ChristianMatch

Forum

Berichten van FAITH187
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van FAITH187
Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: maandag 19 augustus 2013, 11:00
BerichtOnderwerp: Daten

[quote=WILLEMIJN232]

Toen ik 2 jaar geleden aan een opleiding begon, is bij iedereen het niveau getest. Daar kwam bij mij toen dit uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 augustus 2013, 20:40

ROLF230 schreef:
Hoi hoi,

Ja, ik heb een tijdje terug ook mijn reden van het zoeken aangepast naar: eerst eens mailen, we zien later wel verder", of zoiets. En tuurlijk, je gaat niet trouwen na de eerste afspraak. Als het klikt kun je vaker afspreken, zo kan een vriendschap beginnen en vandaar kan er meer gebeuren.
Van dat onderzoek, minder dan 5%, dat ligt eraan hoe actief je zelf bent denk ik. Ik vraag me af hoe dat onderzoek is uitgevoerd. Als je veel zaait, is uiteindelijk een oogst te verwachten. 4 vriendinnen van mijn zusje zijn via internetdaten aan de man gekomen.
Wel las ik iets interessants ergens, nl. dat het gros van de mensen die uiteindelijk iemand vind, dat die persoon dan meestal aan de volgende kenmerken voldoet, zijnde:

a) het is iemand die niet te ver weg woont
b) het is iemand met ongeveer dezelfde niveau opleiding en
c) het is iemand van ongeveer dezelfde leeftijd

Dus hierop zou je je zoektocht kunnen aanpassen. Dat doe ik zelf wel nu.

Persoonlijk vind ik dat niveau opleiding niet zo veel zegt. Ik heb bijvoorbeeld mbo gedaan, maar mijn niveau is HBO plus/Universitair. Ik had alleen de mogelijkheden niet om te studeren. Dat papiertje zegt weinig over iemands intelligentie, het is alleen een (zwakke) indicatie.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 augustus 2013, 16:30

SHANITA130 schreef:
Hai Rolf,

Ja, mijn laatste date is ook alweer vier maanden geleden.

Ja, was gezellig.

Alleen ja, idd jammer, gewoon een keer, degene was benieuwd naar mij. Zei die ook van te voren.

Ja, hadden heerlijk gewandeld, ruim vier uren achtermekaar.

Ja, ik vond dat zo heerlijk, had dat wel elke week oid willen doen met degene.

Maar ja, degene niet. Was duidelijk erin, wou gewoon één keertje afspreken wou me een keer in het echt ontmoeten.

Nou goed, zijn nieuwsgierigheid was bevredigd denk ik.

Iig, ik heb er wel veel van geleerd, van de gesprekken, het was sowieso heel bijzonder de gesprekken.
En, ja eigenlijk, eerlijk gezegd was ik ook wel benieuwd naar degene.

Heb er een goede herinnering aan gehad, het gaf me ook wel een boost, juist omdat het zo leuk was. Maw: het had me erg goed gedaan, deze middag, op meerdere fronten!

En ja, ik had 'het' wel elke week gewild, maar ja ik respecteer degene wel; en zou die het nog een keer vragen, ja, weer, heerlijk en gezellig, zou het zo weer doen ;)

Maar ja, ik was en ben ook niet op een relatie uit, wel op vrienden.

En ja, komt er een keer een relatie, uit de vriendschap, dat weet je nooit van te voren.

Maar ja, ik vind het zelf een beetje te gek voor woorden; daten met een totaal onbekende met als doel eens serieuze relatie.

Dan moet je mi eerst vrienden zijn, als basis, maar ja zo denk ik nú.

Ik kan het alleen maar roerend met je eens zijn-ik ga van een vriendschap uit, en van daaruit kan je verder zien. Te hard van stapel lopen is zelden goed-heb ik geleerd uit ervaring Lachende smiley. Ik denk dat je gewoon geen verwachtingen moet hebben-niet bij mailcontact, niet als het contact langer doorloopt en ook niet als je elkaar gaat zien. De kans is feitelijk gezien erg klein dat je via het internet uiteindelijk iemand tegen komt met wie het zo klikt dat er een relatie uit voortvloeit. Daar is onderzoek naar gedaan en ik geloof dat de kans nog onder de 5% ligt. Dus gewoon je ding doen en je leven er niet vanaf laten hangen, bijwijze van spreken Knipoog smiley.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 augustus 2013, 19:24
BerichtOnderwerp: Meerdere scheidingen in een mensenleven

MARTIJN277 schreef:
Heel moeilijk onderwerp, wel moedige reacties.

Wat me in de hele discussie opvalt is dat er blijkbaar vaak (ook vanuit de kerkgemeenschap) veroordelend wordt gesproken over vrouwen (soms misschien ook mannen) die willen scheiden vanwege overspel van hun partner of vanwege mishandeling en nog meer verschrikkelijke gebeurtenissen. Maar hoe wordt er eigenlijk gedacht (ook door diezelfde kerkgemeenschap) over degene die binnen het huwelijk de echtbreker of mishandelaar is ? Nemen kerken en gemeenteleden ook dan, als het huwelijk nog in stand is, hun verantwoordelijkheid en spreken hem op zijn verkeerde gedrag aan (als het al bekend is wat er aan de hand is) ?
Of wacht men liever totdat de vernederde het initiatief heeft genomen tot echtscheiding en valt dan over elkaar heen om haar te veroordelen ?

Misschien is het nuttige uit deze discussie wel dat de vrouw die vanwege overspel of mishandeling wil scheiden niet degene is die de echtbreuk pleegt. Dat is de partner geweest die door overspel en liefdeloosheid reeds echtbreuk heeft gepleegd. Dat echtbreuk niet hetzelfde is als echtscheiding, is voor mij wel een eye-opener. Er is sprake van echtbreuk als er geen liefde voor de ander meer is. De Bijbel geeft de echtgenoten ook als opdracht om elkaar lief te hebben (broos vaatwerk).

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Ja, ik denk dat je ook na 2 echtscheidingen mag hertrouwen en de zegen van de Heere hierover mag vragen. Op voorwaarde (denk ik?) dat de echtscheiding een gevolg is van echtbreuk (mishandeling is dat ook) door de partner en hij/zij geen berouw toont en beterschap belooft.

Jouw reactie bemoedigt mij-en vele anderen met mij denk ik!
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zondag 11 augustus 2013, 20:26
BerichtOnderwerp: Heiliging

Ik heb een heel goed boek over heiliging, van W.J. Ouweneel.

Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op zaterdag 17 augustus 2013, 17:43
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zondag 11 augustus 2013, 20:17

DAANTJE839 schreef:
Dat je dit onder de aandacht van CM leden brengt vind ik moedig.
Ik zelf ben al 2 ik gescheiden en dat is niet iets waar ik trots op ben.
Het is ook niet een beslissing die je zomaar neemt om te gaan scheiden, daar gaat veel, heel veel aan vooraf.
Wel is voor mij mijn geloof in God, mijn houvast geweest in de verschrikkelijke moeilijke tijden.
Het jammere van mensen is dat ze al direct hun oordeel klaar hebben, zonder te weten wat er zich allemaal heeft afgespeeld.

Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Mensen hebben gelijk een oordeel klaar, zonder dat ze weten wat er tussen jouw 4 muren heeft afgespeeld. Je bent al genoeg gestraft zonder ook nog de veroordelende wijsvinger van mede-gelovigen...! Ik wens je ontzettend veel sterkte toe en je mag me altijd mailen, als je je ei kwijt zou willen.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 16:09

JOL252 schreef:
Toch mooie discussies op het moment waar je nog es over nadenkt en langer op kauwt.
Zo bedacht ik me gisteravond dat de wereld niet zoveel heeft aan woorden, aan preken. Ze heeft meer aan datgene wat Jezus juist ook zo krachtig maakte, door te doen wat Hij zegt. Hij deed wat Zijn Vader deed.

Een mooi voorbeeld vind ik hoe Hij de voeten van zijn discipelen wast, ze kwamen binnen met hun vieze voeten waarmee ze hadden gelopen op straten die er wat anders uitzagen dan onze keurige stoepjes afgescheiden van de straat die er ook al keurig uitziet. Hij knielde neer en waste de voeten van Zijn leerlingen met de woorden dat Hij hen voordeed wat ze ook bij elkaar moeten doen.

Eigenlijk vind ik dit een mooi symbolisch beeld van heiliging, hoe Hij zich opstelt en het werk doet van een bediende. Hij kijkt uiteindelijk niet naar de smerigheid aan die voeten maar komt met water en maakt het schoon. Als we dit naar elkaar toe doen hoe ziet dat eruit in de praktijk? Niets anders dan wat de wereld zou moeten zien: liefde waarmee je jezelf heiligt. (Want je richt je op zuiverheid en als je bezig bent met lief te hebben komt vanzelf de troep er wel uit als je stuit op barrières om lief te hebben.) En je heiligt elkaar door elkaar te dienen... met, in en uit liefde.
http://youtu.be/LWFBzXt81OE

Jol, heeft nog een boel te leren.

Een prachtig voorbeeld over de wassing van voeten! Sommige gemeentes, waaronder de bruidsgemeentes in Nederland (zijn er maar 2), brengen dit ook daadwerkelijk in de praktijk. Een prachtig beeld van een dienende houding idd.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 18:39

WILLEMIJN232 schreef:
Een koppel die ik ken, leven zo dicht en met God, ik heb nog nooit zulke mensen in mijn leven gekend. Zij hebben alleen maar zegening op zegening. Zij leven echt compleet gehoorzaam naar Gods Woord, in alles.

