiërs 13 wordt ons gezegd:

“En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde [agapè]”
(1 Kor 13:13)

Sommigen zeggen dan: Deze woorden zijn duidelijk : liefde gaat boven alles! Maar als we dat hoofdstuk zorgvuldiger onderzoeken, dan ontdekken we dat daar ook waarheid wordt genoemd.
In vers 6 wordt ons gezegd:

“Zij [= de liefde] verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid” (1 Kor 13:6).

Met andere woorden: geloof, hoop en liefde zijn deugden maar waarheid bezit een geheel andere status. Waarheid is het referentiepunt, het fundament, de atmosfeer zonder welke de deugden zoals liefde helemaal niet kunnen bestaan.

Liefde verheugt zich in de waarheid. Waarom? Omdat zonder waarheid om ze te definiëren, te interpreteren, te leiden, te kanaliseren, liefde een totale ramp zou worden. Wij mogen waarheid niet op hetzelfde niveau plaatsen als de deugden. Deugden zouden verschrompelen als ze niet zouden bestaan voor de Waarheid.

Een voorbeeld: wij kunnen ons geen leven op deze planeet inbeelden zonder water. Water is absoluut essentieel voor leven, zolang het in zijn eigen kanalen blijft: meren, rivieren, aquaducten, buizen. Maar wanneer water losbreekt, oncontroleerbaar wordt, dan veroorzaakt het een van de grootste catastrofes die op aarde kunnen gebeuren. Van de ene kant is water dus een absolute zegen, maar van de andere kant kan het een totale ramp veroorzaken. Zo is het ook met liefde.

Gods definitie van liefde

Liefde zonder Goddelijke definitie (Gods geopenbaarde kanalen waarin liefde moet vloeien) wordt een bijzonder verschrikkelijk ding op aarde. Het kan miljoenen mensen vernietigen; het kan gereduceerd worden tot Satanisch sentimentalisme.

Liefde, zoals het door God gedefinieerd wordt, doet voor een persoon datgene wat voor hem het beste is, in het licht van de eeuwigheid, ongeacht wat het mag kosten. Om een of andere reden nu, wanneer het gaat om wereldevangelisatie, hebben vele mensen dat vergeten en zijn
ze vervallen tot sentimentalisme.

Beschouw sommige sleutelverzen die het onderscheid illustreren tussen liefde en Waarheid:

1 Dr. John C. Whitcomb, professor theologie en Oude Testament. Hij schreef samen met Dr. Henry M. Morris het bekende boek The Genesis Flood (1961); verder The World that Perished (1973), The Origin of the Solar System, The Early Earth, enz.2

“Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gij in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen; en zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken” (Joh 8:31-32).

Uiterste bevrijding kan enkel bereikt worden door totale onderwerping, onvoorwaardelijke overgave aan Waarheid. Hier staat niets over liefde.

Liefde gehoorzaamt de Waarheid

Er zijn er velen die vurig spreken over hun liefde voor Jezus Christus en voor verloren mensen. In Johannes 14:15, 21-24 zegt de Heer dat gehoorzaamheid aan de Waarheid de beste vorm van liefde is:

“Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart2 Mijn geboden … Die Mijn geboden heeft, en ze bewaart2, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelf aan hem openbaren … Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren2; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken. Die Mij niet liefheeft, die bewaart2 Mijn woorden niet …”

Dit is zoals wij zeggen dé vuurproef over liefde: gehoorzaamt een mens de geboden van de Heer Jezus Christus? Het maakt geen verschil uit hoeveel wij praten over liefde als wij Christus niet gehoorzamen. Het is gehoorzaamheid dat telt, geen woorden. Gehoorzaamheid zonder liefde is theoretisch mogelijk, maar liefde zonder gehoorzaamheid is in de praktijk
onmogelijk. Liefde zonder gehoorzaamheid is een surrogaat, een substituut voor Gods plan.

Liefde leert de Waarheid

Johannes 21 geeft een voorbeeld van een man die veel zei over zijn liefde voor Jezus, maar wanneer het op gehoorzaamheid aankwam, bleek die liefde er niet te zijn. Wanneer er druk werd uitgeoefend zakte zijn besluit in elkaar en hij verloochende zijn Heer. Na de opstanding
van Jezus, confronteerde onze Heer Petrus hiermee op liefdevolle wijze maar met de waarheid:

“… Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid3 Mijn lammeren …[3 x]” (Joh 21:15-17).

