Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zondag 29 september 2013, 16:42
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Zondag 29 september, Jesaja 3: 16 – 4: 1; Einde beautycase.
Voor vrouwen die gewend zijn uren bezig te zijn met hun uiterlijk, bijna omkomen in geurtjes en crèmes, in ringen en armbanden, moet dit een nachtmerrie-achtig bijbelgedeelte zijn. Ondanks alle armoede in Jeruzalem zijn er blijkbaar nog steeds rissen vrouwe die niet anders te doen hebben dan zich mooi te maken. De Heer wijst de profeet nadrukkelijk op hen. Vooral op hun hooghartige uitstraling. Die vrouwen zullen het nog heel moeilijk krijgen, zo is de boodschap van de profeet. Overigens ook de mannen, want die zullen vallen door het zwaard. Maar nog even en dan zal ook over deze duur uitziende vrouwen het noodweer losbreken. In de vorm van gevangenschap en wegvoering. In zulke omstandigheden. Ben je blij met een stuk jute om je lijf en een stuk touw als ceintuur. En vraag niet hoe het de ganse dag stinkt in een vluchtelingen- of gevangenkamp. Dat is geen opwekkend visioen, zeg je. Nee! Met mooi zijn is op zich niets mis, als je maar weet dat ook de meest complete beautycase je leven niet kan redden in het noodweer van het leven. Dat kan alleen God en de gehoorzaamheid aan Hem. Wie daaraan voorbijgaat, eindigt vroeg of laat in een jutezak met touw eromheen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zondag 29 september 2013, 15:50
Onderwerp: Schepping of evolutie
|
|
|
PIETER619 schreef: | Maar waar blijft Sanne? 'K sta ondanks (misschien te felle) commentaren. toch open voor een open discussie. Discussieëren behoeft niet overtuigend te zijn, maar hoor en wederhoor is al een goed begin, vooral met respect voor elkaar is er niets mis mee om zaken te delen. |
Mail ze is!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zaterdag 28 september 2013, 15:29
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Zaterdag 28 september, Jesaja 3: 1-15; Volg de grondwet van God.
In elke tijd gebeurt het opnieuw dat vrijwel een heel volk zich laat verleiden door louter schurken. Vaak door onbetrouwbare politici zoals een eeuw geleden in nazi-Duitsland, maar ook in veel landen in Afrika en Azië. Wat beweegt mensen toch om massaal achter iemand aan te lopen van wie heel de wereld weet dat hij of zij niet deugt? Verleiden is een kunst en wie de kunst verstaat, kan het ver brengen. In de politiek, maar ook in de wereld van economie en geld verdienen. Overigens ook in een kerk of christelijke gemeente… In zijn visioen ziet Jesaja een situatie van complete anarchie, nergens heeft nog iemand houvast. Ook de laatste betrouwbare figuren en instituten zakken weg. Zover is het nog niet, maar zover zal het snel komen. Want God trekt zijn handen van Jeruzalem af. Het gaat God diep aan het hart. Een paar keer hoor je de Here zeggen: ‘Mijn volk, ze zijn toch mijn volk?’ En: ‘Hoe durven jullie mijn volk te vertrappen?’ Laat je niet verleiden. Volg de grondwet van God. die luidt: de rechtvaardige zal het goed gaan, de goddeloze komt om. Niemand kan zich verschuilen achter onwetendheid. Wees een rechtvaardig mens, wat anderen ook van je vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: vrijdag 27 september 2013, 22:38
Onderwerp: Schepping of evolutie
|
|
|
JOL252 schreef: | Waar doel je nu precies op? |
Heeft er eigenlijk niets mee te maken, dat thema is geloof eens wel eens behandeld op het forum. Maar het heeft wel iets dreigends. En ik weet niet hoe ik dat dit moet zien in de schepping/evolutie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: vrijdag 27 september 2013, 21:05
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Vrijdag 27 september, Jesaja 2: 12-22; Loop niet op stelten.