Dit schreef je Faith, ik lees daaruit dat als je dus dicht bij God leeft zegening op zegening mag ervaren.....Dus als je dat niet ervaart leef je niet dicht bij God?

Iedere christen heeft op zijn/haar manier zijn eigen heilige momenten denk ik......het is niet aan de mens(dus ons om daar allerlei voorwaarden aan te koppelen). De verschillen zijn daarin ook veel te groot. De één ervaart de heiligheid en het dicht bij God leven bij proclamerend bidden, de ander weer in de stilte van de kerk.......en proberen alletwee goed christenen te zijn alleen de belevingswereld is totaal anders.....
Ik probeer mij niet te spiegelen aan anderen die het aan de buitenkant zo goed doen, kijk in je eigen binnenkamer. dat is pas belangrijk en vaak heb je daar je handen ook wel vol aan.....en God ziet wel wat je zelf zo graag overslaat........

Ik denk dat wat ik bedoel hier niet begrepen wordt. Ik veroordeel niemands visie of beleving. Inderdaad moet je ook in je eigen binnenkamer kijken, maar daar heb ik het in dit topic niet over. Dat staat voor mij sowieso buiten kijf.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 22:14

CORTAZAR588 schreef:
Zonder zonde leven is niet wat de onderwerpstarter bedoelt mi.
Dat is niet mogelijk.
Punt.

Geen discussie onderwerp.
Wat ze wel bedoelt is .....leven met de wetenschap dat we als mensen alles wat we doen afwegen en zien in het Licht van Jezus' offer.
En dat dat verschillende visies op zijn is bekend.
De een neemt de woorden van Jezus letterlijk en de ander niet.

Maar helaas zal ok dit onderwerp verzanden in hetzij veroordelen van wetticisme althans heiliging zien als zondeloos zijn of een verdediging van een vrijzinnige levensvisie met jezus als alles vergevende,vooral ook zwakke leider, die niet goed wist wat Hij zei toen Hij op aarde was.

Indien God van ons zondeloosheid had gevraagd dan had Zijn zoon wel in de hemel kunnen blijven n'est pas?
De bijbel zegt: sin santidad nadie vera al Señor.................zonder heiligheid zal niemand God zien.
De verwijfden, de dronkaards, de moordenaars ,de leugenachtigen,de overspeligen,de afgodendienaars zullen het Koninkrijk der Hemelen niet beerven.

Is niet overdrachtelijk bedoeld.

Inderdaad bedoel ik niet dat je zonder zonde leeft of moet leven, dat kan inderdaad niet...
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: woensdag 7 augustus 2013, 14:19

WILLEMIJN232 schreef:
Begrijp ik het nu goed dat je zegt dat als je dicht bij God leeft en niet van de wereldse geneugten geniet je minder kans op verslavingen, ziektes en dergelijke hebt? Of dat je eerder wordt genezen?
Ik denk zelf dat we ons niet beter dan andere mensen moeten gaan voelen en denken dat we 'heilig"zijn......
Misschien kun je wat voorbeelden noemen over jouw ervaringen?

Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat hoe dichter wij bij God leven, hoe meer wij God in ons leven toelaten, hoe heiliger wij automatisch worden. En daarmee bedoel ik niet dat wij beter zijn dan anderen (integendeel zelfs!!), maar ik bedoel dat doordat God dan zo'n grote rol in ons leven heeft wij automatisch niet meer naar de dingen in de wereld verlangen. Ik heb dit zelf een keer mogen ervaren, dat ik compleet vervuld werd door de Heilige Geest. Een koppel die ik ken, leven zo dicht en met God, ik heb nog nooit zulke mensen in mijn leven gekend. Zij hebben alleen maar zegening op zegening. Zij leven echt compleet gehoorzaam naar Gods Woord, in alles. Echt geweldig, ik zou willen dat ik zo ver was. En natuurlijk kunnen ook zij ziek worden-daar heb ik het in dit topic niet over. Ziekte staat los van het heiligingsproces. Ik denk wel hoe dichter je bij God staat, hoe meer acceptatie je over een ziekte kunt hebben-hoe meer rust je hierin ervaart. Dit heb ik zelf ook meegemaakt.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 21:53

WILLEMIJN232 schreef:
Ik vind de term hemelburgers wel erg zwaar klinken als ik het mag zeggen.....Ik weet ook niet zo goed wat ik me daar bij voor moet stellen eerlijk gezegd..... Als je schrijft dat we ons vrij moeten maken van wereldse geneugten zou je als ik je goed begrijp ook geen overgewicht(is toch al een veel besproken onderwerp op Cm) mogen hebben.Overal waar te voor staat is voor niemand goed niet alleen niet goed bij christenen.....En losmaken van de wereld? Ik leef midden in de wereld.......

