Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:21
Onderwerp: Bijbels vermanen en ego.
|
|
|
als er steeds zo oftopic word gegaan, heeft dit forum geen zin. ook als debatregels worden genegeert. het is niet voor niets en FORUM!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:18
Onderwerp: Japan
|
|
|
bestudeer eens hoe God met zijn volk in het O.T omging. en hoe Hij nebukadnezar op hen afstuurde. de vergelijkingen met hitler zijn niet gering.
maar los avn de vraag of God het direct heeft gewilt of toegestaan door toelating. het komt op hetzelfde neer.
en de term ''God huilt met ons mee'' daar kan ik niks mee. misschien de vergelijking met hoe Jezus weende over Jeruzalem, omdat Hij wist wat 70 na Christus zou gebeuren.
Het lijkt toch net of jullie een heel andere Bijbel lezen en een eigen Godsbeeld hebben gemaakt.
hoe kan je nu denken dat de almachtige God er hulpeloos bijstaat.. en zo niet blijft er maar 1 optie over, direct of indirect verantwoordelijk zijn.
hoe kan je een hoofdstuk als romeinen 9 lezen en deze dingen zeggen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:35
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Dit gaat over de straf voor Israël en Juda. |
dus voor de rest weet God van niks? zie je dit niet als een tijdloos principe?
hoe zie je dit?
luc 13:
1 Terzelfder tijd kwamen enigen tot Hem met het bericht over de Galileeërs, wier bloed Pilatus met hun offers vermengd had. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.
*
of
*
deut 32:
39 Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen God, behalve Mij. Ik dood en doe herleven, Ik verbrijzel en Ik genees, en niemand is er die redt uit mijn macht. *
tijdloze principes.
God bepaalt wat er gebeurd en wanneer. klaar, basta. of het nu direct is of indirect door toelating.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:42
|
|
|
aanvulling:
Am 3,6 Wordt de bazuin in een stad geblazen, zonder dat de inwoners opschrikken? Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de HERE die bewerkt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:40
Onderwerp: chantage???
|
|
|
Quote: | Het is geen wegvluchten Jan... het is getuigen hoe lief God deze wereld had dat Hij zelfs Zijn eniggeboren Zoon daarvoor over had... |
daarvoor? waarvoor? dit misschien?
1 tess 1:10
Jezus, die ons verlost van de komende toorn.
want je antwoord jan dan met joh 3:16, maar in dat zelfde hoofdstuk staat:
36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:15
|
|
|
Jan je verwoordt PRECIES mijn gedachten. amen! en respect.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 15:05
|
|
|
Quote: | Geloof jij dat alle rampen die mensen overkomen een straf van God zijn?
|
nee, niet per defenitie, zie bijvoorbeeld een geval als job. ik zou dan zijn als zijn vrienden en zeggen dat het door een (verborgen) zonde komt. terwijl het een test/beproeving was.
maar in vele Bijbelse gevallen is het God die het als straf uitvoert of toelaat, dus indirect.
verder onderschrijf ik van harte zondag 10.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 15:01
|
|
|
heb mijn levensverhaal en bekering hier gedeeld, veel persoonlijker kan het niet worden lijkt me. het valt me gewoon op hier dat het TE VEEL over gevoel, emotie, en vorm gaat. ben er niet per defenitie tegen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 14:42
|
|
|
zie zondag 10. lees het eens rustig door, en check de Bijbelse onderbouwing die er bij staat. dat kan je nooit hebben gedaan in die paar minuten verschil per post....
succes.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 14:41
|
|
|
lisa, waarom leg je de nadruk op hart, terwijl er vlak na ook Verstand staat? en als je eht eens bent dat de Bijbel de maatstaaf is waarom worden hier dan zovaak Bijbel teksten die direct antwoorden op een onderwerp gewoon genegeert?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 14:37
|
|
|
@ cross dat stukje uit deuteronomium is een tijdloos algemeen principe.
Er gebeurd niks wat God niet kan tegenhouden, dus direct of indirect bepaalt God alles.
zondag 10 slaat de spijker op de kop en is ook woord voor woord Bijbels onderbouwt:
Zondag 10 Vraag 27: Wat verstaat u onder Gods voorzienigheid?
Antwoord: De almachtige en tegenwoordige kracht van God1, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zó regeert2, dat loof en gras, regen en droogte3, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen4, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen5.
