Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 februari 2010, 22:37
Onderwerp: Stel je je eens voor dat
|
|
|
Ik ben niet zo iemand van complottheorieën. En het is niet mijn bedoeling dat met topic aan te wakkeren, maar toch?
Als je het nieuws gevolgd hebt, de laatste tijd, blijkt dus dat de wetenschap toch niet zo wetenschappelijk is. Het rapport over klimaatverandering schijnt toch meer gebaseerd zijn op ingekleurde meningen van de wetenschappers zelf. Luister goed, ik wil niet zeggen dat ze het mis hebben, ik zeg alleen maar dat dit rapport te gekleurd is.
Het is vaker gebeurd dat de wetenschap het mis heeft, Einstein met zijn relativiteitstheorie schijnt toch ook de zaak op zijn kop gezet hebben. En de komst van de string theorie heeft toch ook wel andere visies op de wereld om ons heen veranderd. Maar goed, daar weet ik ook niet zoveel van. Maar het brengt me wel aan het twijfelen geslagen. Kunnen we de zgn. wetenschap vertrouwen of is de wereld toch iets gecompliceerder? Dan kom ik op de chaos theorie terecht, die het onvoorspelbare van de wetenschap bestudeert.
Maar stel eens het volgende: de verandering van het klimaat is een natuurlijk gegeven. Zoals het al eeuwen gebeurd is. Dan betekent dat dat we met al onze pogingen om het klimaat te bestrijden het uiteindelijk niet in de hand hebben....Dat we het onderwijs moeten aanpassen, wat mensen jaren gekregen hebben. Dat staat dus de wetenschap op zijn grondvesten te trillen.
Graag jullie reacties
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 februari 2010, 22:23
Onderwerp: Nieuwe knop: dit is niet okee
|
|
|
We zijn nu een tig aantal bijdrages verder, maar weinig mensen zijn inhoudelijk op het onderwerp ingegaan. Daarom zal ik de vraag nog eens herhalen: Wat vinden jullie ervan dat deze knop toegevoegd is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 februari 2010, 21:21
Onderwerp: scheppingsdoel
|
|
|
VINCENT394 schreef: | Dat is precies waar het mis gaat denk ik. Met alle respect voor de goede bedoelingen van Chat en enkele anderen op dit forum, schrikt het mij enorm af als ik op heel veel plaatsen lees dat ik ' iets moet' of iets ' niet mag' .
Misschien is dit een generatie-kloof of een kloof tussen traditioneel-christenen en modernere christenen. Echter, een geloof dat is gebaseerd op wetten en regels (moeten en niet mogen), is niet het geloof uit liefde waar ik voor heb gekozen.
Ik vind het erg jammer dat de nadruk wordt gelegd op wetten en regels, terwijl de nadruk op God en Jezus zou moeten liggen. Uit liefde voor Christus gebruik ik Zijn naam niet Ijdel, niet omdat het niet mag. Vincent | Het probleem wat je hier schildert heeft m.i. niets te maken met geloof. Het heeft te maken met volwassenheid. Het kenmerk van volwassen zijn volgens een aantal boeken is acceptatie van de onvolmaaktheid van de wereld. De wereld is nu eenmaal niet volmaakt. Gemeentes zijn niet volmaakt, mensen zijn niet volmaakt, zelfs theologieën zijn niet volmaakt. De vraag is wat je met deze wereld doet. Keer je die de rug toe of kun je de stap nemen om te accepteren dat niet alles volmaakt is? Pas als je daar vrede mee kunt krijgen, kun je de stap naar volwassenheid zetten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 7 februari 2010, 21:14
Onderwerp: zoeken van
|
|
|
HENK710 schreef: | @Chat Waarom zou het met eergevoel te maken hebben deze vraag? En gewoon aangeven...misschien zit daar juist wel het hete hangijzer voor velen, waardoor ze op deze site komen...Dan is een dergelijke reactie niet bepaald een hartelijk welkom. Zeker niet als je iemand weer geheel naar zichzelf verwijst, waar iemand juist even wat extra hulp kan nodig hebben.
@vraagstellende Pieter Wees vooral jezelf, probeer eens wat gesprekken aan te gaan via (privé)chat zonder direct al te zeer op partnerschap uit te zijn en zie wat er mag groeien. De ervaringen van velen hier is in elk geval dat je niet te hard moeten zoeken om toch te vinden. | Een van de dingen die je niet kunt leren is, hoe krijg ik een relatie. Dat is gewoon iets wat je zelf via je eigen ervaring leert. Dat leer je door middel van vallen en opstaan, dat hoort bij het leven. Een ander kan je dat niet aanleren, want hij weet niet wat voor problemen je precies hebt in het zoeken naar een partner. Als je dat uit handen geeft en alleen maar af gaat op datgene wat mensen je adviseren, kom je allerlei problemen tegen die je niet had voorzien. Bij de ene werkt een afwachtende houding het beste, bij de ander een juist wat actievere houding. Als iemand vanuit schroom een ander niet durft te benaderen, zou je dus een verkeerd advies geven als je zegt, dat hij nog meer moet afwachten. En geloof me, veel mensen vinden het openstellen voor een nieuwe relatie doodeng. Andere mensen die zijn juist te gretig, omdat ze niet tegen de eenzaamheid kunnen, die zou je wat af moeten remmen. De enige die kan bepalen hoe je dat het beste kunt doen, dat ben je uiteindelijk zelf. Dan is het ook echt, en niet gespeeld. En als het uiteindelijk de eerste keer niet meteen lukt, ben je wel een ervaring rijker.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 6 februari 2010, 23:32
Onderwerp: zoeken van
|
|
|
Eerlijk gezegd vraag iik me af wat je met deze vraag bedoelt. Heb je dan geen greintje eergevoel of vertrouwen in jezelf? Als je een meisje leuk vindt, zou ik dat maar gewoon eens aangeven en op jouw manier. En geloof me, de vrouwen zijn best wel in staat om nee te zeggen. Proberen is de beste les, en verder moet je gewoon zelf uitzoeken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 4 februari 2010, 22:00
|
|
|
HENK710 schreef: | Dat iemand moeite heeft met bepaalde keuzes van andere mensen, is oke. Alleen zal ook geaccepteerd moeten worden dat de Bijbel multi-interpretabel is en dus dat er mensen zijn die uit Dezelfde Bron putten en toch andere keuzes maken. Ook dat is onderdeel van christen zijn! En nee, dan past het niet om anderen meteen als onchristelijk of zo af te schilderen, wat helaas wel gebeurt. Respecteer elkaar als andersdenkende broer/zus als hij/zij Jezus aanneemt als Verlosser en Heer over zijn/haar leven! |
Henk, op een aantal plaatsen is de bijbel multi-interpretabel. Maar op veel plaatsen ook niet. En veel mensen willen Gods Woord aanpassen aan hun eigen leven, terwijl het andersom zou moeten zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 20:34
Onderwerp: Nieuwe knop: dit is niet okee
|
|
|
Sinds een paar dagen hebben we opeens de mogelijkheid direct klachten bij CM te leggen door de knop "dit is niet okee" in te drukken. Wat vinden jullie daarvan.
Om bij mezelf te beginnen. Ik vind het averechts werken. De klachten zullen alleen maar toenemen en Chris zal meer schoolmeester moeten spelen. Verder vind ik dat mensen veel te snel op hun teentjes getrapt zijn en argumenten meteen als een persoonlijke aanval zien. Vooral het nieuwe stopwoordje, je mag niet oordelen hangt me de keel uit. Oordelen gaat over de vraag of iemand behouden is en dat mag God alleen. Je mag wel een mening hebben, die anders is dan de ander. Beoordelen of iemand gelijk heeft mag ook aan de hand van Gods Woord. Bemoedigen mag ook. Veroordelen mag ook, dan alleen maar gedrag, niet de persoon. Maar er zijn mensen die deze verschillen niet zien. En dat geeft meteen een heleboel onnodige conflicten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 13:42
|
|
|
VINCENT394 schreef: | Het onderwerp homohuwelijk vind ik moeilijk.
Aan de ene kant, als er liefde is tussen twee mensen, waarom zouden zij dit dan niet mogen uiten? (het huwelijk is daar dan slechts een formaliteit) Ik weet dat er in de Christelijke wereld anders over gedacht wordt, volgens mij kan iemand die homosexuele gevoelens heeft daar niets aan doen. Zouden zij dan geen recht hebben op een levenspartner en de liefde die wij allemaal nastreven?
Aan de andere kant wijst de bijbel homosexualiteit af. (volgens mij vooral in het oude testament, maar als iemand een nieuwe testamentarische tekst heeft, hoor ik deze graag)
Dus mijn gevoelens over homosexuelen zijn een beetje dubbel (ik ken een homostel die samenleven en willen trouwen) maar ik kan hen niet veroordelen (of zelfs afwijzend staan tegenover) omdat zij uit liefde samenwonen. Als zij dit kunnen verantwoorden tegenover God, wie ben ik dan om daar een mening over te hebben? Op dit moment kan ik eigenlijk alleen maar blij zijn voor het geluk dat ze hebben gevonden.
(en als je denkt dat het voor een Christen moeilijk is om iemand te vinden om je leven te delen, ga eens met een homo of een lesbienne praten)
Ik ben heel benieuwd hoe jullie omgaan met homo- of lesbiennestellen in jullie omgeving.
groetjes,
Vincent | Ik denk dat er een denkfout zit in je redenering. Als ik alleen met mensen omga met wie ik het eens ben hoe ze leven wordt mijn kringetje wel erg klein. Sommige sektes zijn daar een voorstander van bv. Jehova Getuigen, maar ik bepaald niet. Je kunt vrienden zijn met mensen hoewel je het niet eens bent met de manier waarop ze leven. De vraag is, moet je daar een oordeel over hebben of moet je ook de mens er achter zien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 1 februari 2010, 12:17
Onderwerp: Met elkaar afvallen?
|
|
|
Wat een leuk onderwerp zeg, ik hoop dat de dames eerlijk durven te zijnvoor hun gewicht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 1 februari 2010, 12:01
Onderwerp: De rijke en de arme man
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Je slaat weer aan het interpreteren Chat.......dat zit kennelijk in je systeem........
Ik ben nog nooit gemanipuleerd en onderdrukt ook niet....Ik heb altijd goed mijn woordje kunnen doen, omdat ik altijd bezig ben geweest om me te ontwikkelen. Ik vind studeren leuk en heb daar dus nooit een hekel aan gehad.
Sinds de Heer in mijn leven is gekomen probeer ik zo te leven, wat Jezus adviseert....dus ik zoek mijn heil niet bij de rijken en ik ben er ook niet op uit geweest om rijk te worden, alhoewel ik dat wel had gekund, want ik was al helemaal zo geprogrammeerd, maar ik heb mijn best gedaan om DAT uit mijn systeem te krijgen en dat heeft mij best wel wat gekost zowel aan tijd, als aan moeite, want ik was erg succesvol en het leven ging mij zeer gemakkelijk af.
Ik ben echter beducht voor het rijke leven...want inderdaad dat ken ik van zeer dichtbij en dat wilde ik niet meer.
Ik ben altijd zo vrij geweest als een vogeltje.....en dat ben ik nog.
Ik heb eerst Zijn Koninkrijk willen zoeken en niet mijn studie of het vekrijgen van een topfunctie op de eerste plaats gezet.
Ik moest ook wel, want ik zat toen in een niet zo leuke situatie toen de Heer mij redde uit een zeer gladde put van een uitzichtsloze zware depressie, waar ik zelf niet meer op eigen kracht uit kon komen.
En eigenlijk ben ik dankbaar, dat ik in zo'n put heb gezeten, want ik weet nu, hoe belanrijk het is om de woorden van de Heer serieus te nemen en daar oog voor te mogen hebben, want als ik dat niet had, dan was ik niet nu, waar ik nu ben, want met de \Heer heb ik een heel genezingsproces mogen doormaken en wel door Zijn woorden te nemen, zoals Hij het zegt in Zijn Woord. Ik mag uit genade zeggen, dat ik de kracht van Zijn woorden heb ervaren in mijn eigen leven. Dat is zeer grote genade Chat. Ik voel mij daardoor een bevoorrecht en begenadigd mens.
Dat geeft mij dus de kracht om echt te zoeken hoe de Heer Zijn woorden bedoelt en dan bedoel ik dus, dat ik het niet maar laat zitten bij mijn eigen interpretatie op het eerste gezicht, maar ik zoek verder naar bevestigingen, die de tekst mij aanreikt of niet.
Mijn leidraad is nu, zoals de Heer zegt: werkt niet om de spijs die vergaat, maar om de spijs die eeuwig blijft. DaAR KOMT HET M.I. OP AAN. Want Zijn woorden zullen eeuwig blijven bestaan.
En denk maar niet dat het volgen van de Heer voor mij zonder strijd is, zeer zeker niet. | Eerlijk gezegd vind ik het een flauwe opmerking, dat ik weer aan het interpreteren ben. Idd. ik probeer je opmerkingen in een bepaalde contekst te plaatsen zodat ik ze beter kan begrijpen. Iedereen interpreteert, dat is heel normaal. vooral op het forum ontkom je er niet aan, omdat je gewoon andere middelen mist met communicatie. Achter elke bijdrage zit een mens, en deze reageert natuurlijk ook van uit zijn/haar eigen ervaringen. Je geeft aan dat je gezien hebt hoe rijken hun rijkdom misbruiken. Daar heb je gelijk in. Maar zit dan niet meer het probleem in hoe met rijkdom om te gaan. Als rijkdom leidt tot trots en status en bewondering van mensen zonder dat je de Heer nodig hebt, is het verkeerd. Rijkdom kan je heel gemakkelijk van de Heer afhalen. Je hebt het immers goed, je krijgt aanzien van mensen en daar is iedereen gevoelig voor. Zodra geld de leidraad voor je leven wordt, gaat het m.i. mis. Want rijkdom kan vervliegen, wat heb je dan over? Het is juist de kunst om geld te gebruiken en niet door geld gebruikt te worden. Dan kan het een zegen zijn en kun je een zegen zijn voor God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 1 februari 2010, 00:25
|
|
|
Quote: | De rijken hebben in onze wereld alle macht.....zij verachten de armen, want de armen hebben immers geen poot om op te staan. Armen hebben immers de troost van het geld niet. Ze kunnen zich niet sterk maken tegenover de rijken, als die weer met een claim komen. In onze maatschappij is dit ook steeds weer een KNELLEND punt van zorg.
En waar heb ik het over.... We hebben net een kredietscrisis achter de rug, waar een handjevol rijke aasgieren de hele wereldeconomie naar zijn grootje heeft geholpen......en wie zijn daarvan de dupe? Juist ja...de armen.
De belangrijke banken, die zitten op rozen, want die worden door de overheden geholpen om niet om te vallen, want dan zou dan zeer destabiliserend werken voor de economie van dat land. En het zijn de belangrijke top managerrs van die banken, die toch weer doorgaan met hun hoge bonussen etc..
Goed daar gaat USA nu iets aan doen dan...gelukkig maar. OBAMA HEEFT DAAR EEN GOED PLAN VOOR.
Maar het ziijn steeds de rijken, die de armen hardvochtig achterna zitten en onrechtvaardig zijn, omdat ze steeds maar MEER willen. Steeds meer geld, terwijl ze al bulken van het geld en zich alles kunnen permitteren.
Spr 30,15 Er zijn twee soorten bloedzuigers: de eerste zegt ‘Geef!’, de andere ‘Geef!’ Drie dingen worden nooit verzadigd, vier dingen zeggen nooit ‘Het is genoeg’:
De arrogantie van veel riijken en misschien mag ik wel zeggen...de meeste rijken is hemeltergend. En ik heb daar midden onder gezeten Pieter, ik ben daar half in opgevoed..ik weet hoe arrogant de rijken zijn en hoe laatdunkend men over armen kan praten. Walgelijk gewoon.
Ook ken ik de andere kant Pieter en weet ook uit eigen ervaring hoe moeilijk het is voor een arme om aan de bak te komen. Hoe zeer de rijken de armen naar beneden trappen en ze geen kans geven, omdat de rijken zich als een veeeeel beter mens en veel stijlvoller en beschaafder achten.
De rijken spekken meestal alleen maar hun eigen buik. Geld gaat met geld om zo is dat nu eenmaal, tenminste MEESTAL, ik wil dus niet zeggen dat daar jitzonderingen op bestaan....Maar meestal hebben de rijken maar 1 god en DIE IS DE MAMMON.
DAT IS MIJN MENING! | Beste Sola,
Ik begrijp je reacties een beetje te begrijpen, want zo ken ik je niet. Over het algemeen kom je niet met zulke extreme uitspraken. Je kunt wel een duidelijk standpunt innemen, maar niet zo extreem. Wat ik concludeer uit je bijdrage, is dat je beide werelden kent. Je hebt opgetrokken met rijken, die zich arrogant gedroegen, hun macht uitbuiten en in hun rijkdom neerbuigend deden over armen. Ze buitten de armen uit, en toonden ook geen genade. Je weet ook wat het betekent in een positie te zitten waarin het financieel allemaal niet zo gemakkelijk gaat. Daar ben je gemanipuleerd, onderdrukt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 31 januari 2010, 21:32
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Toch heeft Jezus dit gezegd Chat EN DAT ZAL BLIJVEN STAAN M.I.:
Lucas 6 : Zalig, gij armen, want uwer is het Koninkrijk Gods. 21 Zalig, gij, die nu hongert, want gij zult verzadigd worden.
24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw VERTROOSTING REEDS. 25 Wee u, die nu overvloed hebt, want gij zult hongeren. |
Laten we de twee topics dan uit elkaar halen. Wat is de bedoeling van deze gelijkenis en daarvan los staande: hoe moeten wij omgaan met rijkdom. Want die teksten is wat anders dan de bijbelstekst die we hier behandelen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 31 januari 2010, 18:43
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Ik persoonlijk vind, dat je hier een interpretatiefout maakt Chat. De link die jij hier maakt, met wat Jezus zegt over de talenten, die mensen in het Koninkrijk van God mogen ontwikkelen, kun je niet toepassen op het hebben van heel veel geld en goederen.
Jezus zei anders tegen die rijke jongeling: als gij volmaakt wilt zijn, verkoop dan al je bezittingen en geeft het geld aan de armen en kom hier en volg mij..........nergens zei hij.....ga heen en ga goed met je vele goederen om.
Ook roept Jezus op om vooral geen bezittingen te vergaren in deze wereld, want de roest en de dieven tasten dit bezit immers aan, waardoor je weer extra zorgen hebt, om je bezit bijeen te houden.
Jezus houdt nu eenmaal niet van ZORGEN. Hij roept in tegendeel steeds op om juist geen zorgen te hebben....., want een mens verstikt door al zijn of haar zorgen het leven. Hoeveel mensen worden er wel niet ziek van de zorgen, die ze met zich meedragen en dat over zaken, die voor God van generlei waarde zijn, zaken die God als ballast ziet m.i. en eerder redenen zijn, dat de mens van God afdwaalt dan dichter bij God komt. Jezus roept op om juist je rijkdom aan de armen te geven en zo zul je schatten in de hemel vergaren, want daar zal immers ook je hart zijn dan.
Jezus zegt, dat we ook ons geen zorgen moeten maken over wat wij eten en drinken zullen en hoe wij ons zullen kleden, want daar zorgt immers de Vader voor....de Vader weet immers, dat wij die dingen nodig hebben. | De Bijbel lees ik als een geheel. Daar hebben we het wel eens vajer over gehad. Teksten staan niet op zichzelf, maar staan in verband met elkaar. Ook dit verhaal is niet afzonderlijk neergezet, de aanleiding ligt in het voorgaande. Het is een aanklacht tegen de Farizeers die aanzien onder de mensen enorm belangrijk vonden. Jezus gaat hier juist op in. Allereerst stelt Hij dat het niet uitmaakt hoeveel geld je hebt, maar hoe je ermee omgaat. Het gaat niet om wat mensen van je denken, maar het gaat veel meer om wat God van je denkt. Dat je dit htema ook in andere verhalen terugvindt, is op zichzelf heel gewoon. De Bijbel is niet tegen rijkdom, rijkdom wordt gezien als zegen van God. De Bijbel waarschuwt wel voor de gevaren van rijkdom. Ten eerste kan het je leven gaan overheersen. Ten tweede kan je trots worden, zoals in dit geval de rijke man. Ten derde kun je hebzuchtig worden, gierig. Tegen die gevaren wijst de Bijbel, maar als je je hart bij de Heer hebt, mag je best wel een goede bankrekening hebben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 19:58
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Het is aan jou of je wel of niet op reacties in wil gaan. Een tip voor jou: wil je niet dat jouw stuk bediscussieerd, en mogelijk zelfs ontkracht, wordt, plaats het dan niet op een forum... Verder blijf ik er moeite mee hebben dat je een andere conclusie trekt uit het verhaal van Jezus dan Jezus zelf. Over inlegkunde gesproken... Ik vind het zelfs gevaarlijk, want je leest wat je wil lezen ipv wat er staat.
@Solafide, ik ben benieuwd naar wat jij nu eigenlijk ziet als de boodschap van het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus. Ik ken jou als iemand die wil lezen wat er staat |
Hierop wil ik aanvullen. Het gevaar in mijn ogen is dat je daarmee de Bijbel gebruikt om mensen een bepaalde schuld aan te praten, die ze totaal niet verdienen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 22:28
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Aan wat ik evt. zeg, Pieter, heb je niets, maar het komt erop aan, wat God zegt in Zijn woord.
Ik kan de wereld niet beoordelen.....dus mijn mening komt er in wezen niet op aan.....Het komt er op aan, wat God Zelf in Zijn woord zegt, want God zal de wereld en Zijn kinderen (be)oordelen.
Dus ik zou zeggen....ga a.u.b. eens de bijbel goed lezen op dit punt, want het schijnt je nogal te raken Pieter en ga er achter komen, wat JEZUS over deze zaken vindt.
We hebben het hier wel meer over gehad in het OUDE Forum...en iedere keer weer dezelfde tegenwerpingen.
Kijk, Abraham zat in de oude bedeling. Dat is al dus een keer ter sprake gekomen. Maar nu is Jezus gekomen en Jezus heeft t.a.v. de rijkdom heel wat andere dingen, heel wat nuanceringen aangebracht t.a.v. de rijken en de rijkdom.
Jezus zei o.a. : "De rijken hebben hun troost reeds, maar later zullen de armen bij Hem hun troost hebben" en dat komt echt helemaal overeen met het verhaal van de rijkaard en de arme Lazerus.
De rijken hebben in onze wereld alle macht.....zij verachten de armen, want de armen hebben immers geen poot om op te staan. Armen hebben immers de troost van het geld niet. Ze kunnen zich niet sterk maken tegenover de rijken, als die weer met een claim komen. In onze maatschappij is dit ook steeds weer een KNELLEND punt van zorg.
En waar heb ik het over.... We hebben net een kredietscrisis achter de rug, waar een handjevol rijke aasgieren de hele wereldeconomie naar zijn grootje heeft geholpen......en wie zijn daarvan de dupe? Juist ja...de armen.
De belangrijke banken, die zitten op rozen, want die worden door de overheden geholpen om niet om te vallen, want dan zou dan zeer destabiliserend werken voor de economie van dat land. En het zijn de belangrijke top managerrs van die banken, die toch weer doorgaan met hun hoge bonussen etc..
Goed daar gaat USA nu iets aan doen dan...gelukkig maar. OBAMA HEEFT DAAR EEN GOED PLAN VOOR.
Maar het ziijn steeds de rijken, die de armen hardvochtig achterna zitten en onrechtvaardig zijn, omdat ze steeds maar MEER willen. Steeds meer geld, terwijl ze al bulken van het geld en zich alles kunnen permitteren.
Spr 30,15 Er zijn twee soorten bloedzuigers: de eerste zegt ‘Geef!’, de andere ‘Geef!’ Drie dingen worden nooit verzadigd, vier dingen zeggen nooit ‘Het is genoeg’: De arrogantie van veel riijken en misschien mag ik wel zeggen...de meeste rijken is hemeltergend. En ik heb daar midden onder gezeten Pieter, ik ben daar half in opgevoed..ik weet hoe arrogant de rijken zijn en hoe laatdunkend men over armen kan praten. Walgelijk gewoon.
Ook ken ik de andere kant Pieter en weet ook uit eigen ervaring hoe moeilijk het is voor een arme om aan de bak te komen. Hoe zeer de rijken de armen naar beneden trappen en ze geen kans geven, omdat de rijken zich als een veeeeel beter mens en veel stijlvoller en beschaafder achten.
De rijken spekken meestal alleen maar hun eigen buik. Geld gaat met geld om zo is dat nu eenmaal, tenminste MEESTAL, ik wil dus niet zeggen dat daar jitzonderingen op bestaan....Maar meestal hebben de rijken maar 1 god en DIE IS DE MAMMON.
DAT IS MIJN MENING!
Nou wil ik niet zeggen, dat jij je daaraan bezondigd...ik persoonlijk heb je daar nog niet op kunnen betrappen, maar ik vind wel, dat je af en toe je soms erg gemakelijk van de dingen afmaakt, het spijt me dat te moeten zeggen, zoals je daar ook weer blijk van geeft in je reactie. Op een gegeven ogenblik ben je wel erg gauw uitgepraat.
En wat de communisten zeggen of de socialisten moeten zij weten. Ik ben geen communist. Daar wil ik niets mee te maken hebben, want dat is heeeeel wat anders....IK BEN EEN CHRISTEN EN DOE MIJN BEST OM HET ZO TE ZIEN, ZOALS DE HEER HET ZIET OOK ALS HET IN MIJN EIGEN NADEEL IS...want wat heb ik eraan als ik mijn ogen sluit voor dat wat de Heer wil....helemaal niets....want eens zal ik het toch dan op mijn bordje krijgen. Ik wil geen struisvogel zijn, die zijn hoofd in het zand steekt, daar heb je niets aan. | Hoewel ik niet vind dat deze discussie hier thuis hoort, wil ik je toch even iets in herinnering brengen. Vorig jaar was er iemand op deze site die door zijn ziekte niet veel meer kon doen. Volgens mij heeft Pieter ons ertoe op geanttendeerd en heeft een actie opgestart om hem te helpen met zijn huis, zijn inrichting. Er zijn mensen hier van het forum geweest, die drie maanden elke zaterdag bij hem gingen klussen. Loop dus niet te vertellen dat Pieter iemand is, die geen barmharigheid toepast. Ik denk dat hij, samen met Inka, Rel, juist een groot voorbeeld voor ons zijn geweest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 21:36
|
|
|
Eerlijk gezegd heb ik veel moeite hoe hier omgegaan wordt met Gods Woord. Ik heb aangegeven hoe deze gelijkenis moet worden bekeken. De interpretatie die op dit moment de boventoon voert is m.i.onjuist. Het gaat niet om rijk of arm. Het gaat om mensen met of zonder aanzien. God kijkt niet naar de status die je onder mensen hebt, maar of je je hart bij Hem hebt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:10
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Het verhaal zoals ik het geschreven hebt blijft gewoon staan. | Tja, wat moeten we daar nu mee. We zijn hier toch om met elkaar dingen te bespreken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:52
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Ik heb het niet over de hartstoestand of het wel of iemand wel of niet oprecht geeft of dat er andere bedoelingen zijn. | Als je gelijkenissen in een modern jasje wilt gieten, moet je er wel voor zorgen dat de boodschap van die gelijkenis overeind blijft. In de reacties merk je al dat dit ergens wringt. Het komt niet overeen met andere bijbelteksten, het kweekt een vals schuldgevoel. Jezus bedoelde met deze gelijkenissen niet, dat hij rijkdom veroordeelde. Ook wilde Hij ons niet een schuldgevoel aanpraten, zoals Pieter terecht zegt, wij kunnen niet in ons eentje de armoede van de hele wereld oplossen. Er moet een andere boodschap aan ten grondslag liggen die dieper is. En dat heb ik proberen te ontdekken door te lezen in de context waarin het staat. En daar komen de begrippen aanzien en status naar boven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:36
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Het stuk heb ik gebaseerd op het verhaal van de rijke man en de arme lazarus, het staat in Lucas16vers19 |
Laten we eens de context van dt verhaal erbij pakken:
Lucas 16:10
Quote: | Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat. 11 Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? 12 En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt? 13 Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.’ 14 De farizeeën, die geldzuchtig waren, hoorden dit alles aan en ze haalden honend hun neus voor hem op. 15 Maar Jezus zei tegen hen: ‘U wilt bij de mensen altijd voor rechtvaardig doorgaan, maar God kent uw hart. Wat bij de mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God. 16 De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes: sindsdien wordt het koninkrijk van God verkondigd, en iedereen wordt met klem genodigd binnen te komen. 17 Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt. 18 Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, en ook wie trouwt met een vrouw die door haar man is verstoten, pleegt overspel. 19 Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” 27 Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, 28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’ | Als Jezus dit verhaal vertelt, doet Hij dat naar aanleiding van datgene wat Hij voor die tijd gezegd heeft. Hij is in gesprek met de Farizeeën en wat wil Hij ze duidelijk maken? Het allereerste wat Hij stelt, is dat het belangrijk is betrouwbaar te zijn, zorgvuldig om te gaan met datgene wat je toevertrouwd is. Als je veel geld toevertrouwd is, zoals bij de rentmeester, ga er dan goed mee om. Als je veel talenten zijn toevertrouwd, ontwikkel ze dan ten dienste van de ander. Want besef goed, het is genade, dat je meer kunt en het is genade dat je meer hebt. Het derde wat Hij de Farizeeërs duidelijk maakt in dit gedeelte, is als mensen je toevertrouwd zijn, ga dan goed met deze mensen om. Vervang niet Gods wetten door je eigen wetten. Maak het juk niet groter dan de bedoeling is. En dan komt de tegenstelling waar het feitelijk om draait in dit verhaal.
Wat bij de mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God(vers 14).
Jezus beschrijft de rijke man als iemand die zich in purper en fijn linnen kleedt. Dat zijn kleren die gezag en aanzien oproepen bij mensen. De moderne vergelijking zou kunnen zijn mensen die in de PC Hoofdstraat hun boodschappen doen. Deze rijke man laat veel mensen bij zich komen om vooral te laten zien hoe voornaam hij is en hoe populair hij is. Hij verstevigt daarmee zijn indruk van aanzien van mensen. Die man is rijk, die man is dus belangrijk. Want hij wilde eer ontvangen van mensen, niet van God. Opvallend daarbij is dat Jezus hem niet eens bij zijn naam noemt. De rijke man, verder staat er niet. Terwijl naam en identiteit zo belangrijk zijn voor mensen. Lazarus was echter iemand, die er niet uitzag. Hij had zweren over zijn hele lichaam, kon niet voldoende eten. Hij was iemand door de mensen veracht, verwaarloosd en vergeten. Hoe keek God echter naar Lazarus? Toen hij in de hemel kwam kreeg hij een ereplaats, nl. op de schoot van Abraham. Alle vernedering en minachting was vergeten, hij werd daar dicht bij God de Vader neergezet. Ik denk dat we wel kunnen aannemen, dat Lazarus gewend was om te bidden. Dat hij in zijn strijd het naar God uitgeroepen had, dat God hem zou verlossen. En God verhoorde dat gebed, door hem een belangrijke plaats in de hemel te geven. De lessen die ik leer uit dit gedeelte is, dat God naar het hart van mensen kijkt. En wat er in je hart zit, zal bepalend zijn voor Gods koninkrijk. Heb je geleerd te bidden tijdens je leven, of is je leven zo gemakkelijk, dat je gewoon je eigen gang gaat? Ben je op zoek naar erkenning van anderen, of is de erkenning van God al voldoende? Wat doe je met je talenten? Gebruik je die om de ander te dienen of gebruik je die om je eigen gezag te vergroten?? Gods normen en waarden zijn anders dan die van mensen, wij kijken naar de buitenkant en kunnen daarvan onder de indruk raken, maar God ziet het hart aan en ziet andere motieven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 09:27
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan. Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat [i]Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel | Eerlijk gezegd vind ik dit een onwaardig antwoord van je. Het verhaal is idd sterk moraliserend. De boodschap die je wilt brengen is wel duidelijk. De opmerking die Pieter maakt,is ook terecht. Hoeveel geef jij aan zending?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 09:26
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan. Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat [i]Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel | Eerlijk gezegd vind ik dit een onwaardig antwoord van je. Het verhaal is idd sterk moraliserend. De boodschap die je wilt brengen is wel duidelijk. De opmerking die Pieter maakt,is ook terecht. Hoeveel geef jij aan zending?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 januari 2010, 21:29
Onderwerp: Christen en milieu
|
|
|
Nu komen we op het echte probleem terecht, wie heeft hier de politieke macht? Essent, Nuon en Eneco en de Gasunie. Zij zullen dus hun uiterste best doen, deze vorm van verwarming tegen te houden, omdat dit hun geld gaat kosten. Zolang het bij milieu alleen maar om geld gaat, span ik mij er niet voor in deze bedrijven te steunen met zgn. besparende maatregelen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 januari 2010, 21:25
Onderwerp: Knuffelhoekje...
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Nee en daarom vind ik het niet iets voor het forum. En jouw veronderstelling was niet de boodschap die ik gaf, lijkt me, er staat toch heel wat anders? Ik vind het verstandiger om dit soort zaken tussen Does en jou of wie dan ook via privemail te regelen denk ik. Dan blijven kleine en grotere knuffels vage zaken en worden ze niet persoonlijk. Er zijn hier al flames genoeg.
Thomas | Eerlijk gezegd heb ik jouw opmerking op het forum als behoorlijk grievend ervaren. Als je nu zegt dat je iets via pv mail moet oplossen, vind ik die opmerking er zeker bij horen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 januari 2010, 19:50
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Wij Chatuliem, het koninklijk meervoud?
Thomas | Zonder dat je erbij was, veronderstel je dat ze alleen mij maar niet lief vond? Domme opmerking joh. Je weet niet eens waar het over gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 januari 2010, 19:48
Onderwerp: Christen en milieu
|
|
|
Het valt me op dat we in de maatschappij nieuwe normen en waarden aan het ontwikkelen zijn. Was het vroeger de 10 geboden, nu is het vervangen door nieuwe religies, zoals gezondheid en milieu. Op zichzelf is het wel voor te stellen, maar we moeten oppassen ons schuldgevoelens aan te laten praten.
Allereerst is milieu big business op dit moment. Dat is de reden waarom het zo gepromoot wordt, omdat er zoveel in te verdienen valt. Hoogezand, een gemeente bij mij in de buurt, vraagt per aangeboden vuil niscontainer schaamteloos 7 euro. Wij scheiden keurig ons afval, op de vuilnis wordt het keurig bij elkaar gevoegd. Waarom de nadruk op windenergie? Het levert te weinig op om ons in onze behoefte te voorzien. Terwijl het alternatief, verwarming via de aarde, die echt besparend werkt niet gestimuleerd wordt? Waarom worden zonnecollectoren niet standaard op ieder huis gezet??? Als de regering het echt zo belangrijk vond, deden ze er veel meer aan. Nu is het alleen maar om geld te doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 januari 2010, 14:24
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Een hele dikke knuffel voor alle "LIEVE" mensen op cm De rest krijgt een klein knufje |
Is dit jouw manier om excuses te maken of om vrede te stichten, want ik kreeg de indruk dat je ons niet zo lief vond gisteren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 januari 2010, 20:36
Onderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Euh, net zoals jij niets over een hamer hebt gezegd, zei ik niets over het uitstrekken naar de Geestesgaven. Elke christen heeft van de Geest 1 of meerdere gaven gekregen, en het was mijn vraag, hebben we de verplichting (Henk noemde het verantwoording) om daar daadwerkelijk iets mee te doen, of zijn we vrij om die gaven naast ons neer te leggen en ze onbenut te laten. Dan zal ik het heel persoonlijk maken, jij hebt de gave van onderwijs en leiderschap gekregen van de Geest. Zou je dit bewust naast je neer kunnen leggen en tegen de Geest zeggen, nee dankje, maar nu even niet ??!! | Op die persoonlijke vraag ga ik niet in, omdat je dan een hele discussie krijgt op het forum waar ik geen zin in heb. Mijn kijk op de gaven van de Geest is een heel andere dan de jouwe. Ik zie de gaven van de Geest, als de toerusting die je nodig hebt Gods koninkrijk te vestigen, te onderhouden en te bewaren. God geeft die gaven op het moment dat je die nodig hebt. Het ene moment kan een profetie zijn, de volgende keer onderscheiding van geesten. Ook kan het voorkomen dat je de gave van genezingen krijgt of een vertolking van een tong. Alles is beschikbaar, het ligt voor ons klaar, als we leren ermee om te gaan. Dat is m.i. niet beperkt tot een gave, maar het is meer beperkt voor wat je voor God wilt doen. De vraag is voor mij, wil je je open stellen om voor God te werken of wil je dat niet. Als je antwoord daarop bevestigend is, zal God je daarvoor toerusten. Er zijn mensen die denken, dat ze het ook wel af kunnen zonder de Heilige Geest. Ze kunnen dan zeker wat bereiken, maar of ze ten volle tot hun recht komen is voor mij de vraag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 januari 2010, 17:24
Onderwerp: 13 maart stappen in Groningen...
|
|
|
RELLOK036 schreef: | mooi liedje of niet chat? ging wel meteen staan toen ik hem hoorde |
Doet me denken aan de voorstelling van Toon Hermans. Toen speelden ze dit lied en de hele zaal zat mee te zingen, zonder dat hij begon
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 23:39
Onderwerp: 'Te goed voor deze wereld'
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ok, als jullie zeggen dat Jezus niets "afdwingt" hoe zit het dan met de Geestesgaven?? mag je die onbenut laten, of heb je de verplichting om daar iets mee te doen ?? | Dez vraag doet me denken aan het volgende. Ik ben eens een preek begonnen met de vraag: wie kan een spijker in de muur slaan.De mensen begonnen te lachen en al snel zag ik een aantal vingers. Ik riep iemand naar voren, hij nam de spijker in zijn hand en het stukje hardboard wat ik meegenomen had, en hij kwam met de vraag: Mag ik de hamer? Toen zei ik: ïk heb niets gezegd over een hamer, je vertelde dat je spijker in de muur kon slaan. De analogie is wel duidelijk denk ik. We hebben de gaven van de Geest nodig om Zijn koninkrijk te bouwen , net zoals een spijker alleen maar door een hamer de muur ingeslagen kan worden. Voor mij is niet de vraag of je je moet uitstrekken naar de geestesgaven, maar veel meer of je aan Gods koninkrijk wilt bouwen. Het doel van de geestesgaven is niet zozeer dat je iets kunt, maar dat je leert om in de kracht van Gods Geest voor Hem aan het werk te gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 16:39
Onderwerp: Christen maar niet naar de kerk of heel weinig??
|
|
|
HENK710 schreef: | Zou God werkelijk niet gewoon in vriendenkringen of op een ontmoetingssite dezelfde dingen uit kunnen werken? Zou Hij werkelijk die kerkgemeente daarvoor nodig hebben? Of zou Hij inderdaad ook andere vormen erkennen als appartementen in Zijn Vaderhuis? Zou Hij wellicht ook andere vormen erkennen en waarderen als lichaamsdelen die verbonden zijn? Zouden werkelijk die kerkmuren Zijn bescherming bieden of, zoals het eerder aangehaalde lied ook zegt, werkt Gods Geest dwars door muren die door mensen zijn gemaakt en zo dus ook bijvoorbeeld gewoon via vriendschappen en dergelijke als gemeente-oefening? | Als de bijbel symbolen gebruikt die zo duidelijk de onderlinge structuur aangeeft zie je pas hoe belangrijk het is. Een lichaam een huis. Daarin zie je dat we allemaal een functie hebben ten diensten van de ander. We zijn niet geroepen om ons geloof alleen te beleven maar om het samen met elkaar ten dienste van elkaar te beleven. Een steen heeft zelf weinig waarde. Als het in een huis gevoegd kan worden krijgt het pas zijn waarde en functie. Zelfs een stapel stenen is nog geen huis.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 23 januari 2010, 17:02
|
|
Naar boven |
|
|
|
|