Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 22:22
Onderwerp: Erfzonde
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | En idd, in sommige gemeentes is het de gewoonte het voorgeslacht te doorbreken, ik zelf heb dat ook altijd als grote onzin gezien... |
mee eens
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 22:16
Onderwerp: doop en uitverkiezing.
|
|
|
Een sacrament is een gewijde handeling in het christendom waardoor God komt tot de mens. In die zin staat een sacrament tegenover gebed en offer, waarin de mens nadert tot God.
Binnen het protestantisme werden twee sacramenten behouden: de doop en het avondmaal. Volgens hen zijn dit de enige sacramenten die door Jezus zijn ingesteld. Binnen het protestantisme wordt het sacrament gezien als een zichtbaar teken (een signaal) en een zegel (een bevestiging) van Gods genade. Naast de prediking (een hoorbaar teken van Gods genade) kent het protestantisme dus ook twee zichtbare tekenen van Gods genade.
De sacramenten worden ook gezien als tekenen en zegelen van Gods verbond met zijn volk. De protestantse visie grijpt terug op het Oude Testament waarin ook twee proto-sacramenten werden onderscheiden: de besnijdenis en het pascha. Voor protestanten zijn de doop en het avondmaal in plaats van deze twee proto-sacramenten gekomen.
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op donderdag 3 november 2011, 22:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:30
Onderwerp: Sauna!
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Door als "verstandig" man naar huis te gaan ... |
Cross is de verstandige man onder de mannen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:27
Onderwerp: De zondeval
|
|
|
De mens moet die eenheid met de Eeuwige Vader weer terugverdienen na een vaak lange, moeilijke weg.
Ik zou willen zeggen ga eerst es studeren op het woord "genade" Wij kunnen namelijk helemaal niks terugverdienen Wij kunnen alleen maar in geloof aannemen, de onverdiende Liefde van God Genade=onverdiende Liefde Dit is een gift
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:24
|
|
|
Door de erfzonde werden deze eigenschappen overgedragen op de volgende generaties
Nee, de kennis van goed en kwaad word overgedragen op volgende generaties.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:19
|
|
|
MOMO697 schreef: | Ik ga ff de bijbelteksten die je aanhaalt hier plaatsen.
22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven. 23 Toen zond de HERE God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. 24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken. En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set
Dat Adam een zoon naar zijn gelijkenis verwekte, zegt niks over erfzonde. Wel over de kennis van goed en kwaad. Dat erfde Set van zijn vader. Adam had die kennis niet van God gekregen. Die kennis staat niet gelijk aan erfzonde. Geen mens is in staat om met die kennis om te gaan. Alleen God kan dat. Daarom zondigen wij. De veroordeling die het gevolg was van het zondigen van Adam hebben wij geerfd. Niet de zonde die Adam deed. Wel de gevolgen daarvan. Jezus heeft die veroordeling van ons overgenomen en aan het kruis genageld. Daardoor zijn wij vrijgekocht.
De aarde werd vervloekt, de mens zelf niet. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:13
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Definieer eerst wat erfzonde is. |
Erfzonde = erven, iets wordt je eigendom = zonde, wetteloosheid, ontkennen van God en Zijn geboden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:40
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Definieer eerst wat erfzonde is. |
Voor wie bedoel je dit?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dit is absoluut niet OK!!!! |
Daar hebben we toch een knopje voor???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:34
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Helaas, dan zou ik moeten erkennen dat het door God ingesteld is, en dat is niet het geval. |
Oh? Ik dacht dat sacramenten door de kerk waren ingesteld ipv door God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:27
|
|
|
@ Jolan Staat voor jou de kennis van goed en kwaad dan gelijk aan erfzonde?
@ Herman Waarom is de Heere Jezus dan gekomen?
Om Gods oorspronkelijke plan te herstellen. Om de macht van satan te verbreken. Om de mensen te verlossen van Gods oordeel.
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op woensdag 2 november 2011, 11:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:17
|
|
|
JOLAN931 schreef: | God zei tegen Adam.... De dag dat je daarvan eet(die boom) zul je de dood sterven, ( Genesis 2:17) Toen hij toch at verjoeg God hem en Eva uit het paradijs zodat ze niet meer konden eten van de Boom des Levens, zodat ze niet alsnog zomaar het eeuwige leven kregen en dus de erfzonde weer uitgewist werd ( Genesis 3:22-24)
In de eerste hoofdstukken van de Bijbel zie je dat Adam geschapen was naar het beeld van God,( genesis 1:27 en Genesis 5:1)maar toen Adam van de vrucht at, vervloekte God de aarde om Adams daad(Genesis 3:17) Toen Adam een zoon kreeg staat daar duidelijk dat zijn zoon het beeld van Adam droeg,( Genesis 5:3) en niet het beeld van God,
want dat was Adam door het eten van de vrucht kwijt geraakt.
zeg je hier dat Adam niet langer het beeld van God was? (zijn wij niet allen geschapen naar Gods beeld?) zou je dat kunnen onderbouwen vanuit Gods Woord?
God is zonder zonden, maar Adam was een zondig mens geworden, en als de kinderen het (zondige) beeld van Adam droegen dan droegen zijn kleinkinderen dat ook....en ga zo maar door tot aan vandaag. Zie hieronder Dat is de verklaring van de erfzonde |
Ik ga ff de bijbelteksten die je aanhaalt hier plaatsen.
22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven. 23 Toen zond de HERE God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. 24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken. En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set
Dat Adam een zoon naar zijn gelijkenis verwekte, zegt niks over erfzonde. Wel over de kennis van goed en kwaad. Dat erfde Set van zijn vader. Adam had die kennis niet van God gekregen. Die kennis staat niet gelijk aan erfzonde. Geen mens is in staat om met die kennis om te gaan. Alleen God kan dat.
De aarde werd vervloekt, de mens zelf niet.
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op woensdag 2 november 2011, 12:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:07
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Maar waar staat het letterlijk? En waar staat de verplichting het kind te reinigen van erfzonde??? |
Niet zo snel Chat, daar kom ik vanzelf terecht
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:01
|
|
|
Heeft de mens zelf dan wel schuld, is de duivel er dan niet de oorzaak van dat de mens zondigde? De verleiding kwam van satan. Het overtreden van Gods gebod kwam van de mens. De zonde ligt niet in de verleiding maar de zonde ligt in het persoonlijk overtreden van het gebod van God.
Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort. Jak. 1:14-15
God is de enige die met het verschil tussen goed en kwaad kan omgaan. De mens kan keuzes maken, is dus een wezen met verstand dat in staat is om morele overwegingen te maken. God laat Zich door niets of niemand verleiden. God blijft dezelfde, altijd.
Want God stelt niemand aan verleiding bloot, zoals Hij zelf ook niet door iets slechts in verleiding kan worden gebracht. Jak. 1:13b
Door het negeren van Gods gebod, het niet eerbiedigen van de grens die God gesteld heeft, stelt de mens zich op 1 lijn met God; rebellie.
Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat juliie dan als goden (als God) zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad. Gen. 3:4
Adam en Eva hebben God niet op Zijn Woord geloofd. Dat duidt op eigen-wijs-heid en dat is hoogmoed. Zonde heeft meerdere aspecten: * ongeloof * ongehoorzaamheid * wantrouwen * eigenwijsheid * hoogmoed * liefdeloosheid
Zonde is een actieve daad tegen datgene wat God zegt en wil. Adam en Eva hadden 'nee' kunnen zeggen tegen de verleiding en Gods hulp kunnen inroepen. Zij kenden God persoonlijk, zagen Hem en spraken met Hem. God had hen gewaarschuwd, ze kenden de gevolgen=de dood.
Handel je goed, dan kun je toch iedereen recht in de ogen kijken? Handel je slecht, dan ligt de zonde op de loer, begerig om jou in haar greep te krijgen; maar jij moet sterker zijn dan zij. Gen. 4:7
Als Adam en Eva zich direct gericht hadden op Zijn Woord en Hem geloofd hadden op Zijn Woord, dan zou de verleiding, samen met de verleider direct verslagen zijn geweest.
Jezus werd ook verleid. Hij is gekomen als enige herkansing voor de mens. Jezus ging door dezelfde beproeving als Adam en Eva. Op dezelfde manier als in het paradijs ging de verleiding ook hier over macht. In tegenstelling tot Adam en Eva plaatst Jezus tegenover al die verleidingen het Woord van God.
Er staat geschreven ... Matt. 4:4,7,10
Er is maar 1 mogelijkheid om verleidingen tegemoet te treden en dat is door het Woord van God recht tegenover de verleiding te plaatsen. Zoals Jezus dit ook deed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:32
|
|
|
Het woord erfzonde komt in de hele Bijbel niet voor. Maar dat wil dan niet zeggen dat het onderwerp niet onder een andere woordvorm in de Bijbel zou kunnen voorkomen.
Erfzonde = erven, iets wordt je eigendom = zonde, wetteloosheid, ontkennen van God en Zijn geboden
De eerste zonde. De mens was in het paradijs zonder zonde en hij had zelfs geen kennis of besef van het kwade. Hij maakte zich nergens schuldig aan. De mens was een onbeschreven blad. God gaf de mens een gebod met een duidelijke sanctie. Het eten van de boom van kennis van goed en kwaad heeft als absoluut gevolg, dat de dood erop volgt. Het loon van de zonde, tegen Gods wil ingaan, is de dood. De satan, die al zonde gedaan had, heeft met de hulp van een slang de fantasie van de mens geprikkeld om gelijk aan God te zijn. Dat wat satan zo graag zelf wilde, gelijk aan God zijn, projecteerde hij op de nieuwe mens.
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op woensdag 2 november 2011, 10:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:16
|
|
|
Erfzonde, waar staat dat in de Bijbel? God heeft een oplossing voor elk probleem, ook voor de zonde. Hij is een rechtvaardig God, een Vader die van alle mensen houdt. Zo is God. Dit is wat Hij zelf zegt: Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. Jeremia 29:11
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op woensdag 2 november 2011, 10:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:10
|
|
|
Pas als we weten mogen dat onze zonden door het bloed van Jezus weggenomen zijn, weten we ook waarvan we verlost zijn.
Ik hoop dat jij dit toch al wel weet? Wat Chat bedoeld is dat God al met het zonde probleem heeft afgerekend. Dat hoeven we "alleen maar" in geloof aan te nemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:06
Onderwerp: bijbelstudie als wapen
|
|
|
Waarom zou je niet met elkaar van gedachten mogen wisselen? Ik heb respect voor elke christen, ongeacht naar welke kerk hij of zij gaat. Maar ik hou van diepgang. Oppervlakkig geloof is niet zo mijn ding. Dus vraag ik graag door. Niet aanvallend maar om te begrijpen.
Ik merk dat bij beide groepen door sommige gelovigen aanvallend, verdedigend, agressief word gereageerd.
Bovendien wil ik niet eens ingedeeld worden in 1 van beide groepen. Heb aan beide titels een hekel. Ben overtuigd christen. Klaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:55
Onderwerp: Heeft de dominee gelijk?
|
|
|
qouten lukt hier niet, das gek
Zeeland zei: Een herderloze kudde heb ik altijd een leeg gevoel...gevonden...
Ik begrijp dat heel goed hoor maar is de dominee de herder? Dacht dat Jezus de herder is. Voor mij in elk geval wel. Als gemeente heb je natuurlijk leiding nodig. Maar als herder? Verder hebben wij de opdracht om naar elkaar om te zien. Zijn wij elkaars verantwoordelijkheid. Was ff een gedachte die in mij op kwam.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:49
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Wat zeggen de vertrekkers? Een bloemlezing van reacties uit het onderzoek:
“De kloof tussen mij en de evangelische wereld was al langer groeiende. Op het intellectuele vlak ervoer ik een armoede en wantrouwen die het stellen van vragen onmogelijk maakten. Twijfel was taboe, zo niet demonisch, onzekerheid werd overschreeuwd, ontwikkelingen in de buitenwereld (filosofie, theologie, literatuur, politiek) werden genegeerd.” 40+’er, ex-baptist, nu English Reformed
“Sommige mensen waren erg in het ‘profeteren’ en durfden de meest idiote, nare en verwarde dingen over elkaar te zeggen. Achteraf denk ik wel eens: Was dat nou groepshysterie, psychose of gewoon interessantigheid?” 35+’er, tien jaar evangelisch, nu PKN
“Er werd veel over liefde gesproken, maar je kon een halfjaar ziek zijn en niet in de kerk komen zonder dat iemand naar je omkeek.” 45+’er, 25 jaar evangelisch, nu Nederlands gereformeerd
“Zoals de leiding dacht, moest jij ook denken. En vragen mochten niet gesteld worden. Het eigen denken werd ondergeschikt gemaakt aan de leider. Kritiek mocht niet, want ‘raak de gezalfde des Heren niet aan.’” 45+’er, van Vol Evangelisch, Pinkster, Rhema, Levend Evangelie, baptist, nu niets meer
“Ik was dus blij dat ik ergens achterin de PKN een stoel had. Niemand hoefde mij te zien huilen, je kon zitten, een beetje meedobberen op de bekende liturgie, niemand zat aan je, niemand moest meteen weer ‘met je bidden’.” 35+’er, tien jaar evangelische beweging, nu PKN
“Ik ben in de rust. Eigenlijk bang, als ik mijzelf weer geef, om stuk te lopen. Ik zou nu even niet weten in welke gemeente ik mij thuis kan voelen.” 50+’er, dertig jaar evangelisch
“Ik kan rechts, midden of links zijn, maar hoor wel bij die ene kerk. Ik hoef niet meer de kerk te verlaten omdat ik anders denk of ben. Binnen deze ene kerk komen al deze richtingen naar voren.” 25+’er, 16 jaar evangelisch, nu PKN
“Ik wilde niet nog langer te horen krijgen dat ik te weinig deed of te weinig radicaal was.” 35+’er, geboren en getogen in Evangelie Gemeente, nu geen gemeente meer
Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op:
Icchoreb.nl
Uit Ooit was ik evangelisch, EO visie Alsnog bedankt! voor de link, ik ben lang niet de enige, of een van de weinigen
(zucht van opluchting en ook blij, ben lang niet de enige
aangepast ivm taalfoutje |
Lieve Shanita,
Uit respect voor de mensen die zich wel thuis voelen bij evangelische gemeentes wil ik je vragen om deze post te verwijderen. Mijn negatieve ervaringen in welke kerk dan ook, is niet bepalend voor de rest van de kerk van deze stroming. Ik vind dit met modder smijten en beneden alle peil.
Ik vind jou een toffe meid maar dit kan echt niet. Ik hoop dan ook dat je dit zelf zal inzien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:44
|
|
|
Zeg Chat, ipv ritueel kan je ook sacrament zeggen. Misschien klinkt dat wat aangenamer in de oren van onze broers en zussen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:42
|
|
|
PIETER649 schreef: | Doop en uitverkiezing: het kan samen, maar het een kan ook zonder het ander. |
De misdadiger aan het kruis die beleed dat Jezus Zoon van God is heeft zich ook niet laten dopen waarschijnlijk. Tijdens zijn leven geen bekering en doop volgt op bekering in de bijbel. Toch is hij behouden op basis van zijn belijdenis / getuigenis.
Laatst aangepast door
|
MOMO697
|
op woensdag 2 november 2011, 09:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:25
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Bovendien bekijk eens het formulier wat gehanteerd wordt, daar staat heel wat meer in. |
Hier ben ik het volledig mee eens. Ben je als lid van een kerk wel op de hoogte van wat je eigen kerk leert??? Waar je eigen kerk in geloofd, waar het voor staat? Onderzoek je dat wel? Nou weet ik ook wel dat ik een kritische geest heb maar das wat anders dan rebellie. Ik wil weten waarom men iets praktiseert en op basis waarvan. Als dat goed onderbouwd kan worden dan accepteer ik het. Ik wijs kinderdoop niet af. Ik wijs volwassendoop niet af. Ik wijs belijdenis doen niet af. Wel wil ik graag weten waarop het gebaseerd is. En als iets niet bijbels is dan pas wijs ik het af. Voor mij persoonlijk dan. Wat een ander doet moet ie zelf maar weten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:17
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Zo zie je maar: CM beïnvloedt ons denken
Mijn fundamentele vraag is echter niet beantwoord. Beide vormen van doop zijn een ritueel, maar met een betekenis. Als iemand wedergeboren is etc. en hij laat zich volwassen dopen met het ritueel van onderdompeling is dat prima. Maar als ik dat ook bekeerd of wedergeboren ben en doe belijdenis en in plaats van de onderdompeling bevestig ik mijn doop, dan is toch alleen het ritueel verschillend? Met mijn belijdenis maak ik mijn doop geldig en dat doet iemand met zijn getuigenis voorafgaand aan de doop door onderdompeling ook. Mijn vraag is dus fundamenteler. Het gaat om het bekeerd of wedergeboren zijn.
Thomas |
Jouw beredenering klopt ook volgens mij. Maar als ik dan lees in de uitleg van de kinderdoop dat het bloed dat vloeide tijdens de besnijdenis wordt vergeleken met het bloed van Christus dat vloeide aan het kruis, kan ik mij daar niet in vinden. En het staat in de statuten/regels/belijdenis/artikelen enz. van kerken die kinderdoop aanhouden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:11
Onderwerp: Kennis ondergeschikt aan de Geest
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Bij het openen van Gods Woord gaat de Heilige Geest werken, om je duistere verstand, dat komt door de zonde, verlichten en ontwaken. Maar ook tot bekering op Zijn tijd. |
Heb een helder verstand, maar dat word beinvloed door duisternis, net als mijn gevoel. Zaak is om je daarvan te bekeren en je te richten op het Licht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:07
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Hallo Momo
Als ik het goed begrijp is het dat als je wedergeboren bent dat je iets doet wat niet goed is dat je dat voelt in je lijf dat het ook niet goed is. Ik weet niet zeker of ik het zo goed verwoord maar dat lees ik dan wel . Sjalom. Martin |
Wat jij beschrijft is het zonde besef. En zonde kennen we door de wet. Kennis van goed en kwaad zou dus iets anders moeten zijn volgens mij. Voor de zondeval was Adam onschuldig. Was er geen besef van goed en/of kwaad. Adam deed de wil van God, gehoorzaam in alles. Met het eten van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad kwam er een eigen wil / verzet tegen God. Wij hebben kennis gekregen van iets waar wij niet mee om kunnen gaan. Ons vlees is in conflict met God. En dat is ontstaan op het moment dat Adam tegen Gods wil inging.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:00
|
|
|
JOLAN931 schreef: | De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon wat bedoel je hier precies mee?
, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.
Tijdens de schepping of al voor de schepping?
Allereerst het laatste punt omdat dat antwoord het makkelijkst is. Dat was tijdens de schepping, want voordat God begon te scheppen was er nog helemaal niets dan alleen God Zelf. Er was dus ook nog geen aarde en geen water, want er staat aan het begin van de bijbel:
In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg, en duisternis was op de afgrond. EN DE GEEST GODS ZWEEFDE OP DE WATEREN.....(sv vrij vertaald) Pas daarna schiep God het licht. Dus als het water nog niet geschapen was kon ook de Geest Gods daar niet zweven. Maar omdat in de eeuwigheid voor de schepping God zelf wel bestond(en daarmee bedoel ik de Drie enige God) Was de Heilige Geest er dus ook al van eeuwigheid.
Het eerste punt is moeilijker. Dan zou ik uit moeten leggen hoe de Drie enigheid van God in elkaar zit, en dat is voor een mens niet te doen denk ik. Dat kunnen we enkel bewonderen, maar niet volledig begrijpen. Ik tenminste niet. Als ik zeg dat de Geest uitgaat van de Vader en de Zoon, dan denk ik er vooral aan dat de Geest uitgezonden wordt. Op pinksteren kwam de Geest niet zelf, maar werd gezonden door Jezus. Bij Mozes kwam de Geest niet Zelf, maar werd gezonden door God de Vader als ik goed lees. En ik denk als je de hele bijbel doorspit, dat je vaak zult zien dat de Geest niet uit Zichzelf aan het werk gaat, maar iedere keer gezonden word door de Vader of Jezus. Zo word in de bijbel(sv) ook heel vaak gesproken over: de Geest des HEEREN.
Zomaar een paar voorbeelden:
exodus 31 3 En Ik heb hem vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk....
Marcus 1 8 Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest
Handelingen 2 17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen. 18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren |
Dank je voor je uitleg. Ben het helemaal met je eens. Zowel God de Vader, als God de Zoon, als de Heilige Geest waren er al voor de grondlegging.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 14:47
|
|
|
MARISKA601 schreef: | De kinderdoop word nu heel anders bekeken. En de theologie achter de kinderdoop is: we zijn kindren van God. We behoren tot Hem toe. En binnen de reformatorische kerken word gekeken naar hoe de mens zondig werd, wat de zonde inhoud en hoe we verlost worden van de straf op de zonden.
Zo komen er geluiden uit de charismatische hoek: Wie niet gedoopt is door onderdompeling is niet wedergeboren en niet behouden.
Dat is hetzelfde als er reformatorische kerken zijn dat er buiten hun kerk om geen behoudenis is. |
Dan komt bij mij de vraag naar boven? Als er tegenwoordig anders tegen de kinderdoop word aangekeken, is dit dan door de mensen of ook door het bestuur/synode/statuten enzovoort?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 november 2011, 14:40
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik neem idd aan dat als je bij een kerk behoort je ook de statuten onderschrijft anders kan je denk beter op zoek naar een kerk waar je die wel wilt en kunt onderschrijven.
Ben ik lid geworden van deze kerk omdat ik er bij ben opgevoed?? Ja ik denk het wel voor een heel eind. Je bent erbij opgevoed maar met je belijdenis en de tijd ervoor neem je wel de tijd om te denken is dit wat ik wil, voel ik me hier thuis? Tenminste ik heb dat wel gedaan! Ik heb weleens een evangelische dienst bijgewoont en eentje van de gereformeerde kerk, christelijk gereformeerde kerk, en ja meerder kerken echter ik merkte dat ik me thuis voelde in toendestijds de Hervormde gemeente op gereformeerde grondslag nu meegegaan met de PKN. En nog steeds sta ik achter die keuze. Dus ja ik denk dat je opvoeding wel een grote impact heeft erop. Een evangelische die bij ons een dienst bijwoont zal het "zwaar op de hand noemen" als ik een evangelische dienst bijwoon ja leuk voor een keer maar niet voor mij.
Hoop dat je hier wat mee kunt |
Dank je wel Erica voor je antwoord. Ikzelf kom uit een gereformeerd synodale kerk en ben daarin dus ook opgegroeid. Inmiddels ga ik dus naar een huisgemeente met een evangelische inslag. Ben blij met de belofte van mijn ouders om mij een christelijke opvoeding te geven. Maar heb me door de doop nooit onderdeel gevoeld van een nieuw verbond. Op latere leeftijd heb ik zelf de keuze voor God gemaakt met als teken daarvan de doop; begraven en opgestaan met Christus. Een teken ook dat mijn oude leven dood was en er een nieuw leven is begonnen = wedergeboorte. Afwassing van zonden is al aan het kruis gebeurd dus dat hoef ik alleen maar aan te nemen in geloof. Voor mij was het dus echt de keuze van: bekeerd u en laat u dopen. Die volgorde. Ben daarna vaak weer gestruikeld maar altijd was mijn hart bij Hem. Mijn kinderen zijn niet gedoopt. Wel heeft mijn moeder ze allebei gezegend, dat was een heel mooi moment waarvoor ik haar heel dankbaar ben. Gewoon bij mij thuis maar wel plechtig=met waarde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:07
Onderwerp: Sauna!
|
|