Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 mei 2013, 21:06
Onderwerp: Pinksteren, mooie slotstrofe.
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Op 25 mei wordt in Monnickendam het Nieuwe Liedboek voor de Kerken gepresenteerd. Ongeveer 120 liederen (berijmd en onberijmd) uit dat liedboek zijn van de hand van Sytze de Vries (1945). Zijn vroegste herinneringen zijn aan pake en beppe in Leeuwarden. Met de wandelstok als aanwijsstok leerde pake hem lezen, zittend op beppe’s schoot leerde hij psalmen zingen. Het verklaart waarom bij hem zingen en schrijven levenslang bij elkaar zijn gebleven. Voor De Vries is schrijven een manier van ordenen, van chaos bedwingen. Als hij zijn gedachten heeft kunnen ordenen tot een lied of een gedicht, dan heeft hij er grip op gekregen. Op de dag van uitzending is het Pinksteren, het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. Sytze de Vries: ‘De Heilige Geest is dat wat God bewogen heeft vanaf het begin en wat ons in beweging zet. Het is dezelfde Geest, de adem, Ruach, die in Genesis over de wateren blies: de schepping werd daar letterlijk en figuurlijk uitgebroed.’ Hij vindt dat we niet zo moeilijk moeten doen als we het over de Heilige Geest hebben: ‘Hoe vaak hebben we het niet over wat je ‘motiveert’, ‘bezielt’ en ‘inspireert’?’ Zijn dierbare tekst is het pinkstergedicht ‘Tussen het zingende kerkvolk’ van de man die hij zijn ‘voedstervader’ noemt, de dichter en theoloog Willem Barnard.
Tussen het zingende kerkvolk
Soms, als ze hun Iongen te boven zingen, het dak staat bol van geluid, kijk ik mijn ogen uit:
alles verandert, de dingen staan stil te dansen, het altaar haast swingende , pinkstertongen worden de kaarsen en de gezichten
van de gewoonste stervelingen glanzen van licht. Ik verwonder mij tot ik versta:
zonder die tranen in mijn ogen had zich de wereld niet bewogen, gingen de dingen niet opgetogen al dat geloven achterna. Willem Barnard |
Mooi... Eigenlijk lees ik in zowel tekst als gedicht hoe nuchter en tegelijk ook emotioneel dit is ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 mei 2013, 18:55
Onderwerp: Stilte
|
|
|
JOL252 schreef: | Voor mensen die hier willen komen om te luisteren. Gewoon als je even geen discussie wilt voeren of aanhoren, maar er gewoon maar even zijn binnen alle omstandigheden. Laat hier achter dat je alleen maar even wilde luisteren.
Wat zegt stilte ... |
.......................................................
Ik kwam hier om te luisteren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 mei 2013, 18:54
Onderwerp: Stilte
|
|
|
Voor mensen die hier willen komen om te luisteren. Gewoon als je even geen discussie wilt voeren of aanhoren, maar er gewoon maar even zijn binnen alle omstandigheden. Laat hier achter dat je alleen maar even wilde luisteren.
Wat zegt stilte ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 mei 2013, 13:22
Onderwerp: gebed gevraagd
|
|
|
Ik persoonlijk zou het op prijs stellen als niet steeds de persoonlijke situatie van personen er bij wordt gehaald. Dat heeft mijns inziens hier niets mee te maken.
Gewijzigd door redactie.
Oproep tot gebed voor de mannen/vrouwen die zoveel hebben meegemaakt is zeker niet verkeerd. Wel kan de oproep aangevoeld worden als aanspreken op je emotie/plicht alhoewel ik weet dat Petra dit niet zo bedoeld en ze ontzettend met deze mensen meevoelt, verhalen heeft gehoord die haar raken.
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op zondag 19 mei 2013, 13:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 mei 2013, 11:03
Onderwerp: onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | IK denk dat Carolina in essentie gelijk heeft.
de zondesmet is misschien een ouderwets woord en heeft een negatieve lading , maar wat wij ook doen , de pure toewijding en zelfopoffering waarmee de Heer de dingen deed zullen wij nooit kunnen behalen.
dat is misschien frustrerend maar juist zo waar omdat Hij daarom is gestorven. God de Vader zag meteen al wat wij mensen ervan bakten in deze wereld ....NIKS .
Dus ook al doen we nog zo ons best en is onze intentie nog zo puur en hebben we het gevoel dat we iets fantastisch doen.......het is en blijft ....mensenwerk. |
Niet meteen. In eerste instantie zag Hij dat het goed was en wandelde Hij in vertrouwen en vriendschap met de mens. Er kwam een kink in de kabel en dat was catastrofaal. Het heimwee naar wat zo volmaakt en perfect was en het verlangen om weer met de mens in volmaakte eenheid te wandelen bleef. De volmaakte Mens kwam en in Hem ziet God ons als volmaakt, mysterieus maar waar.
