Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 november 2011, 19:40
Onderwerp: doop en uitverkiezing.
|
|
|
jij mag dat..........
wat ik wel even wil benadrukken is dat de Heere Jezus (en zijn werk) voor mij zowel als voor andere (als kind gedoopte) christenen de basis van mijn/ons bestaan vormen, en we de Heere Jezus dus wel degelijk liefhebben, en niet verwerpen / aan de kant gooien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 november 2011, 19:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je legt precies de juiste link, het is gewoon het oude verbond wat voortgezet wordt. En daarmee doet het het Nieuwe Verbond tekort. De besprenkeling is op basis van afstamming, en niet op basis van keuze. Daarom vind ik dat het niet juist is. We mogen leven in een beter verbond (Hebreenbrief) en we mogen de wet achter ons laten. Want Jezus heeft deze vervuld. Als je blijft vasthouden aan het oude verbond, kun je net zo goed het verlossingswerk van Jezus aan de kant gooien.. |
wat ik zo jammer vind, chatuliem, is dat je de kinderdoop ziet als wettisch, oude verbonds denken, en dat het als zodanig zelfs het verlossingswerk van de Heere Jezus te kort zou doen.
ik vind dat nogal wat, als je zegt dat wij als kinderdopers Christus werk aan de kant zouden gooien.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op woensdag 9 november 2011, 22:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 november 2011, 14:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | In de kerk waar ik lid van ben niet nee, maar er zijn best kerken waar dat wel zo is...... En waarom moet je dan herdoopt worden? |
het is mij inderdaad overkomen, en dat was meer door de visie van de plaatselijke predikant van dat moment. en ik moet zeggen; het heeft me wel pijn gedaan, maar ik ga inmiddels wel weer aan het avondmaal, tot grote vreugde van sommige gemeenteleden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 november 2011, 14:43
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nee Harald, kijk maar eens naar de verhalen in het OT wat er gebeurt als God zijn almacht gebruikt. Bij met name het volk Israel zien we in de woestijn hoe verwoestend die kracht is. |
ik zie er ook juist een reddende en beschermende kracht in, chatuliem; het volk van israel werd door Gods macht door de rode zee en woestijn geleid. (en ja, farao ontving een zee-graf. dit lag niet aan Gods neiging tot verwoesten, maar aan farao's eigen ongehoorzaamheid)
zo zijn er meer voorbeelden te noemen waar God zijn almacht gebruikt om Zijn volk te leiden en beschermen; heerlijk veilig toch, om zo'n God te hebben?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 9 november 2011, 14:37
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Kan het niet zo zijn Hannah dat wij een beetje gereformeerd/hervormd denken?Dat die kerken gehoorzaamheid aan God invullen aan de hand van uitwendig gedrag? Proberen je aan de wet te houden om Gods liefde te verdienen. En vooral een beetje neerkijken op diegene die dat toch niet zo goed lijken te doen? En dat ook blijkbaar kunnen veroordelen door je bv toegang tot het Heilig Avondmaal te ontzeggen? Eigenlijk si dat fenomeen te gek voor woorden dat mensen dat voor je kunnen beslissen. Ik denk dat het goed is dat je als kerk uitstraalt dat er genade woont en waar God wordt geeerd. En dat het ook belangrijk is dat je een persoonlijke relatie met God hebt en dat Hij jou kent met jouw geschiedenis, jouw minnen en plussen? En vooral dat je niet moet voldoen aaan allerlei uiterlijke voorwaarden.... Daarom heb ik ook moeite met de wedergeboorte: het zou je vroegere ik verloochenen lijkt mij, en je verleden dat mag er toch zijn, dat vormt je tot degene die je bent geworden en die dingen had je misschien wel nodig om te groeien in barmhartigheid en inzicht te krijgen in je relatie met God.. |
ik denk dat het risico snel aanwezig is, dat we langs elkaar heen gaan praten, willemijn. met dat ik zeg; dat de Heilige Geest zorgt dat wij gaan willen wat God wil, en wij gaan doen wat God wil dat wij gaan doen, bedoel ik niet zozeer het direct zichtbare gedrag, maar meer een houding van je hart, zeg maar. wanneer je hart gevuld is met Gods liefde, en je je daarin mag koesteren, raak je als vanzelf op Hem gericht en straal je automatisch mededogen/genade uit, wil je de medemens helpen wanneer die het moeilijk heeft, en straal je dus automatisch Zijn warmte uit. misschien zou jij dat meer omschrijven als "milder worden naar mensen om je heen"
ik wilde dus niet zeggen dat je geen fouten meer maakt, maar dat je hart zachter en warmer wordt.
overigens; Gods liefde is niet te verdienen, alleen in genade te ontvangen. ik noem het soms; niet verdiend, en toch gekregen. wedergeboorte is alleen een term die aangeeft dat je door God in genade aangenomen bent; dus als "kind van God" geboren. kijk maar naar het verhaal van de verloren zoon, wanneer de Vader hem in de armen sluit; deze mijn zoon WAS dood, en is WEDER LEVEND geworden.
snap je me nu beter?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 22:44
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | En dan kom je tot de kernvraag: Is de mens in staat Gods almacht te weerstaan? En mijn antwoord is toch meer ja dan nee. Bekering is echt wel een keuze van de mens, is het antwoord op Gods stem. Anders kan het nooit oprecht zijn. |
je geeft in je woordgebruik zelf het antwoord op je eigen kernvraag, chatuliem; almacht is immers een opperste macht die zich ver boven andere machten uitstrekt? dus is de mens, als schepping van God Himself, in staat zijn ALMACHT te weerstaan, denk je? mijn antwoord néígt niet alleen naar nee, maar ik ben er van overtuigd dat onze God maar met Zijn vingers hoeft te knippen, en we zijn daar waar Hij ons hebben wil. dus het antwoord IS nee!!
anders wordt het wanneer je de vraag zou stellen; zijn wij mensen in staat de Heilige Geest te weerstaan; en dan is mijn antwoord anders; ja, als mens kun je het werk van de Heilige Geest danig in de weg lopen, maar ook dan geld; Gods almacht is groter dan onze weerstand. ik denk dat de sleutel ligt in het feit, dat onze God geen dwingeland is, maar onze vrijwillige liefde wil. Hij verandert dus onze wil, en onze genegenheid, zodat wij Hem lief gaan krijgen. liefde is niet iets dat je afdwingt, wel iets dan kan groeien.
bekering is inderdaad vanuit de mens bezien; het is daarnaast wel zo, dat ook de bekering uiteindelijk vanuit God komt. Hij is het die in ons werkt dat wij willen wat Hij wil, en doen wat Hij wil dat wij doen. (naar Zijn welbehagen) er is niemand die uit zichzelf denkt; laat ik eens naar God gaan vragen..... laat ik God eens gaan zoeken............of iets van dien aard. dat is wat de bijbel ons leert.
jouw visie op bekering en wedergeboorte en klinkt voor mij heel remonstrants/mennonitisch.
ps; er staat nog een vraag van harald open, en ik ben benieuwd naar je antwoord daarop, chatuliem.......
.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 8 november 2011, 22:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 20:10
Onderwerp: Zingen in de kerk.
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ouders die met kinderen zingen, voelen dit intuïtief ook goed aan.
Thomas, die het door Hannah gezongen ''maak van mij een gehoorzaam kind'' niet altijd aanstond op die leeftijd. |
hmm, een gehoorzaam kind? ik ken het lied niet, ben ik bang, en wellicht is daarom de gehoorzaamheids-missie mislukt in mijn geval?
in welk lied komt deze regel voor, als ik vragen mag? of heb jij een andere versie van het "ik ga slapen, ik ben moe" misschien?
hannah, die dan wel veel gezongen heeft, maar niet zo heel "gehoorzaam" uitgevallen is; en dat laatste stond haar ouders volstrekt niet aan.........
.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 8 november 2011, 20:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 18:04
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | In alle eerlijkheid wil ik hier op antwoorden. En als ik de bijbel lees, zie ik dat de bekering en doop leidt tot wedergeboorte. Dit staat zover af van de bijbelse realiteit, dat ik gewoon het antwoord niet weet. Ik ga er van uit dat het wel zo is, maar ik kan daar geen bijbels antwoord op geven. En ook jouw visie op een sacrament is een heel andere dan de mijne. Ik heb al tegen een ander geschreven dat ik dit eigenlijk een heel armzalige definitie vind van een sacrament. Het lijkt alsof jullie er minder zwaar aan tillen, terwijl ik weet dat het op dezelfde manier beleefd wordt. |
ook hierin ben ik het weer niet met je eens, chatuliem. niet de mens die zich bekeerd is de sleutel, maar het geloof dat de mens door God gegeven wordt verbind ons aan het bloed van Christus;het bloed, dat is het enige dat de sleutel tot behoud is, net als bij het pascha in egypte; het bloed van christus reinigt ons van alle zonde. en het geloof is Gods manier om ons die verlossing te schenken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:57
Onderwerp: Zingen in de kerk.
