Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:23
Onderwerp: Zondagsheiliging
|
|
|
Zondagheiliging komt hier vandaan:
Zondag is genoemd naar de dag die in de voorchristelijke tijd aan de zon en naar de Godin Sól of Sunna was gewijd (Latijn: dies solis) en die in het overgrote deel van de christelijke wereld als de 'dag des Heren' wordt gevierd (Latijn: dies domenica, waarvan Frans: dimanche; Italiaans: domenica). De dag wordt algemeen als geluksdag beschouwd.
In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.
Nergens in de bijbel wordt gesproken over "zondags oftewel 1e dags" heiliging. Eigenlijks komt het hierop neer welke "God" wil je dienen. De god van de zondag, of die van de Shabbat.
Er is èèn tekst die ik vast hou:
Rev 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.
Men zegt het geld niet voor ons maar voor God wel. Dus ook de 4e gebod. God is immers onveranderlijk. Wij passen als mens onze regels aan. God niet.
En wat de LIEFDE betreft: 2Jn 1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.
Ook inclusief de 4e gebod.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 16 april 2010, 14:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 13 april 2010, 20:10
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
MAR907 schreef: | Als het mij lukt om de 22e vrij te kunnen nemen, dan kom ik ook. Dan kan ik Ariennez ook oppikken. |
Het is gelukt om vrij te nemen. Dus Hannah je mag mij ook op de lijst zetten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 12 april 2010, 23:24
Onderwerp: Het oog van de man.
|
|
|
HANNAH810 schreef: | dat is toch nog nooit een vraag geweest, marijan? is altijd al de auto geweest toch???
|
Volgens mij tegenwoordig voor een motor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 12 april 2010, 23:22
Onderwerp: scheppingsdoel
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Laat mij dan maar dwaas worden Jij komt net zoals sola ook al zo betweterig over. Jullie doen wijs. Maar God heeft de de wijsheid en de waarheid. |
ik ken de grens niet zo goed tussen" gewoon gelijk en betweterigheid. Wanneer iemand betweterig is, is dat aangeboren gedrag of aangeleerd? Mischien kan ik er wel niks aandoen "erfzonde".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 12 april 2010, 20:56
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Je doet als of je de waarheid in pacht hebt. Ik heb een hekel aan zulke mensen, die erg betweterig zijn, en daardoor op een bepaalde manier alles maar afkraken. Als jij je verdiept hebt in de psychologie, dan weet je dat je mensen op deze wijze kapot maakt. Je brengt verwarring in ze. Ik laat me niet hersenspoelen door wie dan ook.
Alleen jouw denkwijze is de juiste? Wat voor ons krom is kan voor God recht zijn en andersom.
Wie ben jij om te zeggen dat ik in het donkere bos zit, misschien zit jij er wel. Misschien zitten we beiden fout. Je oordeelt hier heel hard.
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. |
Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont? 17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is heilig! 18 Laat niemand zichzelf misleiden! Indien iemand onder u meent wijs te (wetenschap) zijn in deze tijd, hij worde dwaas, om wijs te worden.19 Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God. Want er staat geschreven: Die de wijzen vangt in hun sluwheid; 20 en elders: De Here weet, dat de overleggingen der wijzen vruchteloos zijn. 21 Daarom, niemand beroeme zich op mensen; alles is immers het uwe:
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 22:45
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Hé Mar, Jij vraagt mij om niet alle mannen over één kam te scheren (vlg. mij deed ik dat ook niet, maar zo kwam het blijkbaar wel op je over)... En vervolgens doe jij hetzelfde wat de vrouwen betreft... Leanne over één kam scheren met de vrouwen die jij kent van cm die zichzelf blijkbaar onterecht goed voordeden...
Maar goed, ik denk te begrijpen wat je bedoeld, dus zal er verder niet over 'zeuren'... |
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 22:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 22:35
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dit is in mijn ogen gewoon een smoes. Je bent verlegen en je bent bang dat een man je om je uiterlijk afwijst. Het oog van de man is wel belangrijk. |
Vergeet niet dat het altijd een smoes behoeft te zijn. Een goed uitziende persoon steld zich ook kwestbaar op, met een foto. Ik weet ook dat op datingsite`s zowel mannen als vrouwen hier gebruik en/of misbruik van maken helaas....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 22:14
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik vind dit een hele gevaarlijke uitspraak.
Wetenschap is kennis opdoen van bepaalde zaken. Wat is er satanisch aan om dingen te onderzoeken? Is de medische wetenschap satanisch bezig?