Hoe drukken wij liefde uit tot de Heer, overeenkomstig de les van deze confrontatie? Door Zijn schapen te weiden, hen te onderwijzen in al de raad Gods, zoals Hij ook beval in Zijn grote zendingsopdracht:

“… lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb” (Matt 28:19).

In Handelingen 20 vinden we een goed voorbeeld van een apostel die deze grote zendingsopdracht gehoorzaamde. Hij zei niets over liefde tot de Efeziërs in die passage. Maar hij vertoonde de bijzondere liefde van een discipel voor de Efeziërs. Wat deed hij voor hen? Zei hij:
ik hou van u, ik hou van u, ik hou van u? Hand 20:26-27 geeft het antwoord:

“Daarom betuig ik u op deze huidige dag, dat ik rein ben van het bloed van u allen. Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al de raad Gods”.

Liefde laat niets ongemoeid

Het resultaat was dat allen die in Asia verbleven, zowel Joden als Grieken, het woord van de Heer Jezus hoorden. Paulus baseerde zijn evangelisatie op gezonde leerstellige richtlijnen. Dat is Gods sleutel voor het evangeliseren van de wereld. Paulus hield daarbij geen blad voor de
mond:

2 Voor het woordje “bewaren” staat hier tèreó: in het oog houden, bewaren, in acht nemen (Prisma G/N). De King James Version vertaalt hier met keep: zich houden aan. 3 Gr. boskó: weiden, hoeden, voeden, verzorgen, in leven houden. (Prisma G/N). De King James Version zegt
hier terecht: “Feed my lambs”. 3

“Ik verwonder mij, dat gij zo haastig wijkende van hem, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie” (Galaten 1:6).

Dit was echter noodzakelijk, zoals hij in Galaten 4 zegt, om hen de Waarheid te kunnen vertellen. Galaten 4 leert ons hoe wij in liefde de volle waarheid kunnen spreken.

Bemerk de gaven die God aan de Kerk gaf, het Lichaam van Christus:

“En Hij heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars; tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing van het lichaam van Christus” (Ef 4:11).

Elk van deze gaven, in de vorm van een persoon, is een leerstellig persoon. Zij zijn allen volledig bepaald bij waarheid. Allen zijn volledig bepaald bij prediking, lering en het maken van discipelen, in het licht van de geopenbaarde waarheid. Er is in het Nieuwe Testament geen
enkele leer die suggereert dat liefde belangrijker is dan doctrine of waarheid.

Naar liefde wordt gerefereerd in Galaten 4:15, waar we lezen van het spreken van de waarheid in liefde. Liefde is de manier van Waarheid overbrengen. Liefde is de dienaar van waarheid. Liefde maakt het gemakkelijker de waarheid te ontvangen, ze te absorberen en te verteren.
Maar de waarheid mag er niet door gecamoufleerd of opzij gezet worden. Gods Waarheid kan nooit ‘aangepast’ worden, maar in de handen van menselijke boodschappers is ze een delicaat en kwetsbaar iets.

Liefde weerstaat alle vergif

Er is door de wetenschap geen enkel levend systeem bekend dat kan overleven zonder een ingewikkeld, nauwgezet en continu bruikbaar systeem om zichzelf te zuiveren van giftige stoffen. Dit is ook zo voor Gods Kerk. Het is voor geen enkele organisatie mogelijk om te overleven tenzij ze over een systeem beschikt om zichzelf te zuiveren van giftige invloeden.

Wij moeten ons herinneren dat we in een erg giftige omgeving leven. Wij zijn in de wereld van Satan gedompeld. We leven in bezet gebied. Hij heeft een voortdurende toegang tot elke dienaar van God via diens gevallen natuur. Hoe kan het relatieve succes van een christelijke
bediening dan geëvalueerd worden los van Gods onfeilbare Woord?

Liefde beschermt de kudde

Moedigde de Heer Jezus Zijn discipelen aan om met sympathie te luisteren naar andere religieuze leiders van die tijd? Zijn antwoord wordt gegeven in Mattheüs 7:15:

“Maar wacht u van de valse profeten, die in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven”.

