ChristianMatch

Forum

Berichten van PETRA373
Ga naar pagina Vorige 1 ... 15 16 17 18 19 20 21 ... 76 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van PETRA373
Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 22:36
BerichtOnderwerp: Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?

CORTAZAR588 schreef:
Een verbond of overeenkomst is vormvrij.
De romeinen, niet de brief, maar het volk, hebben in verschillende geschriften gezet, dat een overeenkomst of contract , wat afgeleid is van contrahere in het Latijn = samentrekken , geen vastomlijnde vorm hoeft te hebben.

Maw een mondelinge afspraak is net zo geldig als een gschreven afspraak.
En wie weet ñu beter wat jij of wij in onze harten Hem beloven dan alleen God.
Een belofte aan Hem is niet terug te nemen .........wat je Hem belooft zal Hij niet vergeten.
Wij hebben als mens echt geen poot om op te staan als het gaat om het verbreken van onze beloften.
Of we het op papier zetten of niet .........God weet het.
En helaas is de mens kort van geheugen en zoekt zijn eigen plezier en geluk.
Ook als dat tegen Gods regels ingaat.
Want die regels zijn niet contextueel ........maar nog net zo actueel als toen.

Mooie omschrijving van een verbond vind ik,
petra die het eigenlijk wel ontopic vind.

Maar om meer ontopic te gaan, weet je wat ik ook heel mooi vind van geen sex tot het huwelijk? Je weet gewoon met zekerheid dat het hem om jou gaat, gewoon om wie je bent en niet om je lichaam, hoe je eruit ziet. Of om hoe goed jij in bed voor hem bent.

Je hebt een relatie die niet overheerst word door lusten, maar gewoon dat je elkaar echt leuk vind. Die zekerheid heb je dan. meer kans op echte oprechte liefde. denk ik tenminste....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 16:56

JANE410 schreef:
Nee heb het even niet over trouwen, het ging toch over sex voor huwelijk, toen gaf jij aan dan sluit je toch een verbond met z`n drieen. Maar dat is dus gewoon een afspraak maken tussen jou/partner en God en dan mag je sex hebben. Okè, maar laat je dan wel de relatie inzegenen in de kerk?

Ik gaf aan daar m`n twijfels over te hebben. Mogen wij zelf dan zo`n verbond sluiten thuis (en niet op de wc) oh da`s Petra weer in de bocht, maar wel prettig af en toe wat humor in zo`n zwaar onderwerp

Vanavond naar de bijbelkring, misschien daar maar eens in de groep gooien

In mijn denken, ben je dan getrouwd, kan je de trouwbelofte ook doen zonder kerk, gemeente huis. je trouwt voor God samen.
Zegen van de kerk vind ik niet zo belangrijk, de zegen van God wel.
maar in de kerk vind ik wel heel mooi Lachende smiley Lachende smiley
Warom zou je met een man zonder de kerk niet zo,n verbond mogen sluiten?
Geld het niet omdat e r geen voorganger ofzo bij is????
God is er toch bij???
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:28

ROELANDE345 schreef:
Ja kan zijn dat je daarin gelijk hebt.
Maar je kreeg alleen een verbond met God op Zijn voorwaarde nml door je zonden te belijden en je hart aan Hem te geven. Als je had gezegd ik geef mijn lichaam of mn geld en zo sluit ik een verbond met U (en niet je hart) had je dat verbond niet kunnen sluiten
Is dat niet ook zo met een man/vrouw/God verbond? En wat zijn die voorwaarden dan?

punt 1 dat hij een vaatwasmachine voor me koopt en laat steriliseren...
ha ha
Maar serieus, elkaar lief te hebben, voor elkaar te zorgen etc.. elkaar op t e bouwen, elkaar trouw te blijven effe snel gezegd. petra die pannenkoeken gaat bakken.
En natuurlijk spreek je die woorden toch alleen uit als je hart erbij is toch?
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:24

