Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:48
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
MARISKA601 schreef: | In 1 woord : GEWELDIG
heb als souvenir een aapje gekocht.. zal ik hem naar jou vernoemen? |
Vinnik wel lief, ja...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:20
|
|
|
Maarre.... hoe wat jouw fjadag vandaag, Mariska? Of heb je dat elders al verteld?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:19
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Niet in het apenverblijf? Tenslotte stamt de mens niet af van een aap? |
Ik schijn een grotere gelijkenis te hebben met een beer. Knuffel- of grizzlybeer. Daar zijn de deskundigen nog niet over uitgedacht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:16
|
|
|
MARY052 schreef: | Haha Marijan, dat is een goede vraag!!! Ja waarom eigenlijk niet Imre???
Mary |
O ja, de Beekse Bergen mag ik nog wel komen. Zonder begeleiding. In het Safariepark.... op de fiets....
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op donderdag 6 mei 2010, 22:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:14
|
|
|
MARY052 schreef: | Haha Marijan, dat is een goede vraag!!! Ja waarom eigenlijk niet Imre???
Mary |
Ik ben ook wel eens tussen pinguïns beland... in het water....
Sinds die tijd mag ik alleen nog in het berenbos. Onder begeleiding.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:12
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Waarom ben je eigenlijk niet mee naar de dierentuin. Hoor je niet bij de insiders |
Ze sluiten mij altijd op in het apenhok....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:06
Onderwerp: Bijna dood ervaring
|
|
|
Dank julliewel voor alle reacties tot nu toe. Speciaal Robbedoes. Ik hoop er morgen op te reageren. Het genoemde boek ken ik. Ik was vooral ook benieuwd of christenen deze ervaring kennen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 16:56
Onderwerp: Probeer dit eens te lezen.
|
|
|
PAULUS505 schreef: | Probeer dit eens te lezen.
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.
Knap dat onze hersenen dit kunnen. |
Dit kan alleen als je de woorden en hun betekenissen kent. Je zult ze dus eerst jaren in een de goede volgorde moeten hebben gelezen.
Ardnes kpolt re snki nav.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 16:53
|
|
|
Het is wel stil zonder Mariska hier.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 13:31
Onderwerp: Kinderdoop
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Deze benadering kan ik me best wel in vinden. Maar het is toch jammer dat je de centrale thema's van de verbondstheologie: predestinatie en erfzonde als lijden ervaren hebt. Kun je je dan ook voorstellen dat ik me daar dan tegen afzet, omdat ik vind dat een theologie je een beter beeld van God zou moeten geven en de liefde tot God moet laten groeien? Het lijkt er nu op dat de theologie alleen maar gebruikt is om dat standpunten van de kerk te verduidelijken en dat ze niet tot doel had God beter te leren kennen. |
Het rare is dat iedere reformatie of revolutie een nieuw Godsbeeld schept. Al keren sommige thema's telkens weer terug. Theologie is een wonderlijk vakgebied. Het kan niet bewezen worden in de zin van natuurwetten. Grosso modo zijn het aannames, gegroeide overtuigingen en vaak het resultaat van strijd en de wens om de eenheid te herstellen of te bewaren (wat vaker mislukt, dan echt lukt).
Ik heb God idd. ervaren als een Rechtvaardige Rechter die Hij ook zeker is. Pas later heb door de theologische bomen ook het bos gezien: de Liefde (met een hoofdletter) van God voor Zijn schepselen. Dat was met recht een ommekeer in mijn voelen en denken. Een bevrijding, zo niet een verlossing. Daarom put ik ook gaarne uit het goede van 20 eeuwen christenheid en kan ik veel verschillen verklaren en verdragen. Derhalve houd ik me (meestal) verre van alle theologische discussies hier. Omdat theologie of wat daar voor doorgaat zo vaak het zicht op wat God voor ons betekenen wil ontneemt.
Toch hoeven we wat mij betreft het kind (de zuigelingendoop) niet met het badwater (alle theologie erachter) weg te gooien. Ik vind het prachtig als ouders hun kind willen opdragen in Zijn gemeente. En of dat nu met of zonder water gebeurt: het mag van mij beiden. Ik weet dat doopouders in mijn type kerk er veel waarde aan hechten. Het is een mooi moment als zij al 'ja' zeggen op al die mooie beloften van God. Voor henzelf en voor hun nageslacht.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op donderdag 6 mei 2010, 13:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 13:21
|
|
|
MARISKA601 schreef: | kgaat lekker naar de dierentuin met de familie en daarna lekker bikken in een of ander restaurant...heb een heleboel kadootjes gehad, bloemen en een megakaart. we zitten nu aan de koffie met tompoezen |
En, delen de dieren ook nog mee?
(ik zal maar geen grapje maken over de tom-poezen)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 13:18
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
[quote=ANITA324]Daarom zeg ik ook geen woorden maar daden En ik kom toch Mocht men het niet leuk vinden ik ben die ik ben en blijf lekker mezelf
Ik zie jullie graag tegemoet
Shalom,
Anita
Ik zing wel een liedje met jou mee, Anita. Wie in wil vallen, mag meezingen. Misschien bestaat er toch behoefte aan een stukje samenzang. Een soort opwekking zo vlak voor de Pinksteren. Alleen: niemand moet zich verplicht voelen. Daar zijn we dan weer Nederlanders voor, hè.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 13:16
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Begrijp me goed, ik ontken dit soort ervaringen niet. Maar ook als je schrijft dat een enkeling juist in een donkere tunnel terecht kwam, zou dat kunnen wijzen op doodsangst... Inbeelding kan denk ik ook buiten bewustzijn, denk maar aan dromen. Het doet mij denken aan iets emotioneels, maar ik weet er verder te weinig van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik vind het in ieder geval wel bizarre verhalen, moet ik zeggen... |
Wat misschien een rol zou kunnen spelen, is hoe iemand over het spirituele denkt: een voorstelling heeft van het hiernamaals of denkt: dood=dood. Ik denk soms ook aan visioenen van hoe het kàn zijn. Visioenen komen ook in de bijbel voor. Het verandert altijd iemands leven; dat maakt het 'echt' genoeg in mijn ogen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 13:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het verschil zit niet in het ritueel, maar in de theologie en de gevolgen van de theologie. Daarbij komen begrippen als predestinatie, wedergeboorte, genade, bekering, geloofsbeleving, liefde aan bod. Verschillen in beleving zijn heel groot. Om de discussie maar af te doen met ach, ja wat maakt het uit, doet m.i. tekort aan het verschil tussen beide theologieën. |
Ik heb het in historisch perspectief willen plaatsen, Chatuliem. De theologie er achter boeit me maar matig. Erfzonde en predestinatie: ik heb er onder geleden, maar ik heb er op een gegeven moment voor gekozen om me daar niet door te laten leiden. De 3 Formulieren van Enigheid: het zal wel. Er zijn verschillende dooppraktijken ontwikkeld en ik kan daar heel goed mee leven. De achterliggende gedachten zijn in mijn ogen 'little systems'. Christenen kwellen elkaar al 20 eeuwen met een theologische loopgravenstrijd. Het boeit me als historicus. Het amuseert me als christen. Daar kan ik verder ook niks aan doen.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op donderdag 6 mei 2010, 13:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 13:02
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Over dit soort ervaringen heb ik wel eens gelezen ja... Wat ik me afvraag is in hoeverre deze ervaring inbeelding is van mensen... Als christen weet ik dat het hemels paradijs wacht op hen die Christus hebben liefgehad. Voor hen voor wie dit niet geldt, wacht geen paradijs, geen oneindig wit licht... Hoezeer ik het hen ook zou gunnen... Ik neem aan dat in het wetenschappelijk onderzoek niet slechts christenen betrokken zijn geweest... Vandaar mijn vraag, in hoeverre dit inbeelding is van mensen. Of zou het te maken hebben met een (deels) verliezen van het bewustzijn? |
Het is mij niet bekend of er onderscheid is gemaakt tussen gelovigen en niet-gelovigen. Wel is van een enkeling bekend dat hij of zij juist in een donkere tunnel terecht kwam en daardoor erg angstig werd. Ik heb mezelf wel eens op de gedachte betrapt dat alle mensen van goede wil wellicht toch het paradijs wacht? Inbeelding vind ik moeilijker om te geloven. Hun lichamen waren b.v. onder volledige narcose, terwijl artsen vochten voor hun leven. Maar ze konden zich precies herinneren wat die artsen allemaal elkaar toeriepen om de patiënt te redden. Ziend vanuit een plafondperspectief. De meesten wilden ook absoluut niet terug.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 09:38
|
|
|
Doe mij maar met die aardbeien. En een wolkje melk, alstublieft!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 08:04
|
|
|
MARIO216 schreef: | |
U gaat door voor de koelkast!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 08:04
|
|
|
JOLAN931 schreef: | waarom lig ik eigenlijk nog niet in bed? |
Nou, vertel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 07:54
|
|
|
Een serieus onderwerp wat mij betreft. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Mensen die boven de operatietafel zweefden en hun eigen lichaam als opgegeven beschouwden en daarna op reis gingen naar een hiernamaals. Vaak beschreven als 'Ik ging door een tunnel met oneindig wit licht'. Aan het eind van die tunnel wacht vaak een soort paradijs. In de meeste gevallen voelen mensen zich in die 'wereld' volmaakt gelukkig. Maar.... dan komen ze terug. In hun aardse lichaam en het leven gaat ineens weer door. Toch voelen ze zich veranderd, 'aangeraakt door het licht'.
Hoe mogen we dit zien vanuit een christelijk perspectief?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 07:47
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik snap niet goed waar je heen wilt met je opmerking Imre. Het topic gaat over kinderdoop, en ik weerleg vanuit de kerkgeschiedenis dat het bijbels is om kinderen te dopen. Dat jij valt over "heel Europa" vind ik nogal opmerkelijk, want historisch gezien was dat in die tijd het Romeinse rijk.... Ik citeer dus teksten van Justianus de Martelaar, die omstreeks 140n Chr. een verdediging-geschrift aan keizer Antonius Pius waarin hij schreef, tot in detail, wat de geloofspraktijd van Christenen was. De kinderdoop was hiervan geen onderdeel. Justianus gaf in dit verslag -waarvan de echtheid door niemand wordt bestreden- een heel nauwkeurige beschrijving, hoe de gelovigen zich in de doop aan God en Zijn dienst wijdden, en dat de dopelingen van de waarheid van de nieuw-testamentische leer overtuigd moesten zijn (wat een kinderdoop uitsluit) alvorens gedoopt te worden.
Verder is er in de vroegchristelijke literatuur geen vermelding van een andere wijze van dopen dan de onderdompeling, tot aan de bekende kerkvader en schrijver Tertullianus (155-220 n.Chr.) omstreeks het jaar 200 n.Chr. Hij tekende ernstige bezwaren aan tegen een vorm van kinderdoop, die hier en daar scheen plaats te vinden. Voortkomend uit de wereld der heidense mysteriën werd de kinderdoop zo langzaam ingevoerd binnen de Christelijke gemeenten,[/color] En als laatste historisch feit, ook al genoemd in mijn posting: [color=#0000FF]In zijn geschrift "De Baptismo" (Over de Doop) somde Tertullianus reeds alle latere bezwaren tegen de kinderdoop, aan de hand van bijbelse gegevens, op. Desondanks werd de kinderdoop in de synode van Carthago (251 n.Chr.) als regel vastgelegd.
