Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 17:26
Onderwerp: Twaalf september stemmen
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wat is het voordeel van 1 europa? Ik zie alleen vele vette euro's gaan naar landen die het heel moeilijk hebben, waardoor wij moeten gaan bezuinigen.
En denk je nu echt dat er mensen zijn die willen dan NL een comministische staat moet worden op de manier zoals het in Azie is? Of op de manier zoals het oostblok er vroeger eruitzag? Ik denk echt niet dat dat het geval is.
Zolang de VVD aan de macht is, zullen de rijker rijker worden en de armen armer. De zorgkosten zullen onbetaalbaar worden voor een grote groep mensen. | je ziet wat je wilt zien he. Denk eens na, wij zijn het importland van Europa. Onze economie is voor een groot deel gebaseerd de haven van Rotterdam en het vliegveld Schiphol. Men heeft berekend dat als we uit de euro stappen we maar liefst 20 % van onze totale opbrengst kwijt zijn. Want dan gaat alles via andere havens, waar ze geen importrechten hoeven te betalen. Bovendien zit er nog iets ethisch aan. Wil je alleen maar blijven navelstaren en met je eigen landje bezig zijn of wil je nog een rol van betekenis blijven spelen in de wereld om je heen. Op dit moment zijn we de 16e economie van de wereld. Mede door onze internationale contacten kunnen we veel orders binnenslepen, omdat ze weten dat NL betrouwbaar is en zn schulden terugbetaalt. Op het moment dat we denken een eilandje te zijn in deze wereld gaat de economie nog meer naar beneden.
Je klaagt over de zorgkosten en terecht. Als we uit de euro stappen, kost het zoveel, dat er nog meer zorgkosten zullen komen. Als je je echt zorgen maakt over die kosten, moet je niet met die vreemde voorstellen komen die ons nog meer kosten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 15:03
Onderwerp: Tongentaal....bijbels of juist een dwaalleer...
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Dat weet ik niet. als ze er iets aan hebben is dat fijn voor die mensen, ik voel mezelf niet op mijn gemak bij die diensten.
Dus die mensen gaan naar gemeentes met vallen in de geest, door hun knieen zakken, en andere 'uitingen van de geest'.
En ik gaan fijn naar een PKN kerkje met psalmen en gezangen en een niet al te lange preek die wel goed in mekaar steekt.
Uiteindelijk gaat het erom of iemand gelooft.
En niet of iemand gevallen is in de geest, of op zijn knieen in elkaar zakt, in tongen spreekt of wat dan ook.
Het geloof, daar gaat het om, "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe" (Johannes 3:16). | Nu schrijf je al een stuk redelijker. Ik denk dat het belangrijkste is, is dat je geen ervaring moet opzoeken. Als je dingen gaat forceren gaat het mis. Dus een dienst kan een hele mooie dienst zijn, ook al is er geen profetie geweest of zijn er geen mensen gevallen. Ervaring is immers geen doel op zich...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 14:46
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Als mensen door de kracht van een hindoe afgod omvallen, zullen ze dan niet nog veel meer niet kunnen blijven staan als de Levende God iets van Zijn kracht laat voelen? | Ja, het is een vreemde gedachte dat vallen in de Geest afkomstig uit het Hindoeisme. De mensen die dat beweren hebben geen onderscheidingsvermogen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 14:40
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Dat denk ik niet, dat wist ik niet eens, linken via google gaan daarover en ik heb er een geplakt. typ in: vallen in de geest... | Maar je kunt je toch wel voorstellen, dat je contact gehad moet hebben met het Hindoeisme wil je zoiets vanuit het Hindoeisme kunnen doen? Dan zou je moeten aantonen dat ze Hindoeist zijn geweest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 14:28
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
Miserere betekent: A Help me uit mijn lijden of help me te lijden of help me in mn lijden????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 14:12
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Joh 18:6 6 Toen Hij dan tot hen zeide: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen ter aarde. 7 Wederom dan stelde Hij hun de vraag: Wie zoekt gij? En zij zeiden: Jezus, de Nazoreeër.
Ze vielen, uit ontzag, of schrik..
Mat 2:11
11 En zij gingen het huis binnen en zagen het kind met Maria, zijn moeder, en zij vielen neder en bewezen hem hulde. En zij ontsloten hun kostbaarheden en boden hem geschenken aan: goud en wierook en mirre.
Voorover vielen zij... Je gaat niet achterover vallen om iemand hulde te bewijzen...
Mt 17:6 6 Toen de discipelen dit hoorden, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde en werden zeer bevreesd
Ze wierpen hier zichzelf ter aarde voorover...op hun aangezicht
marc 3: 11 11 En de onreine geesten wierpen zich voor Hem neder, telkens als zij Hem zagen, en zij schreeuwden, zeggende: Gij zijt de Zoon van God.
Ze wierpen zich hier zélf neder voor Hem....ook weer voorover....ze wierpen zich voor Hem neder...
marc 7:25 25 Want terstond hoorde van Hem een vrouw, wier dochtertje een onreine geest had; en zij kwam tot Hem en viel Hem te voet.
Ze viel voorover, voor zijn voeten...
