ChristianMatch

Forum

Berichten van JOL252
Ga naar pagina Vorige 1 ... 89 90 91 92 93 94 95 ... 136 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van JOL252
Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 november 2012, 19:23
BerichtOnderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?

PIETER649 schreef:
handig he... een schaar...

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Naald en draad erbij... haakwerkje.. lampje op de nijvere handjes...

Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 6 november 2012, 19:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 november 2012, 19:10
BerichtOnderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?

Interactieve tv... kastje vervangen. Jawel, het was hier meer een interactieve huiskamer. Nu nog de draden beetje netjes wegwerken.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 november 2012, 08:48
BerichtOnderwerp: Klaagmuur

SHANITA130 schreef:
Ja, en ik kan me niet voorstellen dat iemand zó doet. Aandacht op negatieve manier vragen en het op iemands anders rug (preberen te) leggen.

Ja, ik heb dat zelf wel meegemaakt met iemand die dat deed, da's heel naar.

Neerzitten bij de brokstukken en rouwen is reëel, gelukkig hebben Jobs vrienden een tijdje gezwegen waardoor het verdriet er mocht zijn.

Het op de rug bij een ander leggen is ook niet altijd een bewust gedrag maar wel het gevolg van chronisch klagen en neerleggen van je probleem bij de ander zonder er zelf verantwoording voor te nemen of iets in te ondernemen. En soms zie je dan het fenomeen dat de omgeving klachten kan vertonen. Het hoeft nog niet gelijk over te zijn wb probleem maar het is wel de innerlijke houding die het 'm doet.

Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 6 november 2012, 08:51
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 november 2012, 07:04
BerichtOnderwerp: De jarige van vandaag...

Fijne dag Jans!
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 5 november 2012, 22:14

SHANITA130 schreef:
Het is gewoon een groot tranendal hier op deze planeet; werken, werken werken en nog eens werken en dat úrenlang per dag.

Ja, bovenstaande is voor een deel wel een geintje hoor.

Maar soms heb ik dat wel hoor, maar ja, soms.

Soms een baaldagje mag toch?
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 5 november 2012, 20:53

VISSER278 schreef:
Jij gaat mij even vertellen wat ik MOET doen? Boze smiley
Ga zelf even lekker punniken of frunnikken of wat je wil ja .

Visser , die zich vanmiddag goed heeft bezig kunnen houden met allerlei karweitjes in en om het huis.

Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 5 november 2012, 20:39
BerichtOnderwerp: DIT DOET ME /HEM PIJN!

MARITIME853 schreef:
Hetgeen dat mij tot nu toe..... nog steeds overeind houdt en sterk maakt, is nog steeds, dat ooit een tante (niet christelijk) me leerde om als eerste op een orgel te spelen!!!
Het had de woorden:

"LEES JE BIJBEL, BIDT ELKE DAG, OPDAT JE GROEIEN MAG........"

Voor mij is dat de enigste "waarheid" dat nog steeds gefundeerd in mijn leven geldt.
Dan al de zgn "christelijke" veroordelingsleer dat hier wederom weer zichtbaar is, dat BREEKT AF.... inplaats van bouwd op.

De een na de andere "christelijke" groep of leerraar wordt hier de grond in getrapt. Dat noemt zich overtuigende bewuste christen Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Hoe kan iemand de leugen herkennen als men de bijbelse waarheid niet weet???

Veroordeel niet opdat jij niet veroordeeld wordt..... Dat mag toch bekend zijn voor diegen welke zeggen een christen te zijn???

Zieke smiley Zieke smiley Zieke smiley

Toch heeft de bijbel het ook over "ontmasker de duisternis". Veel vindt in het verborgene plaats. Ik ben het met je eens dat je "niet zomaar" moet veroordelen. Toch mogen (moeten) we ons nuchtere verstand en onderscheidingsvermogen gebruiken. Dit is een eigenschap in ons die aangescherpt kan worden door de Heilige Geest, is uiteindelijk ook een gave en dat is er niet voor niets! Ik zou ze niet de kost willen geven die vast zitten in afhankelijkheidsrelaties en dus ook manipuleerbaar zijn. Er zijn er zoveel die niet vrij als gelovige leren leven maar altijd opkijken naar een mens in een bepaalde functie.

Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 5 november 2012, 20:42
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 5 november 2012, 20:27

SHANITA130 schreef:
Zoist! En niet van blijf met je handen van de 'gezalfde des Heren af' alleen als je iets vraagt, of het ergens niet mee eens bent.

Of, als je problemen met de voorganger hebt, heb je eigenlijk(=echt wel) problemen met God.

Ken je die van de vergelijking met Miriam en Mozes? Als je kritiek hebt op de voorganger zou je wel es net als Miriam melaats werd, gevolgen moeten dragen daarvoor... dit argument wordt gewoon gebruikt!
Hoe houd je je kudde tam? Met dreigen (manipuleren) en de bijbel naar je eigen hand zetten. Brrr.

Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 5 november 2012, 20:27
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 5 november 2012, 12:20

SHANITA130 schreef:
Nou ik heb ook dingen te klagen:
-de afwas doen van enkele dagen
-de was ophangen
-weer even naar de 'doe het zelf' zaak, ja, in dit k@3 weer.
-Werken in me huis
-boodschappen doen

Ja, en dit is tijdelijk, ik heb eventjes 'vrij' zodat ik mijn huis kan opknappen.

Als dat klaar is ga ik weer werken.

Het is gewoon een groot tranendal hier op deze planeet; werken, werken werken en nog eens werken en dat úrenlang per dag.

Gefrustreerde smiley

Sterkte voor iedereen die ook moet werken, of al werkt!

Werken een tranendal... Smiley die vol vragen zit Gelukkig heb ik er altijd wel zin an Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 5 november 2012, 07:16

ANNA415 schreef:
- wat een Boze smiley weer
- moet de wekker nu al gaan Boze smiley
- is het weekend nu al voorbij Boze smiley
- bah moet de regering die maatregelen nemen Boze smiley
- 't zal wel weer wat te zeuren zijn op het werk Boze smiley
- 'k heb spierpijn Boze smiley

Ik heb gewoon geen zin Boze smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

(voor de rest heb ik niets te klagen Knipoog smiley Coole smiley met zonnebril )

haha, ook goedemorgen Knipoog smiley
- ja wat een weer, ben net al natgeregend Huilende smiley, smiley in tranen
- en ik moet er zometeen weer door Zieke smiley
- mannen, ik begrijp er geen deuk van soms Verraste, verbaasde smiley
- behalve zieken op het werk stapelt dat laatste zich dan ook op Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 5 november 2012, 07:21
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 5 november 2012, 06:55

SHANITA130 schreef:
Jahaa, dus als ik het goed begrijp: ziektewinst waarbij angstwekkende of onaanvaardbare impulsen, wensen, gedachten en dergelijke leiden tot een ziekmakend symptoom, zodat aan de oorspronkelijke angst en conflictspanning wordt ontsnapt=iemand wordt ziek, en hoeft daarom niet aan andere dingen te denken die nog minder leuk(erger) zijn.

Secundaire ziektewinst: is natuurlijk gewoon de zaak neppen.

Jahaa, ik snap het nu ook al, ik heb 20 jaar geleden het een en ander geleerd, en
In de
dsm-iii is er nog sprake van het psychologische
mechanisme secondary gain naast het psychologische
mechanisme primary gain.
Secondary
gain wordt in de dsm-iii gedefinieerd als een
pathologisch mechanisme waarbij de patiënt
activiteiten vermijdt die hij om innerlijke redenen
als schadelijk beschouwt, en ondersteuning
zoekt voor zijn neurotische symptomen, bijvoorbeeld
conversieverschijnselen.(een psychische aandoening waarbij onderbewuste frustraties en conflicten in lichamelijke klachten omgezet worden. In nog specifiekere zin gaat het dan om uitval van functies; verlamming, doofheid, blindheid. De storing of uitval kan een symbolisch verband hebben met de psychische oorzaak.)
Zozo, behoorlijk ernstig, ja voor mij dan ff goed om me daar bewust van te zijn.Ja, zo als het hierboven staat heb ik het geleerd, met erbij, dat het ook kan zijn dat iemand tot rust komt na jaren werken doordat hij moet liggen en ook verzorgd wordt.

In de dsm-iv wordt secundaire
ziektewinst in het geheel niet meer gedefinieerd
als psychologisch verschijnsel, maar uitsluitend
als externe beloning.