De wetenschap houd zich bezig met een heleboel dingen. Natuurverschijnselen zijn heel mooi om te zien. Als we geen kennis hebben van natuurverschijnselen, hoe die tot stand komen, dan waren er waarschijnlijk meer mensen slachtoffer geworden van rampen.
Moet je ook geen weerbericht volgen.. is ook allemaal ontleend aan de wetenschap.
Maar we dwalen af van het topic.
Het ging om het scheppings doel. Laten we het daarbij houden.
Ook wetenschappers zijn schepselen Gods. Door hun ontdekkingen, gaan wij mensen steeds meer dingen begrijpen. En ja, velen wetenschappers ontkennen het scheppings verhaal, maar dat doen wij als christenen niet.
En ja de medische wetenschap houd zich ook bezig met van hoe onstaat leven? In vele takken gaan ze mij te ver. Dan lijkt het alsof ze voor God willen spelen. Maar ze zullen nooit gelijk aan God worden. En dat weten ze best. |
Lees even goed wat ik schrijf alsjeblieft. Onderzoeken is niet satanisch, maar hetgeen dat de wetenschap in hun theorieen willen verklaren.
Wat het weerverwachting betreft, die kan ik zelf ook bepalen. Heb het toevallig geleerd op de zeevaartschool.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 22:03
|
|
|
HANNAH810 schreef: | is dit sola mar?
(want fuut-e-fuut-e-fuut, wat klonk die reactie me boos in de oren!!) |
......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 21:52
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Leanne, ik geef je helemaal gelijk!! Ik begrijp de reacties van Mar en Chatuliem werkelijk niet... Wat nou, holle woorden... Als ik Leannes reacties lees op het forum, dan kan ik met gemak tussen de regels doorlezen dat zij een (in mijn (vrouwen)ogen dan... ) mooi en stralend mens moet zijn...
Volgens mij zegt Leanne niet dat het oog van de man niet belangrijk is... ze vraagt alleen aan de man om met het oog verder te kijken dan de buitenkant...
Een muur? Verlegen? Bang voor afwijzing? Nogal sterk overdreven conclusies om het niet plaatsen van een foto... Het is waar dat het oog de spiegel is van de ziel, maar voor mij gaat het dan wel om ogen in real-life. In een foto-oog kan ik echt iemands ziel niet zien.... Het kan hooguit associaties oproepen... |
Het kan wel zo zijn zoals jij het ervaart. Maar voor mij is het niet volledig. Ik heb vrouwen gekend, ook hier op de cm, die zichzelf geweldig en mooi vonden, prijzen zichzelf de hemel in. Als man loop je daar dan alleen er maar bij. Waarom zou ik als man daar om moeten vragen??? Deed God dat ook bij Eva? Ik ben er wel maar je ziet mij niet!
Een persoon die gezien mag worden mag zich ook laten tonen, daar is niks mis mee.
Ik zelf zoek de persoon achter de woorden en wil het hart zien. Dat gaat niet zonder een uiterlijk. Kleding zegt ook iets.
En het is goed om niet alle mannen over èèn kam te scheren, het waren mijn "holle klanken".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 18:53
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | ik vind gewoon die cartoons niet kunnen hier, wat heeft dat nu te maken met op de man spelen? Mag ik toch wel zeggen? |
Reageer dan op het cartoon, niet het gebruiken op een ander reactie.
Ik weet dat jou intentsie goed bedoeld is.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 19:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 18:47
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | vind je? Ik had niet verwacht dat jij van die sexistische cartoons hier neer zou zetten, het is tenslotte een christelijke site.......en je schijnt het nogal leuk te vinden ook......Zag bij een ander onderwerp ook al zo'n ontzettend onsmakelijke cartoon die je blijkbaar erg leuk vond...... |
Jij discussieert niet, maar speelt op de man af, zoals solafide het al noemde. Een beetje dom vind ik.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 18:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 18:44
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik ga écht voor de binnenkant en verwacht dat van een man ook(mijn meeste contacten zijn met mannen zonder profielfoto),of de lichamelijke klik er is is van later belang(en wel degelijk van belang). |
Weet je wat ik bijzonder vind?? Dat ik aan het uiterlijk kan zien wat ervan binnen zit! De oog is de spiegel van de ziel!!!
Bij jou zijn het holle klanken (woorden). Ik kan er niks mee.
Maar goed ik hoef niet door jou muur heen te breken.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 18:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 18:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik dat antwoord verwarrend. Wat wil je dan laten zien? |
Gaat mij netzo.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 18:31
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Weinig kies vind ik dit.......
Willemijn |
Tja, begrijpen en luisteren is moeilijk He.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 18:02
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En wat vind je nu zelf? |
Een verwachte reactie!