1 Ps. 94: 9, 10; Jes. 29: 15, 16; Jer. 23: 23, 24; Ezech. 8: 12; Matt. 17: 27; Hand. 17:25-28. 2 Hebr. 1:3. 3 Jer. 5:24; Hand. 14: 17. 4 Spr. 22:2; Joh. 9:3. 5 Spr. 16:33; Matt. 10:29.
Vraag 28: Waarom is het voor ons belangrijk te weten dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid in stand houdt?
Antwoord: Om in alle tegenspoed geduldig1, in voorspoed dankbaar te zijn2 en voor de toekomst dit vaste vertrouwen te hebben in onze trouwe God en Vader, dat geen schepsel ons van zijn liefde scheiden zal3. Want alle schepselen zijn zo in zijn hand, dat zij zich tegen zijn wil niet roeren of bewegen kunnen4.
1 Job 1:21, 22; Ps. 39:10; Rom. 5: 3,4; Jak. 1:3. 2 Deut. 8:10; 1 Tess. 5:18. 3 Ps. 55:23; Rom. 5:4,5; Rom. 8:38, 39. 4 Job 1:12; Job 2:6; Spr. 21:1; Hand. 17:25-28.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:33
|
|
|
we gaan weer giga oftopic, maar de bergrede zou je eigenlijk eens na de vroege kerk en vervolgde (opendoors) christenen moeten houden.
We zijn met gevoelens gemaakt door de Heer, en wil ze niet per defenitie van de hand wijzen, maar wil geen hele gesprekken voeren over ervaring en emotie. dat komt uit het hart en het hart is arglistig.(jer 17:9)
De Bijbel is toetssteen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:28
|
|
|
denk je dat God het niet had kunnen tegen houden? negeer je dan alle teksten zoals die uit amos en uit deut 32? uit jouw reactie lijkt het net of God er maar hulpeloos bijstond en nu een trooster is, zo onbijbels, zo fout...
en de jappaners hebben het evangelie wel gehoord:
NAGASAKI (ANP) – In een honkbalstadion in de Japanse stad Nagasaki zijn maandag 188 Japanse christenen zalig verklaard. Zij werden ongeveer 400 jaar geleden vermoord, toen de Japanse elite probeerde om het christendom met geweld te verdrijven uit het eilandenrijk. Dat meldde het Japanse persbureau Kyodo maandag.
en vandaag de dag via media en de 1% christenen in dat land weten ze het echt wel, en ook al niet..dan:
rom 1:
18 Want toorn van God openbaart zich van de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van mensen, die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden, 19 daarom dat hetgeen van God gekend kan worden in hen openbaar is, want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want hetgeen van Hem niet gezien kan worden, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, wordt sedert de schepping der wereld uit zijn werken met het verstand doorzien, zodat zij geen verontschuldiging hebben. 21 Immers, hoewel zij God kenden, hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in hun onverstandig hart.
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op zaterdag 19 maart 2011, 10:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:21
|
|
|
was geen belediging maar Bijbeltekst.
zie mijn reactie om martien over context en exegese.
wat een gesteiger! geen wonder dat Paulus de vrouwen tot zwijgen maande tijden de samenkomsten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:18
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Wat bedoel je eigenlijk Willemijn ...als je de liefde van Christus in jouw leven heb mogen ervaren ....waarom dan angst |
idd als je wedergeboren bent getuigt de Geest dat je een kind van God bent en dus gered, waaruit weer rust en vrede voortkomt.
1joh 4:
17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn ook wij in deze wereld. 18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde. 19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:13
|
|
|
sorry Lisa, ben niet zo van de dokter phil discussie`s, toetst toch liever alles aan de Bijbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:11
|
|
|
en kunnen we weer serieus ontopic IPV dat slappe ge....leut over teekransjes?
gosh... jullie geven chat alleen maar gelijk. (dat heeft hij ook)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:10
|
|
|
@martien ik weet alles van exegese en hermeneutiek, maar je snapt zelf ook wel gezien de context en reactie van chat, het me ging om vers 7:
''maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.''
en natuurlijk met een knipoog
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:07
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik zit op Hebreeuwse les maar dit is niet de vertaling van de grondtekst die je zo aanhangt David Jeugd van tegenwoordig maakt er ook maar van alles van als het hun uitkomt |
hebreeuws? het is grieks!
en het klopt wel
G1126 ???????? grao?de?s grah-o'-dace From ?????? graus (an old woman) and G1491; crone like, that is, silly: - old wives’.