Ach ja en straks in de DSM-VI weten ze het weer anders te omschrijven of hebben ze weer iets nieuws hierover ontdekt. Knipoog smiley
In mijn eigen bewoordingen denk ik dat er dus ziektewinst is in positieve en negatieve zin. De mens is in staat om dat te doen, bewust of onbewust.

Ik zet hier nog even waar de afkorting DSM voor staat:
Diagnostisch en statistisch handboek.

Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 5 november 2012, 06:58
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 20:10

MARITIME853 schreef:
Het kritiek, bepaald hetgeen dat waar is of niet???

Belangrijk is dat hetgeen iemand predikt of uitdraagt bespreekbaar en te bevragen blijft... en je niet gelijk voor een rebel o.i.d. wordt uitgemaakt als je je vragen stelt of vraagtekens durft te plaatsen. Gezond is als een voorganger deel uitmaakt van een groter geheel en niet alomtegenwoordig en autonoom opereert.. als onaantastbaar...

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 4 november 2012, 20:11
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 20:05

MARITIME853 schreef:
Tja, en dat er ook relatie's zijn op CM waar het omgaat met omstandigheden dat "depressie" zijn gevolgen heeft (vooral voor kinderen) uit bewuste keuze om uit dit leven te stappen.... Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

.. dat is heel erg ja.. letterlijk verscheurend...
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 19:33

SHANITA130 schreef:
Hai Jol,

Ik zie dat je 'ziektewinst' schrijft...ik zal nu even niet spieken op internet.
Hoe ik het geleerd heb, 'ziektewinst' is letterlijk de 'winst' uit het ziekzijn'.
En dat is dan, dat iemand eindelijk eens helemaal uit kan rusten. Ja, zo héb ik het geleerd, iig onthouden.

Ja, ik sta echt ff verbaasd te kijken omdat ik dus geleerd heb, dat het een winst is, in postitieve zin, die onbewust optreed als iemand ziek is, en dan met name rust...

Maar ja, problemen op iemand anders zijn rug leggen, ja, en aandacht vragen hoe dan ook, des noods negatief en je ziekte ook ervoor gebruiken...ja, dat is toch weer op zich een ziekte? Ja, ik weet ff niet meer hoe dat wordt genoemd.
Maar ja, het is toch wel heel erg, als iemand dingen opnoemd, die wel zo zijn, bijvoorbeeld oververmoeidheid elke dag, en dat dan in de 1ste plaats zegt voor de aandacht? Ja, ik kan mezelf daar helemaal niets bij voorstellen, ja, aandacht wil je juist door te zeggen van dit en dat gaat goed.
En toch niet door te klagen en te zeuren?

Iig, ik kan me niet voorstellen dat iemand om die reden zou klagen.

Wat ik wel herken is als iemand steeds klaagt van die en die, bijvoorbeeld bij een praatprogramma op tv, die verdienen zoveel.
Ja, dat komt me na een tijdje me ... uit.
Ja, ik kon/ken ook iemand die zat elke dag van zóo moe en ja, dat vond ik weleens heel vervelend.
En toch, ik zelf kan mij niet voorstellen dat iemand dat voor de aandacht zegt, dan is er echt wat.

Ja, en problemen op andermans rug leggen, ja, natuurlijk, dat is not done.

Dus ja, hoe ik me 'ziektewinst' herinner, als een bijkomstigheid, letterlijk, als je ziek bent, en dan met name en voornamelijk de Rust, die dat ziekzijn met zich mee brengt. dus alleen ziektes die veel rust met zich meebrengen.

Ja, en daarom had het woord ziektewinst voor mij ook een positieve betekenis.
Ik zal een voorbeeld noemen: wie kent dat niet: dan krijg je ineens griep, koorts en erg verkouden erbij, dus ja, je moét verplicht enkele dagen in bed liggen. Dan zou de winst zijn dat je heerlijk psychisch tot rust kan komen van een hectische baan.(bijvoorbeeld), en als je een partner heb, dat er dan eventjes voor je wordt gezorgd. Dat betekend voor mij ziektewinst.

En niet even kunnen klagen, daardoor negatieve aandacht trekken. Dat heet toch heel anders? Ja, als ik erop kom, zeg ik het wel.

