ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 63 64 65 66 67 68 69 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:31
BerichtOnderwerp: Niet het perfecte plaatje

MARISKA601 schreef:
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 13:03

Ik denk dat je je punt gemaakt hebt en dat hier dus genoeg over gezegd is. De een typt foutloos en de ander had geen 9 voor Nederlands op zijn rapport.
Je kunt niet eisen dat iedereen foutloos typt. Wat jij belangrijk vindt, interesseert een ander soms totaal niet.

Minder kwetsend en misschien interessanter was een topic geweest met daarin bijvoorbeeld de vraag of er mensen zijn die afknappen op slecht taalgebruik o.i.d.

Bij deze dus een slotje op dit topic.

Een reactie van de CM redactie.
Idd, mn punt is gemaakt. Nog iets waar ik enorm op afknap, leggings...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 28 september 2011, 11:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:17

MARISKA601 schreef:
Er is een groot verschil tussen blond zijn en dyslexie hebben.

Wat is dyslexie?
Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. De term komt uit het latijn, want dys = niet goed functioneren, lexis = taal of woorden.
Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook zelf schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam, terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren. Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor. Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als:

"Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau."

Hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van dyslexie, niet alleen bij het leren lezen en spellen, maar ook bij het snel en vlot kunnen lezen.
Het Protocol Leesproblemen en dyslexie geeft adviezen over hoe de school kinderen met leesproblemen kan begeleiden en ondersteunen. Ruim de helft van de kinderen gaat met deze hulp snel en goed vooruit. Is er ondanks extra hulp toch geen vooruitgang aan het eind van groep 3 dan kan er sprake zijn van dyslexie en is het raadzaam een dyslexie onderzoek te laten verrichten door school (als dat mogelijk is) of een extern deskundige te raadplegen. Lees verder bij vergoeding van dyslexiezorg om te zien of uw kind in aanmerking komt voor vergoeding vanuit de basiszorgverzekering.
Er is een verschil tussen iemand die dyslectisch is en wie slordig en met beide wil ik geen relatie. De meeste spelfouten hier op het forum komen niet doordat men dyslectisch is, maar omdat men domweg te slordig is goed te schrijven.
Als mn kinderen een scriptie moeten inleveren en er staan spelfouten in, wordt het gewoon teruggegeven. Dan moet je maar beter schrijven. En ik houd van die mentaliteit. Want onze taal gaat zienderogen achteruit... En persoonlijk zou ik me doodschamen als ik in mijn profiel heb staan dat ik HBO niveau heb en ik maak zulke slordige fouten.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 28 september 2011, 11:25
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:04

TESSYBEAR731 schreef:
Over het algemeen is een vorm van dyslexie goed te herkennen in iemands schrijfstijl. Mijn vermoeden is dat Arjan niet dyslectisch is, maar gewoon hier en daar een lettertje verkeerd zet. Gelukkig betekent dit niet dat Arjan geen aardige jongen is, en kan een meisje dat in hem geïnteresseerd is met een gerust hart met hem op een date.
Voor Chat word dat wat lastiger; Hij houdt niet van spelfouten. En daarbij, Frank zei het al, is Arjan wat jong voor hem.
Gelukkig zwemmen er ook voor Chat genoeg vissen in de zee die wél kunnen spellen!

Ik volg al een poosje van een afstandje dit forum en wil, nu ik weer even gratis mag komen gluren, toch even wat kwijt:
Het valt me enorm op dat Chat tegenwoordig schijnbaar niets meer kan zeggen of bepaalde mensen duiken er meteen bovenop als een stel meeuwen op een patatje Bram!
En ook in dit geval gaf hij, net als een aantal anderen, gewoon antwoord op de vraag. Lieve mensen, je hoeft het niet altijd met iemand eens te zijn maar je kunt het natuurlijk overdrijven.
Geef elkaar wat ademruimte en laat de mening die je over een persoon gevormd hebt je er niet meteen toe drijven de persoon helemaal geen kans meer te geven..

Moraal van het verhaal:
Arjan maakt het niets uit hoe een vrouw eruit ziet, Chat houd niet van spelfouten en ik niet van mannen met snorren.
En toch zijn we alle drie broeders en zusters van elkaar! Knipoog smiley

Zo, dat was mijn bijdrage voor dit kwartaal weer...
Engeltje smiley
Ach Tess, ze maken zichzelf belachelijk toch???
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:03
BerichtOnderwerp: Kerkgeschiedenis

We kunnen allemaal wel Wikipedia lezen, Mariska. Het heeft weinig zin om iedere keer zulke lappen tekst neer te zetten, zonder dat je duidelijk maakt wat je ermee wilt zeggen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 10:53

ERIKA129 schreef:
oeps een schrijffoutje Verlegen lachende smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Tja, dat wordt dus geen date...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 28 september 2011, 10:53
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 10:51

ERIKA129 schreef:
Er zijn zat mensen met Dyslexie die een HBO diploma of hoger hebben hoor!
Ik vind het ergelijk om daar op neer te kijken die mensen moeten hun leven lang spellen en opletten en vragen of ze iets goed opschrijven!
Noem het voor mijn part een ziekte! Zei kunnen er minder aan doen dat jij aan je suikerziekte!
Ook hier geldt weer, waarom zijn sommige voorkeuren wel acceptabel en andere niet? We hebben het hier over waar mensen op afknappen, en dit is voor mij een enorme afknapper!!!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 09:31

RENATE619 schreef:
Is dat niet een geweldige uitdaging om een aanvulling te zijn op een vrouw met bijvoorbeeld dyslectie? Volgens mij is het in een relatie zo bedoeld. Of zoek je liever heb type dat je op grammaticaal gebied met het groene boekje om de oren slaat.
(kan ook een vorm van genot zijn)
Toch vreemd hoor, je mag zeggen: ik hou niet van blond, maar als je zegt ik hou niet van mensen die slecht schrijven, dan is het opeens zielig. Het ene kan je veranderen met verf, het andere door eerst na te denken voordat je schrijft.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 28 september 2011, 09:32
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:49

MARISKA601 schreef:
heb je haar het ook terug gemaild?
is wel eerlijk om te zeggen dat je daarop afknapt.
Denk je dat ik dat niet durf te zeggen of te schrijven? Ik dacht dat je me wel kende of niet dan?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:41

PIETER649 schreef:
en: cheleik hep juh! Lachende smiley idureeen knakd ob anduruh dinguh av, nitwar
Bij mijn eerste date zal ik een dictee geven, als ze slaagt nog een tweede date....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:36

MARISKA601 schreef:
Voor mensen met dyslexie zijn het geen onbenullige fouten.
Niemand kan perfect nederlands schrijven.
En er staat mij iets bij dat Judith( redactie) op[ het forum er ooit iets over gezegd heeft.

NEGEER SPELFOUTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het gaat er toch om waar je op afknapt, nou dit is voor mij een goede afknapper...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:30

MARISKA601 schreef:
Wel eens gehoord van dyslectie?
Leg me nu eens uit waarom ik dat wel zou moeten accepteren? Een dikke neus of andere dikke lichaamsdelen, dan is het geen probleem dat je daar niet van houdt, maar als mensen onbenullige schrijffouten maken mag je daar niet van afknappen dan? Als een vrouw iets met me wil, moet ze behoorlijk kunnen schrijven...Sommige mensen durven op te schrijven dat ze HBO niveau hebben, ik vraag me af of ze ooit een goede scriptie hebben kunnen inleveren.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 27 september 2011, 22:35
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:25

ARJAN024 schreef:
Hoe sta je tegenover dat iemand niet helemaal aan je eigen verwachtingen voldoet? Bijv. dat hij steviger is gebouwt dan je wil? Of "iets" onder de leden heeft?
Zou je hem/haar voor repecteren?
Zou je bijvoorbaat op iemand afknappen als hij/zij iets heeft of "raar" uitziet?

Wat vint jij belangrijker. Uitelijk of hoe een persoon echt is.
Ik knap af op die spelfouten...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 21:59
BerichtOnderwerp: 9 Oktober Bethel Drachten Bijbelstudie Openbaring deel 8

CROSSROAD317 schreef:
Zondag 9 Oktober 2011 is er weer een Bijbelstudie -- de serie over Openbaring.
Deze avond deel 8 met als onderwerp "Het duizendjarig vrederijk"

Aanvang: 19.30
Einde: ± 21.00
Voorganger: Orlando Bottenbley

http://www.bethel.nl/actueel/actueel/diensten/openbaring_deel_8_het_duizendjarig_vrederijk.html

De delen 1 tot en met 7 zijn te beluisteren via onderstaande link, om vast in de stemming te komen ...
(hier staan ook studies uit 2006 / 2007 over Openbaring)

http://mediaspeler.bethel.nl/category/openbaring/

Iedereen is van harte uitgenodigd ...

Misschien kunnen we als "groep" afspreken, ik sta tussen 19.10 en 19.15 (binnen) bij de ingang.

Crossroad
voor die tijd een wandeling en eten bij Trijnie???
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 18:28
BerichtOnderwerp: Misleiding door satan

PIETER649 schreef:
Dat is nou juist het probleem chatuliem, jij vraagt hier om duidelijkheid maar als iemand de zaak op scherp zet, dan geef je niet thuis.

voorbeeld 1: deze discussie. Er word gestrooit met bijbelteksten waarom de wet niet voorgezen zou mogen worden maar zodra er gevraagd word of het DUS onbijbels is, dan is het opeens weer n stap te ver.

voorbeeld 2: in de discussie over kinderdoop word er geroepen dat het bijbelse standpunt is: wie geloofd EN zich heeft laten dopen, kan zalig worden.
De kinderdoop beschouw jij niet als een doop, maar als een besprenkeling met water, dus conform deze bijbeltekst zou iemand met alleen kinderdoop niet behouden kunnen worden. Maar als ik dan vraag of die hele club DUS naar de hel gaat, dan is dat ook weer n stap te ver. Smiley die vol vragen zit

Mijn voorstel is dus om of de discussie te laten rusten, of om de gevolgen van je stelling ook volmondig onder ogen te zien EN te onderschrijven.
Anders heeft een discussie niet zoveel zin....
Ik ben dit onderwerp niet begonnen, mijn aandeel is voortdurend geweest om aan te geven wat voor tegenstelling er is tussen wat men pretendeert en wat in werkelijkheid zo is. En daarmee heb ik duidelijk gemaakt dat geen enkele kerk zich kan beroepen de enige ware kerk te zijn. Dat is mijn standpunt, en als ik nu opeens zelf kerken ga veroordelen met de termen onbijbels, doe ik alsof ik beter ben en dat ben ik niet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 17:48

MARISKA601 schreef:
Jij zelf vind toch dat de reformatorische kerken onbijbels handelen?
Onbijbels handelen gaat me een stap te ver. Maar je hebt me nog geen echt antwoord kunnen geven waarom ze zo duidelijk deze aanwijzingen aan de kant schuiven. En je hebt me ook nog niet verteld wat je er zelf van vindt...

Misschien is het goed om vanuit mezelf te praten. Toen ik in de pinkstergemeente kwam, werd ik geconfronteerd met een vast aantal regels en principes. En als het niet werkte, dan was het mijn schuld....Op zichzelf is het heel prettig hoor om zo te geloven. Dan heb je een aantal principes in je hoofd, je hebt alle antwoorden al klaar en je wereld is redelijk voorspelbaar.

Toen ik echter naar de bijbelschool ging, stond ik er alleen voor. Ik had al die heldenverhalen gehoord, verwachtte dus dat God wel heel goed voor me zou zorgen daar. Niets was echter minder waar. Vanaf dat moment merkte ik dat het geloof wat me geleerd was, niet werkte, of in elk geval niet zo werkte zoals ik het wilde.
Vanaf dat moment ben ik voor mezelf gaan zoeken. Niet naar God, die had mij al gevonden, maar naar de manier waarop ik kon geloven in deze wereld, zodat mijn geloof me zin gaf aan alle tegenslag die me overkwam. En dat is veel geweest. Van de Bijlmerramp tot aan het overlijden van mn dochter. En datgene wat me door alles heen heeft gesleept, is datgene wat ze me op de bijbelschool verteld hebben: of je wordt er bitter van of je wordt er beter van. En daarmee besefte ik, dat de grootste vijand van mijn relatie met God mijn eigen bitterheid zou kunnen zijn.
Ik vergelijk mijn geloof als een woestijntocht. Ik weet niet waar ik ben, weet niet hoe lang de reis zal duren. Ik weet wel waar ik naar toe ga, en ik weet dat God mij leidt....
Zelf heb ik gemerkt, dat ik pas echt geestelijk begon te groeien, toen ik al het geleerde ging onderzoeken en niet meer zo klakkeloos aannam wat anderen me wilden vertellen.
En ik denk dat veel mensen met vastgeroeste ideeën rondlopen, zonder dat ze echt beseffen wat die betekenen. Maar het is de leer van de kerk, dus ik moet dat ook geloven. Op die manier raak je verstard in je denken en verstrikt in menselijke gedachten. De reden dat ik deze dingen opschrijf, is omdat ik geloof dat mensen wel eens aan het nadenken gezet mogen worden. Niet omdat ik ze verketter, maar omdat ik zelf gemerkt heb hoe bevrijdend het kan werken om alle dingen zelf te ontdekken.
Het forum is daar een uitstekende plaats voor. En het valt me op, dat ik me met velen een kind van de Heer voel, en dan vallen kerkmuren weg. Als je zelf leert na te denken, leer je ook zelf geloven en zul je mensen ontmoeten waarvan je niet verwacht had dat dat ook nog christenen kunnen zijn...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 27 september 2011, 18:14
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 17:27

MARISKA601 schreef:
Over het hele forum, zijn wel dingen te vinden die tegen de reformatischen gericht zijn.
De DL werden geplaats omdat het als een vorm van onbijbels werd gezien.

De Dl was hoofdzakelijk gericht tegen duidelijk onbijbelse ideeen.

Als men nu de DL zou gaan opstellen word het stukje enige/ene ware kerk wel geschrapt.
Wat bedoel je eigenlijk met onbijbelse ideëen? Of waren het ideeën die ze zelf als ketters gezien hadden?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:04

MARISKA601 schreef:
Een eerste begin van het protestantisme is te zien in de ideeën van de Engelsman John Wyclif, die in de 14e eeuw aan de eerste Engelse vertaling van de Bijbel begon en zich verzette tegen de macht en rijkdom van de rooms-katholieke Kerk. Ook de Tsjechische hoogleraar Jan Hus wees aan het begin van de 15e eeuw op de organisatie van de kerk en het gezag van de paus. Beiden wilden de kerk zuiveren van on-Bijbelse invloeden en terugbrengen naar haar Bijbelse oorsprong. Kenmerkend voor veel reformatoren (Wyclif, Hus, later ook Luther) is de morele verdediging van de vorst en lokale adel tegenover de paus en de geestelijkheid.
Een belangrijke omwenteling vond plaats in 1517 met de publicatie van de 95 stellingen van Luther. Hierin verzette hij zich met name tegen de handel in aflaten waarmee de rooms-katholieke Kerk zich bezighield, mede om de bouw van de Sint-Pieter in Rome te bekostigen. Rond dezelfde tijd bracht Zwingli in Zwitserland een soortgelijke beweging op gang. Hun ideeën verspreidden zich snel door Europa, geholpen door de in de 15e eeuw uitgevonden boekdrukkunst, en waren een belangrijke aanzet voor de Reformatie.
Bij de Rijksdag van Speyer (1526), waar de leiders van het Heilige Roomse Rijk bijeenkwamen, was besloten dat de vorstendommen die de Reformatie hadden doorgevoerd rechtszekerheid werd verschaft en dat alle vorstendommen een vrije geloofskeuze hadden. Toen dit besluit op de Rijksdag van Speyer van 1529 werd teruggedraaid, protesteerden de lutherse deelnemers. De 'protestanten' beriepen zich op de individuele geloofsvrijheid.
Enkele eeuwen waren de protestanten slachtoffer van politieke en religieuze vervolging in gebieden waar zij niet de overhand kregen. Waar dat wel het geval was, in het noorden en westen van Europa, werden de katholieken tot tweederangsburgers gereduceerd, al werden zij in het algemeen niet gedood louter op grond van hun geloofsovertuiging. Vanwege de vermenging van kerk en staat liepen godsdienstige en machtspolitieke kwesties altijd door elkaar.
In de 16e en 17e eeuw woedde er in West- en Centraal-Europa een reeks van oorlogen waarin de strijd tussen Rome en diverse soorten protestantisme een rol speelde, waaronder de hugenotenoorlogen in Frankrijk en de Dertigjarige Oorlog, in Duitsland. Ook in de Nederlandse Opstand, die zou uitlopen op de Tachtigjarige Oorlog, speelde de protestantse Reformatie een grote rol.
Bij de Godsdienstvrede van Augsburg in 1555 en bij de Vrede van Westfalen in 1648 kwam het tot een territoriale afbakening, waarbij Duitse vorsten hun lutherse, calvinistische of katholieke geloof aan hun onderdanen konden voorschrijven.
In Frankrijk kende Hendrik IV in 1598 met het Edict van Nantes beperkte godsdienstvrijheid toe aan de hugenoten; dit edict werd in 1685 herroepen door Lodewijk XIV. Pas in de 19e eeuw zou individuele godsdienstvrijheid gemeengoed worden in West-Europa.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen hiermee, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:37
BerichtOnderwerp: Crisis in Nederland en in de wereld

GERRIT084 schreef:
Wees gerust maar niet blij als de gulden/mark weer terug komt, de prijzen blijven het zelfde, en de salarissen ook. En wat ga je dan uiteindelijk krijgen! De gulden is geen re.. meer waard, de prijzen worden duurder, en de salarissen weer gelijk, of minder Huilende smiley, smiley in tranen Woedende smiley
De kans is veel groter dat we een munt krijgen die in Dld ook gebruikt wordt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:35

MARISKA601 schreef:
Een groot deel van Europa stond in de zestiende eeuw onder de macht van de Spaanse koning. rond de jaren 1660 begon de Nederlandse opstand tegen Spanje. Al snel was het zo dat het niet meer een oorlog tussen twee delen was. Maar een oorlog tussen twee geloven. Het ging nu tussen de protestanten en de katholieken. Volgens de Spaanse koning moest iedereen katholiek zijn en daar waren een aantal mensen het niet mee eens. Nadat de 'oorlog' over was.
Waren er in Nederland twee geloven te vinden. Het waren wel allebei christelijke geloven. Maar je had de katholieken en de gereformeerden, dus de protestanten.
Hier vergeet je een kerkelijke stroming die ook actief was en op momenten zelfs groter dan de calvinisten, nl. de anabaptisten...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:24

GERRIT084 schreef:
Ik ben het best wel in een paar uitspraken met je eens, ook ten opzichte van de zondag/sabbath. dat vraag ik me ook steeds meer af. Maar dan heb ik een vraag van een andere orde. varkensvlees en doorbloedvlees
In sommige Christelijke belevingen worden die ook niet gegeten, hoe sta jij daar tegenover?
Ze moeten zelf maar weten wat ze ermee doen. Zolang ze dat niet als eis gaan stellen voor de ware christen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:17

MARISKA601 schreef:
Waarom word er kritiek gegeven op dat de reformatorischen op zondag dienst houden, terwijl veel charismatischen dit ook doen.

Waarom worden de reformatorischen beschuldigd van ketterijen, terwijl de charismatischen de reformatorischen beschuldigen van ketterijen.

Kijk eerst eens naar het onstaan van christendom in nederland.
Hoe overheersend was de RK-kerk wel niet.
De RK-kerk was overheersend in half europa.
Op politiek gebied beslistte de RK-kerk alle dingen.
Het werd een staatsgodsdienst.

Door allerlei verwikkeling op politiek gebied en religieus gebied gingen kerken regels opstellen.
Die regels waren voor toen heel belangrijk.

De dordtseleerregels laten een stukje kerkgeschiedenis zien.
Maar tegenwoordig gebruiken ze de dordsteleerregels nog amper.

Het laat alleen maar zien hoe de kerkstrijd toen was.
En ja de reformatorischen en de rk-kerk hebben elkaar afgeslacht.
Is niet goed te praten.

Maar ik zie het nu zo, de charismatischen voeren een geestelijke oorlogsvoering met de reformatischen.

Is dat wel goed te praten?
Ten eerste, ik spreek vanuit mezelf, ik vertegenwoordig niet de charismatischen. En waar jij de term ketters ziet, weet ik niet. Ik ben me er niet van bewust dat ik een kerk ketters genoemd heb. Ik heb laten zien hoe gemakkelijk ze bij Dordt andere gelovigen verketterden en dat dat in mijn ogen niet kan.
Ten tweede vind ik, wat je pretendeert moet je waarmaken. Anders moet je je er niet zo op voorstaan. En hoeveel mensen vinden niet dat zij de juiste of de ware leer aanhangen. Hoeveel mensen zijn überhaupt al verbaasd dat er anderen zijn, die hun erop wijzen dat zij net zo goed een theologische bril hebben. De ware absolute leer bestaat dus niet, en de ware christen bestaat eigenlijk ook niet. We zijn hier op het forum van gedachten aan het wisselen over de Bijbel de eindtijd en de werking van de Geest. Je kunt alleen een goede discussie bereiken als je ook bereid bent je eigen zwaktes te erkennen en te onderkennen...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 27 september 2011, 12:21
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 10:25

ERIKA129 schreef:
Chat ik denk dat dat het verschil is van kerkgenootschappen!
Jij vind het overbodig ik vind het goed dat we daar wekelijks op gewezen worden.Daarom zijn er ook zoveel verschillende kerkgenoorschappen de een vind dit en de ander dat, denk dat we elkaar daarover in waarde moeten laten!
Maar lees jij ze wel eens voor bij jou gemeente? of nooit?
Ik geen aanval hoor gewoon een vraag van waarom wel of niet.
Als je iets pretendeert, moet je het ook waarmaken, vind ik. En één van de dingen, die de behoudende kerken zo graag laten zien, is dat ze bijbelgetrouw zijn. Het Woord is heel belangrijk. Mariska vertelt dat het voor haar het belangrijkste is in de dienst. Toch valt me op, dat als Paulus een heel duidelijke waarschuwing geeft voor de plaats die de wet zou moeten hebben in de kerkdienst, dat daar met het grootste gemak overheen gepraat wordt. Hoe kun je beweren dat je het Woord volgt, als je niet naar het Woord luistert? Wat heeft meer gezag, het Woord of de theologie van de kerk? En dan merk ik, dat voor jullie de theologie belangrijker is. En dat dat ervoor zorgt dat je met een bepaalde bril naar Gods Woord kijkt.
Ik noem een paar voorbeelden: de kijk op de doop is niet door het lezen van Gods Woord, maar meer door datgene wat de kerk over dit onderwerp leert.
De sabbath is opeens veranderd in zondag, waarom eigenlijk? In de jaren dat ik op dit forum zit, heeft niemand mij echt goede doorslaggevende redenen gegeven. Ik ben geen zevende dags adventist, ik ben zeker niet wettisch, maar zelfs bij mij rijst de twijfel of dat nu een echt goede beslissing geweest is.
En dan dit onderwerp: Paulus waarschuwt om niet de wet voor te lezen in de dienst, en toch wordt dat wel gedaan.
De visie op de Heilige Geest is ook zo'n voorbeeld. Voor velen van jullie is het een abstract begrip, zelf heb ik vaak meegemaakt, dat Gods Geest daadwerkelijk nog zo kan werken als in de periode van de Bijbel. Dit is bij jullie weggetheologiseerd.
De bril waarmee je de Bijbel leest is doorslaggevender dan het Woord zelf..
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 09:49
BerichtOnderwerp: Crisis in Nederland en in de wereld

Net een interview gezien op RTL7. De geïnterviewde sprak openlijk over de mogelijkheid dat Dld de euro uit ging stappen. En dat was iemand die in contact stond met belangrijke commissies. Het blijkt dus meer dan een broodje-aap-verhaal.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 09:44

HERMAN388 schreef:
Is de Tien Geboden overbodig?
Het is overbodig ze elke week voor te lezen en Paulus waarschuwt daar zelfs voor...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 21:16

MARISKA601 schreef:
Ik probeer steeds uit te leggen dat we zonder de kennis van de 10 geboden nergens komen.

En ik probeer ook steeds uit te leggen, wat we moeten doen om behouden te blijven.
Het gaat om de wet die in je hart zit, Mariska en die is nog strenger. De 10 geboden zijn slechts een hulpmiddel en geen doel op zich.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 20:05

JOSINA022 schreef:
Ik heb inmiddels helaas moeten ervaren dat er mensen zijn die naar buiten toe aangeven zich een kind van God te voelen en Jezus als hun Verlosser zien, maar achter de "dichte gordijnen" er een ander leven op nahouden en dan dingen doen die niet fijn zijn om te weten.

De vraag mijnerzijds is dan ook: kijkt God echt alleen maar naar hoe iemands relatie met Hem is en niet naar de daden van iemand?

Ik kan dat niet geloven. Ik geloof echt dat wanneer iemand sterft en voor Gods troon komt te staan, God ook kijkt naar het leven dat iemand geleid heeft.
Maar wat God dan beslist...tja, da's niet aan mij.
God ziet de harten van mensen aan. En als zij ervoor kiezen om niet te leven zoals Hij wil, heeft dat uiteraard invloed op die relatie.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 18:52
BerichtOnderwerp: Trinity 22 oktober 2de Exloërmond

ANNETTE792 schreef:
Maak van je hart geen moordkuilVerraste, verbaasde smiley

Mn vingers jeuken nu eigenlijk om hier een anekdote over cross neer te zetten waarin hij ook voor potencieel gevaarlijk aangezien werd, maar ik zal me inhouden Engeltje smiley

Ik heb beide heren in groepsverband ontmoet en dan zijn ze vrij ongevaarlijk hoor Knipoog smiley
Volgens mij denk ik aan hetzelfde verhaal..
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 18:34

JOSINA022 schreef:
Mooi gezegd en ik wilde dat dat bij iedereen zo zou werken. Helaas laat de praktijk meer dan genoeg andere voorbeelden zien.
Hoe zie jij dat dan voor ogen, is mijn vraag.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 18:04

WILLEMIJN232 schreef:
Ik ben het wel met je eens Mariska.... het .zijn de pijlers van het christelijk geloof.....en zo heeft Jezus het ons ook geleerd........

De 10 geboden, en het Onze Vader.
Wat een ongelukkig gekozen woorden, Wmijn. Het is haast vloeken. Het woord pijlers wordt gebruikt in de islam. En dan heeft het een hele andere betekenis.
Het Onze Vader is niet een pijler van ons christelijk geloof. Het is ook geen verplicht ritueel gebed. Het geeft aan hoe we het beste kunnen bidden.....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 17:58

WILLEMIJN232 schreef:
Daar kom je dan wel makkelijk mee weg Chatuliem. Je hebt Mijn Zoon aanvaard als je Verlosser en weg is je verantwoording? Want vergeving krijg je toch wel?
Een mens heeft ook nog zoiets als zelfverantwoordelijkheid en kritisch naar zichzelf kijken, ook hoe je als christen in het leven staat.......
Het gaat juist wel om wat je doet of wat je gedaan hebt......Christen zijn brengt ook verantwoording met zich mee, in je daden en je leefwijze.......
De motivatie waarom je dingen laat is anders geworden. Je hebt nl. een relatie met God gekregen, je houdt van Hem. Mijn relatie met Hem wordt niet bepaald door de Wet, maar door Zijn aanvaarding van mijn tekort komingen. Toen mijn relatie nog goed was met mn vrouw, wist ik wat ze goed vond en wat niet. En dat was voldoende voor mij om bepaalde dingen niet te doen. Zo is het ook met God: ik doe bepaalde dingen niet, omdat ik weet dat Hij het niet leuk vindt. En dat gaat veel verder dan alleen de 10 geboden.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 63 64 65 66 67 68 69 ... 169 Volgende
Pagina 66 van 169