Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 november 2013, 07:33
Onderwerp: Zegen? Of vervelend? Of beide?
|
|
|
VLINDER656 schreef: | Vervelend Een dag met veel chaos in mijn hoofd. |
En dan helpt het juist weer om je stille tijd te houden
Zegen: de zegen merken van het houden van "tijd met God"
Vervelend: ehhhh.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 november 2013, 08:57
Onderwerp: Zegen? Of vervelend? Of beide?
|
|
|
VLINDER656 schreef: | Vervelend: Beetje te weinig tijd genomen voor stille tijd. |
Maar de zegen is dat je toch tijd genomen had voor God.... (hoe weinig dan ook in jouw ogen)
Mijn zegen: een prima nachtrust, diep en ongestoord slapen, en helemaal verkwikt wakker worden. Plus een ochtend vrij :)
Vervelend ehhhhhhh
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 november 2013, 08:53
Onderwerp: chatgroet :)
|
|
|
Het feit dat je lid bent geworden van een "christelijke" datingsite, wil blijkbaar niet zeggen dat er alleen "sociale" mensen aan deelnemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 november 2013, 20:10
Onderwerp: Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ja, je zegt dat je eruit bent....zou je dat willen delen? |
Ik denk dat mijn standpunt toch wel helder is geworden? Ik ben er door deze discussie in elk geval niet anders over gaan denken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 november 2013, 18:35
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | In dit stuk wordt Romeinen 6,7 en 8 uit elkaar getrokken. Romeinen 7 gaat over het leven onder de wet....er wordt een denkfout gemaakt...we leven nu niet meer onder de wet....gelukkig is er nu na berouw de mogelijkheid tot vergeving....onder de wet (Rom.7) is er geen vergeving mogelijk....dan moet steniging volgen.....maar Jezus geeft genade aan de overspelige vrouw....ze mag die zonde alleen niet weer doen... |
Klopt Annette, maar beter was geweest als de vrouw naar de wet gehandeld had, dan was ze de fout niet ingegaan. Jezus heeft de wet dan ook niet afgeschaft, maar geheel en al vervuld. Wie in Hem is en blijft, heeft met de wet niets meer te maken, maar de wet stuurt me wel telkens terug naar Jezus. Zodoende ervaar ik dat de wet er is om mij te beschermen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:22
|
|
|
Ah oke, hartelijk dank voor deze verheldering. Volgens mij zijn we nog redelijk ontopic. Seks voor het huwelijk -> wat is een huwelijk -> verbond ja of nee -> wat is een verbond
Roadje ziet door het bos de bomen niet meer zo goed
Maar ben er voor mezelf wel uit geloof ik
Ik kwam deze ook tegen. Voor de geinteresseerden. http://www.christelijk-huwelijk.nl/huwelijk.pdf
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op woensdag 27 november 2013, 17:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:18
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik ken een God van genade en vrijspraak, die de diepten van mijn hart kent.
|
Hoe bedoel je dit ? (met de link naar het stuk van Cortazar)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 november 2013, 13:14
|
|
|
PETRA373 schreef: | In mijn ogen wanneer je dat na elkaar uitspreekt heb je een verbond al. Dus ook gesloten. Dus als ik hier tegen een man zeg dat ik met mijn leven met hem verder samen wil delen en hij dat tegen mij, heb ik toch al een verbond, of ben ik nu zo simpel En als we er bij tot God bidden, vragen of hij ons erbij wil zegenen, met ons mee wil gaan hebben we een drievoudig verbond. |
Maar er is m.i. wel een groot verschil tussen een afspraak (die je maakt met een mens) en een verbond (waar God in betrokken is).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 november 2013, 11:36
|
|
|
PETRA373 schreef: | het gaat er om, dat je als man en vrouw een verbond met elkaar maakt en samen met God |
Ik stel de vraag nogmaals: wanneer is er sprake van een verbond? En op welk moment is dat verbond gesloten?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:48
|
|
|
Ja Jol, de wereld loopt vol met mensen die zich weinig van Jezus aantrekken. I know... Nog steeds ben ik benieuwd naar jullie kijk op hoe God het eea ziet.
Aangezien we in cirkels aan het lopen zijn, laat ik me voorlopig maar zakken hier.
@Jans voel je vrij om een klacht bij de redactie in te dienen. Zij weten al van deze foto
Verder vind ik je reactie ontzeeeeeeeettend flauw. En erg offtopic. En op de man gespeeld. Jammer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:30
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik ken een dolgelukkig stel dat al jaren samenwoont waar menig getrouwd stel nog wat van kan leren qua harmonie en eenheid. |
Waarom zijn ze niet getrouwd?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 november 2013, 20:35
|
|
|
PETRA373 schreef: | T doordat we niet pas met mannen doen als we trouwen, zorgen we er beetje voor dat sommigge mannen, nooit echt man worden, in de rol komen die God met hun voor heeft. In een overgangsritueel moeten komen van volwassen worden, |
Goeie vraag Petra. Ten eerste denk ik dat dit voor zowel mannen als vrouwen geldt. Ik las ooit 's dat een mens volwassenheid bereikt als hij (of zij) God gaat gehoorzamen....
Je stelling gaat er wel een beetje vanuit alsof "jullie vrouwen" het volwassen worden in de hand hebben. De man is er natuurlijk zelf bij. Ik denk dat hij (en ook zij) juist kan groeien in volwassenheid als hij op dit punt ook de wil van God zoekt en niet bij de eerste de beste lustgevoelens zichzelf laat gaan. Beetje ruggegraat kweken kan nooit kwaad :)
Quote: | verantwoording voor hun vrouw, eventueeel kinderen. Zorg moeten dragen voor de ander. Nu kunnen sommigge mannen jaren lang kind blijven als een puber, lekker geen verantwoording, je eigen huisje houden, effe es langs wippen waneer de behoefte er is..
| Maar Petra, de verkeringstijd is toch DE tijd bij uitstek om hierachter te komen? Heb je te maken met een volwassen vent (of vrouw) of met een moederskindje of -dochter? En als je je al aan elkaar geplakt hebt met houtlijm, dan zit je dus al vast aan elkaar. Stel je voor dat je dan ineens een niet zo leuke kant van iemand ontdekt......
Quote: | en zo hebben we heel wat mannen in deze maatschappij die nog steeds beetje puber zijn. nooit niet een echte man worden , of de sprong niet echt durven wagen en maar samen wonen, zodat hij er nog altijd vana f kan komen. is het niet zo,n enge serieuze stap | Dit bedoelde ik eerder ook te zeggen. Trouwen is binden, samenwonen houdt een vluchtdeur open. Veel mensen hebben last van diepliggende angsten, waardoor ze niet durven te trouwen. (maar wel willen samenwonen en seks hebben.... hmmmm typisch he??)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 november 2013, 20:26
|
|
|
PETRA373 schreef: | .jammer als we het doen, zonder een verbond met elkaar en zonder gods zegen e rover eerst te vragen, is niet ons lichaam, maar een tempel van d e heilige geest ook. |
Vooral dat laatste he... Mooi. Blijft de vraag natuurlijk wel overeind staan: Wanneer is dat "verbond" dan gesloten?
THOMAS968 schreef: | Christelijke mensen horen dat soort etiketten niet op verliefde mensen te plakken. Wie geen sex wil voor het huwelijk doet het niet en ik respecteer dat, maar het zijn daarmee geen betere christenen God heeft met het inbouwen van sexuele opwinding echt geen fout in de Schepping gemaakt. | M.i. wordt er niet geplakt of gewezen hier. We proberen er nog steeds uit te komen hoe De Here God seks buiten het huwelijk ziet, en wat dan het "huwelijk" is in Zijn ogen. En verliefdheid heeft in mijn beleving weinig met liefde te maken.
Quote: | Wie wacht tot het huwelijk handelt eerder onverantwoord, we zien de gevolgen op CM om ons heen. Het is goed elkaar volledig (????) te kennen voor je besluit samen verder te gaan en dat is ook meer verantwoord naar de eventuele kinderen toe. Gelukkige ouders scheiden meestal niet. Het is een groot risico de gok maar te nemen dat het na het wachten goed zal gaan. | Dat wachten tot het huwelijk onverantwoord zou zijn?? Het lijkt een beetje alsof je jouw ervaring(en) tot werkelijkheid probeert te maken. Nog steeds mis ik het betrekken van de Here God in deze discussie. Hoe ziet Hij het? Seks is Zijn uitvinding, niet die van ons.
Quote: | Ik denk dat heel veel mensen die gewacht hebben juist spijt hebben dat ze het niet voor hun huwelijk hebben gedaan. Goede sexualiteit is een van de mooiste dingen die mensen kan overkomen. | Een van de mooiste dingen, dus ook een van de kostbaarste. Dat geef je dus niet aan de eerste de beste. Je spreekt jezelf nogal tegen. Misschien kun je je gedachtengoed bijbels onderbouwen? Nu heeft het geen grond.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 november 2013, 09:24
Onderwerp: Geslachtsgemeenschap: een behoefte of verlangen?
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | hoezo de man?? nee hoef je niet uit te leggen. de gemeenschap, het vrijen op zich is het plaksel Roady |
hihi die Roelande toch....
:)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 22:53
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het gaat toch om de vraag of gemeenschap voor het huwelijk vrijblijvend is of niet? En of je pas na het officiële trouwen gemeenschap mag hebben? |
Ja inderdaad. Of seks voor het huwelijk geoorloofd is ja of nee. Anders gezegd: Of God het kan goedkeuren of niet. Weer anders gezegd: Is seks voor het huwelijk in Gods ogen gelijk aan overspel of ontucht of onreinheid of hoererij?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 22:51
|
|
|
Mja oke, maar ik denk dat "verse stellen" wel sterk naar elkaar verlangen. Ik denk dat de Here God ons zo gemaakt heeft dat we willen samensmelten als het ware. Ik geloof wel dat dat een behoefte is. Zeker in de beginfase. Misschien is het ook wel noodzakelijk zelfs om je aan de ander te "lijmen" zoals dat zo mooi in het andere topic werd uitgedrukt.
De man zorgt daarbij zoals gewoonlijk voor het plaksel....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 22:44
|
|
|
Oooow nou snap ik je weer
Dus het is volgens jou: 1. je wordt verliefd 2. je ontwikkeld gevoelens 3. er ontstaat verlangen 4. er ontstaat een behoefte.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 22:43
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Ja misschien is dat wel de kernvraag is sex voor het huwelijk overspel? Ik denk het niet bij overspel moest je gestenigd worden. Bij sex voor het huwelijk moest je trouwen. Volgens de wet dan he |
Ja ik zoek ook al een tijdje naar de kern van deze discussie, maar kom er maar niet goed uit.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 22:36
|
|
|
PETRA373 schreef: | Een behoefte wil zeggen dat je niet zonder kunt???? Volgens mij is het geen behoefte, want je kunt best zonder...en verlangen??? hmmm nee, alleen wanneer je verliefd word en er verdere gevoelens ontwikkelen, dus is geen verlangen en geen behoefte.vind ik.... |
Maar Petra, als die gevoelens zich ontwikkelen ga je toch naar elkaar verlangen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 22:33
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Overspel is mi niet alleen het hebben van sex met iemand buiten het huwelijk. Het kan ook in geval van het niet trouwen maar wel seks en samenwonen bijvoorbeeld.
|
Dat is ook buiten het huwelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 22:31
|
|
|
JANS221 schreef: | Als Cortazar dat bedoelt, dan hoort dat op een ander topic thuis. We hebben het zoals ik eerder aangaf, hier over seks voor het huwelijk, niet over overspel. Maar misschien kan hij wel de diepere betekenis toelichten, daar hou ik wel van. |
Maar die twee hebben wel heel veel met elkaar te maken vind ik. Daar gaat de discussie m.i. juist over.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 18:54
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Huwelijk is een afspraak. Een civielrechtelijke afspraak. C'est tout .......ríen plus.
Een huwelijk is een toewijding die niet in een contract is vast te leggen. Het is en een hartsgesteldheid en een actie. Je kunt getrouwd zijn zonder sex te hebben,want het gaat om een keuze. Je kunt sex hebben zonder getrouwd te zijn......althans zonder het contract te sluiten. Maar waarom hebben mensen sex met elkaar? Omdat het moet? Of omdat het niet anders kan? Nee, omdat ze het WILLEN .......ergo een conatieve actie .......... Een wil die zich uit in een handeling, dus er is een verband vanaf dat moment. Voor het huwelijk / papiertje ondertekenen is het een verbinding tussen 2 mensen en daarna ook.
Voor het huwelijk zou het volgens sommigen geen consequenties hebben ? Als je niet trouwt met elkaar dan is er geen vuiltje aan de lucht ? Want dan kun je niet meer spreken van "voor het huwelijk" ?
Sex met een persoon is hoe wij dat ook willen bagatelliseren wel degelijk een verbond wat God ziet en helaas voor sommigen .......oook onthoudt.
Dus hoe meer sex zonder consequentie met verschillende partners hoe verder met wegzinkt in het overspel. Overspel kan ook zonder eerst te trouwen ....... |
Heldere taal! Erg fijn :)
Ik meen jou te begrijpen. Je bedoelt te zeggen: Seks is te allen tijde een keuze. En nooit een automatisch gevolg van iets. Net als je 40 dagen kunt onthouden van voedsel (= vasten = wilsbesluit) kun je ook langere tijd een seksueel verlangen koesteren zonder eraan te "moeten" toegeven. Het is een keuze. En daar ben ik het volledig mee eens.
Ik kom steeds meer tot het inzicht dat de enige plek waar geen overspel mogelijk is, dus waar alle twijfel en grijze gebieden wegvallen is: "Seks binnen het huwelijk" Dit is vanzelfsprekend met je eigen partner. Daarbuiten blijft het twijfelachtig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 17:03
Onderwerp: Een eend of een arend?
|
|
|
Voor alles is een tijd.
Soms ben ik een eend. Soms ben ik een arend. Soms vlieg ik te hoog en val ik weer op m'n snavel (kwak). Soms ben ik een leeuw. Soms ben ik een kuiken Soms ben ik een ai
Vooral ben ik gewoon mens :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 15:19
|
|
|
Ja sorry, ik reageer soms even snel tussendoor :)
Ik haalde de reactie van Annette aan, die Efeze 5 noemde en erbij zei dat sommigen misschien zouden gaan lachen daarom.
Ik vind het juist een prachtige bemoedigende tekst die spreekt over de juiste verhouding tussen Christus, man en vrouw. Alles behalve iets om (uit) te lachen dus.
Jij haalde aan: "Waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen". Ik zie dat dan als "Waar Christus Zelf aanwezig is (ruimte krijgt), gebiedt de Heer Zijn zegen".
@Roelande Ik vind dat heel eerlijk en open van je neergezet zo. Het is je van harte gegund dat je dit zo mag beleven!
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op maandag 25 november 2013, 15:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 13:45
|
|
|
JOL252 schreef: | Wat God zegent? "Waar liefde woont gebiedt de Heer Zijn zegen". [/i] |
Ja helemaal waar. En wat is die liefde? Is dat niet Jezus Zelf? Dus toch Efeze 5....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 11:44
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
MARENTH030 schreef: | Ons denken is als een overijverig konijn: Het moet altijd iets te knagen hebben.
Bron tijdschrift: Flow.
Gr Marenth. |
Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in U, o God. (Augustinus) (Psalm 62)
|
|
Naar boven |
|
|