Alles wat wij voor Hem doen zou dus besmet zijn met zonde. Dat is een pittige live-discussie waard. Ik geloof enerzijds zeker dat de schepping gebroken is, dagelijks zien we het om ons heen. Ik geloof ook dat het volmaakte nog moet komen als alles vernieuwd wordt en wij met Hem zullen zijn. Toch vraag ik me nu af of God zo naar ons kijkt als wij iets voor Hem doen. We bouwen behalve dat we in onze onvolkomenheid hout en stro gebruiken zeker ook met goud die de vuurproef doorstaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 mei 2013, 07:35
Onderwerp: Wat zijn 'we' van plan te gaan 'doen' vandaag, behalve...
|
|
|
PETRA373 schreef: | Vast vette party daar Jol. |
Ja, even bij ze gekeken gisterMIDDAG na de dienst, want voor de dienst aankomen had geen zin, het spul lag nog te pitten en pas tegen 11/12 uur in de ochtend was er leven op hun veld. Behalve vette party ook vet in de drassigheid, dus morgenavond een vette was.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 mei 2013, 07:19
Onderwerp: Klaagmuur
|
|
|
STEENTJE178 schreef: | Vijfjes Best begrijpelijk Jeruzalem's muur omstreden Conflicten blijven, felle strijd Onbegrijpelijk |
Ja is onbegrijpelijk. En toch, Jeruzalem... God is getrouw, Zijn plannen falen niet. Beloften rusten op Israël en de volken rondom. Het heil uit de Joden, dat was zo en zal zo zijn. Eens komt alles goed maar niet op wereldse wijze ook al mogen we altijd streven naar de vrede, naar verzoening en eenheid.
Jeruzalem Strijdpunt, speerpunt Jij zult stralen Hij zal als Held verlossen.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 19 mei 2013, 07:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 23:05
|
|
|
PETRA373 schreef: | ha ha, ben benieuwd word vast leuk voor ze. Die kids van jou staan misschien wel in de buurt van die van mij Als je drie pubers ziet met een longboard, twee jongens en 1 meisje, jongere versie van mij.....Die jongere versie van mij staat op me facebook dus je weet wel hoe ze eruit ziet. maar ja tussen zoveel mensen, is de kans klein. |
Op veld B in ieder geval... ik hoor niets meer van ze dus of geen bereik daar in de polder en/ofof ze hebben flink party.
(Zoals pannenkoeken midden in de nacht bakken.)
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 17 mei 2013, 23:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 18:40
|
|
|
Ik zag het even later na mijn posting... maar ik quote het toch nog even...
JANS221 schreef: | Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om te weten waarom en wanneer de HC geschreven is. Zoals je schreef is de HC nog in veel kerken erg belangrijk. Belangrijk lijkt mij ook hoe er met deze vragen omgegaan wordt en hoe dit op de mensen overgebracht wordt. Helaas gebeurt dit niet altijd op een goede pastorale wijze. Het erkennen van het geneigd zijn tot (alle) kwaad is geen eindconclusie, maar een beginpunt. Vandaar uit kan je verder, want God heeft zich naar de mensen geneigd. (En belangrijk lijkt mij helderheid over wat onder 'goed' wordt verstaan. Dat kan een hoop verwarring voorkomen). Niet in staat tot enig goed, als je probeert een goed christen te zijn? We zijn toch geschapen naar Gods beeld, en daarom toch ook in staat om goede dingen te doen? Het kan je intentie (het gericht zijn op het goede) toch zijn om te leven naar het gebod van God: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf? Je kunt toch proberen te leven zoals Paulus zegt in Romeinen 12: Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven? Dat je daarin vaak tekort schiet, weet een ieder. Je schuld belijden (ontferm u Heer) heeft niet als doel om een schuldgevoel op te roepen. Het heeft als doel om als bevrijde mensen met vreugde je weg verder te mogen gaan. Als het geloof niet als bevrijding wordt ervaren mis je toch een hoop levensvreugde. En kan je je hulpeloos maar schuldig blijven voelen. En dat lijkt mij nu juist niet de bedoeling. |
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 17 mei 2013, 18:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 18:34
|
|
|
CAROLINEA870 schreef: | Ik denk dat het zo zit:
Mensen kunnen wel goede werken doen, het is bijv. goed om je buurvrouw een kopje soep te brengen.
Maar ze zullen nooit helemaal zo zijn zoals God ze bedoelt heeft.
Over alles wat een mens doet zit zondesmet. |
Over alles? Dus echt... alles? Ik krijg een beetje onbestemd iets hierbij, zo van.. het maakt allemaal niet uit, het is toch verpest en voor veel mensen is dit een reden om het dan ook maar op te geven.