Een paar jaar geleden kwamen enkele moslimmannen voorbij. Enthousiast vertelden ze over de bouw van hun nieuwe moskee. De minaretten zouden de hoogste worden in Europa. Zij werden inderdaad heel hoog. Maar al tijdens de bouw dreigden er bij sterke wind problemen. Ze hadden het kunnen weten. Met hoog moet je oppassen, zegt de profeet Jesaja. God houdt niet van hoog, althans niet van mensen die op allerlei manieren, ook via hun geloof, zichzelf de hoogte in steken. Een mens moet niet op stelten gaan lopen. In hoogmoed blaast God al gauw, omdat hoogmoed een oerzonde is en een bron van veel andere zonden. Echt hoog en verheven is er maar Eén! ‘God kijkt nooit naar boven’, zei een oudgereformeerde dominee eens. ‘Want daar is voor Hem echt niets te zien!’ Op de dag van de Heer gaat elke hoogte eraan, zegt Jesaja. Elke hoge gevechtstoren, verdedigingsheuvel, berg, muur of mast. Maar ook elke kerktoren, minaret of Twin Touwers gebouwd tot eigen glorie! Maak ook niet zo groot en zo lang voor het aangezicht van God. Loop niet op stelten, maar kniel liever voor God. Jezus zegt later: ‘Wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.’
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: vrijdag 27 september 2013, 21:05
Onderwerp: Schepping of evolutie
|
|
|
Oke maar als ik weer hoor vanavond op het journaal over de opwarming van de aarde. Moeilijk allemaal.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: donderdag 26 september 2013, 20:22
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Donderdag 26 september, Jesaja 2: 6-11; Boos en bitter.
Vandaag is de profeet heel somber gestemd. De visioenen die hij ziet, zijn erg wisselend. Bij een visioen kun je denken aan een vergezicht, een soort droom van God. Maar ook kan het gebeuren dat iets van goddelijk inzicht en doorzicht bij de profeet opflitst, terwijl hij door de straten van Jeruzalem loopt. Vandaag grijpt hem aan dat zo veel mensen in Jeruzalem gaandeweg helemaal van God afgeraakt te zijn. Door hun focus op geld en niet op delen en goed doen. Hij is er bitter en boos over. Zelfs zo, dat hij spontaan tegen God zegt: Vergeef het hun niet! Hoe ging het dan? Ongeveer zo. Men liet zich eerst in met allerlei religieus modegedoe uit het Oosten en men ging zich gedragen als onbesneden Filistijnen. Vervolgens kregen ze veel interesse voor zilver en goud, de vrouwen liepen elke antiekveiling af. En ook kregen ze niet genoeg van wapens. De mannen konden op een verjaardag alleen nog maar praten over auto’s, airco’s en airbags. En de vrouwen over kasten en kastjes. En zo, zegt de profeet, vulden ze hun huizen met afgoden. Heer, vergeef het hun niet! De laatste had hij niet moeten zeggen, denk je misschien. Maar doet het jou dan niets als mensen God vergeten en hun hart hebben geïnvesteerd in een stuk hout of een stuk blik?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: woensdag 25 september 2013, 20:15
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
T.E. Lawrence (Lawrence of Arabia) (1888-1935): “Iedereen droomt, maar niet tegelijk. Degenen die 's nachts de diepe krochten van hun geest verkennen, worden wakker en beseffen dat het onzin is. Maar de mensen die overdag dromen zijn gevaarlijk, zijn voeren mogelijk hun dromen met open ogen uit.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: woensdag 25 september 2013, 20:14
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Woensdag 25 september, Psalm 121 en Spreuken 23: 22-25; Moeder.
In het Jeruzalem van de profeet Jesaja was men ver weg geraakt van een samenleving zoals God die voorschrijft. Een belangrijk aspect daarvan is liefde en respect voor ouderen. Doen zij nog mee of zijn ze afgeserveerd als een grijze golf, bedreigend voor jongere generaties? In het Spreukenboek van Salomo las ik juist twee korte zinnen die ik voor vandaag even doorgeef. Zomaar tussendoor. In Salomo’s tijd gebeurde het heel vaak dat, wanneer een vrouw wat ouder werd, zij aan respect inboette. Bij haar man, die al gauw naar jongere vrouwen keek. En bij haar kinderen, die haar al snel echt ‘oud’ vonden worden, oftwel: niet meer van deze tijd. Salomo zegt uitdrukkelijk: ‘Veracht je moeder niet.’ Want wat mag oud heten? Sommige vrouwen denken bij vijftig of zestig al dat ze oud zijn. En nog iets, zegt Salomo: ‘Laat zich verblijden die je baarde.’ Dat is ook mooi gezegd. Bedenk dat je geboorte indertijd veel pijn kostte. Zij heeft dat met vreugde gedaan. Mag zij, wat ouder geworden, ook eens over jou als zoon of dochter juichen? En hoe oud of jong wij ook zijn:
Hij zal komen en uw gaan, wat u mag wedervaren, in eeuwigheid bewaren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: dinsdag 24 september 2013, 20:10
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Dinsdag 24 september, Jesaja 2: 1-5; Er komt een dag.
Dit is een heel ontroerend visioen. Haast alle dagen zien we in onze wereld gruwelijke oorlogshandelingen, conflicten, vluchtelingenkampen, bomaanslagen. Waarom slaan mensen hun handen niet ineen? Tot één grote wereldwijde actie voor vrede? Ook Jesaja kent al dit soort vreselijke beelden. Hij beseft heel diep dat alleen een hand van Boven zo’n wereldwijde actie zou kunnen bewerken. En dan ziet hij het ook in een visioen dat God hem laat zien. ‘Eens zal de dag komen’, zegt Jesaja. Dan zullen alle volken en de machtige naties optrekken naar de berg van de Heer, naar Jeruzalem. En elkaar opwekken te luisteren naar het onderwijs van de God van Jakob. En dan, ‘eens op de dag’…. zal men de wapens opruimen, de wapens opruimen, de zwaarden tot ploegijzers smeden. En geen mens zal meer weten wat oorlog is. Dat kun je je niet voorstellen. Nooit meer en nergens meer oorlog? Oorlog staat altijd voor onmenselijkheid, angst, moord, verkrachting. En geen mens zal meer weten wat oorlog is? Eens zal de dag komen, zegt Jesaja. God zelf liet het me zien. Daarom: huis van Jakob, leef in het licht van de Heer! Laten wij dat ook doen. Hij is onze hoop!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: maandag 23 september 2013, 20:59
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Maandag 23 september, Jesaja 1: 27-31; Gered door recht.
God laat zich met Jeruzalem bemoeien, maar daar zal niet iedereen blij mee zijn. In Jeruzalem woonden in die tijd veel mensen die grof geld verdienden aan arme boeren in de regio’s buiten de stad. Jeruzalem was in Jesaja’s tijd een echte geldstad geworden met alle praktijken die daarbij horen, zoals woeker, corruptie, eigenbelang, decadentie en vaag religieus geloof. Allemaal mensen die geen enkel belang hadden bij een ingrijpen van God. Dat zou geen enkel belang hadden bij een ingrijpen van God. Dat zou voor hen alleen maar gericht kunnen betekenen. Ook over hun puur heidense geloof. Die vond vaak plaats in mooi aangelegde tuinen en parken met daarin oude heilige terebinten, symbolen van groei en van kracht. Zo wilde ze zelf ook graag worden. Groeien als een boom de lucht in! Maar als je dat wilt, moet je geplant zijn aan het levenswater van God en zijn woorden. Niet in een tuin, aangelegd door jezelf en voor jezelf. Daar verwelkt op een bepaald moment elk blad in het oordeel dat God erover laat gaan. Heel anders zal het de mensen vergaan die op zijn gericht hun hoop gezet hebben. Armen of rijken die ondanks alles rechtvaardig bleven in heel hun doen en laten. De profeet noemt hen Sion, een soort koosnaam voor Jeruzalem. God zal hun genadig recht doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zondag 22 september 2013, 13:55
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Zondag 22 september, Jesaja 1: 21-26; Hoer of bruid.
Dit is een heel negatief beeld van de stad. De profeet vergelijkt de stadsamenleving van Jeruzalem met een prostituee. Dat is een vrouw die zichzelf aanbiedt voor geld. Zo gaat het toe in Jeruzalem. Alles draait om geld. Recht en trouw zijn ver te zoeken. De leiders van het volk zijn schurken, rechters hopeloos corrupt, armen hebben geen bescherming, vluchtelingen zijn er niet meer veilig. Dat is in Davids tijd heel anders geweest. Toen stonden daar de zetels van het recht, naar Psalm 122. Toen was het er goed wonen en leven, ook voor vreemdelingen. Toen vormde de stad een belofte, een teken van de heilrijke toekomst van God en zijn Messiaanse Koning. Dat is nu heel anders. Maar de profeet schouwt in de verte. God zal zich met de stad bemoeien, zegt hij. God zal haar eerst grondig zuiveren van al die graaizucht. Pas daarna kan ze weer bloeien. Als teken van het nieuwe Jeruzalem dat eens zal afdalen uit de hemel van God (Openb. 21: 2). Geen hoer, maar een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man. Dat is een hoopvolle belofte voor wie woont in de stad. God geeft de stad niet op, maar laat haar opbloeien. Niet door graaien en geld verdienen, maar door het stichten van liefde, rechtvaardigheid en trouw.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zaterdag 21 september 2013, 21:33
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Zaterdag 21 september, Jesaja 1: 18-20; Rood wordt wit.
Sommige zonden spelen zich in het verborgene af. Niemand die het weet of ziet, maar zelf weet je niet beter. Omgekeerd zijn er zonden zo rood dat ze een blinde nog opvallen. Aan zulke zonden denkt de profeet kennelijk. Al waren je zonden rood als scharlaken! Rood heeft in de Bijbel haast altijd met de kleur van bloed te maken. Want zonden zijn bloedgevaarlijk, daarbij zet je je leven (je bloed) op het spel. Als God naar Israël kijkt, dan is haast alles rood wat Hij ziet. En je houdt je hart vast als God hen uitnodigt om door Hem getoetst te worden. Maar het loopt heel anders. God verandert het rood in wit. Wit als verse sneeuw. Wie zich tot Hem went met het rood op z’n gezicht, van schaamte en berouw vanwege fatale misstappen, stinkende zonden en hardnekkige ongehoorzaamheid – wat onmogelijk is bij mensen, is mogelijk bij God. Hij verandert het rood in wit. Verzoenend en zuiverend. ‘Ze hebben hun kleren wit gewassen in het bloed van het lam’, zegt een stem in de hemel tegen de apostel Johannes (Openb. 7:14). En wie zich dan nog iets aan ons ziet – God ziet niets meer aan ons. In zijn oog zijn we wit als sneeuw. Wat geeft dat een bevrijd en opgelucht gevoel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: vrijdag 20 september 2013, 05:50
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Vrijdag 20 september, Jesaja 1: 10-17; Zogenaamd bidden.
Jezus heeft ons geleerd: ‘Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opgedaan worden.’ Maar er zijn kennelijk momenten denkbaar dat je beter met bidden kunt stoppen, omdat de Here God zelf al zegt dat Hij niet naar je luistert. In heel krasse bewoordingen hoor je hier hoe Hij afstand neemt van offers, gebeden, opheffing van handen en andere spirituele activiteiten. Dat kan dus blijkbaar. Dat er in een tempel of in de kerk nog complete liturgieën worden afgewerkt, maar dat God zelf allang vertrokken is. En waarom? Omdat de vroomheid die de profeet hekelt, boordevol schijnheiligheid zit, het is goedkoop geprevel en geneuzel. Er zit geen hart achter achter dat naar Gods wil luistert en naar zijn wil leeft. ‘Ik kan die opgeheven handen niet meer zien’, zegt God. Ga ze wassen en zuiveren. En laat ze eens heel hard wapperen om recht te doen en om armen, wezen en weduwen bij te staan en bescherming te bieden. Dat is heel confronterend. Stop met zogenaamd bidden! Leer goed doen en ga goed doen. Thuis, in je gezin, in je familie, op je school. En ben je zo bezig, bid dan vrijmoedig en je zal gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en je zal opgedaan worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: donderdag 19 september 2013, 20:44
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Donderdag 19 september, Jesaja 1: 4-9; God geeft niet op.
Van sommige landen in Afrika kun je zo treurig worden. In reportages zie je verwoeste dorpen en steden, mensen die er slecht uitzien en nauwelijks te eten hebben, vreemde soldaten die moordend en verkrachtend rondgaan. Ziet het er ook zo uit op het platteland van Judea? De profeet tekent enkele heel trieste beelden. En steeds vraagt hij zich af: wat moet er nog meer gebeuren, dat het volk zich omkeren tot God? Of voelt men zich in Jeruzalem nog steeds veilig? Maar dan maken ze een grote vergissing. Sion of Jeruzalem is niet meer geworden dan een schuilhutje in een komkommerveld. Bij een flinke regenbui of een beetje storm gaat het zo tegen de vlakte. Vreemd hoe blind mensen hun werkelijke situatie soms inschatten. En volgens een woord van Jezus als dwaze hun leven bouwen op zand. Jesaja houdt zijn hart vast. Het stormt kennelijk al zo hard dat hij zich afvraagt of er nog wel iemand zal overleven. Maar dan denkt hij aan God en aan de trouw van God. God weet niet van opgeven. Een laatste rest als hoopvol teken van zijn trouw tegen alle ontrouw in.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: woensdag 18 september 2013, 20:37
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Woensdag 18 september, Jesaja 1: 1-3; Bij de beesten af.