ANNETTE050 schreef:
Het tot geloof komen staat niet op zich, daarna volgt óf een belijdenis óf een doop door onderdompeling.
Deze doop wordt doorgaans voltrokken door een voorganger of een zendeling. De belijdenis wordt gedaan voor een hele gemeente, en degene die belijdenis doet geeft zijn/ haar jawoord aan een voorganger.

hebben wij dat er niet van gemaakt? Doopte Johannes gewoon niet, zonder gemeente en voorgangers???
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:18

JANE410 schreef:
Ik twijfel eraan Petra of dat zo is, ja was het maar zo simpel. Als je verliefd bent en zelfs al houd van iemand dan kan je denken met deze man/vrouw ga ik oud worden. Ook denkende van: God heeft ons samengebracht, dit gaat echt niet meer stuk. Ja heb dit zelf ervaren, helaas is het toch mis gegaan.

Maar besefte later wel dat wij God te weinig in die relatie hebben betrokken. Als je al niet samen kunt bidden is ook al zo`n gemis. Maar ben er wel wijzer van geworden, in de zin van nu direct aangeven wat voor mij belangrijk is in een relatie m.b.t. tot dat drievoudig snoer Lachende smiley

Wat maakt het papiertje van het gemeente huis uit??? dan kan het toch ook mis gaan??

en Jane en Zeeland, ja als je niet samen kan bidden, een drievoudig snoer zijn is een gemis. Ik ga God dan zelfs heel erg missen, omdat die man me dan afleid, ik minder met God bezig ben.
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:14

het moment dat ik me zelf aan Jezus gaf, sloot ik toch vanaf dat moment een verbond?
Als ik samen met een man die afspraak maak en in bijzijn met God, in gebed met god, dan heb ik toch een verbond met die man en God?

Wat maakt het uit of er een kerk bij is of desnoods een notaris???
Desnoods zat ik op de wc terwijl ik me leven aan Jezus gaf, vanaf dat moment had ik een verbond met Jezus.

het zijn de woorden die je uitspreekt, belijd, die het verbond maken.

Zo zie ik dat, of zie ik dat nu zo maf Smiley die vol vragen zit

ps, niet met je man op de wc een verbond sluiten... beetje onromantisch Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 12:11

JOL252 schreef:
Je denkt dat God best verdrietig wordt van al dat geworstel. Nou dat denk ik ook. Ik denk (met de nadruk op denk Knipoog smiley ) dat dat geworstel helemaal niet zo nodig is en dat we er ontspannen mee om mogen gaan zonder in excessen te vervallen of het woord van God aan de kant te gooien.

Daarbij vind ik het stuk van Thomas een goede aanvulling om meer inzicht op te doen hoe de wetten in vroeger tijden ontstonden en toegepast werden, om het welzijn van de mens. Er zitten soms meer kanten aan de zaak, en dat wil dan niet zeggen dat de bijbel als een oud boek wordt afgedaan maar wel wordt gelezen in de context.

Klopt, alleen het zijn wetten van het oude testament, het oude verbond van God met ons, nu geld het nieuwe testament, die we in mijn ogen nog steeds rustig kunnen toepassen in deze tijd, werkelijkheid ,waarin we leven. Zoals thomas het verwoord, komt het over alsof we niets hebben aan vrome woorden... de kerk zich moet aanpassen aan deze tijd, ik zelf vind het n.t. heel goed voor deze tijd. En ook de geboden die er in staan.
hopelijk verwoord ik me goed
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 11:53

ROADY558 schreef:
Ik stel de vraag nogmaals: wanneer is er sprake van een verbond?
En op welk moment is dat verbond gesloten?

In mijn ogen wanneer je dat na elkaar uitspreekt heb je een verbond al.
Dus ook gesloten.
Dus als ik hier tegen een man zeg dat ik met mijn leven met hem verder samen wil delen en hij dat tegen mij, heb ik toch al een verbond, of ben ik nu zo simpel Smiley die vol vragen zit En als we er bij tot God bidden, vragen of hij ons erbij wil zegenen, met ons mee wil gaan hebben we een drievoudig verbond.