We zijn toch ook gemaakt naar Zijn beeld en voorbestemd tot die goede werken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 18:30
Onderwerp: Klaagmuur
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | We kunnen toch altijd blijven hopen? Hoop maakt dat we altijd nog vertrouwen op een goede afloop-ooit-......Op Zijn wijze en Zijn manier..... |
Power!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 17:10
|
|
|
PETRA373 schreef: | ha ha, hier zijn drie pubers een lading aan het inladen, die ze effe per bus na opwekking gaan verslepen. De busschaueffeur word gek als hij ze ziet aankomen. en instappen met weet ik veel wat ze allemaal mee nemen,Gelukkig gaat God met ze mee. twee tenten pannen etc. grote coolbox eten tig dekens tig blikjes cola etc. dochter lief moet zelf cremespoeling mee longboard, kunnen ze de bagage ook opzetten zeggen ze.... maar ze doen het slim, blikje chocomelk, past bv weer in een schoen.... een ballon eh... ha ha om aan de tent te hangen.... na ja ze hebben er zin in, en omdat het van mij moest 1 wc rol.... om van het gezeur af te zijn, zelf vonden ze het niet nodig, was het er niet mee eens |
Natúúrlijk bij thuiskomst een sms: mám ik ben niet m'n kussensloop en wel m'n kussen vergeten... gelukkig ga ik morgen er nog een dagje heen ( met winterjas en handwarmers?) kan ik nog een tas met de vergeten zooi mee nemen. Het is een hele onderneming, ze kamperen nu zelfs op terreinen waar eerst parkeerplekken waren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 mei 2013, 23:28
Onderwerp: Humor mag best van God
|
|
|
ROLF230 schreef: | Toch vind je nergens een mop in de Bijbel. Er staat ook nergens dat er eens flink gelachen werd. |
Het wordt niet genoemd in Genesis maar toch zie ik in iets simpels als deze bubble eye goldfish een hele sterke hang naar humor ... als ik dan denk aan meerdere dieren die bedacht zijn...
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 16 mei 2013, 23:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 mei 2013, 19:00
Onderwerp: Wanneer een date?...
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Haha, ik vind jou grappig!
en dat wil wat zeggen |
Ik ben benieuwd wat.
Hey Jans, ik kan volgende week wel.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 16 mei 2013, 19:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 mei 2013, 17:25
Onderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
|
|
|
5 uur lang vergaderen.
Mén wat word je daar gaar van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 mei 2013, 17:18
Onderwerp: Het weer
|
|
|
Hondeweer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 mei 2013, 07:24
Onderwerp: Het Nieuwsch hoekje
|
|
|
MAMALOE463 schreef: | Kan het ook zo zijn dat als je losgelaten word en beinvloed door de duivel dat je, ik ,jij ,wij, ook zo ver komen als deze mensen? Ik kan het me onmogelijk voorstellen ooit tot zulke daden te komen, word zo iemand zo geboren dan met een zieke geest of gebeurt er iets in iemands leven dat je tot zulke daden in staat bent? |
Als je de bijbel er op na spit vind je de noodzaak om kinderen van jongs af aan het goede voor te houden, vrees voor het verkeerde aan te leren, het verschil tussen goed en kwaad te kennen.
Ik denk dat een mens uiteindelijk overal toe in staat is maar inderdaad begrenzingen kent door opvoeding, normen en waarden (persoonlijke normen en waarden en ook binnen de samenleving). En of jij, ik wij ook zo ver komen... het feit dat je jezelf dit afvraagt geeft al aan dat je bij de gedachte alleen al onpasselijk wordt. Ja inderdaad, de gedachte alleen al dat je zo'n macht over een mens denkt te mogen hebben...
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 16 mei 2013, 07:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 mei 2013, 06:52
Onderwerp: Wat heb je aan vandaag
|
|
|
ANNA415 schreef: | Ik heb een pyjama aan. Telt dat ook? |
Dubbel zelfs. Niets beter dan een pyamadagje. Maarre ... leuke pyama?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 15 mei 2013, 18:19
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | klopt jol, wat ik bedoel heeft helemaal niets met fouten te maken! Soms overkomen je zaken die je leven op zijn kop zet en de kunst is om daar een weg in te vinden en strijdbaar te blijven. Jammer dat het weer gekoppeld wordt aan fouten. DT gaat totaal voorbij aan wat ik bedoel te zeggen. Wat blijft - net zoals Roelande zegt- de kunst om te kijken wat je gewonnen hebt en strijdbaar te blijven |
Ja klopt, een weg in vinden en strijdbaar blijven ondanks de teleurstellingen. De power en de moed te vinden om weer verder te gaan ... met HOOP. Ik weet dat in jouw woorden die kunst, moed en die ervaring ook liggen wat je ook uitdeelt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 15 mei 2013, 17:48
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
PETRA373 schreef: | toch verliezen, de grootste helden, waren mensen die leerden van hun verslagen dingen, overeind krabbelden en toen werden ze sterker daardoor weer. Waarom? Ze hadden geleerd van hun fouten. |
Verliezen hoeft niet alleen door fouten te komen die er zijn gemaakt maar bij voorbeeld ook gewoon door "het leven" waardoor plannen en idealen sneuvelen of waardoor er je iets kan overkomen... en ook daar leer je weer van en word je sterker door, of verander je.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 15 mei 2013, 17:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |