Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 10:42
Onderwerp: Wat zijn 'we' van plan te gaan 'doen' vandaag, behalve...
|
|
|
JOL252 schreef: | nah als ik nou op de bovenste verdieping woonde, geen punt maar ik vergas mijn buren liever niet vanaf mijn balkonnetje. Voelt toch niet vrij...
beetje een muts. |
Over twee weekjes kan het wel........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 31 juli 2013, 22:10
Onderwerp: Meerdere scheidingen in een mensenleven
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Schuld veronderstelt een regel die overtreden wordt. al dan niet een vaststaande regel/ afspraak.
schuld aan een scheiding ? wat is dat ? te laat komen voor het eten s avonds ? niet genoeg mee helpen in het huishouden?
aangezien er geen vaste regels zijn althans de voorwaarden zijn niet gedefinieerd is het natuurlijk erg arbitrair waar men de grens legt.
ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de echtscheiding an sich een panacee is ........als er ergens iets niet lekker loopt of als men niet gelukkig is wat dat ook moge betekenen , want geluk is net zo arbitrair als smaak, dan is de kortste klap ....opstappen.maar geluk bestaat niet. Is een leugen van de mens anno 2013 er bestaat wel vrede inn je hart maar die krijg je alleen maar van Hem die eeuwig leeft.
helaas blijven veel mensen op reis naar de prijs en op jacht naar de schat......die niet bestaat. Iemand zei onlangs / schreef mij onlangs : een huwelijk is om elkaar als partners te heiligen. De rest zoals geluk en romantiek etc zijn leuke filmscenes maar niet reeel......ik ben geneigd om het met deze mi intelligente persoon eens te zijn. |
Als je in je huwelijk niet tot je recht komt, als de ander meer neemt dan geeft, als je het beste niet in elkaar naar boven kunt halen, als de liefde ontbreekt –en zo kan ik nog wel even doorgaan- dan schiet je tekort in de bedoeling van het huwelijk. Je doet nu of mensen zomaar, alsof het niets is, een huwelijk verbreken. Vaak gaan hier jaren van strijd en worsteling aan vooraf. Scheiden doet pijn, veroorzaakt verdriet.
Jij kunt dan wel de neiging hebben om het met die intelligente persoon eens te zijn dat geluk en romantiek niet bestaan, ik ben dan liever wat minder intelligent, maar blijf naast liefde en trouw toch ook dromen van romantiek en geluk
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op woensdag 31 juli 2013, 22:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 31 juli 2013, 21:11
|
|
|
FAITH187 schreef: | Zelfs als er sprake is van geen liefde (tenzij door mishandeling/misbruik/veelvuldig overspel), is dat geen reden tot echtscheiding voor God. Menselijk gezien is dat heel moeilijk te be- en omvatten, maar God staat daarin echt recht tegenover onze meningen. Ik heb hier laatst toevallig nog wat over gelezen. Het niet meer liefde voelen voor je partner is geen reden tot scheiding. Dan moeten mensen er alles aan doen om dit weer terug te krijgen-dmv therapie, gebed ed. |
Als er geen liefde meer is, is er in feite ook geen sprake meer van een huwelijk. De echt, de trouw is dan al verbroken. En soms kom je gewoon in zo`n situatie en valt er niets meer te redden, ook niet door therapie of door gebed. Hoe graag je dat ook zou willen! En zoals ik al schreef: Het zevende gebod is geen verbod op echtscheiding, dus op het beëindigen van de eigen huwelijksrelatie. De bijbel kent zo’n verbod niet. Een huwelijk zonder liefde is geen huwelijk meer. En meerderen weten hier dat scheiden geen makkelijke keuze is, maar vaak wel een betere keuze. Bij elkaar blijven en geen liefde meer kunnen geven en krijgen lijkt mij ook niet iets dat God van ons vraagt. God wil ons gelukkig zien en eist niet het onmogelijke van ons.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 14:22
Onderwerp: Het Nieuwsch hoekje
|
|
|
``Ik ben christen, maar denk niet in hokjes``, heeft Lanfy in zijn profiel staan. Wie zijn wij om dan wel even uit te maken dat Lanfy niet gelovig is? Onze manier van geloven kunnen we niet opleggen als norm voor anderen. Of je het nu wel of niet eens bent met Lanfy en of je de humor van het filmpje nu wel of niet kunt waarderen is een ander verhaal.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 23:31
|
|
|
KLUS667 schreef: | Beste Jans, zoals begin van de middag ook al uitgelegd in de mail, blijkbaar wil je m'n reactie ook nog openbaar hebben: |
Nee dat wil ik niet, ik wil hier on-topic blijven. Ik ga er hier dan verder op dit topic ook niet op in, per mail lijkt mij beter.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zondag 28 juli 2013, 12:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:48
|
|
|
Ik heb er geen moeite mee dat men mij hier voor vrijzinnig uitmaakt, waar ik wel grote moeite mee heb is de omschrijving die vervolgens daaraan wordt gegeven: mensen die er maar op los leven, doen wat ze willen, alles mag. Dus als hiermee bedoeld wordt dat ik er op los leef, doe wat ik wil en dat van mij alles mag, zou ik toch wel graag zien dat deze woorden teruggenomen worden. Maar uiteraard zal dit wel de bedoeling niet zijn geweest. En om gelijk nog maar even een misverstand uit de weg te ruimen: ik heb nergens gezegd dat rechtzinnigen liefdeloos zijn. Een kwestie van niet goed lezen, denk ik.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zaterdag 27 juli 2013, 20:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 11:54
Onderwerp: Het weer
|
|
|
Er was hier regen en onweer, en het regent nog wat. Maar noodweer.....? Ik zie geen nood, alleen het weer.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 11:36
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Ik kan me zeker vinden in je woorden C!!!
Ik zou graag...RECHTZINNIG...en BEWOGEN zijn.... |
Hetzij rechtzinnig, hetzij vrijzinnig: laten we bewogen zijn met onze naaste en compassie tonen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 08:18
|
|
|
Om terug te gaan naar het onderwerp: Lees eens echt met welke vragen mensen hier worstelen op deze topic, vraag je eens af waarom deze vragen gesteld worden. Ga eens naast deze mensen staan die soms, zoals ze zelf zeggen, getekend zijn door hun omgeving, hun familie of hun kerkelijke gemeente. Haal dan niet zomaar teksten uit de bijbel en/of kom niet direct aan met de wil van God of de hel. Mensen die in de knel zitten, mishandeld worden en kapotgemaakt worden in hun huwelijk hebben pastorale zorg nodig vanuit hun kerkelijke gemeente, als dat er niet is schiet de kerk tekort. Als er dan ook nog door mede-gelovigen met teksten, die men niet begrepen heeft, gegooid wordt, breng je die vrouwen wel in een heel lastige positie. Ze zijn vernederd en mishandeld door nota bene hun eigen man, verstoten door de kerk en veroordeeld door mede-gelovigen. De gerechtigheid is hier ver te zoeken. Jezus, kwam juist voor deze mensen op, was barmhartig en vol van medeleven. Hij zag de mens aan. Mensen gaan voor regels. Ga eerst met mensen het gesprek aan en luister vooral. Luister eens goed naar wat er gezegd wordt. Grote woorden spreken kan dan altijd nog.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 21:24
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | buenas tardes
wat mij opvalt is dat er erg veel verschillende exegesen in omloop zijn. de ene zegt dat God Zijn wetten slechts toen , iets na de Ijstijd , van kracht waren ,de ander dat God zich vast vergist in wat Hij zegt..... de 3e vindt dat we het niet zo nauw moeten nemen met de letterlijkheid van Zijn Woord....
verwarrend !! Maar wat is nu ten diepste het probleem? Dat God niet snapt wat Hij doet ? of dat wij het niet waar willen hebben wat Hij zegt? en wie zegt dat God alles door de vingers ziet ? of tegen Zijn Woord ingaat ?
Jezus , was in zijn tijd op aarde , alles behalve vaag over wat er zou gebeuren met de mensen die Unfug begingen en zonder vergiffenis te hebben gevraagd en te hebben gekregen , want ook dat is geen sine cure ,dood gingen.
Ik weet , dat dit onderwerp,de Hel, mensen heel erg fel maakt in hun afkeer van mij, de vermetele die het maar durft te noemen ,maar soit... De Hel is echt en allesbehalve leeg of vacant.
De mens wikt en God waarschuwt ,maar getuige de meeste vrijzinnige commentaren mbt dit onderwerp, zijn die waarschuwende woorden uit de evangelieen , blijkbaar slechts overdrachtelijk en slechts tot vermaak cq literaire verdieping. |
liever vrijzinnig en bewogen met de medemens, dan rechtzinnig en liefdeloos.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 19:31
|
|
|
FAITH187 schreef: | Waaruit maak jij op dat in 1 Korinthe 7 en 8 Paulus refereert naar de ongehuwden die waarschijnlijk eerder getrouwd geweest waren? En deze redenen tot echtscheiding zijn mij weliswaar bekend, maar staat er ook iets in de Bijbel waaruit blijkt dat de vrouw de man ook mag verlaten bij mishandeling (fysiek, psychisch, sexueel-alle vormen zijn mogelijk). Ik heb hier zelf wel naar gezocht maar niets gevonden. Houdt dit dan in dat dit voor God geen reden tot scheiding is? Ik kan mij daar heel moeilijk iets bij voorstellen eerlijk gezegd. |
Faith, we kunnen niet zomaar teksten uit de bijbel halen en die nu van toepassing laten zijn. Zoals ik al schreef heeft de bijbel nu eenmaal geen zaakregister waarin je snel kunt opzoeken waar je een kant-en-klaar antwoord op je ethische vragen kunt vinden. Neem de moeite om te ontdekken waarom iets geschreven is, wat de bedoeling was en vertaal dat naar deze tijd. Letterlijk overnemen gaat niet, de maatschappelijke verhoudingen waren anders. Met onze westerse ogen kijken naar teksten van toen volstaat niet. We mogen een nieuwe betekenis geven aan de oude teksten met respect voor de traditie. Jezus, was sociaal en betrokken en kwam op voor de zwakkeren en het uitschot van de samenleving. Hij kwam op voor hen die onrecht aangedaan werd. Hij preekte gerechtigheid en barmhartigheid. Gerechtigheid om mensen tot hun recht te laten komen, vrouwen die in de knel zitten, die mishandeld worden, ook in een huwelijk. Hij was ook barmhartig en wou mensen in nood helpen. Dat is ook wat van ons gevraagd wordt: de ander tot zijn recht laten komen en mensen in nood helpen. We kunnen geïnspireerd worden door de bedoeling van die oude teksten en zo ons christen-zijn gestalte geven. Nieuwe wetenschappelijk inzichten en tekststudies kunnen je tot nieuwe interpretaties brengen. Teksten kunnen inspirerend zijn voor je geloof en leven, om van daaruit naar de medemens te kijken en niet veroordelend zijn. En zo kunnen christenen tot verschillende interpretaties van teksten komen. Je hoeft je niet uit angst vast te klampen aan inzichten uit het verleden, het verhaal gaat verder, het verhaal leeft….. God vraagt niet van ons om je huwelijk te laten voortduren als je mishandeld en vernederd wordt, dan wordt je geen recht gedaan, je komt niet tot je recht, zo is een huwelijk niet bedoeld. Laten wij vooral bewogen en barmhartig zijn, opkomen voor gerechtigheid en in liefde om hen heen staan die dat nodig hebben.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op vrijdag 26 juli 2013, 19:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 06:59
|
|
|
KLUS667 schreef: | Dus de Bijbel (delen ervan) is achterhaald? Omdat het door mensen geschreven is? Die dachten door Gods geest geleid te worden bij het opschrijven? |
De bijbel zie ik als een verzameling verhalen, poëzie en liederen waarin mensen door al de eeuwen heen hebben vastgelegd wat ze van en met God ervaren hebben. De boodschap die doorklinkt ook uit teksten uit het Oude Testament is een verkondiging en oproep tot omkeer en bezinning, tot eerbied voor de Schepper en de schepping, tot liefde voor God en de naaste. En bovenal een boodschap van liefde van God voor de mens. Die boodschap is zonder alles letterlijk te nemen nog heel actueel en beslist niet achterhaald. Wel zijn de wetten uit bv het Oude testament geschreven voor die tijd en nu zoveel duizenden jaren later kun je deze wetten niet zomaar zondermeer toepassen, de maatschappelijke en sociale verhoudingen waren toen heel anders en onze kennis en de wetenschap is veranderd en groter dan toen. Je zou je eens af kunnen vragen, waarom God deze wetten opgesteld heeft, wat de bedoeling ervan was. Als dat begrepen wordt zie je dat het niets is om ons van alles te onthouden waarvan we niet zouden mogen genieten, maar dat het in die tijd een stuk bescherming bood. Het hoeft voor je geloof absoluut geen probleem te zijn om je niet meer aan die wetten te houden. En eigenlijk doen we dat al niet meer, al worden wetten waarmee we anderen om de oren kunnen slaan maar al te graag gebruikt. Leven vanuit je geloof en zien waarom God deze wetten toen heeft opgesteld, geeft je een stuk inzicht in Gods grote liefde voor de mens. En in die grote liefde mogen wij nu met veranderde inzichten leven. De vervulling van de wet door Christus geeft een hoop ontspanning en zorgt voor bevrijding. We moeten niet meer van alles, we mogen leven in liefde tot God en de naaste en met vertrouwen en hoop op een mooie toekomst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 juli 2013, 22:01
|
|
|
In Exodus 20:14 lezen we: Gij zult niet echtbreken. In Deuteronomium 5:18 staat: Gij zult geen overspel doen. Het in de grondtekst gebruikte woord is op beide plaatsen identiek, het betreft hier het Hebreeuwse werkwoord na’aph, wat je kunt vertalen met overspel. Maarten Luther vertaalde het zevende gebod met: ‘Du sollst nicht ehebrechen’. De eerste Nederlandse Bijbelvertalingen in de Reformatietijd, zoals de Liesveldtbijbel, zijn overzettingen van Luthers Duitse vertaling. Zo werd het: Gij zult niet echtbreken. In de Deux -Aes Bijbel die in 1562 verscheen is het woord echtbreken weer gecorrigeerd en staat er weer: Gij zult geen overspel doen. Alleen in de weergave van de Tien Geboden in Exodus is het: Gij zult niet echtbreken, blijven staan, omdat dit al zo ingeburgerd was. In de Statenvertaling is het ook overal vertaald met: Gij zult geen overspel doen, behalve in Exodus 20:14. In de nieuwe Bijbelvertaling is het woord na`aph overal vertaald met: Gij zult geen overspel doen.
In de tijd van de Bijbel konden mannen wel makkelijk hun vrouw verstoten, zo`n vrouw kon eigenlijk alleen maar door prostitutie in haar levensonderhoud voorzien. Een prostituee tast de zuiverheid van de liefde aan, ze vernedert zichzelf. Jezus neemt het op voor die vrouwen, hij wil ze beschermen. Daarom de oproep aan mannen om hun macht niet te misbruiken en om hun vrouwen niet te verstoten.
Het zevende gebod is geen verbod op echtscheiding, dus op het beëindigen van de eigen huwelijksrelatie. De bijbel kent zo’n verbod niet. Wel wordt dat vandaag nog steeds door velen zo gezien. Veel huwelijken hebben zo onnodig lang geduurd en meer verdriet dan vreugde gebracht. Wel gehuwd, maar in feite niet meer getrouwd, niet meer vertrouwd met elkaar, de echt, de trouw gebroken. En ook na een scheiding is het mogelijk en niet door God verboden om een nieuwe relatie te beginnen. God heeft ons niet gemaakt om alleen te zijn, Hij zag dat dat niet goed was! En ja, dan mogen (let wel: het hoeft niet) wij nu ook wat anders denken over andere samenlevingsvormen, dan alleen het huwelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 juli 2013, 20:40
Onderwerp: Homohuwelijk.
|
|
|
CHANNAH042 schreef: | Heel goed dat je deze vraag stelt Anna.. Natuurlijk mag iedereen zijn of haar eigen mening hebben. De vraag is alleen of we 'onze mening' ook persé moeten UITEN en dan met name zo scherp, hard en veroordelend. En dáár doel ik op.. Ik heb ooit eens opgezocht wat het woord oordelen betekent. Het betekent letterlijk 'het hebben v een sterke mening over iets of iemand' Stel daar tegenover dat God zelf zegt dat wij niet MOGEN oordelen en ALLE oordeel Hém toekomt.
Als normale normen en waarden is mij (door de kerk notabene) geleerd om alleen mijn mening te geven wanneer deze gevraagd wordt. Juist omdat je mensen echt diep kunt kwetsen met je 'mening'.... We kunnen dus beter wat aan onze 'wijsheid' doen.. en onze houding en stoppen met dat oordelen.
Jezus trad op tegen de schijnheiligheid vd WETgeleerden, degenen die ie zonodig hun (scherpe) mening moesten uiten. En dus oordeelden...!
Dan over de mantel der liefde; dit is vaak in een ander verband bedoeld denk ik. Kijk, als iemand bv thuis slecht behandeld wordt, hoeft die echt niet alles te bedekken met de 'mantel der liefde' maar ook dit wordt wel vaak gedaan met alle schadelijke gevolgen v dien. Daarin mogen gezonde grenzen zijn ter bescherming..
In het geval v homoseksualiteit vind ik idd dat 'de mantel der liefde' juist een poort zal zijn om mensen binnen te brengen bij het koninkrijk v God, de God die LIEFDE is! Hij kan niet anders dan liefde ZIJN! Dat gaat zo ontzettend diep! En ja, ik geloof dat er in Zijn liefde dus zeker ook ruim voldoende plaats is voor mensen die zich anders geaard voelen...
En aan Hem komt alle oordeel toe, Jezus heeft korte metten gemaakt met alle oordeel! Door de vervulling aan het kruis (door liefde ook weer) En Hij, die zit op de troon, zal oordelen met Zijn liefde, hoe mooi is dat! Dus ook over MENSEN met een andere geaardheid :)
Gelukkig maar.....ik zou niet graag door mensen geoordeeld worden door mensen die het allemaal beter te denken weten met hun (menselijke mening) Gelukkig ziet God het totaalplaatje v mij, mijn binnenkant én complete leven...! Da's nét even ietsje meer dan wat mensen denken te weten over mij (en dus ook een ander...)
;) Shannah |
Duidelijke bijdrage, Channah!
Ik denk dat er niets mis is om duidelijk je mening te geven of je standpunt te formuleren. Dit is een discussieforum en op een forum wissel je meningen en standpunten uit. Je mening is je mening en je standpunt is je standpunt, die mag je geven en wat mij betreft niet alleen als het gevraagd wordt. Met het geven van je mening kwets je niet per definitie anderen, als je dat wel doet dan doe je toch echt wat fout. En je mening mag soms ook best scherp zijn. Zolang er niet op de man gespeeld wordt, kan en mag iedereen zijn mening hier kwijt. Het er mee eens zijn hoeft niet. Benader en spreek anderen respectvol aan, ook als je het niet met zijn mening eens bent. Sta open voor elkaars mening, lees goed wat de ander schrijft. Blijf rationeel en reageer op de inhoud en speel niet op de persoon. Onderbouw je argumenten en roep niet zomaar wat. Discussiëren doe je niet om te winnen, je kunt van elkaars standpunten iets leren en zo nodig je eigen opvatting wat bijstellen.
En de Bijbel heeft nu eenmaal geen zaakregister waarin je snel kunt opzoeken waar je een kant-en-klaar antwoord op je ethische vragen kunt vinden. Zo kunnen christenen tot verschillende interpretaties van teksten komen. Vaak voelt men zich bedreigd door standpunten die haaks op eigen standpunten staan, uit angst stelt men zich defensief op en is niet bereid naar anderen te luisteren of om tegenstrijdige standpunten in overweging te nemen. Daardoor ontstaat onverdraagzaamheid en veroordeling van de ander en dat heeft al voor veel pijn en leed gezorgd, niet in de laatste plaats bij onze anders-geaarde broeders en zusters .
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 23 juli 2013, 21:49
|
|
|
ROLF230 schreef: | Ach, wie is er nog geïnteresseerd in de waarheid in deze dagen.. |
Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw waarheid, zelfs in deze warme dagen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 21 juli 2013, 14:39
Onderwerp: Geslachtsgemeenschap: een behoefte of verlangen?
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik had die woorden nog niet eens gebruikt: zeer kwalijk vinden dat normale verlangens in het rijtje van wordt geplaatst... maar inderdaad. Ik vind dat een kwalijke zaak. Pedofilie, incest en verkrachting horen onder de noemer van criminaliteit, onrecht en schade aanrichten bij anderen. Het heeft te maken met vernedering en onderworpen willen maken aan de dader.
Normaal seksueel verlangen komt van 2 kanten, valt onder de noemer verlangen en overgave. Daarbij hoort een gezond omgaan met elkaar en elkaars belangen en wacht het tot de tijd bij beiden rijp is. |
Nee klopt, ik las het tussen de regels door!
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zondag 21 juli 2013, 15:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 21 juli 2013, 08:40
Onderwerp: Geslachtsgemeenschap: een behoefte of verlangen?
|
|
|
ANJA509 schreef: | Ik denk dat gemeenschap voor een huwelijk niet gods bedoeling is en de bijbel is geschreven voor elke tijd ook de tijd waar we nu in leven en als ik de berichten lees denk ik dat een ieder voor zichzelf nu een grens trekt van wat hij acceptabel vind maar dan maak je je eigen bijbel je eigen regels.God heeft ons gemaakt en hij weet wat goed is voor ons en 1 van zijn geboden is geen gemeenschap voor het huwelijk.
En wat denken jullie van het verhaal van de vrouw bij de waterput
Volgens mij zegt de bijbel genoeg over hoe we over sex moeten denken
Oftewel denk je met je geest of met je vlees????? is maar waar je last van hebt denk ik en waar trek je een grens een pedofiel en een verkrachter, iincest komt toch door de vleselijke behoefte oftewel lust.Ik denk dat god ons wil beschermen en de duivel verlijd ons en doet ons denken dat we zelf wel een grens weten maar dat lukt niet voor iedereen.
Maar ik ben ook geen heilig boontje hoor maar ik denk dat er meer achter zit en dat het meer een bescherming is om erger te voorkomen.En als het moeilijk is mag je je vader vragen het gevoel van lust weg te nemen want hij heeft het bedoeld als iets moois tussen man en vrouw die een zegen hebben gekregen over een huwelijk en dan samen 1 worden. |
Als je over bepaalde zaken, in dit geval seks voor het huwelijk, anders denkt dan jij, dan wil dat niet zeggen dat je je eigen bijbel maakt met eigen regels. God weet inderdaad wat goed voor ons is, daarom heeft Hij in het O.T. die wetten gegeven. Die wetten waren bedoeld als bescherming voor de mensen en door die na te leven voorkwamen ze een hoop ziekten en ellende. Enkele van die wetten schijnen voor mens en kerk belangrijker te zijn (geweest) dan andere wetten, daar schijn je je vandaag de dag nog aan te moeten houden, met het niet naleven van andere wetten heeft men dan op de een of ander manier geen probleem. Veel van die wetten worden overigens ook door jou niet meer gehouden. Maatschappelijke en sociale verhoudingen waren vroeger anders, je kunt de wetten van toen, niet zomaar nu gaan toepassen. Er zijn al meerdere bijdragen hierover geplaatst, ook in deze topic, lees het maar eens na.
Net als Jol vind ik het zeer kwalijk en niet kunnen dat je normale gezonde seksuele verlangens tussen twee mensen, plaatst in het rijtje van pedofilie en incest. En God vragen om het gevoel van lust weg te nemen, als hij het zelf zo in de mens gelegd heeft? Het elkaar beminnen en het uiten van liefde beperkt zich trouwens niet alleen tot het hebben van geslachtsgemeenschap. Nergens in de bijbel lees ik dat seks zonde is, wel wordt promiscuïteit (seks met meerdere partners), losbandigheid etc. afgekeurd.
Overigens begrijp ik niet wat de door jou aangehaalde bijbelgedeelten te maken hebben met seks voor het huwelijk.
Ik vind het prima als iemand de bijbel letterlijk wil lezen en daarnaar probeert te leven. Maar dan wel anderen ook de ruimte geven om zo te leven zoals zij denken dat de bedoeling is. Als iemand een ander beeld van God heeft en de bijbel anders leest dan naar de letter is dat evengoed een manier van geloven, je maakt dan geen andere bijbel maar je leest anders. Jouw manier van lezen van de bijbel is niet beter dan b.v. mijn manier van lezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 20 juli 2013, 18:08
|
|
|
BAPPI605 schreef: | Zie jij de Bijbel als Gods Woord? |
(beetje late reactie, maar zag net je vraag staan)
De bijbel zie ik als een verzameling verhalen, poëzie en liederen waarin mensen door al de eeuwen heen hebben vastgelegd wat ze van en met God ervaren hebben. De boodschap die doorklinkt ook uit teksten uit het Oude Testament is een verkondiging en oproep tot omkeer en bezinning, tot eerbied voor de Schepper en de schepping, tot liefde voor God en de naaste. En bovenal een boodschap van liefde van God voor de mens. Ook zonder alles letterlijk te nemen, is die boodschap nog heel actueel en beslist niet achterhaald. Christen-zijn in deze tijd kan ook met een bijbel met veel oudtestamentische wetten als je de boodschap die daarin doorklinkt maar verstaat. Als we ons proberen krampachtig vast te houden aan oude regels en voorschriften, die geschreven waren voor de mensen van toen, kan dat een hoop levensvreugde wegnemen. De vervulling van de wet door Christus geeft een hoop ontspanning en zorgt voor bevrijding.We moeten niet meer van alles, we mogen leven in liefde tot God en de naaste en met vertrouwen en hoop op een mooie toekomst.
Hiermee heb ik dus niet gezegd dat nu dan alles maar geoorloofd en toegestaan is, als je goed leest heb ik dat al meermalen benoemd en geschreven.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zaterdag 20 juli 2013, 19:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 juli 2013, 22:46
Onderwerp: Vakantie 2013
|
|
|
JOL252 schreef: | ik neem wel een gietertje mee. |
Ja, gevuld met een flesje Spa bronwater uit Nederland....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 juli 2013, 19:19
Onderwerp: Eenzaamheid, en wat ertegen te doen..
|
|
|
CHRISTIAN542 schreef: | eenzaamheid ,en wat er tegen te doen...
Waarom zeggen jullie die alleen zijn dat jullie alleen zijn? Het is een verschil tussen alleen ZIJN of alleen VOELEN. Ik geloof wie zich alleen VOELD die mist God om hem heen op dat moment. Dan is het heel simpel:sta stil en kijk niet naar je eigen gevoel maar kijk naar God..zolang als men zich zelf zielig voeld is het nog steeds vaak de ego die in de weg staat. Leer van Jezus..Hij had niks,en werd door mensen bespot en verloochend had geen schoot om zijn hoofd op te rusten,en wist wat er te komen zou gaan en hoe Hij moest lijden...Wij hoeven niet eens te lijden zoals HIJ. Wij kunnen ons gelukkig prijzen onder alle omstandigheden,ook al voeld men zich even eenzaam..bedenk Zijn laatste woorden aan het kruis.. Jezus heeft ook nooit geklaagd over dat Hij zich eenzaam voelde..ZIJN vader is immers altyd bij Hem.Zo mogen wij het ook zien. En zul je je niet meer eenzaam hoeven te voelen.Succes verzekerd! |
Was het maar allemaal zo simpel: Jezus is bij je, dus ben je en voel je je nooit alleen. Alleen werkt dat zo niet. Heel veel christenen zijn alleen en voelen zich alleen en toch geloven zij in God. Wij mensen zijn niet gemaakt om alleen te leven. In het alleen-zijn komen wij niet tot ons recht. En dat kan gevoeld worden als pijn en verdriet. Een mens heeft een ander of anderen nodig. Geloven betekent niet het eind van alle eenzaamheid. Wel kunnen en mogen wij, gelovend en vertrouwend, het leven leven zoals het op ons afkomt. Vreedzaam en soms zelfs gelukkig leven met een realiteit waarvoor geen makkelijke verklaringen zijn en leven met problemen waarvoor er niet altijd een oplossing is. En daar waar onze rationele vermogens tekort schieten kan geloof ons uittillen boven moeite, pijn en eenzaamheid. Maar dat is niet iets wat altijd zo ervaren wordt, er blijven momenten waarop je je alleen en eenzaam kan voelen, dat is ook de realiteit en dat is volkomen normaal en begrijpelijk. Kome wat komt……
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op donderdag 18 juli 2013, 20:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 18 juli 2013, 06:44
Onderwerp: Wat vinden jullie hiervan?
|
|
|
THOMAS968 schreef: | De opvatting dat er sprake is van een gering aantal uitverkorenen is niet meer dan een eigen theologie, zoals je die in de bevindelijkheid wel tegenkomt. Het staat inderdaad in het Oude Verbond. Het idee dat er maar een paar 'bekeerden' zijn en de rest verdoemd is, is ronduit onjuist. Christus zegt zelf: want een ieder die Mij aanneemt, zal eeuwig leven hebben. Dat is wat anders dan: een ieder die door ons kerkgenootschap als een bekeerde wordt beschouwd. Kennelijk weten de dominees in de bevindelijke kerken het beter dan Christus zelf. Wat men in deze geloofsgemeenschappen aanhangt, dat er maar een paar bekeerden behouden zijn, is een geheel eigen theologie en niet zo Bijbels, al beweren ze dat wel. Ik zou dat willen tolereren als het niet zoveel onnodige angst meebracht. God is geen sadist die in willekeur nagenoeg iedereen afwijst maar een God van liefde en vergeving. Wat in deze oudtestamentisch denkende kerken wordt geleerd is niet meer dan een vorm van doorredeneren op grond van theologische dogma's.
God is dezelfde maar door het offer van Christus zijn we in een nieuwe verhouding met Hem komen te staan. Het heet niet voor niets het Nieuwe Verbond. Het lijkt wel of men in sommige kerken het Nieuwe Testament niet wil begrijpen.
Wie Christus aanneemt en Hem probeert na te leven, is behouden. Het menselijk tekort daarin is aan het kruis voldaan. Dat is de Blijde Boodschap. Geloven en vertrouwen is in het Grieks hetzelfde woord. Wie gelooft in God mag op Hem vertrouwen en hoeft niet in angst te leven om niet uitverkoren te zijn. God verdoemt je niet want Hij heeft je lief. God laat niet varen het werk dat Hij met je begon sinds je Christus aannam. Alleen dan is het aannemen van Hem een een Blijde Booschap en een echte bevrijding.
Thomas |
AMEN!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 17 juli 2013, 22:10
Onderwerp: Het Nieuwsch hoekje
|
|
|
De zeven kunstwerken die vorig jaar uit de Kunsthal in Rotterdam werden gestolen, zijn verbrand. De schilderijen waren van beroemde kunstenaars als Henri Matisse, Pablo Picasso, Claude Monet en Paul Gauguin. De moeder van de hoofdverdachte, die in Roemenië woont, heeft de schilderijen met het huisvuil opgestookt in de houtkachel, omdat ze onverkoopbaar waren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 17 juli 2013, 07:08
Onderwerp: Vrouwen waar knappen je op af bij een man bij 1 1ste date?
|
|
|
FAITH187 schreef: | Ik vind het heel fijn dat ik dit nu lees, want ik heb te maken gehad met geweld in mijn huwelijk (en ook geestelijke mishandeling) en werd veroordeeld door mijn gemeente omdat ik ging scheiden (ten einde raad, hij wilde niet in therapie en niet veranderen). Iedereen heeft mij laten vallen en die tijd. Deze reactie doet me dus persoonlijk erg goed-dank je wel!!! |
Het getuigt van weinig naastenliefde als juist mede-gelovigen jou in deze moeilijke periode hebben laten vallen en zelfs veroordeeld hebben. Ze hebben dan weinig begrepen van de boodschap van liefde die Jezus uitdroeg, hij kwam op voor onderdrukking en onrecht en had oog voor de zwakkeren en verschoppelingen in de samenleving. Hij bracht juist bevrijding voor hen die geknecht werden. Je hebt juist gehandeld en jezelf bevrijdt, daar was moed voor nodig…..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 16 juli 2013, 17:52
Onderwerp: Vrouwen waar knappen je op af bij een man bij 1 1ste date?
|
|
|
FAITH187 schreef: | Ik heb zelf ook het idee dat als je gescheiden bent je dan heel moeilijk iemand kunt vinden. Ik denk dat dit ook met de Bijbel te maken heeft. De Bijbel spreekt over dat een echtscheiding alleen gedogen is bij overspel, niet bij andere redenen. Als je dan dus om andere redenen gaat scheiden dan overspel, mag je niet hertrouwen. Ik denk dat het daarom ook moeilijk is-omdat de Heer dit dan gewoonweg niet zegent. Maar het is lastig, want ook hierin zijn de meningen verdeeld. Maar als ik gewoon de Bijbel lees, staat dit er wel gewoon zo. Alleen bij overspel is scheiding toegestaan, en ik denk dat er veel christenen zijn die ook op grond van andere redenen zijn gescheiden. Het is en blijft lastig. |
Als je de bijbel letterlijk leest en de teksten die spreken over echtscheiding nu nog in deze tijd wilt gebruiken, dan kom je inderdaad tot de conclusie dat scheiden alleen toegestaan is bij overspel en dat je niet mag hertrouwen. En dan kan dat vervolgens weer voor je betekenen dat God een nieuwe relatie niet zal zegenen.
Gelukkig is de bijbel meer dan een paar teksten die over wetten uit vroeger tijden gaan. De bijbel laat ons zien hoe verschillende mensen door de eeuwen heen hun ervaringen van en met God hebben vastgelegd. Met respect voor de voor die tijd geldende wetten, mogen we er nu een nieuwe betekenis aan geven. De bijbel is een inspiratiebron voor de gelovige van nu, maar we kunnen niet zomaar teksten uit de bijbel die geschreven zijn voor toen, nu gaan toepassen. Dan loop je vast en mis je toch de boodschap die in de bijbel doorklinkt. En dit heeft al veel mensen onnodig veel verdriet en pijn gedaan, niet in de laatste plaats door kerken die precies wisten wat Gods wil hierin was. Wij nemen wel grote woorden in de mond als we zeggen dat God een nieuwe relatie na een scheiding niet wil zegenen.
Ik kan me niet voorstellen dat God mensen in een huwelijk zonder liefde voor en van de ander, wil laten wegkwijnen alleen maar om het feit dat Hij gezegd zou hebben dat je niet mag scheiden. Als twee mensen uit elkaar gegroeid zijn en elkaar niet meer (kunnen) liefhebben zoals de bedoeling was, is er al geen sprake meer van een huwelijk (uit liefde). God kent zijn mensen, weet wat ze nodig hebben en is geen boeman die iemand nieuw geluk en liefde wil onthouden. Zo`n beeld van God doet God tekort.
Probeer in elk geval voor een eerste date er achter te komen hoe de ander dat ziet, zodat je daar in elk geval niet op afknapt………….
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 16 juli 2013, 08:03
|
|
|
BAPPI605 schreef: | Hoe interpreteer jij dan die teksten of hoe denk je dat God ze interpreteert? |
Zodra het woord seksualiteit valt, wordt door veel christenen ook het woord zonde gebruikt. Zo lijkt het alsof er altijd wel iets mis is met het beleven van seksualiteit. Liefde en seksualiteit horen bij elkaar en daar is niets zondigs aan. In de bijbel staat daar echt niet iets anders over.
Wel wordt er gewaarschuwd voor prostitutie, losbandigheid, promiscuïteit en gedrag waarbij de ander niet geliefd en bemind wordt.
Nergens maak ik uit de bijbel op dat liefde tussen twee mensen, hetero of homo, zondig is en dat er beperkingen opgelegd worden. Ook lust en verlangen mag, het hoort bij ons mens-zijn. Wat doorklinkt uit de woorden in de bijbel is naar mijn interpretatie de boodschap van Liefde. Liefde van God voor de mens, liefde in het algemeen tussen mensen, en liefde tussen twee mensen die elkaar gevonden hebben in het bijzonder. Dat is een gebod en geen verbod.
Zolang we daarnaar en daaruit proberen te leven heeft het woord zonde niets met seksualiteit te maken. Seksualiteit is ten onrechte vaak door mens en kerk in verband gebracht met zonde. Veel mensen, of ze nu hetero of homo zijn, lopen daardoor onnodig rond met een schuldgevoel.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op dinsdag 16 juli 2013, 13:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 15 juli 2013, 13:29
Onderwerp: Wisten jullie dat......?
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Rembrandt vandaag jarig is? |
Ja, de slingers hangen en het bier staat koud hier!
(mijn oudste zoon en jongste dochter zijn vandaag ook jarig!)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 juli 2013, 12:14
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
Kreet van de week en voor deze week: Van U is de toekomst, kome wat komt! (Huub Oosterhuis) Dit was het thema van de preek van vanmorgen en de laatste regel van lied 250 uit het liedboek:
Onze Vader verborgen uw Naam worde zichtbaar in ons uw koninkrijk kome op aarde uw wil geschiede, een wereld met bomen tot in de hemel, waar water schoonheid en brood gerechtigheid is en genade waar vrede niet hoeft bevochten waar troost en vergeving is en mensen spreken als mensen waar kinderen helder en jong zijn, dieren niet worden gepijnigd nooit één mens meer gemarteld, niet één mens meer geknecht. Doof de hel in ons hoofd leg uw woord op ons hart breek het ijzer met handen breek de macht van het kwaad.
Van U is de toekomst kome wat komt.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|