Laatst aangepast door
PETRA373
op woensdag 27 november 2013, 11:53
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 09:57

JANE410 schreef:
[/b]Dit heb je al eerder aangegeven Petra over de geboden en ik vind dat ook iets moois van God, dat Hij ons daarmee wil beschermen. God heeft het goede met ons voor, daar mogen we Hem dankbaar voor zijn

Klopt ,dat ben ik ook gaan inzien, na dat ik heel lang heb geworstelt met bepaalde geboden van God.
En ook wel es ben afgedwaald en dan ontdek je , zo gek zijn die geboden nog niet

Knipoog smiley Toen ik net tot geloof kwam dacht ik ehh, pas doen met trouwen????
Nu denk ik jaa, goed idee van God.
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 09:34

JOL252 schreef:
Even voor mijn begrip (zie vetgedrukte letters). Bedoel je nu te zeggen dat je in dit topic leest dat er mensen hier dwalen en dat God daar verdriet om heeft?

Met de nadruk op ik denk.... denk ik dat God best verdrietig word van dit topic, hoe wij mensen soms worstelen met Gods geboden er moeite mee hebben
beetje dwalende zijn, op zoek na de juiste weg, terwijl hij ons d e weg al jaren geleden heeft gegeven, worstelen sommigge mensen en ja ik ook, er soms toch mee.
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 09:20

Weetje en dit hele topic zo volgend denk ik hoe zou God dit topic zien???

Ik denk dat God verdrietig is, omdat zijn kinderen zo dwalende zijn, zoekende na gelukkig leven en niet door hebben dat zo als god het ons leert
dat , dat de weg is naar geluk.

ps. ik denk w el dat he t god niks uit maakt, papiertje van gemeente huis of samenwonen of desnoods ieder in je eigen huis blijven wonen, omdat je beiden nog kinderen van een vorig huwelijk hebt

het gaat er om, dat je als man en vrouw een verbond met elkaar maakt en samen met God, waarin je belooft elkaar trouw te zijn, voor elkaar te zorgen, elkaar te ondersteunen en ook samen door moeilijke tijden heen gaat. En dat je pas gemeenschap hebt wanneer je die belofte aan elkaar geeft, om ons zelf te beschermen tegen een gebroken hart, beschadigingen in ons hart en soa,s en kinderen die opgroeien in alleenstaande ouder situatie.

zucht, God heeft het zo mooi gemaakt.. ha ha waar blijft d e man die met me wil trouwen, voor god dan he.....ma ja de werkelijkheid is, dat we vandaag de dag gods woorden niet zo serieus nemen, er een puinhoop van maken...

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 09:05

THOMAS968 schreef:
Je aan de letter houden klinkt vroom maar de werkelijkheid vereist een pastorale aanpak vanuit de beginselen van het christendom. De tijd van de vrome woorden alleen hebben we gehad omdat het niet werkt zonder een koppeling met de werkelijkheid van nu.

Thomas

En hoe is die werkelijkheid van nu soms?????
ha ha mensen die het woord trouw niet meer kennen, hun eigen begeerten en lusten achterna gaan, mensen die verhard zijn, over het hoofd van hun kinderen heen , hun egoisme achterna gaan?
partners die gebroken achterblijven...
stellen die uit elkaar gaan omdat de verliefdheid over is...
oh en er zijn nog steeds geen leuke gevolgen van soa, s ondanks medicijnen.

dat is de werkelijkheid van nu die veel voorkomt, ehh moet gods woord zich daar aan koppelen???? Eh pastorale aanpak aan de werkelijkheid van nu??? wat bedoel je precies??? Wanneer een gebroken huwelijk begint aan een pastorale aanpak, samen tot god gaan, kun je geen beter herstel krijgen lijkt mij. En dat met woorden van een boek, jaren oud.... waar we veel moderne wetenschap trouwens uit hebben gehaald, zo achterlijk stom zijn gods woorden niet, ook al is het jaren geleden geschreven.

als ik na mijn eigen huwelijk kijk, en ja ik ben gescheiden, moest me zelf en me kinderen redden en weet dat God het begrijpt, ik zijn zegen heb, maar als me exman zich nou gewoon aan de geboden had gehouden in het nieuwe testament, ja was het prachtig geweest,
Wat ging er mis? Hij dwaalde af, in drugs en vele dingen die niet van God zijn. Is hij gelukkig?? nee.