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | aub zondagsschoolleidsters, hou je ff in...want daar gaat het niet om. |
ik denk juist dat daar de basis kan liggen om graag geestelijke liederen te zingen, en kinderen van jongst af aan het evangelie mee te geven. dat beperkt zich mijns inziens niet tot de zondagschool.
zelf heb ik toen ik mijn meisje voor het eerst in mijn armen wiegde, als dank aan God een aantal liederen gezongen voor haar. en nog steeds; iedere avond zing ik alle coupletten van "ik ga slapen, ik ben moe" voor haar, en daarna zo'n beetje de hele psalm en gezangenbundel, tot zij in slaap is gevallen.
bijkomend verschijnsel is wel dat zij door de supermarkt loopt en al rondhuppelend zingt; "daar ruist langs de wolken, een lieflijke naam"...... en ach, dat zie ik dan maar als straat-evangelisatie. (of ehm...supermarkt-evangelisatie?) en wanneer mensen omkijken naar ons, dan glimlach ik maar gewoon even vriendelijk...... ik moet overigens zeggen dat ik haar zingen liever hoor, dan "mama, ik mot een koekkieeee".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 16:24
Onderwerp: BZV Topic
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | We beginnen dan maar een biedronde voor jou: wie wil inzetten op Iesje??? |
ikke wel hoor; ze werkt graag met kinderen, is sociaal, gedreven en houd net als ik van tuinieren; bovendien heeft ze een byzonder gezellige uitstraling........ ik bied; een vriendschap.............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 16:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je hebt geen besprenkeling nodig als kind, God veroordeelt geen kinderen. |
ik begrijp je benadering niet helemaal, chatuliem; je hebt toch ook geen volwassendoop nodig om wedergeboren te worden? het is een sacrament; een zichtbare vorm van evangelie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 13:44
Onderwerp: ga je mee za 19 nov naar strand/restaurant in scheveningen?
|
|
|
VISSER278 schreef: hallo allemaal; zaterdag 19 november hopen we met elkaar naar strand scheveningen te gaan.
we willlen om half 3 verzamelen bij de inrit van parkeerplaats zwarte pad; het parkeren is hier gratis.
hieronder volgt de link naar een plattegrond en het adres van de parkeerplaats, voor je tom-tom; http://www.youropi.com/nl/scheveningen/locations/parkeerterrein-zwarte-pad-680/plattegrond Zwarte Pad 2586 HZ Scheveningen
vanaf half drie drinken we op de parkeerplaats koffie uit eigen thermoskan, om dan rond een uur of drie naar het strand te gaan lopen.
aangezien we bij het vorige strand-uitje (vervelend genoeg) mensen mis zijn gelopen, wil ik je vragen het startpunt goed in je op te nemen, en eventueel even uit te printen. kun je ons niet vinden, dan kun je contact opnemen met VISSER via zijn mobiel
aan het strand zien we wel hoe het loopt; misschien gaan er mensen een wandeling maken, gaan er een aantal de boulevard op, en een aantal zandkastelen bouwen................we kijken wel; ik stel voor dat ieder doet waar hij/zij zin in heeft, net als we op de picknicks doen...............just feel free........ tegen etenstijd willen we met degenen die nog geen zin hebben naar huis te gaan, eten bij binky beer Strandweg 11F 2586 JK Scheveningen
hieronder de link van het restaurant; http://www.beren.nl/contact/locatie/13/Scheveningen
omdat het in het verleden is voorgekomen dat kosten achteraf zouden worden gedeeld, maar een aantal mensen "geen geld bij zich had" stel ik voor dat iedereen een persoonlijke rekening krijgt. dit geeft gelijk ook mensen met een wat minder goed gevulde beurs de kans om low-budget te eten, en lijkt me het duidelijkst voor iedereen.
mocht je vragen hebben dan kun je terecht bij VISSER278, die zo vriendelijk is de organisatie van dit uitje op zich te nemen. als je op onderstaande link klikt, kom je automatisch op zijn profiel uit; http://www.christianmatch.nl/profiel.php?profielID=41757
ik hoop op veel gezelligheid;
Hannah 810, 38 jaar , regio 073 met pleegdochter van 5 jaar Tink 100, 43 jaar, regio 072 Maria 576, 46 jaar, regio 038 Josina 022, 41 jaar, regio 030 Jacolien 247, 36 jaar, regio 030 Tralala 747, 27 jaar, regio 020 met pleegdochter 5 jr ( o.v dat er meer 30ers meegaan) Shanita 130, 39 jaar, regio 078 Nathanya 830 , 34 jaar , regio 0251 Abigail 621, 33 jaar, regio 070 Yrma431, 45 jaar, regio030 Joëlle 246, 53 jaar, regio 015 (o.v.) Erika129 37 jaar regio 0318 (o.v.) Brigit826, 46 jaar regio 010
Visser 278, 44 jaar, regio 0113 Herman 388, 49 jaar, regio 078 Hanskamp 186, 39 jaar , regio 0521 Mario 216, 38 jaar, regio 0180 Marcowaal200, 40 jaar, regio 0184 Marsjg 370, 43 jaar, regio 0346 ( o.v.) Marcel 188, 45 jaar, regio 075 Jonasveve 733, 51 jaar, regio 070 Joost 764, 38 jaar, regio 035 ( o.v.) Leonard , 44 jaar, regio 0180 ( o.v.) Nes 158 , 53 jaar, regio 030 Wim 080, 40 jaar , regio 0187 Pimpernel 883, 44 jaar, regio 030 Kwispel 011, 66 jaar, regio 0172
WIE GAAN ER NOG MEER MEE.....19 NOV. .....STRAND SCHEVENINGEN.
Visser heitter sin in
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 8 november 2011, 13:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 november 2011, 21:36
Onderwerp: Erfzonde
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Geloof je zelf, dat je als kind schuldig bent voor je daden? |
dat is niet wat ik schreef, chatuliem; herlees mijn postings nog een keer als je wilt? (en de uitleg die ik in voorgaande jaren in andere topics als uitleg aan je geschreven heb? daarin ben ik zeer uitgebreid geweest zoals je weet, en heb veel tijd geinvesteerd alles bijbels te onderbouwen.) de tijd ontbreekt me om dit nogmaals te doen; sorry
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 november 2011, 20:26
|
|
|
MOMO697 schreef: Dat zou betekenen dat die kennis er al was voordat Adam en Evan tegen Gods geboden ingingen. En dat Adam en Eva daar op een goeie manier mee om konden gaan. Omschrijf ik het zo goed?
MOMO697 schreef: | Hannah, zou je mij hier nog antwoord op willen geven? Ben er benieuwd naar ... |
ik denk dat in het paradijs, toen de mens nog niet gezondigd had, er volmaakte kennis was van goed en kwaad; dus ja; toen konden adam en eva op een goede manier, een liefdevolle manier dus, omgaan met God, hun schepper, en Zijn leefregels. bij het eten van de vrucht (ongehoorzaamheid / zondigen / ingaan tegen God) is die kennis onvolmaakt geworden.
wanneer je dan weer tot bekering komt, en met God wilt leven, leert de Heilige Geest je opnieuw wat naar de wil van God is, en wat niet
is het je zo voldoende duidelijk momo?
