Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:53
Onderwerp: chantage???
|
|
|
DAVID923 schreef: | waarom kopieer je die hele lap tekst voor een reactie van 1 zin, dat is zo irritant, dan moet ej steeds zo scrollen.
en jammer dat je zo die dat hele mooie stuk negeert en vraag naar gevoelens. |
Ik kopieër helemaal niets, maar druk gewoon op "reageren". Wat jij dus eigenlijk bedoeld is dat ik de reactie van degene waarop ik reageer zou moeten verwijderen (moeilijk he... gewoon zeggen wat je bedoeld).
En wat het stuk van Jan betreft: Er is in dit topic al meerdere malen gevraagd om bijdragen te schrijven waarin de eigen persoonlijke beleving wordt gegeven over dit topic. Het gaat hier juist om gevoelens en niet om theologische verhandelingen (zie eerdere vragen van Chat die het topic per slot van rekening in het leven heeft geroepen). Dus ik begin me af te vragen waarom jij deze discussie steeds probeert te verleggen naar andere dingen dan gevoelens en persoonlijke beleving. Kan het zijn dat jij het moeilijk vind om over jou eigen gevoelens en persoonlijke beleving te praten en je daarom gemakshalve maar verschuilt achter theologiën? Dat kan inderdaad heel wijsheid en krachtig over komen, maar realiseer je één ding: Je bent pas sterk als je je eigen zwakheid durft te laten zien en je kwetsbaar durft op te stellen naar anderen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:34
Onderwerp: Bijbels vermanen en ego.
|
|
|
HANNAH810 schreef: | I just did; mag ik ook koffie, thee is zooo slap daar houd ik mijn ego niet mee overeind!! |
Top, je bent terug. Enne.. koffie is er ook hoor. En zijn namelijk nog een paar echte koffieleuten van de partij (waaronder ik )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:33
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik zit op Hebreeuwse les maar dit is niet de vertaling van de grondtekst die je zo aanhangt David Jeugd van tegenwoordig maakt er ook maar van alles van als het hun uitkomt |
Ach weet je... pubers hebben wel eens het idee dat ze de wijsheid al helemaal in pacht hebben terwijl ze als ze 20 jaar verder zijn ontdekken dat ze toch nog heel wat te leren hadden op hun 15e.. Maar ja, je kunt ze nu eenmaal niet alles voorkauwen, sommige dingen moeten ze zelf ontdekken.
Gaan we het ook nog wel ff over hebben tijdens onze thee/koffiekrans Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:21
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Mag het ook de Viva of de Flow zijn???? En kunnen we ook eens even doorspreken wat komende zomer de mode wordt he? |
Lijkt me helemaal goed Willemijn.. Hoewel we natuurlijk ook een beetje rekening houden met de mannen die wel meegaan, juist omdat zij de wijsheid van vrouwen op waarde weten te schatten en genieten van het gezelschap van vrouwen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:15
|
|
|
MARTIEN579 schreef: | !tim 4;4 want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde; 1tim4;5 want het wordt geheiligd door het Woord Gods en door het gebed.
DAVID923 schreef: tim 4:6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.
met andere woorden; houd je medemensen dus voor dat zij als schepsel van God goed (genoeg) zijn, omdat zij geheiligd zijn in Hem; en je zult een goed dienaar van Jezus Christus zijn. soms geeft het duidelijkheid om een tekst in het verband te houden, waarin het geschreven is, David; anders maak je mensen kapot, in plaats dat je het koninkrijk van God opbouwt.
(als theologisch student of voorganger kan dat een leerpunt zijn. inhoudelijke dogma's raken mensen in hun denken, vorm van de boodschap kan mensen raken in hun hart; en zegt de Heere Jezus niet; "zoon, dochter; geef mij uw HART"?)
hannah810, tijd om mijn eigen acount weer te activeren??? |
Vooral doen Hannah... vooral doen!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:12
|
|
|
DAVID923 schreef: | mooi, veel plezier! kunnen wij weer serieus verder..
1tim 4:
6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat. |
Ja joh.. we zijn of lieve dames die beter een theekransje kunnen organiseren of we hebben onheilig oude vrouwenpraat. Ga vooral zo door met het beledigen van Gods kroon op de schepping.... En ach.. er zijn wel eerder in de Bijbelse geschiedenis mannen geweest die niet wilden luisteren naar wat een vrouw te vertellen had.. Blijkbaar was hun geloof daar te klein voor:
Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven. 10 Ze ging het nieuws vertellen aan de mensen die hem hadden vergezeld en die nu om hem treurden en rouwden. 11 Toen ze hoorden dat hij leefde en dat zij hem had gezien, geloofden ze het niet.
Begin ondertussen hoe langer hoe beter te begrijpen waarom God het nodig vond om toch ook nog een vrouw te maken nadat Hij de man had gemaakt...
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zaterdag 19 maart 2011, 09:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:01
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Er valt tenminste met hem ergens over te praten. Aldus Chatuliem.....
Met jou op dit moment niet Chatuliem.......Maar de toon is gezet en ik weet mijn plaats weer........ Het is dat ik liever koffie drink( dus geen theekransje) en me voorgenomen heb in de veertig dagen tijd wat mild te zijn.......... |
Ach Willemijn... eigenlijk ben ik ook meer een koffieleut, dus we zetten er ook gewoon een kannetje koffie bij hoor... Neem jij de Flair mee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:51
Onderwerp: vergeven
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | relatie, zal een rijtje opnoemen
vader - zoon / vader - dochter moeder - zoon / moeder - dochter broer - zus man - vrouw gehuwd, verkering, verloofd, ondertrouw enz. neven - nichten vrienden vriendinnen kennissen collegea buren kerkelijke relaties
en er zullen vast nog wel enkele varianten te bedenken zijn ....
.. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:19
Onderwerp: voorjaarswandeling
|
|
|
THOMAS968 schreef: | 168,5 km vanaf Ede, valt wel mee, toch? En vandaag was het weer beter dan op de Veluwe hoor. |
Sorry lieve mensen, maar t gaat mij niet lukken.. Mijn beppe (= oma op zijn fries) viert haar 90-ste verjaardag en jullie zullen ongetwijfeld begrijpen dat ik daar wil zijn... Wens jullie een hele fijne wandeling in die prachtige omgeving. En wees voorzichtig in de klimboom bij de zandvlakte
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:16
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Wel jammer dat ik hier weer het idee heb dat je de plank volledig misslaat... Meningsverschillen niks mis mee, maar dat stukje over lieve dametjes slaat echt helemaal nergens op !! |
Kom je ook mee naar ons theekransje Suus? Volgens mij ben jij ook heel lief en als je nu ook nog een schaaltje met koekjes meeneemt en een leuk damesblad komt het helemaal goed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:14
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
SOFIE807 schreef: | Aan alle mensen van CM , ook mijn hartelijke gelukwensen en een dikke proficiat met deze zesde verjaardag ... |
Hier sluit ik me graag bij aan. Dus ook namens mij van harte gefeliciteerd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:13
Onderwerp: Japan
|
|
|
[quote=DAVID923]anette en mariska:
en ja ze verdienen het wel die niet gelovige jappaners
Bah! Wat een verschrikkelijke uitspraak... Hoe haal je het in je hoofd om zoiets te vinden, laat staan te zeggen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:06
|
|
|
JAN786 schreef: | Laat Arjan Baan hier nou net over gesproken hebben gisteren:
"Overgrote deel zondagschristenen is naar de hel gegaan"
"Ik geloof liever in een onprettige waarheid, dan in een prettige vergissing. De hel is realiteit en we kunnen voor eeuwig verloren gaan als we weigeren de Heere Jezus in ons hart te laten." Dat stelde Arjan Baan gisteravond op een jongerenavond van Stichting JijDaar tijdens een preek die hier terug te luisteren is.