Ik denk dat als wij de Heilige Geest meer en meer ruimte geven in ons leven, Hij ons vrijmaakt van bv. verslavingen. Wij hebben Hem daarvoor ook nodig, dat kunnen wij helemaal niet zelf. En overgewicht... er zijn mensen die door ziekte overgewicht hebben-daar kan je niets aan doen. God weet waarom je dat hebt. Hoe dichter we bij God gaan en willen leven, hoe heiliger Hij ons kan maken denk ik. Hoe meer we verlangen op Hem te lijken, hoe minder de wereld 'grip' op ons heeft. Ik heb hier ook voorbeelden van gezien in mijn omgeving-prachtig!
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 14:40

JOL252 schreef:
Volgens mij een must.
Knipoog smiley

Absoluut wil God dat wij van het leven genieten, helemaal waar. Ik denk wel dat heiliging veel verder gaat dan wij denken. Ik denk dat het ook te maken heeft met onder alle omstandigheden (lees: dus ook de slechte omstandigheden) op Hem zien en Hem vertrouwen. Hij heeft ons vrijgekocht, maar wil ons ook vrijmaken van 'wereldse geneugden' die ons kunnen binden. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan roken, koopzucht, overmatig alcoholgebruik ed. Hij wil ons denk ik ook losmaken van de wereld, ons apart zetten van de wereld omdat wij niet meer wereldburgers zijn, maar hemelburgers. Tegelijkertijd moeten wij natuurlijk wel altijd laagdrempelig blijven voor de ongelovigen, zodat zij tot geloof kunnen komen door onze houding. Bepaald niet makkelijk allemaal in de praktijk...
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 22:35

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over heiliging. Toch een belangrijk Bijbels gegeven, dat wij ons en elkaar (ook in de gemeentes) moeten heiligen. Wat houdt heiliging in, en wat houdt het juist NIET in? Wat schrijft de Bijbel daar over? Is het loskomen van de 'wereldse geneugden' een onderdeel van het heiligingsproces?
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 20:52

JOL252 schreef:
Ja!

En als zelfs dat niets uitwerkt? Gebed en therapie geven geen garantie.

Daarom is het ook zo moeilijk..
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 20:26

LEANNE226 schreef:
Dat kan alles zijn,van ziekte tot onmacht,van kinderloosheid tot luiheid kunnen dan redenen zijn om een huwelijk niet meer als huwelijk te zien,dat lijkt me veel te ruim.

Ik denk dat je kunt stellen dat een huwelijk over is als er geen sprake meer is van liefde voor elkaar,wat daarvan de oorzaak ook mag zijn.Uit liefde kun je veel van elkaar verdragen,is die liefde weg dan is er alleen maar ergernis en strijd.

Zelfs als er sprake is van geen liefde (tenzij door mishandeling/misbruik/veelvuldig overspel), is dat geen reden tot echtscheiding voor God. Menselijk gezien is dat heel moeilijk te be- en omvatten, maar God staat daarin echt recht tegenover onze meningen. Ik heb hier laatst toevallig nog wat over gelezen. Het niet meer liefde voelen voor je partner is geen reden tot scheiding. Dan moeten mensen er alles aan doen om dit weer terug te krijgen-dmv therapie, gebed ed.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 18:25

JOL252 schreef:
Lastig lastig lastig... soms heb je gewoon te maken met de gebrokenheid van de schepping. Overkomen je dingen die je van te voren niet had kunnen denken en moet je loslaten.. uit zelfbescherming en voor het welzijn van je kids. Wat al genoemd is: mishandeling bijvoorbeeld, de partner laat alle verantwoordelijkheid aan jou over, of sprake van psychiatrie.. alles wat het huwelijk niet meer tot huwelijk maakt ...

Ik denk dat er ook een verschil is tussen een vrouw die 3x gescheiden is en een man die 3x gescheiden is. Statistisch gezien is het bij de vrouw heel vaak zo dat er sprake was van mishandeling in meerdere facetten (zie mijn voorbeeld aan het begin van deze forum). De kans dat een man mishandeld wordt tijdens zijn huwelijk is niet ondenkbaar, maar wel een stuk geringer. De scheidingsredenen zijn belangrijk om naar te kijken, niet naar het aantal scheidingen denk ik. Soms heb je ook echt domme pech. Het heeft vaak ook met je eigen zelfbeeld te maken, je jeugd ed. Dit zijn dingen die tekenend zijn voor de rest van je leven. Ik zou iemand wel het voordeel van de twijfel geven. Wie ben ik om een oordeel te vellen? Eerst iemand leren kennen, dan wordt vanzelf duidelijk hoe die persoon is en of de scheiding wel dan niet legitiem waren.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 20:39

SHANITA130 schreef:
Ja, dat staat er allemaal.

Maar ja als iemand door manipulatie van kerken/of familie getrouwd is om verkeerde redenen, ja, dan zit je dus wel je hele leven in een ongelukkig huwelijk.

En er zijn veel teksten waaruit blijkt dat God niet ons ongeluk op het oog heeft, juist ons geluk.

EEn paar teksten eruit plukken die iedereen kent, ja dat kan ik ook.

Maar juist kijken naar Gods liefde, als iemand een fout heeft gemaakt door te trouwen omdat kerk en familie zaten te manipuleren/pushen, en er enkele jaren later achter komt van, ja dit kan niet, ik hou niet van degene als man, of als vrouw, ben om verkeerde redenen getrouwd, ja, dan ga je niet bij zo iemand blijven, want dan maak je en jezelf en zo iemand ongelukkig. En: "Tot Vrede heb Ik u geroepen!"

Duszzz...zo zit dat.... Knipoog smiley

Ps: En ja, natuurlijk heb je verdriet als je gaat scheiden, je had ook goede tijden, ondanks dat je om verkeerde redenen was getrouwd. Je bent je namelijk wel gaan hechten aan iemand.

Maar ja, toch is moet je mi zelfs scheiden dan, want bij elkaar blijven zou liegen zijn naar God toe, en dat is veel erger dan bij mekaar blijven als het echt helemaal niet goed voelt, en spanningen en ruzie gewoon omdat je door manipulatie of pushen bent getrouwd.

Ik ben het helemaal met je eens dat christenen nogal snel de neiging hebben bepaalde Bijbelteksten aan te halen, en de rest van de Bijbel (vaak OT) maar te vergeten. Als er dan al 'geoordeeld' moet worden, door onze mede-gelovigen, moeten ze dat doen op grond van ALLE teksten, en niet een paar. Eerst zelf onderzoeken, dan praten... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zondag 28 juli 2013, 13:30

KLUS667 schreef:
Stel dat iemand zo ongelukkig is en zich misschien ook gaat ergeren aan de ander, waardoor er lichamelijke spanningen optreden.
Ik denk dat als je daarna alles geprobeert hebt om je huwelijk te redden, maar het lukt gewoon niet en de spanningen gaan ook niet weg, dat de weg naar een scheiding onoverkomelijk is.
Het is wel belangrijk dat je dit meeneemt in je gebeden en ook pastorale zorg inschakeld. Ik hoor steeds vaker dat een kerkenraad / predikant ineens geconfronteerd wordt met een scheiding. Als ze in het hele proces betrokken waren, dan lopen ze mee en is m.i. de meelevendheid / inlevendheid veel groter. Tenminste....dat heb ik wel ervaren.

Dan heb jij heel veel geluk gehad met jouw gemeente toendertijd. Ik heb mijn toenmalige gemeente ook ingeschakeld (vanaf het begin van de problemen), maar zij zeiden doodleuk dat ik moest blijven terwijl mijn ex me met een mes bedreigd heeft. En dan vertel ik nog maar een tipje van de sluier. Ik durfde niet meer te slapen in mijn eigen huis! Maar nee, ik moest maar blijven...ondanks dat mijn ex niet in therapie wilde. Wie A zegt, moet ook dan B zeggen-onder dat motto..
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:51

JANS221 schreef:
Ik heb er geen moeite mee dat men mij hier voor vrijzinnig uitmaakt, waar ik wel grote moeite mee heb is de omschrijving die vervolgens daaraan wordt gegeven: mensen die er maar op los leven, doen wat ze willen, alles mag. Dus als hiermee bedoeld wordt dat ik er op los leef, doe wat ik wil en dat van mij alles mag, zou ik toch wel graag zien dat deze woorden teruggenomen worden. Maar uiteraard zal dit wel de bedoeling niet zijn geweest.
En om gelijk nog maar even een misverstand uit de weg te ruimen: ik heb nergens gezegd dat rechtzinnigen liefdeloos zijn. Een kwestie van goed lezen, denk ik.

Ik kan me voorstellen dat dit pijn doet. Dat vond ik ook nogal kort door de bocht. Ga er maar vanuit dat de schrijver je hiermee niet wilde kwetsen..
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:39

CORTAZAR588 schreef:
ja zo is het.
het is echt niet gemakkelijk om een huwelijk in stand te houden.
helemaal niet in deze dolgedraaide wereld.

dan moet je soms een eenzame weg bewandelen.
en eenzaam is het !
maar soms komt uit die eenzaamheid juist een relatie met God die we in ons drukke bestaan nooit zouden zoeken uit eigener beweging.

Alles houdt ons van Hem af .....en alles lijkt belangrijker dan Hij.
althans .........we hebben altijd een reden om niet die weg te willen bewandelen.

en wat je al zegt.......trouw is in alles belangrijk.
ook in het volgen van God.

Helemaal waar! Ik laat God nu mijn leven leiden, en ga niet meer uit eigen initiatief dingen doen/wegen bewandelen. Alles in samenspraak met de Heer-daar heb ik wel eens fouten in gemaakt, helaas...
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 13:11

CORTAZAR588 schreef:
ad Faith :

Mira ........ik heb niets van dat alles gezegd.
noch dat je je kapot moet laten terroriseren of wat dan ook.

Dat is ook niet waar het om gaat ten diepste.
Wat doe je als je kalf in de put valt ?
wat deed David in de woestijn toen Hij honger had ?
Hij at de toonbroden .....die eigenlijk niet voor hem waren.

We komen allemaal in ons leven voor keuzes die we niet kunnen overzien.
En daar veroordeelt God ons idd niet voor als we er vergiffenis voor vragen.
En Hij alleen weet of het echt is.

Maar nu de dagelijkse praktijk....zonder de extreme situaties.
Geen eindeloos geweld geschreeuw en gezuip in een huwelijk maar het voortkabbelend niet bevredigend huwelijk?

Dat is denk is meer usance dan wij denken.

" Ik ben niet gelukkig " " we groeien uit elkaar " etc etc etc

is er dan een reden om op te stappen ?
ja zeggen de mensen .........nee zegt God

Euthanasie .....
Uitzichtloos lijden ....wanneer wel ?
wie bepaalt dat ?
Ik ?? Jij ??
En wanneer is het dan de juiste tijd?

Zo maar een paar vragen, die denk ik precies dat raken waar het om gaat:
Hoe is je persoonlijke relatie met God en ben je bereid hem te volgen?
Ook al is het minder leuk ?

Jezus zei nooit dat Hij kwam om vrede te brengen maar het zwaard.
ook families en interpersoonlijke relaties.
als je Hem in je hart hebt, veroordeel je niet, maar praat je de dingen niet goed.

dat is de tegenhanger van veroordelen.
maar alles wordt gezien als oordelen.

das ook een veeg teken......een symptoom van een Nieuwe Orde die een
evangelie predikt die zijn aanhangers , zijn adepten , tot gevoels christenen maakt ipv overtuigings christenen.

Met gevoel alleen kun je niet in het verkeer deel nemen je moet ook rationeel blijven en feiten afwegen.
En die Instructie hebben wij.......voor dit leven.
het woord van Yahweh is niet veranderd.
Wij veranderen. God niet.
Wij maken domme keuzes en stomme fouten .......God niet

Ik ben het helemaal met je eens dat je niet moet gaan scheiden omdat je niet gelukkig bent, niets meer voelt etc. In extreme gevallen, zoals mishandeling/misbruik, is het een ander geval. En daar praat ik over. Ten alle tijde staat Gods wil bovenaan, dat is zeer zeker waar. Onze maatstaven zijn anders dan die van Hem, en wij moeten proberen naar Zijn maatstaven te leven, omdat dit gewoonweg het beste voor ons is. Ik geloof ook absoluut dat hieruit zegeningen voortvloeien (uit gehoorzaamheid naar de Heer).
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 11:31

JANS221 schreef:
Om terug te gaan naar het onderwerp: Lees eens echt met welke vragen mensen hier worstelen op deze topic, vraag je eens af waarom deze vragen gesteld worden. Ga eens naast deze mensen staan die soms, zoals ze zelf zeggen, getekend zijn door hun omgeving, hun familie of hun kerkelijke gemeente. Haal dan niet zomaar teksten uit de bijbel en/of kom niet direct aan met de wil van God of de hel.
Mensen die in de knel zitten, mishandeld worden en kapotgemaakt worden in hun huwelijk hebben pastorale zorg nodig vanuit hun kerkelijke gemeente, als dat er niet is schiet de kerk tekort. Als er dan ook nog door mede-gelovigen met teksten, die men niet begrepen heeft, gegooid wordt, breng je die vrouwen wel in een heel lastige positie. Ze zijn vernederd en mishandeld door nota bene hun eigen man, verstoten door de kerk en veroordeeld door mede-gelovigen. De gerechtigheid is hier ver te zoeken.
Jezus, kwam juist voor deze mensen op, was barmhartig en vol van medeleven. Hij zag de mens aan. Mensen gaan voor regels. Ga eerst met mensen het gesprek aan en luister vooral. Luister eens goed naar wat er gezegd wordt. Grote woorden spreken kan dan altijd nog.

Wat kan jij lief en bemoedigend schrijven!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 juli 2013, 11:26

CORTAZAR588 schreef:
me dunkt.
maar ik heb geen oordeel geveld over wie dan ook....
en idd het wordt vol in de Hel.

helaas........

toch jammer dat iedereen die een andere mening is toegedaan of wordt veroordeeld als liefdeloos en hard of een ander predikaat krijgt opgeplakt.

Ook deze discussie zal verzanden in persoonlijk resentiment.

Slechts de niet controversiele, grijze , niets zeggende discussies cq uitwisselen van ach en wee en goed gevoel boodschappen bevattende relazen zullen dit forum blijven vullen.

Scheiding is zeker een zonde in Gods ogen. Maar als je vergeving hebt gevraagd over je zonde, krijg je die ook van God. Ik heb echter wel een vraag aan jou, aangezien je zelf ook nb gescheiden bent. Wat vindt jij dan dat een vrouw moet doen, als ze door haar man op wat voor manier dan ook mishandeld wordt en die man niet wil veranderen? Moet ze zich dan volgens jou kapot laten terroriseren? Is de handeling van de man dan Bijbels? De Bijbel zegt ook dat de man zijn vrouw als een broos vaatwerk moet behandelen en lief moet hebben. Wat is volgens jou hier dan de optie-als scheiding niet is toegestaan?
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 20:54

JOL252 schreef:
Dan is het goed om tegen jezelf te herhalen wat je tegen anderen zou zeggen ;) en waarom jij een uitzondering op die anderen zou zijn wb liefde, barmhartigheid en genade.

Daar heb je een HEEL goed punt Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 20:13

FAITH187 schreef:
Je hebt helemaal gelijk Jans. Ik vind het zelf best wel moeilijk om hier zo in te staan. Niet naar anderen toe, maar voor mezelf ben ik best 'streng' om het maar zo te zeggen. Ik kom uit een vrij wettische gemeente, wat mij toch wel behoorlijk getekend heeft (in het negatieve vrees ik).

Wat ik trouwens geleerd heb in mijn oude gemeente, is dat God altijd Hetzelfde blijft en daardoor ook Zijn Woord. De mens heeft snel de neiging iets 'om te buigen' zodat hij/zij gerechtvaardigd wordt. Herken je dit?
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 19:51

JANS221 schreef:
Faith, we kunnen niet zomaar teksten uit de bijbel halen en die nu van toepassing laten zijn. Zoals ik al schreef heeft de bijbel nu eenmaal geen zaakregister waarin je snel kunt opzoeken waar je een kant-en-klaar antwoord op je ethische vragen kunt vinden. Neem de moeite om te ontdekken waarom iets geschreven is, wat de bedoeling was en vertaal dat naar deze tijd. Letterlijk overnemen gaat niet, de maatschappelijke verhoudingen waren anders. Met onze westerse ogen kijken naar teksten van toen volstaat niet. We mogen een nieuwe betekenis geven aan de oude teksten met respect voor de traditie. Jezus, was sociaal en betrokken en kwam op voor de zwakkeren en het uitschot van de samenleving. Hij kwam op voor hen die onrecht aangedaan werd. Hij preekte gerechtigheid en barmhartigheid. Gerechtigheid om mensen tot hun recht te laten komen, vrouwen die in de knel zitten, die mishandeld worden, ook in een huwelijk. Hij was ook barmhartig en wou mensen in nood helpen. Dat is ook wat van ons gevraagd wordt: de ander tot zijn recht laten komen en mensen in nood helpen. We kunnen geïnspireerd worden door de bedoeling van die oude teksten en zo ons christen-zijn gestalte geven. Nieuwe wetenschappelijk inzichten en tekststudies kunnen je tot nieuwe interpretaties brengen. Teksten kunnen inspirerend zijn voor je geloof en leven, om van daaruit naar de medemens te kijken en niet veroordelend zijn. En zo kunnen christenen tot verschillende interpretaties van teksten komen. Je hoeft je niet uit angst vast te klampen aan inzichten uit het verleden, het verhaal gaat verder, het verhaal leeft…..
God vraagt niet van ons om je huwelijk te laten voortduren als je mishandeld en vernederd wordt, dan wordt je geen recht gedaan, je komt niet tot je recht, zo is een huwelijk niet bedoeld. Laten wij vooral bewogen en barmhartig zijn, opkomen voor gerechtigheid en in liefde om hen heen staan die dat nodig hebben.

Je hebt helemaal gelijk Jans. Ik vind het zelf best wel moeilijk om hier zo in te staan. Niet naar anderen toe, maar voor mezelf ben ik best 'streng' om het maar zo te zeggen. Ik kom uit een vrij wettische gemeente, wat mij toch wel behoorlijk getekend heeft (in het negatieve vrees ik).
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 juli 2013, 14:22

MANNA420 schreef:
Het is ook niet zo dat de Bijbel zegt dat je nooit mag scheiden.

Zie Matteus 19:9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.

Hoererij is dus een legitieme reden om te scheiden. Maar het is natuurlijk beter als een koppel weer tot elkaar komt.

In 1 Korinthe 7:8 heeft Paulus het over de ongehuwden en weduwen. De ongehuwden waren waarschijnlijk vrouwen die getrouwd geweest waren:

8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Wanneer iemand getrouwd is en tot bekering komt en de ongelovige partner niet en die ongelovige partner wil scheiden dan mag dit ook:

15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen.

Waaruit maak jij op dat in 1 Korinthe 7 en 8 Paulus refereert naar de ongehuwden die waarschijnlijk eerder getrouwd geweest waren? En deze redenen tot echtscheiding zijn mij weliswaar bekend, maar staat er ook iets in de Bijbel waaruit blijkt dat de vrouw de man ook mag verlaten bij mishandeling (fysiek, psychisch, sexueel-alle vormen zijn mogelijk). Ik heb hier zelf wel naar gezocht maar niets gevonden. Houdt dit dan in dat dit voor God geen reden tot scheiding is? Ik kan mij daar heel moeilijk iets bij voorstellen eerlijk gezegd.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 22:27

JANS221 schreef:
In Exodus 20:14 lezen we: Gij zult niet echtbreken. In Deuteronomium 5:18 staat: Gij zult geen overspel doen. Het in de grondtekst gebruikte woord is op beide plaatsen identiek, het betreft hier het Hebreeuwse werkwoord na’aph, wat je kunt vertalen met overspel.
Maarten Luther vertaalde het zevende gebod met: ‘Du sollst nicht ehebrechen’. De eerste Nederlandse Bijbelvertalingen in de Reformatietijd, zoals de Liesveldtbijbel, zijn overzettingen van Luthers Duitse vertaling. Zo werd het: Gij zult niet echtbreken.
In de Deux -Aes Bijbel die in 1562 verscheen is het woord echtbreken weer gecorrigeerd en staat er weer: Gij zult geen overspel doen. Alleen in de weergave van de Tien Geboden in Exodus is het: Gij zult niet echtbreken, blijven staan, omdat dit al zo ingeburgerd was.
In de Statenvertaling is het ook overal vertaald met: Gij zult geen overspel doen, behalve in Exodus 20:14. In de nieuwe Bijbelvertaling is het woord na`aph overal vertaald met: Gij zult geen overspel doen.

In de tijd van de Bijbel konden mannen wel makkelijk hun vrouw verstoten, zo`n vrouw kon eigenlijk alleen maar door prostitutie in haar levensonderhoud voorzien. Een prostituee tast de zuiverheid van de liefde aan, ze vernedert zichzelf. Jezus neemt het op voor die vrouwen, hij wil ze beschermen. Daarom de oproep aan mannen om hun macht niet te misbruiken en om hun vrouwen niet te verstoten.

Het zevende gebod is geen verbod op echtscheiding, dus op het beëindigen van de eigen huwelijksrelatie. De bijbel kent zo’n verbod niet. Wel wordt dat vandaag nog steeds door velen zo gezien. Veel huwelijken hebben zo onnodig lang geduurd en meer verdriet dan vreugde gebracht. Wel gehuwd, maar in feite niet meer getrouwd, niet meer vertrouwd met elkaar, de echt, de trouw gebroken.
En ook na een scheiding is het mogelijk en niet door God verboden om een nieuwe relatie te beginnen. God heeft ons niet gemaakt om alleen te zijn, Hij zag dat dat niet goed was! En ja, dan mogen (let wel: het hoeft niet) wij nu ook wat anders denken over andere samenlevingsvormen, dan alleen het huwelijk.

Wat ik mij wel afvraag, als Manno dus citeert dat de vrouw gebonden is aan de man tot hij sterft (bij het zelf verlaten van de man). Hoe moet ik dit in de context zien van vrouwen die op wat voor wijze mishandeld zijn door hun man? Moeten zij dan een soort van 'wachten' totdat de man sterft, zodat zij weer een relatie mogen krijgen? Dat lijkt mij ook nogal scheef. De vrouw moet dan boeten voor de scheiding, terwijl de man die veroorzaakt heeft door haar zo te behandelen. De man mag dan blijkbaar doen wat hij 'wil', terwijl de vrouw dan dus eigenlijk moet boeten voor wat hij veroorzaakt heeft. Ik vraag me af hoe God hier dan tegen aan kijkt. Ik lees in de Bijbel ook niets over zulke kwesties, dat maakt het er niet makkelijker op.
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:22

LEANNE226 schreef:
Mijn eerste gedachte is dat ze in een nieuwe relatie wellicht veel meer tijd moet nemen de andere te leren kennen.Misschien past een andere vorm van relatie beter bij haar?

Dat zou ik ook zeggen. Maar dan kom je weer op een thema dat latten of samenwonen bijbels gezien niet mag...
Naar boven

Auteur Bericht
FAITH187 (50)

BerichtGeplaatst: donderdag 25 juli 2013, 19:19

MANNA420 schreef:
Ik denk dat de Bijbel duidelijk is dat een scheiding tegen de wil van God ingaat. Ook staat er dat een vrouw net zolang aan haar man is gebonden tot deze sterft. Dat is voor ons mensen en voor onze tijd misschien een achterhaalde gedachte, maar het is wel wat God zegt en daarom vind ik dat we er gehoorzaam aan moeten zijn.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar er staat ook in de Bijbel dat een man zijn vrouw als een broos vaatwerk moet behandelen. Wat moet je dan als vrouw doen als deze man niet wil veranderen, niet in therapie wil en ronduit gevaarlijk is? Moet je dan als vrouw je kapot laten maken? Ik kan mij niet voorstellen dat God dat wil...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van FAITH187
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3