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 7 november 2011, 20:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 november 2011, 18:43
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Naar mijn idee begint het allemaal wat vager te worden. De twee motieven tot besprenkeling zijn het afwassen van de erfzonde en het inlijven in het volk van God? De verplichting is de belofte de kinderen op te voeden in Gods waarheid en liefde. En het onderliggende motief is behoudenis. Maar als we verder gaan kijken, zien we, dat de erfzonde helemaal niet verdwenen is na dit ritueel, en dat kinderen zonder besprenkeling evengoed bij het volk van God horen en zolang ze niet in staat te kiezen, God ze geen schuld geeft. Dan kom ik toch tot de volgende vraag: waarvoor is dit de meerwaarde? En waarom wordt dit dan überhaupt doop genoemd? Het zet me ook tot nadenken over de kijk die men heeft op sacramenten. Het is niet meer dan alleen de aanwezigheid van Christus, en daar zet ik dan ook mn vraagtekens achter. Voor mij is een sacrament een heilige handeling, die zowel op aarde als in de hemel eeuwigheidswaarde heeft. Als men zich laat onderdompelen is men wedergeboren, een status die zowel in de hemel als op aarde geldt. Hetzelfde geldt voor mij voor een huwelijk, inzegening van oudsten/voorgangers en avondmaal. Maar wat is de feitelijke waarde dan van een sacrament, waarom noemt men het dan een Heilige Doop? Volgens mij hechten jullie een heel andere waarde aan het sacrament dan ik. |
waar lees je dat de kinderdoop de erfzonde af zou wassen, chatuliem?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 november 2011, 17:38
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het is toch zo, dat als je tot geloof komt, de Heilige Geest in je hart komt wonen? Waar onze eigen natuur bedorven is door de zondeval is Hij het nu toch, die overtuigd van zonde oordeel en gerechtigheid? Ik denk dat we dus al een heel eind kunnen veranderen, en dat niet pas in de eeuwgheid hoeven te verwachten...alleen zal het dan wel volkómen hersteld zijn. |
dat overtuigen van zonde is dus wel nodig, annette; dat geeft toch aan dat die kennis na de zondeval niet meer standaard aanwezig is? (de hele tekst luid overigens; Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien; van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.)
je hebt wel gelijk, dat "we een heel eind kunnen komen". het proces dat over het algemeen heiligmaking wordt genoemd; namelijk dat je graag wilt leven tot eer van God; zo heilig mogelijk, maar je geeft daarnaast zelf al aan, dat dit proces niet in dit leven afgerond wordt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 november 2011, 08:29
|
|
|
MOMO697 schreef: | En die neiging tot zondigen komt voort uit de kennis van goed en kwaad, ok? |
chatuliem; nee, er verandert aan de neiging tot zondigen niets, door de kinderdoop.
momo, de erfzonde komt niet door de kennis van goed en kwaad, want juist die kennis is onvolmaakt geworden door de zondeval, door de zonde. door het eten van de boom (de zonde) is de volmaakte relatie tussen God en mens weg, waardoor we dus ook niet meer volmaakt Gods wil doen. om het in wat dogmatischer termen weer te geven; we zijn het "beeld" van God kwijtgeraakt, dus geen volmaakte mensen meer, en dus hebben we een zondige aard. dat is de basis van denken van de reformatorische kerken. pas ná dit leven is dit hersteld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 november 2011, 07:52
|
|
|
ik vind het erg jammer, momo, dat de discussie van het vorige forum niet meer terug te halen is. daar staat namelijk een heel gedetailleerde discussie over de bijbelse onderbouwing van zowel de kinder- als de volwassendoop. het is een complete bijbelstudie geworden namelijk. misschien kan judith die discussie terugplaatsen op dit forum?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 7 november 2011, 07:44
Onderwerp: ga je mee za 19 nov naar strand/restaurant in scheveningen?
|
|
|
VISSER278 schreef: | He pa , ik zie dat Hannah en Tralala ook hun kind meenemen. Zouden al die mensen het goed vinden als ik ook mee ging? Dan neem ik wèl mn visspullen mee en dan ga ik lekker in Scheveningen vissen. Dennis.
En vergeet de volgende keer niet uit te loggen he |
he, dennis, "deze mens" vind het geweldig als je meegaat, en "mijn kleine mensje" vast ook!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 19:40
|
|
|
PIETER649 schreef: | en jij denkt dat die dordse leerregels wel geaccepteerd worden???
( ) |
ik zei ook niet dat een ieder ze accepteert, pieter; ik zou zelf ook bijbelgedeelten als uitgangspunt nemen, en geen theologisch denkraam dat door mensen in het leven is geroepen en als standaard wordt verheven........... (is niet gangbaar voor een refo meisje, ik weet het, maar ik ben dan ook verre van standaard....... )
wat zou er na verloop van tijd geminderd moeten / kunnen zijn, chatuliem? ik begrijp je vraag namelijk niet.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 3 november 2011, 19:30
|
|
|
naar mijn theologische opvatting hebben herman en chatuliem een foutief beeld van wat erfzonde inhoud.
erfzonde is de NEIGING tot zondigen; je kunt over deze ideologie info vinden in de dordse leerregels.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:47
|
|
|
MOMO697 schreef: | Bovendien geeft God heel duidelijk aan Abraham de opdracht om kinderen te besnijden nadat hij als volwassene zelf de besnijdenis als teken had ontvangen.
Dit mis ik in het nieuwe testament. Er word nergens heel duidelijk de opdracht gegeven om kinderen te dopen als teken van het verbond.
Als dit de bedoeling was van God, zou dat dan niet heel duidelijk als opdracht gegeven worden? |
de doop kwam in de plaats van de besnijdenis, momo; de besnijdenis was een ritueel dat aangaf dat een jongetje tot het volk israel behoorde, en de kinderdoop geeft aan dat een zuigeling tot de kerkelijke gemeente (kerkgemeenschap, lichaam van Christus) behoort; dat is de overeenkomst; het verschil is dat de besnijdenis iets is van het oude verbond / oude testament, en hier begint de verwarring tussen verschillende kerkstromingen denk ik. de voorstanders van de kinderdoop zeggen; zoals de besnijdenis voor abraham en zijn pasgeboren nageslacht was, is de doop ook voor alle jonge kinderen.(abraham en zijn nageslacht / christenen dus ook MET hun nageslacht) de voorstanders van volwassendoop gaan uit van het principe; wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden; in die volgorde mag dat dus geplaatst blijven; eerst geloof, dan doop. ga je echter dieper spitten in de bijbel, dan kom je nog veel meer info tegen, en wordt de discussie ingewikkelder en boeiender. hoewel ik als zuigeling ben gedoopt, zie ik toch meer bijbelgedeelten wijzen richting volwassendoop als richting kinderdoop. wat niet betekend dat ik de kinderdoop niet als waardevol, of als onbijbels beschouw overigens.
ik denk dat we niet uit het oog moeten verliezen, dat we dezelfde basis hebben voor ons geloofsvertrouwen; Jezus Christus en die gekruisigd de tijd ontbreekt me er op dit moment nader op in te gaan, ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verduidelijken voor je; op de reactie van chatuliem hoop ik op een ander moment in te gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:00
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Bedenk wel dat er nogal verschillende belevingen zijn van het Avondmaal en zeker ook in de praktijk. Een kerk met kinderen aan het Avondmaal, lopend of zitten en in de bevindelijke hoek zelfs Avondmaalsmijding. In dat geval gaan er in een kerk slechts enkelingen naar het Avondmaal. In de charismatische kerken gaat men er wel eens swingend naar toe en wordt Avondmaal weer heel anders gevierd, Een eenduidige opvatting over de criteria lijkt me lastig en zal stellig van het type kerk of gemeente afhangen.
Thomas |
ook als ik dat bedenk, Thomas, is het nog steeds míjn antwoord aan chatuliem, over míjn visie op het woord "avondmaalswaardig"
overigens blijf ik het woord "avondmaals-waardig" een heel byzonder woord vinden; het woord "avondmaals-onwaardig" zou misschien beter bij het avondmaal passen, naar mijn idee; juist doordat je Christus niet waardig bent, en Hij je toch ondanks alles liefheeft en genadig is, mag je aanschuiven aan de tafel, toch?
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 31 oktober 2011, 19:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 18:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De doop is het antwoord op je bekering. Je toewijding aan God. Daarom is het ook zo vreemd, dat dit met kinderen gedaan wordt. Die hebben nog geen leven gekend zonder Christus en hebben ook nog niet de kans gehad te zondigen. Met de doop begraaf je je oude leven, dat in het teken stond van vleselijke begeertes...En je staat weer op in het nieuwe leven. Je wordt wedergeboren. De geestelijke mens, die dood was, wordt tot leven gebracht door de doop....Vaak wordt er in het doopbad ook gebeden voor de doop in de Geest.
