Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:19
Onderwerp: Waarom op zondag naar de kerk?
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Was even een serieuze vraag hoor? Ik vroeg het me werkelijk af...... Is zondag dan ook voor jou een rustdag terwijl het zaterdag ook zo is........ Hoe gaat dat dan in de praktijk? |
k Was je te snel af; antwoord staat boven je vraag
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:14
|
|
|
IMKE917 schreef: | Ja dat vraag ik mij ook af en ook wanneer ga je dan naar de kerk? | Ik ga op zaterdag én zondag naar de kerk. Zondag is voor mij zowel rustdag als 1e werkdag. Ik ben 6 dagen in de week van huis dus kan alleen op zondag wat aan mn huishouden doen. Maar ben dan toch wel moe. Dus doe het ook een beetje rustig aan. t Weekend is wat mij betreft nooit lang genoeg.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:09
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ok, begin het geloof ik te vatten en ik moet je, geloof ik, ook nog gelijk geven Het is idd nergens in de Bijbel terug te vinden, tenminste..ik kan het zo snel niet vinden
Niettemin denk ik dat het ook iets is tussen God en mij. Ik heb nog wel eens de neiging om te "schoppen" tegen allerlei kerkelijke (menselijke) wetjes en regels, maar in deze kan ik mij wel vinden. |
Dat denk ik dus ook; op grond van die teksten in het NT hierboven genoemd.
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 00:06
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Maar wat ik me nu afvraag? Hoe vul jij de zondag dan in? Dan heb je eigenlijk twee rustdagen? |
Jij snapt het
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 23:52
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Voor mij is de zondag toch echt een heilige rustdag, omdat op die dag Christus is opgestaan en die dag wil ik graag in ere houden om Zijn opstanding te kunnen gedenken. In die zin voel ik dat de zondag gegeven is door God en niet door de baal. Ik weet van veel mensen dat ze er op die manier tegenaan kijken en het ook echt zo voelen. Cultuurverschijnsel? Nee, absoluut niet. |
Ik weet ook dat de meesten mensen op die manier de zondag ervaren en dat vind ik ook een hele mooie gedachte. Maar het neemt niet weg dat de zondag in de plaats van de zaterdag is gekomen zonder dat God of de bijbel daar de opdracht toe heeft gegeven.
Met cultuurverschijnsel bedoel ik dat het houden van de zondag in de loop van de tijd zo is gegroeid en dat het een belangrijke plaats in ons denken en onze cultuur heeft veroverd. Ik bedoel het niet denigrerend. Maar iets wat bij je cultuur hoort is vaak zo vertrouwd dat je het als vanzelfsprekend aanvaart. En als je alleen de bijbel erop zou na slaan dan is de zondagsrust niet vanzelfsprekend; wordt zelfs nergens genoemd.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 22:53
|
|
|
LEPELTJE037 schreef: | Wat betekend het voor jou dan, dat God iets heilig heeft verklaard? Hoe heilig is Gods heilige rustdag, als we die als mens eigenhandig verplaatsen? Deze dag door de allerhoogste God heilig gemaakt! Apart gezet. De enige dag, die God een naam heeft gegeven, 'sabbath'. Kunnen we dan zomaar voorbijgaan aan de heiliging van die dag? Het is wel degelijk de mens zelf die de sabbath heeft ontbonden en daarvoor in plaats de zondag heeft ingesteld.
Hoevaak ben ik vroeger op de vingers getikt als ik op zondag iets deed wat eigenlijk niet mocht, omdat het op zondag werd gedaan? Het werd gezien als een schande... En dat terwijl de zondag niet eens van God komt, maar juist van de verering van de Baal.
Waarom hebben mensen er zoveel moeite mee om de sabbath te houden, zoals God die heeft ingesteld? Vanuit je geloofsovertuiging wil je toch gehoorzaam zijn aan wat God je gebied?! Wat is dan de moeite met de sabbath? |
Ik heb de rustdag niet verplaatst; ik heb juist de sjabbat als rustdag genomen. Mss ietsje rustiger mijn post lezen? k Heb al 2x gezegd dat ik het met je eens ben
De reden waarom ik het niemand anders opleg dan mijzelf zijn de teksten in het NT die ik hierboven al eerder heb genoemd namelijk: In Romeinen 14:6 staat dat het houden van een bepaalde dag voor de Here ieders eigen verantwoording is. En in Kolossensen 2:16 kun je lezen: "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat."
Dus sjabbat: ja! Maar opgelegd door mij of een kerkelijke instantie: nee. Je kunt niet om die teksten in Romeinen en Kolossenzen heen.