Het is gewoon vaststaande kerkgeschiedenis, je moet wel even je best doen om het te vinden, maar dan kun je er jezelf van vergewissen dat het historische feiten zijn. |
Het is heel simpel: jij tilt uit de geschiedenis van het christendom wat jou goed smaakt en wat in jouw kraam van pas komt. Selectief dus. Maar het verhaal gaat verder. Wat in de klassieke oudheid nog opgeld deed, veranderde in de middeleeuwen. Vergelijk de strijd om wel of geen iconen te mogen vereren of later: heiligenbeelden. Wat eens praktijk was of nog is (in de Orthodoxe kerken), werd soms te vuur en te zwaard bestreden. Met bijbelse argumenten.
Trouwens, je moest eens weten hoeveel Griekse filosofie er door de christelijke leer verweven zit. Zelfs het concept van een onsterfelijke ziel is uit de Griekse (lees: heidense) filosofie afkomstig.
Maar terug naar het dopen: kinderdoop is bestaande praktijk. De gelovigendoop is een bijbelse praktijk. Toch hoeft het 1 het ander niet uit te sluiten. Binnen traditionele gemeenten zou er ruimte moeten komen voor de overdoop. En er zijn evangelische gemeenten die al beide dooppraktijken (er)kennen. Het is maar net waar je voor kiest!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 20:48
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Tot aan de 12e eeuw werd door heel Europa heen echter nog volwassen gedoopt. Een bekend voorbeeld hiervan was de Friese Koning Radbout: hij liet zich na zijn bekering onderdompelen. In de navolgende periode werden echter, in de periode 1200-1515, in opdracht van de kerk alleen nog kinderen gedoopt. Vanaf 1515 ontstond er weer discussie over de doop, met de komst van John Smith, Dirk Philips, Menno Siemons en vele anderen die hun leven riskeerden door de 'volwassendoop' weer te praktizeren. |
Hier wil ik even als historicus, niet als amateur-theoloog, een kanttekening bij plaatsen. Tot in de 12e eeuw waren delen van Europa nog ongekerstend. Scandinavië en nog later de Baltische republieken zijn pas laat tot het christendom overgegaan. De Litauers zijn een bekend voorbeeld. Dus: logisch dat tot dan (ook) volwassenen gedoopt werden. Dat is later ook weer voorgekomen buiten Europa en dat gebeurt nog, bij mijn weten. Maar goed, in Europa waren de volwassenen op en waren (in naam) allen christen. Ergo: er waren verder alleen zuigelingen 'over' om te dopen.
Het beste wat je hierover kunt zeggen: het is gebeurd en wat eerst afgekeurd werd, is algemene praktijk geworden (daar zijn meer voorbeelden van te geven). Sterker nog: het was en is een sacrament! Van God zelf of door Christus ingesteld. Kinderen en volwassenen worden toegewijd aan God en het christelijk geloof. Ik denk dat je de bestaande dooppraktijk daarom niet hoeft te wijzigen. Iets wat zo algemeen aanvaard is in brede christelijke kringen, is tot een soort gewoonterecht geworden. Dat mag een plek hebben binnen de veelkleurige rituelen die het christendom kenmerkt. De volwassendoop is prachtig, mits het met een echte ommekeer gepaard gaat. Maar soms wordt er later weer een draai van 180 graden gemaakt: van God weg. Wat is dan de betekenis van die bewuste onderdompeling geweest? Derhalve is het nog niet zo'n gekke gedachte dat het van God uitgaat; voor groot en klein. Want als Hij het niet in de harten van de ouders of volwassenen werkt, dan mist ieder doopritueel haar doel!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 18:57
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
MARIEKE897 schreef: | laat ik dan maar mijn knuppel in het hoenderhok gooien..(moet toch 1 maal de eerste keer zijn! )
Als deze picknick bedoeld is als een praise en worship, dan haak ik af... in mijn beleving was dit een ontspannen ontmoeting...zonder moeten...met als belangrijkste punt elkaar leren kennen, irl!
ik vind het vervelend als de ene helft hier zit en de andere helft daar omdat ze wel of niet willen zingen...krijg dan een beetje een hokjesgevoel...
kunnen we dan ook gewoon duidelijk zijn naar elkaar toe met onze verwachtingen voor deze meeting?
