Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:26
Onderwerp: EigenZondeTopic
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Leest je moeder dan mee op cm? |
Mijn moeder is al 37 jaar overleden Carmen......maar opvoeding blijft blijkbaar bij je........
Maar ok, dit topic gaat over de zondes van een ieder zelf.....niet over die van de ander.......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 30 september 2012, 19:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:24
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Omdat ie off-topic gaat.... Een zonde waaraan jij je nooooit schuldig maakt |
Ik mocht nooit nooit van mijn moeder zeggen, doe ik nu ook niet.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:23
Onderwerp: BZV Topic
|
|
|
Zo, heerlijk straks voor de buis.....kopje koffie erbij.....stukje chocolade voor de gezondheid en heerlijk kijken en whats appen........ Visser, niet in slaap vallen he?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:20
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | even een offtopic reactie.
Er staat daar in Joh.8:11 "En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen en zondig niet meer"
Jezus noemde dus wel de zonde zonde. En dit betrof de zonde van de ander. Maar goed, dat is dan hier dus offtopic, net zoals onderstaande: |
Dit topic gaat over jouw zondes als ik Pieter goed begrijp........waarom kom je dan met deze tekst?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:19
Onderwerp: De zonde van homoseksuele praktijk ...
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Nope.
Toch nu zeker al een paar keer zei ik:
Inderdaad. Als je telkens begint bij jezelf, met “ik vind gewoon dat…”, en niet begint bij Gods Woord, of het bespreken van wat er staat dat er in de bijbel staat, dan hanteren we niet dezelfde basis, en scheiden onze wegen op dit punt. Want voor mij is de Bijbel het einde van alle tegenspraak. En niet jouw mening en zeker niet mijn mening. Maar altijd sta ik open voor bijbelse correcties, of je bijbels gefundeerde mening. |
Daar sta je ook niet open voor want wat ik ook zeg van over in de context lezen......dat negeer je.....Je leest letterlijk wat er staat en oordeelt daar pittig over richting medemens....jouw keuze, zeker niet de mijne...... ik hoef mijn gelijk niet, daar is God en mijn geloof in Hem veel te waardevol voor...... Jouw Bijbels gefundeerde mening is de mening.....niets of niemand kan jou daar anders naar laten kijken..... Wat je zegt over niet bij jezelf beginnen maar met Gods woord? Ik kan me een paar stukjes hierboven herinneren dat jij wel 5x de zin je doet, je kan je doet enz.......begon richting mij..... Zelfs in een topic..... over je eigen zondes moet je de zonde van de ander nog even noemen..........ik vind dat jammer en onnodig..... Maar nogmaals, het zij zo.....voor mij einde discussie.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:02
Onderwerp: etentje Duitsland
|
|
|
ERIKA129 schreef: | enne dan denk jij dat de trein jou midden in de nacht nog weer naar Kattuk brengt droom verder... |
Heb je geen logeerkamer????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:01
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | ....
Mijn buurman zegt dat hij jouw niet begrijpt, en hoe je ooit in een liefdeloze God kan geloven die Jezus liet lijden. En dat zijn God veel liefdevoller is dan jouw God. En dat Hij blij is dat ze hem niet met een vingertje wijzen over het feit dat hij loochent dat Christus geleden zou hebben voor ons.
Wat zou jij zeggen tegen deze buurman? Helemaal niets?
Je komt met jouw mening. Ik zoek Gods Woord. En als Gods Woord zegt dat het liggen bij mannen zonde is dan neem ik dat aan. Ook als de toon mij niet welgevallig is. God gehoorzamen is niet slechts het aannemen wat in ons straatje past, maar met Gods Woord aannemen met heel je hart, met heel je ziel en heel je verstand. Het aanvaarden zoals een kind aanvaard wat Vader zegt.
Exact! Jezus zei “Zondig niet weer!” Durf jij dat ook te zeggen tegen iemand die b.v. steelt of Christus verloochent, dat dit zonde is ? Of respecteer je z’n mening en zwijgt inhoudelijk.
Ik zoek niet jouw mening en jouw begrip, maar Gods mening en Gods begrip. Ook als we die niet goed kunnen volgen. Wat kan het kwaad om een dier dat ‘aandacht’ zoekt te honereren? God verbiedt het, en dan acht ik het verboden. Ongeacht of ik het wel of niet begrijp. JUIST als ik het niet begrijp, wordt duidelijk of ik in feite mijn eigen gedachten volg of God wens te volgen. |
Jij vind jouw norm de norm van God, prima.....maar dan heeft het weinig zin om verder te discussiëren als je niet open staat voor andere visies en meningen....Jouw gedachten zijn de norm van God.......het zij zo......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 30 september 2012, 19:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 18:58
|
|
|
JOL252 schreef: | Willemijn, jij begrijpt het |
Dat je het maar weet.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 17:26
|
|
|
ZWAAN995 schreef: |
Biechten op CM in katholiek sferen heel Europa te lezen
Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer
Matthéüs 6 : 6a
<><
Zwaan |
Begrijp ik nu hieruit dat je de zonden van anderen wel mag noemen maar dat die van je zelf binnenkamers moeten blijven????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 16:56
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik doe de aftrap wel. Begin is altijd moeilijk maar als er 1 (zwart) schaap over de dam is volgen er meer. Okay: Ik ben gescheiden en het was mijn aanzet om dit te doen. Echtbrekers, staat in de bijbel beërven niet het koninkrijk van God. En nee ik ga het niet goed praten, falen is falen en ik heb het niet kunnen volbrengen. En God en ik weten waarom. |
Even off topic Jol, omdat je dat zo mooi zegt'God en ik weten waarom..en daar gaat het nu net om....verder gaat het niemand wat aan.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 16:53
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Met twee d's, en het is weer engels ipv nederlands. Wat dat nou ook een zonde of enkel een grote ergernis van sommigen? |
Ik erger me er aan Annette, maar is dat een zonde?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 13:41
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Meer liefdevoller zeg je.
GOD IS LIEFDE ! Mijn buurman gelooft in een nog vele malen meer liefdevoller God, zegt hij. De geschiedenis van het Oude Testament, zoals de zondvloed of de 3000 doden die God liet doden als straf na het goeden kalf, die verhalen zijn gewoon niet zo gebeurd. Want God is liefde. Sowieso een straffende God of een Hel, die bestaan niet. Want God is liefde. Dat Christus moest lijden, dat is niet echt gebeurd. Want God is liefde, die laat niemand lijden. Sterker nog, als je toch bovenstaande wil blijven volhouden dan drijf je mensen weg bij de God van liefde, en maak je hem tot een boeman! Dus mensen waar zijn we mee bezig! God is liefde!
Willemijn, wat kan ik tegen mijn buurman zeggen?
GOD IS BARMHARTIG
Vaak staat er in het oude testament “ze deden wat recht was in eigen ogen”. Dat is toch mooi? Dat is namelijk oprecht. Het doen wat je meent dat goed is. Toch zegt God juist daarvan dat het slechts is. Weet je waarom?
God vraagt liefde van zijn volk. Het volk geeft die liefde. Maar het volk heeft een groot hart. Het volk heeft ook liefde over voor andere Goden. Niet in de plaats ervan, maar erbij. Dat is toch mooi? Dat is ware en oprechte liefde. Is het niet?
Abraham moest zijn zoon offeren van God. Dat weigerde hij faliekant. Want Abraham gelooft in een liefdevolle God die niet zo iets van hem vraagt. En zijn opstand tegen God werd hem tot gerechtigheid gerekend. Of ging het verhaal toch iets anders?
Uzza gelooft in de liefdevolle God. Toen de ark in de modder dreigde te vallen. Ving hij de ark op. Want het heilige van God hoort niet in de modder. Dat is toch liefde voor Zijn Vader? En Uzza werd terstond beloont en gezegend. Of ging het verhaal toch iets anders?
De rij kan eindeloos doorgaan. De vraag is: Wat is liefde? Wie bepaald wat liefde is. Is dat alles wat je maar als liefde voelt en ervaart? Of is het genormeerd aan Gods Woord?
Je zegt Gods Woord als norm en uitgangspunt te nemen. Dat is het mooie. Dat we een gemeenschappelijke basis hebben. Kun je vanuit Gods Woord aangeven wat precies liefde is ?
Wat is goed en wat is fout. Als we dezelfde uitgangspunt hebben, namelijk eerbiedig ons willen onderwerpen aan wat God ons te zeggen heeft in zijn Woord ( ook als we het niet precies kunnen navolgen of begrijpen), Is het dan mogelijk om een poging te doen gezamenlijk naar Gods Woord te luisteren?
Ik bracht I kor.6:9 naar voren. De tekst gaat over het ‘liggen bij mannen’. Het met mannen naar bed gaan. Willemijn, mag dit volgens deze tekst wel of niet?
. |
Je wilt alles tot de letter uitgezocht hebben hoe ik het bedoel.......Natuurlijk geloof ik in de zonde van de mens.....echter, dat is een zaak tussen mens en God en niet aan ons, die er vaak niet eens wat mee te maken hebben , een oordeel of een mening over te hebben.... De mensen die de Bijbel hebben geschreven (ja, mensen dus) hebben er ook jaren over gediscussieerd wat er wel of niet moest staan en ik meen dat zelfs het boek Genesis ettelijke malen van tekst veranderd is omdat men toen ook al de discussie had of je het naar de letter moest lezen..... De Bijbel bestaat uit woorden, net zoals mijn tekst aan jou.....en net als mijn tekst aan jou is het ook met de Bijbel......soms zijn teksten niet goed genoeg om uit te drukken wat je nu eigenlijk bedoelt te zeggen.....en in die context moet je de Bijbel lezen....... En ja, als je stukje over homofilie lees vind ik dat je een veroordelende toon ten toon spreidt, ik begrijp wel waarom maar ik ben het er niet mee eens .Gelukkig zijn er ook genoeg kerken die die relaties van liefde en trouw ook inzegenen en als waardevol zien....... En je buurman? Is het niet belangrijker om hem iets van Gods liefde te laten zien door je gedrag dan om hem maar te vermanen, te onderrichten of wat dan ook? Geloof kan zo ontzettend veel stuk maken wat absoluut niet nodig is door de starheid van mensen die het allemaal zo goed weten en hun mening aan de ander willen opdringen omdat dat de enige juiste is........Gods norm is de norm schrijf je.......maar ieder mens voor zich, ook jij, bepaald wat zijn of haar norm ten opzichte van God is en vind dat dan Gods norm......kijk maar eens naar het stukje van de overspelige vrouw.....Wie zonder zonde is........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 30 september 2012, 13:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 11:45
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dus de conclusie van dit geheel is dat er maar één onderzoek geweest is, dat gebaseerd is op het hersenonderzoek van overleden mensen, waarbij vooraf bekend was, dat ze een andere geaardheid hadden. Eerlijk gezegd vind ik dat vrij magertjes allemaal. Het is voor mij zeker niet voldoende om nu met volledige zekerheid te kunnen beweren dat het alleen maar gaat om aanleg. Als ik dat vergelijk met de discussie over nature en nurture, dan geldt dit waarschijnlijk ook voor zgn. geaardheid. Er kan iets zijn van aanleg, maar de omstandigheden spelen daarbij ook een hele grote rol. |
Eén onderzoek en op hoeveel mensen? Klinkt inderdaad allemaal erg magertjes......spreek je dan al van een gedegen onderzoek? Omstandigheden spelen bij iedereen een rol, hoe je leven ook verloopt...... En of je nu als homo een bepaalde andere aanleg hebt is dat relevant in deze? Zolang je maar in relaties geloofd die op liefde en trouw gebaseerd zijn.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 00:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Natuurlijk is onderzoek belangrijk. Want uiteindelijk kun je het terugbrengen tot de kernvraag, is het aanleg (lees aantoonbare andere hersenstructuur) of zijn er ook omgevingsfactoren die een rol spelen. In mijn ogen moet dan een wetenschappelijk onderzoek veel grondiger gebeuren dan wat er nu gedaan is....dus de stelling: het is alleen aanleg is in mijn ogen niet valide.. |
Mag je als christen wel je lichaam aan de wetenschap geven? Hoor je in ieder geval niet vaak.......raar eigenlijk, want je hebt wel profijt van het onderzoek wat er mee gedaan wordt......vraag ik me nu zo laat in de avond eens even af, geheel off topic......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 30 september 2012, 00:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 22:20
Onderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
|
|
|
VISSER278 schreef: | Met Dennis meegeweest naar het NK-jeugdvissen. Mooi een 8e plaats behaald. je kan natuurlijk ook zeggen dattie 8e van Nederland is geworden. Klinkt net wat beter. Maar geef mij maar strand onder de voeten , veel beter dan zo'n stomme binnenhaven in het stinkende Europoortgebied. |
Wat voor categorie???? Ik heb er verstand van, merk je wel he? Maar proficiat voor jou en je zoon......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 22:05
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Anderzijds, begrijp ik je wel. Het onderwerp is niet vrijblijvend. Het prijskaartje is soms duur. Het snijdt diep in het vlees. Als het je eigen kinderen betreft, dan voelt het een snijden in je eigen vlees. Zeg niet, dat ik niet zou weten de heftigheid van bepaalde keuzes en de impact die dit kan hebben. Het verdriet. Het verwachte verlies. Ik houd bepaalde zaken op dit publieke forum, voor me. Maar ik weet en ik geloof vanuit het puntje van mijn tenen dat de prijs die betaalt moet worden niet opweegt tegen de schat die ons te wachten staat. Het is mijn rust, mijn vast vertrouwen, en ook het enige wat mij rest. Dat als we lijden met Christus, we zeker zullen delen in Zijn overwinning. En als we onze kinderen kunnen behouden, is het alleen langs die weg. |
Beste Bastiaan,
Dank voor je mooie reactie.....een reactie vol openheid . Het is helder dat ik het anders beleef en zie. Dat de prijs van geloven hoog is weet ik uit eigen ervaring.....en die ervaring heeft ook gemaakt dat ik er anders naar ben gaan kijken, meer liefdevoller..... Dat is een persoonlijke keuze waar ik helemaal en met alle oprechtheid in geloof met als leidraad de Bijbel die ik zie als een boek van Hoop. De Bijbel verkondigt dat we ons niet hoeven te verzoenen met een wereld waarin zoveel onrecht en ellende is en houdt ons een wereld voor waarin het anders zal zijn. het koninkrijk Gods wordt dat genoemd. het is onze opdracht dat te hopen en ook daarin te geloven...... Ik geloof in een barmhartige God en denk dat God ook zo gekend wil worden. Barmhartigheid is toch het wezen van God. Lezen we ook in de Bijbelverhalen niet dat God ziet waar zijn mensen mee worstelen? Dat gaat Hem aan zijn hart en hij komt voor hen in beweging en ziet ons aan... Kijk maar eens naar de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan, in die zorg toont hij zich mens en komt Gods barmhartigheid aan het licht. Wie een barmhartige God kent kan niets anders doen dan die barmhartigheid vormgeven.... Maar.....misschien is die barmhartigheid ook wel iets wat je absoluut niet kunt omdat jij het in strijd met het woord van God vind....... En dan kom je toe de discussie wat is goed en wat is fout? Wij hebben alle twee een geloof wat heel verschillend is ondanks dat we in dezelfde God geloven...Rest ons elkaar te respecteren in dat zelfde geloof.......
Willemijn
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 29 september 2012, 22:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 20:02
Onderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
|
|
|
JANS221 schreef: | Ben benieuwd Jol! De komende weken hoeven we in elk geval niet meer te soppen! |
Komen ze niet voor de tweede keer kijken?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 20:01
|
|
|
[quote=CHATULIEM619]Ik suggereer helemaal niks, waarom zou ik. Ik geef gewoon mijn reactie op het wetenschappelijke onderzoek. Misschien weet je het niet, maar het is vrij normaal om onderzoek te doen op het menselijk lichaam. Je kunt ook je lichaam ter beschikking geven voor onderzoek. Dat is niet wreed, dat is gewoon dingen onderzoeken. Ik ben niet de persoon die homoseksuelen beschrijft als mensen met andere hersenen dan "normale" mensen. Dat is iets wat Thomas beschrijft. Maar om deze discussie gestalte te geven vind ik ook, dat je dit moet bespreken. Want mensen met andere hersenen vind ik al een behoorlijk hefitge uitspraak, want dan krijg je het punt van: hebben ze dan een afwijking? Zelf geloof ik daar niet zo in, en daarom ga ik erop door.[/quote
ik moet je eerlijk zeggen dat ik me afvraag van het nut is van zo'n onderzoek.....Iedereen die een beetje afwijkt van de norm heeft afwijkende hersenen? Dat zijn er dan wel vrij veel als je tegenwoordig naar al die etiketten kinderen kijkt.......Wordt dat dan ook onderzocht?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 19:48
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Je beantwoord de vraag niet. Bepaald God de norm of bepaald God niet de norm? Je kunt reden voor of tegen hebben, maar wat is je inhoudelijke antwoord, ja of nee?
Neen. ( En ik wil toch een kleine opmerking maken. Citeer me a.u.b. waar je dat meent gelezen te hebben. Want dan praten we over wat ik daadwerkelijk geschreven heb, en niet over eigen indrukken en karikaturen die niet ontsproten zijn uit mijn woorden) Ik zei tegen jou op 23 september: God en Zijn Woord is de norm. Dat wat bijbels gezien klaarblijkelijk zonde is, ook als zodanig benoemd. Maar telkens weer: als jij mij vanuit de bijbel kunt laten zien dat ik abuis ben, dan houd ik me aanbevolen voor je correcties. Want ik kan fouten maken, en heb in het verleden fouten gemaakt. Dus waarom dan hierin niet? Maar totdat je me dit aanwijst met gegronde reden. Poog ik eerbiedig Gods Woord na te spreken.
Beste Willemijn, besef je wat je hier zegt over mij?
Beste Willemijn, besef je wat je hier zegt over mij? Jij meent dus te weten in hoeverre ik hiermee te maken heb in mijn omgeving? En bovendien, vind je het ook een makkelijke mening, om bijvoorbeeld diefstal als zonde te zien, als je er helemaal niet mee te maken hebt gehad ?
Beste Willemijn, je zegt opnieuw dat het liefdeloos is. Mijn uitgangspunt was dat God in zijn Woord in 1 Kor. 6:9 het liggen bij mannen lijkt te bestempelen als een zonde. Ik breng dit punt en vraag om inhoudelijke op de bijbel gebaseerde reacties. Een inhoudelijke behandeling gebaseerd op de bijbel, lijkt me constructiever dan het geven van bijvoegelijke naamwoorden die niet daarop zijn gefundeerd.
We moeten juist liefdevol zijn voor de homosexueel! Exact! Maar de vraag is daarbij wat liefde is. Ware liefde is genormeerd aan Gods geboden, en niet naar onze eigen gedachten of begeerten. Want altijd brengt de liefde tot het onthouden en tot het doen van afstand van de eigen begeerte. De vraag naar liefde, is de vraag naar je norm. Is ons eigen begeren de norm? Is het oudtestamentische cadans van Gods opstandig volk die ‘deed wat goed was in eigen ogen’, de norm ? We kunnen in eigen ogen menen de liefde te dienen als een man met een man naar bed gaat in een monogame relatie van trouw en toewijding. Maar het blijft liefdeloosheid en verwerping van de Liefde, indien we hiermee ingaan tegen het bevel van God.
Onze denken en doen moet altijd genormeerd worden aan de bron van alle goedheid en liefde. En dat is God en Zijn Woord. Het begrip liefde is niet iets subjectiefs. Er zijn genoeg voorbeelden van ongeoorloofde liefdes-verhoudingen waarbij men zich ook beroept op de oprechte liefde (denk b.v. aan het streven van de vereniging ‘martijn’). Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar. Onze definitie van liefde moet worden genormeerd. Wanneer we iemand een weg zouden voorhouden die ingaat tegen Gods geopenbaarde wil dan is het per definitie liefdeloosheid.
Een "gruwel" wordt in gruwelijkheid niet gemeten door de overtreding zelf, maar door de openlijke verwerping van God die door de overtreding wordt bewerkt. Het gaat dan niet om het onvermogen om de zonde na te laten, maar om het bewuste kiezen om God tegen te staan en Zijn Wil te verwerpen en Zijn heiligheid door het slijk te halen. Dergelijk gedrag maakt zelfs heilige zaken tot een gruwel voor God. Spr.28: 9 Die zijn oor afwendt van de wet te horen, diens gebed zelfs zal een gruwel zijn.
Als de bijbel het als zonde ziet is er alles mis mee.
We mogen niet meer zeggen dat diefstal zonde is? Want een ander leest de bijbel anders en kan dus ook een andere norm hebben. Laar een ieder voor zichzelf bepalen of diefstal zonde is. Waar bemoeien wij ons mee om de handelingen van een dief die daar prat op gaat, als zonde te veroordelen. Lekker makkelijk ook als je zelf geen dief bent om dan diefstal als zonde te bestempelen. En dan heb ik het nog niets eens over de kleptomanen die er niets aan kunnen doen maar zo geboren zijn. Nee, het is liefdevol als we de dief in zijn waarde laten en zijn keuze respecteren.
Waar wringt hem de schoen?
Mijn enige uitgangspunt en intentie is Gods Woord. Gods Woord zal mijn hand niet verlaten. En als jij hier anders over denkt, dan is dit het punt waar onze wegen scheiden.
Mooi om dat te lezen. Ik hoop dat in de discussie dit gemeenschappelijk uitgangspunt meer tot recht komt. En betreft andere normen naast de bijbel; De bijbelse norm staat boven alles en geen andere norm mag daarmee strijdig zijn. |
Volgens mij lees jij de bijdrages op het CM forum ook erg naar de letter, je kan je ook afvragen wat ik nu eigenlijk bedoel te zeggen? Ipv iedere zin te ontleden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 19:47
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Dat is afhankelijk van het feit of je van mening bent dat homosexualiteit volgens Gods Woord zondig is. - Want als je dit niet vindt, dan is het onderwerp vergelijkbaar met de vraag hoe je reageert als je zoon vertelt dat hij blauwe ogen heeft. - Maar als je daarentegen wel vindt dat het volgens Gods Woord zondig is, dan is het onderwerp dus hoe te reageren als je zoon vertelt dat hij specifieke zondige gevoelens heeft.
1) Mijn reactie zal niet in eerste instantie niet gebaseerd zijn op datgene wat ik meen dat Gods Woord zegt. Er gaat een belangrijker onderwerp aan vooraf. Namelijk wat is je norm. Op grond waarvan mogen we iets beoordelen of toetsen.
Als het mijn zoon zou zijn zou ik mogen hopen dat het opgevoed is met kennis van en een band aan God. Maar dat is niet iets wat ik zo maar voor lief neem. Ik zou dus ter sprake brengen of we in God geloven zoals de Bijbel dit openbaart. God is de rots, de onwankelbare en betrouwbare basis voor heel ons leven. Zijn we bereid op God onvoorwaardelijk te volgen. Of kennen we andere normen die de bovenhand voeren. Zitten we zelf met onze gedachten en keuzes op de troon, of onderwerpen we aan datgene wat we geloven dat God van ons vraagt.
Stel je zegt tegen je kleine zoontje "blijf met je handen uit het vuur!". Als het zoontje dan gehoorzaamt, is dat dan omdat hij zelf ook wel inziet en overtuigt is dat het vuur gevaarlijk is, of is het omdat hij naar zijn ouders luistert. Met veel onderwerpen vallen deze 2 samen. God zegt dat we niet mogen moorden, en wij gehoorzamen god hierin, of gehoorzamen we omdat we zelf ook vinden dat moord fout is. Het wordt dus pas spannend als er verschil ontstaat tussen wat we zelf vinden, en dat wat we menen dat God vindt. En dan komt het aan of we bereid te zijn in geloof Onze Vader te volgen, of dat we dan onze eigen wegen gaan. Neem het voorbeeld van Abraham die zijn zoon moest offeren. Compleet geschift zouden we wellicht zeggen. Of uiterst onverantwoordelijk want Abraham was zeer oud en uit zijn nageslacht was een groot volk beloofd. Hier rest slechts geloof, vertrouwen en een van harte onderwerping aan God, de bron van al het goede. Abraham geloofde! en het werd hem tot gerechtigheid gerekend!
Pas als deze basis aanwezig is, is het relevant om in concrete gevallen te luisteren naar wat God van ons vraagt. En dit is de enige basis waarop verder gebouwd kan worden. Willen we niet op de drijfzand van onze eigen begeerten en gedachten bouwen, dan moeten we bouwen op God, onze Rots.
2) Uitgaande van de basis zoals gelegd bij de eerste paragraaf. Dan komen we op het punt dat we willen luisteren en ook aanvaarden (hoe moeilijk het ook zij) wat Gods ons in Zijn Woord tot ons zegt. Voordat überhaupt de Bijbel open gaat, kunnen we in gebed God vragen om Zijn wijsheid en Zijn Geest bij het bestuderen van Zijn Woord. Als het in mijn gezin niet gebruikelijk is om samen te bidden, zou dat een trigger voor me zijn of ik God bij mijn dagelijkse leven in het gezin genoeg betrek: Bid en lees ik voor het eten? Heb ik mijn zoon opgevoed met de dag beginnen in gebed? en eindigen met een avondgebedje? Dank ik God bij hoogtijdagen? voor het nieuwe jaar, voor de verjaardag, voor herstel bij ziekte, voor de vakantie-reis, etc. Het startpunt in een gesprek is dus niet wat ik altijd al meende dat de bijbel of de kerk zegt, maar concreet: loop de teksten bij langs, en probeer ze opnieuw te begrijpen. En met name in eerste instantie het initiatief aan m'n zoon laten: Welke teksten acht hij relevant voor het onderwerp en hoe denkt hij daarover.
3) Vervolgens komen dan ook de teksten aan de orde ( als die niet al aan de orde geweest zijn) waarvan ik denk dat die relevant zijn voor het specifieke onderwerp. In dit geval b.v. I Kor.6:9.
4) Ten slotte, zou ik ook de nadruk leggen op het kader waarin we kinderen van God zijn. De mate van smetteloosheid is niet van belang. Want we staan allemaal met lege handen voor God. Iemand die meent niet te zondigen is een leugenaar. Zonder Christus verdienden we allemaal de doodstraf. En door maar heel goed te wet te houden kunnen we dat niet keren, alleen worden we maar telkens opnieuw bij bepaald hoe zeer te kort wij schieten. Maar des te krachtiger is onze dankbaarheid dat God zijn Zoon heeft laten sterven voor ons behoud. Als we delen in Zijn lijden, mogen we delen in Zijn opstanding. Dan maakt het niet uit of je homo bent of niet. We staan allemaal als broeders en zusters naast elkaar en om elkaar verbonden door de band met Christus. We leven allemaal uit pure genade. En uit dankbaarheid zoeken we gezamenlijk de wil van Onze Vader. Dat betekent zelfverloochening. Voor een ieder van ons. Maar God geeft kracht naar kruis. Christus heeft ons geen wees gelaten maar werkt door de kracht van de Geest in ons. "Gij hebt gezien, dat Ik u op arendsvleugelen heb gedragen en u tot Mij gebracht." (Ex.19:4) God wil ons vergaderen zoals een hen haar kuikens onder de vleugelen vergadert. Opdat we later bij Hem mogen zijn van aangezicht tot aangezicht. Dan zal er geen gebrek of strijd meer zijn, geen enkele. En tot die tijd: strijdt de goede strijd en rust in Christus, die zegt: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. en gij zult rust vinden voor uw zielen. (Matt.11) |
Ik heb je profiel niet bekeken maar volgens mij heb je geen kinderen als ik deze reactie zo eens lees........zo steriel en veroordelend.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 15:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Enkele citaten uit je eigen bijdrage:
hiermee veroordeel je zelf toch een ander als hij de bijbel gebruikt? Waarom kun jij dan geen respect hebben voor mensen die de Bijbel als norm in hun leven zien en de Bijbel zo letterlijk mogelijk willen toepassen? Verdraagzaamheid werkt beide kanten op... |
Ik zie de Bijbel ook als norm in mijn leven, weliswaar met andere normen.....en dat weet jij ook heel goed dus ik ben verbaasd over je vraag?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 15:12
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Is het echt zoveel anders, Wmijn? Jij bent toch altijd bezig met verdraagzaamheid, waarom dit dan niet naar ons toe? |
Wie bedoel je met ons???? Praat je namens anderen of praat je voor jezelf? Ik kan niet tegen onrechtvaardigheid dat weet je heel goed..... En waar is de tijd gebleven Chatuliem dat je wat milder was en wij hele gesprekken over het geloof konden voeren en elkaar respecteerden ondanks dat onze visies mijlenver uiteen lagen???? Je hoeft je gelijk toch niet te halen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 14:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Enkele citaten uit je eigen bijdrage:
hiermee veroordeel je zelf toch een ander als hij de bijbel gebruikt? Waarom kun jij dan geen respect hebben voor mensen die de Bijbel als norm in hun leven zien en de Bijbel zo letterlijk mogelijk willen toepassen? Verdraagzaamheid werkt beide kanten op... |
Ik hou niet van dat veroordelende vingertje ten koste van de diepste gevoelens van andere mensen..........heel wat anders Chatuliem.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 13:58
Onderwerp: Gebed gevraagd
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Nee...zeker ik niet...maar de laatste tijd..kan ik er aardig mee leven!!!!! |
Maar je constateert en veroordeelt wel anderen die alleen maar eerlijk willen zijn in hun bevindingen.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 13:42
Onderwerp: Gebed gevraagd
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Alleen begrijp ik 1 ding nog niet.... Had die arts wel tegen jullie MOGEN...zeggen dat hij DACHT...dat het kanker was..??? Zoiets mag toch nooit...?? Beter kun je als arts dan toch zeggen...we weten het niet maar daarom gaan we juist ook verder onderzoek doen... |
Is toch gewoon eerlijk? Als het kanker zou zijn zeg je weer, hij had het wel eerder mogen zeggen, nu schrokken we zo! Mensen doen het ook nooit goed...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 13:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hier gebeurt dus precies wat ik bedoel. Bastiaan probeert vanuit de bijbel dingen te verklaren, prompt krijgt hij het verwijt, dat hij anderen oordeelt. |
Dan begrijp je het niet goed of je leest het niet goed.....Ik leg juist uit dat ieder de Bijbel ander leest dus ook een andere norm kan hebben...... En dat een ieder voor zich zelf bepaald wat de norm is.....En dat het niet aan jou is om jouw norm tot de norm te verheffen.......dus is het ook niet aan jou om de ander te veroordelen.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 29 september 2012, 13:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 13:35
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nu kom ik dus weer met een wrange vergelijking, maar for the sake of argument: ze hebben ook hersenen van seriemoordenaars, psychopaten onderzocht en daar bleek dat de kleine hersenen niet zo ontwikkeld waren als in een normaal persoon. Het gevolg is, dat ze niet kunnen inleven in een ander. Toch zou je er gek van kijken als je een seriemoordenaar gewoon laat vermoorden zonder dat je er iets van zegt.
Onderzoek van de hersenen is nog lang niet afgerond, zeker nu niet nu ze de genen erbij ook nog kunnen controleren. Maar niemand kan ontkennen dat niet alleen nature een rol speelt, ook nurture. Je geeft in je bijdrage zelf aan, dat ook al heeft iemand zo'n neiging, het nooit alleen aanleg is. Wat dat betreft zijn we het eens. En wie zegt me, dat de hersenen juist niet vervormd zijn door nurture. Voor mijzelf zou een zeer afdoend bewijs zijn als ze bij baby's een hersenonderzoek gaan doen, aan de hand van dat onderzoek gaan bepalen welke geaardheid ze hebben en uiteindelijk na 20 jaar kijken hoeveel ervan daadwerkelijk die geaardheid hebben die ze hebben voorspeld. Het moet natuurlijk een blind onderzoek zijn, waarbij de ouders niet op de hoogte zijn van de gegevens. Nu wordt pas achteraf onderzocht of er een bepaalde afwijking is, maar er wordt niet stilgestaan bij de ontwikkeling van de hersenen. |
Wat erg dat je dit schrijft...niet te geloven.......eignelijk heel wreed wat je allemaal suggereert om je gelijk te halen... En wat triest als je een homo bent met een mooie relatie en je leest jouw stukjes.......... Waar bemoei je je eigenlijk mee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 13:27
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
http://youtu.be/ueIp8ljLO4c
Prachtig Taize lied, gebaseerd op de tekst uit Mattheus 26
Hier gaat het over het waken en wakker blijven en hoe moeilijk dat is...gelukkig mogen we weten dat het Koninkrijk van God staat voor Vrede, recht en gerechtigheid en niet uit veroordelingen door mensen..... ik denk dat we er alert op moeten zijn dat we deze fundamentele waarden in ere houden en moeten blijven geloven in het Licht...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 13:15
|
|
|
JOL252 schreef: | Wie wie nu aanvalt? Dat is toch duidelijk? Er worden zetten herhaald die in het verleden al niet hebben uitgewerkt en waarin iemand in de hoek wordt gezet als een soort van superheiden, dat is gewoon triest. Het enige wat Thomas probeerde was uiteen zetten wat Chat opnieuw aan het doen is en wat storend werkt voor de discussie. |
Hij valt niet aan Jol, hij bevraagt....dat las je toch...Is heel wat anders.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 september 2012, 13:05
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Tuurlijk zijn er vele verschillen te benoemen. Maar de grote gemene deler bij moedwillige zonden, is het niet willen luisteren naar God en Zijn Woord. God verlaten is geestelijke hoererij. Dat is wat God ons in den treure voorhoud in de bijbel.
Nee. Er is maar een maat, en dat is de goddelijke maat. God bepaalt de norm. En dat niemand aan die norm kan voldoen geeft dat wij allen gelijk staan voor God: namelijk met lege handen. En het geeft ons des te meer de grote waarde van Christus Zijn verlossing aan. Hij is de Weg, de Waarheid, en het Leven. En Christus wijst ons telkens naar God en Zijn Woord. Laten we daarom als Christenen, telkens opnieuw pogen ons leven te heiligen naar Zijn Wil, tot eer van Hem. En ons niet berusten in een menselijke maat. God Zegt in zijn Woord: "Dwaalt niet: noch (...), noch die bij mannen liggen, (...) zullen het Koninkrijk Gods beërven."
Kun je specifiek zijn wie welke woorden heeft gesproken waarop je dit van toepassing acht? Want had Paulus een Christelijk houding toen hij zei: “Dwaalt niet: noch (...), noch die bij mannen liggen, (...) zullen het Koninkrijk Gods beërven.“
Is Paulus een stenengooier?
. |
God bepaalt de norm? Ja? Waarom zijn er dan zoveel verschillende kerken met een verschillende norm? Wat is dan de norm....Jouw visie is De norm als ik het zo lees..... Rabbijnen hebben eeuwen lang met teksten aan de tafel gezeten en uitleg aan uitleg geregen. er zijn in deze traditie negenenveertig betekenissen van een tekst. De vijftigste staat uit tot de Messias komt. Als je de geschiedenis van de theologie ziet zie je een grote verscheidenheid aan visies. Al deze visies wijzen op een gepassioneerd zoeken naar hoe te geloven en te leven....... Zo gaat het met mensen ook. Iedereen zoekt zijn vreugde en vrijheid in Christus. Op zijn of haar manier.......Geloven begint met genade en dat zelfde begint met het genieten van zaken...... Dus jouw waarheid is niet de norm......voor jou is het de norm van God, maar een ander heeft dus weer een totaal andere norm en het is een beetje kortzichtig om alleen je eigen norm onder die noemer de norm te vinden........ Daarbij doe je daar ook anderen ernstig mee tekort........in de naam van God....... En om even on topic te blijven......wie ben jij om je zo veroordelend uit te laten over relaties die niet jouw goedkeuring hebben? Je wordt als homo of hetero geboren en als jij een serieuze relatie met iemand hebt is daar toch niets mis mee...en kom dan niet steeds met een Bijbeltekst aanwapperen om je gelijk mee aan te tonen......Het is jouw zaak toch ook niet? Zo'n mening is ook makkelijk te hebben als je er niet mee te maken hebt.......En liefdevol is het zeker niet......
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|