Ik vind dat de wetenschap, aan de hand van de feiten die zij vinden, proberen te verklaren dat er geen schepper bestaat en dat de mens zichzelf ontwikkeld waardoor de mens een eigen god is. Zoals de SATAN dat ook tegen Eva heeft verklaard. "gij zult gelijk zijn aan God"
Dus waar de wetenschap zich mee bezig houd is de taal van Satan!!!
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 18:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 17:52
Onderwerp: liefde is
|
|
|
...
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 17:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 16:05
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
Als het mij lukt om de 22e vrij te kunnen nemen, dan kom ik ook. Dan kan ik Ariennez ook oppikken.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 16:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 15:42
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je doet de wetenschap wel erg tekort |Solafide..... Jij stelt je eigen geloof als maatstaf voor iedereen.....en die discussie hebben we al eens eerder gehad, je hoeft jouw mening niet altijd aan een ander op te dringen.Probeer in ieder geval eens te luisteren naar de ander!
Willemijn |
WIJSHEID:
Jas 3:17 Maar de wijsheid, die van boven is, die is ten eerste zuiver, daarna vreedzaam, bescheiden, gezeggelijk, vol van barmhartigheid en van goede vruchten, niet partijdig oordelende, en ongeveinsd.
Jas 3:14 Maar indien gij bitteren nijd en twistgierigheid hebt in uw hart, zo roemt en liegt niet tegen de waarheid. Jas 3:15 Deze is de wijsheid niet, die van boven afkomt, maar is aards, natuurlijk, duivels.
Col 2:4 En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen, die een schijn hebben. Col 2:5 Want hoewel ik met het vlees van u ben, nochtans ben ik met den geest bij u, mij verblijdende en ziende uw ordening, en de vastigheid van uw geloof in Christus. Col 2:6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem;
2Co 1:12 Want onze roem is deze, namelijk de getuigenis van ons geweten, dat wij in eenvoudigheid en oprechtheid Gods, niet in vleselijke wijsheid, maar in de genade Gods, in de wereld verkeerd hebben,
Nou het aller belangrijkste wat de Heer zegt:
1Co 3:19 Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God; want er is geschreven: Hij vat de wijzen in hun arglistigheid;
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 15:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 15:31
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Er staat zelfs iets anders in de bijbel....
1 Kor. 7:1 U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. (M/V) |
Precies, wel bijzonder want deze teksten had ik ook in mijn hoofd.
Wat mij opvalt hierin is: dat je er samen over praat en tot instemming komt. Daar valt of staat een relatie mee. Dus comminicatie in een relatie is belangrijk ook op sexueel gebied.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 15:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 14:26
|
|
|
Inderdaad, wat er ook mag zijn of wat iemand ook is, daar zegt de Heer tegen. `Ik ben de weg, de waarheid en Het leven`.
Hij is immers onze Schepper en kent een ieder het beste. Al onze haren zijn geteld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 13:36
|
|
|
HANNAH810 schreef: | wat ik zo mooi vind mar, is dat er iets is veranderd met het verlossingswerk van de Heere Jezus. bij de schepping waren wij mensen de kroon op de schepping; "een weinig minder dan de engelen". door onze ongehoorzaamheid werden we kinderen van de duisternis, maar na in genade te zijn aangenomen zijn wij nu zelfs kinderen en erfgenamen van de Vader geworden, dankzij onze Oudste Broeder!!
uiteindelijk mogen we dus dichter tot God naderen, dan tijdens de paradijs periode! |
Heel mooi gezegd Hannah, kan het alleen beamen.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 13:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 00:40
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Lucas.. 1 van de volgelingen van Jezus was arts.... |
WAS en toen??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 00:37
|
|
|
Er is geen betere medicijn dan de "BOOM DES LEVENS".
Vandaar dat God Adam en Eva uit het paradijs verdreven heeft. Zodat de mens niet voor EEUWIG in de zonde zou blijven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 00:25
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik heb het hier bij dit topic alleen gehad over de medische wetenschap.
maar goed.. jij geloofd daar niet in. dan moet je bij ziekte ook niet naar een dokter gaan. |
Om jou uit de droom te helpen mijn werk is wetenschappenlijk. Inderdaad hoef ik niet naar de dokter te gaan want ik krijg medicijnen welke niet genezen maar verlichten. Vanwege de bijwerkingen komt er nog dossis aan andere medicijnen bij. Zo wordt het chemische industrie instant gehouden een voortzetting dat in de 2e wereld oorlog begonnen is. Denk daar maar eens overna.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 april 2010, 00:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |