Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 20:01
Onderwerp: God straft de mens niet
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik weet dat het er staat maar vind het zo intriest, vooral voor mensen die jong ziek worden en overlijden en vol met angsten zitten.......Het maakt d elaatste tijd van hun leven niet echt fijn........ |
Waarom intriest? Er wordt geen directe link gelegd tussen een zonde en het overlijden, maar enkel tussen de gebrokenheid die in de wereld gekomen is en het overlijden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 19:56
Onderwerp: voorziening
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | maar vooral aan de huisgenoten van het geloof
Wees maar eerlijk, mensen van je kerk die in nood zitten daar kijk je toch wat eerder naar om dan iemand die met de daklozenkrant bij de AH staat...... |
Is dat zo? Dan zal het vast mijn andere definitie van kerk zijn die mij even doet sputteren... Want die man of vrouw met de daklozenkrant is voor mij net zo belangrijk als mijn buurman hiernaast of degenen bij wie ik in de kerk zit op zondag...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 oktober 2010, 22:02
Onderwerp: CDA werkt samen met PVV, hoe denk jij hierover?
|
|
|
Het CDA was voor de kabinetsvorming een beetje de dwarse factor... ...maar ze hebben met het huidige regeerakkoord wel hun gehele programma zo'n beetje laten kopiëren, waar VVD heeft in moeten leveren en PVV op kleine punten het programma kan terugvinden... ...aldus was vandaag te horen op de radio...
Dwarsliggen helpt dus blijkbaar Puberteit is zo slecht nog niet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 oktober 2010, 12:21
Onderwerp: Ruilhoekje
|
|
|
Wie wil er een jong konijntje???? ze zijn nu 8 week, Mailen voor informatie kan en mag altijd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 oktober 2010, 10:22
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
CARIN303 schreef: |
GEFELICITEERD TESS |
Gefeliciteerd Tess
Dankzij Jonathan moet er nu natuurlijk wel gezongen worden in de chat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 20 oktober 2010, 20:53
Onderwerp: onze héérlijke PUBERTJES ...
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | En laat dat nou heel normaal gedrag zijn voor een puber | Dat was dus ook wat ik dacht (zei Robbedoes)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 oktober 2010, 20:12
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eigenlijk vind ik het heel tragisch, dat ik aan christenen het belang van het huwelijk moet uitleggen. | Wordt door het hebben van een andere zienswijze het belang van het huwelijk meteen ontkend dan? Volgens mij erkennen degenen die gemeenschap hebben ook al als trouwen voor God zien, zoals eerder aangegeven, juist het belang van het huwelijk. Zij erkennen immers dat het om het zoeken naar echte eenheid gaat in al zijn dimensies.
CHATULIEM619 schreef: | Ok, het principe van het huwelijk wordt al uitgelegd in Genesis, het moment dat ze het paradijs moesten verlaten....
Hier zien we drie principes:
A. Losmaken van vader en moeder. B. Zich hechten aan zijn vrouw C. Een vlees worden.
Ad A. Het losmaken van vader en moeder betekent de overgang van het gezin van waaruit hij voortkwam, naar het nieuwe gezin waar hij zou toebehoren. Het symboliseert ook de volgende fase in zijn leven, eerst een leven waarin hij geleid werd door ouders, naar een leven van zelfstandigheid, een leven om anderen te leiden en op te voeden.
Ad B. Het hechten aan een vrouw betekent ook het hechten aan één vrouw. Hij heeft voor deze vrouw gekozen, om samen verder te gaan. het laaat de exclusiviteit zien van de relatie. Deze relatie vormt immers de basis voor de kinderen om op te groeien. Daarom moet de relatie wel exclusief zijn, want het hele bestaan draait erom.
Dit hechtingsproces is niet alleen gebaseerd op emoties maar op een duidelijk contract. Het was en is nl belangrijk voor erfrecht, dat degene die achterbleven recht bleven houden op het gezamenlijke vermogen. Het hechten was een formeel huwelijkscontract, waarna de verloving afgekondigd kon worden. Als een vrouw geen huwelijkscontract had, was ze reddeloos verloren.
Ad C. Pas als aan de voorwaarden is voldaan, en het huwelijk is voltrokken, kunnen ze als symbool van eenheid een vlees worden. Het grootste geschenk van liefde wat God aan de mens gegeven heeft. |
Volgens mij kunnen degenen die gemeenschap ook al als trouwen voor God zien zich prima in jouw verhaal vinden, Chatuliem. Enkel het aspect van het contract is een vraagteken in die zienswijze. Toch is het niet persé tegengesteld, ook al is er volgens deze mensen geen sprake van een papieren contract. Er is wel degelijk sprake van een belofte van binding, zo zal vanuit deze zienswijze de redenatie zijn. En zo'n belofte is ook rechtsgeldig, zeker als je in aanmerking neemt dat God het hart aanziet, waar die belofte plaatsvindt.
Ik denk dus niet dat de tegenstelling zo sterk is als die hier nu neergezet wordt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 oktober 2010, 17:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nou, ik denk dat je nu de boel onderschat Henk. |
Tja, dat mag je denken. Alleen is het wel handig als je dan ook aangeeft waarom je dat denkt, zodat er inhoudelijk gereageerd kan worden. Ik geef puur vanuit de reactie van Inka zelf aan dat dat waar hij tegenop ziet vanuit zijn eigen inbreng hier best lijkt mee te vallen. Daarmee zeg ik overigens niet dat een en ander zonder slag of stoot gaat, als je dat soms denkt...maar ik wacht verder maar af waar je jouw bevinding op baseert, zodat er inhoudelijk gereageerd kan worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 21:23
Onderwerp: wáárom zijn wij hier in hemels naam gezet op aarde ...
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Nee; ik denk niet dat evangelisatie begint met mens zijn onder de mensen. Want dan zou dus iedereen al aan evangelisatie doen zonder noodzakelijkerwijs christen te zijn omdat ieder mens nu 1maal mens is onder de mensen.
Het gaat er mij om: àls je gelooft dat mensen zonder Jezus Christus verloren gaan, doe je daar dan wat mee? En zo ja: wat en hoeveel? Zou dit niet de 1e prioriteit moeten zijn in je leven? Is dit niet de meest belangrijke reden waarom wij hier op aarde zijn gezet? Want da's de vraagstelling van dit topic hé....
GrZing! |
Tja, voor mij resulteert de vraagstelling van dit topic in het reeds gegeven antwoord: mens zijn onder mensen als schepsel van God (ofwel leven tot eer van God en ten dienste van elkaar)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 21:21
Onderwerp: vacantie
|
|
|
FRANKT627 schreef: | In de titel van deze topic staat een schrijffout. Vakantie is met een "k"...
Frank |
Ooit bestond het ook met een 'c' en was er sprake van voorkeursspelling met een 'k'...ofwel lekker duidelijk weer die Hollanders...met al die nieuwe spellingsregels die later nog gekomen zijn is het er niet bepaald beter op geworden...maar ja, denk dat vrijheid van meningsuiting ongeveer gelijk staat aan vrijheid van spelling zo langzamerhand, want volgens mij weten zelfs de hoge dames en heren niet altijd meer hoe het nu zit...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 21:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Pas als je je wettelijk aan elkaar verbindt, kun je dit geschenk uitpakken. Dat is de bijbelse weg. Eerst trouwen dan seks. simpel.... |
Nogmaals, Chatuliem, het huwelijk was er eerder dan de wet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 20:59
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Hoeveel tijd van de dag besteden wij aan zinloze zaken? |
Wat noem je zinloze activiteiten? Begint evangelisatie niet gewoon met mens zijn onder de mensen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 20:19
|
|
|
INKA401 schreef: | nee dat valt erg mee hoor, hij heeft vriendjes waar hij graag gaat spelen, en logeren bij zijn zus vinden beide erg leuk ... de hond die beertje en rene hebben vind ie helemaal geweldig, zijn hengel mee, en ziet daar naar uit. |
Dan snap ik je zorg niet over die momenten dat hij zichzelf moet vermaken, zoals je dat zelf verwoordde... Dat lukt hem blijkbaar prima. Ik denk je ziet een beetje teveel beren op de weg...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 20:17
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Tja,dit zou je ook als uitvlucht uit een slecht huwelijk kunnen gebruiken "blijkbaar was het Gods bedoeling niet dat we samen zouden zijn"........en weet je,ik ben het er nog mee eens ook.Groeien doe je met vallen en opstaan,soms maak je fouten,achteraf is het altijd makkelijk....... |
Toch weet ik niet of je inderdaad zomaar kunt stellen dat een misgelopen huwelijk niet een huwelijk vanuit Gods bedoeling geweest kan zijn. Het is in mijn ogen eerder een niet goede manier van omgaan van de partners met het huwelijk dat leidt tot een dergelijke breuk. Daarmee kan dat huwelijk nog zeker wel binnen Gods bedoeling gelegen hebben in mijn ogen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 20:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat je de discussie verwart door een verschil te maken tussen getrouwd te zijn en voor God getrouwd te zijn. Je kunt nl. maar op één manier trouwen, nl. voor de wet. En God geeft zijn zegen in de huwelijksinzegening. |
Volgens mij was het huwelijk er eerder dan de wet...dus nee, je trouwt niet in eerste instantie voor de wet volgens mij
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 20:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik heb dit vaker geschreven, in meerdere contexten. Als je niet getrouwd bent en je gaat met elkaar naar bed, moet je gewoon benoemen wat het is. Het is gewoon zonde. En dat gelijk te stellen met de zegen van de Heer vind ik uiterst vreemd, alsof God zijn goedkeuring hieraan verleent. In de meeste gevallen is het gewoon een kwestie van niet kunnen en/of niet willen beheersen. Het is een beslissing die je vanuit jezelf neemt. Neem dan ook de volledige verantwoording daarvoor en schuif dan die verantwoording niet af op God... |
Volgens mij verwar jij hier nu twee dingen. Er wordt door een aantal mensen gezegd dat het gemeenschap hebben met elkaar wel eens gelijk kan staan aan trouwen in Gods ogen. Dat is wat anders dan het gelijkstellen met de zegen van de Heer, zoals jij het nu vertaalt. Door te stellen dat het gemeenschap hebben voor God gelijk staat aan trouwen, zegt niemand dat hij/zij de verantwoordelijkheid afschuift... Juist niet! Immers door dit te stellen wordt er een enorme verantwoordelijkheid bij de mens neergelegd om niet zomaar dit geweldige geschenk te misbruiken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 09:02
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Wat vind je dan van de kreet: "God wil dat wij gelukkig zijn..." Ik ken mensen die ervan overtuigd zijn dat God beslist niet wil dat wij narigheid meemaken. Waarom dat dan toch gebeurt is ze eigenlijk een raadsel.
Ik ben bang dat je met zo'n instelling veel te veel op jezelf focust en je zo hard moet werken aan je eigen geluk dat je aan evangelisatie (of werken aan het levensgeluk van iemand anders) niet meer toekomt.
GrZing! |
God wil zeker dat we gelukkig zijn! Hij geeft echt niet de voorkeur aan narigheid! Hieraan werken doe je vanuit deze levensinstelling niet geheel zelf. Je weet immers ook dat God er is om je te helpen, juist om narigheid te voorkomen en er tegen te vechten. Zo laat je denk ik toch al snel wel een stukje evangelisatie zien...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 18 oktober 2010, 09:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 08:58
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik ben het volledig met je eens dat de mensen bang zijn verketterd te worden en zich bedreigd voelen. Alleen je legt de verantwoording bij de verkeerden neer. Je hebt zelf in de hand hoe je omgaat met kritiek. Voel je je dan meteen aan de kant gezet, voel je je persoonlijk aangevallen, of neem je de chatbox met een korreltje zout. Het laatste zouden wat meer mensen moeten doen. |
Toch blijft hiervoor gelden dat er tweerichtingsverkeer is, Chatuliem. Ook de zender van een boodschap is en blijft verantwoordelijk om de boodschap op een correcte manier over te brengen. Kritiek hebben mag (hopelijk wel vooral opbouwend/lerend), maar het is ook belangrijk hoe zoiets overgebracht wordt. Dus enkel de verantwoording bij de ontvanger neerleggen is niet correct!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010, 08:55
|
|
|
Inka
Natuurlijk zal het gemis van zijn moeder een rol spelen in de fase van de puberteit. Maar ook zonder een dergelijke ingrijpende gebeurtenis hebben pubers al de symptomen zoals jij ze beschrijft. Je geeft zelf aan dat hij ook therapie heeft gehad voor het verwerken van het verlies. Dit zal wellicht niet direct het resultaat opgeleverd hebben dat jij gehoopt had...maar het kan wel degelijk resultaat hebben voor je zoon. Soms zal het echter pas later bij hem naar boven komen wat hij daar geleerd heeft, zo weet ik zelf uit ervaring met een bepaalde therapie die ik als puber gehad heb en waarvan ik pas na een aantal jaren inzag wat ik er werkelijk van geleerd had (na de cursus zelf had ik niet echt het idee dat het iets had opgeleverd).
En ja, de moeite met de nieuwe partner is ook zeer logisch, want voor kinderen is een ouder ergens gewoon niet te vervangen en ze hebben wel altijd het gevoel dat die ander dat wil proberen. Blijf daar met elkaar eerlijk in naar hem dat Anneke nooit zijn moeder zal kunnen vervangen en dat het logisch is, zeker na het meemaken van meerdere relatie van vader, dat er een zekere voorzichtigheid danwel negatief denkpatroon is bij je zoon. Zo geef je hem toch een stuk erkenning van zijn gevoel/emotie, wat zeker bij pubers heel belangrijk is.
Al zullen pubers die bevestiging niet altijd willen accepteren. Want pubers zijn nu eenmaal altijd op zoek naar een eigen weg. Of het dan handig is om een herfstvakantie behoorlijk vol te zetten qua programmering, vraag ik me ten zeerste af. Ja, het is goed om dan te kijken naar gezinsmomenten. Maar je moet ervoor waken dat je niet een heel programma aanbiedt waardoor de eigen inventiviteit en verantwoordelijkheid voor invulling door je zoon beperkt wordt. Dat roept juist eerder een tegenreactie op.
Leven met een puber is en blijft een enorme opgave en vraagt veel van de ouder(s). Vertrouwen en grenzen zijn denk ik wel twee essentiële kernpunten in het omgaan met een puber. Alleen blijft dit altijd weer een zoektocht die per kind en per situatie kan verschillen. Dus nee, pasklare antwoorden zullen er nooit zijn in mijn ogen. Enkel richtinggevende adviezen...en ja, dat geldt eigenlijk misschien juist ook weer in het contact tussen ouder en puber, hoezeer je ook van tevoren bijna zeker weet dat hij zijn eigen spoort trekt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 oktober 2010, 19:51
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Ben het met je eens dat wij nu al in deze positie moeten gaan staan. Maar ik vraag me af, waarom wij hier (nog) op deze aarbodem ronddolen. Immers; wij hebben hier geen "blijvende stad". Moet evangelisatie (ieder op zijn eigen wijze) niet de prioriteit hebben in ons leven? Is er uberhaupt iets belangrijker dan dat?
GrZing! |
Leven met en voor God en onze naaste, dat is waar we voor op deze aardbodem rondlopen. Dat is een geweldige leerschool om mee te maken, hoe zwaar het soms ook kan zijn.
En ja, evangeliseren is in die levenstaak een wezenlijk onderdeel. Maar zoals je zelf al aangeeft, wel ieder op de manier die bij hem/haar past...en dat kan dan dus heel ruim zijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 oktober 2010, 21:45
Onderwerp: Renske en Bull.........
|
|
|
Een mooie stap om samen te maken. Blijf er samen voor gaan, wat er ook op je af komt. Wees bewust van je belofte aan elkaar en aan je Schepper!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 15 oktober 2010, 21:44
|
|
|
Roos van harte met je verjaardag. Een leuk bijpassend 'kaartje'...
...die ik ook meteen maar gebruik voor de felicitatie voor Renske, aangezien het 'kaartje' wel past bij dat andere moment deze maand
Beiden Gods zegen in het nieuwe levensjaar!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 21:43
|
|
|
Zinga
Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor God. De vreze des Heren waar je naar verwijst is meer een houding van ontzag dan angst in mijn ogen. Dan is de opmerking van Chat gewoon bijbels: angst voor God hoeven we niet te hebben, we moeten eerder de zonde vrezen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 21:13
Onderwerp: Esther 10-10-'10
|
|
|
PIETER649 schreef: | Tekst geboortekaartje:
Omringd door liefdevolle zorgen beveiligd als een kostbaar pand Zo ligt haar broos bestaan verborgen in de holte van Gods hand
Wij vragen u Heere voor dit kind dat U aan ons hebt willen geven Dat zij geluk en liefde vind en dicht bij U mag leven. |
Zeer passende naam bij dit gedicht gevonden. Want een ster staat hoog aan de hemel, waar God woont En ja, daar is geluk en liefde te vinden, want daar is God
Een gedicht dat duidelijk terugwijst naar haar schepper. Iets om te koesteren en met haar te delen als ze ouder wordt. Zo mag ze dit gedicht meedragen, het leven tegemoet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 21:09
|
|
|
Een felicitatie voor 810! Een nieuw levensjaar stromend van levenslust wensen we je toe.
Henk en Does.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 21:19
|
|
|
GERT856 schreef: | Gelukkig is de Bijbel door mannen geschreven als het aan vrouwen had gelegen, was de totale verwarring compleet geweest |
Wie weet waren en toen ook al secretaresses die alles opschreven voor de mannen... aan wie is het dan te danken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 21:16
|
|
|
Na wat gepuber in het topic (eindigt de puberteit ooit????) is dan eindelijk de draad weer terug! En met goede opmerkingen van zowel Chat en Pieter. Ik denk dat de door hen genoemde punten zeer noodzakelijke punten van aandacht zijn in het omgaan met elkaar als ouder en puber. Inka, ik hoop echt dat je er wat aan hebt en er wat mee doet. Dat verdienen zowel jij als je kind en de anderen die onderdeel van jullie gezin uitmaken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 11 oktober 2010, 21:52
Onderwerp: TIPS
|
|
|
Grootste voordeel lijkt vooralsnog dat je minder last hebt van uitvallende verbinding als je op CM zit via Chrome.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 11 oktober 2010, 21:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zonde heeft ook veel te maken met je persoonlijke motieven en achtergrond. Voor een alcoholist is drinken zonde, iomdat het hem/haar weer brengt in de macht van de verslaving, terwijl voor een ander drinken geen zonde is. Bij alles wat je doet moet je je de vraag stellen, kan ik er zonder of heeft het mij in de greep? De tien geboden zijn richtlijnen, maar in veel gevallen is het gewoon minder duidelijk, en dan moet je zelf keuzes maken. Daarom heeft slechts een theologische benadering weinig zin, omdat zonde iets is wat heel dichtbij de mens staat. |
In je voorbeeld is niet het drinken de zonde, maar de manier van omgaan ermee. Dat is wat zonde tot zonde maakt...in die zin inderdaad iets wat heel dichtbij de mens staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 11 oktober 2010, 21:07
Onderwerp: Esther 10-10-'10
|
|
|
Weer een nieuwe ster in het firmament Fijn dat alles goed is gegaan, zeker na die moeizame laatste loodjes!
|
|
Naar boven |
|
|