Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 21:30
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En kunnen we weer overgaan naar het oorspronkelijke onderwerp  |
waarom? ik heb de fase van sex voor t huwelijk alweer achter me liggen.  daarbij komt dat ik het een non-issue vind. iedereen heeft eigen verantwoording en eigen mening.
maar goed... omwille van het topic zal ik er n prikkelende stelling ingooien:
sex voor t huwelijk... daar moet je niet over praten, dat moet je doen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 21:20
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk, dat is met iedere taal zo, de semantische waarde van een woord komt nooit helemaal overeen met het vertaalde woord. Daarom begrijp ik de starheid niet, die gehanteerd wordt in de Statenvertaling. Die gaan er nl. maar van uit dat één woord slechts één betekenis mag hebben. |
ja, en een andere vertaling geeft dat ene woord weer 1 andere betekenis. nou is het balletje weer rond
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 18:05
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Pieter, ik zit sinds kort op Bijbels Hebreeuws en ik begrijp van mijn docenten dat de Statenvertaling ook niet altijd bij de oorspronkelijke tekst blijft....... Dus wil je het puur oorspronkelijk lezen? Misschien is er in duitsland ook wel Hebreeuwse les? Of de Naardense bijbel die blijft ook dicht bij de grondtekst...... |
laat ik eerst maar es fatsoenlijk duits leren... 
Nou is het heel mooi om hebreeuws te leren en ja, dan heb je de grondtekst... echter, in hoeverre klopt de manier van vertalen in de grondtekst met de achterliggende bedoeling van de schrijver? Ik bedoel, als iedere vertaler de grondtekst zo goed kan lezen, waarom dan toch nog zoveel verschil?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 17:55
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | En waarom zou ik de statenvertaling met kanttekeningen erbij moeten halen, hier staan alleen gedachtes/interpretaties bij van mensen. Over dit hoofdstuk zijn veel verschillende gedachtes/verklaringen geschreven. Dat jij de kanttekeningen hier neerzet is prima, maar ik heb een andere uitleg gelezen die voor mij zeker zo aannemelijk is...... 
.. |
En dat, mn waarde Cross, is nou exact waarom ik me vasthou aan de statenvertaling. Ik heb het n beetje gehad met andere vertalingen. Daarnaast blijf ik erbij dat als je de andere verzen er achteraan had gezet dat het algemene beeld heel anders zal zijn als in het door jou gequote gedeelte.
Maar joh, als jij het wil uitleggen als zelfbevrediging... ga gerust je gang
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 07:58
Onderwerp: boswandelen
|
|
|
VISSER278 schreef: | Van de week weer zeker? Om de vlaketunnel te repareren  |
doe maar ja.... die zeeuwen kunnen dat zelf niet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 22:43
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Das natuurlijk geen slimme vraag he pieter
Schuldigen aan schuldloze scheideingen komen niet op een datingsite want die zijn al weer voorzien van een nieuwe partner voordat de ouwe de deur uitgeschopt is  |
dus scheidingen komen alleen door overspel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 20:38
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Dat sex iets is tussen 2 mensen, man en vrouw, is helemaal niet waar. Het samen één worden dat is door God gegeven aan de man en vrouw.
Over zelfbevrediging staat iets heel leuks in Hooglied 5.
Hier lees je over het meisje dat verlangt naar haar vriend, dit terwijl ze in slaap is en de kamerdeur op de grendel (afgesloten) is......
Zij 2 Ik sliep, maar mijn hart was wakker. Hoor! Mijn lief klopt aan! ‘Doe open, zusje, mijn vriendin, mijn duif, mijn allermooiste. Mijn hoofd is nat van de dauw, mijn lokken vochtig van de nacht.’ 3 ‘Maar ik heb mijn kleed al uitgedaan, moet ik het weer aandoen? En ik heb mijn voeten al gewassen, moet ik ze weer vuil maken?’ 4 Mijn lief stak zijn hand naar binnen, een siddering trok door mij heen – om hem! 5 Toen sprong ik op, ik ging hem opendoen. Mijn handen dropen van mirre, mirre vloeide van mijn vingers op de grendel van de deur. |
tja crossie... jij haalt er zelfbevrediging uit, iemand die het tweede vers vet drukt, zoals jij vers 4 en 5 vet drukt, haalt er incest / inteelt uit....
tis maar net wat je er uit wilt halen he...
Het lijkt me wijzer voor je om de statenvertaling met kanttekeningen er eens op na te lezen en dan gewoon vers 6 en 7 er ook bij te zetten. Waar jij hier zelfbevrediging vandaan haalt, is mij compleet een raadsel.
Laatst aangepast door
|
PIETER649
|
op maandag 15 november 2010, 20:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 20:33
|
|
|
LEANNE226 schreef: | .....hoeveel leden van CM zouden er gescheiden zijn met als oorzaak een seksprobleem? |
weet ik niet Leanne.... maar 1 ding is mij wel opgevallen hier op cm, dit is de site waar de schuldloos gescheiden christen terecht komt. 
ik ben wel eens benieuwd waar de schuldigen aan die scheidingen terecht komt. ( op welke datingsite bedoel ik )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 18:02
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
ach ja, wat moeten ze anders met het geld dat ze krijgen voor de mosselen die zwart verkocht worden...
in drenthe hebben ze geen mosselen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 07:56
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
LOES550 schreef: | Honderd mannen kunnen een huis bouwen, om een thuis te krijgen heb je een vrouw nodig. (Oosterse wijsheid) |
maar als je er eenmaal in woont, met die vrouw die het een thuis maakt... kun je beter op de hoek van het dak gaan zitten dan bij die kijfachtige huisvrouw ( en dr moeder)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 13 november 2010, 11:22
Onderwerp: relatieproblemen in nieuwe relaties
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Brother Mario's watching you....
Pas maar op dat ik jou niet in een kikker verander!  |
oeps.... das hartstikke occult toch??? informeer je jouw dates wel vooraf dat je een occu....euh... aparte gave hebt??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 november 2010, 18:36
|
|
|
FRANKT627 schreef: |
Lief!? Volgens mij drijf je nu wel een beetje over Leanne, er kunnen best nog andere redenen zijn... |
klopt... maar die mocht ik niet op forum zetten, weet je nog
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 november 2010, 18:35
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Jah...hij zal best een mooie auto hebben! Eentje waar de achterruit niét uit springt ofzo  |
klopt... maarre, ook die franse ruitenspringer is van mij
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 november 2010, 07:49
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | jij zet toch ook je banksaldo niet op het forum  |
dat is zo schreeuwerig joh, een groot bedrag en dan in het rood...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:37
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Ik heb gewoon een zwak voor irritante ouwe mannetjes, zal wel door mn opleiding komen  |
ik weet waar het aan ligt.... maar ik mag dat van annette niet plaatsen hier
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:16
Onderwerp: 12&13 nov(epe):grootse jubileumconcerten gospelkoor S.I.G.N.
|
|
|
MUTSJE418 schreef: | Nog 1 nachtje.... en dan is het eerste concert. Maar die is zo goed als uitverkocht. Voor zaterdag zijn er nog enkele kaarten!!!!!!!!!!! |
ga maar vroeg naar bed vanavond... des te eerder is het morgen!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 18:46
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Nee het betekent "fel,verbeten",hij belde nl. na het eten om te zeggen dat de snert waarschijnlijk zuur was........  |
had je maar n vent van cm moeten nemen, ipv een juk aangaan met een niet-cm-er je kent toch het spreekwoord?
2 datingsites op 1 kussen, daar slaapt de ERROR tussen. (uiteraard mag je nog geeneens op 1 kussen want je bent nog nie getrauwt )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 18:43
|
|
|
ANGELIQUE327 schreef: | Liefde kun je niet verplichten Liefde is volkomen vrij Liefde is alleen de ommekeer van het woordje IK naar JIJ! |
hou mij dr ff lekker buiten, asteblieft!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 18:37
Onderwerp: Humanisme
|
|
|
DAVID923 schreef: | ja ik vind die inzamelingen ook onzin. wat new orleans is overkomen is duidelijk een straf over de vele occulte zaken (voodo zwarte magie) en orgie-feesten die er werden gehouden.
Tja en die zeeuwen he... in 1953... wat daar niet gebeurde allemaal... tjonge jong nou... Gelukkig werden duidelijk alleen de zeeuwen bestraft, anders was het hele land ondergelopen, net zoals het hele land in 1940 zwaar de pineut was... Die 80 jarige oorlog ook he... dat was niet voor niks.
tuerlijk is het niet fout om die mensen te helpen, maar nog belangrijker is EVANGELISEREN en oproepen tpot bekering en geen symtomen gaan bestrijden, dus nee, geen dom voorbeeld.
luc 13:
2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.
ik denk dat hij humanisme bedoelde als inleven en er zijn voor andere mensen als ideologie, niet de werkelijke betekenis en wat het humanistisch verbond er mee doet.
jammer je reactie was een slag in de lucht, wel een nobele poging. |
Wel knap dat jij wel weet wat hij bedoeld... hoezo een slag in de lucht ?? 
Een nobele poging om je er uit te euh... praten LOL
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 17:51
|
|
|
DAVID923 schreef: | een comminist zal aichzelf ook als humanist zien, zo ook een freethinker en atheist/agmost. deze filosofie denkt dat de mens goed is van het beginsel, en ontkent God en de zondeval.
voorbeeld; i p v God te zoeken als Hij als de ziekte natuurampen en oordlogen over de aarde laat gaan, houden de humanisten een benefietconcert om de schade te beperken, dmage control, niet zoeken naar de wortel van het menselijk probleem.
Wat een dom voorbeeld zeg!!! Christenen geven ook geld geloof ik, mischien niet aan benefietconcerten, maar via kerkcollectes bijvoorbeeld.... is dat soms geen dmage (?) control??
Ook de verlichting was uitermate humanistisch. Blijkbaar wist je niet goed wat de term betekende heb je zonder enige studie deze topic gestart.
Arend kennende weet hij beter dan jij wat het humanisme inhoud... ik denk dat jij zonder enige studie deze term gebruikt hebt... lang verhaal kort lees je Bijbel en google/wikipedia HUmanisme en je ziet het zelf. verder uitleg gun ik dit onderwerp niet.
http://www.trouwcommunities.nl/schrijf/zelf-schrijven/blogs/1233/14957.html |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 10 november 2010, 22:14
|
|
|
AREND003 schreef: | Hey Pieter!
Maar daarom kan ik toch wel een inhoudelijk antwoord verwachten? Ik wacht het antwoord van David gewoon rustig af!
PS, en als je heel eerlijk bent, dan heeft het humanisme de wereld meer zegeningen gebracht dan de religie! Toch? |
Religie is een rekbaar begrip... Maar ik ben met je eens dat er veel, heel veel ellende is gebracht in de wereld onder mom van: God wil het, of allah wil het.
Feit blijft wel dat humanisme ons niet bij Jezus brengt, dus in essentie een heilloze weg is.
Daarnaast heb ik persoonlijk meer met hedonisme dan met humanisme
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 10 november 2010, 21:25
|
|
|
FF realistisch blijven Arend 
Het humanisme en christendom staan tegenover elkaar als de fans van Ajax en Feijenoord. Dus verwacht op deze site niet al teveul verwijzingen naar de zegeningen van t humanisme...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 10 november 2010, 19:15
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
FRANKT627 schreef: | zag ik net op het Sinterklaasjournaal dat een visverkoper uit Harderwijk een vis had met een pepernoot in zijn buik. Die pepernoot houdt blijkbaar Harderwijk in de ban. Het is me echt wel een raar volkje daar...  |
tja.... hardewijkers he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:27
Onderwerp: Vergeven
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dusse.... ff duidelijkheid. Anita plaatst hier een aantal bijdragen waar ze anderen mee kwetst. Als ze daarop gewezen wordt gaat ze door als een olifant door de porseleinkast. En wij, die daar moeite mee hebben, krijgen de schuld dat we niet snel genoeg vergeven??? En we moeten medelijden met haar hebben, omdat ze nu aangeeft van de site af te willen?? Sorry, ik begrijp het ff niet. Wat mij betreft is het geen kwestie van vergeving, want dat doe ik wel. Het is gewoon haar mening en daar zit een verschil in. Ze is nergens op haar standpunt teruggekomen, heeft alleen maar spijt dat ze mensen gekwetst heeft. En ze ging door, terwijl iedereen aan de bel trok dat ze op moest houden. Als mij verweten word dat ik met occulte dingen bezig ben, dan mag ik daar absoluut tegenin gaan. Als de NBV vertaald wordt met Bijbelverkrachter, dan is het toch logisch dat mensen er tegen in gaan? Als haar excuses inhielden, dat ze besefte dat de inhoud onjuist en te grof was, dan was het veel geloofwaardiger. |
Dus eigenlijk moet ze excuses maken omdat ze het niet met jou eens is? Misschien heeft ze vaker gelijk dan jij denkt!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:20
Onderwerp: Zondigen
|
|
|
HENK710 schreef: | Nutteloos? Ook die mensen KUNNEN bij Hem terecht!  |
klopt--- zolang ze nog niet dood zijn wel... daarna verwijs ik weer naar Jolan dr bijdrage
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:19
Onderwerp: opwekkingsliederen ok?
