Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 21:12
Onderwerp: vrije wil versus Gods plan.
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ach, hij besteedt er wel 40 pagina's aan geloof ik. In de Bijbel zijn die zogenaamde tegenstrijdigheden te zien. God is Liefde, maar Hij is ook Heilig. Zijn Liefde zorgt ervoor dat we bij Hem mogen wonen en een relatie met Hem hebben. Maar God is ook meer dan Liefde, Hij is ook een Heilig God. Dat betekent, dat Hij ons altijd overstijgt, we hebben een relatie met Hem en tegelijkertijd is er die afstand, het verschil tussen onze menselijkheid tegenover Gods heiligheid. In de termen van transcedentie en condescedentie....
De weerloosheid wordt zichtbaar als Jezus zich overgeeft aan het kruis...In het NT wordt Hij Zoon des Mensen genoemd. Maar de overmacht wordt zichtbaar in de overwinning op het kruis...
De veranderbare trouw...in een relatie verander je. Je leest ook dat God in Zijn handelen verandert, Hij heeft spijt van datgene wat Hij zich voorgenomen had. Denk aan Jona met Nineve. Maar deze veranderlijkheid gaat nooit in tegen Zijn karakter, Hij is altijd trouw...Hij is altijd Dezelfde. God is ook te verbidden, maar uiteindelijk is Zijn wil de beste... |
Ik heb het stuk van Berkhof gelezen en ik vind het misleidend woordgebruik. Zijn we op deze manier duidelijk tegenover de ander? de ongelovige? of onze medegelovige? God is wie HIj zegt dat Hij is en om daar op deze wijze mee om te gaan zal best modern zijn en mooi gevonden, maar ik vind het echt niet kunnen. Berkhof zegt ook dat er dingen gebeuren tegen Gods wil in. Hij maakt dat je twijfelt aan de Almacht van God. Geloof jij echt dat hij op de goede manier bezig is?
En dan ook nog die vreemde idee van transcendentie en condescendentie..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op maandag 28 maart 2011, 21:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:27
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Volgens mij ligt het hier nog veel dieper. Hoeveel heeft de achtergrond van je eigen leven te maken met je Godsbeeld. Soms lijkt het wel alsof men maar één aspect van God wil zien en door dat aspect het geloof laat bepalen.
Ik kan me goed vinden in de terminologie die Berkhof gebruikt. Waarschijnlijk een Arminiaan. Als hij het over Gods karakter heeft, gebruikt hij tegengestelde woorden. Deze paradoxale beschrijvingen komen volgens mij het dichtste bij de waarheid. God is de heilige Liefde..de weerloze overmacht en de veranderbare trouw....om maar drie termen te noemen. God is zowel Heilig als dat Hij in Zijn liefde bij ons wil wonen. Hij vertoont beide eigenschappen, is meer dan deze eigenschappen, overstijgt al onze beschrijvingen. |
Wat vreemd.. God is liefde en God is heilig, maar heilige liefde? dan is deze liefde apart gezet? En dat is niet juist want God deelt uit en geeft iedereen Zijn liefde.. Weerloze overmacht? God is niet weerloos en Hij is de Almacht niet de Overmacht..overmacht is een juridische term, dan kun je je verplichtingen niet nakomen...Komt God Zijn verplichtingen niet na? Veranderbare trouw..in Zijn trouw is God onveranderbaar... Ik vind het vreemde gezegdes en ook niet echt Bijbels.. Of zie ik het verkeerd?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 19:41
Onderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
|
|
|
DAVID923 schreef: | mee eens, maar dat is zonde wat in de weg staat, niet afkomst of cultuur. Wat ik bedoelde is dat die verschillen te relativeren zijn als je God op nr 1 hebt. |
Ja zeker, als je allebei God op nr. 1 hebt is er overal over te praten..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 19:06
|
|
|
DAVID923 schreef: | een wedergeboren christen heeft God toch op nr 1? |
Als het goed is wel..maar we zijn mensen en denken niet altijd in de eerste plaats aan God, zelfs niet als je wedergeboren bent...en om dit Bijbels te onderbouwen? Zie David en Bathseba..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 18:28
|
|
|
DAVID923 schreef: | Zelf zie ik de problemen niet, er is maar 1 ras, het menselijk ras, we stammen allemaal af van adam en eva, en zijn allen in gevallen staat.
als je het wilt hebben over cultuur verschillen denk ik dat die geen problemen opleveren als beiden personen God op nr 1 hebben en ze van elkaar houden.