Je kunt het ook niemand kwalijk nemen dat men de zondagsrust houdt; de meeste mensen hebben zich hier nog nooit in verdiept. Het is een cultuurverschijnsel dat al heel lang bestaat en wat pas de laatste tijd weer een beetje aan het licht komt. Dat zijn dingen die moet je goed onderzoeken, en daar moet je -als het anders moet-, aan wennen.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 22:39
Onderwerp: Luisteren naar je innerlijke stem
|
|
|
PIETER649 schreef: | Zolang je het daarbij houd wel ja... Maar zoals de topicstartster al aangaf, ze gaat dan ook God om tekens vragen. God om tekens vragen, daar heb ik niet veel tastbaars mee. Stel dat er iets gebeurd... hoe leg je dat dat uit? teken van God? teken van de duivel? pf is het wellicht helemaal geen teken... Sorry, ik kan er niks mee |
Ik denk dat iedereen zo zijn eigen manier heeft van communiceren met God. God geeft soms tekens en soms niet. Maar Hij kent ons allemaal door en door en het mooie is dat Hij met ieder van ons op Zijn eigen wijze communiceert. En natuurlijk is ook dat proces voortdurend in ontwikkeling. Gelukkig mag iedereen gewoon zichzelf zijn bij Hem.
Dus als het niet bij jou past om tekens te vragen; niet doen en gewoon niets van aantrekken. Hoewel.... als er op een keer een engel in je keuken staat zou k toch maar wel gehoorzamen...
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 20:19
Onderwerp: Hoe zullen we de Bijbel lezen....?
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Hoe ging het met de vissen, dolfijnen, walvissen, enz. Overleefden die wel allemaal? Die gingen vast niet de ark in, toch
Deze vraag houdt me al heel lang bezig. Wie weet het antwoord? |
Die hadden de tijd van hun leven toch? Eindelijk de ruimte met al dat water.
GrZ
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 20:06
|
|
|
LEPELTJE037 schreef: | Iedereen heeft inderdaad ook de verantwoording voor zichzelf af te leggen... Maar nergens lees ik dat de sabbath speciaal voor de Joden is ingesteld. Jezus zegt zelf dat de sabbath er voor de mensen is... er staat dus niet 'joden' ipv. 'mensen' ...en als we Jezus willen volgen, zoals Hij zelf deed? Waarom dan niet de sabbath houden? Jezus hield zelf wel degelijk de sabbath. Waarom staat er anders zo expliciet dat God de zevende dag zegende en heiligde? Waarom wordt het in Gods wet nog eens aangehaald?
Als God me tot bekering zou roepen in een eenzame wereld... waar uit de bijbel zou ik uit moeten concluderen, dat ik ipv. de sabbath, de zondag, de eerste dag moet gaan houden als rustdag? Is Jezus dan niet heel duidelijk geweest in wat Hij zegt in Mattheus 5:18,19? |
t Blijft idd heel dubbel. Aan de ene kant hoort het Sjabbatsgebod in de wet van Mozes. En door deze wet wordt niemand meer gerechtvaardigd; alleen nog door het geloof in Jezus. Wij als christenen nemen wel de overige van de 10 geboden over, maar niet het sjabbatsgebod. Ben met je eens dat de zondag ieder bijbels fundament mist.
Toch doen wij ook niet alles wat Jezus deed; wij hebben ook de besnijdenis niet overgenomen. Dit omdat dit duidelijk in het NT vermeld staat: de besnijdenis is niet voor de gelovigen uit de heidenen.
In het NT staat ook nog dat "alles uit het geloof moet geschieden; hetgeen niet uit geloof geschiedt is zonde". De eisen zijn eerder aangescherpt dan afgezwakt. Ik zou denken; als iemand gelooft dat het goed is om de Sjabbat te houden dan doet die persoon het 'om de Here' en dan is het dus goed. Als je vanuit wetticisme de Sjabbat zou houden zonder geloof dan heeft misschien geen enkele waarde.
Soms denk ik weleens; keren wij de boel eigenlijk niet om? We doen alsof het houden van de Sjabbat / Zondag een 'heilig moeten' is. Terwijl wij het ws beter als voorrecht zouden kunnen zien. Want hoe zou de wereld eruit hebben gezien, als God niet een rustdag zou hebben ingesteld? We zijn nu al zo gestresst... t Zou eigenlijk iedere week een feestdag vol van vreugde moeten zijn. En voor veel mensen issie dat ook. Misschien moeten we die rustdag niet als een verplichting beschouwen maar als een cadeau van God.
Ik ben er iig heel dankbaar voor want ik ben iemand die almaar doorgaat zonder rust te nemen. Kwestie van genen hé
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 19:15
Onderwerp: Filmavond op 16 september
|
|
|
Degenen die zin hebben in een filmavondje komende donderdagavond 16 september in Ede, kunnen zich opgeven bij mij of bij Hanneke948. Film wordt Going the Distance.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 19:00
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Fijne reacties,bedankt! Ik heb vanmiddag een heel goed en lang gesprek gehad met mijn wijze oude moeder van bijna 87,wat een levenservaring! Het stemmetje zal wel blijven kwetteren over nieuw werk,nieuwe woning etc maar voorlopig zijn er andere dingen belangrijker en neem ik met plezier genoegen met minder.......(Nee,ik ben geen carrierebi... maar ik wil mijn kinderen al het goede uit het leven geven)
Ik heb altijd vertrouwen gehad in God,bij elke beslissing die ik nam en daar blijf ik op vertrouwen,ik geef me over |
Het klinkt naar een weloverwogen goede keuze, waarmee je vrede hebt. Gefeliciteerd ermee!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 18:49
|
|
|
LEPELTJE037 schreef: | Het is toch vreemd, dat wanneer je in Genesis leest dat God bij een week van zeven dagen, de zevende dag rustte, dat die dag, die door God de sabbath werd genoemd, door God gezegend en geheiligd werd, dat mensen alsnog de eerste dag van de week houden als rustdag, de zondag...?! |
Hey Lepeltje,
Ik ben hier ook een tijdje mee bezig geweest. Ik heb ook gelezen dat de instelling van de zondag als rustdag voornamelijk vanwege politieke redenen is geschied. En behoorlijk anti-semitistisch getint was.
In Handelingen wordt beschreven hoe door de prediking van o.a. Paulus de eerste heidenen tot geloof in Jezus Christus komen. Sommige Joden vonden dat deze nieuwe gelovigen zich moesten laten besnijden en daar is toen na ampel beraad uitgekomen dat de heidenen niets anders werd opgelegd dan zich te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van het verstikte en van bloed. (Handelingen 15: 20-21) In Romeinen 14:6 staat dat het houden van een bepaalde dag voor de Here ieders eigen verantwoording is. En in Kolossensen 2:16 kun je lezen: "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat."
Ik ben dus van mening dat het sabbatsgebod door God uitsluitend aan de Joden is gegeven en dat dit voor de gelovigen uit de heidenen geen gebod is.
Wel heb ik, puur uit liefde voor God, zelf de zaterdag voor Hem apart gezet. Omdat Hij idd, op de 7e dag rustte houd ik die dag aan en niet de zondag. Maar in de invulling daarvan voel ik me wel vrij. Ik doe bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Het enige dat ik niet wil op de sabbath is me haasten, stressen en me verdiepen in zaken die met levensonderhoud (dus werken) te maken hebben. Maar dit is zuiver individueel; ik zal nooit beweren dat iemand anders dit ook moet doen. Voor de Joden ligt dat mss anders, maar dat is een heel andere discussie.
GrZing!
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op zondag 12 september 2010, 18:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 18:18
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Hoe goed luisteren jullie naar je "innerlijke stem" bij het nemen van grote beslissingen?Je gevoel maar ook die duidelijke tekens(van boven)........hoe serieus neem je ze?
Ik vroeg God(eigenwijs als ik ben)om meer tekenen,ik kreeg ze......en daar was ik niet blij mee.....
Wat zou jij doen met het idee dat je iets moet doen waardoor je eigen leven maar ook dat van iedereen in je omgeving radicaal zou veranderen?Nieuwe baan,nieuwe woonomgeving,veel minder tijd voor de mensen om je heen......
(en neeeeeeee ik heb GEEN trouwplannen ) |
Hm, lekker vaag ben je Le Waarom 'moet' het? Past het in het doel dat je met je leven hebt? Denk je dat God het van je vraagt? Mijn gevoel neem ik wel serieus, maar ik baseer er geen belangrijke beslissingen op. Daar is meer voor nodig.
Ik breng dit soort beslissingen in gebed met in gedachten de tekst: "Ken Hem in al uw wegen dan zal Hij uw paden recht maken". En ik vraag God om de deuren te sluiten die ik niet door moet gaan. En om de deuren te openen en de weg te effenen die ik wel moet gaan. Je kunt ook vragen of God je volkomen vrede wil geven als je de juiste beslissing hebt genomen. Zolang je er geen vrede mee hebt blijf je dus doorgaan met zoeken.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 12:57
Onderwerp: Hoe zullen we de Bijbel lezen....?
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Misschien dat God een wondertje( het zoveelste) deed? Dat ze een soort van platonische verhouding hadden voor de duur van de zondvloed? Vraag me niet hoe...maar ja..wonderen hé? En ja. er zal veel geknuffeld zijn verder. zo heb ik het ooit ook verteld aan mijn kinderen..verantwoord of niet. |
Hihi; zie het al voor mij. "Euh... niet waar de giraffen bij zijn hoor. Die gluren over hun hok"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 12 september 2010, 00:14
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
MARIO216 schreef: |
Ben toch maar lekker wezen buiten spelen. |
Groot gelijk; t was vandaag tenslotte rustdag..... Tenminste... k zou er voor de zekerheid de zondag ook nog maar bijnemen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 september 2010, 11:16
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Thomas, c'est le beton qui fait la musique. |
Alsof het niet kwetsend is om mensen die zichzelf rein voor het huwelijk willen bewaren voor schijnheilig uit te schelden. En tis niet de 1e x dat je deze opmerking maakt; duidelijk een stokpaardje.
Als degenen die vinden dat ik niet respectvol communiceer eens het voorbeeld zouden geven naar andersdenkenden toe; misschien dat ik daar dan wat van opsteek?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 september 2010, 09:29
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
MARIO216 schreef: | Die zanger/gitarist is van de week overleden. |
Ach toch... Dat wist ik niet. Dan nog maar even extra genieten van deze hit.
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 september 2010, 08:50
|
|
|
MIEKE364 schreef: | In dat geval kan ze daarop op een genuanceerde manier reageren. Het gaat dan nog altijd over de interpretatie van Gods normen en waarden. |
Volgens mij staat mijn mening gewoon haaks op die van een aantal anderen hier op het forum. En ik ben niet bang om hem zonder blikken of blozen op te schrijven en dat heeft men liever niet. Radicaal christendom is 'out'.
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 september 2010, 08:46
|
|
|
Normen en waarden. Met betrekking tot je lichaam en dus ook tot sex....
Het lichaam is een tempel voor de Heilige Geest, verlost, gereinigd en geheiligd door het bloed van Jezus. Onze ledematen, de organen van ons lichaam, zijn werktuigen voor de gerechtigheid, aan God overgegeven voor zijn dienst en tot zijn verheerlijking. De duivel heeft geen plaats in ons, geen macht over ons, en geen onvereffende aanspraken tegen ons. Alles is vereffend door het bloed van Jezus. De christen overwint satan door het bloed van het Lam en door het woord van zijn of haar getuigenis, en heeft het leven niet lief tot in de dood. Ons lichaam is voor de Heer en de Heer is voor ons lichaam.
Te verifiëren in: Psalm 107:2 2 Cor. 6:19 Efeze 1:7 1 Joh. 1:7 Hebr. 13:12 Rom. 6:13 Rom. 8:33-34 Openb. 12:11 1 Kor. 6:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 september 2010, 08:37
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het lijkt me haast ook niet mogelijk het anders te interpreteren.
Thomas |
Het is niet wat er staat; en ik interpreteer het idd anders. Je suggereert in je opmerking dat de mensen die gaan staan liegen (omdat ze wel sex gehad zouden hebben) en dus schijnheilig zijn. Kennelijk komt het niet in je op dat er ook nog (veel?) mensen zijn die terecht gaan staan omdat ze er andere normen op nahouden dan jij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 september 2010, 08:30
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Tsk, tsk, tsk, wat vlieg je weer uit de bocht, Zinga. Lees toch eerst eens goed voordat je iemand weer naar de strot vliegt. Duidelijk bedoelt de schrijver hier dat er veel mensen zijn die hun sex voor het huwelijk verbergen en doen alsof ze geen sex voor het huwelijk hebben gehad, dat kenschetst hij als schijnheilig, mijns inziens terecht. Matig je een beetje in je aanmatigende scheldpartijen als iets je niet bevalt. Gedrag dat beslist niet christelijk is en getuigt van gebrek aan zelfbeheersing en respect. |
Wil je me even die aanmatigende scheldpartijen aanwijzen??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 september 2010, 23:15
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Wil een ieder die geen seks heeft gehad voor zijn huwelijk thans opstaan? Heiligheid is goed, schijnheiligheid niet.
Thomas, blijft zitten. |
Ik vind dit nogal zwak en populair uitgedrukt. Omdat jij en de 'overgrote meerderheid' zich niet kunnen en willen beheersen is iedereen die God ook op dit gebied serieus wil nemen en zich daarom wel beheerst schijnheilig?
Ik vind het gebrek aan moraal binnen christelijk Nederland eerder schokkend en niet echt geschikt als thema voor simplistische, banale one-liners. Beetje afgestompt?
|
|
Naar boven |
|
|