Marieke (die niet in hokjes wil denken, en voor duidelijkheid is!) |
Heel goed. Maar ik heb er nog 1: het zou vooral een single parents met al dan niet kinderen -event worden. Ook niks mis mee. Maar ik wil ook gewoon mensen spreken en ontmoeten. Mag dat ook, of staat het kind eigenlijk centraal?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 18:50
Onderwerp: politieke discussies
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Er is zelfs geen geld om de ommanteling van de kerncentrale te Tsjernobyl goed te repareren..... dus die centrale is voortdurend een bron van zorg.
Een gemiddelde windmolen kan heel lang mee. Een kerncentrale heeft óók onderhoud nodig en als je een kerncentrale moet gaan slopen wegens het feit dat de kerncentrale geheel versleten is, dan ben je ook heel veel geld kwijt.....
Zodra terroristen voldoende opgeleid zijn om van laagverrijkt uranium een kernbom te maken, zijn uranium en plutonium in principe nergens meer veilig..... dus ja... is plutonium dan nog zo leuk? Wat betreft de veiligheid en de afvalverwerking van kerncentrales: daar is geen grote doorbraak meer in te verwachten, dus het zal niet beter kúnnen worden met kerncentrales dan nu het geval is. |
Jammer.... ik wist nog wel een paar mooie plekken in Nederland waar we wat kerncentrales konden neerzetten: Zeeuws-Vlaanderen, NO Groningen, de 2e of 3e Maasvlakte, in het Land van Maas en Waal.
Maar goed, terroristen kunnen ook windmolens opblazen. Is niet zo heel spectaculair, maar 't geeft toch een boel overlast en troep. En de verspreiding van nucleair materiaal is toch niet meer te voorkomen. Jammer, maar we zullen moeten leren leven met het idee van een 'vuile bom'.
Ik vraag me alleen af: raken we niet achter op kernfysiologisch gebied bij landen als Iran, Noord-Korea of dichter bij huis: de VS en Frankrijk?
En natuurlijk is er wel geld voor Tsjernobyl. Alleen: wie gaat dat betalen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 18:42
|
|
|
MARIO216 schreef: | Dit is reactie nummer 1700. |
Dat zijn dan 1700 bonuspunten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:42
|
|
|
MARISKA601 schreef: | nu al aan het bier? |
Eh... eerlijk gezegd houd ik niet zo van bier. Maar ik vond het wel een fris plaatje.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:40
Onderwerp: politieke discussies
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Het is heel opvallend dat niemand durft te zeggen hoe duur de bouw van een nieuwe kerncentrale uit gaat pakken. Dat het zowiezo 3 miljard (!) euro kost, mag duidelijk zijn. Zelf denk ik aan een bedrag ergens tussen de 6 en 10 miljard per kerncentrale...... Is kernenergie dan nog rendabel? Voor elke 1500 MW opgewekt vermogen 6 miljard neertellen?
Dan kan je met grote windmolens heel wat méér bereiken!
Voor 1500 MW heb je op dit moment ca. 500 windmolens nodig, en met de prijs van ca. 2 tot 3 miljoen per windmolen ben je met anderhalf miljard klaar..... wát een verschil met een kerncentrale van 6 miljard!
Overigens worden de vermogens van windmolens langzamerhand groter, en ook de efficiëntie van zonnepanelen wordt langzamerhand beter. Het wachten is op een grote doorbraak, waardoor per paneel een fiks hogere energieopbrengst wordt gerealiseerd. |
"Het WACHTEN is op de grote doorbraak." Oh, we kunnen dus nog wel even wachten.
Serieus: hoe lang gaat een gemiddelde windmolen mee? En hoe lang een kerncentrale? De levensduur en afschrijving moet je ook mee laten tellen! Niet alleen de bouw en plaatsingskosten.
Imre, die uranium en plutonium veel interessanter vindt, dan wind.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:28
|
|