In het oude testament mocht het volk van God niet buiten het volk trouwen, maar dat stond, denk ik, in de contex van afgoderij.
deut 7:
3 Gij zult u ook met hen niet verzwageren; uw dochters zult gij aan hun zonen niet geven, noch hun dochters nemen voor uw zonen; 4 want zij zouden uw zonen van Mij doen afwijken, zodat zij andere goden zouden dienen, en de toorn des HEREN tegen u zou ontbranden en Hij u weldra zou verdelgen. *
Daarom moet je als christen ook met een christen trouwen.(1cor 7)
zelfs salomo de wijste man ooit ging op het einde zo toch nog de fout in:
1 Kon 11,4 Het geschiedde namelijk, toen Salomo oud geworden was, dat zijn vrouwen zijn hart meevoerden achter andere goden, zodat zijn hart de HERE, zijn God, niet volkomen was toegewijd gelijk dat van zijn vader David. *
Dus als de persoon ook (wedergeboren) christen is. zou afkomst geen enkel probleem moeten zijn.
of wel? |
Ik geloof net als jij dat het belangrijkste is dat je God op de eerste plaats zet en wel allebei...mijn zus haar nichtje is met een Zulu getrouwd..een inzwarte man uit een totaal andere cultuur. Maar hij is een gelovig/wedergeboren christen en daar gaat het om.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 18:06
Onderwerp: De oude vogelkooi
|
|
|
DAVID923 schreef: | Had die oude idd niet gelezen, ander had ik die met een reactie van amen ofzo naar boven gehaald. nogmaals theologisch zijn er wat kritische noten zoals de suggestie van alverzoening, en dat atan wel erg veel te vertellen heeft en Jezus maar met moeite en onderhandelen ons vrij kan kopen.
Maar daar kan je elders over praten. de kern is super. kippevel gewoon. Opbouwend ook, herinneren wat jezus heeft gedaan, en dat uit liefde en dankbaarheid in je leven terug willen laten zien.
En ja bedoel in eerste instantie mezelf als ik het heb over verwende westerse christen. We hebben het hier goed in nederland, fun en afleiding genoeg, welvaart geen vervolging om ons geloof zoals de opendoor christenen. Meer in die zin bedoel ik het, en steek het in eigen zak. |
En ik steek de hand in eigen boezem.. heb ook alles wat ik wil en meer dan dat..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 27 maart 2011, 18:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 17:49
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dat mijn zoon weer veilig uit Columbia is teruggekomen........ |
Wat geweldig Willemijn, heb je ze even nog een poosje samen thuis voordat je dochter vertrekt...wat een wereldreizigers...!
las hier ergens dat ze het niet van een vreemde hebben..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 16:53
Onderwerp: Willen jullie deze petitie aub tekenen?
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wetboek van Strafrecht Titel XIV. Misdrijven tegen de zeden
Artikel 244
Hij die met iemand beneden de leeftijd van twaalf jaren handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie. |
echt wel schandalig...het zal je baby maar wezen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 16:10
Onderwerp: De oude vogelkooi
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Misschien bedoelt hij te zeggen dat wij als christenen in de westerse wereld het gewoon erg goed hebben? En als christenen het natuurlijk wel makkelijk hebben in vergelijk met andere werelddelen? Zo vatte ik het op Crossroad? En dat is toch niet verkeerd gedacht? |
quote David: We moeten als verwende luie consumerende westerse christenen eens goed relativeren en prioriteiten stellen.
Dan kun je dit wel anders zeggen misschien? ...........dat hij zichzelf erbij betrekt is mooi ( sorry David, je zegt het zelf.. ) maar om nu iedereen over 1 kam te scheren?
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 27 maart 2011, 16:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 15:39
Onderwerp: Een oude vogelkooi
|
|
|
Prachtig Cross en zo waar..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 00:18
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Lees eerst een goed wat ik schrijf, want met deze opmerking kan ik niks... |
Het gaat over de essentie van de lijn? die maar heel dun is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:33
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De lijn tussen alwetendheid en uitverkiezing is heel dun, maar wel heel essentieel. We moeten ze niet met elkaar in verband leggen. Dat God weet, wat we kiezen, betekent niet dat Hij ons die keuze niet geeft.. |
Denk je dat ie voor God essentieel is? omdat Hij geweten heeft koos HIj? Ik geloof niet dat wij dat weten kunnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:06
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Back on topic. Gewoon weer een aantal gedachten. In de bijdragen die hier vermeld worden gaat het met name om de mens tegenover God. Toch wil ik een ander aspect belichten, wat in mijn ogen ook voor een aantal teksten zou kunnen gelden.
Onze generatie is nl. ook uitverkozen. In datgene wat we mogen weten en datgene wat me mogen geloven. Voor de komst van Jezus was Gods plan nog niet duidelijk, was nog voor veel mensen bedekt. Wij leven echter in de periode, waarin het duidelijk geworden is, dat Jezus de verzoening met God tot stand bracht. Wij zijn gekozen om dat mee te maken...Een bevoorrechte generatie, die mag leven in de verlossing, die Jezus ons biedt.
Het tweede aspect, heeft daar ook mee te maken. Wilde Paulus ons duidelijk maken dat we verheven boven anderen zijn of dat we gezegend en bevoorrecht zijn God te kennen? In de bijbel worden christenen heiligen genoemd. De betekenis van dat woord, is apart gezet.
Zelf denk ik dat predestinatie niet met een persoon te maken heeft, maar met een volk. En dan kom ik weer tot mijn oude conclusie, het is Oud Testamentisch denken, verbondsdenken.. Geloof ik daar dan in? Jawel, maar predestinatie is niet de voorwaarde tot behoud. Het werkt andersom, als je voor God kiest, en bij zijn volk behoort, dan ben je voorbestemd om vrucht te dragen. Het werkt pas echt als je ja zegt tegen alles wat God je aanbiedt... |
Wat een mooie gedachte Chat.. Zelf geloof ik ook dat het andersom werkt.. God reikt ons de hand en wij zeggen nee of ja..en dat God van te voren alles al weet en dat dat Uitverkoren genoemd wordt? het heeft volgens mij alleen met God te maken, het is Zijn keuze en wij moeten de onze maken.. Als je denkt dat God toch mij wel of niet al heeft uitverkoren kun je inderdaad een fatalistische houding in de hand werken..en ik geloof niet dat God dat bedoeld heeft..
heette dat boek van ChaÏm Potok niet Davita's harp? heel mooi
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 26 maart 2011, 23:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:40
Onderwerp: samen wonen en later pas trouwen ?
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Gelovige met niet gelovige, zou ik zeker niet willen. Je kunt namelijk niet praten over de dingen die voor jou als gelovige je het meest na aan het hart liggen, je stuit uiteindelijk op een muur van onbegrip ..... Of de Heilige Geest moet hem/haar zo aanspreken dat hij/zij tot geloof (behouden) komt. Maar dat is meer uitzondering dan regel. Twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen, niet als de basis van je geloof hetzelfde is; Jezus Christus kennen als je Verlosser en Zaligmaker. Over de invulling van je geloof, kun je samen, met God (zie hier het drievoudig snoer), het wel eens worden .... |
Helemaal mee eens..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:36
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
HANNAH810 schreef: | owwwwwwwww nee he!! hihi, vertel eens, juffie van 19 lentes; wat vrat dat vissertje allemaal voor ondeugd uit? (ik zal het niet doorvertellen) |
Nou, psss pssss en pssss.. erg hé?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:35
Onderwerp: collecte
|
|
|
Bij ons stoppen ze bijna geen munten meer in de collectezak.. het zijn allemaal papiertjes.....ook nog in allerlei kleur...en die heb ik niet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:12
|
|
|
MIEKE364 schreef: | geweldig he?! |
geloof dat we allemaal meelachen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:45
|
|
|
VISSER278 schreef: | Datheen? Zingen ze in sommige plaatsen in Zeeland nóg steeds. Borssele, Kruiningen , Bruinisse. 'k Weet zelfs dat er scholen zijn waar de kinderen hun psalmversje moeten leren in Datheen. |
Ik heb een Vissertje in de klas gehad...als jong juffie van 19 lentes... Misschien dat jij?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:21
Onderwerp: Privacy op CM is niet gegarandeerd
|
|
|
TOBY236 schreef: | Voor diegene die zich afvragen of dit forum inderdaad openbaar te bezoeken is: Log uit en open dan deze pagina: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1813
-of een link naar een ander willekeurig topic.
Best vreemd eigenlijk, ik had verwacht dat dit een "gesloten" forum zou zijn. Ik denk eigenlijk dat ze niet weten hoe ze het forum kunnen afsluiten voor niet-leden en dat ze het maar gewoon openbaar houden; lijkt me sterk het forum bewust openbaar is.
Ook de foto's zijn overigens openbaar; je kan de grote versie van de foto's bekijken zonder login. Zonder account heb je een optie om "christelijke singles" te zoeken. Uiteindelijk kom je dan bijv. op deze pagina: http://www.christianmatch.nl/profiel_nli.php?profielID=57411
Je ziet hier een plaatje; als je erop klikt voor de vergroting krijg je zo'n lieve melding dat je een account moet hebben. Als je de afbeelding echter opent via rechtermuisknop > afbeelding weergeven, krijg je deze URL: http://www.christianmatch.nl/image_uploader/images/members/2/f66e9242f6d95a36df732cfeb.jpg
Je kan die "2" in een "0" veranderen voor de foto in originele grootte; bij sommigen is dit gewoon de 10 megapixel versie. 1 is de grootste versie die betaalde members zien, 2 is de middelgrote preview en 3 is de kleine versie.
Verder maakt het weinig uit, daar niet van :P Niemand zal op het idee uitkomen om dat nummertje te veranderen om alleen de grote versie te bekijken, en het is enkel maar de grote versie van de foto's die ze toch al kunnen zien. |
Als je reageert op iemand komt dit in beeld..
Let op: dit forum is openbaar. Niet-leden kunnen meelezen. Om je privacy te waarborgen kun je bij profielinstellingen instellen dat je foto afgeschermd wordt voor niet-leden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:19
|
|
|
DAVID923 schreef: | ja en nee, in haar postings vind ik nog te veel nadruk op de vrije wil. eigen verantwoordlijkeheid en vrije wil zijn niet per defenitie hetzelfde.
maarja, dat je Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid naast elkaar moet laten staan doet ze goed, en vond die vergelijking met die rails echt super. |
Die vergelijking met die rails vind ik ook super.. Verantwoordelijkheid hebben we voor onze eigen vrije wil..onze keuzes..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:12
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik begreep heel goed waar je op doelde David.......en dit is mijn reactie daarop die jij waarschijnlijk niet begrijpt anders reageerde je niet zo....... Maar ja, jij denkt ook dat mijn hart vol is van Gooise hoeren.ik citeer je nu even......... terwijl ik gewoon een avondje gezellig naar de film was....... |
En reflecteert een ieder niet zijn eigen gedachten?
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 26 maart 2011, 20:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 19:58
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het hijgend hert......ook zo'n klassieker..... Toen mijn zoon net kon lezen was hij zo trots dat hij dit al mee kon zingen in de kerk van zijn opa en oma......ook op hele noten...kan je nagaan hoe traag dat ging als je net drie maanden kan lezen....... |
Vreselijk traag ja...in de kerk waar mijn ouders later heen gingen ( terwijl ze van een ander lid waren ) zongen/zingen ze ook hele noten, nu nog.. Het klinkt gewoon niet... in mijn oren dan..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 19:43
|
|
|
Prachtig Willemijn, ja ..die jeugdherinneringen he? zo mooi sommige..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:56
Onderwerp: samen wonen en later pas trouwen ?
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | maar geloof blijft- hoe dan ook- een persoonlijk iets wat je zelf doet en beleeft...... |
Het gaat mij meer om een persoonlijk, vast geloof in God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:49
|
|
|
JAN786 schreef: | Moet je wel het hele stukje lezen
dit stond er ook:
Ookal is het in Gods raad dat Hij van te voren bepaald heeft wie er straks bij Hem mogen zijn, is het voor ieder die het evangelie aangeboden wordt mogelijk om zalig te worden. Dat bijt elkaar niet. God doet geen loze beloften... |
http://christenen.net/neder/Uitverkiezing_Predestinatie.html Ik vind dit wel een verhelderende link over dit ond.
|
|
Naar boven |
|
|