Van Paules weer terug naar het Oude Testament. We gaan lezen in de profetie van Jesaja. Korte stukjes om goed te begrijpen. Jesaja was een heftig een snel geëmotioneerd mens. Hij leefde in Jeruzalem. Bijna veertig jaar lang vervulde hij de rol van profeet van God. Hij zag van dichtbij hoe de samenleving steeds verder losraakte van God. Met alle gevolgen van dien. Was er in zijn eerste jaren nog betrekkelijke voorspoed, gaandeweg sloeg de ellende overal toe. In de vorm van plunderingen, misoogsten, economische en politieke crises. In dit snel aflopende getij moest Jesaja de stem van God zijn. Hij wond er geen doekjes om. Het is bij de beesten af, zegt hij meteen in dit stukje. Nee, het is erger. Want een rund herkent de plek waar iemand zorg om hem heeft. Maar zelfs deze eenvoudige aanhankelijkheid en trouw die dieren eigen zijn, mist Israël ten enemale. Zij missen elk inzicht, ze horen niets en letten nergens op. als kinderen die hun opvoeding van zich af gooien en een eigen spoor kiezen. Volwassen, mondig, zelfredzaam en wat niet al. Maar even later gaan ze keihard op hun gezicht. Een rund kan niet zonder meester en een volk niet zonder herder. En zonder God redt helemaal niemand het.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: dinsdag 17 september 2013, 20:56
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Dinsdag 17 september, Romeinen 16: 17-27; De stad is een plek van God.
Vandaag lezen we de brief uit. Paules noteert groeten van zijn naaste medewerkers en ook maakt hij nog snel een paar waarschuwende opmerkingen. Want om in een stad als Rome christen te zijn, moet je niet onderschatten. Hoeveel moois je in een grote stad ook allemaal ziet, je staat wel elke dag bloot aan veel verleidingen, onverschilligheid, hardheid en egoïsme. En religieus is het een ontstellende doolhof. Een plek waar voor Satan eindeloos veel mogelijkheden liggen. Die is er dan ook heel actief. Als gemeente van Christus kun je je behoorlijk klein en kwetsbaar voelen. Blijkbaar flitst dit nog even door Paules’ hoofd, aan het eind van zijn brief. Want ineens schrijft hij: ‘De God van de vrede zal Satan nu spoedig vertrappen en aan u onderwerpen.’ Dus: wees voor Satan niet bang! De stad is veel meer dan een plek van God. Een plek waar God zijn vrede afkondigt en mensen roept uit de duisternis tot zijn wonderbaar licht. Reken met zijn macht en zwak, zet je voeten stevig neer. Zeg: Jezus Christus is Koning! En maak je over Satan geen zorgen. Nu, de groeten! Gauw tot ziens in Rome. Veel liefs. Paules.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: maandag 16 september 2013, 20:27
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Maandag 16 september, Romeinen 16: 1-16; Stuur Febe maar.
De eerste naam die Paules noemt op het laatste blaadje van zijn brief is die van een vrouw. Dat zal zeker de vrouwen in de gemeente van Rome goed gedaan hebben. Zo’n vijftien keer heeft Paules naar de gewoonte van zijn tijd al schrijvend de broeders aangesproken. De NBV vertaalt alle keren overigens heel sympathiek met ‘broeders en zusters’. Maar als hij aan het eind namen gaat noemen en mensen gaat groeten, dan vallen ook nadrukkelijk de namen van vrouwen. En van de moeder van Rufus zegt hij zelfs dat zij ook voor hem zoiets als een moeder geweest is. Had Paules zelf geen moeder, dat hij zich dat hier laat ontvallen? De eerste naam is die van Febe. Zij is de bezorgster van de brief. Zij moet een flinke vrouw geweest zijn, dat Paules haar dit opdraagt. Even denk je: waren er dan geen mannen bereid of beschikbaar? Toen zal Paules gezegd hebben: Stuur Febe maar, die kan dat wel zo goed! Een vrouw die volgens hem al veel christenen heeft bijgestaan! Nu, zij brengt de brief over Paules vraagt extra indringend haar respectvol te ontvangen en bij te staan. Blijkbaar is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend. Intussen een heel bemoedigende tekst voor elke vrouw die het evangelie verder wil brengen. Als het moet naar een stad als Rome.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zondag 15 september 2013, 15:08
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Zondag 15 september, Romeinen 15: 14-33; Genieten in de branding van de tijd.
Paules begint zijn brief al een beetje af te sluiten. Hij excuseert zich min of meer als hij zich hier en daar wat al te vrijmoedig heeft uitgedrukt. Maar dan volgt meteen zijn reisplan. Eerst wil hij nog even naar Jeruzalem en daarna nota bene naar Spanje. Zijn plan is om via Rome te reizen, zodat er dan eindelijk een gelegenheid is de broeders en zusters in Rome te bezoeken. Je merkt hoe hij zich op die reis verheugt, veel meer dan op zijn reis naar Jeruzalem vraagt hij voorbede – hij rekent daar namelijk met een hoop gemor – maar in Rome verwacht hij zelf ook te kunnen genieten. Dat is opvallend. Valt er in een kleine gemeente in een grote stad dan nog wat te genieten? Moet je daarvoor niet in de provincie zijn of in Jeruzalem? Maar Paules is liever in Rome. In de branding van de tijd, de politiek en de cultuur! Daar de naam van Christus aanroepen en verkondigen. Paules geniet al bij voorbaat van zijn verblijf in deze gemeente. Daar verwacht hij voor zichzelf heel veel van. Aan inspiratie en motivatie. Daarom: Rome, wij komen! Wat is die Paules toch een inspirerend apostel!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zaterdag 14 september 2013, 21:45
Onderwerp: Thermostaat of temperatuur
|
|
|
Soms is het wel eens lekker ja om in een winterperiode te leven met alle koude aspecten. Zo kom je misschien in de lente extra tot bloei. Trouwens in een thermometer zit toch kwik dus je kan toch eigenlijk niet bevriezen......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: zaterdag 14 september 2013, 21:40
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Zaterdag 14 September, Romeinen 15: 1-13; Aanvaarden, niet afserveren.
In Rome was het niet allemaal koekoek één zang. Sommigen waren tot geloof gekomen door een preek van Petrus, anderen hoorden liever Paules en weer anderen waren volgelingen van Jakobus: vroom en radicaal! En wie uit Korinte afkomstig was, had vast iets charismatisch over zich. Maar wat vooral veel uitmaakte, was dat sommigen waren opgegroeid met Mozes! Dat gaf hun onwillekeurig iets krampachtigs. Terwijl veel anderen heel hun leven in een heidense tempel hun knieën gebogen hadden. Die gingen nu vaak vrolijk en wel erg onbekommerd hun weg! Of die broeders en zusters elkaar altijd goed aanvoelden? Als je zo verschillend bent, kan dat ook bijna niet! Dat is ook onze ervaring. We zijn soms zo verschillend qua traditie en geloofsbeleving, dat we de neiging hebben anderen af te serveren. Kunnen we niet elders gaan kerken? We maken maar ruzie, dat is niet tot eer van God. Nee, dat klopt! Maar Paules zegt: Aanvaard elkaar, zoals Christus ons aanvaard heeft! Ons allemaal. Met al ons lek en gebrek. En als Christus het net ons uithoudt en daarin doorgaat met ons – God geve ons dat wij het ook doen en uit één mond de Vader prijzen! Uit één mond: dat is tot eer van God!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: vrijdag 13 september 2013, 23:04
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Vrijdag 13 september, Romeinen 14; Niet minachten, maar dienen.