Deze boodschap is vervangen door de boodschap van het verbond. Als je als baby besprenkeld wordt, word je opgenomen in het verbond en hoor je bij het volk van God. De termen bekering en wedergeboorte stellen in deze boodschap niks meer voor. Je kunt niet spreken van bekering als je over een baby praat. In mijn ogen zijn het holle frasen geworden. |
chatuliem, ondanks dat je posting op mij wat ongenuanceerd overkomt, en ik je al meermalen heb geprobeerd uit te leggen hoe je de kinderdoop zou kunnen benaderen vanuit het gezichtspunt van gelovigen die "de besprenkeling" wel als doop ervaren, wil ik je toch nógmaals proberen duidelijk te maken waar jouw visie mijns inziens de realiteit mist.
je schrijft dat de doop een antwoord is op je bekering; ik ben het daar dus niet mee eens; de doop is een bezegeling van het verbond dat God met ons sluit, en het is dus als zodanig geen antwoord van ons; wel een gevolg van het aannemen van Zijn beloften die Hij ons doet. (dus niet de mens die zo goed bezig is om zich te bekeren, maar onze God die zo goed en liefdevol is, ons tot Zijn kinderen aan te nemen)
je schrijft dat de zuigelingen nog geen leven gekend hebben zonder Christus, maar ik denk dat je vergeet dat wij "allen in zonde ontvangen en geboren worden"? dat betekend dus; een leven buiten/zonder Christus.
in hetzelfde stukje geef je aan, dat de geestelijke dood door de doop tot leven wordt gebracht. dit is verre van juist weergegeven naar mijn idee; alleen het bloed van Jezus Christus is de weg tot het eeuwige leven met Hem. geen doop, geen geloof, ENKEL EN ALLEEN DOOR HET BLOED. de doop is slechts een teken, symbool, bezegeling van de wedergeboorte. (gewassen worden in het bloed van Christus) het geloof is slechts Gods manier om onze harten aan Hem te verbinden, en ons door Zijn bloed te kunnen reinigen/ons van de ondergang te redden. het centrale punt in het hele verlossingswerk is en blijft echter het liefdevolle offer van het bloed van de Heere Jezus, dat Hij door Zijn zelfopoffering in oneindige liefde aan ons gegeven heeft.
ik denk dat je onvoldoende kennis hebt over hoe protestants gelovigen denken aangezien je onze visie op de waarheid van het Woord van God afdoet als holle fratsen. ik vraag me zomaar even tussen neus en lippen af, wat jij ervan zou vinden als ik zou zeggen dat je een sprookjesgeloof zou hebben? (niet dat ik dat vind, maar ik denk dat een iets meer genuanceerd woordgebruik wel op zijn plaats zou zijn in dit geval.......)
ik ervaar de kinderdoop niet als holle fratsen, en je weergave van de visie bij de besprenkeling / kinderdoop is verre van juist. door het weglaten van een enkel woord, krijg je een andere boodschap in je posting. had je geschreven; Als je als baby besprenkeld wordt, word je opgenomen in het verbond en hoor je bij het uiterlijke volk van God. dan had ik het nog enigzins met je eens kunnen zijn.
waar je mijns inziens steeds een stukje laat liggen is dat kinderen de belofte meekrijgen bij hun doop dat; - de Vader hen aan wil nemen als Zijn kind - de Zoon zijn verlossing aan hen schenken wil - dat de Heilige Geest al deze schatten in de harten van de kinderen uit wil werken wanneer zij ouder geworden zijn.
in dit laatste punt komen bekering en wedergeboorte dus wel degelijk aan bod binnen de visie van de kinderdoop.
uiteraard kun jij dat afdoen als holle fratsen, wanneer jij dat een liefdevolle benadering vind; voor mij persoonlijk is het heel waardevol te weten een Vader in de hemel te hebben, die mij als Zijn kind heeft aangenomen, de Heere Jezus te mogen liefhebben, die mij zelfs meer liefhad dan Zijn eigen leven, en de Heilge Geest in mijn hart te mogen weten, die mij zal leren en leiden tot ik voor altijd bij mijn Heiland in de hemel mag zijn, om daar met alle anderen die Hem liefhebben oneindig te mogen zingen over het feit dat Hij me onbeperkt en onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs al toen ik nog nooit van hem gehoord had; sterker nog; toen ik nog niet eens in de moederschoot groeide; vanaf de grondlegging der wereld; en ja; dus al duizende jaren voor ik door mijn vader en moeder ten doop werd gehouden.
door voorgaande discussies weet je dat ik denk dat er ook als motivatie voor volwassendoop best één en ander te vinden is in de bijbel, maar om kinderdoop af te doen als nietszeggend en hol, vind ik echt te ver gaan; sterker nog; ik had een dergelijke benadering van je medegelovigen niet van je verwacht.
jammer.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 31 oktober 2011, 19:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 17:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf, niet de oudsten. Het is nl. nooit echt te controleren of iemand een "avondmaalwaardig" leven leidt. En wat is dat avondmaalwaardig eigenlijk? |
ik denk dat je als mens "avondmaal-waardig" bent, wanneer je het Leven buiten jezelf in Christus Jezus zoekt, Hem liefhebt, en voor Hem wilt leven / je leven aan Hem toevertrouwd hebt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 16:53
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Waar ik nu wel benieuwd naar ben: stel dat ik op zondagochtend bij jou op bezoek kom en we gaan samen naar de kerk en er is Avondmaal....Ik zou daar gewoon aan gaan zitten(neem aan dat jullie geen lopend Avondmaal hebben) maar mag dat dan wel? En hoe controleren ze dat?
En wat je verder zegt over de meningsverschillen over de doop: ik heb niet het idee dat we elkaar niet respecteren, we houden vast aan wat voor jou en mij of de ander heilig is......en daar hebben we het over....... Persoonlijk vind ik dat wel een boeiende waardevolle discussie..... |
enige tijd geleden was het in onze gemeente (gereformeerde bondsgemeente binnen de pkn) mogelijk om gewoon zonder meer aan te gaan. dit is dus anders geworden; nu wordt er verwacht dat wanneer er gasten zouden zijn die het Heilig Avondmaal mee willen vieren, zij dit van te voren aan geven bij de kerkeraad. in de kerkdienst van voorbereiding, een week voor het avondmaal, wordt dit elke keer opnieuw gemeld. (er waren mensen die naar de voor onze gemeente bijbelse maatstaven niet aan het Heilig Avondmaal thuishoorden, die wel aangingen, vandaar deze aanpassing in de dienst)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 22:57
|
|
|
MOMO697 schreef: | De vraag van Momo was ....
Niet dat het er veel toe doet hoor maar die vraag kwam niet van mij. Bovendien mag van mij een homo gedoopt worden, praktiserend of niet doet er voor mij niet toe.
By the way Mijn broer is homo, en af en toe praktiserend, niet eens in een vaste relatie. Hij heeft een dochter, is donor geweest voor een bevriend lesbisch stel Hij speelt een hele actieve rol in haar leven En ik hou megaveel van mijn broer.
Maar door de houding van de kerk tov homo's heeft hij een aantal jaren het contact met mij verbroken omdat ik persoonlijk een keuze heb gemaakt in het geloof. Dankzij God is dat allemaal weer goed gekomen. |
ehmmm.......ik kan je vraag niet terugvinden momo; dus als ik er op zou willen reageren, zou ik eerst duidelijk moeten hebben met welke vraag je nu precies worstelt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 22:56
|
|
|
MOMO697 schreef: | De vraag van Momo was ....
Niet dat het er veel toe doet hoor maar die vraag kwam niet van mij. Bovendien mag van mij een homo gedoopt worden, praktiserend of niet doet er voor mij niet toe.
By the way Mijn broer is homo, en af en toe praktiserend, niet eens in een vaste relatie. Hij heeft een dochter, is donor geweest voor een bevriend lesbisch stel Hij speelt een hele actieve rol in haar leven En ik hou megaveel van mijn broer.
Maar door de houding van de kerk tov homo's heeft hij een aantal jaren het contact met mij verbroken omdat ik persoonlijk een keuze heb gemaakt in het geloof. Dankzij God is dat allemaal weer goed gekomen. |
ehmmm.......ik kan je vraag niet terugvinden momo; dus als ik er op zou willen reageren, zou ik eerst duidelijk moeten hebben met welke vraag je nu precies worstelt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 25 oktober 2011, 21:53
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik ben geslaagd...........ik ben geslaagd ..........ik ben geslaagd IK BEN GESLAHAAGD!!!!!!!!!!
Morgen mn contract halen!
Ik ben best wel een klein beetje blij |
best wel een klein beetje gefeliciteerd, leanne!!! geweldig!!
.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 25 oktober 2011, 21:53
|
|
Naar boven |
|
|
|