Baan: "Ik wil eerst graag enkele passages uit een preek van Jonathan Edwards lezen: 'Als je onbekeerd bent, ben je veroordeeld tot de hel. Ieder onbekeerd mens hoort in de hel thuis. Jij gaat beslist naar die plaats als je niet gelooft. De toorn van God brandt tegen jou en de put en het vuur is gereed, de vuuroven is gereed om jou te ontvangen, de vlammen gloeien en woeden, de duivelen staan klaar als gulzige hongerige leeuwen die hun prooi zien. Onbekeerde mensen lopen over de put van de hel die een rot deksel heeft. Het overgrote deel van keurige zondagschristenen die gestorven zijn, is ongetwijfeld naar de hel gegaan'," aldus Jonathan Edwards volgens Arjan Baan.
"Wat een aangrijpende boodschap is dit", betoogt Baan. "We leven in een tijd waarin we het wreed vinden om met mensen te spreken over dit helse vuur. Is het wreed dat ik vandaag deze waarheid verkondig? Als ik over een spoorlijn loop en ik kom bij een ravijn waar ik zie dat de spoorlijn over het ravijn is ingestort, is het dan wreed dat ik bedenk dat er over 10 minuten een trein aankomt met een feestende menigte? Is het dan wreed dat ik terugren en er alles aan doe om die trein te stoppen? Weet je wat wreed is? Als ik die feestende menigte niet waarschuw, maar bij het ravijn blijf staan, de trein het ravijn in zie storten, terwijl ik de wanhopige kreten van de mensen hoor."
Ben je nog steeds ongehoorzaam aan Gods woord? Ben je al tot geloof gekomen? heb je jezelf al overgeven aan de Zoon van God? Zo, niet dan rust de toorn van God nu nog op jou, je hoeft straks maar naar buiten te gaan en er hoeft een hersencel niet te functioneren, of een bloedvat te knappen of een auto van de verkeerde kant te komen en je slaat je ogen op in de eeuwige rampzaligheid. Buiten Jezus rust de toorn van God op jou. Ik roep jou vanavond op: kom tot Jezus, op het zelfde ogenblik zal de toorn van God niet langer op jou rusten. Mensen die niet geloven dreigen om te komen in de hel, maar ook zij die zeggen dat ze geloven maar niet bereid zijn om te breken met de zonde."
"Is er een escape naar de hel? In de hel is geen nooduitgang, daar zullen we moeten blijven voor eeuwig. Hier op aarde is het genadetijd, en die genadetijd gaat voorbij. Ik verkondig jullie dat er maar een ontsnapingsroute is, is er dan een middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen? Jazeker, daar is een middel, daar is een ontsnappinsroute, een weg tot behoud, een middelaar Gods tussen God en de mensen, Zijn Naam is Jezus, Hij is volkomen God en volkomen mens. Er is er Een die de straf op de zonde heeft gedragen. deze Middelaar, onze Heere Jezus Christus die ons van God tot een volkomen verlossing geschonken is. De Heere Jezus zegt: als jij verloren gaat, is dat niet omdat God je geen genade wilde schenken of omdat je niet uitverkoren was, dan is dat omdat jij niet hebt gewild. Er is echter voor iedereen een Uitweg, die uitweg is de Heere Jezus Christus."
bron: www.cip.nl |
Om Chat maar ff voor te zijn: wat is jou persoonlijke beleving wat betreft de vraagstelling in dit topic Jan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:02
|
|
|
[quote=MARYLIEN613]Xabia, Cross en Marylien, ik meld me ook aan voor het theekransje.. per slot van rekening ben ik ook best wel eens lief.. Neem de Viva wel mee ofzo.. Verder nog andere gegadigden voor t theekransje.. Verder zeg ik namelijk ook ff niets...
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zaterdag 19 maart 2011, 00:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 23:42
Onderwerp: Groningen, 20-40jaar? interesse?
|
|
|
ADELAAR559 schreef: |
Haha ....
Maar dames en heer ...... het was immers ook om polshoogte te nemen
Dank voor de reacties |
Vanavond nog bij Jasmyn gegeten (jawel lieve mensen het gaat goed met haar en ze vermaakt zich prima zonder CM). Zij wil ook wel mee naar een uitje in Groningen.. maar ja.. ook 40+ he. Dus Adelaar... de keus is aan jou: leeftijdsgrens opschroeven of wij gaan gewoon lekker met zijn tweeën op stap in Groningen.. hoewel.. misschien willen er wel meer 40+- ers met ons mee...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 21:38
|
|
|
[quote=DAVID923]Als de mensen de Bijbelse inhoud afwijzen, so be it...dat is tussen hun en God. Als ze de boodschap afwijzen of niet luisteren om mijn tekortkomingen en fouten, dan ben ik fout, maar de boodschap blijft staan.
Kleine correctie David: als mensen de boodschap afwijzen of niet luisteren om jou tekortkomingen of fouten dan ben jij niet fout! Dan mag dit voor jou een aanleiding zijn om na te denken over hoe jij de boodschap brengt, over jou manier van communiceren, maar het maakt jou absoluut niet tot een fout mens (wil je dat goed in je oren knopen). Leerpunten hebben allemaal...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 21:32
Onderwerp: De Kaartenbak.
|
|
|
Prachtig stuk Mary!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 21:30
|
|
|
[quote=DAVID923]lisa met alle respect (echt) het word een beetje een herhaling van zetten nu. Ik snap wat je bedoeld met beleving, en het verschil tussen je jeugd en de kerk waar je nu heen gaat.
En het is ook secundair al die doctrines, zolang de basis van het evangelie maar blijft, dat Jezus voor onze zonden is gestorven, en geloof in Hem de enige weg naar God is en redding. We moeten een zijn zoals in joh 17 word gebeden. MAAAAAAAAR, ook 1 in de juiste leer.(de basis dan , hoe men tot heil komt, niet de bijzaakjes) ik denk echt dat je te snel de kerkgeschiedenis aan de kant zet. waar wij als amateurs over van gedachten wisselen hier is echt al zo veel over nagedacht door broeders en zusters door de tijd heen. Er is zo diep gegaan.je kan er best van leren, ipv hier het wiel opnieuw uit te vinden. Ook is het naief om te denken dat die vooronderstelingen, de verschillen in leer niks met leer en leven te maken hebben. En zeker het Godsbeeld.
niet dat we offtopic gaan over die leer, dan moeten we er een apart topic van maken.
Met alle respect David... het steeds aanhalen van verschillen in de leer.. is in feite ook een herhaling van zetten he.. Overigens ben ik niet bezig om het wiel opnieuw uit te vinden hoor, don't wurry. Ik weet dat het wiel al lang uitgevonden is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 21:17
|
|
|
[quote=DAVID923]Om maar een simpel voorbeeld te geven in je bijdrage ga je er steeds vanuit dat het de mens is die kiest, hoe wat waar en wanneer hij gered word door God, ik denk dat je de vrije wil van de mens zwaar onderschat.
Even voor alle duidelijkheid David: ik ga ervan uit dat God als eerste voor ons kiest. Als dat in jou beleving niet duidelijk wordt uit mijn bijdragen, dan bij deze. Immers: "Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad" 1 Johannes 4, 19.
Verder blijf ik erbij dat liefde vrijwillig is. Juist daarom heeft de mens de keuze om God wel of niet lief te hebben. Maar om die keuze te kunnen maken is het wel essentieel om God eerst te leren kennen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 21:07
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik ben het wel eens met wat je schrijft, Lisa. Behalve dan met het volgende uit je betoog.
"Wat wij zeker weten is dat de mensen die niet geloven veroordeeld zullen worden. Maar geloven is en blijft een vrijwillige keuze die niet afgedwongen kan of moet worden door donderpreken over veroordeling en hel.[/quote]
Zo klinkt het net alsof we moeten geloven en zoniet worden we gestraft. Dan spreken we over een God die de mensen niet vrijlaat in zijn of haar keuze. Een god die eisen stelt zoals het ook gebeurt in een dictatuur en dat is iets wat Hij juist niet wil doen. Hij vraagt ons om te leven zoals Jezus het ons voordeed. En indien we daarin toestemmen en door de doop en het vormsel de 'oude mens' afleggen en ons bekleden met de 'nieuwe mens' dan gaan we een verbintenis aan die iets (veel) van ons vraagt. Indien wij dan als gedoopte gelovige keer op keer in de fout gaan zal ons een louteringsproces wachten. Een proces, dat misschien niet leuk zal zijn, om ons te ontdoen, te zuiveren van de zonden die we begingen. Een proces dat ons uiteindelijk de toegang zal verschaffen tot de hemel. De uittocht (ons sterven), de doortocht (ons louteringsproces) en de intocht (onze thuiskomst in het Vaderhuis).
Frank |
Ha ha ha.. als je mijn bijdrage in haar totale context leest, zul je zien dat onze meningen wellicht niet zo ver van elkaar afwijken. Allereerst geef ik keer op keer aan dat geloven wel degelijk een vrijwillige keuze moet zijn, dus niet een keuze die gemaakt wordt uit angst voor veroordeling. Ik (en jij) kan er echter niet om heen dat in de Bijbel wel degelijk wordt gesproken over veroordeling van ongelovigen.
Dat betekent niet dat ik God zie als iemand die eisen stelt. God houdt van ons en wil heel graag dat die liefde wederzijds is. Maar Hij dwingt ons nergens toe. Het is en blijft een vrijwillige keuze om te geloven, om hem lief te hebben, om de genade te aanvaarden die Jezus aan het kruis voor ons heeft bewerkstelligd en inderdaad om het voorbeeld te volgen dat Jezus heeft gegeven in de tijd dat Hij hier op aarde leefde.
Je hoort mij ook nergens zeggen dat het keer op keer in de fout gaan geen consequenties heeft. Keer op keer zondigen brengt schade toe.. aan anderen, maar juist ook aan jezelf. Dat is waarom God teleurgesteld, verdrietig en boos wordt als wij keer op keer zondigen, want Hij heeft iets voor ons in gedachten wat zoveel beter is dan dat. Maar Hij zal niet ingrijpen, Hij zal niets afdwingen. Hij laat niet los, omdat hij van je houdt, maar Hij wacht af en hoopt dat je uit liefde terug keert naar Hem, omdat er een punt komt waarop je toch beseft dat het leven met Hem zoveel beter is dan het leven zonder Hem, juist omdat Hij vanaf het begin af aan met jou het goede, volmaakte en volkomene op het oog heeft gehad.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 19:54
|
|
|
DAVID923 schreef: | @ leonard en lisa over jullie discussie, ik vond het stukje van leonard eigenlijk PERFECT. zat niks onBijbels tussen. Het kruis is niet alleen een teken van hoe zondig en gevallen we als mens zijn dat zulke gruwlijke maatregelen nodig waren, het ''gewicht der zonde'' zoals anselmus zegt zullen we nooit kunnen bevatten, maar zo ook God zelf gevende en op offerende liefde ook niet, want die is even goed te zien in wat er op golgotha gebeurde.
Verder zie ik ook precies waarom vele discussies langs elkaar heen lopen, dat komt door sommige vooronderstellingen die ons Gods Beeld bepalen. De calvinistische/gereformeerde en de evangelische/pinkster leer, dus augustus versus pelagius, luther versus erasmus en Gomerus/calvijn tegen Arminius. De over de verschillen en ruimte tussen god en de vrije wil van de mens. zie ook leren die eruit voortvloeien als de predestinatie. daar is waar hier de schoen wringt. En dat zijn onderwerpen waar al eeuwen over is gepraat en boekenkasten van vol geschreven zijn. Ben er zelf ook niet uit, zelfs niet naar lange studie over die onderwerp, maar neig toch op vele onderwerpen naar de calvinistische kant. Bewust, niet soor de paplepel of opvoeding/traditie, maar door eigen studie, net als de christenen in berea.
Had er ooit een topic over, met de conclusie van mijn persoonlijke studie, maar kan dat topic niet meer vinden en omhoog bumpen. |
Ik kom van oorsprong uit de gereformeerde/pkn-kerk en ik ben twee jaar geleden "bij toeval" in een evangelische gemeente terecht gekomen waar ik vorig jaar ook ben gedoopt door onderdompeling. En het klinkt flauw David, maar ik heb niet zoveel met al die verschillende leren....
Voor mij is er maar één echte waarheid en die staat in de Bijbel, niet in allerlei boeken van Augustus, Pelagius, Luther, Erasmus, Gomerus, Calvijn, Arminius etc. etc. Ook voor mij geldt dat de manier waarop ik geloof, dat de relatie die ik met God heb is niet door de paplepel ingegoten. Wij hebben dan wel deels een christelijke opvoeding gehad, maar van huis uit hebben we juist ook heel sterk geleerd om niet alles vanzelfsprekend voor waar aan te nemen, ook niet wat de dominee zei. Wij zijn juist enorm gestimuleerd om zelf op onderzoek uit te gaan, om te toetsen wat anderen zeiden, om erover na te denken, juist ook door erover te discussieren. De manier waarop ik geloof, heeft alles te maken met een hele hoop studie naar wat er nu eigenlijk in de Bijbel staat, door Bijbelstudies te volgen, door met anderen te praten, maar bovenal door zelf heel veel in de Bijbel te lezen. En ja, ik neem de Bijbel letterlijk, van kaft tot kaft in haar gehele context. De relatie die ik heb met God is te vergelijken met hoe ik als kind aan keek tegen God. En nee.. ook dat komt niet door mijn opvoeding, want mijn moeder heeft jarenlang een soort van angst-geloof gehad. Ik heb van jongsaf aan een hele andere relatie gehad met God dan haar, maar ook dan mijn broers en zusje.. Geen idee hoe dat kan. Het gekke is ook dat mijn broerje en mijn zusje altijd actief gebleven zijn binnen de kerk.. terwijl mijn ouders daar al lang niet meer komen, net als mijn oudste broer. Van ons gezin ben ik de enige die ook nu weer een hele bijzondere relatie met God heeft, iets wat ik jarenlang kwijt ben geweest en sinds twee jaar heb hervonden puur en alleen doordat ik weer heel actief ben gaan zoeken naar de band die ik als kind met hem had. Dus nee, ik kan mijzelf niet zien als iemand bij wie het geloof dat zij nu heeft met de paplepel is ingegoten. En nee, ik wil mijzelf niet zien als iemand die een bepaalde leer aanhangt. Door de manier waarop ik geloof voel ik mij wel meer thuis in een evangelische kerk, maar dat heeft vooral met de beleving te maken. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat andere kerken minder goed zijn of dat mensen binnen andere kerken mindere christenen zijn. Volgens mij is dat volstrekte onzin: alle kerken zijn een filiaal van één grote gemeente van Jezus Christus. Wel vind ik het jammer dat er kerken zijn die meer nadruk leggen op een mogelijke veroordeling, terwijl ik in de Bijbel lees dat de veroordeling geldt voor de ongelovigen. Daarom vind ik dat de gelovigen verteld moet worden dat God van hen houdt, dat Hij het beste met hen voor heeft en juist daarom leefregels heeft ingesteld, opdat zij niet beschadigd raken. Maar ook dat Jezus naar aarde is gekomen om ons te verlossen van veroordeling wegens zonde. En dat wij dus niet gebukt hoeven te gaan onder schuld en schaamte op het moment dat wij inzien dat wij de genade die God ons heeft geschonken in dankbaarheid aanvaarden en vervolgens onze best gaan doen om ons leven anders in te richten. Dat gaat met vallen en opstaan, dat is waar. Maar God wil juist graag een helpende hand toereiken aan hen die vallen, omdat hij hen lief heeft. Voor mij is dat de essentie van het evangelie, niet de angst voor veroordeling. Alleen op die manier kun je daadwerkelijk leven in de vrijheid die Christus heeft bewerkstelligd. En nee, ik zeg dus niet dat je zonde met de mantel der liefde moet bedekken. Ik zeg dat je elkaar mag vragen waarom.. zonder elkaar te veroordelen. Nogmaals.. God beslist wie veroordeelt wordt en waarom. Wat wij zeker weten is dat de mensen die niet geloven veroordeeld zullen worden. Maar geloven is en blijft een vrijwillige keuze die niet afgedwongen kan of moet worden door donderpreken over veroordeling en hel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 19:22
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Begrijp werkelijk niet op Bijbelse gronden waar je de tweedeling mee rechtvaardigt. Kan heel ver mee gaan ....en natuurlijk kennen wij dat God liefde is ....en tevens ook barmhartig en genadig, maar als wij blijven volharden in het overtreden van zijn regels, wat dan?? |
Beter lezen Leonard: Maria stelt juist dat zij die tweedeling niet begrijpt, dus zij kan die uiteraard ook niet rechtvaardigen.
Wat jou vraag betreft met betrekking tot het blijven volharden en overtreden van zijn regels.. ik denk dat je de persoon die dat doet, moet vragen waarom hij dat doet. Het is niet aan ons om diegene te veroordelen, maar een waarom-vraag kan hem of haar wel tot nadenken zetten. Want zoals ik al eerder in mijn posts aangaf: de leefregels die ons zijn gegeven, zijn ons vanuit liefde gegeven.
Als wij die regels steeds maar blijven overtreden, dan raakt onze hemelse Vader uiteraard teleurgesteld, wordt hij verdrietig en waarschijnlijk ook boos. Hij zal ons daar niet van weerhouden, maar Hij zal zich ongetwijfeld afvragen waarom wij doen wat we doen.... terwijl ons dat alleen maar pijn, verdriet, teleurstelling, angst en schaamte oplevert. Ik denk dat God iemand dan niet loslaat, maar afwacht en hoopt... Want God blijft wel van die persoon houden. Hij zal zich echter niet opdringen. Als er een moment komt waarop iemand tot inkeer komt, zal God hem als een verloren zoon met open armen ontvangen. Maar die persoon moet daar wel zelf voor kiezen.
Ik spreek geen veroordeling uit over mensen die daar niet voor kiezen. Dat laat ik liever aan God zelf over. Het enige wat wij kunnen doen is die mensen vragen waarom zij doen wat zij doen, terwijl ze weten dat ze Degene die intens van hen houdt en het beste met hen voor heeft daarmee verdrietig maken, juist omdat zij op die manier niet tot volle bloei kunnen komen, dat ze dus in feite zichzelf tekort doen. Maar mensen bang praten.. sorry maar ik denk gewoon niet dat dat de juiste weg is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 18:46
|
|
|
DAVID923 schreef: | @Lisa
Je zoekt goed de bijbelse balans, en ben het met je eens. God werkt bij een ieder anders, maar uit eindelijk is er het he;e evangelie....voor een ieder.
je schreef:
Dat denk ik niet, in een gesprek of situatie opent God deuren. Niet als een olifant in een porseleine kast gaan donder-preken, maar bruggen bouwen en dan wel het Hele evangelie vertellen, zonde en het kruis zijn dan onmisbaar, als het al niet de essentie is.
Neem een paulus, die was in boeien, en hoe verleidelijk was het voor hem niet om te zeggen wat de hoorder wou horen in de onderstaande tekst? Die had zijn lot in handen. maar.....
hand 24:
22 Maar Felix, die zeer goed van de weg op de hoogte was, verdaagde hun zaak en zeide: Zodra de overste Lysias komt, zal ik in uw zaak een beslissing nemen; 23 en hij beval de hoofdman hem in bewaring te houden, maar minder streng, en niemand van de zijnen te beletten hem van dienst te zijn. 24 En na enige dagen kwam Felix daar met Drusilla, zijn vrouw, die een Jodin was, en hij liet Paulus roepen en hoorde hem over het geloof in Christus Jezus. 25 Maar toen hij sprak over rechtvaardigheid en ingetogenheid en het toekomstig oordeel, werd Felix bevreesd en antwoordde: Ga voor heden heen; wanneer ik nog eens gelegenheid heb, zal ik u wel weder ontbieden. |
Hoi David. Ik ben het met jou eens als je zegt dat in gesprekken over het evangelie altijd gesproken moet worden over zonde en het kruis. Juist doordat Jezus voor ons is gestorven aan het kruis, zijn we immers verlost van de zonde.
Waar ik op doel is dat je het evangelie niet moet verkondigen door mensen bang te praten voor veroordeling als zij niet gaan geloven. Dan is er in mijn optiek sprake van dwang, noem het voor mijn part chantage. Ik meen dat mensen God in de eerste plaats moeten leren kennen als iemand die hen ongelofelijk lief heeft, dat Jezus juist daarom naar aarde is gekomen om ons te verlossen van een veroordeling van zonde. Die verlossing kan alleen worden verkregen door te geloven, door een relatie met God aan te gaan, uit liefde omdat Hij ons als eerste heeft lief gehad.
Als mensen God dan leren kennen als iemand inderdaad een aantal regels heeft gegeven, juist omdat Hij het beste met hen voor heeft, dan gaan zij zich hopelijk ook realiseren dat christen zijn niet betekent dat je van alles moet en van alles niet mag omdat je anders veroordeeld wordt. De veroordeling is voor ongelovigen. Voor gelovigen is er genade en verlossing van zonde. Het allerbelangrijkste wat mensen vervolgens moeten weten, is het gebod wat Jezus het belangrijkste heeft genoemd: dat je God moet liefhebben met heel je hart, heel je verstand, heel je ziel en heel je kracht en je naaste lief hebt als jezelf.. Mensen die dat gaan toepassen, ervaren dat het hoe langer hoe meer een automatisme om te leven volgens de leefregels die ons gegeven zijn. Die worden juist dan niet ervaren als beperking van vrijheid, maar bieden een enorme vrijheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 16:24
|
|
|
MARIA576 schreef: | Lisa, volgens mij heb je het in dit stuk én het vorige stuk bijzonder goed verwoordt. Duidelijker kan volgens mij niet. Wat ik niet zo goed begrijp is de tweedeling die sommigen maken: Liefde versus Wraak/straf. Het één: de Liefde, is niet álleen maar 'onder de kin kietelen'...en het ánder: wraak/straf is nooit zonder de Liefde. Trouwens, ik gebruik zélf liever het woord: correctie. Voor onszelf kunnen we heel goed begrijpen dat Liefde en correctie hand in hand gaan. Wij kunnen onze kinderen niet opvoeden, leiden naar volwassenheid en tegelijkertijd álles maar goed vinden wat ze doen of zeggen! (ik niet althans, soms moet ik ook beslissingen nemen die mijn kinderen helemaal NIETS vinden..en toch doe ik het voor hén, omdat ik zie dat als ik hen hun gang laat gaan, ze gewoon de verkeerde keuzes maken!) Een familielid van me zei ooit eens: 'jij mocht zowat niets van je ouders, maar ik mocht álles...ze vonden alles goed en dát heb ik ze héél erg kwalijk genomen! Hadden ze me maar meer regels gegeven want nu ben ik járen bezig geweest om de grenzen van mijn leven te zoeken en bepalen' Ik zal nooit vergeten dat ze dit tegen me zei en het geeft volgens mij ook heel goed aan wat Liefde werkelijk is. Liefde is het állerbeste willen voor iemand. Zoals God het allerbeste voor ons wil, ja zelfs zóver is gegaan, dat Hij door de dood héén is gegaan, voor onze zonden. Het heeft God altijd bedroeft, als de mensen zich van Hem afkeerden en zondigden. Toch wilde Hij steeds opnieuw beginnen met ons. Elke keer weer! Soms was er tucht en opvoeding voor nodig...maar wél met het doel om ons mensen te doen omkeren van het verkeerde pad en het énige waarachtige pad, het pad dat tot leven leidt, weer op te gaan. Regels? Zijn dat beperkingen? Nee, eerder een kader waarbinnen je veilig mag leven, wetend dat het goed voor je is. Regels brengen ook rust..(als het goed is) en duidelijkheid. Als ik, als wij geloven..dat HIJ dé Weg en dé Waarheid is...mogen we er gerust vanuit gaan dat zijn Liefde en al wat HIJ van ons vraagt, bedoeld is om te léven, écht te leven en vrij te zijn. |
Thx meid, ben het ook helemaal met jou eens, prima aanvulling
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 10:28
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je kan het met David niet eens zijn maar er is wel een grote categorie mensen die wel zo gelooft! Ga de Bible Belt maar eens langs en je zult het tegen komen.......De Bijbel letterlijk nemen en de rest van de wereld is afdwalende, zondig enz..... Ik denk dan weleens: wie steeds omhoog kijkt vergeet de aarde........ Maar ook dat is een manier van geloven en soms niet te bevatten als je anders denkt..... Geloven is voor mij niet bedoeld om mensen in angst en schuld gevangen te zetten en klein te houden, maar juist om gelukkig te zijn. Maar dat is mijn beleving.....en wie ben ik om te oordelen als mensen dat anders beleven? Is het ook niet zo dat we misschien ook dat 'heel'moeten laten? |
Ik heb heel lang gedacht dat je de Bijbel niet al te letterlijk moet nemen, maar moet interpreteren naar deze tijd. Tot ik tot het inzicht kwam dat de Bijbel juist heel goed toepaasbaar is in ons dagelijks leven en me ben gaan realiseren dat ik de Bijbel in haar gehaal, in de totale context juisst letterlijk moet nemen om de essentie van het totale evangelie te kunnen bevatten en te begrijpen. En juist door dat te doen, ben ik tot het inzicht gekomen dat wij niet in angst en schuld gevangen hoeven te zitten, maar juist vrij mogen zijn van angst, schuld en schaamte juist omdat Gods plan met ons volkomen anders is. Hij wil inderdaad dat wij gelukkig zijn, dat is precies waar het om gaat. Juist daarom heeft Hij ons leefregels gegeven die ons kunnen beschermen tegen het branden van onze vingers, juist daarom wil hij ons genezen, herstellen, vergeven. Juist daarom is Jezus naar aarde gekomen om ons te verlossen van de zonde. Hij heeft ons gewoon ongelofelijk lief en wil niets liever dan dat ook wij Hem liefhebben en anderen vertellen over Zijn liefde en genade. Want God houdt van alle mensen en wil graag dat iedereen gered wordt. De mensen die niet tot het geloof komen zullen buiten de boot vallen, daar is de Bijbel heel duidelijk over. Dat is niet omdat God dat zo wil, dat is omdat die mensen niet anders willen. God laat hen de keuze, maar vraagt wel van ons om ervoor te zorgen dat zij een keuze kunnen maken door hen te vertellen over Hem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 10:15
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Het Chantage
Het begrip chantage krijgt nu een andere dementie en waarin de liefde van Christus jegens ons centraal staat.Begrijp wel dat de liefde van Christus en dus God centraal staat in de beleving van veel Christenen, maar er word nu ook in wezen de essentie voorbij gestreefd van het ware geloof.
Het is duidelijk dat jij de essentie van mijn bijdrage niet hebt weten te pakken. In mijn bijdrage gaat het er in de allereerste plaats om dat mensen niet gedwongen of gechanteerd moeten worden om God lief te hebben en om zich te houden aan zijn geboden, uit angst voor hel en verdoemenis. Zodra er sprake is van dwang of chantage is er immers geen sprake van een vrijwillige keuze. Als mensen denken dat God alleen maar van hen houdt als ze maar volgens de wetten en regels proberen te leven, proberen ze op die manier Zijn liefde af te dwingen. Dat heeft geen zin, net zo min als het zin heeft om je in een relatie volledig aan te passen aan de ander, zodat hij of zij maar bij jou blijft. Dan ontstaat er een krampachtige vorm van houden van... voor zover je van houden van kunt spreken in zo'n geval.
Je hoeft Gods liefde niet af te dwingen. God houdt namelijk al van je, hij neemt je zoals je bent en wil het beste voor je. En ja, God heeft leefregels ingesteld. Dat heeft hij niet gedaan omdat Hij ons wil beperken in ons doen en laten, maar juist omdat Hij ons tot volle bloei wil zien komen. Die leefregels zijn namelijk bedoeld voor ons welzijn, om te voorkomen dat wij beschadigen door pijn, verdriet, teleurstelling, angst en schaamtegevoelens. Er is geen mens die daar niet mee te maken krijgt, door wat hem overkomt of door wat hij zich laat overkomen. Juist daarom was het zo belangrijk dat Jezus als Verlosser naar de wereld is gekomen.
"Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden..." ROMEINEN 1:18
Je kunt het misschien met de mantel liefde alles bedekken maar de bovenstaande Bijbeltekst geeft toch duidelijk aan dat waar deze dingen zich afspelen er toch sprake is van een toornig God die jegens hem ongehoorzaam zijn.
Ik weet niet of je hiermee doelt op mijn bijdrage, maar als dat zo is raadt ik jou aan om die nog een keer heel goed door te nemen. Ik zeg namelijk juist niet dat je alles met de mantel der liefde moet bedekken.... Wat ik zeg is dat je naarmate je groeit in het geloof en in een levende relatie met God, je ook zult inzien dat het bij geloven niet gaat om van alles moeten of juist niet mogen. Ouders hebben het beste met hun kind voor en zo heeft ook onze Vader in de hemel het beste met ons voor. Juist daarom heeft hij ons leefregels gegeven. Op het moment dat we daarvan afwijken, kan God wel degelijk verdrietig, boos of teleurgesteld worden. Dat betekent echter niet dat Hij het ons niet wil vergeven en ons niet wil helpen om weer uit de problemen te komen die dat veroorzaakt, opdat wij het een volgende keer anders aan kunnen pakken. Bovendien is de essentie van het ware geloof niet dat je je moet houden aan allerlei wetten en regels, maar juist dat je Jezus hebt leren kennen als jou Verlosser.
Wat betreft de Bijbeltekst die je noemt: lees die ook nog maar een keer over in haar totale context vanaf vers 16: Daaruit blijkt dat Gods reddende kracht is voor allen die geloven. De toorn van God geldt voor de goddelozen en onrechtvaardigheid. Let wel, ook hier geldt: God zal zelf wel over hen oordelen, dat hoeven wij niet te doen. Dat is niet de opdracht die wij hebben gekregen, toen Jezus zei "maak alle volken tot mijn discipelen.."
Hij komt in heerlijkheid en kracht, "Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn. Dewelken zullen tot straf lijden het EEUWIG VERDERF, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,..." 2 THESSALONICENSEN 1:8-9
In deze Bijbeltekst geeft God aan die God niet kennen een eeuwig verderf te wachten staat. Daarin zie toch het oordeel Gods. Ook hier gaat het weer om mensen die God niet kennen. Nogmaals: wij hebben de opdracht om mensen te vertellen over God, dat staat buiten kijf. De mensen die God niet willen kennen, zullen inderdaad veroordeeld worden, ook daar is geen discussie over mogelijk. Maar die worden veroordeeld door God zelf. Tegen ons zegt Jezus: als zij niet willen luisteren, schud dan het stof van je voeten en ga verder naar mensen die wel willen luisteren. Hij zegt in geen geval dat je dan maar hel en verdoemenis moet gaan preken om ervoor te zorgen dat mensen zich gedwongen voelen om maar te gaan geloven uit angst.
"Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen? Ik zeg u: Neen zij; maar INDIEN GIJ U NIET BEKEERT, ZO ZULT GIJ ALLEN INSGELIJKS VERGAAN." LUKAS 13:4-5
Lees ook deze bijbeltekst nog maar eens in haar totale contekst Leonard. In feite gaat het hier om mensen die bij Jezus komen omdat zij menen dat andere mensen grotere zondaars zijn dan andere mensen: Er waren op dat moment ook enkele mensen aanwezig die hem vertelden over de Galileeërs van wie Pilatus het bloed vermengd had met hun offers. 2 Hij zei tegen hen: ‘Denken jullie dat die Galileeërs grotere zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat ze dat ondergaan hebben? Wat ook hier geldt is dat Jezus feitelijk zegt dat je niet moet oordelen over anderen. Als er een oordeel geveld moet gaan worden zal God dat wel doen.
Angst Hel en Verdoemenis wordt gemakshalve in de chantage verweven, maar in de bovenstaande tekst kunnen wij niet om heen. Je rukt de tekst uit haar verband.
"Want dit weet gij, dat geen hoereerder (of overspelige) of onreine of gierigaard, die een afgodendiener is, erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus en van God. DAT U NIEMAND VERLEIDE met ijdele woorden; want OM DEZE DINGEN komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid." ÉFEZE 5:5-6
"Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam." 1 KORINTHE 6:18
Ook ons lichaam een evenbeeld van God is een tempel en zoals je ziet is er in de bovenstaande teksten komt duidelijk naar voren hoe wij met ons lichaam om moeten gaan, want anders zullen wij niet het Koninkrijk Gods kunnen in gaan.
Wat betreft de teksten uit Korithe en Efeze: je doelt hiermee op de leefregels die door God zijn ingesteld. Ik denk dat ik ook hier heel duidelijk over ben geweest in mijn bijdrage: als je daadwerkelijk een levende relatie met God krijgt en tot de ontdekking komt dat alleen Hij weet wat goed voor jou is, ga je uit liefde voor hem het voorbeeld van Jezus volgen. Dat gaat met vallen en opstaan en is een kwestie van groeien in het geloof. Maar er komt een moment dat je inziet dat de leefregels die God ons heeft gegeven, juist bedoeld zijn omdat hij het beste voor ons wil. Lees het stuk in mijn bijdrage over het kind bij die kachel dus nog maar eens door.
De liefde en de relatie met de Hemelse Vader die Lisa zo mooi heeft verwoord is in grote lijnen waar maar de keerzijde is toch ook het oordeel Gods en de keuze tussen die in Hem geloven en waarachtig deelgenoot zijn van het Eeuwig Leven van de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde of anders het Eeuwig Verderf en dus de Hel[/i] |
Heel simpel Leonard: het oordeel Gods geldt voor de mensen die niet geloven. Als je hen echter probeert te bereiken door hel en verdoemenis te preken, door hen op die manier te dwingen om in God te gaan geloven, zul je sowieso de plank mis slaan. Je creeërt dan angstgevoelens, in plaats van dat je mensen helpt om God te leren kennen als een God van liefde en genade. God wil niet dat wij hem dienen uit angst. God wil dat wij hem dienen uit liefde voor Hem, uit het diepe besef dat alleen Hij weet wat goed voor ons is en dat we ons juist daarom proberen te houden aan de leefregels die Hij heeft gesteld. En nee, daarmee bedek ik juist niet alles met de mantel der liefde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 00:58
Onderwerp: Groningen, 20-40jaar? interesse?
|
|
|
ADELAAR559 schreef: | Hallo allemaal .....
Even om polshoogte te nemen...... wie komt uit Groningen, is tussen de 20 en de 40 jaar oud en voelt iets voor een uitje hier in de buurt?
|
Nou leuk dan... wordt er weer eens iets in Noorden georganiseerd.. mogen we niet mee omdat we te oud zijn..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:09
|
|
|
Allereerst vind ik het bijzonder jammer als mensen zich gedwongen voelen om God te dienen omdat zij anders bang zijn om naar de hel te gaan. Dit is namelijk precies wat God nooit heeft bedoeld. God heeft de mensen geschapen naar zijn evenbeeld, met als doel om een relatie met hen aan te gaan. Zowel in het OT als in het NT kun je lezen dat God in de eerste plaats voor ons kiest. Hij dringt zich echter niet op. Hij wacht tot we zelf ons hart open stellen en Hem toelaten in ons leven. Als mensen het gevoel hebben dat zij gedwongen zijn om God te dienen, is er in feite geen sprake van een vrijwillige keuze. Alles wat onder dwang gebeurd is immers niet vrijwillig.
David gaf in één van zijn eerste posts aan dat mensen vaak naar de kerk worden gelokt op grond van een in zijn ogen verkeerd en incompleet Gods beeld. Wat vervolgens in mijn ogen veel te veel doorklinkt in zijn bijdragen is de toorn van God, het bang maken van mensen. En als je op grond van dat soort argumenten mensen probeert te bekeren, ben je volgens mij net zo fout bezig als wanneer je de indruk wekt dat je alles maar kunt doen en laten, omdat het toch wel wordt vergeven. In beide gevallen geef je mensen een compleet verkeerd beeld van God. En in beide gevallen is er sprake van een stuk psychologische manipulatie.
Persoonlijk vind ik dat wanneer je een beeld neerzet van een God waarin je wel moet geloven omdat je anders gedoemd bent om naar de hel te gaan, misschien nog wel een veel ergere vorm van manipulatie. Dat leidt er immers juist toe dat mensen zich gedwongen zullen voelen, terwijl juist dit niet Gods opzet is. Hij heeft ons niet voor niets gemaakt als mensen met een vrije wil en de mogelijkheid om te kiezen.
Liefde is vrijwillig. Zodra er sprake is van dwang in de liefde, dan gaat dit beklemmen en benauwen. Dan krijg je het gevoel dat de ander je probeert te claimen op een hele vervelende manier. En als je het gevoel krijgt dat de ander jou dwingt om bepaalde dingen te doen of laten, dan zal dat op de lange duur ook leiden tot of rebels gedrag of tot een slaafse houding. Dit zijn in mijn ogen geen dingen die God van ons verlangd.
Maar hoe zit het dan? Want God heeft ons wel de tien geboden gegeven. En Jezus zegt zelf het volgende in Marcus 12: 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’
En in Johannes 13: 34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’
We hebben dus wel degelijk een opdracht: namelijk om God lief te hebben met heel ons hart, met heel onze ziel en met heel ons verstand en met heel onze kracht. Daarnaast moeten we onze naaste liefhebben zoals onszelf, sterker nog we moeten elkaar lief hebben zoals Jezus ons heeft lief gehad.
Feit is dat wanneer je leeft conform die opdracht, dat je je dan automatisch houdt aan de tien geboden, want dan dien je alleen God, maak je geen afgodsbeelden, misbruik je de naam van de Heer niet, houd je de Sabbat (of in onze maatschappij de zondag) in ere als een rustdag die gewijd is aan God, toon je eerbied voor je vader en moeder, pleeg je geen moord, geen overspel, geen diefstal, leg je over een ander geen valse getuigenis af en zet je je zinnen niet op iets dat een ander toebehoort.
Als je dan kijkt naar de vier evangelies, waarin het leven van Jezus op aarde wordt beschreven, zie je dat Jezus het volmaakte voorbeeld heeft gegeven qua levenswijze. Jezus heeft nooit gezondigd, maar deed in alles Gods wil. Hij stond voortdurend in contact met God.
Nou zijn wij natuurlijk maar mensen en dus niet volmaakt zoals Jezus. Wij worden constant bloot gesteld aan allerlei verleidingen, verzoekingen en beproevingen. En ja, wij mensen maken allemaal ieder onze eigen fouten. Zolang je niet geloofd ben je je daar niet of nauwelijks van bewust. Maar als je eenmaal tot het geloof bent gekomen, Gods Woord gaat lezen, dan ontdek je wel dat bepaalde gedragingen niet conform Gods wil zijn. Overigens zijn dit overwegend gedragingen die uiteindelijk leiden tot pijn, verdriet, schaamte, angst of teleurstelling.
Ik denk dat God juist daarom aan ons zijn tien geboden heeft gegeven. Dat heeft hij niet gedaan om een stok te hebben om ons mee om de oren te slaan, in de wetenschap dat het voor ons heel moeilijk zou zijn om ons daar ten volle aan te houden. Hij heeft ons die tien geboden gegeven, juist omdat Hij het goed met ons voor heeft.
Denk bijv. aan een kind bij een hete kachel. Je waarschuwt het kind dat zij daar niet te dicht bij moet komen, omdat ze het risico loopt dat ze zich anders brand. Je zegt dit dus niet omdat je het kind wilt plagen, maar juist omdat je niet wilt dat dit kind zich pijn doet. Blijkt dan toch dat ze zich brand, dan is het eerste wat je doet het kind oppakken en ermee naar de koude kraan rennen. Anders gezegd: je helpt het kind zo snel mogelijk weer van de pijn af. En over het algemeen bedenkt het kind zich vervolgens wel twee keer voordat het weer te dichtbij de kachel komt…
Als ik terug kijk op mijn persoonlijke leven weet ik dat er veel momenten zijn geweest waarop ik mijn vingers heb gebrand. Alleen daaruit al kan ik de conclusie trekken dat ik blijkbaar een hardleers mens ben. Ik weet echter ook dat God op tal van momenten met mij naar die koude kraan is gerend. En uiteindelijk heeft hij die kachel gewoon maar stuk geslagen..
Anyway, sinds ik de relatie die ik als kind met God had heb hervonden, is Zijn Heilige Geest op een geweldige manier in mij en door mij gaan werken. Ik dien God niet omdat dit moet, uit angst voor hel en verdoemenis.. Ik dien God omdat ik ongelofelijk veel van Hem houdt en omdat ik me uiteindelijk opnieuw ben gaan realiseren dat Hij veel beter weet wat goed voor mij is dan ikzelf. Bovendien weet ik dat Hij ook ongelofelijk veel van mij houdt en juist daarom voor mij het goede, volmaakte en volkomene voor mij op het oog heeft. Daar op te mogen vertrouwen geeft een enorme rust.
David vroeg: “Wat betreft de Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? De noodzaak van berouw en bekering? Termen als zonde, hel, kruis en het bloed?”
Ik denk dat als je daarover begint tegen iemand die God nog niet kent, dat het alleen aversie zal oproepen. Ik ben het eens met de opmerking dat het om het hele evangelie gaat, niet alleen om de passages over de liefde van God, maar juist ook over de passages waaruit blijkt dat God wel degelijk boos, verdrietig, teleurgesteld kan zijn in mensen. Dit neemt niet weg dat God wel genadig is. Hij heeft immers niet voor niets Zijn Zoon naar aarde gestuurd en Jezus is niet voor niets gestorven. Daarmee heeft Jezus onze zonden op zich genomen. En vanaf het moment waarop we Hem hebben leren kennen en aanvaarden als onze Verlosser en Zaligmaker, mogen wij ook weten dat onze zonden vergeven zijn en dat wij in vrijheid mogen leven, los van schuld, angst en schaamte, zonder de angst om veroordeeld te worden.
Dat betekent niet dat je er vervolgens maar op los kunt gaan leven onder het mom van “ach.. het maakt niet uit, want het wordt toch wel vergeven.” Maar God dwingt je nergens toe. Naarmate je groeit in het geloof, Hem beter leert kennen, ontdekt hoe ongelofelijk goed Hij is, zul je uit liefde voor Hem en je medemens ook hoe langer hoe meer willen leven conform het voorbeeld dat Jezus heeft gegeven.
Let wel: ik heb het hier bewust over groeien in het geloof. Vergelijk dit rustig met de ontwikkeling van een kind. Een pasgeboren baby moet alles nog leren: praten, zelf eten, leren lopen, contacten met anderen leggen en onderhouden, verantwoordelijkheid nemen en dragen voor de eigen daden. Als zo’n kindje verwaarloosd wordt, zijn er heel veel dingen die het kind niet mee krijgt. Als zo’n kindje voortdurend overal voor op zijn kop krijgt, wordt het een heel bang en onzekere of juist heel recalcitrante volwassene. Maar als zo’n kindje met heel veel liefde wordt opgevoed, ontstaat er een stabiele persoon.
Vergelijk iemand die net tot het geloof is gekomen daarom maar met zo’n jong kindje dat alles nog moet leren. Je verwacht van een pasgeboren baby niet dat hij mee gaat doen aan een marathon of een debat. Juist iemand die net tot het geloof is gekomen is erbij gebaat dat je hem met heel veel liefde probeert op te voeden in het geloof. Als je dan meteen gaat preken over hel en verdoemenis, dan loop je een grote kans dat je het uiteindelijke doel nooit wordt bereikt. Ditzelfde geldt ook op het moment dat je iemand die God helemaal nog niet kent probeert te bekeren door hem te vertellen dat hij veroordeeld wordt tot de hel als hij niet als de sodemieter in God gaat geloven en precies doet wat in de Bijbel staat.
Juist daarom is het zo ontzettend belangrijk dat wij mensen vertellen over Gods enorme liefde en genade. Dat we laten zien dat wij kinderen van God zijn, door onze manier van leven. Dat we ons niet verheven voelen boven andere mensen, maar hen juist in alle nederigheid willen laten kennis maken met de liefde van God. Niet door te overtuigen, maar door te getuigen. Niet door te dwingen of door te chanteren, maar juist door mensen te helpen bij het hen zelf te laten kiezen.
Ik ben mij er goed van bewust dat juist ook in de vier evangelisch wordt gesproken over het oordeel en de hel. Ik denk dat het goed is om die stukken in de totale context te lezen. In veel van deze stukken richt Jezus zich op de wetgeleerden als de sadduceeën en de farizeeërs. Zij voelden zich verheven boven andere mensen, meenden hen te vertellen hoe zij leven moesten, terwijl zij zelf niet eens leefden op de manier waarop God het bedoelde. Juist daarom zegt Jezus erg vaak dat je niet moet oordelen opdat je niet geoordeeld wordt. Verder geeft Jezus aan dat het oordeel zal gelden voor mensen die niet willen luisteren naar het evangelie, die niet tot het geloof komen. Juist ook hier klinkt door dat het dus niet aan ons is om die mensen te veroordelen. Wat Jezus hierover zegt is het volgende (Mattheüs 10): 7 Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.” 8 Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven! 9 Neem in je beurs geen gouden, zilveren of koperen munten mee, 10 schaf je voor onderweg geen reistas aan, geen extra kleren, geen sandalen en geen stok, want een arbeider is het waard dat er in zijn onderhoud wordt voorzien. 11 In elke stad en in elk dorp waar je komt, moet je uitzoeken wie het waard is je te ontvangen; blijf daar dan tot je weer verdergaat. 12 Groet de bewoners van het huis dat je binnengaat. 13 Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. 14 En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten. 15 Ik verzeker jullie: de dag van het oordeel zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn dan voor die stad.
Anders gezegd: Jezus vraag niet van ons om hel en verdoemenis te preken. Hij vraagt van ons om te vertellen dat het het Koninkrijk van de hemel nabij is en om het evangelie te verkondigen. Als mensen daar niet naar willen luisteren is de keus aan hen. Jezus zegt niet dat we dan hel en verdoemenis moeten spreken, maar juist dat we dan verder moeten gaan, naar andere mensen die wel willen luisteren.
Het is niet aan ons om over mensen te oordelen die niet tot het geloof komen. Dat doet God te Zijner tijd zelf wel. Wij hebben echter wel een hele duidelijke opdracht om anderen te vertellen over God, om te getuigen van Zijn enorme liefde en genade, om alle volken tot discipelen van Jezus te maken. Juist door Jezus hebben vele mensen de liefde van God leren kennen. Kijk daarom naar hoe Jezus sprak met mensen, met wie hij omging. Jezus veroordeelde niemand, hij genas en schonk vergeving. Hij vertelde over de liefde van Zijn Vader in de hemel. Hij vertelde hoe wij met God om moeten gaan en met elkaar. Laten we Zijn voorbeeld volgen bij het verkondigen van het evangelie, zodat mensen zich juist niet gedwongen of gechanteerd voelen, maar vrijwillig kiezen voor een leven met God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 00:18
Onderwerp: samen wonen en later pas trouwen ?
|
|
|
HENK710 schreef: | Heeft het niet willen regelen van allerhande juridische rompslomp altijd te maken met de gedachte dat het misschien wel eens mis kan gaan??? Misschien, ik heb er in de eerdere post ook al op gewezen, gebeurt dit wel omdat mensen de aandacht meer op hun liefde voor elkaar willen richten, dus op hun hart, dan op allerhande door de mens bedachte formaliteiten. |
Jij schreef zelf: Wellicht willen mensen gewoon niet de hele juridische rompslomp. [relatie=liefde en niet juridische toestand]
En ik ben met je eens dat een relatie in de eerste plaats gebaseerd is op liefde. Ik meen echter dat samenwonen net zo goed een juridische rompslomp met zich meebrengt, omdat je ook dan een aantal zaken goed moet regelen. Dus waarom dan niet gewoon trouwen?
Maar ik ben niet met je eens dat het huwelijk niets meer is dan een door de mens bedachte formaliteit. De manier waarop tegenwoordig wordt getrouwd (in het gemeentehuis en in de kerk) is inderdaad door de mens uitgedacht. Dat neemt niet weg dat er in de Bijbel veelvuldig wordt geschreven over het huwelijk en uit veel van die Bijbelteksten blijkt wel dat het huwelijk iwel degelijk veel meer is dan een door de mens bedachte formaliteit, juist ook in Gods ogen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 00:08
Onderwerp: samen wonen en later pas trouwen ?
|
|
|
HENK710 schreef: | Lisa, ik denk niet dat je het samenwonen na teleurstellende ervaringen meteen als blijven hangen moet zien. Je gaat immers wel verder met je leven en bouwt zelfs een nieuw leven met iemand anders op! |
Ik schreef dit naar aanleiding van jou opmerking: Of ze zijn na een teleurstellende ervaring klaar met de vaste vorm.
Misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd, dat kan natuurlijk. Maar als iemand zegt dat hij klaar is met de vaste vorm, nadat hij een teleurstellende ervaring heeft gehad dan komt dat op mij wel over alsof je blijft hangen in die teleurstellende ervaring, doordat je je daardoor niet opnieuw echt wilt binden aan iemand door met diegene te willen trouwen.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|