ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 45 46 47 48 49 50 51 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 17:37
BerichtOnderwerp: Erfzonde

MARISKA601 schreef:
Ik heb nooit het verlangen gehad om te gaan zondigen.
Ik heb altijd in mijn leven getracht geen zonden te doen...

Dus hoe ik alles ook wend of keer,
een zonde bega ik altijd wel.
Uit welke motivatie leef je dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:32

SHANITA130 schreef:
Ja, natuurlijk moet je je fixeren op wat je wél kunt, is ook ergens een opdracht in de bijbel, als ik het me bedenkt welke tekst, zoek ik het op.

Wel goed dat je dat nog even neerzet, vind ik!

Nou, er zijn christenen, die hun hele leven kunnen blijven worstelen met iets.

Staat toch ook ergens iets van in de bijbel, 'worstelen om de zonde los te laten'...
Die worsteling is vaak tegen iets concreets, niet zo algemeen of abstract als erfzonde. En erfzonde is er niet de oorzaak van, maar vaak heeft het te maken met gebeurtenissen in het leven zelf...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:20

SHANITA130 schreef:
Omdat we ons er van bewust blijven natuurlijk. Want zonde, dat kan je eigen leven en die van anderen schaden. Ook alleen psychisch.
Ik denk dat je beter bezig kunt zijn met God in plaats van met jezelf..
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:11

MARISKA601 schreef:
Komt er op neer van leef maar raak...
Schietgebedje...
tjonge jonge Mariska. Waarom maak je het meteen weer zo extreem? Je kent ons toch beter dan dat? Bovendien doe je daarmee de wedergeboorte tekort. Als je van God houdt, doe je gewoon bepaalde dingen niet meer. Niet omdat Hij dat verbiedt, maar omdat je van Hem houdt en als je liefde voor Hem groeit zul je ook merken dat verlangen naar zonde minder wordt. Het gaat immers om de intrinsieke motivatie?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 13 december 2011, 13:18
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 13:05

GERRIT084 schreef:
Dus eigenlijk zegt u, je hoeft niet extra je best te doen om je zonden te beperken, jezelf niet in acht te nemen, en te leven zoals jij denkt dat het goed is. Want je zonden zijn al vergeven, dat vind ik wel een beetje erg makkelijk.
Je moet je niet fixeren op datgene wat je niet kunt, maar je richten op datgene wat je wel kunt. En vooral wie je bent in Christus. En je best doen om niet te zondigen, sorry, kan ik me eigenlijk niks bij voorstellen. Het is de Geest immers, die overtuigt van zonde, en als Hij ons overtuigt, geeft Hij ons ook de kracht de zonde los te laten.

In een andere bijdrage van een anderhalf jaar geleden heb ik eens een discussie proberen op te zetten over de gevolgen van zonde. Wie zondigt, schaadt zichzelf namelijk. Zonde heeft nl. altijd gevolgen voor je persoonlijke leven. Bij pedagogiek hebben ze het wel over extrensieke en intrinsieke motivatie. En ik denk dat je het ook zo moet zien. Extrensiek betekent van buiten af. Als je niet zondigt omdat anderen je dat opleggen, is dat niet goed in mijn ogen. Maar als je vanuit jezelf tot de ontdekking komt dat je dingen beter kunt laten, heb je een veel grotere kans van slagen.
Ik geloof, dat de Geest onze intrinsieke motivatie zou willen aanspreken, gewoon omdat zonde zelf al grote schade toebrengt. Zolang ons hart echter nog niet veranderd is, hebben we extrensieke motivatie nodig, bv. de bijbel of de kerk.
Straf alleen is een slechte motivator om dingen te laten staan. Overtuigd worden door de HG, overtuigd zijn door God, van binnen uit tot bepaalde conclusies komen, dat houdt stand...

Voorbeeld van hoe zonde je schaadt: je liegt tegenover iemand. Gevolgen kunnen zijn, dat het uit komt en je daarmee het vertrouwen van de ander verliest. Extrensieke motivatie: Gods Woord verbiedt het te liegen..Intrinsieke motivatie: als ik lieg, verlies ik mn vriend...Wat werkt sterker volgens jullie?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 13 december 2011, 13:19
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 10:04

MARISKA601 schreef:
Zolang de mens leeft op deze aarde is de mens niet vrij van zonden.
Ik vind dat een hele grote misvatting.
We zijn bevrijd van de STRAF op onze zonden, alhoewel we wel dagelijks om vergeving moeten vragen.
Er is niemand die ontkent dat we zondigen ook na onze wedergeboorte. Maar deze zonden worden ons niet aangerekend, omdat we Jezus als verlosser aanvaard hebben. Als je dat niet gelooft valt de basis van ons geloof weg, en zeg je eigenlijk dat de verlossing door Jezus niet voldoende is geweest.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 10:01

HARALD940 schreef:
Als jij als wedergeboren Christen stelt dat dit voor jou niet meer geldig is,
waarom heb je dan nog dagelijks Jezus verlossing van zonde nodig?

Want zoals je het stelt zou je nu dus vrij van zonde moeten zijn, en God in alles gelijk.
Ik gebruikte juist het woord geldig, want daar draait het om. Het geldt niet meer, we worden daarom niet meer veroordeeld als we Hem als Verlosser aangenomen hebben...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 23:18

HARALD940 schreef:
Hoe rijm je dan dat je geen zondige aard hebt met wat in Rom 5:12 en 18a staat?

Want hier staat letterlijk dat vanwege de zonde van Adam (één mens heeft gezondigd) , wij ook zondigen (ieder mens heeft gezondigd).

Of te wel: Erfzonde.

Niet om dan maar naar Adam te wijzen, God zelf heeft in Gen 3 al aangegeven dat afschuiven van schuld niet kan.
Ieder van ons is door Adam in het paradijs tegen God ongehoorzaam geweest.
Wij hebben allemaal van die vrucht gegeten waarvan God had gezegd dat wij daarvan niet mochten eten op straffe van de dood.
En wij hebben allen hiervan onze eigen verantwoordelijkheid te dragen, naar God wist ook dat wij dat niet konden, en gaf ook in Gen 3 al de verlossing aan.

Wat Rom 5:18b dan ook na 18a aangeeft.
Wat je hier stelt, is eigenlijk een heel abstract probleem. Het is niet geldig meer voor een wedergeboren christen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 19:29
BerichtOnderwerp: Wisten jullie dat......?

GERRIT084 schreef:
Hee hallo, hoe was jou weekend Smiley die vol vragen zit
Ik ben voor het eerst op visite geweest bij de ouders van mn a.s. schoonzoon. Het was gezellig...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 19:22

ZEELAND736 schreef:
Daarom ook Hannah...om dat brok...
Daarom...is het beter dat ik niet meer reageer...

Het blijkt TOCH weer...

Voor mij is dit te teer...
Ok Zeeland, sorry, dat ik zo gereageerd heb. Ik ben niet een onmens ofzo, maar voor mij is dit ook een teer onderwerp. Ik hoop dat je mijn excuses aanvaardt...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 12 december 2011, 19:22
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 18:29

ZEELAND736 schreef:
Even voor alle duidelijkheid....Ik kan mijn verdriet een plaatsje geven, jazeker....En ik ""blijf er ook niet in hangen""
Het was in 1984... Zoals je zegt ja...het komt even langs..en dat mag...
Maar wat was er toen ook nog een heleboel ""mis""
Ik denk dat er 3 jaar later al veel meer ""mocht"" en ""kon"".

Zo gaf men het kindje ook geen naam....Het heette ""levenloos""
Dus heeft onze zoon ook geen naam...
En weet je...op dat moment is alles een film en wordt je geleeft( wij wel)
De begrafenisondernemer gaf je een standaardtekst in handen...

Daar heb ik later wel veel moeite mee gehad toen ik zag en hoorde hoe het wel kon...Een steen op het grafje deed""men"" niet...

Je kindje thuis opbaren...bestond niet...(wat erg)
Zelfs vastgehouden heb ik het niet....
Of ik daar nu nog om huil...Nee hoor...

Maar de woorden... of voor elke miskraam een kaarsje te branden nu wel nodig was...DAT...ging bij mij even te ver.

En kijk dat zijn dan de littekens van het leven die bij aanraking wel even pijn doen....

STREEP HUN NAAM NIET DOOR!!!!
Ze hebben bestaan...ook al was het onder mijn moederhart!!!
Ik begrijp werkelijk niet, waarom je nu dingen oprakelt. Is dat om de ernst van je verhaal te tonen. Wil je medelijden hebben ofzo? Ik vind zo'n lichtjesdag overdreven als we alle miskramen meerekenen. Dat is mijn mening en dat blijft het ook. Net zo goed als ik het overdreven vind dat mensen boven de 50 naar een therapiegroep gaan....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 13:47

PIETER649 schreef:
Mede doordat Nederland een nazistisch holocaustbeleid voert op abortusgebied ( 30.000 legale moorden per jaar) is de algemene mening helaas dat je over miskramen niet te veel moet treuren.
Helaas bepalen anderen nog steeds hoelang je "mag" rouwen...

Ik heb niets met een officiele lichtjesdag, als ik er behoefte aan heb, steek ik op dat moment wel een kaarsje op.
Maar iedereen is daar vrij in.
Draai het eens om Pieter. Als je na 25 jaar er nog niet overheen bent, heb je een probleem vind ik.
Als je al jaren treurt om een miskraam, hoe erg zou het niet moeten zijn om een kind te verliezen die je wel verzorgd hebt, waarvan je de stem gehoord hebt, waar je je elke dag zorgen om maakte??? Bovendien heb ik het gevoel, dat sommige mensen gewoon een gelegenheid aanpakken om aandacht te vragen. Echt verdriet heb ik begrip voor, maar bij sommige bijdragen zet ik gewoon mijn vraagtekens...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 12 december 2011, 13:50
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 12:15

ANNETTE792 schreef:
Euh, heb je dan boven de 50 geen verdriet meer als je een kind verliest,of geen hulp meer nodig bij de verwerking?
En wat de denken van grootouders die een kleinkind verliezen, of mensen die nooit de kans kregen afscheid van hun doodgeboren kindje te nemen, zoals vroeger gebeurde?
That's life denk ik dan. Het is hier ook een pampercultuur aan het worden hier. Dood hoort bij het leven, alleen we stoppen het maar weg. Ik ken meer mensen die op een te jonge leeftijd overleden zijn, ik vraag me af, wat is te jong? Miskramen horen ook bij het leven, maar moet je daar dan een aparte dag voor instellen? Als ik kijk naar kindersterfte in Afrika, moeten al die mensen daar kaarsjes voor aansteken? Meeleven vragen van mij met mensen die dit meegemaakt hebben, is hetzelfde als van iemand met een gebroken been vragen mee te leven met een gekneusde enkel...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 11:58

ZEELAND736 schreef:
Klopt..je kunt het niet vergelijken met elkaar....
Je mist iets...je moest iets missen....
En wat is een juiste manier???
JUIST...die jij kiest!!!
Ik ken er die gingen feesten...een week na de begrafenis....
Een oordeel vellen...NOOIT!!!
Nooit is er iets erger....ALLES..is erg...
En daarin laat ik een ieder in zijn waarde!!!
Waar heb ik een oordeel geveld over jouw verdriet? Ik zeg, dat ik zo'n dag overdreven vind. Net zo goed als dat ik het overdreven vind, dat bij gespreksgroepen van ouders van overleden kinderen, mensen waren van over de 50.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 12 december 2011, 12:00
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 11:40

ZEELAND736 schreef:
JUIST...WIE BEN JIJ!!!!!
En kijk inderdaad uit met wat je zegt...
Een speciale dag hoeft voor mij ook niet....
Maar zo heel veel mensen reageerde niet....
Het ging om een kindje van mij...(VOLDRAGEN....dus 9 maanden oud!!)
En Mary reageerde..haar kindje was ruim 3 maanden...
We hebben het hier niet direct dan over miskramen....
En ook al zou dat zo zijn moet je daarin nog iedereen in zijn waarde laten...Iedereen voelt dat weer anders!!!
Ik denk toch echt dat ik wel weet waar ik over praat hier...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 10:03

Eerlijk gezegd vind ik het overdreven om een aparte dag te hebben voor overleden kinderen. En vooral bij sommige bijdragen denk ik: moet je voor elke miskraam maar een kaarsje aansteken? Maar goed, wie ben ik...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 09:55

BEREND888 schreef:

Maar ondanks dat de onze oude natuur met Christus gekruisigd is en veroordeeld, dragen wij die nog wel met ons mee. Daarom zegt 1 Joh 1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij ons zelf en is de waarheid niet in ons. .. enz. Hfd 2 begint met "Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, OPDAT u niet zondigt.
Voor jou is de verlossing dus niet compleet. Als we immers verlost zijn, zijn we volgens jou nog steeds schuldig. Ik denk dat je daarmee het offer van Christus niet volledig aanvaardt. Het is nl. een stuk ongeloof wat je daarmee belijdt.
Wij mogen hier op aarde leven in de verlossing van Christus. Hoe kijkt God naar ons:
2 Kor 5 schreef:
Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.
Er staat toch duidelijk het oude is voorbij, waarom zouden we dan nog stilstaan bij het oude...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 01:19
BerichtOnderwerp: Zondagsheiliging

Het verwarrende in dit geheel vind ik, dat behalve de discussie welke dag je ook neemt, er zulke grote verschillen zijn in invulling van die dag. En wat me nog meer verbaast, is dat men met de Bijbel in de hand probeert te bewijzen, dat hun eigen invulling de juiste is.

Een Jood zal op een sabbath nooit uit zichzelf het licht aan doen of de verwarming aan zetten.. Ik lees hier, dat men koken geen probleem vindt, douchen ook niet, Zoals ik jullie bijdragen interpreteer, vul je hem eigenlijk voor jezelf in. En dat varieert van alles doen op de zondag zonder dat je werkt tot absoluut niks doen en ook nergens naar toe gaan, behalve naar de kerk. En iedereen doet dat met de bijbel in de hand. Sorry, ik zie niet dat de Bijbel verbiedt om met de auto te rijden....

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 12 december 2011, 01:19
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 22:09

MARIO216 schreef:
Beetje tegenstrijdig hé, erfzonde versus verlossingswerk. Ik denk dat juist het verlossingswerk nodig is en blijft om ons te laten zien dat we zondige mensen zijn die het niet alleen kunnen. Wij hebben Christus iedere dag nodig....
Verlossingswerk staat in de bijbel beschreven, erfzonde niet. Dus wat is belangrijker?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 21:40

HARALD940 schreef:
Heb ik dan beweerd dat onze status van Verlossing in Christus minder belangrijk was dan de status daarvoor?
Ik begrijp nog steeds niet echt wat het nut is van erfzonde. In mijn ogen leidt het juist af van het verlossingswerk van Christus...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 11:43

HARALD940 schreef:
Zeg God maar eens vaarwel en kijk wat er gebeurd......

Dat God door Jezus naar ons kijkt wil niet zeggen dat onze zonden opeens weg zijn, met onze zonden word op de jongste dag pas echt mee afgerekend in God's gericht.
Is dat de houding die God van ons vraagt? Ik denk dat de Bijbel ons een ander beeld voorspiegelt. God wil bij ons wonen!!! En als wij alleen maar stilstaan bij wat we niet zijn, hebben we dan ook wel oog voor wat we wel zijn in Hem? Onze status van verlossing in Christus is veel belangrijker dan de status van voor die tijd.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 december 2011, 21:27

HARALD940 schreef:
Erfzonde maakt dus nog steeds deel uit van jou leven, want zoals Adam en Eva ontrouw waren aan God in het paradijs, en daarna, zo ben jij ook nog dagelijks ontrouw aan God.
Jezus was de eerste mens die niet ontrouw was aan God tijdens zijn leven op aarde, dit kon Hij omdat hij ook God was.

En de tekst van Kol 2:6 is dat ondanks ons zondige leven, vanuit de zondeval van de eerste Adam, God ons niet meer direct ziet, maar door Jezus, de tweede Adam, heen. Helder en zonder zonde, ook al zondigen wij dagelijks vanuit de eerste Adam.
Dus, wat heeft het voor zin om er bij stil te staan? Voor God geldt het immers niet meer?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 december 2011, 20:20
BerichtOnderwerp: vreemdgaan

FRANKT627 schreef:
Je bent het wel meer eens met Chat, en dat mag best want hij schrijft niet alleen harde zaken, maar ik durf het te benoemen zonder echt iemand te kwetsen en zonder een naam te noemen. En als ik jou destijds niet in vertrouwen had genomen zou je nu eens niet weten over wie het ging. Ik durf iets toe te vertrouwen maar er zijn mensen die iets ontkennen terwijl de waarheid het tegendeel is. Wie is hier dan de 'verkeerde'? En dan nog eens iets...jullie hebben vrienden of een sociale kring waar je kan uithuilen en ik heb alleen dit. Dit is mijn kans om te uiten...Neeeeeeen, ik doe niet zielig, ik geef een ervaring weer.
Beste Frank, ik lees uitsluitend dingen op het forum en datgene wat je in de chatbox vertelt. Ik weet echt niet om wie het gaat, vind het ook niet belangrijk te weten. Wat ik wel merk, is dat je bijzonder verbitterd reageert, en dat vind ik jammer voor je. Wat ik erger vind, is dat je bewust boodschappen de wereld ingooit voor iemand die niet meer op het forum is. Je bent aardig op weg een obsessie van je liefdesverdriet te maken...
Tenslotte nog dit, je zegt dat dit je enige contact met de buitenwereld is, daar kun je ook wel wat aan doen. Ga eens in je eigen omgeving mensen opzoeken, ga op een sportvereniging, ga eens naar een kerk, ga desnoods op kleiduivenschieten. Dat lijkt me beter dan in deze negatieve spiraal te zitten waar je nu in blijft hangen.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 10 december 2011, 20:29
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 december 2011, 19:26

FRANKT627 schreef:
In een kwaad daglicht??? Neen hoor...en ik heb het over iemand uit de provincie Drenthe. Maar ik denk dat de persoon die jij bedoelt, Chat, dat wel begrepen heeft ondanks dat ze niet meer een lid is maar wel mee leest. Knipoog smiley
Je wijst wel iemand direct aan, die je pijn gedaan heeft, dat vind ik gewoon niet gepast. Als iedereen zou klagen over de relaties die kapot gegaan zijn, nou dan krijgen we een ellenlange lijst hier. Ik zou zo zeggen, doe ze de boks op, ga ervoor en laat het achter je. Maak er vooral geen persoonlijke vete van, want dan is het einde zoek....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 december 2011, 19:04
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

PIETER649 schreef:
Wat erg leuk was deze week, een bezoek van de reintegratieambtenaar.
Ze had papieren bij zich waarmee mijn bedrijf officieel reintegratiebedrijf word.
Die mogelijkheid heb ik omdat meer dan 30% van mijn medewerkers een zware handicap heeft.

Als dit geregeld is, komen meerdere gehandicapten hier per week 10 uur werken met behoud van uitkering om te bezien of ze weer terug kunnen in het arbeidsproces.
Ik krijg dus gratis personeel en vadertje staat zorgt voor de inrichting van de arbeidsplaatsen.

Win-win situatie dus Lachende smiley
Heb je nu zelf niet door hoe je door de Heer gebruikt wordt? Ik vind je een voorbeeld voor anderen en ik vind het een heel mooi getuigenis... En eerlijk gezegd, denk ik dat geld niet echt het belangrijkste motief voor je is.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 10 december 2011, 19:05
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 december 2011, 19:03

FRANKT627 schreef:
Ik mis vooral een partner en dan in het bijzonder die ene meid uit E. Ik vrees dat ik die niet bij iemand anders ga vinden.
Eerlijk gezegd vind ik dit een ongepaste boodschap van je Frank. Het lijkt nu wel of je iemand in een kwaad daglicht wil stellen. Dat had ik niet achter je gezocht.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 december 2011, 18:32
BerichtOnderwerp: Winterwandeling Drenthe Januari

Mo, je was me weer voor. Ik zat zelf te denken aan zaterdag 14 januari. Komt jou dat ook uit?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 22:16
BerichtOnderwerp: Zondagsheiliging

LISA610 schreef:
Het woord "zondag" komt in de hele Bijbel niet voor, sabbat daarentegen des te meer. Tegen de tijd dat Jezus rondliep op deze wereld en onderricht gaf, waren er allemaal regels die golden voor de sabbat en deze waren lang niet allemaal door God gegeven, maar vaak door mensen bedacht. Jezus zelf was opgegroeid met de Joodse tradities. Daarom nam Hij ook deel aan de sabbatvieringen, die volgens de Joodse traditie op zaterdag plaats vinden. Op een tal van plaatsen in de Bijbel gaat Jezus de confrontatie aan met de farizeeërs en schriftgeleerden over wat er nu wel en niet mag op de sabbat. En nee, daarmee heeft Jezus niet geprobeerd om de sabbat af te schaffen. Volgens mij heeft hij eerder geprobeerd om de sabbat terug te brengen naar haar oorspronkelijke doel: het moest een rustdag zijn die aan God gewijd was. Een dag waarop je niet ging werken (om geld te verdienen), maar wel degelijk barmhartigheid mocht tonen door het goede te doen. Dat is wat Hij heeft laten zien met woorden en daden.

Marian haalde al een tekst aan van Paulus. Volgens mij doelde zij op Romeinen 5:
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Daarbij staat in Kolossenzen 2:
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

En

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Kort samengevat denk ik dat het niet zoveel uitmaakt of je nu de zaterdag of de zondag als rustdag neemt. Waar het in de eerste plaats om gaat is dat het niet Gods bedoeling is dat wij 24/7 aan het werk zijn. Dat deed Hij zelf immers ook niet:

Genesis 2:
2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. 3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Wat de Sabbat betreft staat er in Exodus 20:
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Anders gezegd: God zelf heeft de zevende dag heilig verklaard, omdat Hij op die dag rust nam. En Hij vraagt ook van ons om één dag per week een rustdag te nemen. Dat is niet om ons te plagen, maar juist omdat dit goed voor ons is. Wie 24/7 werkt, raakt immers op den duur compleet uitgeput. God geeft in feite aan dat het voor ons belangrijk is om te ontspannen, om de simpele reden dat de boog niet altijd gespannen kan staan. God geeft geen wetten of regels over de invulling van die ontspanning, maar zegt eigenlijk alleen dat er één dag per week moet zijn waarop jij je ontspant. En die dag zal dan gewijd worden aan de Heer. Wat dat precies in moet houden wordt ook niet nader omschreven. Ik denk dat je daarvoor het beste kunt kijken naar het voorbeeld wat Jezus zelf heeft gegeven.
Het is niet mijn bedoeling om een discussie over sabbath/zondag te hebben, daar gaat het me niet om. De vraag is meer, hoe vul je zelf de rustdag in? Het valt me op, dat ze wel de sabbath als voorbeeld hebben, maar de rustdag van een christen is toch heel anders dan van een jood. En dat maakt het verwarrend in mijn ogen. Je neemt wel het principe over, maar je vult het compleet anders in. Mijn vraag is: hoe vul jij de rustdag in en waarom? En ten tweede, wat vind je van andere mensen, die de rustdag op hun manier invullen?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 18:16

ON TOPIC MENSEN!!!!!!!!!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 8 december 2011, 17:32

GERRIT084 schreef:
Precies, ik gaf dus ook geen commentaar op T. Alleen hoe ik het beleef, en soms ook zie, met alle respect, en ieder in zijn waarde latende, ook T.
Zou je de discussie kunnen voortzetten op: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2490&lastPage=t#btm
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 45 46 47 48 49 50 51 ... 169 Volgende
Pagina 48 van 169