?????? muthos moo'-thos Perhaps from the same as G3453 (through the idea of tuition); a tale, that is, fiction (“myth”): - fable.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 08:25
|
|
|
mooi, veel plezier! kunnen wij weer serieus verder..
1tim 4:
6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 08:18
|
|
|
waarom kopieer je die hele lap tekst voor een reactie van 1 zin, dat is zo irritant, dan moet ej steeds zo scrollen.
en jammer dat je zo die dat hele mooie stuk negeert en vraag naar gevoelens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 08:15
|
|
|
HAHA! nu oordelen jullie over mij! terwijl ik alleen mijn mening gaf. en idd leonard ze plukken het uit de context. kan ik aardig boos om worden. Lijkt wel of we niet in dezelfde Bijbel lezen.
de jappaners, 99% heeft het shinto geloof, een soort mix tussen een falalistisch natuurgeloof en waar verering van de doden(voorouders) bij komt kijken.
http://nos.nl/artikel/226564-japanners-collectief-tot-na-de-dood.html
zie deut 18 en de reden waarom God die landen met de ban sloeg. God is hier dus direct of indirect verantwoordelijk voor.
deut 32:
39 Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen God, behalve Mij. Ik dood en doe herleven, Ik verbrijzel en Ik genees, en niemand is er die redt uit mijn macht.
*
en elk mens verdiend een oordeel over de zonde!
rom 3:
9 Wat dan? Worden anderen boven ons gesteld? In geen enkel opzicht; wij hebben immers tevoren Joden zowel als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn, 10 gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; 12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één.
* Dit telt voor een ieder, ook de nederlander. dus ik zeg het niet alsof ik kan oordelen dat is aan God, en dat weten jullie best. Ik zelf leef ook alleen door genade en wat Jezus plaatsvervangend aan het kruis heeft gedaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 22:02
|
|
|
prachtig!
maar mensen willen het niet horen... ''voelen ze zich niet lekker bij''
: 2tim 4
3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 19:39
|
|
|
xabia, niet in de slachtofferrol duiken, in een debat/discussie, dus op een forum, gelden regels, het gaat om argumenten en inhoudelijke reacties.
wat bedoel je met wettisch? weet je wel wat dat Bijbels betekend? ik denk het niet, anders zou je ons niet in die contex benaderen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:51
Onderwerp: vrije wil versus Gods plan.
|
|
|
Het heeft heel wat uren en boeken gekost, en dit is ook maar een beknopte samenvatting van al mijn aantekeningen en bevindingen (om het leesbaar te houden). maar hier dan mijn einconclusie.
* Predestinatie
Vlak na mijn bekering/wedergeboorte las ik alleen de Bijbel, wist niks van kerk en theologie en had ik geen vragen over deze zaken. Ik las gewoon over de sleutelteksten heen, maar toen ik bekend werd met kerkelijk en theologisch Nederland – ook door mijn theologische studie later – kreeg ik vragen over de grens tussen en/of de samenwerking tussen Gods wil en soevereiniteit enerzijds en de vrije wil van de mens anderzijds. Ook zaken uit de praktijk deden me deze zaken overpeinzen, zoals de verhalen over mensen die Jezus zochten / aanriepen, maar nooit wedergeboren werden. Er zijn ook mensen die door God zo uit de wereld werden geplukt, niet of amper zoekende naar Jezus (zie Paulus onderweg naar Damascus).
Ik heb veel boeken en artikelen gelezen die direct en indirect over de predestinatie gingen. Ik heb zo goed als alles erover gelezen, van elk theologische kamp: Calvijn, Boettner, David steele, W. Verboom, M. Erickson, Karl Bart, Pinnock, Ouweneel enz. Van hyper-, ultra- rechts calvinist tot arminiaans, peligiaans en vrijzinnig.
Ik ben dus serieus met het onderwerp bezig geweest. Het begon met 1 boek. Dat werden er 2 en voor ik het wist lag er een hele stapel, want het onderwerp predestinatie is onlosmakelijk met vele andere dogma`s verbonden. Dus als men aan deze studie begint; duik er dan ook wel echt diep in met gebed en voorbereiding, geestelijk en qua leesmateriaal. Bewust zijnde van de menselijke beperking van de bevattingscapaciteit. De waarschuwing van Calvijn is terecht:
’’De uiteenzetting van de predestinatie wordt, ofschoon ze op zichzelf reeds vrij moeilijk is, zeer verward, ja zelfs gevaarlijk gemaakt door de nieuwsgierigheid der mensen; want die kan door geen slagbomen verhinderd worden lang verboden omwegen rond te dolen, en zich in de hoogte te verheffen met de bedoeling om, als het kan, niets verborgens aan God over te laten, zonder het na te speuren en te onderzoeken. Daar wij zien dat vele mensen, en onder hen sommigen, die anders niet kwaad zijn, overal zich tot deze vermetelheid en onbeschaamdheid begeven, moeten zij er bijtijds op gewezen worden, wat in dit opzicht hun plicht is. In de eerste plaats dus, moeten zij bedenken, dat, wanneer zij onderzoek doen naar de predestinatie, zij doordringen in de geheimenissen der Goddelijke wijsheid, en dat hij, die daar lichtzinnig en brutaal in doorbreekt, niets zal verkrijgen. Waarmee hij zijn nieuwsgierigheid zou kunnen verzadigen en een doolhof binnentreedt, waarvan hij geen uitgang zal vinden…’’de verborgenheden zijn van zijn wil, die Hij besloten heeft dat ons kenbaar gemaakt zou worden, heeft Hij door Zijn woord geopenbaard. En Hij heeft besloten, dat geopenbaard zou worden zoveel Hij voorzag dat in ons belang en ons tot nut zou zijn.’’
Tijdens deze persoonlijke studie stuitte het me tegen de borst dat beide theologische kampen soms zo liefdeloos en agressief de discussie aangingen. Ok, Paulus was ook recht voor zijn raap en bedekte ook niet alles met de pastorale mantel der liefde als het aankwam op daalleren in de gemeente, maar Ouweneel maakt een goed punt als hij schrijft:
''Ook vandaag zien we helaas nog steeds hoe bijvoorbeeld deterministen (calvinisten) EN arminianen of open theïsten een kwalijk vijandsbeeld van de andere partij scheppen. Gewoonlijk gaat dat volgens deze methode: men probeert het standpunt van de tegenpartij tot de uiterste logische consequenties te volgen en het daarmee te ridiculiseren of in een kwaad daglicht te stellen’’.
Het is jammer dat ik niet nu, na deze studie, duidelijk kan zeggen: “ja, ik ben een calvinist”, of “ik ben een arminiaan” als het aankomt op deze dogma`s. Liever laat ik net als Ouweneel Gods soevereiniteit en de vrije wil/verantwoordelijkheid van de mens naast elkaar staan, maar als ik MOET kiezen, noem ik mezelf toch liever een gematigde calvinist. Omdat God uiteindelijk alles doet en bewerkstelligt. Hij is voor de zonde gestorven, hij geeft het geloof, hij bewerkt de wedergeboorte. Voorbeeld:
Wedergeboorte is Gods werk, en God neemt het initiatief.
Joh 3:27 (NBG):
“Johannes antwoordde en zeide: Geen mens kan iets aannemen, of het moet hem uit de hemel gegeven zijn.”
Joh 6:44 (NBG):
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
Calvijn, maakt net als Loraine Boettner goede punten, maar weet zich ook geen raad met de sleutelverzen die de arminianen als stokpaardje gebruiken. Kijk een naar een tekst als Ez: 34:11. Als God hen redt, die hij al heeft uitverkoren, waarom dan deze roep? Zo ook Jezus als hij Jeruzalem inrijdt en weent? Waarom huilen als een ieder gepredestineerd is of verworpen? Op de andere teksten (1tim2;4. 2pet3:9) geeft Calvijn geen direct antwoord; hij stelt wedervragen en wijst op de teksten die zeggen dat God uitkiest en genade toont aan wie hij wil (ROM 9). Terwijl het lijkt dat hij ‘’logische’’ conclusies trekt Gebaart door zijn vooronderstelling gefundeerd een menselijk dogma, om de tekst maar om te buigen naar hun visie op van de predestinatie, en klopt iets niet dan interpreteren ze de tekst zo dat het wel klopt binnen hun denksysteem. Ze durven geen 2 Bijbelse waarheden naast elkaar te laten staan.
De kwestie betreft: “de orde in het besluit aangaande den eeuwigen staat des mensen’’ (infra/supra)
(Besloot God een aantal mensen uit te verkiezen na de val of al voor de val en was de val dus ook gepland/vooruitgezien en toegelaten en/of voorbestemd door God?)
Het is een kwestie waarop de Schrift geen enkel rechtstreeks licht werpt, zodat wij hier op theologische speculatie zijn aan gewezen.
Dat de predestinatie eeuwig is en dus chronologisch aan schepping en de zondeval vooraf gaat, is niet het punt. Het punt is of de predestinatie ook logischerwijs aan de zondeval voorafgaat. Eigenlijk is de vraag al vreemd, zoals Jan Gerrit Woelderink zegt: “om van een logische volgorde in Gods besluiten te spreken, zou men eerst moeten aantonen, dat een logische volgorde ook buiten de tijd in God mag worden aangenomen en in de tweede plaats zou men dan moeten veronderstellen, dat Gods denken mede onderworpen is aan de wetten der logica, die ons denken beheersenVolgens Ouweneel lijden beiden opvattingen, zowel het supra als het infra, aan dezelfde 2 euvels: Ten eerste aan de leer van de dubbele predestinatie, en ten tweede aan de leer dat al het gebeuren, inclusief de zondeval en de zonde van de mensen, onder het eeuwige raadsbesluit van God besloten zou zijn. Herman Bavinck ziet beiden in dit opzicht dwalen; ‘dat zij al wat aan het einddoel vooraf ging als middelen (schepping, zondeval, verkiezing, verwerping, bekering, verharding enz.) onderling in gesubordineerde verhoudingen plaatsen. Nu zijn de middelen vanzelf ondergeschikt aan het einddoel, doch daarom nog niet aan elkaar’. Jan Gerrit Woeldering noemt beide denkstelsels een door en door schools (scholastisch) systeem. Gerrit Berkouwer spreekt van een subtiel contovers, die haar ontstaan te danken heeft aan een overschrijding van de ons door de openbaring gestelde grenzen. Hij vraagt of de theologie niet tot een gnosis (kennis in een elitaire, esoterische zin) was verworden, die aan de gemeente nimmer geheel duidelijk kon worden en haar geloof niet wezenlijk kon raken. Ook vroeg hij of we hier wel waarlijk voor een geloofsdilemma staan en of het misschien juist een vrucht van Bijbelse gehoorzaamheid kan zijn, hier de keus te weigeren. Ik vind dit laatste een sterk punt! Zo spreekt Jan Hoek van subtiele redeneringen die ons niet werkelijk verder helpen in het verstaan van de Bijbelse boodschap. Gordon spykman zegt dat de infra en supralabsariers valse en wrede dilemma`s poneerden, en Alister McGrath spreekt zelfs van ‘dit uiterst pietluttig debat, het summon van theologisch obscurantisme.
Wat is nu de Bijbelse tussenbalans tussen Gods soevereiniteit en de Vrije wil van de mens? De calvinist en arminiaan?
Ouweneel komt met zijn viatorische weg nog het dichtst bij de Bijbelse balans, maar die visie biedt geen oplossing voor de vragen. Het is eerder een berusting in onze menselijke beperking van onze ratio. Hij gaat er tussen in staan en laat de Bijbelse oproep tot mensen en hun eigen verantwoordelijkheid staan, en zo ook de soevereiniteit van God. Hij speelt ze niet tegen elkaar uit, en bekijkt het van een ideematig perspectief niet begripsmatig.
Los van de eerder genoemde verzen waar God lijkt te willen dat een ieder tot geloof komt (er al van uitgaande dat een ieder; elk mens is, en niet een ieder van de uitverkorenen) vind ik toch dat de arminianen te naïef zijn en te veel gewicht geven aan de vrije wil van de mens, net zoals de hypercalvinisten de Bijbelse oproep tot bekering en Gods beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de mens door de hele Bijbel heen onder het tapijt veegt.
Ik geloof dat we als mens een vrije wil hebben, en de daar uit voortvloeiende verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Maar ik realiseer ook dat onze vrije wil is ingeperkt. Om maar wat voorbeelden te noemen: wij bepalen niet zelf waar we worden geboren; in een christelijk gezin, rijk, gezond en in een westers welvarend land, of in een arm land, ziek, en waar het evangelie nooit is gehoord. Zo zijn onze gedragsdeterminanten ook bepaald door onze genen, opvoeding en situatie. Wij kunnen wel op een menukaart in een restaurant kijken en me kunnen en mogen alles bestellen, maar als we geen levertje lusten zullen we het ook niet bestellen.
Zoals ik al een beetje liet doorschemeren, kan en wil ik geen keuze maken voor een kant of theologisch kamp. Maar als ik MOET kiezen, als ik een sticker op mijn geloof/theologie zou moeten plakken, dan toch (gematigd) calvinist. Want als ik bepaalde antwoorden op vragen zoek, kom ik toch bij bepaalde, directe, teksten uit. Zoals:
Is iemand uitverkoren in Christus omdat ze geloven, of geloven ze omdat ze uitverkoren zijn?
Hand 13:48-49
“Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof; en het woord des Heren verbreidde zich door het gehele land.”
Komt ons geloof eerst of Gods werk in ons?
Hand 16:14
“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”
Joh 6:44
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
Joh, 15;16
Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen.
Wat te denken van Paulus? Hij was niet op zoek naar Jezus, sterker nog hij was onderweg om zijn dienaren te pakken, maar Jezus greep in en koos hem als dienaar, niet andersom.
Ik moet helaas tot de conclusie komen, dat ik er niet uit ben gekomen. Dat wil zeggen dat ik niet met 100% zekerheid kan zeggen: “zo is het en niet anders”. Niet alleen omdat de sleutelverzen vaak verschillend uit te leggen zijn, of niet direct antwoord op een vraag geven, maar vooral omdat dit concept net als de Drie-eenheid of iets als eeuwigheid gewoon niet te vatten is voor ons verstand en we alleen op een gebrekkig menselijk geformuleerd antwoord kunnen komen.
AL neig ik meer naar de calvinistische kant dan de arminiaanse. Niemand weet precies de speelruimte van de menselijke vrije wil en of zijn buurman al van voor de grondlegging van de aarde is uitverkoren. Wel weet ik dat het mijn roeping is bij elke kans, bij elke deur die geopend word het evangelie te vertellen!
Quote Calvijn: “omdat wij niet weten, wie tot het getal der gepredestineerde behoort, of wie niet, moeten we zo gestemd zijn, dat wij zouden willen dat allen zalig werden. Zo zal het geschieden dat we ons beijveren een ieder, die ons ontmoet, te maken tot deelgenoot aan de vrede: maar onze vrede zal rusten op de kinderen des vredes’’
Ik sluit deze persoonlijke studie af in opvolging van deze wijze raad:
Prediker 12
12 En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam. 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:49
|
|
|
mooie getuigenis leonard!!! amen broeder. en lisa wil veel zeggen, maar word veel theologie en lappen Bijbel tekst, en chat heeft wel een punt dat dat niet op schiet. al blijf ik erbij dat er veel mee valt en staan, qua discussie dan, qua vooronderstelling en vertrekpunt.
Ik zal een topic maken over hoe ik van de evangelische naar het gereformeerde/calvinistische ben gekomen. Dat zal druipen van de theologie en Bijbelteksten dat doe ik even apart.
Mooi om te zien dat ik en leonard totaal tegenovergesteld zijn begonnen: kerkelijke gereformeerde opvoeding en dan de balans vinden door onderzoek en contacten. en ik net zo maar dan precies omgekeerd: Wereld leven, van pinkster naar baptist naar gereformeerd.
En ik denk dat we elkaar nu de wegen kruizen op hetzelfde punt. mooi!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:38
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik niks mis met je houding of je bijdrages..en liefde en lief zijn is een groot verschil. Denk maar zo, beter een stevige waarheid dan een zachte leugen. Ga gewoon door David, want die zgn. lieve dametjes hier die je kop gek zitten te zeuren om je toon, laat die dan maar een theekransje beginnen of gezellig picknicken. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen... Moet opeens aan Libelle denken.... |
dank je broeder you made my day! moest hardop lachen, niet van jou verwacht, haha..
en aan de reacties zie je maar weer dat er meer op vorm dan inhoud word gereageerd.
een hartelijke broeder groet!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 21:03
|
|
|
klopt xabia, christenen onderling moeten het vanuit liefde doen. al kan de kerkleiding, omdat ze die verantwoording hebben gekregen wel een harde lijn trekken, uit liefde, maar wel ferm. zie 1 cor 5, laatse pericoop.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|