Paules drukt zich hier heel kras uit. Alsof je door de keuze van je menu je broeder of zuster in het verderf zou kunnen storten. Waar slaat dat nu weer op? zeg je misschien. Eten is toch gewoon een kwestie van smaak? Maar zo simpel is het niet! In Rome meenden sommige christenen dat je geen vlees mocht eten, alleen groeten, zie Genesis 1 het slot. Maar anderen zeiden: Dat gebod is door Christus opgeheven. En met een zekere minachting keken zij neer op broeders en zusters die geen vlees durfden eten. Wat een stakkers, zeiden ze, terwijl ze hun biefstuk aansneden of nog eens een mooie karbonade op de barbecue legden. Paules zegt: Stop daarmee! Zijn jullie door Christus vrij van de wet? Prima, maar dan toch om in liefde elkaar te dienen. En te dragen. En niet om de ander te minachten of met je biefstuk te ergeren, zodat die op zijn beurt jou weer veroordeelt! In zo’n sfeer verliezen mensen soms letterlijk hun geloof. Is het behoud van je broeder je zo weinig waard? Jezus gaf zijn leven voor hem en voor ons! Wie dat bedenkt, kan zo nodig ook zonder biefstuk en zonder nog heel veel meer. Maar nooit kun je zonder je broeder, om wie Christus zijn leven gaf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: donderdag 12 september 2013, 20:46
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Donderdag 12 september, Romeinen 13: 8-14; Het schiet al op.
Paules is een mens die het licht tegemoet leeft een het donker achter zich laat. Zo beleeft hij de tijd die voorafgaat aan Christus’ terugkomst op de wolken van de hemel. Als iemand die heel de nacht wakker gelegen heeft, maar die nu het beginnende licht van de nieuwe dag ziet gloren. Eindelijk! Nog even. De nacht is bijna voorbij, zegt hij, het wordt al licht. Dat is best opvallend. Want zelf hebben we nogal eens de gedachte dat het juist steeds donkerder wordt in onze wereld naarmate de tijd voortgaat. En leert ook het bijbelboek Openbaring niet dat het gaandeweg steeds donkerder en angstiger zal worden richting de grote verdrukking aan het eind van de tijd? Dat klopt! Maar dan gaat het om de oude wereld die Paules als één lange nacht beleeft. Maar nu is die inmiddels ver gevorderd. Reden om alle mogelijke slapers wakker te schudden, zodat zij opstaan en op de klok kijken, en zich afvragen: hoe laat is het precies? Het schiet al op, zegt Paules. Alle reden om nu ook onmiddellijk te stoppen met elke kwade praktijk en je te wapenen met veel licht van God en van Christus. Nog even. Houd dapper vol.
God lijkt wel diep verborgen in onze duisternis maar schenkt ons toch een morgen die vol van luister is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 21:31
Onderwerp: Thermostaat of temperatuur
|
|
|
JANS221 schreef: | Wie of wat is Victoria Osteen? Ik heb nog nooit van haar gehoord. |
Je kent je klassiekers niet En nu niet gelijk boos worden he.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 20:47
Onderwerp: Thermostaat of temperatuur
|
|
|
Ben je thermostaat of heb je meer temperatuur. Of een barometer??
Zelf ben ik meer een temperatuur. Maar als ik boos ben een barometer die uitslaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 20:46
Onderwerp: waar word jij nou blij van?
|
|
|
Vandaag voor de 80ste keer bloed gegeven; incl. 2.5 jaar iedere maan bloedplasma.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4992
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 20:42
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Woensdag 11 september, Romeinen 13: 1-7; Twin Towers.
11 september is de datum die ons nog heel lang zal herinneren aan de aanslagen op de Twin Towers in New York in 2001. Het beeld van de vliegtuigen die de hoge vliegtuigen in Manhatten in vlogen, zit diep op ons netvlies. Voor velen voelde dit moment als een aanslag op onze vrijheid en op een overheid die garant staat voor mensenrechten voor iedereen. Volgens Paules moet je het belang van een overheid niet onderschatten. Alle gezag komt van God, zegt hij zelfs. Christenen gaan dus niet alleen naar de kerk om God te dienen, maar dienen God ook alle dagen als oplettende burgers in de samenleving. Zelfs het betalen van belasting hoort daarbij. Belastingambtenaren zijn eigenlijk dienaren Gods, zegt Paules. Voor ons gevoel gaat dat misschien wel ineens erg ver. Belasting betalen oké, maar is dat een dienen van God? Ja, zegt Paules vandaag. De overheid is een orgaan van bijstand, ingesteld door God. Als volgelingen van Christus beseffen we het belang daarvan en weten we ons verplicht. Altijd kritisch maar wel loyaal. Anders wordt het een chaos in de samenleving en durft niemand meer naar zijn werk te gaan. Daarom danken en bidden we vandaag bijzonder voor de samenleving waar God ons roept. Ja, ook door op tijd onze belasting te betalen.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|