De werkelijkheid van nu is, dat de geboden in het nieuwe testament, ook de woorden dat man en vrouw 1 zijn , de manier waarop het n.t. leert hoe met elkaar om te gaan. dat als wij die nu es naleefden,ook in het huwelijk, ook al komt het uit een heel oud boek, niet geschreven in deze tijd.
Dat de maatschappij er een stuk beter uitzag, vooral omdat gezinnen de hoeksteen van de samenleving zijn.
Dus ik zeg draai het om, niet gods woorden aanpassen aan deze werkelijkheid, maar wij eens wat beter nadenken over gods woorden.
Die toepassen in de werkelijkheid van nu.

En heeft niks met vroomheid te maken, maar doorhebben dat gods geboden er ook zijn in ons eigenbelang, een stukje bescherming voor ons. Omdat God graag wil dat wij gelukkig zijn. En er niet zo,n puinhoop van maken, zoals we vaak doen.

Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op woensdag 27 november 2013, 10:27
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 08:46

Goeie vraag Petra. Ten eerste denk ik dat dit voor zowel mannen als vrouwen geldt.
Ik las ooit 's dat een mens volwassenheid bereikt als hij (of zij) God gaat gehoorzamen....

Denk ik ook roady,en zowel voor mannen en vrouwen ja.

Laatst aangepast door
PETRA373
op woensdag 27 november 2013, 09:21
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 16:30

THOMAS968 schreef:
Ik denk dat geest, ziel en lichaam een zijn he. Ik denk dat mensen feilloos aanvoelen of het klikt. Lichamelijk klikt is een mooie term en ik weet ook wel wat je bedoelt. De vraag is dan wel maar wat te ver gaan is. en waar baseer je het op wat te ver gaan is? Ik heb alleen moeite met de gedachte dat bijna alles wat lichameljk is door een aantal medechristenen hier al snel als eigenlijk fout en zelfs als zondig gezien wordt. Elkaar oprecht liefhebben kan geen zonde zijn. Exploitatie, ook binnen het huwelijk, van elkaar is dat wel.

Thomas

Ik denk dat iedereen dat het beste met elkaar en God samen kunnen overleggen, waar de grens is tot het huwelijk.
Lustgevoelens fout ,zondig? nee zo zie ik ze ook niet. heeft God ons gegeven. Als iets heel moois tussen man en vrouw.
Alleen ik zie het als bescherming van elkaar om het pas te doen als je weet dat je samen heel het leven met elkaar verder wil gaan. Een gebod van God om ons te beschermen.
En ja elkaar oprecht liefhebben is iets heel moois Lachende smiley

Ik begrijp wat je bedoelt hoe sommigge cristenen alles als fout en zondig zien wat lichamelijk is. Als ik hooglied lees dan denk ik.. God ziet het echt niet zo. met de nadruk op, ik denk he....
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 15:10

JOL252 schreef:
Ik begrijp eruit dat wij als vrouw er aan meewerken dat mannen niet volwassen worden. Dus als we meegaan in zijn behoeften al voor het trouwen blijft hij puber en leert geen verantwoording op zich te nemen voor vrouw (in kwestie) en kids.

(Jezus zou het voorbeeld hierin zijn en voor ons vrouwen zorgen... ik vraag me af hoe Hij dat heeft voorgedaan, Hij was niet getrouwd.)
Wij zouden er verantwoordelijk voor zijn en er aan mee werken dat de man niet helemaal voor ons gaat.

Ik begrijp het ook niet helemaal maar de vraag was ook aan mannen gericht, die snappen/herkennen dit (als puberLachende smiley met blinkend witte tanden ) vast ook veel beter.

Smiley met dichtgeplakte mond

ik zeg niet dat alle mannen puber zijn, maar sommigge volwassen mannen gedragen zich wel nog als een puber vind ik dan.
Ook in een relatie, als of meer een kind bij krijgt, inplaats van een volwassen man.