Nah dit topic wordt een heeeeeel lang klaagmuuruurtje... Net zoals klagen niet per se negatief hoeft te zijn (daar kwam de start van het topic ook vandaan) hoeft ziektewinst óók niet gelijk negatief te zijn...

ik heb het woordenboek op google even aangeklikt:

Quote:
Betekenis van:
ziektewinst

(psych.) bewust of onbewust beleefd voordeel, verbonden aan het ziek zijn; primaire , ziektewinst waarbij angstwekkende of onaanvaardbare impulsen, wensen, gedachten en dergelijke leiden tot een ziekmakend symptoom, zodat aan de oorspronkelijke angst en conflictspanning wordt ontsnapt; secundaire , ziektewinst die optreedt doordat een gebrek wordt aangewend als middel om zich aan onplezierige verplichtingen te onttrekken; syn. neurotische ziektewinst.

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 4 november 2012, 19:34
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 17:18

ERIKA129 schreef:
Wat een geklaag op de zondag Knipoog smiley
Maar ben het idd met een aantal mensen eens wanneer is een klacht klagen, en wanneer is het even een uiten van ongenoegen Smiley die vol vragen zit

Klaag je een keer over iets of is het dagelijks, wekelijks..
Ik ben al tijden ontzettend moe ga ik dat dagelijks op topic slechtste moment zetten dan vind ik mezelf toch echt een enorme piepdoos en een grote klagerd (euh is dat nederlands Verlegen lachende smiley ) maar meld je het een keer dan is het meer van pffff baal er even van...

Nou, net zoals de Klaagmuur op een plek staat, moet je ook weten tegen wie en waar je je ei kwijt kunt. Ik denk ook niet dat het overal, te pas en te onpas kan.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 16:50

THOMAS968 schreef:
Vroeger als ze Opa vroegen hoe hij het had in het bejaardenhuis, antwoordde hij met: ik mag niet klagen.

Wij mogen het ook niet want als het zo doorgaat, zijn er straks nauwelijks bejaardenhuizen meer en dan mogen we vast ook niet klagen. Alles met thuiszorg die er niet is of niet te betalen zal zijn.

Thomas, het kan verkeren, dat vond Bredero ook al en verder niks te klagen.

Eh... hier zit ook een klacht in verborgen. Knipoog smiley

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 4 november 2012, 16:50
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 16:09

SHANITA130 schreef:
Hai Jolepol,

Ik vind het een heel goed item!

Maar waarom onder gedichten? zat me een ongeluk te zoeken.

Maar ja, tis ff niet anders, ik zou wel ff kijken of ik een goede bijdrage kan leverenKnipoog smiley

Tja... het wás in dichtvorm hé... maar ontpopt zich tot dit... wel mooi..
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 14:44

Wel gezellig en druk vandaag bij deze klaagmuur...

Feit is dat het woord klagen best eea oproept...
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 13:38

JOSINA022 schreef:
Het is heel lastig om te bepalen wanneer iets echt klagen is en wanneer niet. Wat voor de een klagen is, is voor de ander een manier om zijn/haar verhaal kwijt te kunnen.

Daarnaast is het zo dat mensen die "klagen" vaak in een hele kleine wereld leven en alleen nog maar hun eigen wereldje kennen. En dat is niet altijd iets waar ze iets aan kunnen doen.

Achter "geklaag" zit vaak een wereld van eenzaamheid...

Dat is óók zo Josina. De kern van de zaak.. en de moeite doen om daarachter te komen...
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 11:16

JANS221 schreef:
Klagen is je ongenoegen uiten. Lijkt mij gezond, als je iemand hebt tegen wie je even lekker kan zitten klagen, knap je vaak al weer van op.

Als klagen een vorm van aandacht trekken wordt, gaat het fout. Je bent dan niet op zoek naar een oplossing, maar wil alleen maar dat er naar jou geluisterd wordt. Er is dan geen sprake meer van communicatie, maar van een monoloog.

.... yep.. en soms zelfs een vluchtweg om actie/verantwoording te nemen.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 10:57

WILLEMIJN232 schreef:
Er is ook een verschil tussen klagen en je verhaal kwijt kunnen he? Helaas heb ik gemerkt-lees de postings van Carmen maar even- dat dit gelijk belachelijk gemaakt wordt of dat er geschreven wordt dat er ergere zaken zijn.....(kijk maar naar mijn kinderen las ik ), je kent de stukken......
Dus wat is klagen?Dus is het wel zo wat je zegt Jol? Als je het op CM betrekt dan he?
Niet klagen maar dragen maar bidden om kracht is inderdaad een dramatische.....gisteren schreef een cmmer mij: hoofd omhoog en het hart naar boven......kijk, daar heb je wat aan! niet zeuren maar er voor gaan.....wat voor leed of verdriet je ook hebt....

Zie vetgedrukte; wat bedoel je precies? Hoe er binnen CM gereageerd kan worden op reëel verdriet of pijn?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 10:51
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1

uhm ik geloof dat het zondagse soepie bij toeval een minestronesoep is geworden.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 10:49

WILLEMIJN232 schreef:
Er is ook een verschil tussen klagen en je verhaal kwijt kunnen he? Helaas heb ik gemerkt-lees de postings van Carmen maar even- dat dit gelijk belachelijk gemaakt wordt of dat er geschreven wordt dat er ergere zaken zijn.....(kijk maar naar mijn kinderen las ik ), je kent de stukken......
Dus wat is klagen?Dus is het wel zo wat je zegt Jol? Als je het op CM betrekt dan he?
Niet klagen maar dragen maar bidden om kracht is inderdaad een dramatische.....gisteren schreef een cmmer mij: hoofd omhoog en het hart naar boven......kijk, daar heb je wat aan! niet zeuren maar er voor gaan.....wat voor leed of verdriet je ook hebt....

Zeuren en klagen zijn twee dingen. Klagen wordt zeuren als klagen chronisch wordt en er geen beweging is en leidt tot een soort negatieve winst (de bekende ziektewinst, aandacht op negatieve manier vragen/krijgen, probleem op andermans rug leggen...). Maar reëel onder ogen zien wat er aan de hand is, wat pijn doet, wat frustrerend is mag een klacht zijn. Wat kunnen we voor de ander zijn.. een luisterend oor, troost, aandacht, delen, verbondenheid... dan is klagen niet zwaar, negatief of een last. Mooi: het hoofd omhoog (kop op) en het hart naar boven (uitzien, verwachten, vragen, roepen, wachten, rekenen op, openstaan, ontvangen).

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 4 november 2012, 11:03
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 4 november 2012, 10:02

ERIKA129 schreef:
Juist Willemijn...
Ik heb er ook nog altijd moeite mee!

Gelukkig gaf/geeft Jezus aan de vrouw een andere (oorspronkelijke) plek ...
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 november 2012, 22:17

MIEKE364 schreef:
met je eens dat klagen zin heeft. Bij iemand even kunnen klagen haalt vaak de angel uit het probleem. Als je een luisterend oor vindt voel je je verbonden en gehoord en dat geeft moed en vertrouwen.

Klopt. Als je niet positief kunt/mag klagen (omdat dit al snel "not done" is. Ik heb deze vaak gehoord: "niet klagen maar dragen en bidden om kracht") komt het op een andere manier eruit, men lijdt onnodig pijn van binnen, krijgt fysieke klachten, wordt hard/bitter en ga zo maar door.
Klaagmuren... gewoon even alles laten voor wat het is en het woorden geven, je hart uitstorten. In de psalmen bijvoorbeeld kun je er genoeg over vinden.

Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 3 november 2012, 22:20
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 november 2012, 22:11

PIETER649 schreef:
regeerakkoord
vvd pvda
nederland word genaait
ik blijf lekker in
Duitsland

hey
dus toch
meedoen met mafkezen
bezighouden met vijfjes maken
mafkees
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 november 2012, 21:37
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

WILLEMIJN232 schreef:
Ik had het even met Jol over een mooi nummer van Racoon, zij kende het niet dus maar even op het forum:

http://youtu.be/FkDnBK9Y_J8

Pittig lied, vooral de officiële videoclip bij de muziek geeft me kippenvel. Ik heb begrepen dat het voor een kind is geschreven...
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 november 2012, 18:33
BerichtOnderwerp: restaurant "uilenbos" incl speeltuin/kinderboerderij 15 dec

VISSER278 schreef:
Zou kunnen , van het ene heb ik niet zóveel verstand. Lachende smiley

Komt daar ook nog verstand aan te pas? pfffff
Naar boven

Auteur Bericht