Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 23:44
Onderwerp: Gaven van de H.Geest
|
|
|
Ik opende dit topic met een stelling. Mijn vraag is. Is er reden om aan te nemen dat bepaalde gaven niet nodig zijn omdat wij nu het geschreven Woord hebben. Of kan het zijn dat bepaalde gaven niet funktioneren door wat voor reden dan ook? Wie heeft bepaalde gaven van de Geest en wil dit melden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 23:36
Onderwerp: Eenheid in de Gemeente: waarom zijn er zoveel scheuringen?!
|
|
|
MARENTH030 schreef: | Ik heb zelf even de behoefte om te reageren en proberen om uitleg te geven wat voor mij nederigheid inhoudt.
Ik denk dat bij het ontwikkelen van gemeenschap met elkaar nederigheid vereist is. Er is nog een ander soort trots eerder benoemd in dit topic. Er is niets wat gemeenschap zo snel stuk maakt als hoogmoed en zelfingenomenheid en koppige trots. Het gevolg van deze trots is dat er vaak muren tussen mensen worden opgetrokken, terwijl er door nederigheid bruggen worden gebouwd. In de Bijbel staat. “U moet in de omgang met elkaar nederig zijn” Als we echte onderlinge gemeenschap met elkaar willen hebben dan moeten wij een nederige houding hebben. Als je nederig bent geeft God je genade zo ervaar ik het in mijn leven, en door mijn eigen proces. Koppige trots staat Gods genade in ons leven in de weg en we hebben die genade nodig om te groeien, te veranderen, en te genezen en om anderen te helpen. Wij ontvangen dan ook Gods genade door nederig te erkennen dat wij zijn genade nodig hebben.
Ik ben van mening dat ik (blijf maar even bij mijzelf) op een praktische manier kan werken aan een nederige houding, door geduld te hebben met de zwakheden van anderen, en door mijn eigen zwakheden te erkennen. En open te staan voor correcties en mij op anderen te richten in plaats van op mijzelf. Het advies van Paulus was “U moet één zijn met hart en ziel” Wees niet hoogmoedig, maar doe je best om nederig te zijn, en niet dat je de wijsheid in pacht hebt. Denk niet alleen aan jezelf en je eigen zaken, maar heb ook belangstelling voor wat een ander doet. Nederigheid houdt voor mij niet in dat ik een lage zelfdunk heb, maar dat ik probeer minder met mijzelf bezig te zijn, maar meer denk aan wat anderen nodig hebben. Ik zie nederige mensen dan meer als dienend en gericht op/om de ander te helpen.
Gr Marenth. |
Heel mooi Marenth ik zeg hier amen op!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 23:30
Onderwerp: Eerst zien dan geloven?
|
|
|
Ik dacht dat wij samen met de Heer over de aarde zullen regeren. Dus dat wordt echt wel mooi!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 14:45
|
|
|
REGINA565 schreef: | En als je dan je blik richt op de Heer, wat ervaar je dan, Josef? Daar ben ik echt benieuwd naar! Ik hoop dat je op deze topic nog iets wil delen van de werking van de Heilige Geest in jouw leven : ) |
De Heilige Geest is altijd aan het werk. Ik weet dat Hij juist op de momenten dat ik in de rust ben tot mij wil spreken. Zie het als iets wat tussen een fluisterstem en een gedachte zit. Ik weet dan bijna zeker dat het de HG is. Soms als ik twijfel bid ik om bevestiging. Maar de HG geeft ook het verlangen om het Woord te lezen. Of soms hoor ik in de geest een lied. Het wil helpen als je kan bidden in de geest.(spreken in nieuwe talen)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 14:33
|
|
|
John 13:3-5 stond Hij, wetende, dat de Vader Hem alles in handen had gegeven en dat Hij van God uitgegaan was en tot God heenging, van de maaltijd op, en Hij legde zijn klederen af en nam een linnen doek en omgordde Zich daarmede. Daarna deed Hij water in het bekken en begon de voeten der discipelen te wassen, en af te drogen met de doek, waarmede Hij omgord was.