|
|
|
HENK710 schreef: | Ik vind dit niet echt een argument tegen de opwekkingsliederen, want ook in de kerken waar vooral psalmen en/of liederen van Johannes de Heer worden gezongen is wel sprake van die zgn. groepsdruk als je bijvoorbeeld kijkt naar de sta-momenten... |
je mag ook blijven zitten... dan ben je in ieder geval op tijd voor de volgende dienst
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:11
Onderwerp: GEDACHTE
|
|
|
MARGREET933 schreef: | BESTAAT AL??????????? EEN Gedachte. |
nou? wat denk je zelf?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:03
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | "hier past slechts erkenning, deemoed en diep berouw."
Je vult het wel erg makkelijk voor een ander in Pieter........ Wat een aantal mensen hier eigenlijk probeert te zeggen is dat iedereen Anita best aardig vindt maar dat het prettiger is als zij wat minder inpulsief dingen opschrijft....... En dan kom jij met de zalvende tekst: erkenning, deemoed en diep berouw? Waar heb je het over? |
Het is ook makkelijk in te vullen Willemijn. Lees de bijbel er maar op na...
HELAAS blijkt steeds vaker, ook op cm, dat zoals David al aangeeft, het humanisme de kop op steekt. Alles moet maar gespiegeld worden aan de moderne tijd. De zondaar is zielig en degene die radicaal voor Jezus kiest is de dorpsgek. Nu mag ik een sucsesvol zakenman zijn die leuk verdiend, mooi huis woont en dure auto rijd.... ik ben jaloers op het geloofsleven van Anita en de manier waarop zij dat geloof hier belijd op het forum.
En dat diepe berouw Willemijn... dat komt als laatste in het logische rijtje; zonde... erkenning van de zonde.... diep berouw. Dus zolang je weigert stap 2 te zetten, zul je ook nooit weten en ervaren wat stap 3 is. Dus tja.... ik kan het je niet uitleggen, je zult er zelf wel achter komen nadat je stap 2 hebt gezet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 november 2010, 20:17
Onderwerp: Knuffelhoekje...
|
|
|
De knuffel van vandaag is voor ANITA 
Enkele forumschrijvers zijn op volle toeren bezig haar af te zeiken. Anita is op dit forum vaak genoeg open geweest over haar achtergrond. Anita is geen universitair geschoold iemand, ze heeft Wajong, is dus officieel gediagnotiseerd als gehandicapt. Hierdoor heeft zij een geheel eigen, unieke, manier van communicatie. In al haar eenvoud heeft zij kracht aan haar geloof. En ja, zoals iedere enthousiast gelovige probeert zij hiervan te getuigen, das haar goed recht. Zeker op CM forum!!
Gun ook dit lid haar mening en als je het niet met haar eens bent, en jezelf gekwetst voelt.... bedenk dan eerst dat je zelf wellicht ook weleens kort door de bocht bent geweest, daarna dat wie zonder zonde is, de eerste steen mag gooien, en daarna dat je de PLICHT hebt om te vergeven.
Anita, voor mij ben jij een waardevol lid op cm, en ik zal jou en jouw inbreng missen als je gaat. (hoewel ik jouw bijdrages van meer dan 50 woorden meestal ook oversla )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 november 2010, 20:03
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | David, jij kunt niet spreken voor een ander. Hoogstwaarschijnlijk voel jij je niet gekwetst door de stukjes van Anita, maar dat geldt niet voor iedereen. Erg makkelijk dus, om alleen maar een bijbelgedeelte te plaatsen. |
klopt... das inderdaad n stuk makkelijker dan iemand 70x7 maal te vergeven. dat je dit niet kunt is misschien wel menselijk, maar blijft het zonde.... en dat kun je niet maskeren door een ander te verwijten een "makkelijke" bijdrage te plaatsen. hier past slechts erkenning, deemoed en diep berouw.
|
|
Naar boven |
|
|