Maar de neo-evangelicals in onze tijd zeggen dat wij ons moeten inlaten met liberale universiteiten en dito theologische colleges. Er is één ding erger dat verdeeldheid, en dat is vrede via compromis. Waarheid is oneindig belangrijker dan de valse eenheid van de wereld.

Liefde wijst wat fout is terecht

De Heer Jezus zei dat omwille van de waarheid zelfs families verdeeld zullen worden, opdat op zijn minst één van hen Gods waarheid zal bestendigen4.

4 Zie Jezus’ woorden in Matt 10:34-39: “Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen, om de mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn …” Vasthouden aan de waarheid brengt scheiding! 4

Paulus zei in Romeinen 16:17 iets over hen die tegen de waarheid zelf opereren:

“En ik bid u, broeders, neemt acht op hen, die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer, die gij van ons geleerd hebt; en wijkt af van hen”.

Indien wij de Heer Jezus eren en liefhebben zullen wij waken voor alles wat Zijn Waarheid kan neerhalen en daarom zullen wij zulke mensen mijden.

Een goede manier van leven of een goede leer wordt altijd besmet door een slechte omgeving of slechte banden. Het samenvoegen van goed met kwaad zal nooit het kwade ding verbeteren. Het goede wordt slechter en het kwade verbetert niet. Dat is hetzelfde als met een rotte appel in een mand. De slechte wordt nooit beter, maar de goede worden rot. Zie ook 1 Kor 15:33:

“Dwaalt niet, kwade samensprekingen5 [= omgang] verderven goede zeden”

Is het dan voor de leerstellige zuiverheid goed het stilzwijgen te bewaren omwille van wereldlijke kerkelijke eenheid? Dit is beslist een volstrekte verloochening van het geïnspireerde Woord van God.

[url]www.verhoevenmarc.be[/url]
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 00:06
BerichtOnderwerp: Wat is Geloof?

Wat is Geloof?

Pastor Larry DeBruyn, http://guardinghisflock.com/, 24-1-2010
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling, plaatje en voetnoot door M.V. Update 9-2-2010

Over de notie dat “Geloof gewoon!” alles is wat een persoon moet doen om gered te worden.
Het geloof van veel mensen in de kerk vandaag is ijl, en als het geloof ijl is dan is het ook ijdel. Zoals een van onze vrienden zegt: veel hedendaagse christenen lijken allen opgewonden te worden over opwinding (exited about exitement), en parallel met deze prikkels hebben veel belijdende christenen geloof in geloof (faith in faith). Geloofsgeloof … in wat, mag ik vragen? Geloof zal niet hoger rijzen dan het object waarop het geplaatst wordt. En geloven in geloof komt bij mij para-doxaal over. Bijbels geloof vraagt subjecten die geloven, en een object waarin geloofd wordt.

ik geloof
dat ik geloof
in het geloof
maar heb geen echt geloof
geloof ik

Eén moderne song prijst de deugdzaamheid van geloof. De songtekst leest: “Ik geloof dat voor elke druppel regen die neervalt een bloem groeit”.[1] Alhoewel zulke songteksten ‘upbeat’ en positief klinken, is de inhoud essentieel vals. Eén druppel regen produceert geen equivalente bloem. Lief-hebbers van bloemen mogen wensen dat dit zo ware, maar het is niet zo. Dit is één voorbeeld van een romantisch maar ijl geloof.

De Bijbel prijst de deugdzaamheid van het geloof van een bepaalde vrouw: “Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, omdat zij de verspieders met vrede had ontvangen” (Hebreeën 11:31). In het kader van de huidige verwarring over geloof moeten we eens kijken naar wat Rachabs geloof kenmerkte.

Vanuit het polytheïsme van haar Kanaänitische cultuur kwam Rachab te geloven in de ene God van Israël, de Heer Jahweh God. Zoals ze beleed tegenover de twee verspieders: “want Jahweh1, ulie-der God, is een God boven in de hemel, en beneden op de aarde” (Jozua 2:11). Rachab deed afstand van haar geloof in de heidense territoriale godheden van de Kanaänieten en vertrouwde in de solitaire God van Israël, Jahweh1 (Deuteronomium 6:4). Rachab wees polytheïsme af en verkoos monotheïsme. Zij schoof alle religieuze opties terzijde en stelde haar geloof in de ene God van Israël. “Maar zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij er is en dat Hij beloont, wie Hem zoeken …” (Hebreeën 11:6). Het geloof dat de Vader prijst is een geloof dat niet begint met geloof in geloof, maar met geloof in de “God boven in de hemel, en beneden op de aarde”. Dit impliceert dat geloof gelooft in Gods PERSOON.

Deugdzaam geloof gelooft ook in Gods BELOFTEN, of Zijn Woord. Rachab bevestigde tegenover de bespieders: “Ik weet, dat Jahweh1 u dit land gegeven heeft” (Jozua 2:9). Over welk land sprak ze? Antwoord: haar eigen land. Stel u voor, zij geloofde dat God haar land kon weggeven aan ande-ren, aan een ander volk (zie Genesis 12:7; 13:14-18; 15:18-21; 17:6-8; 26:1-5; 28:1-4). In zekere zin veroorzaakte Rachabs geloof in Gods Woord dat zij afstand deed haar eigen eigendomsrecht!

Alhoewel de berichten haar bereikten via mondelinge overdracht geloofde Rachab ook in de grootsheid van Gods MACHT waardoor Hij Israël had bevrijd uit Egypte. “Want wij hebben ge-hoord”, vertelde ze, “dat de HEERE de wateren der Schelfzee uitgedroogd uitgedroogd heeft …” (Jozua 2:10). Sommige christenen denken dat zij een geloof kunnen hebben dat ontdaan is van het miraculeuze. Maar zo’n geloof kan niet redden. Bijvoorbeeld: Christendom minus de miraculeuze opstanding van Jezus Christus is DOOD (zie 1 Korinthiërs 15:12-19). Reddend geloof belijdt “Jezus is Heer” en gelooft van harte “dat God Hem uit de doden heeft opgewekt” (Romeinen 10:9; vgl. Romeinen 1:4).

Tenslotte, vanuit het perspectief van de gelovige, eist waar geloof BEROUW. Thomas Scott schreef dat redelijkerwijs niet kan betwijfeld worden dat: “Rachabs geloof vergezeld ging met diep berouw over die zondige praktijken waaraan haar naam ‘Rachab de hoer’ was ontleend”. Rachab trouwde met Salmon en samen kregen zij de voorvaders van Koning David, de koninklijke familie waaruit Jezus de Messias is voortgekomen (Mattheüs 1:5). Waar geloof doet afstand van een vroegere zon-dige levensstijl (zie 1 Korinthiërs 6:9-11; Efeziërs 5:5; Galaten 5:21).

Waar geloof is niet “geloof in geloof” maar omarmt de persoon, beloften en macht van die ene en enige bijbelse God terwijl men berouwvol is in het aangezicht van Zijn heiligheid en gerechtigheid.

Eindnoot
[1] “I Believe!” Though performed by a number of artists, the author is unknown. Lyrics at: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20060828114836AAFJA4W.

www.verhoevenmarc.be
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324 (41)

BerichtGeplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:43
BerichtOnderwerp: Welke partij stem je op en waarom?

MARISKA601 schreef:
Ik zal mijn stem nooit meer naar het SGP laten gaan, gezien hun standpunt over vrouwen.
En er zijn heel wat SGP stemmers die ook voor hun vrouw stemmen, omdat ze vinden dat hun vrouwen niet mogen stemmen.
Vrouwen mogen van hun geen politiek bedrijven.

Het is ook niet aan de vrouw om in de kabinet te gaan.

De vrouw is meer de verleidster net als bij eva die adam verleide om dan toch die vrucht te eten terwijl de mannen meer standvastig zijn maar door de sierlijkheid van de vrouw tuimelen heel wat mannen in die strik.

Het staat zelfs lelijk voor een vrouw om meer te willen zijn dan als de man. Wat niet alleen geld in ambt of kerkeraad als dus ook in de kabinet.
1 Kor. 14: 34 en 35.

Een vrouw behoort zich rustig en nederig te houden in alle eenvoudigheid.
Een vrouw heeft genoeg taken alleen de vrouw is niet meer blij in de taak die ze mag doen en wil naar nog meer dingen streven. In die zin ben je niet alleen tevreden naar jezelf toe maar ook naar God toe.
We zouden als vrouwen meer dankbaarheid mogen tonen hoe we als vrouw zijn gemaakt zoals God het ook bedoelt voor heeft.

Hartelijke groet,

Anita
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van ANITA324
Ga naar pagina Vorige 1 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 Volgende
Pagina 27 van 31