Als ik weet wie ik ben in Christus kan ik op de juiste manier mijn mede mens dienen. De ander uitnemender achten dan mijzelf!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 19:06
|
|
|
Tja, nederig zijn en in de autoriteit van de Heer staan omdat wij een hogere geestelijke plaats hebben gekregen blijft lastig. Kijk maar naar sprekers die bijzondere tekenen verrichten en eerst nederig van hart zijn en dan later toch een stuk trots binnen laten glippen. Dat is vaak een splijtzwam. Kijk ik heb met Herman Boon momenten gezien waarin demonen aan gesproken werd in de autoriteit van christus. Als ze geen rechtmatige grond meer hebben moeten ze er uit. Dat gebeurd dan ook vaak snel. Maar als wij met de zelfde houding ons zelf weer verheffen boven broer of zus dan gaat het weer mis. Kijk maar naar de discipelen. Ze waren al bezig wie de belangrijkste was.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 18:55
|
|
|
JOL252 schreef: | Verder ben je duidelijk maar ervaar ik je opmerkingen als aardig veroordelend over de bijdragen en dus ook over de mensen achter de bijdragen hier in het topic. En -in alle oprechtheid (is soms beter dan nederigheid)- vind ik dit niet gepast. |
Ik wil graag even reageren. Ik ben het met Regina eens dat er verdeeldheid is over dit onderwerp. Ik kan een grapje zeker wel waarderen en ook ik weet echt wel dat God seks bedacht heeft en dat ook zelf mogen ervaren. Maar om nu over dubbelzinnigheden inzake het woord tongentaal te gebruiken vind ik in de context niet ok. Ik ben er van overtuigd dat als het binnen de werktijd van de moderator geplaatst zou zijn er een correctie op gemaakt zou worden. Dat mijn reactie vervolgens als hypocriet beschouwd wordt door Pieter vind ik apart. Maar goed aales moet kunnen toch? Mag ik ook dan leuke dubbelzinnige opmerkingen maken over: kinderdoop, belijdenis, catechismus noem maar op!? Ik zal het niet doen maar ik heb zo een paar grappen in huis. Het spreken in de taal van de H.geest(zal ik het maar zo noemen) geeft mij kracht en helpt mij vaak uit een dip te komen. Daar wil ik het even bij laten. Ik wens jullie allen een gezegende viering in de kerk. In welke taal jullie ook bidden! Aljo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 01:24
|
|
|
ROADY558 schreef: | Kijk, als je bidt in tongen, is dat een gave van de Geest.
Maar wat is het als je bidt tijdens het tongen??
|
Deze reactie pieter Kijk uit als iemands reactie hypocriet noemt. Bidden tijdens het tongen?! Ik ben niet gek! Ongelovelijk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 00:25
|
|
|
Sorry maar ik dacht dat er een moderator is bij het forum. Ik vind dit zeer ernstig hoe hier om gegaan wirdt met een ernstig onderwerp als de H.geest. Roady! Ga jij praten over tongen in de seksuele zin? Ik laat dit topic sluiten en zal voorlopig niet meer mee doen aan jullie onzinnigheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 oktober 2013, 22:34
Onderwerp: vergeven........
|
|
|
Ik wil toch nog wat kwijt over vergeven. Vergeven is niet zeggen tegen de ander dat je het eigenlijk wel ok vond/vind. Maar je maakt je los door de persoon te vergeven. Door te vergeven heeft de "dader" geen houvast meer in mijn leven. Een getuigenis van een moeder en dochter die ruzie hadden gekregen. De moeder weigerde de dochter te vergeven en was ernstig ziek(demonie) toen de moeder de dochter oprecht vergeven had was ze onmiddellijk gezond. Vergeving is goed voor ons.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 oktober 2013, 22:19
|
|
|
JOL252 schreef: | Nederig zijn is niet hetzelfde als je eigenwaarde ontkennen/niet te gaan staan in die kracht. Men verwart nogal eens zelfbewustzijn met hoogmoed. |
Ach Jol, ik ben maar een simpele jongen ik dacht wij moesten sterven aan ons oude natuur. Wat bedoel je in de goede zin met zelfbewustzijn? Hoe vertaal ik dat naar de nieuwe mens?
aljo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 oktober 2013, 00:26
|
|
|
ROADY558 schreef: | Liefde is een vrucht die rijpt door verbonden te blijven met de Wijnstok. Een proces wat op gang komt vanaf het moment dat ik geent werd aan die Stok. Zonder verbinding, geen liefde. En zonder liefde is alles doel-loos... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 oktober 2013, 00:23
|
|
|
JOL252 schreef: | Geen enkele gave kan zonder die liefde. Anders is het allemaal hol en leeg. Ook Corinthe, 13e hoofdstuk. Al deed ik dit en dat en had elke hemelse gave die je maar bedenken kan maar ik had de liefde niet...
dan kunnen we het plat gezegd gewoon schudden. |
Eigenlijk zou ik alleen een like willen geven. Maar helemaal waar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:47
|
|
|
PIETER619 schreef: | De Heilige Geest en Zijn werk wordt gewoon zwaar onderschat uit pure omwetendheid, helaas.
We kunnen er wel tig topics over openen, maar het is en blijft puur alleen eigen interpretaties van wat men denkt dat er in de Bijbel over geschreven is, zo gaven en vruchten en wat al niet meer door elkaar halend.
Helaas wordt het werk van de Geest zo toch enigzins cq zwaar tegen gewerkt, vooral omdat Hij op ons wacht en zich zelf niet opdringt |
Helemaal waar Pieter, en ik denk dat wij nog vaak topics hier over openen. Of in de chatbox praten over dit onderwerp. Controle. Vaak wil de leiding de controle hebben maar moet eigenlijk (volgens mij) de leiding en wil van de Heer door vertalen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:41
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | De genadegaven zijn m.i. tot opbouw en bemoediging van elkaar. Een bewapend leger word je door de wapenrustig Gods aan te doen zoals omschreven in Efeze 6 vanaf vers 10. Ik denk dat je de gaven nooit mag gebruiken als een wapen of denken jullie daar anders over? Een wapen is wel de Bijbel als het Woord van God. Ook zijn wij denk ik geen leger van tijgers, maar worden we als lammeren benoemd. Lammeren onder leiding van een Goede Herder. Het is immers in onze zwakheid dat de glorie van God zichtbaar wordt, lammeren vervuld met de Geest van God. |
Ik ben het met je eens Annette, ik krijg alleen het idee dat bij elk woordje wat ik gebruik er uit gehaald wordt om daar een nieuwe discussie te starten. Het gaat over de gaven van de H. Geest tot sterkte en opbouw van de gemeente. En dat die niet uit gestorven zijn. Maar door ongeloof en verkeerde theologie niet meer toe gepast wordt. Laten wij wel zijn als wij het van onze goede bedoelingen of gedragsregels moeten hebben, dan kan ik ook nog een paar heel fijne niet christenen erbij halen. Dit is niet de kracht van God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 20:33
|
|
|
JOL252 schreef: | Hoe bedoel je? Hoe heb je dat dan zien uitwerken? | Ik kan daar ook van getuigen. Door te bidden in tongen word mijn connectie met de heer sterker. Gedachten van neerslachtigheid of denken aan verkeerde zaken raken dan naar de achtergrond.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:53
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Waarom zou God dit niet geven?? Paulus schrijft niet voor niets dat we ons er naar mogen uitstrekken. Mijn ervaring is dat als mensen dat doen God deze Geestelijke gaven geeft. |
Pcies dat is ook mijn punt. Natuurlijk wil God dit geven. Omdat Hij de gemeente bekleed met waardigheid, rechtvaardigheid, kracht, en Geest. Als God de gaven van de H.Geest niet meer geeft dan zijn wij een leger tijgers zonder tanden en klauwen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:46
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | In 1 Cor.1 gaat het voornamelijk over de gave van de genade door het offer van de Heere Jezus. Daar staat uitdrukkelijk bij dat die genade er is tot aan het einde der dagen. In 1 Cor. 12 en met name 13 gaat het over de uitingen van de Heilige Geest, al worden hier de uitingen van de Heilige Geest ook genadegaven genoemd. Belangrijk is denk ik dat je je met deze uitingen altijd dienstbaar opstelt naar de andere leden van het Lichaam van Christus. Alles is immers uit genade, geen enkele gave kun je verdienen. Misschien is het beter om te gaan delen uit 1 Cor. 12 en 13.
Er staat hier niet bij dat deze gaven tot aan het einde der dagen er zullen zijn. Wel staat er in Joel 2:28, dat de Heere in het laatst der dagen zijn Geest zal uitstorten. Ook hier staat er niet uitdrukkelijk bij dat het tot het einde de dagen zal zijn. Wel geloof ik dat de Heilige Geest nog steeds dezelfde is en net zo werkt als in de tijd van de Bijbel. Het is idd zo dat de Heere toen niet kon spreken door Zijn Woord, maar het is nog maar sinds de uitvinding van de boekdrukkunst, dat iedereen toegang heeft tot de Bijbel. |
Laatste der dagen is nu lijt mij en niet 2000 jaar geleden. Ja er komt een tijd dat er geen gaven van de H.Geest meer zijn. Simpel omdat de heer er is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:44
|
|
|
Tja ik heb het over Geestelijke gaven. Tja dienen en de andere gave benoemd in Romeinen 12 horen zeker ook tot de tools die wij behoren te hebben en te gebruiken. Weder vraag als Paulus schrijft strekt u uit naar de gaven van de H.Geest het spreken in tongen maar meer naar de profetie. Als God dit niet geeft haal het dan maar uit de bijbel. Toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:35
|
|
|
Paulus schrijft dit in het begin van zijn sterk berispende brief aan de corinthiërs. Tja ik geloof dat dit gaat over de gaven die uit genade gegeven zijn. De Corinthiërs maakte misbruik van de gaven. Ze deden verschrikkelijke zonden en misbruikte de gaven van de H.geest. Maar hij geeft wel aan dat het gegeven is tot dat de openbaring van Jezus Christus komt. Nu kunnen we misschien denken dat de openbaring een soort van visioen zou zijn in die tijd. Maar waarom zouden wij geen geestelijke gaven ontvangen terwijl deze tijd verschrikkelijk en goddeloos is!?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:18
|
|
|
Maar wat vinden jullie van 1Cor. 1:7 ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:15
|
|
|
Wie in een tong spreekt sticht zich zelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:14
|
|
|
Ik bedoel dat het vrij simpel is om van uit een trotse houding bezig te zijn. Ik heb daar veel misbruik in gezien. Bovendien is het wel verstandig om te blijven toetsen. Geen enkele openbaring van de H.Geest zal ingaan tegen het Woord van God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 19:05
|
|
|
Profetie en tongen taal ik zou willen zeggen genezing maar tot. U toe alleen genezing door hand oplegging. Is toch heel anders dan wanneer je de gave van genezing hebt ontvangen.