Hand 9 vers 3 1 En Saulus, nog dreiging en moord blazende tegen de discipelen des Heren, ging naar de hogepriester, 2 en vroeg van hem brieven naar Damascus voor de synagogen, om, als hij mannen en vrouwen, die van die weg waren, zou vinden, hen gevankelijk naar Jeruzalem te brengen. 3 En terwijl hij daarheen op weg was, geschiedde het, toen hij Damascus naderde, dat hem plotseling licht uit de hemel omstraalde; 4 en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij?
Hier valt Saul omdat hij christenen vervolgt.
openb 1:17
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten;
Vóórover.....vóór zijn voeten...
Ja, en verder kan ik linken plaatsen, maar ja, 'vallen in de geest' intypen in google...
....
Allerlei extreme geloofsuitingen steken de kop op en sleuren ontelbare mensen met zich mee! De ene “opwekkingsgolf” volgt de andere op en de daar geïntroduceerde zogenaamde “geestesuitingen” nemen in heftigheid toe. Eerst Toronto, dan Brownsville, Pensecola en nu ook Lakewood, what’s next? Het spreken in tongen en het dansen met vlaggetjes, waarover ik eerder bijbelstudies heb geschreven, lijken nog vrij onschuldig tegenover de nieuwe dingen waarmee de gelovigen wereldwijd en dwars door de denominaties heen geconfronteerd worden, mede door bepaalde satellietzenders die dergelijke diensten uitzenden. “Holy laughter” [heilig lachen] ofwel “lachen in de geest”, “spirit slaying” [slaan in de geest] ofwel “vallen in de geest” en “spirit glue” [lijm van de geest], die degenen die gevallen zijn als het ware aan de grond vastplakt zodat ze niet meer uit zichzelf kunnen opstaan behoren tegenwoordig toch wel tot de belangrijkste wonderen en tekenen die de charismatische beweging promoot, toch zowel in het Oude Testament alsook in het Nieuwe Testament staat er absoluut niets over het “vallen in de geest” en de “lijm van de geest” of wat daarop gelijkt. Toch gaat men er vanuit dat dit gebeurt onder de werking van de Heilige Geest. bron: http://www.messiaanshetlevendwater.be/Werner%20Stauder/Bestanden%20studies/Kleur/018._Vallen_in_de_geest_-_Shaktipat_-_kleur[1].htm
En Drs. Ouweneel heeft er weer een paar hele positieve boeken over geschreven.
Iig, ik geloof het niet, zal niet zeggen occult, maar wel grote onzin voor mij. doe daar niet aan mee, wil er niets mee te maken hebben, vind het erg dat er zoveel mensen niet gaan geloven door deze dingen.
Dit is mijn mening, elke andere respecteer ik.
Nog een stuk:
Wat is vallen in de geest? Iemand legt een ander de handen op, of soms blaast men of in het geval van Benny Hinn wappert men met een jasje. Het gevolg is dat degene die de handen wordt opgelegd of waarna gewezen wordt achterover valt. Als Benny Hinn met zijn jasje wappert vallen er bosjes met mensen tegelijk om. Dit "vallen in de geest", zoals dat in charismatische kring voorkomt zien we niet terug in de bijbel.
In de bijbel lezen we wel over het vallen van mensen maar nooit door de tussenkomst van een ander mens. Er is niet iemand die met deze mensen bidt, de handen oplegt of zelfs maar naar ze wijst. Ze vallen als ze een ontmoeting met God, of een engel, hebben en nooit komt er iemand anders aan te pas. Geen mensen die in rijen aanschuiven om te willen vallen. Er waren geen repetitieve refreinen(liedjes met 100 keer God is goed oid erin waardoor men in hypnose kan raken) die de mensen voorbereidden op mystieke ervaringen. Er was geen schreeuwen van “Vuur!” en “Meer, Heer!” of dit soort dingen.
Deze mensen vielen overigens niet achterover, maar voorover. In de bijbel staat dat men achterover viel, maar dat was dan een oordeel van God, vanwege ongeloof of zonde zoals toen de soldaten kwamen om Jezus arresteren:
Toen Hij dan tegen hen zei: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen op de grond. Joh. 18:6
De ontmoetingen die God met de mens heeft gaan van God zelf uit, en Hij heeft er een bedoeling mee. Hij gaf hierbij een opdracht. Men kreeg van God dan de kracht om de opdracht te verrichten en het eventuele lijden te doorstaan.
Het vallen in de geest wat we tegenwoordig zien heeft hier allemaal niets mee te maken, het komt niet voor in de bijbel. Wel zien we het in het Hindoeïsme. Daar noemt men het Shakti Pat. De bekeerde, voormalige Hindoe, Rabi Maharaj beschrijft in zijn boek ‘De goeri is dood’:
Shakti Pat, is een uitdrukking, die gebruikt wordt voor de aanraking van een goeroe, gewoonlijk met zijn hand, op het voorhoofd van de vereerder, wat bovennatuurlijke effecten teweegbrengt. Shakti betekent letterlijk "macht" en in het toebrengen van shakti pat wordt de goeroe een kanaal van oerkracht, de kosmische kracht, die aan het universum ten grondslag ligt en die belichaamd is in de godin Shakti, de gemalin van Shiva. Het bovennatuurlijke effect van Shakti door de aanraking van de goeroe kan de vereerder tegen de grond doen slaan, of hij kan een helder licht zien, en een ervaring krijgen van innerlijke verlichting of nog een andere mystieke psychische ervaring hebben." Hier heeft men te doen met een medium, een medium is iemand die krachten van boze geesten doorgeeft. Ook de schokkende bewegingen die sommigen maken als ze op de grond liggen zien we terug in het Hindoeïsme. Door de Toronto Blessing is het vallen in de geest door de charismatische beweging wereldwijd verspreid. Een bijbelse grondlegging is er echter niet. In tegendeel, God roept ons juist op om nuchter en waakzaam te zijn en dat kan niet als men niet meer volledig bij bewustzijn is:
Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden.1 Petr. 5:8 http://www.rejoicenow.nl/page/vallen-in-de-geest-bevrijding-en-genezing
Kan helaas niet korter, en zelf alles lezen en dan een uitreksel maken, ja dan ben ik bijna net zolang bezig als een script voor een studie , dus even zo... | Kijk e daar heb je al de misvatting. Als je echt denkt dat het vanuit het Hindoeisme komt, moet je kunnen bewijzen dat de mensen contact hebben gehad met het Hindoeisme. bij mij zijn ook wel eens mensen gevallen, en ik heb niks te maken gehad met Hindoeisme. Dat het daar voorkomt, wil niet zeggen, dat het er door ontstaan is. En als mensen vallen, vallen ze niet achterover, ze zakken door hun knieën en worden dan zo neergelegd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 13:44
|
|
|
Na ampel beraad kwamen we tot de tekst die de verwarring over de gaven van de Geest in de hand gewerkt heeft. 1 Kor 13 schreef: | De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. | Hier staat dus dat de gaven van de Geest verdwijnen zal als het volmaakte gekomen is. Dat volmaakte wordt dan geïnterpreteerd als de Bijbel. Die is immers volmaakt, de gaven van de Geest zijn niet meer nodig. Maar is die uitleg correct? Paulus beschrijft het volmaakte echter op een andere manier. Met name de zin: dan staan we oog in oog. het is duidelijk dat als we oog in oog met God staan, we de volmaakte status hebben bereikt. Dan zullen de dingen duidelijk worden waar we zo onze vragen hebben. We kijken nu ahw in een spiegel. Die spiegel geeft echter een wazige reflectie..... dat is de status van ons als christen in deze tijd. Pas als we bij de Heer zijn, zijn de gaven niet nodig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 12:41
Onderwerp: Alleen voor vrouwen......(anders zeuren de mannen weer)
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Geweldig Jans...zo moet het toch wel lukken??? | Tja, dan zijn er nog een paar vraagjes over. Hoe hoog is haar bankrekening bv....Is ze bereid te verhuizen...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 25 augustus 2012, 12:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 12:27
Onderwerp: Raadsels
|
|
|
Waarom kan ik niet zonder Petra? Ik kan haar geen dag missen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 12:17
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik meen dat jij al door de staat gevoed word.... En jij bent bang dat je al je 6 schotelantennes moet inleveren + al je 8 televisies, zodat jij geen voetbal meer kan kijken, en met name dames voetbal, die zonder sportbeha sporten? Er is meer op de wereld dan alleen het voetballen...
De VVD zorgt ervoor dat de rijken rijker worden en de armen armer. Niks van eerlijk zullen we alles delen.
Wat verwacht God van ons: Dat we eerlijk alles delen. Lees het verhaal maar van de rijke jongeling. | We hebben gezien wat dit communisme voor invloed gehad heeft op de mensen. Geen persvrijheid geen vrijheid van mening. Mensen die op deze partij stemmen zouden eens naar de Culturele Revolutie van Mao moeten kijken of Pol Pot. Nee Mariska, een beetje nadenken kan echt geen kwaad. Ik begrijp de SP en de PVV evenmin met hun aversie tegen Europa. Ze zeggen gewoon voor de Bühne dat ze tegen Europa zijn, terwijl ze net zo goed weten dat dat onzin is.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 25 augustus 2012, 12:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 11:01
|
|
|
JANS221 schreef: | Ja….ik heb de partij gevonden waar ik op ga stemmen: de Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland (SOPN).
Volgens de SOPN worden u en ik 'dom gehouden' als het gaat om zaken als ufo's en buitenaardse bezoekers, massale bijensterfte, stralingsgevaar en grootscheepse complotten in de voedingsmiddelenindustrie. Belangrijkste programma-item: gratis stroom voor alle Nederlanders.
Eindelijk iemand die mij serieus neemt m.b.t. die ufo`s die hier regelmatig voorbij komen. | Jans, deze partij staat voor een totalitair communistisch systeem. Ze willen alle bezit afschaffen en iedereen voeden via de staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 23:26
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Zucht... nou, woonde je maar wat dichterbij he.... | Kijk, dat is het enigma van CM....Waarom woont de "ideale" kandidaat zo ver weg???
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 24 augustus 2012, 23:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:48
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Zucht... mijn verkapte poging een harige man te vinden met een hart van goud die de kastanjes voor mij uit het vuur haalt is mislukt....
| daten?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 20:33
Onderwerp: satanisme : wat is het wel en wat is het niet ?
|
|
|
SHANITA130 schreef: | De link die ik heb Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:43, in dit topic, is maar enkele jaren oud. en zo gaat het er vandaag de dag nog aan toe in nederlandse gemeentes, gesticht en oorspronkelijk komende uit amerika.
Daar zijn geen films van op You tube, iig ik kan ze niet vinden, dus een amerikaanse link, met dezelfde toestanden...of kijk even terug bij topic: godsdienstwaanzin bestaat helaas ook in Nederland...
Ik zoek hem wel even op, als ik tijd heb. | ach die voorbeelden bedoel je, dat is een extreem zootje bij elkaar. Maar dat vormt niet het hart van de evangelische beweging.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 19:09
|
|
|
ZWAAN995 schreef: |
Tongentaal
Begin 1900 werd in de Bethel Bible school een nieuwe manier van spreken ontdekt door één van de studenten. Zij dacht dat ze in het Chinees en andere talen kon spreken. De andere studenten volgden al snel met hun eigen taal. De school verhuisde na enkele maanden naar Houston. William Seymour één van de studenten werd de bekendste naam in de Pinksterbeweging. Hij stichtte de Azuza Street Mission, waar ook de gelijknamige opwekking naar vernoemd is.
De mensen die in deze beweging deelnamen waren er van overtuigd dat ze door God een andere taal hadden ontvangen om zo de wereld over te trekken om de mensen in hun eigen taal aan te spreken. Zij dachten dat de taal die ze ontvangen hadden een aardse taal was, zoals in Handelingen ook gebeurde. Echter ze kwamen erachter dat het geen aardse talen waren. Hierna werden deze talen bestempeld als hemelse talen. Zo wordt dat tot op de dag van vandaag geleerd.
Wat waren tongen in de bijbel? Wat was het doel ervan en is het nog steeds voor nu? Tongen in de bijbel betekent talen. De gaven van tongentaal zoals de bijbel dat leert waren dan ook werkelijk bestaande talen. Dit lezen we in Handelingen bij de uitstorting van de Heilige Geest: En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. Nu woonden er Joden in Jeruzalem, godvrezende mannen uit alle volken die er onder de hemel zijn. Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. Hand.2:4-6
In Handelingen 2 worden al de talen opgenoemd waarin men de discipelen hoorde spreken:
En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Cappadocië, Pontus en Asia, Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken. Hand. 2:8-11
Hier vinden wij dan ook gelijk het bewijs dat de bijbelse gave van tongen echt bestaande talen waren. Er waren Joden bij elkaar uit alle landen. Zij hoorden de discipelen in hun eigen taal spreken, dit hoefde dus niet uitgelegd te worden. De boodschap was voor iedereen duidelijk. De bijbel zegt dat de Joden een teken willen en de Grieken wijsheid zoeken, tekenen zijn dus voor de Joden. Tongentaal was dus een teken voor de ongelovige Joden. De Joden verlangen door de hele bijbel heen al tekenen van God. Ook deze tekenen van vreemde talen zijn voor de Joden om hen te overtuigen van het feit dat het koninkrijk van God op aarde is gekomen, in de gestalte van Jezus Zelf. Dit is wat Jezus Zelf daarover zegt:
Het verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken; maar hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet. En Hij verliet hen en ging weg. Math:16.4 Paulus schrijft: Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, 1Kor.1:22-23
Het is duidelijk dat de bijbel leert wat tongentaal is en voor wie het bedoeld was. In de eerste gemeente, was de bijbel nog niet compleet geschreven, er was nog geen Nieuw testament, en daarom heeft God Zijn woord bevestigd met wonderen en tekenen. Eén daarvan was de gave van tongentaal. Dit tot opbouw van de gemeente. Wij nu hebben de complete schrift tot lering en onderwijs. Er zijn geen speciale uitingen meer nodig. God heeft ons Zijn woord gegeven.
Als de bijbelse gave van tongentaal niet meer voor onze tijd is dan zijn er dus velen die een ander soort taal spreken. Veelal zal deze waarschuwing van Petrus op onze tijd van toepassing zijn: Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf. En velen zullen hen, door wie de weg van de waarheid gelasterd zal worden, op hun verderfelijke wegen navolgen. 2 Petr.2:1-4
Tongentaal zoals deze geleerd wordt in de charismatische beweging, heeft niets te maken met de bijbelse talen, die worden genoemd in Handelingen of in de Korinthebrief. Er zijn volgens deze leer twee soorten tongen: In tongen spreken en een tong ontvangen.
In tongen spreken:
De brabbeltaal die elke wedergeboren christen volgens hen zou moeten hebben, en deze hoeft niet vertaald te worden. Je kan het gebruiken voor het bidden of om te zingen in tongen.
Je kunt een tong ontvangen:
Men leert dat als je een tong ontvangt je die dus hardop moet uitspreken en deze tong moet door diezelfde persoon of een ander vertaald worden. Gebaseerd op: Daarom, laat hij die in een andere taal spreekt, bidden dat hij het mag uitleggen.1 Kor.14:13
De uitleg vanuit de charismatische beweging dat de hemelse tongentaal de taal van engelen is wordt nergens door de bijbel bevestigd. Er zijn twee punten waarom het volgens mij ook niet zo is.
1. Waarom zou God Zijn engelen dan in een menselijke taal tot Zijn dienaren laten spreken? Als er engelen tot mensen spraken zoals bij Daniël, Lot en anderen dan spraken ze altijd tot mensen in een menselijke taal. God heeft tot mensen gesproken door een engel, zelfs door een ezel maar altijd waren het verstaanbare talen. Niet een onverstaanbaar gebrabbel. Degene waartoe gesproken werd verstond het gewoon.
2. Als mensen de taal van engelen kunnen verstaan dan zou Satan deze ook kunnen verstaan, hij is een gevallen engel, hierdoor kan de theorie dat we een geheime gebedstaal hebben niet kloppen. Verder ziet men tongentaal als een bewijs van vervulling van de Heilige Geest. Spreek je niet in tongen, dan wordt er met je gebeden om zo vervuld met de Heilige Geest te worden en als bewijs hiervan zal je de tongentaal ontvangen. De bijbel zegt echter dat we de Heilige Geest ontvangen als we Jezus aannemen als onze Redder.
En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Hand.2:38 Er wordt nergens gesproken over een bewijs van het hebben van de Heilige Geest. Nee, Hij wordt ons geschonken en daar hebben we geen brabbeltaal voor nodig als bewijs. Het enige bewijs waar tongentaal voor dienst is een teken aan het volk van Israël. Ja, met belachelijke klanken en in een andere taal zal Hij tot dit volk spreken, Jes.28:11
Volgens de voorstanders van tongentaal moet men tongentaal ontwikkelen. Als je in tongen wilt spreken moet je gewoon je mond openen en ‘God’ zal de woorden laten komen, elk geluidje dat in je opkomt moet je uitspreken. Het klinkt dan als een baby die brabbelt, dit is echter pas het begin. Door vaak te spreken in tongen ontwikkel je een eigen taal. Je begint met telkens een paar dezelfde woorden (brabbels) maar later ontwikkelt de taal zich en wordt de woordenschat (brabbelschat) steeds uitgebreider.
In tongen spreken is een gave van de Geest. Toen de discipelen deze gave ontvingen, spraken ze gelijk in tongen. Nergens staat dat ze maar een paar woordjes kenden en veel moesten oefenen om een uitgebreide woordenschat te vergaren. Nee, er staat dat de discipelen spraken tot de menigte in hun eigen taal, dus niet een paar woordjes.
En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Cappadocië, Pontus en Asia, Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken. Hand. 2:8-11
Soms als deze charismatici in tongen bidden en verdrietig worden, angstig of juist vurig, zonder dat daar een duidelijke aanleiding toe is kan dit zelfs zo heftig worden dat men spreekt over barensweeën. Men zegt dan dat je bidt voor iemand anders, misschien wel aan de andere kant van de wereld, en dat je hiervoor een heftige strijd voert in gebed.
In de bijbel kunnen we geen aanwijzingen vinden die dit verklaren. Natuurlijk is het zo dat wanneer je bidt voor jezelf of anderen dat dit gepaard kan gaan met emotie. Dan ben je betrokken bij de persoon of situatie, dit is echter iets anders dan wat er in deze leer geleerd wordt. De zogenaamde barensweeën komen voort uit de “opwekking” van Pensecola waar John Killpatrick naast alle Toronto Blessing wonderen en tekenen ook leerde dat vrouwen in barenshouding hun gebed “baarden”.
De charismatici leren dat tongentaal een geheime gebedstaal is die satan niet verstaan kan. Deze (brabbel) tongentaal is zou een machtig wapen zijn voor het geestelijk oorlogvoeren en als je in tongen bidt, bid je altijd de wil van God. Deze leer komt voort uit de Kingdom Now beweging. Deze beweging leert dat we het koninkrijk van Jezus op deze aarde moeten veroveren zodat Hij Zijn plaats kan innemen. Hiervoor zou God dan ook deze speciale gebedstaal gegeven hebben zodat Satan Zijn plannen niet kan dwarsbomen. Men beweert bij deze leer dus dat God afhankelijk is van de mens om Zijn plannen uit te kunnen voeren.
Als we even terugkijken naar de opwekking in Asuza Street begin 20e eeuw dan wordt duidelijk waarom deze mensen in eerste instantie dachten dat ze naar andere landen konden gaan om te evangeliseren zonder de taal te hoeven leren. Dit is de gave van tongen zoals de bijbel dat beschrijft. Toen echter bleek dat dit bij hen niet het geval was werd er een andere draai aan gegeven en werd er gezegd dat ze een hemelse brabbeltaal hadden ontvangen. Dit wordt tot op de dag van vandaag geleerd.
En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. 2 Kor. 11:14 Geraadpleegde bronnen:
http://www.bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123:tongentaal&catid=151:diverse-artikelen&Itemid=83
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/pinksterbeweging.pdf
http://www.apologetique.org/nl/artikelen/mens/antropologie/RS_glossolalie_literatuurstudie.htm
http://www.backtothebible.nl/
http://www.statenvertaling.info/
http://www.gotquestions.org/Nederlands/vreemde-talen-spreken.html
http://middernachtsroep.nl/index.php (maart 2007/juni 2007)
Dato Steenhuis – Gaven en talenten, voor God of voor mensen?
http://www.groeieningeloof.com/Maranatha%2004-05.htm
http://nl.artofliving.eu/ |
Ook weer zo;n nietszeggend lijstje. Waar staat het verband tussen werking van de Geest en de Bijbel. Waar staat dat de gaven van de Geest zouden moeten eindigen als de bijbel compleet was. Een stelling die niet bijbels te onderbouwen is, en toch vormt die de basis van dit vreemde relaas. Volgens zijn denkkader kan het niet, mag het niet, en moet het dus niet van God zijn.
In dit verband is het eens een keer verstandig Joh. 9 te lezen. Daar genas Jezus iemand op de sabbath. Het ongeloof van de farizeeen was omdat dit niet in hun theologisch denkkader paste. Ze beschuldigden de blinde man van leugens en ze noemden Jezus een bedrieger. Hier zie ik dus hetzelfde terug. Men heeft het idee dat het in die tijd alleen maar gold, en gaat redenen en motieven zoeken het aan te vallen. Het eerste wat men zegt, dat kan niet van God zijn, want God geeft Zijn gaven niet meer aan de gemeente. Door de geschiedenis heen zie je echter dat in opwekkingsbeweging dit wel degelijk voorkwam. Ik heb een hele lijst van kerken waar in tongen bidden nog gepraktiseerd werd. En het Gregoreaans komt voort uit het in tongen zingen van de gemeentes. Te bedenken dat het woord Gregoreo opstaan betekent, kun je stellen dat de gemeentes de gewoonte hadden om bij het opstaan gezamenlijk in tongen te zingen. Dus wie durft te stellen dat dit slechts een malle uitvinding is van de pinkstergemeentes, kent de geschiedenis niet. Het heeft altijd tot de basis gehoord van de geloofsbelevenis van de gemeente en het is verdrukt en bij sommige gemeente weggewerkt. Maar loop niet te vertellen dat diegene die daar wel in geloven satanisch bezig zijn. Kijk eens in de spiegel en vraag je af waar je zelf met die onzin vandaan komt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:59
Onderwerp: Toetsing en onderscheiding
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Voor alle duidelijkheid: ik geloof in de gave van profetie. En ik geloof dat God nu nog steeds door Zijn profeten heen spreekt.
Maar de vraag is: hoe toets je dit alles?
Mensen die denken dat profetie per definitie bemoedigend en bevestigend moet zijn (je moet er een goed gevoel van krijgen) hebben volgens mij een te eenzijdig beeld van God. Sommigen beweren zelfs dat God niet straft: Hij is alleen maar liefdevol, zacht en geeft doorlopend schouderklopjes. Ik lees in de bijbel iets heel anders. | De manier waarop je het nu omschrijft vind ik ook niet goed, maar bevestigend kan twee dingen betekenen. Zowel positief als negatief. Het kan bv. zijn dat je al maanden lang worstelt met iets wat je moet overgeven aan God. Dan kan een profetie, die dit ook vermeldt juist bevestigend werken voor datgene wat de Heer in je hart gelegd heeft. Maar dat is niet bepaald positief..
Verder wordt in mijn ogen met bevestigend ook iets anders bedoeld. Een profetie kan nooit iets heel nieuws zijn, iets waar God niet mee bezig geweest is. Vroeger dacht men wel eens dat een profetie alleen maatgevend was voor de richting die je zou moeten gaan. Nu is het slechts één van de onderdelen en werkt het bevestigend op datgene wat God met je leven van plan is.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 24 augustus 2012, 18:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 17:53
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Even:
in 1 kor 13 staat, OM DE BEURT IN VREEMDE TALEN MÉT VERTALING ER METEEN ACHTERAAN. dus dat klopt alvast niet.
en handeling betreft vreemde talen zodat buitenlanders mensen over God hoorde in hun eigen taal.
en nu, als je zo'n 'kerk' binnengaat, iedereen massaal in tongen nou ik vind het niet normaal en schaam me rot tegenover mensen....toen ik daar kwam.
Als ik ff me fantsasie gebruik en ik hoor dat een paar keer kan ik het ook, maar ik ben niet gek...!!!!
'als je niet in tongen spreekt kom je niet in de hemel, hoe vaak ik dat al niet gehoord heb...'.
Stelletje ....., en ja de pastors denken alleen maar aan het geritsel, massahypnose, schandalig...
in 1 kor 13 staat, OM DE BEURT IN VREEMDE TALEN MÉT VERTALING ER METEEN ACHTERAAN en dit heb ik nog nooit meegemaakt in al de tien jaren dat ik in die gemeentes kwam, en in veel ben ik geweest.... | Je hebt dus nooit het principe begrepen van gezamenlijke lofprijzing. Het is een oude Joodse gewoonte, met als voorbeeld van Jericho. Gezamenlijk God aanroepen is een oude traditionele gewoonte van de gemeente. In Hand. 4 zie je daar ook een voorbeeld van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:26
|
|
|
MANNA420 schreef: | Niet bewust misschien. Er zijn ook boze krachten werkzaam, dat kun je als gelovige niet ontkennen (Efeze 6) En in Timotheus staat te lezen dat in de laatste dagen er mensen zijn die de gezonde leer niet meer verdragen kunnen. Ze willen dingen af doen of toedoen, waarmee ze zichzelf manipuleren en overgeven aan ongehoorzaamheid. Dat is ernstig. | Boze machten beinvloeden je helemaal. Dat kan je niet uitzetten als je bidt of als je voor de Heer zingt. Ik ken veel voorgangers op persoonlijke basis en het enige wat ik merk, is hun toewijding aan God. Profetieën gaan niet boven de Bijbel of buiten de bijbel om. Dat is gewoon een verzinsel van buitenstaanders. Bij ieder onderwijs over de gaven van de Geest, is één van de eerste lessen, dat het niet Gods Woord overstijgt. De Bijbel is natuurlijk het richtsnoer en profetie kan ter ondersteuning zijn, maar zal nooit de bijbel vervangen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:18
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Film waaruit je kan opmaken dat het niet bijbels is: Klik hierDe 1ste link laat zien als je denkt aan een hoger iets, hier is de zon gebruikt, zonder zon is geen leven, geen planten geen mensen etc. en je contcentreerd je, dat je ook zo kan doen...
en: Klik hier 2de link, hier wordt uitgelegd wát het eigenlijk is, en eerlijk gezegd, begrijp ik nu ook waarom ik altijd zo in de war (zacht uitgedrukt) uit die samenkomsten kwam waar iedereen in tongen spreekt, en niet alleen ik... Fijne Dag!!!
NB: dus met je eens, niet bijbels.. | Goed, tongen spreken komt ook in occulte kringen voor. Maar vind je het zelf niet vreemd, dat mensen wel de Heer blijven dienen als ze volgens jouw occult bezeten zijn? Want je zou juist denken dat als je zo occult bezig bent, je met God niks te maken wil hebben, juist voor Hem zou willen vluchten... Of beweer je met droge ogen dat mensen bezeten zijn als ze in tongen bidden? En wat heeft het verhaal van een puber nou voor waarde? Vind je dat steekhoudend? Ik totaal niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:07
|
|
|
MANNA420 schreef: | Die mensen hebben hun oren te luister gelegd bij leraren en profeten die vertellen wat zij willen. | Ook dat is niet het geval, Manna. Denk je dat we allemaal mensen zijn die graag anderen willen manipuleren? Misschien komt het wel door al die negatieve filmpjes...maar we zijn gewone mensen, zonder verborgen agenda of vriendjespolitiek.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:03
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Afschuwelijk filmpje.... | Ja, je moet dat ook niet al te serieus nemen. Lees maar eens in de bijbel, dat is een veel belangrijker richtsnoer. Ik kan allerlei filmpjes opzoeken om iemand in een zwart daglicht te stellen, maar dat is dan alleen maar mijn waarheid. Shanita is nu eenmaal ergens van overtuigd en zoekt daar bevestiging voor. Nog even en je kunt zelf via films bewijzen dat Jezus getrouwd was en David een homo, twee stellingen die bekend zijn in de chr. wereld.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 24 augustus 2012, 16:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:49
|
|
|
MANNA420 schreef: | Volgens mij bedoelt DJA hier dat het in bepaalde kringen voorkomt en niet in alle. Ken ook wel mensen die liever een openbaring van een profeet willen dan gewoon de Bijbel lezen en als je ook maar enigzins kritisch bent vinden ze dat je de Geest tegenwerkt. | Er zit een verschil tussen wat men persoonlijk vindt en datgene wat je als gemeente de mensen leert. En de bijdrage van Djab gaat over de boodschap die gemeentes prediken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:25
|
|
|
DJAB697 schreef: | p.s bestudeer eens de valse profeet/leraar montanus die zo rond 150 na Christus leefde, je ziet satan die leer/geest in een ander jasje steeds de kerk binnen werken, vooral in de charismatische/pinkster kerken, waar je Buiten Bijbelse openbaringen soms boven de Bijbel zetten. Word het getoetst dan val je dus de Geest aan volgens hun. Duidelijk een sektarisch trekje. | Hier ga je te ver, veel te ver. Ik ken geen pinkstergemeente, die stelt dat de profetie in de gemeente belangrijker is dan het Woord van God. Graag die woorden terug nemen. Je moet weten dat ik veel contact heb met verschillende gemeentes en geen van alle zou dit stellen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:16
|
|
|
TINK100 schreef: | Ik begrijp iets niet: valt spreken in tongentaal nu ook onder satanisme of niet? Het enige tijdstip dat ik lees in de bijbel over tongentaal is, als de heilige geest wordt uitgestort en dat er zich tongen als van vuur op een ieder van de discipelen zette en dat ze in tongen gingen spreken.....en de mensen op straat kon hen, ieder in zijn/ haar eigen taal verstaan.... waaruit ik opmaak dat" tongentaal " niets anders zou zijn als een ander taal spreken zodat de ander je kan verstaan......dus, bijv. Engels, frans, chinees of welke taal dan ook...... | Nee tuurlijk niet, maar Shanita wil ons dat doen geloven...er is een nieuw topic over geopend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:15
Onderwerp: Bijbel
|
|
|
Zwaan houdt nu eenmaal van plaatjes plakken. Zoals ieder schema zit er hier ook een tekortkoming bij. Schematische werkelijkheid is leuk om iets te begrijpen, maar die hebben allemaal wel een tekortkoming.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:13
|
|
|
DJAB697 schreef: | hoeveel topics zijn hier wel niet over? lol.. Zelf spreek ik niet in tongen, maar ken christenen die ik erg hoog heb zitten, en ken, die wel in tongen spreken.
Volgens de Bijbel is het een taal/gebed tussen de Geest en God, de christen en God. verticaal dus. in de samenkomst MOET het vertaald worden, satan wilt imiteren. heb eens gehoord over hoe iemand eens werd vertaald en het bleek dat die persoon in het oud chinees de gemeente aan het vervloeken was.
Het is een gave van God, zoals de Geest die ze uitdeeld. dus niet verplicht voor elke christen, en ik stoor me aan die ''elite-christenen'' net als de corintiers die dachten beter of hoger te zijn door hun geestelijk gaven, maar waar het eigenlijk een zooitje was en chaos. Die christenen die anderen behandelen als tweede rang christenen die niet on tongen praten of in de ''geest zijn gedoopt'' irriteren me. ze zijn net als de christenen in corinthe en werden ook gecorrigeerd door paulus. 1 cor 12 en 14 voor onderbouwing. | Een van de grootste problemen op dit gebied, is het gebrek aan onderwijs over dit onderwerp. Vaak zie je dat mensen vanuit hun eigen theologie het of veroordelen of toejuichen. Maar aan beide kanten ontbreekt goed onderwijs. Paulus praat veel meer over tongentaal, dan alleen in 1 Kor 12 en 14. Helaas is de betekenis daarvan voor het grootste gedeelte ook verloren gegaan vanwege de vertalingen. Hoewel ik al jaren in de pinkstergemeente zit, heb ik nu eindelijk een studie in mijn bezit gekregen, wat echt houdt snijdt op dit gebied en waaruit ik zelf verantwoorde bijbelstudies kan geven. Tongentaal vormde een centraal onderdeel van de geloofsbeleving in de eerste gemeentes. Opvallend hierbij, is dat het zelfs nog ten tijde van Augustinus heel normaal was om te bidden voor mensen voor de doop in de Geest en het spreken in tongen. En Augustinus (354-430) hoorde niet bij de vroegchristelijke kerk.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 24 augustus 2012, 12:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:58
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Bidden en smeken in de Geest is voor mij niet anders dan bidden, smeken, alles neerleggen voor God, waarbij de Heilige Geest de woorden voorzegt, en ik maar hoef na te zeggen. Dat is voor mij niet iets als in tongen bidden | Nu kom ik terug op het Grieks. De term bidden in de Geest is eigenlijk een hele vreemde term. Want eigenlijk komt die term heel weinig voor. Als de bijbel het heeft over bidden, dan heeeft het alleen over bidden en gebed. Deze formulering duidt op een speciale manier van bidden, want iedereen die bidt wordt al geleid door de Geest. Bidden in de Geest kun je vergelijken met zingen in de Geest, ook een vreemde uitdrukking. Als Paulus mensen oproept tot bidden in de Geest, dan bedoelt hij bidden in tongen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:54
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Chat, ik weet dat we nogal is verschillen in mening over dingen. Maar wat ik juist het mooie vind in het gebed, is, dat ik met mijn Hemelse Vader gewoon kan praten, als ik ooit deed met mijn eigen vader. Ik hoef me niet mooier voor te doen, ik hoef er niets voor te kennen, ik hoef er me niet mooi voor te maken, ik hoef niet alleen maar nette taal te gebruiken. Toen de priesters van Baäl tot Baäl riepen bij Elia, hoorde Baäl niet, ondanks hun geroep, verwonden, en pijnigen. En Die God, Die Eeuwig Leeft, die hoorde, op de bede van Elia. En dat gebed werd duidelijk hoorbaar voor iedereen begrijpelijk uitgesproken. Dat is onze God, dus Hij heeft niet nodig om iets apparts te gebruiken om iets te verdiepen. Ik heb echt geen behoefte iemand te kort te doen met dit stukje, maar ik ben wel bang voor allerlei vage onbegrijpelijke dingen, terwijl juist God zich zover wil vernederen, dat Hij gewoon wil horen naar een mens als ik ben, mij wil zien wie ik ben, en ondanks Zijn oneindige grootheid, niet te groot is om een mens te zien, hoe klein ook. En daar heb ik geen bijzondere gaven voor nodig, want ik mag komen zoals ik ben, als en kind, dat opziet naar zijn Vader. | Het hoeft elkaar toch niet tekort te doen? Eigenlijk stel je dat als je in tongen bidt, je niet meer met je verstand hoeft te bidden. Het kan samen naast elkaar bestaan. Het loopt elkaar niet in de weg, en ook niet voor de voeten. Het verrijkt je gebedsleven en het verarmt het zeker niet.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|