Met Jezus als vb. Bedoel ik hoe een man met zijn vrouw hoort om te gaan, met liefde, niet op het gebied van sex. En geld natuurlijk ook voor de vrouw, Jezus als vb hoe met je man om te gaan.
Dus elkaar eren, met respect behandelen, niet aan je eigen belang denken etc...

Knipoog smiley

Laatst aangepast door
PETRA373
op dinsdag 26 november 2013, 15:14
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 12:59

JANS221 schreef:
Mag ik als vrouw ook een vraag stellen? Ik begrijp eigenlijk niet wat je wilt zeggen?!

tuurlijk zijn reacties van vrouwen ook welkom, las dat in het boek en dacht. ja zit wel een kern van waarheid in.
Misschien heb ik het ongelukkig verwoord, maar scheelt een hele lange lap tekst te lezen voor jullie. Voor wie het wel begrijpt wat ik bedoel, zit wel een kern van waarheid in, vind ik en natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig wat mannen zelf ervan vinden.
De kern is een beetje, doordat we mannen sex geven voor het huwelijk, accepteren we dat ze niet de stap moeten maken als een getrouwde man, verantwoording moeten nemen als hoofd van een gezin.Of als hoofd van een stel. En dat zorgt ervoor dat we mannen hebben in deze maatschappij die zich als een puber blijven gedragen:
alleen wonen, uit gaan, een relatie hebben met meer de lusten en niet d e lasten.
Wanneer ze de andere stap maken, moeten ze wel volwassen worden,verantwoording tegenover die ander nemen, dus niet meer met ieder voetbal wedstrijd hele nacht daarna doorzakken in d kroeg bv, want thuis zit een partner die het minder vind iedere keer.
dan ineens moeten ze rekening met de ander houden. een bewuste keuze maken, das toch een stukje ontwikkeling van een jongen die opgroeit na een man toch???

met twijfels of ik het nu wel goed verwoord???
anders geef ik het maar op... ha ha kan het natuurlijk hier aan bouwvakkers vragen, wat ze er van vinden
Knipoog smiley maar dat zal ik maar niet doen, die denken dan helemaal ehhhh Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 10:09
BerichtOnderwerp: Geslachtsgemeenschap: een behoefte of verlangen?

ROADY558 schreef:
hihi die Roelande toch....

:)

heb in het andere topic over dit onderwerp gedachte over mannen geplaatst waar ik heel benieuwd over ben, wat mannen daar van vinden
dus lezen en antwoorden... ben benieuwd na de mening van mannen hier over dus....
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 10:02

Toch maar maandje lidmaatschap verlengd, want ben heel benieuwd wat mannen van de volgende gedachten vinden:

doordat we niet pas met mannen doen als we trouwen, zorgen we er beetje voor dat sommigge mannen, nooit echt man worden,
in de rol komen die God met hun voor heeft.
In een overgangsritueel moeten komen van volwassen worden, verantwoording voor hun vrouw, eventueeel kinderen.
Zorg moeten dragen voor de ander.
Nu kunnen sommigge mannen jaren lang kind blijven als een puber, lekker geen verantwoording, je eigen huisje houden, effe es langs wippen waneer de behoefte er is..
en zo hebben we heel wat mannen in deze maatschappij die nog steeds beetje puber zijn. nooit niet een echte man worden ,
of de sprong niet echt durven wagen en maar samen wonen, zodat hij er nog altijd vana f kan komen. is het niet zo,n enge serieuze stap
Is natuurlijk gods bedoeling, dat een man zoals jezus voorbeeld voor ons vrouwen zorgt. eh de wereklijkheid is beetje anders in de maatschappij, waar wij vrouwen aan mee werken, we accepteren het, dat hij niet helemaal echt voor ons gaat. (omdat we ze zo leuk inden...zucht)
maar werken er zo aan mee, dat velen als een puber blijven.

ha ah benieuwd wat d emening van manne hier over is. gedchte komt uit het boek wat ik hier eerder aanbeveel de : seks zonder spijt van paula rinehart. en effe snel beetje de kern er uit verwoord.
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 08:58

ANNETTE050 schreef:
Nee, ik heb verder geen vragen aan je, vroeg me alleen af hoe jij een voorhuwelijkse relatie ziet, gezien eerdere bijdragen.

Gezien eerdere bijdragen??? je bedoelt toen je me ooit prive hier over vroeg??? Zou fijn zijn als je prive mails prive houd.
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 08:56

Zo dacht ik ook eerst, maar Thomas, je voelt met gewoon vrijen, zonder te ver te gaan, toch ook al aan of het lichamelijk klikt of niet?
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:23

PETRA373 schreef:
Zelf had ik er eerst een andere mening hier over, dacht kan geen kwaad voor het huwelijk.
heb er lang mee geworstelt, maar nu wat verder en wat ervaringen verder, kan ik niet anders zeggen dat d e geboden van God er zijn ook om ons te beschermen, en niets zo mooi als een relatie die niet alleen door lust word overheerst, maar zuiver en eerlijk is.
Dus als ik nog es een relatie krijg, wacht ik met sex tot het huwelijk.

met respect voor anderen die een andere mening hebben.
ps huwelijk zie ik als verbintenis tussen jou en, je partner en God. niet het papiertje op het gemeente huis. Maar in Gods ogen getrouwd zijn, een verbond met elkaar.

En in de verkerings tijd kan je toch ook met elkaar zoenen, en dan voel je toch ook of het lichamelijk klikt of niet? is heel intiem zoenen dus...

En fin zo denk ik e r over, die ontdekte ik nog steeds lid ben, ha ha als het goed is over twee dagen weg hier. liefs voor iedereen en over dit onderwerp:
wees kostbaar met je zelf ook, geef je lichaam niet te snel aan een ander voor die er slordig mee omgaat.
verder is ons lichaam ook een tempel van d e heilige geest, dus ja overleg ook eerst met God... heb ik uw goedkeuring????

En is deze gedacht ouderwets??? mwhaa dan ben ik maar ouderwets. ha ha hoef niet mee te doen met de moderne tijd, waarin we van iets moois zoals sex, iets lelijks vaak maken.
Duh ik ben een parel in Gods hand en als een man met mij sex wil, wil ik ook dat hij er voor me is op andere gebieden en me niet gebruikt voor zijn eigen behoeften en me verder alleen laat, dat is geen liefde, dat is geen verbond tussen man en vrouw zoals God het bedoelt heeft.

prachtig als mensen eerst elkaar echt trouw beloven.

Maar begrijp goed dat andere mensen er een andere mening over hebben, is een moeilijk onderwerp, iets waar ik zelf veel mee heb geworsteld.

en voor verdere vragen aan mij anette, heb meerdere bijdragen hier op dit topic, effe terug lezen Knipoog smiley

Laatst aangepast door
PETRA373
op maandag 25 november 2013, 23:26
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:22

ANNETTE050 schreef:
Ja. Petra, maar zie je het dan als vrijblijvend? Uit liefde voor elkaar? Welke plaats heeft God dan voor jou in een voorhuwelijkse relatie?

nee. lees me eerdere reactie hierover maar. zal hem effe queten voor je
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:20

ROELANDE345 schreef:
hoezo de man??
nee hoef je niet uit te leggen.
de gemeenschap, het vrijen op zich is het plaksel Roady Lachende smiley

ja mee eens. whaaa haaa haaaa haaa, moet toch wel erg om je lachen roady, met respect hoor wel.

maar b*llsh*t toch dat we die lijm nodig hebben in d e begin fase, dan zou het alleen daar om gaan, hoe zit het dan met liefde???
van iemand houden als hij na je lacht? de manier warop hij loopt? om de dingen die hij is???

Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op dinsdag 26 november 2013, 15:06
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:09

ROADY558 schreef:
Ja inderdaad. Of seks voor het huwelijk geoorloofd is ja of nee.
Anders gezegd: Of God het kan goedkeuren of niet.
Weer anders gezegd: Is seks voor het huwelijk in Gods ogen gelijk aan overspel of ontucht of onreinheid of hoererij?

Als je het uit liefde voor elkaar doet, zie ik zelf er geen ontucht in,etc... dat zijn andere dingen toch roady alleen ik d enk dat god het heeft gemaakt, om een verbond tussen vrouw en man heel mooi te maken...jammer als we het doen, zonder een verbond met elkaar en zonder gods zegen e rover eerst te vragen, is niet ons lichaam, maar een tempel van d e heilige geest ook.

enfin volg de discusie wel verder zonder lidmaatschap... goed van ons, we hebben es een discusie over moeilijk onderwerp zonder ruzie, een gezonde discussie Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:03

ANNETTE050 schreef:
Het gaat toch om de vraag of gemeenschap voor het huwelijk vrijblijvend is of niet? En of je pas na het officiële trouwen gemeenschap mag hebben?

Dacht ik ook, en voor trouwen overspel? Overspel is toch als je vreemd gaat.
De bedoeling van God was denk ik, man en vrouw die samen een maatje voor elkaar in het leven zijn, wanneer we het doen zal ik maar zeggen, dan
kunnen we elkaar beschadigen als we niet bij elkaar blijven, dus we plegen geen overspel, houden ons wel niet aan een gebod, die er is om ons te beschermen.
Bescherming voor je hart, dat die niet breekt. Ook tegen kinderen die opgroeien met 1 ouder en eventuele geslachtsziektes. Ook met voorbehoedmiddel kan je prongelijk in verwachting raken en eh soa die wil je niet krijgen.

tenminste zo denk ik erover...
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 22:46

ROADY558 schreef:
Oooow nou snap ik je weer Lachende smiley

Dus het is volgens jou:
1. je wordt verliefd
2. je ontwikkeld gevoelens
3. er ontstaat verlangen
4. er ontstaat een behoefte.

ja, alhoewel zet die behoefte maar tussen aanhalingstekens... want is het echt wel een behoefte?? Als je van iemand houd en die gene word ziek ouzo, dan kun je best zonder. ligt e r maar net aan wat je onder het woord behoefte verstaat toch Smiley die vol vragen zit

petra die van dit stomme topic afgaat....
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 22:44

eigenlijk trouwens een hele stomme vraag hier dit topic. warom reageer ik er eigenlijk op??? Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 22:40

ROADY558 schreef:
Maar Petra, als die gevoelens zich ontwikkelen ga je toch naar elkaar verlangen?

klopt en dan is het ook weer ergens een behoefte
Maar de vraag is toch van de topic starter of gemeenschap een behoefte of verlangen is?
Dan zeg ik nee, alleen als je verliefd bent.
Als je niet verliefd bent, heb je niet die behoefte en verlangen.

Als ik ja zeg, is het voor mijn gevoel als of er staat gemeenschap is ene behoefte en verlangen, als of we niet zonder kunnen.

petra die zich misschien weer es moeilijk verwoord Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 21:35

MARR247 schreef:
Ik denk dat het zowel een behoefte als een verlangen is,dat zijn twee verschillende zaken.
De behoefte aan gemeenschap is bij de meeste mensen van nature aanwezig,het verlangen geeft daar als het ware richting aan,stuurt het in een bepaalde richting om de behoefte te bevredigen.

Een behoefte wil zeggen dat je niet zonder kunt????
Volgens mij is het geen behoefte, want je kunt best zonder...en verlangen??? hmmm nee, alleen wanneer je verliefd word en er verdere gevoelens ontwikkelen, dus
is geen verlangen en geen behoefte.vind ik....
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373 (59)

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 09:10

Dankje Jol, lees het topic effe bij en Shanita, ha ha wat goed:
ook nog es gestopt met roken Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

en jouw bijdrage zo lezende, knap van je, zo goed als je je grenzen vast houd in je relatie. je die aangeeft.
Zo krijg je een mooie relatie, waar je je veilig in kan voelen.
denk ik he.......
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van PETRA373
Ga naar pagina Vorige 1 ... 15 16 17 18 19 20 21 ... 76 Volgende
Pagina 18 van 76