Laatst aangepast door
|
JOSEF872
|
op donderdag 17 oktober 2013, 19:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 18:46
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Je poneert een stelling, dus jij bent degene die dat moet onderbouwen, dan wel onderbouwing moet geven aan het tegendeel.
Thomas. |
Ik wil jullie een beetje uitdagen. Maar goed hier is ie dan: 1 Corinthians 1:7 zodat gij ten aanzien van geen enkele genadegave te kort komt, terwijl gij uitziet naar de openbaring van onze Here Jezus Christus.
Kortom de gaven(alle) van de H.Geest blijven tot dat Jezus Christus terug komt. Voordat we een discussie starten over tongetaal. Wil ik er wel blijven zeggen dat wij onder de leiding van de h.Geest moeten blijven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 oktober 2013, 15:33
|
|
|
De gaven van de H.Geest zijn er niet meer. Wij hebben nu de Bijbel!!
Waar of niet waar? Waarom ? Ik ben benieuwd naar de gedachten en schriftdelen die jullie hebben om de stelling te onderbouwen dan wel onderuit te halen. Aljo
Laatst aangepast door
|
JOSEF872
|
op donderdag 17 oktober 2013, 15:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 16 oktober 2013, 19:04
|
|
|
REGINA565 schreef: | Ja, een nederige houding waarbij een ieder bereid is om de ander hoger te achten dan zichzelf, is onderdeel van het Gemeente zijn.
Het is mooi zoals je aangeeft dat het voor jou een gebedspunt is. Wanneer wij aan de voeten van Jezus gaan zitten om naar Hem te luisteren, net zoals Maria dit destijds deed, wil de Heer ons nederigheid leren. Hij is zelf nederig van hart! Martha kwam met allerlei verwijten en Jezus vond dat zij zich veel te druk maakte. Hij zei: "Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen" (Lucas 10:42).
Ik las net een stukje in Handelingen 3 waar Paulus schrijft over mensen die geestelijk zijn en mensen die vleselijk zijn. Bij deze laatste groep ontstaat hierdoor afgunst, ruzie en tweedracht.
Ik geloof dat wij als christen moeten zorgen dat we geestelijke mensen worden en dat we gaven hebben gekregen waarmee we elkaar mogen dienen | Ik merk bij mij zelf dat wanneer ik zoals in mijn situatie mijn focus op mijn problemen zet ik steeds meer naar het vlees luister. Maar..... elke dag de Heer zoeken en aanbidden en danken scheelt behoorlijk in het leven naar de Geest of naar het vlees. Kijk ik naar de golven of richt ik mijn blik naar de Heer. De laatste is verre weg de beste keus maar niet altijd het geen ik kies.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 15 oktober 2013, 13:20
Onderwerp: Daten
|
|
|
Leuk voor je Klus. Ik doe het ook rustig aan. Blijft toch een raar iets, liefde!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 15 oktober 2013, 13:15
Onderwerp: Vrouwen het initiatief nemen?
|
|
|
Mijn reactie komt misschien wel voort uit beschadiging. Verder niet te zwaar aan tillen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 14 oktober 2013, 21:57
Onderwerp: Geneest Jezus nu net zo als 2000 jaar geleden toen Hij op ..
|
|
|
Ik krijg helaas het getuigenis niet te zien maar is inderdaad lastig als er genezing komt. Zelf heb ik ook een gezondheidsvraagje voor de Heer maar God heeft het nog niet de tijd gevonden. Toch mogen wij in dit alles elkaar steunen en liefhebben.
|
|
Naar boven |
|
|